HCCC14/1998
ID intern unic:  285821
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 14
din  19.05.1998
cu privire la controlul constituţionalităţii unor prevederi ale
Hotărîrii Guvernului nr. 777 din13 august 1997 "Privind perfecţionarea
 mecanismului de reglementare a comerţului exterior"
Publicat : 04.06.1998 în Monitorul Oficial Nr. 50
    În numele Republicii Moldova
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT          - preşedinte
    Nicolae CHISEEV         - judecător-raportor
    Gheorghe SUSARENCO    - judecător
    Ion VASILATI            - judecător-raportor
    cu participarea   Alionei  Balaban,  grefier,  Valentin  Peremienco, reprezentantul deputatului în Parlament Victor Cecan, autorul sesizării, Gheorghe   Gaberi,   directorul  Departamentului  Relaţii   Externe   al Ministerului   Economiei   şi  Reformelor,  reprezentantul   Guvernului, călăuzindu-se  de  art. 135 alin. (1) lit. a) din Constituţie şi art.  4 alin.  (1)  lit.  a) din Legea cu privire la Curtea  Constituţională,  a examinat  în  şedinţă plenară deschisă dosarul cu privire  la  controlul constituţionalităţii unor prevederi ale Hotărîrii Guvernului nr. 777 din 13  august  1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare  a comerţului exterior".
    Temei pentru  examinarea dosarului a servit sesizarea deputatului în Parlament  Victor  Cecan,  depusă  conform art. 24 şi 25  din  Legea  cu privire  la Curtea Constituţională, acceptată spre examinare în fond  şi inclusă  în  ordinea  de zi prin decizia Curţii  Constituţionale  din  6 noiembrie 1997.
    În procesul examinării  preliminare  au  fost solicitate  puncte  de vedere  în  problema abordată în sesizare Comisiei  parlamentare  pentru economie,   industrie   şi   privatizare,  Ministerului   Economiei   şi Reformelor, Ministerului Finanţelor şi Departamentului Controlului Vamal.
    Examinînd materialele dosarului, audiind informaţiile judecătorilor-raportori şi argumentele reprezentanţilor părţilor,
Curtea Constituţională
a  constatat:
    La 13 august  1997,  Guvernul a adoptat Hotărîrea nr.  777  "Privind perfecţionarea  mecanismului  de  reglementare a  comerţului  exterior". Conform  pct.  1 alin. 4 din hotărîrea menţionată, cu începere de  la  1 octombrie  1997, importul băuturilor alcoolice şi articolelor din  tutun se efectuează numai de către distribuitorii autorizaţi ai producătorilor produselor  respective, care dispun de un fond statutar de peste 500 mii lei  şi posedă licenţe pentru acest gen de activitate. În pct. 1 alin. 6 din  Hotărîre se prevede, de asemenea, că, începînd cu 1 ianuarie  1998, se  interzice  importul  şi  comercializarea  mărfurilor  alimentare  şi industriale  de larg consum fără menţiunea în limba de stat pe etichetă, ambalaj  şi  în documentele de însoţire a mărfurilor, care să  cuprindă:  denumirea   produsului,   cantitatea,   conţinutul  de   calorii,   data preparării, termenul de valabilitate etc.
    Punctul 2 din  Hotărîrea  Guvernului  nr.  777 din  13  august  1997 stipulează,  totodată, că pentru eliberarea licenţelor de export-import, a  certificatelor  de  origine se percepe o taxă în mărime de  0,1%  din valoarea mărfurilor exportate sau importate şi că ministerele respective au  dreptul să utilizeze 15% din încasări pentru procurarea formularelor internaţionale,   elaborarea  programelor  şi  realizarea  unor   măsuri concrete de promovare a exportului de mărfuri.
    În sesizare deputatul  Victor  Cecan  afirmă că pct. 1 alin.  4  din hotărîre  contravine dispoziţiilor art. 126 din Constituţie, deoarece nu asigură   libertatea   comerţului  şi  activităţii  de   întreprinzător, protecţia concurenţei loiale.
    Neconstituţionalitatea  prevederilor  pct.  1 alin.  6  din  aceeaşi hotărîre este argumentată în sesizare prin faptul că Guvernul nu este în drept  să stabilească norme referitoare la funcţionarea limbilor vorbite pe  teritoriul Republicii Moldova, aceste chestiuni pot fi  reglementate doar  prin  legi  organice. Autorul sesizării susţine, de  asemenea,  că prevederile  pct.  2 din hotărîrea Guvernului contravin art. 130 şi  132 din  Constituţie,  deoarece taxele şi orice alte venituri se  stabilesc, conform legii, de organele reprezentative, şi nu de cele executive. Prin lege   se  reglementează  şi  administrarea,  utilizarea  şi   controlul resurselor financiare ale statului.
    Examinînd sesizarea,  punctele  de vedere expuse de  Comisia  pentru economie, industrie şi privatizare a Parlamentului, Ministerul Economiei şi  Reformelor,  Ministerul Finanţelor, precum şi raportînd  prevederile hotărîrii    Guvernului   la   dispoziţiile   constituţionale,    Curtea Constituţională reţine următoarele:
    Necesitatea controlului  din  partea statului asupra importului,  în general,  şi  asupra  importului de băuturi alcoolice  şi  articole  din tutun,  în  particular, apărarea intereselor  producătorilor  autohtoni, precum  şi protecţia consumatorilor pe piaţa internă sînt indiscutabile.
Art.  129 alin. (2) din Constituţie statuează expres că Guvernul asigură protejarea  intereselor  naţionale  în  activitatea  economică  externă, promovează   politica  liberului  schimb  sau  politica  protecţionistă, pornind  de  la interesele naţionale. Totodată, Legea Supremă  a  ţării, prin art. 126 alin. (2) lit. b), stabileşte că statul trebuie să asigure libertatea   comerţului  şi  activităţii  de  întreprinzător,  protecţia concurenţei  loiale, crearea unui cadru favorabil valorificării  tuturor factorilor  de producţie. Principiile activităţii economice externe sînt prevăzute  în art. 5 din Legea nr. 849-XII din 3 ianuarie 1992  "Privind bazele activităţii economice externe în Republica Moldova", în care este stipulat  că  activitatea  economică externă se  bazează  pe  egalitatea juridică a tuturor subiecţilor activităţii economice externe, indiferent de  forma  de  proprietate.  Prin sintagma "a  tuturor  subiecţilor"  se înţelege că statul trebuie să asigure egalitatea subiecţilor activităţii economice  externe  nu  numai  indiferent  de  forma  de  proprietate  a agenţilor economici, dar şi indiferent de situaţia lor financiară.
    Este de menţionat că, potrivit Legii nr. 845-XII din 3 ianuarie 1992 "Cu  privire la antreprenoriat şi întreprinderi", statul este obligat să creeze  tuturor antreprenorilor condiţii juridice şi economice egale  de gospodărire,  să  garanteze respectarea drepturilor şi  intereselor  lor legitime  şi  să  contribuie  la dezvoltarea  concurenţei  libere  între aceştia (art. 8 alin. 1).
    Avînd în vedere   cele   expuse  mai  sus,  Curtea   Constituţională apreciază că Guvernul, acordînd, prin hotărîrea sa, dreptul de a importa băuturi   alcoolice   şi  articole  din  tutun  numai   distribuitorilor autorizaţi  ai  producătorilor produselor respective, care dispun de  un fond  statutar  de peste 500 mii lei, a creat, de fapt, condiţii  pentru monopolizarea  acestui gen de activitate de către unii agenţi economici.
Or,  Legea  privind  limitarea activităţii  monopoliste  şi  dezvoltarea concurenţei  nr.  906-XII din 29 ianuarie 1992, prin art. 5  alin.  (1), interzice  organelor  puterii  şi ale administraţiei să adopte  acte  şi (sau)  să  întreprindă acţiuni îndreptate spre  limitarea  independenţei agenţilor  economici,  spre  crearea de  condiţii  discriminatorii  sau, dimpotrivă,  favorabile activităţii unor anumiţi agenţi economici,  dacă asemenea   acte  sau  acţiuni  conduc  sau  pot  conduce  la   limitarea concurenţei şi (sau) la lezarea intereselor agenţilor economici.
    În contextul  celor  menţionate, Curtea Constituţională constată  că prevederile  pct.  1  alin. 4 din Hotărîrea Guvernului nr.  777  din  13 august  1997  contravin  nu  numai  art.  126  alin.  (2)  lit.  b)  din Constituţie, dar şi dispoziţiilor legilor precitate.
    Curtea Constituţională  apreciază  că  şi punctul  2  din  hotărîrea respectivă  a Guvernului nu este conform art. 130 alin. (1) şi art.  132 alin.   (1)  din  Constituţie.  Potrivit  acestuia,  pentru   eliberarea licenţelor  de  export-import  se percepe o taxă în mărime de  0,1%  din valoarea  mărfurilor  exportate sau importate, iar ministerele  care  au eliberat  licenţe  sînt  în drept să utilizeze 15% din  aceste  încasări pentru  anumite  scopuri. Potrivit art. 132 alin. (1)  din  Constituţie, taxele, ca şi orice alte venituri ale bugetului de stat şi ale bugetului asigurărilor  sociale  de  stat, ale bugetelor raioanelor,  oraşelor  şi satelor,   se  stabilesc,  conform  legii,  de  organele  reprezentative respective.  Guvernul nu este organ reprezentativ, deci prin  stabilirea unei astfel de taxe el şi-a depăşit competenţele.
    Pentru motivele  arătate,  este în vădită contradicţie cu  art.  132 alin.  (1)  din  Constituţie şi pct. 6 din Regulamentul  cu  privire  la licenţierea importului de băuturi alcoolice şi articole din tutun (anexa nr.  4  la  Hotărîrea Guvernului nr. 777 din 13  august  1997),  conform căruia  pentru obţinerea licenţei de import agenţii economici  transferă în bugetul de stat o taxă în mărime de 200 mii lei.
    Curtea Constituţională consideră că prevederile pct. 2 din Hotărîrea nr.  777 din 13 august 1997 sînt neconstituţionale şi în partea care  se referă  la modul de administrare şi utilizare a încasărilor provenite de la eliberarea licenţelor. În conformitate cu dispoziţiile art. 130 alin. (1)  din  Constituţie, formarea, administrarea, utilizarea şi  controlul resurselor financiare ale statului, ale unităţilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor publice sînt reglementate prin  lege. Or, reglementarea modalităţii de administrare, utilizare  şi control  asupra  resurselor  financiare  ale statului  de  către  Guvern contravin principiului constituţional al separaţiei puterilor în stat în putere legislativă, executivă şi judecătorească (art. 6 din Constituţie).
    Cît priveşte  controlul  constituţionalităţii  prevederilor  pct.  1 alin.  6  din  Hotărîrea Guvernului nr. 777 din 13 august  1997,  Curtea Constituţională  consideră  că în această parte procesul trebuie să  fie sistat  în  baza art. 60 lit. d) din Codul jurisdicţiei  constituţionale din următoarele considerente:
    În redacţia iniţială  a Hotărîrii, prin prevederile pct. 1 alin.  6, într-adevăr,  se interzicea importul mărfurilor fără menţiunea în  limba de  stat pe etichetă, ambalaj şi în documentele de însoţire a  denumirii produsului,  cantităţii,  conţinutului  de calorii etc.  ale  mărfurilor importate.  Dar  este  de  remarcat că la 22 ianuarie  1998  Guvernul  a adoptat Hotărîrea nr. 76 "Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului nr.  777  din 13 august 1997". Conform acesteia, începînd cu 30  aprilie 1998,  se interzice doar comercializarea cu amănuntul a mărfurilor  fără menţiunea în limba de stat a informaţiei asupra acestor mărfuri, făcută, după  caz, pe produs, etichetă, ambalaj sau în documentele de  însoţire.
În  cazul,  în  care informaţia necesară nu este reflectată  pe  produs, etichetă  ori  ambalaj, comerciantul este obligat să anexeze  la  produs informaţia  respectivă,  la  care  consumatorul să  aibă  acces.  Pentru produsele  de  import  textul  în limba de stat poate  fi  completat  cu traducerea în limba rusă.
    Analizînd textul  Hotărîrii Guvernului nr. 76 din 22 ianuarie  1998, se  poate  conchide că Guvernul nu a stabilit o normă  specială  privind funcţionarea  limbilor  vorbite pe teritoriul ţării, ci a adoptat  unele măsuri pentru executarea legislaţiei în vigoare în domeniu.
Curtea Constituţională  consideră că modificările operate la pct.1 alin. 6 din  Hotărîrea  Guvernului nr. 777 din 13 august  1997  sînt conforme  cu dispoziţiile art. 113 din Constituţie, art. 29 din Legea cu privire la funcţionarea limbilor vorbite pe teritoriul Republicii Moldova şi art. 14 din Legea nr.1453-XII din 25 mai 1993 "Privind protecţia consumatorilor". Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a  prevederilor  pct. 1 alin. 6 din  Hotărîrea Guvernului nr. 777 din 13 august 1997 este soluţionată.
Pentru considerentele  expuse, în temeiul art. 135 alin. (1) lit. a) din  Constituţie şi  art. 60  lit.  d)  din Codul  jurisdicţiei constituţionale, Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E :
1. Declară neconstituţionale:
- punctul 1 alin. 4 şi punctul 2 din Hotărîrea Guvernului nr. 777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior";
- punctul 6 din Regulamentul cu privire la licenţierea importului de băuturi alcoolice şi articole din tutun, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior".
2. Sistează procesul în partea referitoare la controlul constituţionalităţii prevederilor pct.1 alin.6 din Hotărîrea Guvernului nr.777 din 13 august 1997 "Privind perfecţionarea mecanismului de reglementare a comerţului exterior".
3. Prezenta hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră  în vigoare la data adoptării şi se publilcă  în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

PREŞEDINTELE
     CURŢII CONSTITUŢIONALE                                 Pavel BARBALAT

     Chişinău, 19 mai 1998.
     Nr. 14.