OSV240/2019
ID intern unic:  380468
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
SERVICIUL VAMAL
ORDIN Nr. 240
din  22.05.2019
referitor la aprobarea Ghidului privind verificarea dovezilor de origine
preferențială, prezentate pentru
aplicarea tratamentului tarifar preferențial,
în contextul
Convenției regionale cu privire la regulile de origine preferențiale
 pan-euro-mediteraneene
Publicat : 31.05.2019 în Monitorul Oficial Nr. 178-184     art Nr : 909     Data intrarii in vigoare : 30.06.2019
    În scopul uniformizării procedurii de verificare a dovezilor de origine preferențială, în vederea asigurării aplicării eficiente a practicilor internaționale, precum și facilitării comerțului liber, în temeiul prevederilor pct. 2 și pct. 39 din Regulamentul cu privire la regulile de origine a mărfurilor, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1599/2002 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.174-176, art. 1755) cu modificările și completările ulterioare, art.12 din Codul vamal al Republicii Moldova nr.1149-XV/2000 (republicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, ediție specială din 1 ianuarie 2007), pct.7 şi 8 din Regulamentul privind organizarea şi funcționarea Serviciului Vamal, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.4/2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.3-5, art.15), cu modificările ulterioare,
ORDON:
    1. Se aprobă ”Ghidul privind verificarea dovezilor de origine preferențială, prezentate pentru aplicarea tratamentului tarifar preferențial, în contextul Convenției regionale cu privire la regulile de origine preferențiale pan-euro-mediteraneene” (se anexează).
    2. Șefii birourilor vamale vor asigura aducerea la cunoștință a prevederilor prezentului Ordin funcționarilor vamali.
    3. Executarea prezentului Ordin se pune în sarcina birourilor vamale.
    4. Controlul asupra executării prezentului Ordin se atribuie Departamentului venituri și control vamal.
    5. Prezentul Ordin se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    DIRECTORUL SERVICIULUI VAMAL                                  Vitalie VRABIE

    Nr. 240-O. Chişinău, 22 mai 2019.

Anexă
la Ordinul Serviciului Vamal
nr. 240-O din 22 mai 2019

GHID
privind verificarea dovezilor de origine preferențială, prezentate pentru
aplicarea
tratamentului tarifar preferențial, în contextul Convenției regionale
cu privire la regulile
de origine preferențiale pan-euro-mediteraneene
I Dispoziții generale
    1. Prezentul Ghid descrie acțiunile organului vamal, recomandate de a fi întreprinse în cadrul verificării conformității certificatelor de circulație a mărfurilor EUR.1 și a declarațiilor de origine aplicate pe un document comercial (dovezi de origine preferențială, în continuare - DOP) prezentate de agenții economici pentru mărfurile importate.
    2. Scopul acestui Ghid este de a:
    1) uniformiza practica aplicabilă la verificarea conformității DOP;
    2) oferi suport subdiviziunilor teritoriale ale Serviciului Vamal al Republicii Moldova la verificarea DOP;
    3) stabili elementele esențiale necesare a fi conținute în DOP, pentru o abordare comună;
    4) stimula efectuarea de controale bazate pe analiza riscurilor determinate/potențiale;
    5) elimina cazurile de respingere neîntemeiată sau de neacceptare a DOP;
    6) facilita schimburile comerciale.
    3. Ghidul este conceput ca instrument de asistență pentru subdiviziunile teritoriale ale Serviciului Vamal al Republicii Moldova în procesul de verificare și acceptare a DOP, cu scopul aplicării tratamentului tarifar preferențial.
    4. Baza juridică internațională care se referă la DOP cuprinde:
    1) acordurile de liber schimb care prevăd ca dovadă de origine certificatul de circulație a mărfurilor EUR.1 (în continuare - certificat EUR.1) și declarația de origine întocmită pe un document comercial (în continuare - declarație de origine);
    2) prevederile Convenției regionale cu privire la regulile de origine preferențiale pan-euro-mediteraneene, adoptată la Bruxelles la 09.12.2009, la care Republica Moldova a aderat prin Legea nr. 111/2015 (în continuare - Convenția PEM).
    5. La nivel național, prevederile din domeniul originii preferențiale a mărfurilor sunt reflectate în:
    1) Legea nr. 112/2014 pentru ratificarea Acordului de Asociere între Republica Moldova, pe de o parte, şi  Uniunea Europeană şi Comunitatea Europeană a Energiei Atomice şi statele membre ale acestora, pe de altă parte;
    2) Legea nr. 120-XVI/2007 pentru ratificarea Acordului de amendare şi aderare la Acordul Central European de Comerț Liber (CEFTA);
    3) Legea nr. 111/2015 pentru aderarea Republicii Moldova la Convenția regională cu privire la regulile de origine preferențiale pan-euro-mediteraneene;
    4) Legea nr. 49/2016 pentru ratificarea Acordului de comerț liber dintre Republica Moldova şi Republica Turcia;
    5) Codul Vamal al Republicii Moldova - Legea nr. 1149-XIV/2000;
    6) Legea nr. 1380-XIII/1997 cu privire la tariful vamal;
    7) Hotărârea Guvernului nr. 1599/2002 cu privire la regulile de origine a mărfurilor;
    8) Hotărârea Guvernului nr. 761/2014 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la completarea, autentificarea, eliberarea și controlul ulterior al certificatelor de origine preferențială a mărfurilor;
    9) alte acte naționale care reglementează domeniul originii preferențiale a mărfurilor.
    6. Exemplele descrise în continuare au fost elaborate cu suportul Misiunii Uniunii Europene de Asistenţă la Frontieră în Moldova şi Ucraina (EUBAM) și reflectă practica recomandată de Notele explicative privind protocoalele pan-euro-mediteraneene privind regulile de origine nr. C83/1, publicate în Jurnalul Oficial al UE din 17.04.2007, precum și de Manualul utilizatorului cu privire la regulile de origine preferențială (elaborate de Comisia Europeană).
    7. Aceste exemple nu reprezintă o listă exhaustivă și urmează a fi implementate în scopul eficientizării activității și facilitării schimburilor comerciale, fiind utilizate ca cele mai bune practici din cadrul Uniunii Europene pentru o abordare uniformă a tuturor situațiilor.
II. Acțiunile organului vamal la prezentarea DOP
    8. Urmare verificării DOP, organul vamal poate efectua, după caz, una dintre următoarele acțiuni:
    1) să accepte DOP fără verificări ulterioare;
    2) să accepte DOP cu aplicarea tratamentului preferențial și verificarea ulterioară aleatorie;
    3) să accepte DOP cu suspendarea tratamentului preferențial și verificarea ulterioară;
    4) să refuze DOP pe motive de formă, fără acordarea tratamentului preferențial;
    5) să refuze DOP din alte motive decât de formă, fără acordarea tratamentului preferențial.
Secțiunea 1
Acceptarea DOP fără verificări ulterioare
    9. Unul dintre următoarele exemple reprezintă situații când se pot accepta certificate EUR.1 fără verificări ulterioare:
    1) rubrica 12 (declarația exportatorului) nu indică numele complet al exportatorului, ci doar semnătura acestuia;
    2) rubrica 2 (țara, grupul de țări sau teritorii) și/sau rubrica 4 (țara, grupul de țări sau teritoriul în care produsele sunt considerate originare) indică doar Uniunea Europeană (UE) sau unele denumiri precedente (precum: Comunitatea Europeană (CE)), fără specificarea vreunui stat membru;
    3) rubrica 3 (destinatar) nu este completată (completarea este opțională);
    4) rubrica 6 (detalii cu privire la transport) nu este completată (completarea este opțională);
    5) rubrica 7 (remarci) este completată într-o altă limbă, decât limba engleză (de exemplu “emise retroactiv” în loc de “ISSUED RETROSPECTIVELY”);
    6) rubrica 7 (remarci) conține mențiunile ”ISSUED RETROSPECTIVELY” sau ”DUPLICATE” aplicate prin intermediul ștampilei;
    7) rubrica 10 (facturi) nu este completată (completarea este opțională) sau dacă este completată, data facturii este indicată în modalități diferite, de exemplu:
    a) 11 March (martie) 2017 – 11/3/2017,
    b) 11th March (martie) 2017 – 11/3/2017,
    c) martie 11, 2017 – 3/11/2017,
    d) anul indicat în abreviere: ’17 în loc de 2017; 
    8) În rubrica 11 (viza vămii), data emiterii certificatului este ziua lucrătoare imediat următoare zilei documentului de export, iar rubrica 7 nu conține sintagma ”ISSUED RETROSPECTIVELY”. În cazul în care, data emiterii certificatului EUR.1 este ulterioară celei pre-menționate, se va acționa în conformitate cu pct. 18;
    9) Rubrica 11 (autentificare vamală) conține două date: o dată tipărită și una ce se conține pe ștampila aplicată de organul vamal pentru autentificarea certificatului. În acest caz, data certificatului EUR.1 va fi considerată data aplicată prin ștampila organului vamal;
    10) Rubrica 12 (declarația exportatorului – locul și data) indică data în modalități diferite (vezi remarci pentru rubrica 10);
    11) Certificatul EUR.1 conține erori formale evidente (de ex: erori de redactare), cu condiția că nu sunt de natură să genereze dubii cu privire la corectitudinea declarațiilor făcute în certificatul EUR.1 și a caracterului originar al mărfurilor;
    12) În rubrica 8 (Descrierea mărfii) este indicată o poziție tarifară diferită de cea declarată la import la nivelul primelor patru cifre și prelucrarea prevăzută de Convenția PEM pentru ambele poziții este identică, sau prelucrarea pentru marfa indicată în certificatul EUR.1 este mai complexă, comparativ cu cea declarată la import. În alte cazuri, se va acționa în conformitate cu procedura de urmat de la pct. 18;
    13) În rubrica 8 (Descrierea mărfii) a certificatului EUR.1 nu este trasată o linie orizontală sub ultimul rând al descrierii mărfurilor, spațiul liber nefiind barat, cu condiția că nu există suspiciuni cu privire la autenticitatea completării acestei rubrici;
    14) Rubrica 8 (Descrierea mărfii) conține o descriere mai detaliată decât informația din invoice, cu condiția că această descriere vine doar să completeze informația din invoice, fără a duce la neconcordanțe/contraziceri;
    15) În rubrica 9 (Greutate brută sau alte unități de măsură), la momentul controlului fizic al mărfurilor sunt constatate neconcordanțe dintre greutatea și/sau cantitatea de facto a mărfurilor și cea indicată în documentele ce însoțesc marfa (certificat EUR.1, invoice, CMR, declarației vamale de EX ș.a.) și anume:
    a) greutatea și unitatea de măsură (bucată, metru ș.a.) sunt mai mici decât cele reflectate în certificatul EUR.1, atunci certificatul EUR.1 se va accepta în vederea acordării tratamentului tarifar preferențial, cu condiția că este posibilă identificarea mărfurilor de origine preferențială și că aceste neconcordanțe nu sunt de natură să genereze dubii cu privire la originea preferențială a mărfurilor și la corectitudinea celor declarate;
    b) unitatea de măsură (bucată, metru ș.a.) corespunde cu cea indicată în certificatul EUR.1, iar greutatea de facto constatată este diferită, atunci certificatul EUR.1 se va accepta în vederea acordării tratamentului tarifar preferențial, cu condiția că aceste neconcordanțe de greutate nu sunt de natură să genereze dubii cu privire la originea preferențială a mărfurilor și la corectitudinea celor declarate;
    c) greutatea și / sau unitatea de măsură (bucată, metru ș.a.) sunt mai mari decât cele reflectate în certificatul EUR.1, atunci: 
    - preferințele tarifare se vor acorda doar pentru mărfurile acoperite de certificatul EUR.1, cu condiția că aceste neconcordanțe nu sunt de natură să genereze dubii cu privire la originea preferențială a mărfurilor și la corectitudinea celor declarate,
    - marfa constatată în plus va fi considerată neoriginară, fiind vămuită conform procedurii legale.
    Cu toate acestea, dacă greutatea și/sau unitatea de măsură (bucată, metru ș.a.) constatate de facto nu corespund într-o manieră rezonabilă datelor conținute în documentele care însoțesc mărfurile, inclusiv certificatul EUR.1, iar originea preferențială a acestora este evidentă (ex: din caracteristicile fizice, indicații de pe ambalaj, indicații din documente), se va acționa conform procedurii de urmat de la pct. 18.
    10. Următoarele exemple reprezintă situații când se pot accepta declarații de origine, fără verificări ulterioare:
    1) Declarația de origine este întocmită pe o fotocopie a documentului comercial, cu condiția ca această declarație să poarte semnătura olografă originală a exportatorului;
    2) Exportatorii aprobați care sunt scutiți de obligativitatea semnării declarațiilor de origine sunt, de asemenea, scutiți de obligația de a le semna dacă declarațiile de origine sunt aplicate în original pe fotocopii ale documentelor comerciale; 
    3) Declarația de origine este aplicată pe verso-ul documentului comercial;
    4) Declarația de origine este redactată pe o filă separată a documentului comercial, cu condiția ca acea filă să facă parte în mod clar din documentul comercial. Nu este permisă utilizarea unei file suplimentare care, prin elementele de identificare, nu are legătură cu documentul comercial;
    5) Declarația de origine nu conține numele complet al persoanei care a semnat declarația (prenumele sau al doilea prenume sunt abreviate sau prescurtate, nu însă și numele de familie).
    În cazul în care declarația de origine nu indică numele complet al persoanei care semnează declarația, așa cum este prevăzut la subpct.5), se va acționa în conformitate cu procedura de urmat de la pct. 18.
    6) Declarația de origine prezintă discordanțe minore de conținut față textul prevăzut de Convenția PEM;
    7) În cazul în care, în documentul comercial ce conține declarația de origine, la momentul controlului fizic al mărfurilor, sunt constatate neconcordanțe dintre greutatea și/sau cantitatea de facto a mărfurilor, decizia referitor la aplicarea sau neaplicarea tratamentului preferențial va fi luată conform pct. 9 subpct.15).
    11. Procedura de urmat în cazurile descrise la pct. 9 și 10 va fi următoarea: funcționarul vamal va accepta DOP cu întreprinderea măsurilor de aplicare a tratamentului preferențial.
    12. Discordanțele menționate la pct. 9 și pct.10 constatate în DOP urmează a fi tratate ca nesemnificative sau formale în vederea acordării tratamentului preferențial, cu condiția că acestea vor fi examinate per ansamblu, în cadrul controlului documentar și/sau fizic și în cazul în care nu sunt de natură să genereze dubii referitor la originea preferențială a mărfurilor acoperite de DOP.
Secțiunea a 2-a
Acceptarea DOP cu aplicarea tratamentului preferențial
și verificarea ulterioară aleatorie

    13. Selectarea spre verificare în baza principiului aleatoriu poate fi aplicată în cazul în care nu există suspiciuni privind autenticitatea şi corectitudinea declarațiilor conținute în DOP, ca de exemplu:
    1) O selectare a unor DOP atunci când o companie are numeroase importuri din aceeași țară de origine sau de la același exportator;
    2) O selectare a unui eșantion din numărul total al DOP prezentate de declaranți, în funcţie de o perioadă (lună/trimestru/semestru/an), țară de origine, marfă, expeditor, destinatar ș.a.;
    3) Primele importuri efectuate de un agent economic dintr-o anumită țară/pentru un anumit produs/de la o anumită companie;
    4) Creșterea accentuată și neobișnuită a importurilor pentru un anumit tip de mărfuri dintr-o anumită țară;
    5) Apariția pentru prima dată a importului de un anumit tip de marfă.
    Notă: Verificarea aleatorie reprezintă un eșantion de DOP sau la un element dintr-un eșantion, fiecare dintre elemente având o probabilitate egală de apariție (eșantion aleatoriu).
    14. Procedura de urmat în cazurile descrise la pct. 13 va fi următoarea: funcționarul vamal va accepta DOP cu aplicarea tratamentului preferențial, cu posibilitatea inițierii verificării ulterioare a DOP în mod aleatoriu, prin intermediul Asistenței Administrative Internaționale (AAI).
    15. Prevederile pct. 13 pot fi aplicate și de alte subdiviziuni ale organului vamal, conform competențelor funcționale.
    16. În cazul în care, în termen de 10 luni de la data inițierii verificării ulterioare aleatorii a DOP nu este recepționat un răspuns, organul vamal nu va întreprinde măsuri de anulare a tratamentului tarifar preferențial aplicat anterior. Prin urmare, pentru a nu crea o sarcină inutilă pentru organul vamal și o utilizare nejustificată a capacităților și resurselor în lipsa unor riscuri, ar fi recomandabil să se mențină la minimum numărul de cereri de verificare ulterioară aleatorie.
    Notă: Potrivit art. 32 alin. (6) din Apendicele I la Convenția PEM, doar în cazul în care ”există îndoieli justificate și în lipsa unui răspuns în termen de zece luni de la data cererii de verificare sau dacă răspunsul nu conține informații suficiente pentru a determina autenticitatea documentului respectiv sau originea reală a produselor, autoritățile vamale solicitante refuză, cu excepția unor circumstanțe excepționale, acordarea tratamentului preferențial.
Secțiunea a 3-a
Acceptarea DOP cu suspendarea tratamentului
preferențial și verificarea ulterioară

    17. Următoarele cazuri pot fi considerate drept motive pentru acceptarea DOP cu suspendarea tratamentului preferențial și verificarea ulterioară:
    1) Lipsa semnăturii exportatorului în rubrica 12 a certificatului EUR.1;
    2) Certificatul nu a fost semnat sau datat (nici prin intermediul ștampilei) de organul vamal emitent în rubrica 11;
    3) Data emiterii certificatului EUR.1 indicată în rubrica 11 este înainte de data declarației exportatorului indicată în rubrica 12;
    4) Data emiterii certificatului EUR.1 indicată în rubrica 11 este după data zilei lucrătoare imediat următoare declarației vamale de export, nefiind un certificat EUR.1 emis retrospectiv (lipsa sintagmei „ISSUED RETROSPECTIVELY” în rubrica 7);
    5) Indicațiile de pe mărfuri sau de pe ambalaje, sau de pe alte documente însoțitoare se referă la o altă origine, decât cea din DOP;
    6) Caracteristicile mărfurilor indicate în DOP conduc la concluzia că prelucrarea a fost insuficientă pentru a obține originea;
    7) Ștampila autorității emitente este ilizibilă;
    8) Modificările datelor din certificatul EUR.1 nu sunt efectuate în mod corespunzător, și anume:
    a) ștergerea datelor eronate și adăugarea eventualelor corectări necesare și
    b) confirmarea unor astfel de modificări de către persoana care a întocmit certificatul EUR.1 prin marcarea cu inițialele acesteia și vizarea modificărilor de către autoritățile vamale din țara/teritoriul emitent;
    9) În rubrica 8 (Descrierea mărfurilor) marfa este descrisă insuficient pentru a putea fi identificată, comparativ cu cea declarată în declarația vamală și în rubrica 10 (Invoice) nu se face referire la invoice;
    10) Există îndoieli cu privire la respectarea regulii “no drawback” (art. 14 din Apendicele I la Convenția PEM);
    11) Este prezentat un duplicat al certificatului de origine emis fără completarea corespunzătoare a rubricii 7 (cu mențiunea ”DUPLICATE”);
    12) Din actele de însoțire/transport există îndoieli cu privire la respectarea regulii transportului direct (art. 12 din Apendicele I la Convenția PEM);
    13) Declarația de origine nu conține numele persoanei care semnează declarația, ci doar semnătura acesteia.
    18. Procedura de urmat pentru cazurile descrise la pct. 17 va fi următoarea: funcționarul vamal va accepta DOP, cu suspendarea tratamentului preferențial prin asigurarea garantării sau asigurarea achitării drepturilor de import, cu inițierea verificării ulterioare a DOP prin intermediul AAI, după cum urmează:
    1) în actul de inspecție va înscrie măsurile întreprinse, referitor la inițierea verificării ulterioare a DOP (de ex: “Acceptarea DOP cu suspendarea tratamentului preferențial și inițierea procedurii de verificare ulterioară a DOP”);
    2) va remite DOP subdiviziunii responsabile de asigurarea inițierii AAI, cu indicarea motivelor care au stat la baza inițierii cererii.
    19. În cazul în care, la o cerere de verificare ulterioară inițiată în baza unor motive justificate nu este recepționat un răspuns în termen de 10 luni de la data cererii sau dacă răspunsul nu conține informații suficiente pentru a determina autenticitatea DOP sau originea preferențială a produselor, organul vamal refuză, cu excepția circumstanțelor excepționale, acordarea tratamentului preferențial.
Secțiunea a 4-a
Refuzul DOP pe motive de formă, fără acordarea
tratamentului preferențial

    20. Următoarele cazuri pot fi considerate drept motive de formă de refuz a DOP, fără acordarea tratamentului preferențial, cu posibilitatea prezentării ulterioare a unei DOP vizate retroactiv:
    1) Certificatul EUR.1 a fost întocmit pe un formular diferit de cel prescris (de exemplu, nu există fondul ghioșat, prezintă diferențe semnificative de mărime sau culoare față de model, nu are numărul de serie, este tipărit într-o limbă neautorizată);
    2) O rubrică a certificatului EUR.1, a cărei completare este obligatorie (de ex: nr. 1, 4, 8, 9) nu a fost completată;
    3) Certificatul EUR.1 nu a fost ștampilat și semnat de autoritatea emitentă în rubrica 11;
    4) Certificatul EUR.1 este emis de o autoritate care nu are competență;
    5) Ștampila aplicată nu a fost notificată organului vamal (de ex: forma nouă, dimensiuni noi, numere noi);
    6) Certificatul EUR.1 prezentat este o copie sau o fotocopie, dar nu originalul sau duplicatul;
    7) Mențiunea din rubricile 2 sau 5 se referă la o țară care nu este parte la acord (de ex: Ucraina sau China) sau la o altă țara cu care nu se aplică cumulul;
    8) Declarația de origine nu poartă semnătura olografă originală a exportatorului, cu excepția declarației de origine aplicată de un exportator aprobat, care este scutit de această obligativitate;
    9) Declarația de origine aplicată de un exportator aprobat este prezentată în copie.
    21. Procedura de urmat în cazurile descrise la pct. 20 va fi următoarea: se va nota pe DOP „DOCUMENT REFUZAT”, cu aplicarea de către funcționarul vamal a semnăturii, ștampilei personale și datei, precum și cu indicarea motivului/motivelor refuzului. Ulterior, documentul se restituie importatorului, pentru a permite acestuia să obțină o DOP emisă retroactiv. Totodată, organul vamal anexează o copie a DOP la dvd de import, în scopul contrapunerii ulterioare cu un DOP prezentat retrospectiv.
Secțiunea a 5-a
Refuzul DOP din alte motive decât de formă,
fără acordarea tratamentului preferențial
    22. Următoarele cazuri pot fi considerate drept alte motive de refuz decât cele formă a DOP, fără acordarea tratamentului preferențial:
    1) Mărfurile la care se referă DOP nu întrunesc condițiile prevăzute de Convenție, necesare pentru tratamentul preferențial;
    2) DOP a fost emisă de o țară care nu beneficiază de sistemul preferențial corespunzător, deși mărfurile sunt originare dintr-o țară care beneficiază de preferințe (de ex: certificat EUR.1 emis în Ucraina pentru produse din UE);
    3) Termenul de valabilitate al DOP a expirat, cu excepția cazului în care mărfurile au fost prezentate înainte de expirarea termenului DOP;
    4) DOP este prezentată ulterior pentru mărfurile care au fost importate inițial în mod fraudulos;
    5) Rubrica 4 a certificatului EUR.1 indică o țară care nu este parte la acordul în temeiul căruia se solicită acordarea tratamentului preferențial sau o țară cu care nu se aplică cumulul;
    6) Certificatul EUR.1 este emis de către autoritatea unei țări cu care Republica Moldova nu are acord de liber schimb;
    7) Rubrica 8 a certificatului EUR.1 (descrierea mărfurilor) se referă la alte mărfuri decât cele prezentate, fapt ce se confirmă urmare controlului documentar sau fizic la momentul importului, sau urmare a analizelor de laborator în cadrul etapelor ulterioare de verificare sau controlului ulterior;
    8) Una din rubricile obligatorii din certificatul EUR.1 sau rubrica 10 are urme de ștersături sau modificări neautentificate corespunzător (de ex: rubricile care descriu mărfurile sau care indică cantitatea/greutatea, țara de destinație sau țara de origine).
    23. Procedura de urmat în cazurile descrise la pct. 22 va fi următoarea: Se va nota pe DOP „INAPLICABIL”, cu aplicarea de către funcționarul vamal a semnăturii, ștampilei personale și datei, precum și cu indicarea motivelor refuzului, iar originalul DOP va fi transmis subdiviziunii responsabile de originea mărfurilor din cadrul biroului vamal, pentru a împiedica orice încercare ulterioară de utilizare a acesteia. Atunci când este cazul, organul vamal informează fără întârziere autoritățile vamale ale țării exportatoare despre refuzul DOP.
III. Acțiunile organului vamal la recepționarea rezultatelor
Asistenței Administrative Internaționale

    24. În baza rezultatelor verificării ulterioare a DOP, organul vamal solicitant poate efectua una dintre următoarele acțiuni:
    1) Să restabilească tratamentul preferențial, în cazul în care răspunsul recepționat conține informații suficiente pentru a stabili autenticitatea DOP și originea preferențială a produselor;
    2) Să restabilească parțial tratamentul preferențial, doar pentru marfa pentru care a fost confirmată originea preferențială, atașând răspunsul autorității competente la materialele dosarului aferent rambursării drepturilor de import plătite sau garantate anterior, în cazul în care răspunsul recepționat conține informații suficiente pentru a stabili parțial autenticitatea DOP și originea preferențială a produselor;
    3) Să refuze acordarea tratamentului preferențial, cu informarea agentului economic despre refuz în baza rezultatelor verificării ulterioare, în cazul în care:
    a) la cererea de AAI, inițiată în baza unor îndoieli justificate, nu este recepționat un răspuns în termen de 10 luni de la data cererii de verificare, sau
    b) răspunsul la cererea de AAI nu conține informații suficiente pentru a determina autenticitatea DOP sau originea preferențială a produselor, sau
    c) din răspunsul la cererea de AAI se constată că autoritatea vamală a țării exportatoare nu poate confirma autenticitatea DOP și caracterul originar preferențial al produselor.
    Notă: Potrivit art. 32 alin. (6) din Apendicele I la Convenția PEM: ”Dacă există îndoieli justificate și în lipsa unui răspuns în termen de zece luni de la data cererii de verificare sau dacă răspunsul nu conține informații suficiente pentru a determina autenticitatea documentului respectiv sau originea reală a produselor, autoritățile vamale solicitante refuză, cu excepția unor circumstanțe excepționale, acordarea tratamentului preferențial.”
IV. Acțiunile organului vamal la eliberarea certificatelor EUR.1
pentru produsele fabricate
cu utilizarea materiei prime acoperită
de DOP

    25. În cazul în care, la momentul solicitării de către agentul economic a eliberării certificatelor EUR.1, sunt constatate iregularități și/sau suspiciuni întemeiate referitoare la autenticitatea și corectitudinea datelor indicate în DOP privind originea preferențială a materiei prime utilizate, organul vamal:
    1) examinează posibilitatea autentificării și eliberării certificatului EUR.1 pentru produsele obținute din această materie primă, cu remiterea spre verificare ulterioară a DOP corespunzătoare și
    2) comunică agentului economic că, în cazul în care răspunsul referitor la rezultatele verificării ulterioare a DOP va fi unul negativ, va fi informată țara importatoare despre eventualele neconcordanțe.