HGA1188/1998
ID intern unic:  292244
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1188
din  08.12.1998
despre măsurile extraordinare privind reglementarea de
către stat a importului, fabricării, stocării şi comercializării
producţiei alcoolice, importului şi comercializării articolelor din tutun
Publicat : 17.12.1998 în Monitorul Oficial Nr. 111-113     art Nr : 1121
MODIFICAT
Notă:Conform pct.1 din Hot. Curţii Constituţionale nr.34 din 24.06.99 se declară neconstituţională Hotărîrea nr.1188 din 08.12.98, Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi importul lor (anexa nr.1) şi Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun (anexa nr.2).
Conform pct.2 din Hot. Curţii Constituţionale nr.34 din 24.06.99 Hotărîrea nr.1188 din 08.12.98 va înceta să producă efecte juridice după 4 luni de la data adoptării Hot. Curţii Constituţ. nr.34.
            
În scopul asigurării protecţiei sănătăţii şi drepturilor consumatorilor, precum şi pentru prevenirea fraudelor vamale şi fiscale, contrafacerii produselor alcoolice şi introducerii în ţară prin contrabandă a articolelor din tutun, Guvernul Republicii Moldova
H O T Ă R Ă Ş T E :
1. Se aprobă Regulamentul privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi comercializării alcoolului etilic şi producţiei alcoolice, precum şi al importului lor şi Regulamentul privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun, conform anexelor nr.1 şi nr.2.
2. Ministerul Finanţelor:
în termen de  şapte zile va aproba regulamentul privind funcţionarea posturilor fiscale permanente;
pînă la 1 ianuarie 1999:
va înfiinţa la agenţii economici, specializaţi în producerea băuturilor alcoolice cu concentraţia alcoolică de minimum 25% în volume şi fabricarea articolelor din tutun, posturi fiscale permanente pentru evidenţa  strictă a volumelor de fabricare, stocare şi comercializare  a acestei producţii;
va modifica parametrii  mărcilor de control pentru marcarea articolelor din tutun  în vederea  asigurării  conformităţii  lor  cu standardele internaţionale în domeniu;
în termen de 15 zile, de comun acord cu Ministerul Economiei şi Reformelor şi Ministerul Justiţiei, va elabora şi va prezenta Guvernului spre  examinare proiectul de lege pentru modificarea actelor legislative în vigoare privind achitarea anticipată a 50 la suta din impozitele  pe import  aferente  în  momentul  procurării marcilor  de  control  pentru importul articolelor din tutun.
3. Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, de comun acord cu Ministerul Finanţelor, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Industriei şi Comerţului, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică şi autorităţile administraţiei publice locale, va efectua pînă la 1 ianuarie 1999 un control complex al întreprinderilor specializate în producerea, stocarea şi comercializarea producţiei alcoolice,  fabricarea  şi comercializarea  articolelor  din tutun şi, în cazul în care vor fi depistate încălcări ale legislaţiei în vigoare, le va retrage licenţele de activitate.
4. Ministerul Finanţelor (Departamentul controlului vamal):
pînă la 20 decembrie  1998 va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare modificările  la actele normative în vigoare în vederea perfecţionării sistemului de evidenţă şi control al circulaţiei mărfurilor prin depozitele vamale libere;
de comun acord cu  Ministerul Economiei şi  Reformelor, Ministerul Justiţiei şi Departamentul  Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică,  va elabora şi va prezenta Guvernului spre examinare în termen de o lună regulamentul privind gestionarea stocurilor de mărfuri de contrabandă confiscate (alcool etilic, băuturi alcoolice şi articole din tutun), aflate la depozitele vamale.
5. Se stabileşte  că tranzitarea producţiei alcoolice şi articolelor din  tutun  prin teritoriul vamal al Republicii Moldova, indiferent de tipul de transport utilizat, se efectuează numai sub supravegherea serviciului vamal naţional.
6. Se interzice  acordarea  licenţelor pentru fabricarea producţiei alcoolice în afara teritoriului ţării.
7. Comerţul cu amănuntul cu produse alcoolice şi articole din tutun se efectuează  numai  prin reţeaua staţionară de comerţ, cu condiţia deţinerii obligatorii a aparatelor de casă şi control cu memorie fiscală. Se interzice  comerţul cu amănuntul a acestor produse  de  la tarabe, tejghele sau alte puncte comerciale din autovehicule şi alte tipuri de tehnică mobilă.
8. Ministerul Justiţiei, Ministerul Agriculturii şi  Industriei Prelucrătoare, Ministerul Industriei şi Comerţului şi Ministerul Afacerilor Interne vor elabora şi vor prezenta Guvernului spre examinare în  termen de 15 zile proiectele de legi privind introducerea unor modificări în Codul penal şi Codul cu privire la contravenţiile administrative referitor la responsabilitatea pentru contrafacerea produselor alcoolice şi pentru încălcarea regimului-cadru de fabricare, comercializare  şi  import  al produselor alcoolice şi  articolelor  din tutun.
9. Se abrogă  punctul 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova nr.363  din 5 iunie 1995 "Privind instituirea Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Producţiei Alcoolice" (Monitorul Oficial, 1995, nr.38-39,  art. 293) în partea care aprobă Regulamentul cu  privire la modul de acordare, suspendare şi anulare a licenţelor pentru fabricarea, stocarea şi comercializarea producţiei alcoolice.
10. Controlul asupra executării prezentei hotărîri  se pune în sarcina  dlui  Ion Sturza, viceprim-ministru,  ministrul  economiei  şi reformelor.
Prim-ministru
al Republicii Moldova                           Ion Ciubuc
Chişinău, 8 decembrie 1998.
Nr. 1188
Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1188 din 8 decembrie 1998
REGULAMENT
privind regimul-cadru al fabricării, stocării şi
comercializării alcoolului etilic şi producţiei
alcoolice, precum şi al importului lor
I. GENERALITĂŢI
1. Prezentul  regulament stabileşte bazele juridice ale  fabricării industriale  şi circulaţiei alcoolului etilic şi producţiei alcoolice la intern.
Reglementarea la nivel de stat a fabricării şi circulaţiei alcoolului etilic şi producţiei alcoolice are menirea să protejeze interesele economice ale ţării, să satisfacă necesităţile consumatorilor în această producţie, precum şi să  amelioreze calitatea ei, să intensifice controlul  asupra  respectării legislaţiei, a  normelor şi regulilor în domeniul respectiv.
2. Acţiunea prezentului  regulament se extinde asupra relaţiilor, ai căror participanţi sînt persoane juridice şi fizice, indiferent de forma organizaţional-juridică şi tipul de proprietate.
3. Nu cad sub incidenţa acestui regulament activităţile legate de producerea şi circulaţia substanţelor din plante medicinale, a mijloacelor de diagnosticare, ce conţin alcool etilic, înregistrate de către organul împuternicit al administraţiei publice şi  incluse în registrul de stat al mijloacelor de tratament, a articolelor cu destinaţie medicală, precum şi prestaţiile instituţiilor farmaceutice de preparare a mijloacelor după reţete individuale, inclusiv a preparatelor homeopatice,  medicamentelor de  uz veterinar, a parfumurilor şi cosmeticii.
4. În prezentul  regulament  sînt  utilizate noţiunile definite  în anexă.
5. Agenţii economici producători  de  producţie  alcoolică  pot funcţiona numai în bază de licenţă, eliberată de Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare în condiţiile prezentului regulament.
6. Controlul  volumului şi calităţii producţiei alcoolice  fabricate se  face cu  aparate de măsură şi control  omologate  de organele  de metrologie ale statului şi sigilate de Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
7. Este interzisă comercializarea alcoolului sau băuturilor alcoolice fabricate de agenţi  economici care nu deţin licenţa respectivă. Băuturile alcoolice în vrac nu pot fi comercializate cu amănuntul. Nu poate fi comercializat cu amănuntul  -  în  vrac sau îmbuteliat - nici alcoolul etilic rectificat şi/sau alimentar.
Nu se reglementează de către stat fabricarea producţiei alcoolice în gospodăriile personale pentru consum propriu.
8. Operaţiunile  prevăzute de sigilare şi desigilare se vor efectua, potrivit normelor legale, de către reprezentantul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat  în prezenţa  reprezentantului  Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică şi a unei persoane desemnate de agentul economic, fiind consemnate într-un proces-verbal, în care se va preciza în mod obligatoriu locul aplicării sigiliilor, datele de  identificare a acestora, datele indicate de contoare  sau aparatele de măsurat la momentul sigilării sau desigilării, data, ora, numele şi prenumele, precum şi funcţia persoanelor care au asistat  la aceste operaţiuni.
Procesele-verbale  se  întocmesc  în două exemplare din care unul rămîne la agentul economic, iar al doilea este preluat de reprezentantul Inspectoratului.
Pe sigiliu, care  se aplică de către reprezentantul  Inspectoratului Fiscal Principal de Stat, va fi imprimată emblema acestuia.
Sigilarea se efectuează la momentul  acordării licenţei de activitate, ori de cîte ori este impusă de procesul tehnologic.
Desigilarea se  efectuează la cererea scrisă, motivată, a agentului economic  în  situaţiile cerute de procesul  tehnologic (revizii, reparaţii, avarii şi în alte circumstanţe).
Agentul economic  nu  are  voie să pună sau să repună  în  funcţiune instalaţiile fără a avea aplicate sigiliile de către Inspectoratul Fiscal Principal de Stat.
9. Agenţii economici producători de alcool şi băuturi alcoolice sînt obligaţi să ţină evidenţa zilnică a stocurilor de materie primă, a cantităţilor de alcool şi băuturi alcoolice fabricate, vîndute sau transformate, a celor rămase în stoc, pe fiecare sortiment şi categorie de calitate.
Evidenţa achiziţiilor şi  livrărilor de produse se ţine zilnic, pe fiecare furnizor sau client.
10. Producătorilor de produse  alcoolice, care dispun de spaţii, utilaj  tehnologic şi spaţii de depozitare, li se interzice darea lor în arendă agenţilor economici care nu dispun de licenţele respective.
Agenţii economici răspund, în condiţiile legii, pentru cantităţile de alcool şi băuturi alcoolice fabricate, pentru calitatea acestora conform normelor tehnice, precum şi pentru luarea  măsurilor de depozitare a lor în siguranţă.
Agenţii economici care importă  alcool sau băuturi alcoolice au obligaţia de a ţine zilnic evidenţa cantităţilor importate pe  fiecare furnizor, a cantităţilor livrate pe fiecare client şi a celor rămase în stoc.
Agenţii economici care comercializează produse din  import au obligaţia de a ţine evidenţa zilnică, pe baza documentelor de evidenţă, a  cantităţilor de produse achiziţionate pe fiecare furnizor,  a  celor vîndute şi a celor rămase în stoc.
Evidenţele zilnice se vor ţine cantitativ în unităţi de măsură fizice dal, şi grade.
Producătorii, importatorii şi comercianţii en gros de alcool şi băuturi alcoolice sînt obligaţi să menţioneze în documentele de livrare a acestor produse numărul, seria, data eliberării şi perioada de valabilitate a licenţei.
II. CONDIŢIILE DE DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR
DE FABRICARE A PRODUCŢIEI ALCOOLICE
11. Agenţii economici   ce  desfăşoară  activităţi  de  fabricare  a producţiei alcoolice trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
a) să posede  autorizaţie pentru fabricarea alcoolului şi băuturilor alcoolice;
b) să producă  numai în limita cantităţilor pentru cares-a  eliberat licenţa;
c) să respecte normele  tehnice,  tehnologice  şi condiţiile de calitate;
d) să posede aparate de măsură şi control omologate pentru măsurarea şi  controlul  cantităţilor de alcool şi băuturi alcoolice fabricate,  a tăriei alcoolice sau a calităţii acestora;
e) să comercializeze  alcool pentru fabricarea producţiei  alcoolice numai agenţilor economici care deţin licenţa respectivă de activitate;
f) să ţină evidenţa  zilnică,  pe baza documentelor de  evidenţă, a stocurilor  de materii prime pe fiecare furnizor, a celor consumate şi a cantităţilor de produse alcoolice fabricate, vîndute pe fiecare  client sau transformate, a celor rămase în stoc pe fiecare sortiment (în litri, dal şi grade);
g) să producă  alcool  prin procesare, cu respectarea  condiţiei  ca agentul economic să primească alcool etilic alimentar  în  contul materiilor  prime predate spre prelucrare, pe care să-l utilizeze pentru fabricarea băuturilor alcoolice conform licenţei de activitate;
h) să-şi onoreze obligaţiunile fiscale;
i) să nu comercializeze  produse  care nu corespund  condiţiilor  de calitate prevăzute în normele şi standardele tehnice în vigoare;
j) produsele să  fie  fabricate  şi depozitate  numai  în  locurile prevăzute în licenţele de activitate;
k) să utilizeze sistemul de marcare a băuturilor alcoolice conform prevederilor legale în vigoare;
l) să nu cedeze direct sau  îndirect licenţa de  activitate  altor agenţi economici;
m) să asigure etanşietatea instalaţiilor de fabricare a alcoolului, iar  circulaţia întregii producţii fabricate să se facă prin aparate  de măsură şi control si să păstreze integritatea sigiliilor aplicate;
n) să asigure integritatea şi funcţionarea aparatelor de măsură  şi control şi condiţii de depozitare în siguranţă a produselor fabricate;
o) la vînzarea produselor alcoolice să utilizeze formulare tipizate cu regim special, în condiţiile prevăzute de normele legale în vigoare;
p) aparatele de  măsura  şi control să fie verificate  periodic  de organele  de metrologie ale statului, potrivit reglementărilor legale în vigoare;
r) să deţină capacităţi  de  producţie în funcţiune cel puţin  la nivelul cantităţilor pentru care se solicită licenţa de activitate.
III. CONDIŢIILE DE DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR
DE IMPORT, COMERCIALIZAREA PRODUSELOR DIN
IMPORT ŞI A PRODUSELOR FABRICATE LA INTERN
12. Agenţii economici care importă şi  comercializează produse alcoolice desfăşoară aceste activităţi pe bază de licenţă, eliberată de Ministerul Finanţelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, autorităţile administraţiei  publice, după  caz,  în condiţiile prezentului  regulament  şi  în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.859 din 13 august 1998.
La importul produselor  alcoolice,  agenţii economici  vor  prezenta organelor   vamale,   pe   lîngă  celelalte   documente   prevăzute   de reglementările legale, şi licenţele de activitate.
13. Condiţiile de desfăşurare a activităţilor de import a produselor prevăzute, pe care trebuie să le îndeplinească agenţii economici, sînt:
a) să aibă ca  obiect  de activitate autorizat  importul  produselor respective;
b) să deţină  licenţa  de import pentru produsele  supuse  marcării, acordată de organele financiare de stat;
c) produsele  importate  să corespundă normelor şi  standardelor  de calitate  din  Republica Moldova şi să deţină certificate  de  calitate, eliberate  de  exportator şi de laboratoarele specializate din  ţara  de origine, potrivit prevederilor legale;
d) produsele importate să fie marcate conform prevederilor legale;
    e) produsele   importate  să  fie  comercializate  numai   agenţilor economici care deţin licenţa de activitate.
    Dovada se face  prin prezentarea copiei de pe licenţa  autentificată de notarul public;
    f) să ţină evidenţa  zilnică,  pe baza documentelor de  evidenţă,  a volumelor  de produse importate, vîndute sau prelucrate, a celor  rămase în stoc, pe fiecare sortiment (în litri, dal şi grade);
    g) sa-şi onoreze obligaţiunile fiscale;
    h) să depoziteze produsele în locurile prevăzute în licenţe;
    i) să nu cedeze direct sau indirect licenţa altor agenţi economici;
    j) să asigure   aparate  de  măsură  şi  control  pentru  stabilirea cantităţilor şi calităţii produselor importate în vrac;
    k) la vînzarea  produselor importate să utilizeze formulare tipizate cu regim special, conform normelor legale.
    14. Condiţiile  de  desfăşurare  a activităţii de  comercializare  a produselor  din  import sau fabricate la intern, pe care trebuie  să  le îndeplinească agenţii economici, sînt:
    a) să aibă drept  obiect  de  activitate  autorizat  comercializarea produselor   respective  (en  gros,  cu  amănuntul  sau  prin   sistemul alimentaţiei publice);
    b) să comercializeze  produse din import sau fabricate la intern  cu utilizarea aparatelor de casă şi control;
    c) să comercializeze  produse  alcoolice  fabricate  la  intern,  ce provin  numai  de la agenţi economici care deţin licenţă  în  condiţiile prezentului regulament;
    d) să respecte normele privind desfacerea produselor alimentare;
    e) produsele  comercializate  să  fie marcate  conform  prevederilor legale în vigoare;
    f) să comercializeze  sau  să  depoziteze produsele din  import  sau fabricate la intern numai în locurile prevăzute în licenţă, care trebuie să fie amenajate în acest scop ca depozite, magazine de desfacere sau ca unităţi de alimentaţie publică.
    Comerţul cu amănuntul  cu  produse  alcoolice se admite  numai  prin reţeaua  staţionară de comerţ, în magazine ce ocupă încăperi sau cladiri separate  şi  au săli de comerţ, a căror suprafaţă depăseşte 20 m2, în întreprinderile  alimentaţiei  publice,  de către agenţii  economici  ce deţin licenţe eliberate de autorităţile administraţiei publice locale în conformitate  cu  prevederile hotărîrilor Guvernului Republicii  Moldova nr.212 din 4 aprilie 1995 şi nr.693 din 17 decembrie 1996, precum şi ale prezentului  regulament, cu condiţia deţinerii obligatorii a  aparatelor de casă şi control cu memorie fiscală.
    Se interzice  comerţul  cu  amănuntul  cu produse  alcoolice  de  la tarabe,  tejghele  sau alte puncte comerciale, din autovehicule şi  alte tipuri de tehnică mobilă.
    Producţia alcoolică   comercializată  cu  amănuntul  pe   teritoriul Republicii Moldova trebuie să cuprindă informaţii privind:
    licenţa pentru dreptul de a comercializa producţie alcoolică;    
    denumirea producţiei;
    ţara de origine;
    certificatul de fabricaţie;
    data fabricării  şi  termenul  de  păstrare sau  termenul  final  de vînzare.
    Această informaţie  este  adusă  în mod  obligatoriu  la  cunoştinţa consumatorilor prin afişarea ei la un loc vizibil. În cazul inducerii în eroare  a  consumatorilor  sau lipsei  informaţiei  respective,  licenţa pentru dreptul de comercializare se retrage.
    Agenţii economici  care  comercializează en gros  produse  alcoolice trebuie  să  posede  spaţii de depozitare în construcţii capitale  cu  o suprafaţă  de cel puţin 500 metri pătraţi, care să corespundă cerinţelor tehnico-normative în vigoare;
    g) să comercializeze produse care corespund normelor de calitate;
    h) să-şi onoreze obligaţiunile fiscale;
    i) să nu cedeze direct sau indirect licenţa altor agenţi economici;
    j) pentru comercializarea   produselor   din  import  să   utilizeze formulare tipizate cu regim special, conform normelor legale;
    k) să ţină pe  fiecare furnizor în baza documentelor  justificative, evidenţa  zilnică a cantităţilor de produse achiziţionate sau vîndute şi a celor rămase în stoc (în litri, dal şi grade).
IV. PROCEDURA DE ACORDARE A LICENŢELOR
    15. Licenţele   se  acordă  la  solicitarea  agenţilor  economici  - persoane  juridice înmatriculate în Republica Moldova pentru următoarele genuri de activitate, distinct:
    importul producţiei alcoolice şi comercializarea ei;
    fabricarea, stocarea   şi  comercializarea  en  gros  a   producţiei alcoolice;
    stocarea şi comercilazarea en gros a producţiei alcoolice;
    comerţul cu amănuntul al producţiei alcoolice.
    16. Pentru a   desfăşura  activităţi  reglementate  de  către  stat, agenţii  economici vor solicita Ministerului Agriculturii şi  Industriei Prelucrătoare,  Ministerului  Finanţelor,  autorităţilor  administraţiei publice locale, după caz, printr-o cerere-tip, acordarea licenţei pentru fiecare  gen de activitate reglementat de stat, cu menţionarea locurilor din  localitatea  respectivă,  în care îşi  vor  desfăşura  activitatea.
Cererea va fi insoţită, în funcţie de modul de organizare şi desfăşurare a   activităţilor  pentru  care  se  solicită  licenţa,  de  următoarele documente:
    a) certificatul  de înmatriculare, eliberat de Camera  Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei;
    b) actele de  constituire  a  agentului  economic,  în  care  să  se specifice activitatea pentru care se solicită licenţa;
    c) certificatul de înregistrare fiscală;
    d) copiile după actele de proprietate sau cele care dovedesc dreptul de  folosinţă  a spaţiilor în care agenţii economici îşi  vor  desfăşura activitatea ce constituie obiectul reglementării de stat;
    e) calculul capacităţii    de   producţie   a   secţiei,   fabricii, instalaţiei: pe lună, trimestru şi an;
    f) acordul Ministerului  Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare şi Ministerului Finanţelor, după caz, pentru capacităţile de producţie noi, pentru mărirea acestora sau pentru extinderea obiectului de activitate;
    g) documentaţia  tehnologică şi tehnico-normativă, conform căreia se vor derula activităţile în cauză;
    h) avizul Inspectoratului  Fiscal  Principal de Stat  privind  lipsa datoriilor  faţă  de  buget şi Fondul Social şi  avizul  Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică.
    17. După depunere,  cererea  şi dosarul cu documentele prevăzute  la pct.16   vor  fi  verificate  şi  în  termen  de  trei  zile  lucrătoare solicitantului  i se vor comunica în scris eventualele modificări impuse de prezentul regulament.
    18. Cererea depusă   la   Ministerul  Agriculturii   şi   Industriei Prelucrătoare,   Ministerul   Finanţelor,  autorităţile   administraţiei publice  locale,  după caz, se înregistrează în Registrul de evidenţă  a cererilor pentru acordarea licenţelor.
    19. În situaţia  în care documentaţia depusă corespunde prevederilor prezentului  regulament,  precum şi în cazul completării  documentaţiei, Ministerul   Agriculturii   şi  Industriei   Prelucrătoare,   Ministerul Finanţelor, Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică, Inspectoratul  Fiscal  Principal de Stat şi autorităţile  administraţiei publice locale vor verifica pe teren încadrarea agentului economic, care a  solicitat  licenţa,  în  condiţiile de  desfăşurare  a  activităţilor prevăzute de prezentul regulament.
    20. Autorităţile  indicate la pct.19 vor intocmi un proces-verbal de verificare  a  autenticităţii  şi  veridicităţii  documentaţiei  depuse, precum  şi a îndeplinirii condiţiilor prevăzute de normele legale şi vor face  propuneri justificate privind acordarea licenţelor sau respingerea cererii,  cu  motivaţii care să se încadreze în prevederile  legale,  în termen  de 30 zile de la data primirii cererii, însoţită de documentaţia completă prevăzută de prezentul regulament.
    Procesul-verbal  de  verificare, semnat de organele  specificate  la pct.19  şi  de  agentul  economic  în cauză,  va  fi  întocmit  în  trei exemplare,  din  care  unul se va depune la Ministerul  Agriculturii  şi Industriei  Prelucrătoare, al doilea - la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, iar al treilea va rămîne la agentul economic verificat.
    21. În situaţia  în  care  se  va constata  că  datele  înscrise  în documentaţie nu corespund realităţii de pe teren sau nu se încadrează în condiţiile  prevăzute  de normele legale, aceste fapte se  vor  menţiona distinct  în  procesul-verbal şi vor constitui motivaţia  propunerii  de neacordare a licenţei.
    După înlăturarea încălcărilor constatate în procesul-verbal, agentul economic poate depune o nouă cerere în vederea acordării licenţei.
    Verificarea documentaţiei   se   va  efectua  conform   prevederilor prezentului regulament, întocmindu-se un proces-verbal potrivit pct.20.
    22. Solicitanţilor,  care întrunesc toate cerinţele de conformitate, li se acordă licenţe.
    23. Licenţele  se  acordă  numai după achitarea  integrală  a  taxei pentru eliberarea licenţei.
    24. În cazul  suplimentării cantităţilor de produse sau  modificării altor  condiţii  de  desfăşurare  a activităţii  prevăzute  în  licenţă, agenţii  economici,  care  practică activităţi  ce  constituie  obiectul reglementării  de stat şi pentru care deţin licenţă, pot solicita o nouă licenţă prin renunţarea la cea pe care o deţin.
    25. Agenţii economici,   care  practică  activităţi  ce   constituie obiectul  reglementării de stat şi sînt în funcţiune la data intrării în vigoare a prezentului regulament, vor solicita Ministerului Agriculturii şi  Industriei Prelucrătoare, Ministerului Finanţelor şi  administraţiei publice  locale, după caz, eliberarea licenţelor în termen de 30 zile de la  publicarea  în Monitorul Oficial a prezentului regulament,  printr-o cerere   însoţită  de  documentaţia  completă  prevăzută  la  pct.16  al regulamentului şi cu respectarea acestuia.
    Agenţii economici  care nu solicită licenţă în termenul prevăzut  la alin.  1  al prezentului punct, după expirarea acestui termen nu mai  au dreptul  să desfăşoare careva activităţi. Ei îşi pot relua  activităţile numai după obţinerea unei noi licenţe.
    În cazul respingerii  cererii  sau expirării termenului de  30  zile prevăzut  la  alin.1,  agentul economic în cauză nu  are  dreptul  să-şi continue  activităţile,  iar  pînă la obţinerea  licenţei  referitor  la stocuri  şi  la procedura de acordare a licenţelor se vor  lua  măsurile prevăzute de prezentul regulament.
    Cantităţile de  produse existente în stoc, potrivit  inventarierilor efectuate de fiecare agent economic la data cînd s-a obţinut licenţa, se iau în calcul la comercializarea cantităţilor prevăzute în licenţă.
    În situaţia în  care  agenţii  economici nu obţin licenţa  sau  după expirarea celor 30 zile fixate pentru solicitarea licenţei, ei pot să-şi valorifice  produsele  din stoc, cu respectarea prevederilor pct.33  din prezentul regulament.
    26. Formularele  de  licenţă  vor fi tipărite  de  către  Ministerul Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare,  Ministerul  Finanţelor  şi autorităţile  administraţiei  publice locale şi constituie documente  cu regim special, conform reglementărilor legale în vigoare.
    Formularele de  licenţă  vor  fi tipărite pe hîrtie cu  filigran  şi numerotate pentru a se ţine evidenţa lor strictă.
    27. Agentul economic poate contesta refuzul de a i se acorda licenţa în instanţa judecătorească.
V. CAZURILE DE SUSPENDARE SAU DE RETRAGERE
A LICENŢELOR PENTRU FABRICAREA PRODUCŢIEI ALCOOLICE
    28. Licenţele se suspendă dacă agentul economic, care fabrică alcool şi  producţie  alcoolică, se află în una sau mai multe  din  următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă:
    a) nu ţine evidenţa  zilnică,  în baza documentelor de  evidenţă,  a materiilor prime achiziţionate pe fiecare furnizor, a celor consumate, a cantităţilor  de  alcool şi de băuturi alcoolice fabricate,  vîndute  pe fiecare  client  sau  transformate, a celor rămase în  stoc  pe  fiecare sortiment;
    b) nu-şi onorează obligaţiunile fiscale;
     c) instalaţiile de fabricare nu asigură etanşietatea;
    d) aparatele de măsură şi control nu funcţionează;
    e) nu a utilizat  la vînzarea produselor formulare tipizate cu regim special, aşa cum prevăd normele legale;
    f) verificarea  aparatelor de măsură şi control nu este efectuată de către  organele  de metrologie ale statului în perioadele  prevăzute  de normele legale.
    29. Licenţele  se retrag dacă agentul economic, care fabrică  alcool şi  băuturi  alcoolice,  se află în una sau mai  multe  din  următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă:
    a) nu mai are  ca  obiect  de activitate  fabricarea  alcoolului  şi băuturilor alcoolice;
    b) a fabricat   alcool  sau  băuturi  alcoolice  peste   cantităţile prevăzute în licenţă;
    c) a comercializat   produse   alcoolice   nemarcate   sau   marcate necorespunzător;
    d) nu dispune  de aparate de măsură şi control omologate de organele de  metrologie, produsele fabricate nu circulă prin aparatele de  măsură şi  control sau sigiliile aplicate de Inspectoratul Fiscal Principal  de Stat au fost deteriorate;
    e) a vîndut alcool  pentru fabricarea băuturilor alcoolice agenţilor economici care nu deţin licenţă;
    f) a prelucrat  materii  prime ce aparţin altor agenţi economici  în schimbul  unor  cantităţi de băuturi alcoolice,  pentru  comercializarea cărora respectivii agenţi economici nu dispun de licenţă;
    g) prelucrează  materii  prime în schimbul unor cantităţi de  alcool etilic   alimentar  pentru  agenţii  economici  care  îl  utilizează  la fabricarea băuturilor alcoolice fără să dispună de licenţă;
    h) a comercializat produse care nu corespund condiţiilor de calitate potrivit  normelor  şi standardelor tehnice prevăzute de  legislaţia  în vigoare;
    i) a fabricat sau a depozitat băuturi alcoolice în alte locuri decît
cele prevăzute în licenţă;
    j) a cedat direct sau indirect licenţa altui agent economic.
    30. Constatarea  cauzelor care conduc la suspendarea sau  retragerea licenţelor  se  face de către organele de specialitate ale  Ministerului Agriculturii   şi   Industriei   Prelucrătoare   sau   de   autorităţile administraţiei publice interesate, dacă este cazul.
    Suspendarea sau retragerea licenţei se face în cazul în care agentul economic  nu  respectă  cel  puţin una dintre  condiţiile  prevăzute  în prezentul regulament.
    31. Decizia suspendării  sau  retragerii licenţelor se ia  de  către Ministerul  Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare în termen de 24 ore de la data înregistrării procesului-verbal de verificare.
    Decizia suspendării  sau retragerii licenţei, semnată de  Ministerul Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare, va  fi  înmînată  agenţilor economici odată cu aplicarea sigiliilor de încetare a activităţii.
    Suspendarea sau  retragerea  licenţei  produce efecte  din  momentul comunicării  agentului economic a deciziei de suspendare sau retragere a licenţei.
    32. Durata suspendării  licenţei este de la 3 la 6 luni, în  funcţie de   gravitatea  faptelor  constatate  şi  termenul  necesar  remedierii deficienţelor.
    În cazul în care,  la  expirarea termenului de  suspendare,  agenţii economici nu au remediat toate deficienţele constate şi nu se încadrează în  condiţiile de desfăşurare a activităţii, durata suspendării licenţei poate  fi  prelungită peste termenul stabilit în decizia de  suspendare, dar cel mult cu 3 luni.
    La expirarea  termenului  de  suspendare, organele  de  control  vor verifica  încadrarea  agentului economic în condiţiile de desfăşurare  a activităţii.
    33. Pe perioada în care licenţa a fost suspendată, agenţii economici nu au voie să desfăşoare activitatea care face obiectul reglementării de stat, considerîndu-se că nu mai dispun de licenţă.
    În situaţia în   care   licenţa  a  fost  suspendată  sau   retrasă, Ministerul   Agriculturii  şi  Industriei  Prelucrătoare  poate   acorda agentului  economic dreptul de a lichida în termen de 60 zile stocul  de produse  existente la data suspendării sau retragerii licenţei numai  în cazurile  cînd  produsele respective corespund normelor  legale  privind calitatea   şi   nu  se  află  într-o  stare  care  le  face   improprii comercializării.
VI. CAZURILE DE SUSPENDARE ŞI RETRAGEREA LICENŢELOR PENTRU
IMPORTUL ŞI COMERCIALIZAREA PRODUSELOR DIN IMPORTŞI A
PRODUSELOR FABRICATE LA INTERN
    34. Licenţele  se  suspendă  dacă agentul economic care  importă  şi comercializează  produse  din import sau fabricate la intern se află  în una  sau  mai  multe din următoarele situaţii care vor fi  prevăzute  în licenţă:
    a) pentru importul produselor:
    - nu ţine evidenţa  zilnică,  în  baza documentelor de  evidenţă,  a cantităţilor  de  produse  importate, vîndute sau  prelucrate,  a  celor rămase  în  stoc pe fiecare sortiment, precum şi pe fiecare furnizor  şi client;
    - nu-şi onorează obligaţiunile fiscale;
    - nu a utilizat   formulare  tipizate  cu  regim  special,   conform reglementărilor legale;
    b) pentru comercializarea  produselor  din import sau  a  produselor fabricate la intern:
    - nu a respectat normele de desfacere a produselor alimentare;
    - nu-şi onorează obligaţiunile fiscale;
    - nu ţine evidenţa  zilnică,  în baza documentelor justificative,  a cantităţilor  de produse pe fiecare furnizor, a celor vîndute şi a celor din stoc;
    - nu utilizează  la comercializarea produselor formulare tipizate cu regim special, conform normelor legale;
    - nu utilizează aparate de casă şi control cu memorie fiscală.
    35. Licenţele  se  retrag  dacă  agentul economic  care  importă  şi comercializează  produse  din  import se află în una sau mai  multe  din următoarele situaţii care vor fi prevăzute în licenţă:
    a) pentru importul produselor:
    - nu a prevăzut   ca   obiect  de  activitate   autorizat   importul produselor respective;
    - a importat  sau  a  comercializat produse  nemarcate  sau  marcate necorespunzător;
    - a efectuat importuri fără să deţină licenţă de import;
    - nu a depozitat produsele în locurile prevăzute în licenţă;
    - nu a utilizat  aparate  de  măsură  şi  control  pentru  produsele importate în vrac;
    - a importat  produse care nu corespund normelor şi standardelor  de calitate din Republica Moldova;
    - a vîndut produse  din  import  agenţilor economici care  nu  deţin licenţe;
    - a cedat direct sau indirect licenţa altor agenţi economici;
    - a deteriorat   sigiliile   aplicate   de  organele  de   stat   pe recipientele cu produse în vrac;
    b) pentru comercializarea  produselor  din import sau  fabricate  la intern:
    - nu mai are    prevăzut   ca   obiect   de   activitate   autorizat comercializarea produselor respective;
    - a comercializat produse nemarcate sau marcate necorespunzător;
    - nu a utilizat aparate de casă şi control cu memorie fiscală;
    - a comercializat   produse  din  import  sau  fabricate  la  intern achiziţionate de la agenţi economici care nu deţin licenţă;
    - a comercializat produse care nu corespund normelor de calitate;
    - a comercializat produse din import sau fabricate la intern în alte locuri decît cele prevăzute în licenţă;
    - a cedat direct sau indirect licenţa altor agenţi economici.
    36. Procedurile  de  constatare şi luare a deciziilor de  suspendare sau  retragere  a  licenţei şi de stabilire a termenelor  de  suspendare pentru importul produselor şi comercializarea lor sînt cele prevăzute de prezentul regulament.
VII. CONTROLUL ASUPRA MODULUIDE DESFĂŞURARE A ACTIVITĂŢILOR
PREVĂZUTE DE PREZENTUL REGULAMENT
    37. Controlul  respectării regimului de desfăşurare a  activităţilor prevăzute  de  prezentul regulament se efectuează la  agenţii  economici trimestrial  sau  ori  de  cîte ori este nevoie  de  către  organele  de specialitate  ale Ministerului Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerului     Finanţelor,     Ministerului    Afacerilor     Interne, Departamentului   Standarde,   Metrologie   şi   Supraveghere   Tehnică, Inspectoratului  Fiscal Principal de Stat şi Departamentului controlului vamal.
    38. În situaţia în care în urma controlului s-a constatat că agenţii economici   nu  respectă  condiţiile  de  desfăşurare  a   activităţilor reglementate  de  stat,  organele  de specialitate  vor  lua  măsuri  de suspendare  sau  retragere  a licenţei conform  prezentului  regulament.
Procesul-verbal  de control se va întocmi în trei exemplare, unul dintre care va rămîne la agentul economic verificat.
Anexă
la Regulamentul privind regimul-cadru
al fabricării, stocării şi comercializării
alcoolului etilic, producţiei alcoolice,
precum şi al importului lor
Definirea noţiunilor de producţie alcoolică,
clasificată pe categorii
    Alcoolul etilic  este alcoolul preparat din materie primă alimentară sau  nealimentară  prin metoda fermentaţiei alcoolice sau  a  hidratării etilenei cu distilare şi rectificare sau fără aceasta din urmă;
    alcoolul etilic denaturat este alcoolul etilic care conţine adaos de coloranţi  sau substanţe speciale, prezenţa cărora exclude folosirea lui la fabricarea producţiei alcoolice;
    producţia care   conţine  alcool  este  producţia  nealimentară   şi alimentară care conţine alcool;
    producţia alcoolică este producţia alimentară fabricată cu folosirea alcoolului etilic din materie primă alimentară, cu un conţinut de alcool etilic de peste 1,5% din volumul producţiei finite;
    alcoolul etilic alimentar este un alcool etilic rectificat, fabricat din  materie  primă alimentară şi diluat cu apă pînă la 95 procente  din volumul producţiei finite;
    băutura alcoolică  este un lichid cu conţinut alcoolic pentru consum alimentar,  cu  miros  şi  gust  specific, de minim  25%  în  volume  la temperatura de 20şC, obţinut fie direct prin distilare cu sau fără arome de  produse  fermentate natural, fie prin macerarea în alcool  etilic  a substanţelor vegetale aromate cu zahăr sau alte produse agricole, sau un distilat de origine agricolă.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.1188 din 8 decembrie 1998
REGULAMENTUL
privind regimul-cadru al importului articolelor din tutun
    1. Regulamentul  privind regimul-cadru al importului articolelor  de tutun  (denumit  în continuare Regulamentul)  reglementează  activitatea economică în domeniul importului articolelor din tutun.
    2. Importul articolelor  din  tutun se efectuează de  către  agenţii economici,  autorizaţi  de  producătorii  externi să  le  distribuie  pe teritoriul  Republicii  Moldova, care deţin licenţe pentru acest gen  de activitate,   acordate  de  Ministerul  Finanţelor  în  conformitate  cu Hotărîrea  Guvernului Republicii Moldova nr. 859 din 13 august 1998  "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova".
    3. Licenţele  prin  care se autorizează importul şi  comercializarea articolelor  din  tutun sînt eliberate pe o anumită perioadă  şi  includ tipul  concret (marca) de produse, agenţii economici avînd  obligaţiunea de  a  informa periodic (săptămînal) Inspectoratul Fiscal  Principal  de Stat  privind  volumele produselor comercializate şi agenţii  economici, care le-au procurat.
    4. Importul articolelor din tutun se efectuează numai după aplicarea nemijlocit  de către producător a mărcilor de control pe fiecare articol (pachet) în parte, sub ambalajul de polietilenă.
    5. La importul  articolelor din tutun agenţii  economici-importatori sînt obligaţi:
    să solicite numărul  concret  de mărci de control (nominale)  pentru importul  ulterior,  cu  achitarea anticipată a 50% din  plăţile  vamale aferente (taxa vamală, TVA, accizele);
    să achite sumele  restante ale tuturor taxelor percepute la importul articolelor din tutun concomitent cu perfectarea procedurilor vamale.
    6. Marcarea articolelor  din  tutun introduse în ţară se  efectuează conform  Regulamentului  cu privire la vînzarea mărcilor de  control  şi marcarea  cu  ele  a  articolelor  din  tutun,  elaborat  de  Ministerul Finanţelor.
    7. Mărcile de   control   vor  fi  nominale   (pentru   producătorii concreţi),   nominalizarea   efectuîndu-se  prin   atribuirea   fiecărui producător  a  unei anumite serii ori a unor numere. Mărcile de  control vor fi ridicate de către producători.
    8. Comercializarea  articolelor din tutun importate se permite  doar agenţilor economici posesori de licenţe pentru comercializarea lor.
    9. Agenţilor   economici   care  încalcă   prevederile   prezentului Regulament,  li se vor retrage licenţele pentru importul articolelor din tutun,  fiind privaţi pe o perioadă de cinci ani de dreptul de a  obţine asemenea licenţe.
    10. Mecanismul  de  reglementare a importului articolelor din  tutun este reprezentat în anexa la prezentul Regulament.
Anexă
la Regulamentul privind
regimul-cadru al importului
articolelor din tutun
Mecanismul de reglementare a importului articolelor din tutun
                
   I. Solicitarea  numărului  concret  de mărci de  control  (nominale) pentru  importul  ulterior,  cu achitarea anticipată a 50%  din  plăţile vamale aferente (taxa vamală, TVA, accizele).
    II. Executarea,  la  comanda  Ministerului Finanţelor,  a  numărului solicitat (şi achitat) de mărci.
    III. Transmiterea mărcilor către producător pentru amplasarea lor peo pachete   în   procesul  de  producere  (sub   celofană,   asigurîndu-se deteriorarea lor automată la deschidere).
    IV. Importul  produselor de către distribuitor în limitele volumului solicitat, cu achitarea concomitentă a plăţilor vamale restante (50%).
    V. Desfacerea  produselor la intern către agenţii economici posesori ai  licenţelor respective, cu informarea organelor Serviciului Fiscal de Stat asupra acestor tranzacţii.