HCCC11/2000
ID intern unic:  285816
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 11
din  21.03.2000
pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr.899
din 8 decembrie 1994 "Cu privire la aprobarea Statutului
Corpului Diplomatic al Republicii Moldova"*
Publicat : 06.04.2000 în Monitorul Oficial Nr. 37     Data intrarii in vigoare : 21.03.2000
_________________
* M.O., 1995, nr.20, art.187.

ÎN NUMELE REPUBLICII MOLDOVA,
Curtea Constituţională în componenţa:
Pavel BARBALAT           - preşedinte
Nicolae CHISEEV           - judecător
Mihai COTOROBAI        - judecător
Constantin LOZOVANU   - judecător-raportor
Gheorghe SUSARENCO  - judecător
Ion VASILATI                  - judecător
cu participarea grefierului Aliona Balaban, reprezentantului Guvernului Galina Chirinciuc, viceministru al justiţiei, în prezenţa reprezentanţilor Ministerului Afacerilor Externe Vitalie Slonovschi şi Alexei Cracan şi în lipsa motivată a deputatului în  Parlament Victor Cecan, autorul  sesizării, călăuzindu-se de art. 135 alin. (1) lit. a) din Constituţie, art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 4 alin. (1) lit. a) şi art.16 alin.(1) din Codul jurisdicţiei constituţionale, a examinat în şedinţă plenară deschisă dosarul pentru controlul constituţionalităţii Hotărîrii Guvernului nr.899 din 8 decembrie 1994 "Cu privire la aprobarea Statutului Corpului Diplomatic al Republicii Moldova".
Temei pentru  examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului în Parlament Victor Cecan, depusă la 17 decembrie 1999, în conformitate cu art. 24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 38 şi 39 din Codul jurisdicţiei constituţionale.
Prin decizia Curţii Constituţionale din 11 ianuarie 2000 sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond şi înscrisă în ordinea de zi.
În procesul examinării prealabile a sesizării au fost solicitate puncte de vedere Parlamentului, Preşedintelui  Republicii  Moldova, Guvernului, Ministerului Justiţiei şi Ministerului Afacerilor Externe.
Examinînd materialele dosarului şi audiind informaţia judecătorului-raportor, argumentele reprezentantului Guvernului,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
a  c o n s t a t a t:
1. La 8 decembrie 1994 Guvernul a adoptat  Hotărîrea  nr.899 "Cu privire la aprobarea Statutului Corpului Diplomatic al Republicii Moldova", care inserează statutul respectiv, ce reglementează procedura de acordare şi de retragere a gradelor diplomatice, drepturile  şi obligaţiile membrilor corpului diplomatic, precum şi alte norme ce ţin de condiţia lui juridică.
La 17 decembrie 1999 deputatul în Parlament Victor Cecan a  sesizat Curtea Constituţională, solicitînd controlul constituţionalităţii pct.6 şi pct.18 alin.(3) şi (4) din Statutul Corpului Diplomatic al Republicii Moldova pentru motivul că ele contravin dispoziţiilor art.88 lit.g) din Constituţie.
Autorul sesizării relevă că printr-un act normativ al Guvernului a fost limitată atribuţia constituţională a Preşedintelui Republicii Moldova de a acorda şi de a retrage rangurile diplomatice membrilor corpului diplomatic, care, potrivit normelor contestate, cu excepţia gradului de ambasador, se acordă şi se retrag prin ordinul ministrului afacerilor externe. Autorul consideră că Guvernul, instituind aceste reguli, a lărgit considerabil competenţa ministrului afacerilor externe în domeniul politicii externe.
2. Raportînd  actul supus controlului constituţionalităţii şi cadrul legal  existent  în domeniu  la dispoziţiile constituţionale, Curtea Constituţională reţine următoarele.
Potrivit doctrinei dreptului internaţional şi actelor internaţionale în domeniu, cel mai însemnat mijloc de realizare a politicii externe a statelor îl constituie activitatea oficială a organelor de stat în sfera relaţiilor externe,  în special a personalului diplomatic, desfăşurată prin tratative,  corespondenţă şi alte  mijloace paşnice, pentru înfăptuirea  scopurilor şi sarcinilor de politică externă ale  statului, pentru  ocrotirea drepturilor şi intereselor statului şi ale cetăţenilor Republicii Moldova în străinătate.
Legea Supremă a Republicii Moldova a determinat poziţia  şi competenţa  autorităţilor publice, mecanismele şi limitele de acţiune în domeniul politicii externe.
Astfel, potrivit  prevederilor constituţionale, Parlamentul, fiind organul  reprezentativ suprem al poporului Republicii Moldova şi  unica autoritate legislativă a statului (art.60 alin.(1), este abilitat cu un şir de atribuţii de bază în domeniul reglementării relaţiilor  publice, printre care şi atribuţia de aprobare a direcţiilor  principale ale politicii interne şi externe a statului (art.66 lit.d).
În conformitate cu dispoziţiile art.96 alin.(1) din Constituţie, Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului, iar potrivit  art.102  alin.(2) din Constituţie, hotărîrile şi dispoziţiile adoptate de acesta se emit întru organizarea executării legilor.
Reglementînd  relaţiile ce ţin de politica externă, Constituţia a acordat prin art. 88  Preşedintelui  Republicii  Moldova  numeroase atribuţii, printre care şi cea de acordare a rangurilor diplomatice.
În scopul afirmării  şi consolidării poziţiei Republicii Moldova pe plan  internaţional, Parlamentul, la 8 februarie 1995, prin Hotărîrea nr. 368-XIII, a  aprobat Concepţia politicii externe a Republicii Moldova*, prin care au fost stabilite direcţiile principale de activitate în domeniul politicii externe. Astfel, în pct.1 din anexa la această  hotărîre intitulată "Suportul legislativ şi organizatoric al promovării politicii externe", în scopul promovării unei politici externe coordonate şi eficiente, s-a preconizat ca măsură primordială adoptarea Legii cu privire la promovarea politicii externe, în care  să fie delimitate  obligaţiile şi responsabilităţile  organelor care promovează politica externă.
______________________
* Veştile, 1990, nr. 8, art. 191.

Conform art.3  pct.15)  şi  art.18 din Legea cu  privire  la  Guvern nr.64-XII din 31  mai 1990*, Guvernul promovează politica  externă  în conformitate cu competenţa sa şi exercită următoarele împuterniciri:
1) încheie contracte  cu  statele  străine şi cu organizaţiile internaţionale, asigură îndeplinirea lor;
2) stabileşte relaţii multilaterale între Republica Moldova şi state străine, organizaţii internaţionale, asigură schimbul de informaţie, de studenţi şi specialişti;
3) prezintă Preşedintelui Republicii Moldova propuneri privind acreditarea  şi  rechemarea reprezentanţilor diplomatici ai Republicii Moldova, înfiinţarea, desfiinţarea şi schimbarea  rangului  misiunilor diplomatice;
4) reprezintă Republica Moldova în relaţiile internaţionale.
3. În procesul examinării cauzei Curtea a constatat că Statutul Corpului  Diplomatic al Republicii Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.899 din 8 decembrie 1994, conţine prevederi care reglementează calitatea de membru al corpului diplomatic, gradele diplomatice,  modul de acordare şi de retragere a acestora, drepturile, obligaţiile şi salarizarea membrilor corpului diplomatic, precum şi alte prevederi.
În temeiul dreptului prin care Curtea Constituţională îşi stabileşte ea însăşi limitele de competenţă şi prin care poate extinde obiectul controlului constituţionalităţii (art.6 alin.(2) şi (3) din Codul jurisdicţiei constituţionale), Curtea  supune controlului constituţionalităţii  textul integral al Statutului Corpului  Diplomatic al Republicii Moldova.
4. Analizînd normele supuse controlului constituţionalităţii şi raportîndu-le la dispoziţiile constituţionale şi legislative ce reglementează relaţiile în cauză, Curtea Constituţională apreciază că Statutul Corpului Diplomatic a fost adoptat de Guvern prin derogare de la  dispoziţiile constituţionale şi legale. Nici Constituţia, nici  altă lege n-a învestit Guvernul cu dreptul de a reglementa relaţiile care ţin de domeniul politicii externe. Atribuţiile Guvernului, în baza  art.96 alin.(1) şi  art.102 alin.(2) din Constituţie, se reduc la asigurarea realizării politicii  interne şi externe a statului  prin organizarea executării legilor.
În context Curtea  relevă că nedefinitivarea cadrului legislativ în domeniu conform Concepţiei politicii externe a Republicii Moldova creează incertitudini juridice în reglementarea raporturilor ce ţin de politica externă a statului.
Normele juridice care fac obiectul statutului corpului  diplomatic, după  natura lor, sînt norme generale cu caracter legislativ, ce ţin de direcţiile principale ale politicii interne şi externe a statului, de regimul general al raporturilor de muncă, elaborarea  şi  aprobarea cărora, în temeiul art.66  lit.d) şi art. 72 alin. (3)  lit. j) din Constituţie, constituie una din atribuţiile de bază ale Parlamentului.
 Prin urmare, pentru motivele arătate şi avînd în vedere că Statutul Corpului  Diplomatic a fost aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.899 din 8 decembrie 1994 prin derogare de la dispoziţiile art.6, 66, 72, 96  şi 102 din Constituţie, Curtea consideră că el este neconstituţional.
  Pentru considerentele  expuse, în temeiul art. 140 din  Constituţie, art.26  din Legea cu privire la Curtea Constituţională şi art.62  lit.a) din Codul jurisdicţiei constituţionale,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
H O T Ă R Ă Ş T E :
1. Declară neconstituţional pct.1 din Hotărîrea Guvernului  nr.899 din  8 decembrie 1994, implicit Statutul Corpului Diplomatic al Republicii Moldova, acesta urmînd să fie adoptat prin lege.
2. Prezenta Hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare la data adoptării şi se publică  în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                      Pavel BARBALAT

    Chişinău, 21 martie 2000.
    Nr. 11.