HGA110/1998
ID intern unic:  292173
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 110
din  02.02.1998
cu privire la reglementarea unor genuri
de activitate  în Republica Moldova
Publicat : 19.03.1998 în Monitorul Oficial Nr. 24-25     art Nr : 178
                
În scopul reglementării de către stat a activităţii economice  a persoanelor  juridice şi fizice, respectării obligatorii a cerinţelor de pregătire  profesională şi calificare, necesare pentru practicarea  unor genuri  de activitate, asigurării intereselor vitale şi  securităţii cetăţenilor,  societăţii şi  statului,  Guvernul  Republicii   Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Lista genurilor de activitate interzise pe  teritoriul  Republicii  Moldova, conform anexei nr. 1;
Lista genurilor de activitate ce necesită autorizare prin  licenţe,  conform anexei nr. 2;
Regulamentul  cu  privire la modul de eliberare a licenţelor  pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate în Republica Moldova, conform anexei nr. 3.
2. Organele autorizate  anterior cu funcţii de licenţiere, dar care nu  au  fost  incluse în anexa nr. 2 la prezenta hotărîre, de  la  data adoptării  prezentei  hotărîri  îşi  pierd  dreptul  asupra  exercitării acestor funcţii.
3. Organele autorizate  cu funcţii de licenţiere vor elibera licenţe pentru desfăşurarea  anumitor  genuri  de activitate,  în  baza Regulamentului  cu  privire  la modul de eliberare a  licenţelor  pentru desfăşurarea anumitor genuri  de activitate în Republica  Moldova  şi regulamentelor  de  ramură  respective elaborate şi aprobate de aceste organe, după  coordonarea cu  Ministerul  Economiei şi  Reformelor, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Finanţelor.
Licenţele eliberate  anterior, în modul stabilit, pentru practicarea unor  genuri  de activitate sînt valabile pînă la  expirarea  termenelor menţionate în ele.
4. Organele autorizate cu  funcţii  de  licenţiere  organizează independent editarea formularelor de licenţă.
5. Eliberarea  licenţelor se efectuează contra plată. Mărimea plăţii pentru  eliberarea  licenţelor se determină de  Ministerul  Economiei  şi Reformelor  şi Ministerul Finanţelor, la propunerea organelor autorizate cu funcţii de licenţiere.
Mijloacele obţinute  în urma eliberării de către organele publice de specialitate centrale şi locale a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor  genuri  de activitate sînt vărsate, respectiv, în  bugetul  de stat sau local, dacă legea bugetului de stat nu prevede alte condiţii.
6. Organele autorizate cu funcţii de licenţiere exercită controlul asupra respectării de către agenţii economici a condiţiilor stabilite în licenţă, iar aceştia din urmă poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia  în  vigoare,  pentru practicarea incorectă a genurilor de activitate licenţiate.
7. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 888 din 19 septembrie 1997 "Cu privire la reglementarea unor genuri de  activitate în Republica Moldova" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 77-78, art. 791).

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                            Ion CIUBUC

Chişinău, 2 februarie 1998.
Nr. 110.
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 110 din 2 februarie 1998
L I S T A
genurilor de activitate interzise
pe teritoriul Republicii Moldova
    Producerea, comercializarea şi propagarea materialelor pornografice.
    Deschiderea şi întreţinerea caselor de toleranţă.
    Comerţul de contrabandă.
    Alte genuri de activitate interzise de legislaţia  în vigoare,tratatele şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte.
Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 110 din 2 februarie 1998
L I S T A
genurilor de activitate ce necesită autorizare prin licenţe
1. Ministerul Economiei şi Reformelor:
    organizarea şi desfăşurarea expoziţiilor şi tîrgurilor internaţionale;
    organizarea turismului extern;
    colectarea deşeurilor tehnice ce conţin metale neferoase;
    demontarea automobilelor  scoase  de  la evidenţă de  către  poliţia rutieră;
    organizarea comerţului de bursă şi a licitaţiilor;
    importul băuturilor alcoolice şi comercializarea lor angro;
    importul articolelor din tutun şi comercializarea lor angro;
  exercitarea funcţiilor de administrator al procedurii concursuale şi de administrator al procedurii de reorganizare.
2. Ministerul Finanţelor:
    activitatea de audit;
    activitatea în  domeniul asigurărilor obligatorii sau cu contract pe termen lung;
    funcţionarea lombardurilor;
    organizarea şi tragerea loteriilor;
    întreţinerea  cazinourilor, precum şi exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti;
  fabricarea, modificarea,  repararea articolelor din metale preţioase şi   nestemate  (inclusiv  fabricarea  coroanelor  dentare  din   metale preţioase);
    achiziţionarea  şi prelucrarea metalelor preţioase şi a nestematelor în articole şi deşeuri;
    efectuarea pariurilor  în cadrul competiţiilor sportive şi ale altor concursuri;
    importul şi comercializarea benzinei şi motorinei;
    comerţul cu bunuri  culturale  cu  valoare de anticariat  (de  comun acord cu Ministerul Culturii);
    cumpărarea şi  comercializarea  articolelor din metale preţioase  şi nestemate;
    activitatea intermediarilor (brokerilor) de asigurare;
    organizarea instruirii  în  domeniul financiar-fiscal  şi  acordarea consultaţiilor în domeniul respectiv.
3. Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat:
    pregătirea obiectelor pentru privatizare, inclusiv:
    efectuarea estimării patrimoniului de stat în procesul privatizării;
  perfectarea documentelor de constituire a agenţilor economici, altor acte  cu  caracter  juridic  legate  de  reorganizarea  şi  desfiinţarea întreprinderilor;
    servicii în domeniul privatizării fondului locativ;
   pregătirea şi   desfăşurarea  licitaţiilor  de  vînzare-cumpărare  a patrimoniului de stat în procesul privatizării;
  defăşurarea licitaţiilor  de comercializare a activelor  neutilizate în procesul tehnolgic al întreprinderilor, vînzarea proprietăţii de stat a întreprinderilor insolvabile.
4. Ministerul Industriei şi Comerţului:
    fabricarea articolelor şi produselor chimice de uz casnic;
    fabricarea substanţelor chimice;
    comerţul cu ridicata şi cu mica ridicată cu mărfuri de larg consum.
5. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei:
    a) în domeniul producţiei agricole:
    producerea şi  comercializarea materialului de înmulţire şi  săditor pomicol şi bacifer, inclusiv viţa de vie;
    producerea şi   comercializarea   seminţelor  de   legume,   culturi bostănoase şi cartof;
    producerea seminţelor    culturilor   de   cîmp   destinate   pentru comercializare;
    proiectarea plantaţiilor pomicole şi bacifere, inclusiv viţa de vie;
    înfiinţarea plantaţiilor  pomicole şi bacifere, inclusiv viţa de vie pentru producerea producţiei marfă (începînd cu o suprafaţă de peste 0,5 ha);
  producerea pentru  comercializare a materialului biologic de bovine, porcine, ovine, păsări, cabaline şi piscicole;
    importul chimicalelor şi pesticidelor;
    achiziţia animalelor vii;*
    creşterea vitelor de prăsilă destinate pentru comercializare;*
    b) în domeniul industriei de prelucrare:
    producerea conservelor  de fructe şi legume, sucuri naturale, sucuri concentrate;
    producerea conservelor din carne;
    producerea băuturilor alcoolice, inclusiv berii (conform hotărîrilor Guvernului  Republicii Moldova nr. 582 din 17 august 1995 şi nr. 363 din 5 iunie 1995);
    producerea alcoolului   etilic   (conform   hotărîrilor   Guvernului Republicii  Moldova  nr. 582 din 17 august 1995 şi nr. 363 din  5  iunie 1995);
    prelucrarea tutunului şi producerea articolelor din tutun;
    producerea uleiurilor vegetale şi a produselor etero-oleaginoase;*
    fabricarea produselor de cofetărie;
    producerea băuturilor nealcoolice;
    fabricarea produselor    alimentare    (oţet,   maioneză,    muştar, concentrate alimentare);
    prelucrarea cărnii şi fabricarea produselor din carne;*
    prelucrarea laptelui şi fabricarea produselor lactate;*
    prelucrarea peştelui şi fabricarea produselor din peşte;
    fabricarea pîinii, produselor de panificaţie şi a făinii.*
6. Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii:
    licenţe de activitate pentru:
   elaborarea, montarea,   instalarea,   întreţinerea  şi   exploatarea reţelelor de telecomunicaţii civile inclusiv transport date şi prestarea serviciilor prin intermediul acestor reţele;
   elaborarea, montarea,  instalarea, întreţinerea tehnică a  reţelelor de  televiziune prin cablu şi a posturlor (staţiilor) de  radiodifuziune şi televiziune prin eter;
    prestarea serviciilor poştale expres privind coletele recomandate;  
   funcţionarea  reţelelor  de televiziune prin cablu şi  a  posturilor (staţiilor) de radiodifuziune şi televiziune prin eter (licenţe tehnice);
    comercializarea  şi  exploatarea echipamentelor de  telecomunicaţii, poştă şi informatică (autorizaţii-tip).
7. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei:
    plasarea în cîmpul  muncii  în teritoriul republicii  a  cetăţenilor Republicii Moldova;
    organizarea angajării   provizorii   peste  hotare   a   cetăţenilor Republicii Moldova;
    orientarea profesională a populaţiei.
8. Ministerul Sănătăţii:
    desfăşurarea activităţii farmaceutice;
    acordarea asistenţei medicale (cu excepţia activităţii practicate în exclusivitate de întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile de stat);
    cercetările aplicate în domeniul geneticii şi microbiologiei;
    fabricarea, vînzarea,    procurarea   şi   păstrarea    substanţelor radioactive, aplicate în medicină;
    fabricarea, vînzarea,  deservirea tehnică, repararea şi  verificarea articolelor de tehnică şi optică medicală;
    utilizarea substanţelor  potenţial  toxice,  chimice  şi  biologice, aplicate în medicină.
9. Ministerul Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului:
    organizarea şi    funcţionarea   învăţămîntului,   a   instituţiilor preşcolare şi extraşcolare de toate tipurile;*
    pregătirea, reciclarea   şi  recalificarea  cadrelor  din   economia naţională, inclusiv a şomerilor;
[Alin.4 pct.9 abrogat prin Hot. Guv. nr.528 din 05.06.98]
    organizarea şi   funcţionarea  cursurilor  de  studiere  a  limbilor străine.
10. Ministerul Culturii:
    organizarea lucrărilor de prospectare şi de cercetare arheologică;
    organizarea şi funcţionarea instituţiilor de învăţămînt artistic;
  organizarea şi desfăşurarea activităţilor cultural-artistice în ţară şi în străinătate (cu specificarea lor în regulamentul de ramură);    
elaborarea proiectelor   şi  executarea  lucrărilor  de  conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice.
11. Ministerul Justiţiei:
    acordarea asistenţei juridice;
    efectuarea expertizei judiciare;
    activitatea notarială.
12. Ministerul Afacerilor Interne:
    folosirea substanţelor    explozive,   mijloacelor   explozive    şi pirotehnice;
    repararea armelor sportive şi de vînătoare;
    activitatea nestatală de depistare;
    instruirea în  diferite  tipuri  şi stiluri de luptă corp  la  corp, inclusiv în artele marţiale;
   activitatea de  comercializare  a diferitelor tipuri de armament  şi muniţii (în exclusivitate întreprinderilor de stat);
    activitatea nestatală de protecţie şi asigurare a securităţii;
    instruirea şi  reciclarea  conducătorilor mijloacelor  de  transport auto.
[Pct.12 modificat prin Hot. Guv. nr.168 din 16.02.98]
13. Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor:
    exploatarea transportului  auto  pentru  traficul  de  pasageri  (cu excepţia rutelor în raza oraşului);
    exploatarea transportului auto pentru traficul de încărcături;
    exploatarea transportului  auto  specializat destinat  transportării substanţelor  toxice,  explozibile şi inflamabile (după coordonarea  cu Departamentul   Standarde,   Metrologie  şi  Supraveghere   Tehnică   şi Departamentul  Protecţiei  Civile  şi Situaţiilor Excepţionale,  iar  în anumite cazuri, cu organele controlului sanitar);
    activitatea de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor;
    organizarea activităţii   de   reparaţie  şi  deservire  tehnică   a mijloacelor de transport auto destinat scopurilor  comerciale;
    organizarea exploatării transportului fluvial;
    organizarea activităţii   de  expediere  şi  transport  ce  ţine  de transportul feroviar şi fluvial;
   prestarea de   către  subiectele  activităţii  de  antreprenoriat  - expeditori   ai   serviciilor  de  transport  şi  expediţie,  în   cazul transporturilor  de  mărfuri pentru comerţul exterior şi în  tranzit  cu transportul feroviar al Republicii Moldova.
14. Ministerul Securităţii Naţionale:
    elaborarea, producerea,  achiziţionarea şi comercializarea  tehnicii de  cifrare, asistenţa tehnică şi profilactică a mijloacelor de  cifrare şi   a   altor   mijloace  speciale   pentru   păstrarea,   prelucrarea, transmiterea,   intercepţia   şi   înregistrarea   informaţiei,   pentru asigurarea  autenticităţii  ei  şi  prestarea serviciilor  în  muncă  de cifrare;
    protecţia criptografică   şi  tehnico-inginerească  a   informaţiei, criptoalgoritmilor şi analizei criptografice;
   revizii speciale ale mijloacelor tehnice şi dispozitivelor în scopul protecţiei contra scurgerii informaţiei prin canalele tehnice;
    elaborarea cifrurilor;
    pregătirea de cadre în domeniul criptografiei.
15. Ministerul    Dezvoltării   Teritoriului,   Construcţiilor    şi Gospodăriei Comunale:
    lucrările de proiectare pentru toate categoriile de construcţie;
  activitatea de   executare   a  lucrărilor  de   construcţie-montaj, reconstrucţie,    reparaţie   capitală,   consolidare,    transformarea, modernizarea şi restaurarea tuturor tipurilor de construcţii;
    activitatea privind   producerea  materialelor  şi  articolelor   de
construcţie.
16. Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică:
    construcţia,    montarea   (inclusiv   reglarea)   şi    exploatarea industriilor   miniere,   producţiilor  inflamabile,   producţiilor   şi obiectelor  ce  ţin  de păstrarea şi utilizarea substanţelor  toxice  cu acţiune  intensă;  sistemelor  de alimentare cu gaze,  instalaţiilor  de ridicat,  cazanelor,  recipientelor,  care  funcţionează  sub  presiune, precum  şi  a conductelor de abur şi apă fierbinte (după coordonarea  cu Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale);
    fabricarea, montarea  (inclusiv  reglarea) şi  repararea  utilajului chimic, minier, utilajului electrotehnic antideflagrant;
    fabricarea, repararea,    verificarea,   calibrarea,    închirierea, exploatarea şi vînzarea mijloacelor de măsurare;
    exploatarea izvoarelor  de  minereuri  utile (cu excepţia  celor  de largă răspîndire);
    instruirea şi      reciclarea      lucrătorilor     şi      cadrelor tehnico-inginereşti la obiectivele cu un grad sporit de pericol;
    expertizarea   securităţii  producţiilor  industriale  (obiectelor), inclusiv a lucrărilor subterane;
    instalarea, repararea  şi deservirea tehnică a aparatelor de casă şi control;
    folosirea subsolului  în  scopuri  ce nu sînt legate  de  extragerea substanţelor minerale utile;
    efectuarea lucrărilor  de foraj (cu excepţia prospecţiunilor tehnice în construcţii);
    exploatarea izvoarelor şi îmbutelierea apelor minerale şi de masă;
    furnizarea, comercializarea,  depozitarea şi utilizarea  reactivelor chimice  şi  substanţelor  chimice toxice,  hidrocarburilor  gazoase  şi lichefiate;
    depozitarea combustibilului   şi   materialelor  lubrifiante   (după coordonarea   cu   Departamentul   Protecţiei  Civile   şi   Situaţiilor Excepţionale);
    exploatarea staţiilor  de  alimentare cu produse petroliere şi  gaze (cu   coordonarea  Departamentului  Protecţiei  Civile  şi   Situaţiilor Excepţionale);
    păstrarea şi utilizarea materialelor industriale explozive (în comun acord cu Ministerul Afacerilor Interne);
[Alin.15 în redacţia Hot. Guv. nr.168 din 16.02.98]
    importul, păstrarea,  exploatarea şi utilizarea surselor de radiaţii ionizante a materialelor radioactive;
   importul-exportul,  producerea  şi  consumul în interiorul  ţării  a substanţelor  care distrug stratul de ozon, reglementate prin Protocolul de la Montreal, precum şi a produselor ce conţin substanţe reglementate.  
17. Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător:
    utilizarea şi prelucrarea deşeurilor;
    elaborarea paşapoartelor ecologice ale întreprinderilor industriale, agricole, teritoriilor şi terenurilor;
    efectuarea auditului ecologic;
    pescuitul industrial în bazinele acvatice naturale;
   utilizarea resurselor   naturale   (colectarea  şi   comercializarea plantelor  spontane, inclusiv a celor medicinale, prinderea  animalelor, cu excepţia faunei cinegetice);
    practicarea tehnologiilor   de  separare  a  componenţilor   aerului atmosferic;
    efectuarea studiilor   de  evaluare  a  impactului  asupra  mediului înconjurător.
18. Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale:
    funcţionarea  clădirilor, construcţiilor şi unităţilor de  producţie ale   căror   caracteristici  pot  genera  incendii  sau   explozii,   a obiectivelor aglomerate;
   proiectarea,  montarea,  reglarea şi asistenţa tehnică a  sistemelor automate de prevenire a incendiilor la unităţile economice;
   certificarea   şi  cercetarea  proprietăţilor  de  inflamare  şi  de comportare  la foc a substanţelor, materialelor, articolelor, utilajului şi  construcţiilor  în conformitate cu regulile sistemului  naţional  de certificare;
    crearea serviciului  departamental  de pompieri al  întreprinderilor formaţiunilor  şi serviciilor protecţiei civile (militare, militarizate, specializate, teritoriale etc.);
   fabricarea tehnicii  de intervenţie la incendii, a utilajului tehnic pentru   stingerea  incendiilor,  a  mijloacelor  de  protecţie   contra incendiilor,  tehnicii,  echipamentului  şi mijloacelor de  efectuare  a lucrărilor de salvare-deblocare şi de neamînat;
    transportarea materialelor radioactive;
    implementarea   tehnologiilor   de  preîntîmpinare  şi  acţiuni   în condiţiile situaţiilor excepţionale;
   proiectarea şi    deservirea   sistemelor   de   preîntîmpinare   şi desfăşurare   de  acţiuni  în  situaţii  excepţionale,  edificiilor   de protecţie ale protecţiei civile şi sistemele lor de asigurare vitală;
    instruirea şi pregătirea în domeniul protecţiei civile.
19. Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare:
    activitatea de mediere cu hîrtiile de valoare;
    activitatea comercială cu hîrtiile de valoare;
    activitatea de comision cu hîrtiile de valoare;
    activitatea de  consulting  şi  expertiză în domeniul  hîrtiilor  de valoare;
    activitatea Bursei de Valori;
    activitatea fondurilor de investiţii;
    activitatea companiilor fiduciare;
    activitatea managerului fondurilor de investiţii;
    activitatea managerului companiilor fiduciare;
    activitatea depozitarului fondului de investiţii;
    activitatea de  ţinere  a  registrului  deţinătorilor  hîrtiilor  de valoare (a unui sau mai multor emitenţi);
    activitatea de ţinere a registrului clienţilor deţinătorului nominal;
    activitatea depozitarului central;
    activitatea depozitarului hîrtiilor de valoare.
20. Comitetele executive raionale şi primăriile municipale:
    activitatea în sfera alimentaţiei publice;
    comercializarea cu amănuntul a producţiei alcoolice;
    comercializarea cu amănuntul a articolelor din tutun;
    transportarea de pasageri în trafic urban, inclusiv taximetrele;
    lucrări de valorificare  industrială  a  zăcămintelor  de  substanţe minerale în limitele teritoriilor lor;
   activitatea în  sfera comerţului cu amănuntul, inclusiv în  locurile stabile  de  pe pieţele de mărfuri de larg consum, produse  agricole  şi automobile.
21. Departamentul Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi:
    activitatea editorială;
    activitatea poligrafică.
22. Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile:
    organizarea activităţii  ce  ţine  de traficul aerian  şi  lucrările aeronautice;
    pregătirea teoretică  şi practică a tuturor categoriilor de personal aeronautic.
23. Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru:
    lucrări topogeodezice  şi cartografice în componenţa prospecţiunilor tehnice  pentru  diferite genuri de activitate şi  prospecţiuni  tehnice complexe în construcţie;
   activităţi ce  ţin  de  domeniul  cadastrului  funciar  general,  de elaborarea  proiectelor  de  organizare a teritoriului şi  de  evaluarea terenurilor;
    estimarea bunurilor imobiliare.
24. Agenţia de Stat pentru Protecţia Proprietăţii Industriale: desfăşurarea activităţii în calitate de mandatar autorizat;
    servicii în domeniul protecţiei proprietăţii industriale.
25. Serviciul de Stat de Arhivă:
   expertiza valorii şi selectarea documentelor pentru transmiterea lor la arhiva de stat spre păstrare sau distrugere.
26. Consiliul Coordonator al Audiovizualului:
    emisiuni radio;
    emisiuni televizate.
27. Centrul Naţional de Cinematografie:
    producţia de   cinema  şi  video,  vînzarea,  tirajarea,   difuzarea filmelor de cinema, filmelor şi programelor prin receptorii video;
    demonstrarea publică a producţiei cinematografice şi video, inclusiv prin  intermediul televiziunii prin cablu (cu excepţia Companiei de Stat "Teleradio  Moldova"),  cu  acordul comitetelor  executive  raionale  şi primăriilor municipale şi orăşeneşti.
28. Centrul de stat pentru atestarea produselor chimice şi biologice de protecţie şi stimulare a creşterii plantelor:
   importarea, fabricarea   şi  comercializarea  preparatelor  chimice, biologice şi stimulentelor de creştere a plantelor.
29. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică:
   producerea, transportarea, dispecerizarea, distribuţia şi furnizarea energiei electrice, termice şi gazelor naturale;
   importul, stocarea  şi comercializarea gazelor naturale, importul şi exportul resurselor energetice (cu excepţia benzinei şi motorinei).
30. Asociaţia  de  Stat  de  Producţie  pentru  Explorări  Geologice "AGeoM":
    efectuarea lucrărilor   în  domeniul  geologiei  (în   exclusivitate întreprinderile de stat).
31. Asociaţia de Stat pentru Silvicultură "Moldsilva":
    colectarea şi exportul melcului de viţă de vie.
32. Departamentul Controlului Vamal:
    crearea şi funcţionarea depozitelor vamale libere;
    acordarea serviciilor  pentru  completarea declaraţiilor  vamale  cu privire la mărfuri.
[Pct.32 introdus prin Hot. Guv. nr.458 din 15.04.98]
----------------------------
    * Licenţele pentru  practicarea acestor genuri de activitate se  vor elibera  de  comun  acord  cu  organele  administraţiei  publice  locale respective.
Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 110 din 2 februarie 1998
R E G U L A M E N T U L
cu privire la modul de eliberare a licenţelor
pentru desfăşurarea  anumitor genuri de activitate
în Republica Moldova
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul  Regulament  stabileşte  modul de  eliberare  agenţilor economici a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate (în continuare - licenţă).
În Republica  Moldova  agenţii  economici, indiferent de  forma  lor organizatorico-juridică,  desfăşoară anumite genuri de activitate  numai în  baza  licenţelor  eliberate  de organele autorizate  cu  funcţii  de licenţiere.  Pentru  desfăşurarea  fără  licenţă  a  acestor  genuri  de activitate,  agenţii  economici  poartă răspundere  în  conformitate  cu legislaţia în vigoare.
2. Licenţa este  un document oficial prin care se atestă capacitatea şi  dreptul deţinătorului de a desfăşura un anumit gen de activitate  în condiţii  ce  vor  asigura beneficiarilor un înalt  nivel  calitativ  şi siguranţă  în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi se eliberează pe un anumit termen, fiind valabilă pe întreg teritoriul Republicii  Moldova.
II. Eliberarea licenţei
3. Licenţa se  eliberează  de către ministerele,  departamentele  şi alte  organe  autorizate cu aceste funcţii, conform modelului anexat  la prezentul Regulament.
4. Se stabileşte  că agenţii economici ce practică un anumit gen  de activitate,  reglementat  metodologic  de mai multe  organe  publice  de specialitate,  sînt  obligaţi,  pînă la eliberarea licenţei,  să  obţină autorizaţiile necesare de la organele respective.
5. Pentru a primi   licenţă  agenţii  economici  prezintă  organului autorizat cu funcţii de licenţiere următoarele documente:
a) cererea prin care:
persoanele juridice    vor   comunica   denumirea   şi   forma   lor organizatorico-juridică, adresa juridică (sediul) şi codul fiscal;
persoanele fizice  vor  comunica  numele  şi  prenumele,  datele  de referinţă  din  paşaport  sau buletinul de identitate  (seria,  numărul, domiciliul), documentul ce confirmă înregistrarea în organul fiscal;
se menţionează  genurile  de  activitate  pentru  care  se  solicită licenţă şi termenul de valabilitate a licenţei;
b) adeverinţa  de înregistrare la Camera Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei sau alte organe autorizate cu aceste funcţii;
c) în caz de   necesitate,   permisiunea  organelor  de   srandarde, metrologie   şi  supraveghere  tehnică,  de  protecţie  a  mediului,  de protecţie   civilă   şi  situaţiilor  excepţionale  şi   a   serviciului sanitaro-epidemiologic  şi  ale  altor organe autorizate cu  funcţii  de licenţiere  privind existenţa unor condiţii necesare pentru  practicarea genului respectiv de activitate.
Toate actele solicitate se depun în copii, prezentîndu-se originalul.
Pentru fiecare   gen  de  activitate  care  face  obiectul  licenţei agentului  economic,  organul  autorizat cu funcţii  de  licenţiere,  în conformitate  cu actele normative, stabileşte criteriile pe care trebuie să le respecte solicitantul.
Organul autorizat  cu  funcţii  de  licenţiere  înregistrează  toate documentele prezentate de către solicitant pentru obţinerea licenţei.
6. Organul autorizat cu funcţii de licenţiere este obligat să adopte o decizie privind eliberarea sau refuzul de a elibera licenţa, în termen de  30 zile din momentul prezentării tuturor documentelor menţionate  în punctul 5 al prezentului Regulament.
În cazurile în  care  expertiza materialelor în  examinare  necesită timp  suplimentar pentru verificarea procesului tehnologic de  producţie şi  analiza  documentelor depuse de solicitanţi, termenul de adoptare  a deciziei  privind  licenţierea poate fi prelungit de către  conducătorul organului, care eliberează licenţă, pînă la 15 zile.
Organul autorizat  cu  funcţii de licenţiere, în termen de  10  zile după  eliberarea licenţelor, va informa despre aceasta organul fiscal şi organul respectiv al administraţiei publice locale.
Cheltuielile  necesare  pentru examinarea condiţiilor de  activitate ale  agentului  economic, inclusiv pentru deplasare pe teren, diurne  şi cazarea experţilor le suportă solicitantul licenţei.
7. În cazul în care se adoptă decizia de a nu elibera licenţă, acest fapt  se  comunică în scris solicitantului sub semnătura  conducătorului organului  respectiv,  în  termen  de 3 zile  după  adoptarea  deciziei. Comunicarea va cuprinde motivele de bază pentru care licenţa nu poate fi eliberată.
Drept motive de bază pentru refuzul de eliberare a licenţei pot fi:
datele neautentice  sau  denaturate  ce  se  conţin  în  documentele prezentate de solicitant;
stabilirea prin  expertiză a necorespunderii sau lipsei  condiţiilor necesare  pentru desfăşurarea activităţii cu licenţă (lipsa documentelor normative,    condiţiilor    tehnice   şi    tehnologice,    condiţiilor igienico-sanitare,  condiţiilor  de  securitate ecologică  a  proceselor tehnologice  pentru  viaţa  şi sănătatea oamenilor,  lipsa  calificaţiei necesare (pregătirii speciale) a specialiştilor (lucrătorilor).
Agentul economic  poate depune o nouă cerere de eliberare a licenţei după  ce se îndeplinesc toate cerinţele expuse în scrisoarea de  răspuns la prima solicitare.
8. În licenţă se menţionează:
denumirea organului care o eliberează;
seria, numărul şi data eliberării licenţei;
pentru persoanele  juridice - denumirea şi adresa juridică (sediul), codul  fiscal,  certificatul de înregistrare (seria, numărul,  locul  de înregistrare) a agentul ui economic, căruia i-a fost eliberată licenţa;
pentru persoanele    fizice-antreprenori   -   denumirea,    numele, prenumele,   datele   din  paşaport,  codul  fiscal,   certificatul   de înregistrare (seria, numărul, locul de înregistrare);
perioada pentru care este valabilă licenţa;
genurile de activitate;
condiţiile stabilite pentru practicarea acestor genuri de activitate.
Licenţa se eliberează numai după achitarea de către agentul economic a plăţii pentru eliberarea licenţei.
9. Licenţele se eliberează, în funcţie de genul de activitate, pe un termen de cel puţin 3 ani.
10. Licenţa este  semnată  de  conducătorul organului  autorizat  cu funcţii  de licenţiere şi autentificată prin aplicarea stampilei acestui organ.
Nu se permite  transmiterea  licenţelor de la un agent  economic  la altul  şi utilizarea uneia şi aceleiaşi licenţe concomitent de mai mulţi agenţi economici.
În cazul în care  genul  de  activitate autorizat  prin  licenţă  se practică  în mai multe obiecte sau localităţi separate teritorial, odată cu  licenţa,  solicitantului  i  se eliberează  copiile  legalizate  ale acesteia,  cu menţionarea adresei fiecărui obiect sau localităţi unde va fi practicat genul de activitate.
Copiile, de asemenea, urmează a fi înregistrate de organul autorizat cu funcţii de licenţiere.
11. În cazul   în  care  agentul  economic  îşi  schimbă  denumirea, operează  cu  alte  date decît cele menţionate în licenţă,  şi  cînd  se modifică  datele  din paşaport sau buetinul de identitate  al  persoanei fizice,  acesta,  în  termen  de  15  zile,  este  obligat  să  solicite substituirea  licenţei  eliberate  anterior cu alta pe care o  va  primi gratuit.
Pînă la eliberarea licenţei noi solicitantul practică activitatea în baza  licenţei  anterior eliberate, iar în cazul în care licenţa a  fost  pierdută   -   în  baza  duplicatului  acesteia  sau  unei   autorizaţii provizorii, eliberate de organul învestit cu funcţii de licenţiere.
12. Organele autorizate cu funcţii de licenţiere, sînt obligate:
să verifice documentele   prezentate  de  agenţii  economici,   care solicită eliberarea licenţei, să întocmească dări de seamă;
să ţină evidenţa documentelor eliberate;
să ţină evidenţa  cererilor  prezentate  de  agenţii  economici,  la obţinerea licenţelor;
să ţină evidenţa  şi  să  păstreze documentele,  întocmite  în  urma controalelor asupra activităţii agenţilor economici;
să asigure coordonarea  metodologică  a  expertizei  şi  controlului asupra   activităţii  experţilor-controlori  ai  activităţii   agenţilor economici - deţinători de licenţe;
să ţină evidenţa agenţilor economici care au obţinut sau au renunţat la licenţe;
să păstreze actele fiecărui agent economic într-un dosar separat.
Organele autorizate cu funcţii de licenţiere în limitele statelor de personal  stabilite,  pot  crea în componenţa  lor  subdiviziuni  pentru examinarea documentelor prezentate.
III. Suspendarea sau anularea licenţei
13. Nerespectarea  condiţiilor  şi a principiilor de  desfăşurare  a genurilor  de activitate pentru care a fost obţinută licenţa atrage după sine  suspendarea  acţiunii  sau retragerea licenţei.  Controlul  asupra modului  de utilizare a licenţelor îl exercită organele care  eliberează licenţe.
Decizia de suspendare  sau  de  retragere a licenţei este  luată  de conducătorul organului autorizat, care a eliberat licenţa.
Decizia de suspendare  sau  de  retragere  a licenţei  se  aduce  la cunoştinţa  agentului economic şi organului respectiv al inspectoratului fiscal,   în  termen  de  10  zile  de  la  data  depistării  încălcării condiţiilor stabilite de licenţă.
După modificarea  condiţiilor,  ce au cauzat  suspendarea  licenţei, licenţa poate fi reluată, cu informarea ulterioară, în termen de 7 zile, a organului fiscal.
Odată cu suspendarea   activităţii   agentului   economic,   licenţa eliberată îşi pierde valabilitatea.
14. Licenţa poate  fi anulată de către organul care a eliberat-o, în următoarele cazuri:
a) dacă agentul economic nu respectă condiţiile stabilite în licenţă;
b) dacă agentul economic nu achită impozitele;
c) în alte cazuri prevăzute de legislaţia Republicii Moldova.
15. În cazul  în care există motive pentru a anula licenţa,  organul care  a  eliberat-o va preîntîmpina agentul economic despre  încălcările comise.
Dacă în termen  de 10 zile din momentul avertizării agentul economic nu  lichidează  încălcările  comise, organul  care a eliberat  licenţa  o anulează sau stabileşte termenul de sistare a activităţii respective.
16. Organul care a eliberat licenţa, în termen de 10 zile, expediază o  copie a deciziei cu privire la anularea licenţei agentului  economic, organului administraţiei publice locale şi organului fiscal.
17. Deciziile  organelor autorizate cu funcţii de licenţiere privind anularea   sau   sistarea   licenţei  pot  fi  atacate   în   instanţele judecătoreşti.
Anexă
la Regulamentul cu privire la modul
de eliberare a licenţelor pentru        
desfăşurarea anumitor genuri de          
activitate în Republica Moldova
________________________________________________________________________
              (denumirea organului ce eliberează licenţa)
L I C E N Ţ Ă
    Seria __________________ numărul _______________ data ______________
________________________________________________________________________
           (denumirea şi sediul persoanelor juridice, fizice)
________________________________________________________________________
    Licenţă pentru__________________________________________________________
                                      (genul de activitate)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
    Condiţii de activitate _____________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
                 Termenul de valabilitate al licenţei
    ____________________________________
    pînă la ___________________199___.
    Semnătura persoanei autorizate cu funcţii de licenţiere
    Ştampila organului ce a eliberat licenţa