HGA648/1991
ID intern unic:  293438
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 648
din  19.11.1991
cu privire la Camera de Auditing a Republicii Moldova
Publicat : 30.12.1991 în Monitorul Oficial Nr. 000
    Abrogat la 15.07.96

    În scopul dezvoltării activităţii de auditing în republică şi creării organizaţiilor de auditing menite să efectueze, în bază de contract, controlul independent şi temeinic asupra justeţei exerciţiului economico-financiar al tuturor întreprinderilor, organizaţiilor şi altor persoane juridice, indiferent de formele lor de proprietate şi tipurile de activitate, să verifice autenticitatea dărilor lor anuale de seamă şi să prezinte servicii consultative vizînd chestiunile economice, Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:
    1. A înregistra Statutul Camerei de Auditing a Republicii Moldova.
    2. A stabili că în republică activitatea de auditing poate fi desfăşurată numai de către organizaţiile de auditing, care, avînd o autorizaţie în acest scop, au fost înregistrate de organele puterii de stat şi sînt membri ai Camerei de Auditing a Republicii Moldova.
    Particularităţile prestării auditingului în domeniul activităţii bancare sînt precizate de către Banca Naţională a Republicii Moldova.
    3. Camera de Auditing urmează să organizeze, pînă la 31 decembrie 1991, primirea examenelor de calificare a lucrărilor din organizaţiile de auditing din republică în vederea acordării dreptului de desfăşurare a activităţii de auditing.
    Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova, la recomandaţia Camerei de Auditing, urmează să elibereze autorizaţii acelor organizaţii de auditing, ai căror lucrător au susţinut cu succes examenele şi au primit legitimaţii de calificare pentru dreptul de a profesa auditingul.
    4. Începînd cu 1 ianuarie 1992, a introduce ca element obligatoriu confirmarea de către organizaţiile de auditing a autenticităţii dărilor de seamă, efectuate de întreprinderile din sectorul extrastatal, organizaţiile şi persoanele juridice, al căror efectiv mediu scriptic depăşeşte cifra de 10 lucrători, iar volumul lucrărilor executate (serviciilor prestate) e mai mare de 100 000 ruble, indiferent de formele de proprietate şi tipurile de activitate.
    Neglijarea acestei cerinţe pînă la 1 iulie a anului, ce urmează după anul de gestiune, este urmată de sancţiunile preconizate de legislaţia în vigoare.
    5. A abroga punctul 4 şi punctul 5 din hotărîrea Guvernului Republicii Moldova de la 26 iunie 1991 nr. 316 "Cu privire la organizarea serviciilor de auditing în Republica Moldova".

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                   Valeriu Muravschi

Înregistrat
prin hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
din 10 noiembrie 1991 nr. 648

STATUTUL
Camerei de Auditing a Republicii Moldova
I. Principii generale
    1. Camera de Auditing a Republicii Moldova (în continuare - camera) este o organizaţie profesională specializată independentă, fondată de ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Banca Naţională de Stat şi Departamentul de Stat pentru Statistică ale Republicii Moldova.
    2. Camera îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova şi prevederile prezentului Statut.
    3. Camera este persoană juridică, dispune de patrimoniul separat, are balanţă autonomă, cont de decontare şi alte conturi în instituţiile bancare, poate să-şi dobîndească drepturi patrimoniale şi drepturi persoanele nepatrimoniale, să-şi asume obligaţii şi răspunderi, să fie reclamant şi reclamat în instanţele judecătoreşti şi de arbitraj.
    4. Camera poate să-şi creeze filiale, reprezentanţe, precum şi alte întreprinderi legate de îndeplinirea sarcinilor şi funcţiilor preconizate de statut.
    5. Camera poartă răspundere pentru obligaţiile sale prin întreaga sa avere şi care, conform legislaţiei în vigoare, poate fi supusă sancţiunilor.
    Camera nu poartă răspundere pentru obligaţiile membrilor săi, precum nici membrii Camerei nu poartă răspundere pentru obligaţiunile acesteia.
    6. Camera acţionează în calitate de asociaţie fără profit, are ştampilă cu denumirea instituţiei în limba de stat şi limba rusă, emblema sa.
    Locul de reşedinţă al Camerei - or. Chişinău.
II. Sarcinile şi funcţiile principale ale Camerei
    7. Sarcina de bază a Camerei este contribuţia substanţială la dezvoltarea, perfecţionarea şi unificarea auditingului în republică.
    8. În funcţiile ei intră:
    elaborarea direcţiilor principale de dezvoltare a auditingului în republică;
    soluţionarea pe baze metrologice unice a problemelor principale ale activităţii de auditing, precum şi unificarea formelor şi membrilor muncii de auditing;
    coordonarea şi controlul activităţii de auditing;
    crearea comisiilor provizorii şi grupelor de lucru în problemele perfecţionării activităţii profesionale;
    studierea pieţelor naţionale şi străine ale serviciilorm de auditing, studierea, generalizarea şi răspîndirea experineţei avansate în activitatea de auditing, a materialelor normative şi informative;
    editarea îndreptarelor, materialelor informative şi instructive în problemele ce ţin de componenţa Camerei;
    consultarea membrilor Camerei în problemele ce ţin de activitatea lor curentă, profesională;
    introducerea tehnicii moderne informaţionale în practici de auditing, elaborarea propunerilor şi recomandaţiilor în problemele dezvoltării auditingului în republică;
    elaborarea şi adoptarea codului profesional al contabilului-expert, care să includă exigenţele calificării, programele de instruire şi ale examenelor de auditing, modul de eliberare şi anulare a legitimaţiilor de calificare pentru activitatea de auditing;
    înaintarea demersurilor către Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova în vederea eliberării autorizaţiilor pentru angajarea în organizaţiile de auditing;
    dirijarea procesului de instituire şi reciclare a contabililor-experţi din republică, instituirea cursurilor specializate de pregătire a contabililor-experţi şi controlul activităţii unor cursuri similare create de alte organizaţii;
controlul asupra respectării stricte a codului profesional, analiza cazurilor de comportare necorectă a contabililor-experţi şi aplicarea, în cazul necesar, a sancţiunilor preconizate în codul respectiv, examinînd în prealabil pretenţiile asupra activităţii contabililor-experţi;
    examinarea la cererea oricărui membru al Camerei a chestiunii privind suspendarea provizorie a calităţii de membru pe termen de la 1 pînă la 3 ani, în cazul cînd solicitantul intenţionează să practice alt tip de activitate;
    elaborarea instrucţiunilor şi materialelor metodice, care reglementează practicarea auditingului;
    elaborarea şi coordonarea cu Ministerul Finanţelor al Republicii Moldova şi organele statistice de stat, a prototipului raportului de expertiză, a bilanţelor anuale şi dărilor de seamă contabile ale întreprinderilor;
    reprezentarea şi apărarea intereselor legitime ale membrilor săi în organele de stat şi obşteşti;
    organizarea conferinţelor şi seminarelor în problemele activităţii de auditing;
    colaborarea cu camerele de auditing din alte republici;
    stabilirea şi lărgirea relaţiilor cu firmele de auditing de peste hotare, participarea la lucrul organizaţiilor internaţionale.
III. Fondatorii şi membrii Camerei, drepturile
şi obligaţiile lor
    9. Membri ai Camerei pot deveni organizaţiile de auditing create în modul stabilit, care se ocupă în exclusivitate cu activitatea de auditing, precum şi alte persoane juridice, în statutul sau regulamentul cărora este prevăzută profasarea auditingului şi care dispun de o autorizaţie specială pentru practicarea lui.
    10. Numai persoanele care dispun de legislaţia de export în chestiunile de auditing pot fi alese sau desemnate conducători ai organizaţiilor specializate în auditing.
    11. Persoanele care dispun de legitimaţiile de c ontabil-expert practică auditingul numai în cadrul organizaţiilor de auditing, cărora li s-a eliberat autorizaţia respectivă.
    12. Membrii Camereii au dreptul:
    să aleagă în modul stabilit de Consiliul de administraţie al Camerei delegaţi la adunarea generală, să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere ale Camerei, să participe în activitatea comitetelor permanente, comisiilor provizorii şi grupelor de lucru, create de Cameră;
    să înainteze spre examinare adunării generale, comitetului de direcţie şi Consiliului Camerei propuneri vizîng aspectele activităţii curente a Camerei;
    să beneficeze de ajutorul Camerei în soluţionarea problemelor din sfera ei de componenţă şi de dreptul prioritar de a se folosi de serviciile acordate de Cameră, de subdiviziunile şi organizaţiile ei;
    să solicite şi să obţină informaţia necesară despre acţiunile Camerei, inclusiv despre cele preconizate în planurile de perspectivă.
    13. Membrii Camerei sînt obligaţi:
    să respecte prezentul Statut, codul profesional al contabilului-expert şi instrucţiunile stabilite privind efectuarea contractelor;
    să contribuie activ la realizarea sarcinilor Camerei;
    să execute hotărîrile organelor de conducere ale Camerei;
    să contribuie la propagarea şi încetăţenirea normelor şi recomandaţiilor în problemele auditingului, elaborate de către cameră;
    să prezinte dări de seamă despre activitatea sa profesionă de auditing conform deciziei organelor respective ale Camerei;
    să achite în termen taxa de înscriere şi cotizaţiile de membru, precum şi defalcările cuvenite, cuantumul cărora sînt stabilite de către Consiliul Camerei.
IV. Organele de conducere ale Camerei
    14. Organele de conducere ale Camerei sînt:
    adunarea generală a fondatorilor şi membrilor ei, Consiliul de administaţie şi comitetul de direcţie.
    15. Organul suprem al Camerei este adunarea generală. Ea este convocată de către Consiliul de administraţie cel puţin o dată pe an. Adunarea extraordinară poate fi convocată numai la cererea Consiliului de administraţie sau a cel puţin jumătate din numărul Camerei.
    Consiliul Camerei trebuie să anunţe fondatorilor şi membrilor Camerei timpul şi locul convocării adunării generale, precum şi chestiunile ce urmează să fie examnate cu cel puţin 45 zile înainte.
    Norma de reprezentare şi producerea alegerii delegaţiilor la adunarea generală sînt stabilite de către Consiliul de administrare.
    16. În componenţa adunării generale intră:
    examinarea rapoartelor Consiliului şi comitetului de direcţie despre activitatea Camerei, a dărilor de seamă prezentate de comisia de cenzări şi adoptarea deciziilor respective;
alegerea Consiliului de administraţie;
    confirmarea hotărîrilor Consiliului de administraţie privind primirea şi excluderea din membrii Camerei;
    alegerea comisiei de cenzori (revizori);
    introducerea modificărilor şi completărilor în prezentul Statut;
    adoptarea, în caz de necesitate, a deciziei despre lichiidarea Camerei.
    Adunarea generală este deliberativă, dacă la ea participă cel puţin 2/3 din fondatorii şi membrii Camerei.
    Fiecare participant la adunare dispune de un singur vot, iar deciziile sînt adoptate prin simpla majoritate a voturilor.
    17. Pentru conducerea generală a activităţii Camerei în perioada dintre adunările generale se alege Consiliul ei de administraţie pe termen de 4 ani, în componenţa căruia intră Preşedintele Consiliului, vicepreşedinţii lui, un număr stabilit de membri şi secretarul responsabil.
    18. Consiliul de administraţie:
    alege comitetul de direcţie;
    examinează şi aprobă dările de seamă anuale ale acestuia;
    aprobă planurile anuale şi de perspectivă economico-financiară ale Camerei, dările de seamă privind îndeplinirea lor, rapoartele comisiei de cenzori;
    decide crearea şi modul de administrare a fondurilor Camerei;
    decide fondarea întreprinderilor şi organizaţiilor autogestionare ca personalitate juridică în scopul soluţionării problemelopr la zi şi îndeplinirii obligaţiunilor statutare, precum şi reprezentanţe şi secţii ale Camerei (cu     dreptul de a deschide conturi curente şi de decontare) şi adoptă regulamentele respective ale acestora;
    instituie comisii provizorii şi grupuri de lucru, elaborînd concomitent şi regulamentele de rigoare;
    stabileşte tarifele aproximative pentru tipurile serviciilor de auditing;
    stabileşte mărimea cotizaţiilor organizaţiilor subordonate de auditing;
    stabileşte exigenţele calificării contabililor-experţi şi condiţiile admiterii la examenele de auditing;
    stabileşte procedura şi termenii atestării contabililor-experţi şi eliberării legitimaţiilor de calificare pentru practicarea auditingului;
    aprobă programul examenilor de auditing, precum şi lista membrilor comisiei de examinare;
    ia decizii privind aplicarea sancţiunilor către membrii Camerei;
    convoacă adunările generale şi extraordinare ale Camerei şi face darea de seamă adunării generale despre activitatea comitetului de direcţie;
    alege pe un termen de 4 ani membrii Comitetului de direcţie şi ai comisiei de cenzori şi îi eliberează înainte de termen din funcţie;
    examinează plîngerile asupra deciziilor Comitetului de direcţie;
    soluţionează problemele activităţii Camerei, propuse spre examinare de Comitetul de direcţie şi comisia de cenzori;
    examinează cererile organizaţiilor de auditing, care doresc să devină membri ai Camerei;
    decide şi în alte probleme ale activităţii de auditing, care intră în componenţa Consiliului.
    19. Şedinţele Consiliului se convoacă cel puţin de două ori pe an. La decizia Consiliului sau la cererea comisiei de cenzori ele pot fi convocate în mod extraordinar.
    Şedinţele Consiliului se consideră deliberative dacă numai în cazul cînd asistă mai mult de jumătate din membrii Consiliului. Decizia Consiliului se ia, de regulă, prin vot deschis cu simpla majoritate a voturilor membrilor Consiliului prezenţi la şedinţă.
    20. Preşedintele comitetului de direcţie este ales de către Consiliu pe un termen de pînă la 4 ani, în cazul cînd pentru el votează cel puţin 2/3 din cei prezenţi. Preşedinte al comitetului de direcţie poate fi doar un contabil-expert, care are legitimaţie de calificare pentru practicarea auditingului.
    21. Comitetul de direcţie:
    dirijează activitatea curentă a Camerei şi a organizaţiilor din subordinea ei, precum şi a reprezentanţilor şi secţiilor;
    transmite în fapt hotărîrile adunării generale şi Consiliului Camerei, controlează exercitarea lor, dispune de mijloacele Camerei, este responsabilă de plenitudinea evidenţei şi dărilor de seamă atît ale Camerei, cît şi ale organizaţiilor subordonate, reprezentanţelor şi secţiilor ei;
    elaborează şi prezintă spre aprobare Consiliului Camerei proiectele planurilor economico-financiare anuale şi de perspectivă, raportează Consiliului despre îndeplinirea lor;
    elabirează şi propune spre aprobare Consiliului modalităţile de creare şi folosire a fondurilor Camerei;
    stabileşte conform legislaţiei în vigoare tarifele pentru muncile şi serviciile, prestate de Cameră;
    determină ordinea şi termenul achitării cotizaţilor de către organizaţiile de auditing;
    ţine evidenţa activităţii organizaţiilor de auditing.
    22. Şedinţa comitetului de direcţie se consideră deliberativă în cazul cînd sînt prezenţi mai mult de jumătate din membrii ei. Hotărîrile lui se adoptă, de regulă, prin vot deschis cu simpla majoritate a voturilor membrilor prezenţi.
    23. Preşedintele comitetului de direcţie:
    înfăptuieşte dirijarea activităţii comitetului de direcţie;
    precizează sfera de competenţe a vicepreşedinţelor, secretarului responsabil şi altor gestionari ai comitetului de direcţie;
    soluţionează problemele curente vizînd planificarea, finanţarea, aprovizionarea tehnico-materială a Camerei, aprobă structura, schema de state şi condiţiile remunerării muncii în organizaţiile subordonate Camerei.
    24. Toţi contabilii-experţi din cadrul Camerei, inclusiv membrii Consiliului, comitetului de direcţie, comisiilor provizorii şi grupurilor speciale de lucru, sînt datori să ţină în taină orice informaţie referitor la munca lor şi la activitatea Camerei.
    25. Comisia de cenzori a Camerei se alege de adunarea generală pe un termen de 4 ani în număr de 4 persoane, în scopul verificării activităţii economico-financiare a operaţiunilor de casă, gospodăririi avutului şi autenticităţii dărilor de seamă ale Camerei. Comisia de cenzori nu intră în componenţa Consiliului şi comitetului de direcţie ale Camerei.
V. Mijloacele financiare ale Camerei
    26. Mijloacele Camerei se constituie din:
    taxele de înscriere şi cotizaţiile de membru;
    taxele pentru admiterea la examenele de auditing;
    alte încasări.
    27. Mijloacele camerei sînt îndreptate la crearea fondului statutar, fondului asigurării şi stimulării materiale, fondului pentru acţiunile social-culturale şi construcţia locativă şi realizarea direcţiilor de activitate preconizate în Statut.
    28. Anul de gestiune al Camerei se stabileşte între 1 ianuarie şi 31 decembrie ale fiecărui an calendaristic.
VI. Suspendarea activităţii Camerei
    29. Camera poate fi lichidată la decizia adunării generale sau a organului care a înregistrat-o.
    30. Modul de lichidare a dosarelor şi avutului camerei se stabileşte de către adunarea generală a membrilor conform legislaţiei în vigoare