HCCC36/1998
ID intern unic:  285860
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 36
din  10.12.1998
pentru controlul constituţionalităţii
Decretului Preşedintelui Republicii Moldova
nr.146 din 10 mai 1995 "Cu privire la numirea
Primăriei municipiului Chişinău"*
Publicat : 17.12.1998 în Monitorul Oficial Nr. 111
    ________________________
    * M.O. nr. 27 din 18 mai 1995, art. 316.

    ÎN NUMELE REPUBLICII MOLDOVA,
    Curtea Constituţională în componenţa:
    Pavel BARBALAT - preşedinte
    Nicolae CHISEEV - judecător-raportor
    Mihai COTOROBAI - judecător
    Constantin LOZOVANU - judecător-raportor
    Gheorghe SUSARENCO - judecător
    cu participarea grefierului Lucia Popa, deputatului Victor Cecan, reprezentantul autorilor sesizării reprezentantului Parlamentului Radu Ţurcanu, consultant superior în Direcţia juridică a Aparatului Parlamentului, conducîndu-se dupăart. 135 alin. (1) lit. a) din Constituţie şi art. 4 alin. (1) lit. a) din Legea cu privire la Curtea Constituţională, a examinat în şedinţă plenară publică dosarul privind controlul constituţionalităţii Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 146 din 10 mai 1995 "Cu privire la numirea Primăriei municipiului Chişinău".
    Temei pentru examinarea dosarului a servit sesizarea deputaţilor în Parlament I. Stamat, V. Stepaniuc, Gh. Anton, A. Jdanov, L. Borgula, M. Lupu, V. Doroşin, D. Prijmireanu, M. Postoico, P. Şoşev, V. Iovv, A. Neguţa, D. Todoroglo,E. Ostapciuc, I. Calin, V. Andruşciac, I. Vancea, P. Pentelei, V. Zlacevschi, I. Filimon, V. Ciobanu, V. Voronin, depusă la 10 iunie 1998, în conformitate cu art. 24 şi 25 din Legea cu privire la Curtea Constituţională.
    Prin decizia Curţii Constituţionale din 27 iulie 1998, sesizarea a fost acceptată pentru examinare în fond.
    Examinînd materialele dosarului, punctele de vedere comunicate de Preşedintele Republicii Moldova, Parlament şi Guvern, audiind informaţia judecătorilor-raportori şi argumentele expuse de părţi,
Curtea Constituţională
a constatat:
    1. La 10 mai 1995, în temeiul art. 88 lit. d) din Constituţie şi art. 57 alin. 3 din Legea cu privire la alegerile localenr. 308-XIII din 7 decembrie 1994**, Preşedintele Republicii Moldova a emis Decretul nr. 146 "Cu privire la numirea Primăriei municipiului Chişinău", prin care a format Primăria municipiului Chişinău în componenţa primarului, prim-viceprimarului, a cinci viceprimari, secretarului şi a nouă membri ai primăriei şi a numit persoanele în funcţiile enumerate. Art. 2 al Decretului stabileşte că, pînă la expirarea termenului mandantului prevăzut prin art. 7 din Legea privind administraţia publică locală nr. 310-XIII din 7 decembrie 1994***, Primăria municipiului Chişinău va exercita şi atribuţiile Consiliului municipal, stipulate prin Legea sus-menţionată.
    __________________
    ** M.O. nr. 3-4 din 14.01.95, art. 46.
    *** M.O. nr. 3-4 din 14.01.95, art. 43.

    În opinia autorilor sesizării, Preşedintele Republicii Moldova, prin decretul său, substituie alegerea autorităţilor administraţiei publice locale cu numirea lor, ceea ce contravine art. 109, 112, 113 din Constituţie. Mai mult ca atît, prin acelaşi decret a fost creat un organ nou, primăria, care nu este prevăzut de Constituţie. Legea Supremă statuează expres că autorităţile administraţiei publice, prin care se exercită autonomia locală în sate şi în oraşe, sînt consiliile locale alese şi primarii aleşi (art. 112).
    2. În Republica Moldova administraţia publică locală este recunoscută şi garantată ca una din bazele regimului constituţional.
    Statul şi-a asumat obligaţia de a contribui la dezvoltarea şi consolidarea administraţiei publice locale, consfinţind bazele ei în Constituţie (art. 109-113), dezvoltîndu-le în legisaţia specială - Legea cu privire la administraţia publică locală nr. 310-XIII din 7 decembrie 1994 cu modificările şi completările ulterioare.
    În exerciţiul atribuţiilor sale administraţia publică locală este autonomă în limitele prevăzute de lege. Organele administraţiei publice locale nu fac parte din sistemul organelor puterii de stat.
    Potrivit art. 109 alin. (1) din Constituţie, administraţia publică locală se întemeiază pe principiile autonomiei locale, descentralizării serviciilor publice, eligibilităţii autorităţilor administraţiei publice locale şi ale consultării cetăţenilor în problemele locale de interes deosebit.
    Constituţia consfinţeşte eligibilitatea drept principiu democratic de bază al funcţionării administraţiei publice locale. Primarii oraşelor (municipiilor) şi satelor (comunelor) şi consilierii consiliilor raionale, orăşeneşti (municipale) şi săteşti (comunale) sînt aleşi de cetăţeni în condiţiile legii. Prin urmare, Constituţia stabileşte clar că autorităţile administraţiei publice locale sînt eligibile. Alegerile au loc prin sufragiu universal, egal, direct, secret şi liber exprimat.
    Din dispoziţiile constituţionale citate rezultă că Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr.146 din 10 mai 1995 "Cu privire la numirea Primăriei municipiului Chişinău", atît prin titlu, cît şi prin conţinut, contravine art. 2 alin. (1), art. 38, 109, 112 şi 113 din Constituţie.
    Constituţia nu a învestit Preşedintele cu dreptul de a forma organele administraţiei publice locale şi nici cu dreptul de a numi primarii oraşelor (municipiilor) şi satelor (comunelor) şi consilierii consiliilor raionale, orăşeneşti (municipale) şi săteşti (comunale). Or, numind prin decret primarul municipiului Chişinău, viceprimarii, secretarul şi membrii primăriei, Preşedintele şi-a depăşit competenţele prevăzute de Constituţie.
    Din punctul de vedere al dreptului constituţional este neconcludentă şi referinţa din preambulul decretului Preşedintelui în care se menţionează că el a fost emis în conformitate cu art. 57 alin. (3) din Legea cu privire la alegerile locale. La momentul emiterii Decretului, dispoziţia legii menţionate, potrivit căreia Preşedintele Republicii Moldova numeşte pe teritoriul respectiv organul executiv în frunte cu primarul, dacă acesta nu a fost ales la votarea repetată, nu avea putere juridică, venind în contradicţie cu art. 109 alin. (1) din Constituţie, care stipulează principiile de bază ale administraţiei publice locale.
    Conform art. 7 din Constituţie, nici o lege şi nici un alt act juridic care contravine prevederilor Constituţiei nu are putere juridică.
    Pentru considerentele expuse, însăşi emiterea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr. 146 din 10 mai 1995 era a priori nelegitimă, posibilitatea emiterii lui nefiind prevăzută de Constituţie.
    Nu este conform Constituţiei nici art. 2 din decret, care stipulează că pînă la expirarea termenului mandatului, prevăzut prin art. 7 din Legea privind administraţia publică locală, Primăria municipiului Chişinău va exercita şi atribuţiile consiliului municipal, deoarece stabilirea statutului juridic al consiliului municipal nu intră în atribuţiile Preşedintelui.
    Judecînd de pe poziţiile dreptului constituţional, nu are justificare juridică nici noţiunea de "primărie" din titlul decretului "Cu privire la numirea Primăriei municipiului Chişinău", întrucît Constituţia nu prevede un astfel de organ cum este primăria municipiului în sistemul organelor administraţiei publice locale.
    Avînd în vedere că, în conformitate cu art. 122 din Codul electoral, Parlamentul urmează să emită o hotărîre privind stabilirea datei alegerilor locale generale, Curtea Constituţională consideră posibilă neexecutarea imediată a prezentei hotărîri.
    Pentru motivele arătate, conducîndu-se după art. 140 din Constituţie, art. 26 alin. (4) şi (5), art. 31 din Legea cu privire la Curtea Constituţională, art. 61 şi 62 din Codul jurisdicţiei constituţionale,
Curtea Constituţională
H O T Ă R Ă Ş T E:
    1. Recunoaşte neconstituţional Decretul Preşedintelui Republicii Moldova nr. 146 din 10 mai 1995 "Cu privire la numirea Primăriei municipiului Chişinău".
    2. Prezenta hotărîre este definitivă, nu poate fi supusă nici unei căi de atac, intră în vigoare după cinci luni de la data emiterii, nu poartă caracter retroactiv, produce efect numai pentru viitor şi se publică în "Monitorul Oficial al Republicii Moldova".

    PREŞEDINTELE
    CURŢII CONSTITUŢIONALE                               Pavel BARBALAT

    Chişinău, 10 decembrie 1998.
    Nr. 36.