HGM162/2005
ID intern unic:  295884
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 162
din  10.02.2005
cu privire la instituirea Comitetului Naţional pentru Adopţii
Publicat : 18.02.2005 în Monitorul Oficial Nr. 26-28     art Nr : 207
    Abrogată prin HG52 din 18.01.07, MO10-13/26.01.07 art.67

    MODIFICAT
    Se declară neconstituţională prin HCC11 din 27.06.06, MO102-105/07.07.06 art.11
    HG1024 din 03.10.05, MO132-134/07.10.05 art.1096

    În temeiul alin.(1) lit.a) a art.113 din Codul familiei nr.1316-XIV din 26 octombrie 2000, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie Comitetul Naţional pentru Adopţii pe lîngă Guvernul Republicii Moldova, prin delegarea funcţiilor Ministerului Educaţiei, Ministerului Sănătăţii şi Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale  ce ţin de protecţia copilului.
    Ministerele respective vor prezenta propuneri de modificare a actelor normative ce rezultă din prevederile prezentei hotărîri.
    2. Se stabileşte efectivul aparatului Comitetului Naţional pentru Adopţii în număr de 5 unităţi.
    3. Se aprobă Regulamentul Comitetului Naţional pentru Adopţii, conform anexei nr.1.
    4. Ministerul Finanţelor va examina planul de finanţare în vederea specificării mijloacelor financiare necesare pentru asigurarea activităţii Comitetului Naţional pentru Adopţii, precum şi va permite deschiderea unui cont trezorerial pentru mijloacele speciale destinate plăţii serviciilor privind adopţiile internaţionale, prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr. 62 din 3 februarie 1994.
    Se stabileşte că soldul mijloacelor financiare speciale, prevăzute în Hotărîrea Guvernului nr. 62 din 3 februarie 1994 pentru plata serviciilor privind adopţiile internaţionale, aflate pe contul bancar al fostului Comitet pentru Înfiere, vor fi transferate la contul trezorerial al Trezoreriei de Stat, gestionat de către Comitetul Naţional pentru Adopţii.
    [Pct.4 în redacţia HG1024 din 03.10.05, MO132/07.10.05 art.1096]
    5. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.

    Prim-ministru                                            Vasile TARLEV
    Contrasemnează:
    Ministrul educaţiei                                   Valentin Beniuc
    Ministrul finanţelor                                  Zinaida Grecianîi
    Ministrul muncii şi
    protecţiei sociale                                       Valerian Revenco
    Ministrul justiţiei                                       Victoria Iftodi

    Chişinău, 10 februarie 2005.
    Nr. 162.
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.162
din 10 februarie 2005
Regulamentul
Comitetului Naţional pentru Adopţii
I.  Dispoziţii generale
    1. Comitetul Naţional pentru Adopţii (în continuare - Comitet) este o autoritate a administraţiei publice centrale, subordonată Guvernului, care promovează politica statului în domeniul protecţiei drepturilor copilului, inclusiv  în domeniul adopţiei.
    2. Comitetul este persoană juridică, dispune de cont trezorerial, cont trezorerial de mijloace speciale şi de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova.
    [Pct.2 modificat prin HG1024 din 03.10.05, MO132/07.10.05 art.1096]
    3. Comitetul funcţionează pe lîngă Guvern şi este constituit  din 5 persoane (director, director adjunct şi 3 funcţionari - specialişti în domeniul juridic, asistenţei sociale, medicinei, finanţe-bănci-contabilitate).
    4. În activitatea sa, Comitetul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului şi ale Guvernului, de tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, precum şi de prezentul Regulament.
    5. Colaboratorii Comitetului îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu instrucţiunile de serviciu, aprobate de directorul Comitetului.
    6. Finanţarea Comitetului se efectuează de la bugetul de stat, precum şi din alte surse, în condiţiile legii, inclusiv din sursele contului trezorerial cu destinaţie specială.
    [Pct.6 modificat prin HG1024 din 03.10.05, MO132/07.10.05 art.1096]
II.  Direcţiile principale de activitate a Comitetului
    7. Pentru realizarea obiectivelor în domeniul protecţiei drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie, Comitetul asigură:
    a) fundamentarea, elaborarea şi aplicarea strategiei şi a programelor de reformă în domeniul protecţiei drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie;
    b) elaborarea cadrului normativ necesar în vederea realizării obiectivelor şi programelor;
    c) gestionarea bunurilor statului pe care le are în administrare sau în folosinţă, după caz gestionarea contului trezorerial de mijloace speciale, precum şi a serviciilor publice în domeniul protecţiei drepturilor copilului, inclusiv prin adopţie;
    [Pct.7 lit.c) modificată prin HG1024 din 03.10.05, MO132/07.10.05 art.1096]
    d) reprezentarea Republicii Moldova pe plan intern şi extern în problemele ce ţin de competenţa sa;
    e) monitorizarea aplicării reglementărilor din domeniul propriu, controlul respectării aplicării acestora, precum şi al activităţilor instituţiilor şi organizaţiilor care desfăşoară activitatea în domeniul protecţiei copilului.
III. Funcţiile Comitetului
    8. Comitetul exercită următoarele funcţii principale:
    elaborează şi fundamentează strategia naţională de reformă a sistemului de protecţie a copilului şi de adopţie, cu respectarea convenţiilor internaţionale la care Republica Moldova este parte, şi o prezintă spre aprobare Guvernului;
    elaborează şi fundamentează programe de interes naţional în domeniul protecţiei copilului şi al adopţiei, prezentîndu-le Guvernului spre aprobare;
    promovează şi susţine formarea iniţială şi continuă a specialiştilor care activează în domeniul protecţiei copilului şi al adopţiei;
    elaborează proiecte de acte normative în domeniul protecţiei copilului şi al adopţiei, în vederea realizării obiectivelor reformei sistemului naţional de protecţie a copilului şi ale adopţiei;
    avizează proiectele de acte normative care au ca obiect reglementarea unor aspecte legate de domeniul propriu de activitate;
    ţine evidenţa copiilor rămaşi fără îngrijirea părinţilor şi, în fiecare caz aparte, în funcţie de circumstanţele concrete, alege forma de plasament al copiilor în scopul protecţiei lor, asigurînd controlul sistematic al condiţiilor de întreţinere, educaţie şi instruire a acestora;
    acreditează şi monitorizează organizaţiile străine, cu atribuţii în domeniul adopţiei internaţionale, pentru desfăşurarea activităţilor de protecţie a drepturilor copilului prin adopţie pe teritoriul Republicii Moldova;
    ţine evidenţa copiilor care pot fi adoptaţi;
    participă la determinarea stării de sănătate a copiilor propuşi pentru adopţie internaţională;
    ţine evidenţa cetăţenilor Republicii Moldova, cetăţenilor străini şi a apatrizilor care doresc să adopte copii, cetăţeni ai Republicii Moldova;
    asigură publicarea şi accesul la informaţia privind copiii luaţi la evidenţă pentru adopţie;
    examinează actele privind adopţia copiilor, cetăţeni ai Republicii Moldova, de către cetăţenii străini şi informează autoritatea centrală a statului primitor şi instanţa de judecată despre acordul privind procedura de adopţie;
    eliberează autorităţii centrale a statului primitor certificatul de conformitate a adopţiei internaţionale;
    exercită alte obligaţii prevăzute de Convenţia asupra protecţiei copilului şi cooperării în materia adopţiei internaţionale, încheiată la 29 mai 1993, la Haga;
    gestionează bunurile proprietate a statului, pe care le are în administrare sau în folosinţă, după caz;
    gestionează fondurile alocate pentru finanţarea programelor de interes naţional din domeniul protecţiei copilului şi al adopţiei;
    proiectează şi aplică sistemul de monitorizare pentru estimarea necesarului de finanţare a serviciilor şi instituţiilor de protecţie a copilului, inclusiv prin adopţie, precum şi pentru revizuirea modului de aplicare a standardelor de funcţionare a acestora;
    gestionează baza de date constituită la nivelul sistemului naţional de protecţie a copilului, inclusiv prin adopţie;
    stabileşte şi desfăşoară relaţii de colaborare internaţională în domeniul protecţiei copilului;
    negociază şi încheie acorduri în domeniul propriu de activitate cu organizaţii  interne şi internaţionale;
    reprezintă statul în raporturile cu instanţele de judecată şi cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, în domeniul său de activitate;
    monitorizează şi asigură respectarea principiilor şi normelor stabilite prin convenţii internaţionale în domeniul său de activitate, la care Republica Moldova este parte;
    asigură îndrumarea şi controlul activităţilor specifice domeniului său de activitate şi face demersuri către organele respective pentru tragerea la răspundere contravenţională sau penală, după caz, a persoanelor vinovate de săvîrşirea abaterilor constatate.
    9. Comitetul colaborează cu autorităţile administraţiei publice şi cu instituţiile publice din Republica Moldova şi din străinătate, cu organizaţii internaţionale, organizaţii nonguvernamentale, precum şi cu alte persoane juridice sau fizice din ţară şi din străinătate în domeniul protecţiei copilului.
    10. Comitetul coordonează activitatea serviciilor publice specializate pentru protecţia copilului.
IV. Drepturile Comitetului
    11. Comitetul are dreptul:
    să aprobe instrucţiuni şi indicaţii metodice în problemele ce ţin de competenţa sa;
    să solicite şi să primească, în condiţiile legii, informaţii ce vizează domeniul său de activitate de la celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, de la instituţii publice, de la organizaţiile nonguvernamentale şi de la persoanele fizice sau juridice;
    să prezinte Guvernului demersuri privind necesitatea sistării acţiunii actelor normative şi a deciziilor autorităţilor administraţiei publice care, în opinia  sa, contravin legislaţiei Republicii Moldova;
    să participe la negocierile interguvernamentale privind problemele ce ţin de competenţa sa;
    să antreneze, în modul stabilit, experţi, consilieri şi alţi specialişti din ţară şi din străinătate, precum şi experţi din cadrul altor ministere şi autorităţi ale administraţiei publice, în vederea realizării sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din legislaţie şi din prezentul Regulament;
    să exercite alte drepturi prevăzute de legislaţie.
    12. Funcţionarii Comitetului şi reprezentanţii lui pot să solicite şi să primească informaţia necesară pentru a-şi putea exercita funcţiile atribuite prin prezentul Regulament şi prin alte acte normative.
V. Organizarea activităţii Comitetului
    13. Comitetul este condus de director, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvern.
    Directorul Comitetului reprezintă (în limitele competenţei sale) Comitetul în relaţiile cu Parlamentul, Guvernul, ministerele, departamentele, precum şi cu instituţiile din ţară şi din străinătate în domeniul protecţiei drepturilor copilului, îngrijirii şi protecţiei copiilor aflaţi în dificultate, precum şi în domeniul adopţiei.
    Atribuţiile şi sarcinile funcţionarilor Comitetului se stabilesc prin ordinul directorului.
    14. Remunerarea muncii funcţionarilor Comitetului se efectuează în conformitate cu anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr.139 din 9 februarie 1998 "Cu privire la salarizarea funcţionarilor publici şi persoanelor care efectuează deservirea tehnică ce asigură funcţionarea autorităţilor publice în baza reţelei tarifare unice".
    15. Pe lîngă director se creează şi funcţionează Consiliul Comitetului, în calitate de organ consultativ. Componenţa numerică şi nominală a Consiliului se aprobă prin hotărîre de Guvern.
    16. Consiliul examinează în şedinţele sale probleme ce ţin de competenţa Comitetului şi alte chestiuni de importanţă majoră, propuse spre examinare de către directorul şi directorul adjunct.
    17. În activitatea sa, Consiliul se călăuzeşte de regulamentul aprobat prin ordinul directorului.
    Deciziile Consiliului sînt puse în aplicare prin ordinele directorului.
    18. Directorul:
    este responsabil pentru executarea atribuţiilor Comitetului;
    delimitează funcţiile colaboratorilor;
    organizează activitatea Comitetului şi conduce şedinţele Consiliului;
    încheie contracte de muncă, angajează şi concediază funcţionarii Comitetului;
    emite ordine şi dispoziţii executorii pentru funcţionarii Comitetului, controlează executarea lor;
    reprezintă, din împuternicirea Guvernului, interesele statului în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi de peste hotare, încheie şi reziliază contracte, semnează documente referitoare la activitatea Comitetului;
    este responsabil pentru utilizarea alocaţiilor bugetare, inclusiv ale contului trezorerial de mijloace speciale, integritatea mijloacelor financiare şi valorilor materiale.
    [Pct.18 al.8) modificat prin HG1024 din 03.10.05, MO132/07.10.05 art.1096]
    19. Comitetul poate fi reorganizat sau lichidat prin hotărîre de Guvern.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr. 162
din  10 februarie 2005

LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr.749 din 29 noiembrie 1993 "Cu privire la Comitetul pentru Înfiere al Republicii Moldova" (Monitor, 1993, nr.11, art.374).
    2. Hotărîrea Guvernului nr.480 din 11 iulie 1994 "Cu privire la aprobarea Modificărilor ce se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova".
    3. Hotărîrea Guvernului nr.228 din 27 februarie 1998 "Cu privire la unele măsuri ce ţin de adopţie" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.30-33, art.252).