HGC31/2019
Внутренний номер:  379261
Varianta în limba de stat
Карточка документа

Республика Молдова
ПРАВИТЕЛЬСТВО
ПОСТАНОВЛЕНИЕ Nr. 31
от  30.01.2019
cu privire la aprobarea Regulamentului
de organizare şi funcţionare a școlilor sportive

Опубликован : 15.02.2019 в Monitorul Oficial Nr. 49-58     статья № : 93     Дата вступления в силу : 15.02.2019
    În temeiul art. 36, art. 37 alin. (1) şi art. 53 alin. (3) lit. d) din Codul educației al Republicii Moldova nr. 152/2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 319-324, art. 634) și al art. 20 din Legea nr. 330/1999 cu privire la cultura fizică şi sport (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr. 83-86, art. 399), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a școlilor sportive (se anexează).
    2. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Educației, Culturii și Cercetării.
    3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 463/2006 cu privire la aprobarea Regulamentului școlilor sportive (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr. 73-74, art. 506).
    4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data publicării.

    PRIM-MINISTRU                                           Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                          Ion Chicu

    Nr. 31. Chişinău, 30 ianuarie 2019.


  Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.31/2019
REGULAMENT
de organizare și funcționare a școlilor sportive
I. DISPOZIȚII GENERALE
    1. Şcoala sportivă este o instituţie de învățămînt extrașcolar publică, care, prin mijloacele educaţiei fizice şi sportului, contribuie la pregătirea rezervelor pentru loturile naționale la diverse ramuri de sport, la formarea personalităților multilateral şi armonios dezvoltate şi la educarea sportivilor de performanță, inclusiv din rîndurile persoanelor cu necesități speciale.
    2. Mijloacele financiare ale școlii sportive publice sînt constituite din sursele bugetare, sursele fondatorului, donații, sponsorizări și alte surse, care nu contravin legislației Republicii Moldova.
    3. Școlile sportive sînt fondate de autoritățile administrației publice, în conformitate cu legislația Republicii Moldova.
    4. În activitatea lor, școlile sportive de toate tipurile se conduc de Constituția Republicii Moldova, decretele Președintelui Republicii Moldova, legile şi hotărîrile Parlamentului, ordonanțele, hotărîrile şi dispozițiile Guvernului, alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament.
    5. Şcoala sportivă este persoană juridică, dispune de ștampilă şi de conturi trezoreriale.
    6. Administrația școlii sportive elaborează propriul regulament de funcționare a instituției, aprobat de către fondator.
    7. Administrația școlii sportive, în colaborare cu federațiile sportive de profil, avînd acordul fondatorului, în condițiile disponibilității resurselor financiare, poate stabili numărul necesar de secții de sport în raza localității unde este amplasată instituția (sat/comună, oraș/municipiu).
    8. Direcțiile principale de activitate a școlilor sportive sînt:
    1) antrenarea unui număr maxim de copii;
    2) sporirea capacității de efort a elevilor;
    3) pregătirea sportivă integrală;
    4) selectarea sportivilor pentru loturile naționale;
    5) obținerea performanțelor la nivel național și internațional.
    9. Şcoala sportivă poate obține statut de „şcoală sportivă specializată”, dacă în instituţie activează minimum 2 grupe de măiestrie sportivă, se practică ramurile de sport olimpice, sînt pregătiți sportivi premianți la campionatele europene, mondiale, competiții internaționale oficiale, inclusiv la probele de sport destinate persoanelor cu necesități speciale, se califică la Jocurile Olimpice și Paralimpice.
    10. Statutul de „şcoală sportivă de măiestrie superioară” îl poate obține școala sportivă care pregătește sportivii din loturile naționale la diferite ramuri de sport.
    11. Statutul de „şcoală sportivă specializată” se acordă prin ordin al conducătorului autorității publice centrale de specialitate în domeniul culturii fizice și sportului pe un termen de 4 ani (perioada ciclului olimpic).
    12. Neconfirmarea rezultatelor sportive în perioada ciclului olimpic ordinar duce la pierderea statutului de „şcoală sportivă specializată”.
II. SCOPURILE DE BAZĂ, COMPLETAREA GRUPELOR,
ETAPELE DE PREGĂTIRE MULTIANUALĂ

    13. Şcoala sportivă are menirea de a antrena copiii, adolescenții, tinerii şi seniorii în practicarea sistematică a culturii fizice şi sportului, în formarea unui mod sănătos de viață, în dezvoltarea fizică, intelectuală şi morală, atingerea nivelului de performanță în corespundere cu capacitățile acestora.
    14. Şcoala sportivă oferă ajutor multilateral altor instituții extraşcolare şi de învățămînt secundar general la organizarea activităţilor sportive de întremare în ramurile de sport practicate.
    15. La pregătirea multianuală a sportivilor, desfășurată pe etape în grupele de începători, avansați, măiestrie sportivă, măiestrie sportivă superioară, școlile sportive au următoarele sarcini:
    1) la etapa începători:
    a) antrenarea unui număr maxim de copii şi adolescenți în practicarea sistematică a sportului;
    b) cultivarea calităților fizice, morale şi a tăriei de caracter;
    c) însușirea bazelor tehnicii în ramura de sport aleasă;
    2) la etapa avansați:
    a) sporirea nivelului de pregătire fizică şi a rezultatelor sportive;
    b) pregătirea sportivilor pentru îndeplinirea programului de instruire, de antrenamente şi eforturi competiționale, necesare în obținerea performanțelor sportive;
    3) la etapa măiestrie sportivă:
    a) antrenarea unui număr optim de sportivi, care au obținut rezultate înalte şi stabile la proba de sport practicată;
    b) pregătirea sportivilor pentru loturile naționale ale Republicii Moldova;
    4) la etapa măiestrie sportivă superioară:
    a) obținerea performanțelor la nivel național şi internațional;
    b) pregătirea sportivilor pentru loturile naționale ale Republicii Moldova.
    16. În școlile sportive se practică ramurile de sport recunoscute de către autoritatea publică centrală de specialitate în domeniul culturii fizice și sportului, în conformitate cu legislaţia.
    17. Numărul de secții la ramurile de sport, grupele de instruire, norma didactică săptămînală a antrenorilor sînt stabilite de către administrația școlii sportive şi aprobate de către fondator.
    18. Înmatricularea copiilor în școlile sportive se efectuează la cererea părinților , în baza certificatului medical eliberat de medicul de familie și în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.
    19. Vîrsta minimă care permite înmatricularea copiilor în școlile sportive depinde de specificul ramurii de sport și este prevăzută în anexa nr.1.
    20. La etapa începători, școlile sportive asigură înmatricularea copiilor dotați pentru a practica sportul, care locuiesc în raza școlii şi care nu au contraindicații medicale.
    21. La etapa avansați se înmatriculează sportivii care au o stare de sănătate bună, fapt confirmat de certificatul eliberat de instituția medicală specializată, iar în lipsa acestuia – de către medicul de familie, şi care au frecventat cel puțin 2 ani etapa începători, cu condiția îndeplinirii programului de pregătire fizică generală şi specială. Totodată, primul an de instruire la etapa începători se consideră an deplin, indiferent de data înmatriculării.
    22. Înmatricularea persoanelor cu necesități speciale în școlile sportive se efectuează în baza cererii părinților sau a sportivilor în cazul atingerii vîrstei de 18 ani, conform certificatului medical eliberat de către medicul de familie sau de instituția medicală specializată.
    23. Structura procesului de antrenament în școlile sportive, cu indicarea etapelor de pregătire, nivelului de instruire, normei didactice săptămînale și a numărului de sportivi în grupe, este prevăzută în anexa nr. 2.
    24. Numărul de ore prevăzut pentru o grupă nu poate fi divizat la mai mulți antrenori, cu excepția grupelor de măiestrie sportivă superioară.
    25. Numărul minim de sportivi în grupele de instruire variază în funcție de nivelul de pregătire și este indicat în anexa 2. În fiecare grupă numărul de sportivi poate fi majorat cu 3-5 persoane, în conformitate cu specificul probei de sport.
    26. Sportivii care nu au îndeplinit cerinţele programului de instruire la etapa începători şi nu corespund vîrstei respective, dar dau dovadă de abilităţi deosebite, pot fi înmatriculați la etapa avansați ca urmare a susținerii testelor de aptitudini.
    27. Sportivii care nu au îndeplinit cerințele de promovare pot fi lăsați repetat în grupa aceluiași an de instruire (însă numai o singură dată pentru fiecare an de instruire).
    28. Diferența de vîrstă a sportivilor în grupele de începători și avansați nu poate depăși 3 ani.
    29. Sportivii din grupele de avansați nu pot depăși vîrsta de 21 de ani, cu excepția persoanelor cu necesități speciale și a sportivilor premianți la campionatele naționale și competițiile internaționale oficiale, desfășurate de federațiile sportive de profil.
    30. Absolvenți ai școlilor sportive se consideră sportivii care au îndeplinit cerințele programului de instruire pentru etapa avansați.
    31. La toate etapele de instruire sportivii se înmatriculează în baza certificatului eliberat de o instituție medicală specializată, în conformitate cu regimul de instruire şi rezultatele sportive.
    32. Grupele de măiestrie sportivă, în primul an de instruire, se completează din membrii lotului național (juniori, tineret, seniori), care s-au clasat în ultimii doi ani pe locurile indicate în tabelul 2 din anexa nr. 2.
    33. Grupa de măiestrie sportivă superioară se completează din membrii lotului național (seniori, tineret) care s-au clasat în ultimii doi ani pe locurile indicate în tabelul 3 din anexa nr. 2.
    34. Regimul de instruire la probele destinate persoanelor cu necesități speciale și sporturile paralimpice este prevăzut în anexa nr. 3.
    35. Regimul de instruire la etapele începători, avansați, măiestrie sportivă şi măiestrie sportivă superioară este specificat în anexa nr. 2.
    36. Formarea și aprobarea grupelor de măiestrie sportivă şi măiestrie sportivă superioară, aprobarea listelor acestora se efectuează de către autoritatea centrală de specialitate. Vîrsta sportivilor incluși în grupele de măiestrie sportivă nu poate fi mai mare de 25 de ani, excepție fiind probele de sport destinate persoanelor cu necesități speciale și sportivilor paralimpici. Vîrsta sportivilor incluși în grupele de măiestrie sportivă superioară nu este limitată, cu condiția respectării unui caracter stabil şi pozitiv al dinamicii rezultatelor sportive.
    37. Indicii principali de activitate ai școlilor sportive sînt: datele despre starea sănătății şi pregătirea sportivilor, a căror evidenţă se ţine anual (testele de pregătire fizică generală și pregătire fizică specială, investigațiile medicale), păstrarea contingentului în proporție de minimum 70 la sută, rezultatele obținute și realizarea curriculumurile de instruire.
    38. Promovarea sportivilor la nivelul de pregătire se efectuează în baza testelor de pregătire fizică generală și testelor specifice ramurii de sport practicate, elaborate de instituțiile sportive și aprobate de către directorul acestora. Testele se susțin de 2 ori pe an, la jumătatea anului de instruire și la sfîrșit de an.
    39. La etapele de pregătire multianuală, criteriile de apreciere a activității școlilor sportive sînt:
    1) la etapa începători:
    a) frecventarea de către elevi a lecțiilor de antrenament și păstrarea contingentului grupei;
    b) dinamica nivelului de pregătire fizică;
    c) nivelul însușirii bazelor tehnice ale ramurilor de sport, igiena şi autocontrolul asupra organismului;
    2) la etapa avansați:
    a) nivelul dezvoltării fizice;
    b) dinamica nivelului de pregătire fizică generală și specială, în funcție de capacitățile individuale ale sportivilor;
    c) nivelul însușirii volumului de efort la antrenamente;
    d) nivelul însușirii compartimentului teoretic și practic din curriculumurile de instruire;
    3) la etapa măiestrie sportivă:
    a) nivelul dezvoltării fizice şi starea funcțională;
    b) îndeplinirea volumului de efort la antrenamente şi competiții, care este prevăzut de planul individual de pregătire;
    c) dinamica rezultatelor tehnice şi sportive;
    d) nivelul de pregătire a sportivilor din lotul național al Republicii Moldova;
    4) la etapa măiestrie sportivă superioară:
    a) dinamica rezultatelor participării la competițiile naționale şi internaționale;
    b) pregătirea sportivilor din lotul național al Republicii Moldova.
III. ORGANIZAREA PROCESULUI DE INSTRUIRE
ÎN ȘCOLILE SPORTIVE
    40. Anul de instruire în școlile sportive începe la 1 septembrie. Componența grupelor sportive se aprobă prin ordin al directorului școlii sportive.
    41. Termenul de completare a grupelor de instruire este de 30 de zile.
    42. Procesul de instruire și antrenament se efectuează în baza curriculumurilor pentru fiecare disciplină sportivă, aprobate de autoritatea publică centrală de specialitate în domeniul culturii fizice și sportului.
    43. Prezența elevilor înmatriculați în școala sportivă la procesul de instruire și antrenament este obligatorie.
    44. Taberele de întremare a sănătății sportivilor se organizează în perioada vacanțelor, în vederea asigurării continue a procesului de instruire şi antrenament. Sub conducerea unui antrenor urmează a fi instruiți nu mai puțin de 16 sportivi în zona urbană şi nu mai puțin de 14 – în zona rurală.
    45. Avînd acordul fondatorului şi consimțămîntul părinților, școlile sportive pot să organizeze în instituţiile de învățămînt clase specializate pe ramuri de sport cu ziua prelungită de studii, cu condiția asigurării elevilor cu hrană.
    46. Programul de funcționare a claselor specializate , precum și cheltuielile de întreținere sînt elaborate și aprobate de administrația școlii sportive în comun cu administrația instituției de învățămînt secundar general și coordonate cu fondatorul.
    47. Procesul de instruire în clasele specializate se efectuează în corespundere cu regimul de instruire pe ramurile de sport și norma didactică prevăzute în tabelul 1 din anexa nr.2.
    48. Formele principale de desfășurare a procesului de instruire sînt:
    1) în grup (inclusiv partea teoretică a programului);
    2) instruire conform planurilor individuale, obligatorii în grupele de măiestrie sportivă şi măiestrie sportivă superioară;
    3) remedii medicale de recuperare;
    4) cantonamente;
    5) participare în taberele sportive şi de reabilitare;
    6) practică în calitate de instructor şi arbitru la competiții sportive şi meciuri amicale.
    49. Durata antrenamentului nu poate depăși:
    1) la etapa începători – 2 ore academice;
    2) la etapa avansați – 3 ore academice;
    3) la etapa măiestrie sportivă – 4 ore academice, cu condiția desfășurării a 2 antrenamente pe zi, în funcție de ramura de sport;
    4) la etapa măiestrie sportivă superioară – 6 ore academice, cu condiția desfășurării a 2 antrenamente pe zi la toate ramurile de sport.
    50. Norma didactică săptămînală a coregrafului corespunde normei didactice a antrenorului.
    51. Se permite angajarea antrenorilor de acrobație și de alte specialități pentru ramurile de sport care necesită o pregătire complexă a sportivilor (lupte, judo, gimnastică, hipism, fotbal, pentatlon modern).
    52. Transferul elevilor dintr-o școala sportivă în alta se efectuează în baza actelor administrative ale ambelor instituții (ordin de transfer/ordin de înmatriculare), cu anexarea următoarelor acte:
    1) cererea sportivului;
    2) acordul antrenorilor;
    3) acordul părinților pentru sportivii de pînă la 18 ani;
    4) acordul conducătorilor ambelor instituții cu mențiunea privind prioritatea primului antrenor în cazul în care sportivul face parte din lotul național la proba de sport practicată.
IV. ADMINISTRAREA ȘCOLILOR SPORTIVE
    53. Şcoala sportivă este condusă de către un director numit în funcție pe bază de concurs de către fondator și eliberat din funcție, potrivit legislației. Directorul dirijează activitatea școlii sportive, conform principiilor conducerii unice şi colegiale. Directorul poartă răspundere pentru organizarea procesului de instruire, educație, a activităţii administrative și angajează salariații în conformitate cu legislaţia.
    54. Directorul numește, pe bază de concurs, directorul adjunct responsabil de instruire şi educație.
    55. Directorul și directorul adjunct au dreptul la activitate didactică în conformitate cu prevederile Legii nr. 270/2018 cu privire la sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.
    56. Cadrele didactice sînt angajate în baza actelor care confirmă studiile de specialitate în domeniul culturii fizice și sportului.
    57. Atestarea cadrelor didactice și a celor manageriale se efectuează conform Regulamentului de atestare, aprobat de autoritatea publică centrală de specialitate.
    58. Statele de personal ale școlilor sportive se elaborează în conformitate cu legislaţia şi se aprobă de către fondator.
    59. În cadrul școlii sportive se constituie consiliul pedagogic care este organul suprem de conducere al școlii, iar în componența lui sînt incluși directorul (președintele consiliului pedagogic), directorul adjunct, antrenorii-instructori, antrenorii, reprezentanții comitetului părintesc şi ai sportivilor.
    60. Consiliul antrenorilor se constituie din membrii administrației școlii sportive şi din antrenori.
    61. Consiliul pedagogic și cel al antrenorilor activează în baza unui regulament-tip aprobat de autoritatea publică centrală de specialitate în domeniul culturii fizice şi sportului.
    62. Consiliul pedagogic se întrunește de cel puțin 4 ori pe an, iar cel al antrenorilor își desfășoară ședințele lunar.
V. DIRECȚIILE PRINCIPALE DE ACTIVITATE
ALE ȘCOLILOR SPORTIVE
    63. Direcţiile principale de activitate ale şcolii sportive se aprobă de către consiliul pedagogic. Conducerea şcolii efectuează controlul asupra realizării curriculumului și eficacității procesului de instruire, creează condiții pentru sporirea măiestriei profesionale a antrenorilor.
    64. Antrenorii realizează selectarea şi orientarea sportivă a copiilor şi adolescenților cu abilități motrice necesare pentru perfecționarea sportivă continuă; asigură pregătirea fizică generală, teoretică, moral-volitivă, tehnică şi sportivă a elevilor, fortificarea şi protecția sănătății lor în cadrul antrenamentelor; efectuează sistematic evidenţa, analiza, generalizarea activității de muncă; ţine registrul de evidență a frecvenței și rezultatelor elevilor; elaborează proiectele de lungă durată pentru activitatea grupei sportive și raportul anual de activitate.
    65. Sportivii îmbină în mod armonios antrenamentele cu studiile, frecventează cu regularitate antrenamentele, respectînd ordinea şi disciplina; participă la activitățile desfășurate în cadrul școlii şi la competițiile sportive; respectă cu strictețe recomandările medicului și cerințele față de securitatea muncii.
    66. Pe parcursul perioadei de instruire şi al participării la competiții, elevii înmatriculați folosesc gratuit baza sportivă, inventarul şi utilajul școlii.
    67. După finalizarea etapei de instruire avansați, sportivii beneficiază de legitimație conform modelului stabilit de administrația școlii în coordonare cu fondatorul.
VI. SALARIZAREA ÎN CADRUL ȘCOLILOR SPORTIVE
    68. Categoriile de salarizare a angajaților școlilor sportive se stabilesc prin ordin al directorului, în conformitate cu Legea nr. 270/2018 cu privire la sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.
    69. Pe parcursul anului de studii modificările la salariu se efectuează prin ordin şi se includ în lista de tarifare. Salariul stabilit în lista de tarifare se achită lunar, indiferent de numărul de zile lucrătoare în lună.
    70. În caz de delegare a antrenorului cu elevii în tabere sportive, la competiții sau cantonamente, retribuirea muncii se efectuează în baza ordinului directorului, în conformitate cu actele normative.
VII. CONTROLUL MEDICAL AL SPORTIVILOR
    71. Cadrele didactice anual, în mod obligatoriu, sînt supuse unui examen medical.
    72. Controlul medical al sportivilor se efectuează:
    1) la etapa începători – de către medicul școlii sportive, iar în lipsa acestuia – de către medicul de familie;
    2) începînd cu etapa avansați – de instituția medicală specializată, iar în lipsa acesteia – de medicul de familie sau medicul școlii.
    73. Medicul școlii sportive efectuează controlul medical pe parcursul instruirii, cantonamentelor şi competițiilor.
    74. Sportivii nu suportă cheltuielile pentru controlul medical efectuat.
VIII. PATRIMONIUL ȘI SURSELE DE FINANȚARE
ALE ȘCOLILOR SPORTIVE
    75. Patrimoniul școlii sportive include edificiile sportive și de întremare, alte încăperi cu aceeași destinație, echipamentul și utilajul sportiv special, precum și alte bunuri necesare pentru asigurarea funcționalității acesteia.
    76. Fondatorul asigură crearea și dezvoltarea patrimoniului, folosind veniturile acumulate din prestarea serviciilor sau desfășurarea, contra plată, a altor activităţi, conform legislației.
    77. Școlile sportive publice se finanțează din mijloacele bugetului fondatorului, din venituri obținute de la efectuarea lucrărilor şi prestarea serviciilor contra plată , donaţii, sponsorizări şi alte mijloace băneşti intrate legal în posesia instituției.
    78. Serviciile contra plată pot fi prestate conform legislației, în afara timpului activităţii de bază a şcolilor sportive . Veniturile obţinute ca urmare a prestării serviciilor contra plată se utilizează conform legislaţiei.
IX. SUPRAVEGHEREA ŞI CONTROLUL
ACTIVITĂŢII ȘCOLII SPORTIVE
    79. Autorităţile administrației publice efectuează supravegherea şi controlul activității școlilor sportive în care exercită calitatea de fondator.
    80. Autoritatea centrală de specialitate în domeniul culturii fizice și sportului monitorizează activitatea metodică, realizarea curriculumurilor la probele de sport practicate şi coordonează atestarea cadrelor didactice în toate şcolile sportive.
    81. Autorităţile administraţiei publice de nivelul al doilea coordonează activitatea metodică, atestarea cadrelor didactice şi realizarea curriculumurilor la probele de sport practicate în şcolile sportive din teritoriul administrat.
    82. Activitatea școlilor sportive încetează în baza deciziei autorităţii administraţiei publice care exercită funcţia de fondator.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3