HGA200/1998
ID intern unic:  294571
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 200
din  24.02.1998
cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului
Republicii Moldova nr. 376 din 6 iunie 1995 şi abrogarea unor
hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova
Publicat : 09.04.1998 în Monitorul Oficial Nr. 30-33     art Nr : 231
    Abrogată prin HG125 din 18.02.13, MO36-40/22.02.13 art.171; în vigoare 07.03.13

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă modificările şi completările anexate, care se introduc în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 376 din 6 iunie 1995 Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte (Monitorul oficial, 1995, nr. 47, art. 344).
    2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, conform listei anexate.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                        Ion CIUBUC

    Chişinău, 24 februarie 1998.
    Nr. 200.

APROBATE
prin Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 200 din 24 februarie 1998

Modificările şi completările care se introduc
în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr. 376 din 6 iunie 1995
    În Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 376 din 6 iunie 1995 Cu privire la măsurile suplimentare de realizare a Sistemului naţional de paşapoarte":
    1. Punctul 1 se expune în următoarea redacţie:
    "1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte şi Regulile de şedere a cetăţenilor străini şi a apatrizilor în Republica Moldova (anexele nr. 1 şi 2)".
    2. Punctul 2 se completează cu un nou alineat avînd următorul cuprins:
    "Ministerul Afacerilor Interne se învesteşte cu dreptul de a aproba modificări la toate tipurile de cereri-chestionare".
    3. În Regulamentul cu privire la modul de perfectare şi eliberare a actelor de identitate ale Sistemului naţional de paşapoarte (anexa nr. 1):
    capitolul II se expune în următoarea readacţie:
"II. Regulile de evidenţă a locuitorilor Republicii Moldova
    10. Locuitori ai Republicii Moldova se consideră persoanele care au domiciliu stabil pe teritoriul ei: cetăţeni ai Republicii Moldova, cetăţeni străini şi apatrizi.
    Evidenţa locuitorilor Republicii Moldova se efectuează prin înregistrarea sau reînregistrarea lor la organele afacerilor interne în raza cărora este amplasat domiciliul stabil. Domiciliul stabil al cetăţeanului este considerată localitatea în care acesta locuieşte permanent.
    În oraşele şi municipiile în care sînt comisariate de poliţie decizia privind înregistrarea cetăţenilor se ia de către şeful serviciului de paşapoarte şi vize, iar în celalalte localităţi - de către persoanele oficiale din organele administraţiei publice locale responsabile de evidenţa cetăţenilor.
    Informaţia privind evidenţa locuitorilor se înscrie de către registratori, prin aplicarea unei ştampile speciale, în fişa de însoţire a buletinului de identitate sau a permisului de şedere în secţiunea "Domiciliul".
    11. Responsabili de evidenţa locuitorilor sînt:
    conducătorii serviciilor de exploatare a locuinţelor, ai întreprinderilor şi organizaţiilor, cărora le aparţin blocurile locative;
    conducătorii asociaţiilor proprietarilor de apartamente;
    intendenţii căminelor;
    proprietarii caselor şi apartamentelor;
    preşedinţii cooperativelor de construcţie a locuinţelor.
    Cetăţenii care îşi schimbă domiciliul sînt obligaţi să se prezinte în termen de 10 zile la persoanele responsabile de evidenţa populaţiei în circumscripţia unde îşi stabilesc noul domiciliu pentru a li se face menţiunea respectivă în fişa de însoţire a actului de identitate.
    Evidenţa cetăţenilor se efectuează în baza cererii lor personale prezentate responsabililor de înregistrare.
    Solicitantul depune:
    cererea-chestionar tip R;
    actele de identitate şi fişa de însoţire.
    12. Drept dovadă că cetăţeanul respectiv dispune de spaţiu locativ în localitatea dată o constituie unul din următoarele documente:
    actul de proprietate asupra locuinţei;
    ordinul de repartiţie a locuinţei;
    ordinul de repartiţie a camerei în cămin;
    contractul de închiriere sau subînchiriere.
    Copiii care nu au atins vîrsta de 16 ani şi care locuiesc separat de părinţi sau de susţinătorii lor legali se iau la evidenţă potrivit dispoziţiilor generale.
    Persoanele încadrate în muncă ori detaşate, cele înmatriculate în instituţiile de învăţămînt pe o durată nedeterminată din altă localitate, unde sînt asigurate cu locuinţă şi domiciliază împreună cu familia, se iau la evidenţă temporar, fără a fi radiaţi de la evidenţă din domiciliul stabil.
    Sînt radiate de la evidenţă, persoanele care, prin hotărîrea sau sentinţa instanţei judecătoreşti, au fost lipsite de dreptul de folosinţă a spaţiului locativ.
    Persoanele decedate sînt radiate de la evidenţă conform actelor de identitate primite de la oficiile stării civile (primării) şi alte organe competente.
    13. Persoanele care locuiesc temporar în hoteluri, sanatorii, case de odihnă şi alte instituţii similare se înregistrează, în baza fişelor, în registrele de evidenţă în momentul sosirii. În aceste cazuri în fişa de însoţire la actul de identitate nu se face menţiunea de înregistrare.";
    punctul 33 se expune în redacţie nouă:
    "33. Cetăţenii străini şi apatrizii care sosesc temporar în Republica Moldova şi care doresc să obţină domiciliu stabil prezintă organelor afacerilor interne următoarele documente:
    cerere-chestionar de modelul stabilit, în două exemplare;
    declaraţia rudelor (cunoscuţilor), autentificată notarial, în care acestea îşi exprimă opinia faţă de cererea solicitantului şi îşi dau consimţămîntul de a-i acorda spaţiu locativ în locuinţele ce le aparţin;
    autorizaţia de domiciliere, eliberată de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei;
    copiile de pe certificatele de căsătorie şi de naştere a copiilor;
    paşaportul naţional (actul de identitate);
    două fotografii de modelul stabilit.
    La aprobarea domicilierii stabile, cetăţeanul străin sau apatridul completează o cerere-chestionar de forma stabilită şi i se eliberează permis de şedere sau buletin de identitate pentru apatrizi.
    Dacă cetăţenilor străini sau apatrizilor li se refuză domicilierea stabilă în Republica Moldova, persoanele în cauză sînt obligate să părăsească teritoriul ţării. În caz de nesupunere, ele vor fi expulzate conform legislaţiei naţionale în vigoare".
    4. Regulile de şedere a cetăţenilor străini şi a apatrizilor în Republica Moldova (anexa nr. 2) se expun în următoarea redacţie:

"Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 376 din 6 iunie 1995

R E G U L I L E
de şedere a cetăţenilor străini
şi a apatrizilor în Republica Moldova
    Şederea cetăţenilor străini şi a apatrizilor în teritoriul Republicii Moldova este reglementată prin legile nr. 269-XIII din 9 noiembrie 1994 "Cu privire la ieşirea şi intrarea în Republica Moldova" şi nr. 275-XIII din 10 noiembrie 1994 "Cu privire la statutul juridic al cetăţenilor străini şi al apatrizilor în Republica Moldova", prin prezentele Reguli, precum şi prin alte acte legislative ale Republicii Moldova.
    1. Cetăţenii străini şi apatrizii intră în şi ies din Republica Moldova prin punctele de frontieră, deschise pentru comunicaţie internaţională, în baza actelor de identitate naţionale în vigoare, în care este aplicată viza de intrare-ieşire - diplomatică, de serviciu, simplă, turistică, de tranzit - sau la prezentarea invitaţiei, dacă acordurile încheiate de Republica Modova cu alte state nu prevăd altceva.
    2. Cetăţenii străini şi apatrizii obţin viza de intrare-ieşire la misiunile diplomatice şi consulare din străinătate ale Republicii Moldova pe o perioadă de pînă la 90 de zile.
Viza de intrare-ieşire poate fi acordată cetăţenilor străini şi apatrizilor, cu titlu de excepţie, de către oficiile consulare şi în punctele de trecere a frontierei de stat.
Membrilor corpului diplomatic şi personalului tehnic ale ambasadelor străine acreditate în Republica Moldova li se acordă vize pe perioada misiunii.
    3. La acordarea vizelor, reprezentanţii misiunilor diplomatice şi consulare din străinătate ale Republicii Moldova le comunică cetăţenilor străini şi apatrizilor termenul de şedere stabilit şi data ieşirii lor din Republica Moldova, prevenindu-i asupra răspunderii pentru încălcarea prezentelor Reguli.
    4. Persoanele care deţin cetăţenia mai multor state se încadrează în regimul de vize stabilit pentru cetăţenii statului emiţător al actului de identitate naţional, prezentat la intrarea în ţară.
La ieşirea din Republica Moldova aceşti cetăţeni prezintă actul de identitate naţional, în temeiul căruia i s-a permis intrarea.
    5. În cazul pierderii actului de identitate naţional, cetăţeanul străin sau apatridul este obligat să anunţe imediat organizaţia care l-a invitat şi organele afacerilor interne, care îi vor elibera o adeverinţă de modelul stabilit cu termen de valabilitate de 30 de zile. Cetăţenii străini şi apatrizii pot obţine un nou act de identitate la reprezentanţele diplomatice sau consulare ale ţării respective.
    6. Cetăţenii străini şi apatrizii, sosiţi în Republica Moldova pe un termen ce depăşeşte 90 de zile, sînt obligaţi să treacă examenul medical în scopul depistării virusului imunodeficitar uman (HIV) şi a maladiei SIDA. Ulterior cetăţenii străini vor efectua examenul medical anual.
    7. Şederea cetăţenilor străini şi apatrizilor în teritoriul ţării este limitată de durata vizei de intrare-ieşire, acordată de Republica Moldova. La expirarea termenului de valabilitate a vizei sau a termenului de şedere acordat, cetăţenii străini sînt obligaţi să părăsească ţara.
    8. Cetăţenii străini şi apatrizii nu pot fi angajaţi şi nu pot fi admişi la studii fără autorizaţia Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei.
    9. Prelungirea termenului de valabilitate a vizelor de intrare-ieşire diplomatice ţine de competenţa Ministerului Afacerilor Externe.
    10. Prelungirea termenului de şedere în Republica Moldova şi a valabilităţii vizelor de intrare-ieşire - de serviciu, simple, turistice şi de tranzit - se efectuează de către Ministerul Afacerilor Interne.
    11. Pentru ieşirea din ţară a cetăţenilor străini şi apatrizilor cu domiciliul stabil pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi a celor sosiţi la studii sau la muncă, Ministerul Afacerilor Interne le eliberează vize de ieşire-intrare sau de ieşire.
    12. La cererea organizaţiilor, cetăţenilor străini şi apatrizilor, sosiţi în Republica Moldova în interes de serviciu, li se eliberează vize cu ieşiri-intrări multiple pe termen de pînă la un an, iar celor sosiţi la studii - de pînă la 90 de zile.
    13. Decizia privind acordarea sau refuzul de a acorda cetăţenilor străini şi apatrizilor vize de ieşire-intrare sau de ieşire ţine de competenţa Ministerului Afacerilor Interne.
    14. Drept temei pentru eliberarea vizelor de intrare-ieşire, de ieşire-intrare şi de ieşire, precum şi pentru prelungirea termenelor lor de valabilitate serveşte:
    pentru cetăţenii străini şi apatrizii sosiţi în interes de serviciu sau la studii - demersul organizaţiei sau instituţiei de învăţămînt respective;
    pentru cetăţenii străini şi apatrizii sosiţi temporar în scopuri personale, precum şi pentru cei cu domiciliu stabil în Republica Moldova - cererea personală;
    pentru cetăţenii străini şi apatrizii sosiţi în turism - demersul companiilor de turism.
    15. Cererea de prelungire a termenului de şedere şi a duratei valabilităţii vizei se prezintă cu cel puţin 72 de ore înainte de expirarea acestora.
    16. Cetăţeanului străin sau apatridului i se poate refuza prelungirea termenului de şedere în Republica Moldova şi a duratei valabilităţii vizei de intrare-ieşire în cazul în care:
    a) i s-a redus termenul acordat de şedere în Republica Moldova;
    b) a săvîrşit contravenţii administrative, a încălcat regulamentele vamale sau regimul de trecere a frontierei de stat;
    c) a încălcat anterior, în mod nejustificat, scopul declarat la obţinerea vizei;
    d) motivele expuse nu corespund scopului declarat al călătoriei şi, respectiv, categoriei vizei;
    e) nu a declarat mijloacele de întreţinere pentru perioada şederii în ţară;
    f) desfăşoară sau intenţionează să desfăşoare activităţi care prezintă pericol pentru securitatea naţională, ordinea, sănătatea şi morala publică, drepturile şi libertăţile cetăţenilor.
    17. Cetăţeanului străin sau apatridului nu i se permite ieşirea din Republica Moldova dacă:
    a) se află sub urmărire penală, în proces de judecată sau este condamnat;
    b) a săvîrşit o contravenţie, procesul-verbal de constatare fiind înaintat judecătoriei pentru aplicarea sancţiunii;
    c) are obligaţiuni patrimoniale faţă de stat sau alte persoane juridice;
    d) este obligat prin hotărîrea instanţei judecătoreşti să nu părăsească, temporar, teritoriul ţării;
    e) este obligat prin hotărîrea instanţei judecătoreşti să plătească o sumă de bani cu orice titlu sau să restituie bunuri materiale;
    f) nu are asupra sa documente legale de ieşire din Republica Moldova.
    18. Cetăţenii străini şi apatrizii, sosiţi temporar în Republica Moldova, sînt obligaţi să înregistreze actele naţionale la organele afacerilor interne în termen de trei zile din momentul trecerii frontierei, cu excepţia zilelor de repaos săptămînal şi de sărbători.
    Pentru înregistrare se prezintă următoarele documente:
    cererea;
    actul de identitate cu viza de intrare sau, după caz, inviţaţia;
    demersul organizaţiei, instituţiei de învăţămînt sau al companiei de turism - pentru cei sosiţi în interes de serviciu, la studii sau în turism;
    bonul de plată a taxei de stat.
    19. Fiind cazaţi în hoteluri sau în alte spaţii amenajate în acest scop, cetăţenii străini şi apatrizii vor îndeplini formalităţile de înregistrare la administraţia respectivă, căreia îi revine obligaţia de a comunica în termen de 24 de ore organului de poliţie din localitatea de şedere datele necesare.
    20. Persoana fizică sau juridică, ce îşi pune locuinţa la dispoziţia unui cetăţean străin sau apatrid pentru găzduire, este obligată să comunice acest lucru organului de poliţie din localiltate în termen de 72 de ore.
    21. La Ministerul Afacerilor Externe se înregistrează actele naţionale ale următoarelor categorii de cetăţeni străini:
    ale şefilor misiunilor diplomatice, membrilor corpului diplomatic, personalului administrativ, tehnic şi ale reprezentanţilor organizaţiilor internaţionale, acreditate în Republica Moldova;
ale reprezentanţilor mass-media, acreditaţi în ţară.
    22. În hoteluri se înregistrează paşapoartele naţionale ale tuturor cetăţenilor străini şi ale apatrizilor, indiferent de scopul sosirii şi termenul de şedere a acestora în Republica Moldova.
    Înregistrarea se efectuează în baza cererilor personale ale cetăţenilor străini şi apatrizilor sau a demersurilor în scris ale organizaţiilor şi reprezentanţelor străine permanente în Republica Moldova.
    23. Paşapoartele naţionale se înregistrează pe termenul indicat în adresări, demersuri şi cereri, în limitele termenului de valabilitate a vizei de intrare-ieşire, acordate de Republica Moldova, dar care nu depăşeşte 90 de zile.
    24. Pentru înregistrarea actelor de identitate ale cetăţenilor străini şi apatrizilor, precum şi pentru prelungirea termenului de valabilitate a înregistrării se încasează taxa de stat în mărimea stabilită de legislaţia Republicii Moldova.
    25. Nu sînt supuse înregistrării actele naţionale ale următoarelor categorii de cetăţeni străini:
    ale şefilor de state şi guverne străine;
    ale membrilor delegaţiilor guvernamentale şi parlamentare, personalului tehnic al acestor delegaţii şi ale membrilor familiilor lor;
    ale cetăţenilor străini sosiţi în Republica Moldova cu paşapoarte eliberate de Organizaţia Naţiunilor Unite;
    ale membrilor echipajelor militare străine, sosiţi în Repubica Moldova conform acordurilor încheiate între guvernele părţilor.
    26. Termenul de valabilitate a înregistrării actelor de identitate se prelungeşte de către organele afacerilor interne, precum şi de către serviciile hotelurilor după prelungirea termenului de şedere sau a valabilităţii vizei de intrare-ieşire, acordată de Republica Moldova.
    27. Prelungirea termenului de valabilitate a înregistrării actelor de identitiate ale cetăţenilor străini şi apatrizilor, luate la evidenţă de Ministerul Afacerilor Externe, se efectuează de către respectivul minister.
    28. Organizaţiile care invită în Republica Moldova cetăţeni străini şi apatrizi în scopuri de serviciu sau la studii îi familiarizează în mod obligatoriu cu drepturile şi obligaţiunile lor, prevăzute de legislaţia naţională în vigoare şi de prezentele Reguli. Ele urmăresc respectarea strictă a acestor norme de drept în relaţiile bilaterale, ţin evidenţa şi asigură întocmirea actelor necesare pentru legalizarea şederii cetăţenilor străini şi apatrizilor, precum şi a ieşirii lor din Republica Moldova la expirarea termenului stabilit.
    29. Întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile de învăţămînt sînt obligate să informeze în termen de 10 zile organele afacerilor interne despre anularea contractelor, terminarea sau suspendarea studiilor, precum şi despre transferul persoanelor străine, angajate sau aflate la studii, în alte organizaţii sau instituţii de învăţămînt.
    30. Transportarea în Republica Moldova de către companiile de transport aerian, feroviar sau rutier a cetăţenilor străini şi apatrizilor, care nu întrunesc condiţiile privind viza sau care nu au documente valabile pentru trecerea frontierei, este interzisă.
    31. În cazul nerespectării condiţiilor punctului 30, compania respectivă este obligată să asigure transportarea cetăţenilor în cauză la locul iniţial de îmbarcare, precum şi să achite cheltuielile de cazare şi întreţinere a acestora.
    32. Persoanele care invită în Republica Moldova cetăţeni străini şi apatrizi pentru scopuri particulare sînt obligate să-i cazeze, să-i întreţină şi să ia măsurile corespunzătoare în vederea înregistrării în termen a paşapoartelor lor, respectării de către ei a termenului de şedere stabilit şi, în caz de necesitate, să achite toate cheltuielile pentru asistenţa medicală acordată şi procurarea biletelor retur.
    33. Unităţile de transport ale cetăţenilor străini şi apatrizilor, sosiţi în Republica Moldova pe un termen ce depăşeşte şase luni, trebuie declarate în mod obligatoriu la organele vamale şi ulterior luate la evidenţă în subdiviziunea de înmatriculare a transportului şi calilficare a conducătorilor auto de la locul de trai.
    34. Permisele de conducere internaţionale, eliberate în conformitate cu cerinţele Convenţiei internaţionale asupra circulaţiei rutiere, încheiate la 8 noiembrie 1968 la Viena, sînt valabile pe teritoriul Republicii Moldova numai pentru conducerea mijloacelor de transport care participă la traficul internaţional (călătorii turistice, transport internaţional de încărcături, misiuni de serviciu cu durta de pînă la un an).
    În cazul în care titularul permisului de conducere internaţional se stabileşte cu domiciliul în Republica Moldova acest permis de conducere va fi substituit cu un permis de conducere eliberat în Republica Moldova.
    35. Cetăţenii străini şi apatrizii, cu cel puţin 30 de zile înaintea expirării termenului de valabilitate a permisului de şedere sau a buletinului de identitate, sînt obligaţi să se adreseze organelor afacerilor interne pentru obţinerea unui nou act.
    În cazul pierderii actelor de identitate, cererea respectivă se depune imediat.
    36. Cetăţenilor străini cu domiciliu stabil în Republica Moldova care, din diferite motive, în decurs de un an nu au avut posibilitatea de a prelungi termenul de valabilitate a actelor lor de identitate sau nu pot prezenta acte noi, li se eliberează, la cerere, buletine de identitate pentru apatrizi.
    În cazul în care titularul buletinului de identitate pentru apatrizi va prezenta ulterior la organele afacerilor interne paşaportul naţional valabil al ţării respective, lui i se va elibera permis de şedere pentru cetăţenii străini.
    37. Buletinul de identitate, paşaportul şi permisul de şedere pentru cetăţenii străini şi apatrizi se retrag de către organele Ministerului Afacerilor Interne, dacă titularul lor:
    a) a prezentat premeditat date false;
    b) este recunoscut de judecată vinovat de săvîrşirea unei infracţiuni;
    c) desfăşoară sau intenţionează să desfăşoare activităţi, care pun în pericol securitatea naţională, ordinea publică, liniştea, sănătatea sau morala socială, drepturile şi libertăţile cetăţenilor;
    d) nu are mijloace legale de existenţă;
    e) i s-a redus termenul acordat de şedere în Republica Moldova;
    f) a săvîrşit contravenţii administrative, a încălcat regulamentele vamale sau regimul de trecere a frontierei de stat;
    g) urmează să fie expulzat din ţară;
    h) şi-a încheiat studiile sau a fost exmatriculat;
    i) contractul de muncă încheiat cu el a fost reziliat sau a expirat termenul lui de valabilitate;
    î) autorizaţia de domiciliere şi de muncă a fost anulată, suspendată sau a expirat valabilitatea ei;
    j) temeiurile pentru eliberarea actelor respective au încetat.
    38. Adoptarea deciziilor privind stabilirea cetăţenilor străini şi apatrizilor cu domiciliul în Republica Moldova ţine de competenţa Ministerului Afacerilor Interne.
    39. Cetăţenii străini şi apatrizii cu domiciliul stabil în teritoriul Republicii Moldova se iau la evidenţă în modul prevăzut pentru cetăţenii Republicii Moldova.
    40. Tranzitarea teritoriului Republicii Moldova de către cetăţenii străini şi apatrizii, care realizează trafic internaţional auto de mărfuri, se efectuează în temeiul autorizaţiei respective de trecere a frontierei de stat cu prezentarea obligatorie a certificatului medical privind examenul la SIDA cu test de laborator negativ şi a actelor valabile pentru intrarea în statul limitrof.
    41. Vizele de tranzit nu permit staţionarea în teritoriul Republicii Modlova peste termenele lor de valabilitate.
    Persoanele care tranzitează Republica Moldova fără vize nu pot rămîne în teritoriul ei mai mult de 72 de ore.
    42. Tranzitarea teritoriului Republicii Moldova fără vize se permite:
    în cazul călătoriei cu transportul aerian fără escală pe teritoriul Republicii Moldova;
    în cazul călătoriei spre ţara de destinaţie cu transbordarea în aeroportul Republicii Moldova, pasagerii avînd asupra lor actele necesare de intrare în ţara de destinaţie şi biletele de călătorie ce confirmă data zborului din acest aeroport. În atare situaţie durata şederii în teritoriul Republicii Moldova nu poate depăşi 24 de ore. Totodată, pasagerii nu au dreptul de a părăsi teritoriul aeroportului;
cetăţenilor statelor cu care Republica Moldova are încheiate acorduri internaţionale în domeniu.
    43. Cetăţenii străini şi apatrizii, care călătoresc cu transportul auto şi se află în tranzit în teritoriul Republicii Moldova, se deplasează spre punctul de trecere a frontierei pe drumurile destinate comunicaţiilor auto internaţionale.
    44. Cetăţenilor străini şi apatrizilor, care tranzitează teritoriul Republicii Moldova cu transportul feroviar, li se permite, la staţiile de cale ferată, ieşirea din vagoane pe perioada de staţionare a trenului.
    45. Cetăţenii străini şi apatrizii, care se află în tranzit şi staţionează forţat în teritoriul Republicii Moldova mai mult de 72 de ore, sînt obligaţi să-şi legalizeze la organele de poliţie, în decursul a 24 de ore, şederea în Republica Moldova.
    46. Staţionarea se consideră forţată în caz de:
    calamităţi naturale;
    reparaţie a mijloacelor de transport auto;
    boală (atunci cînd, potrivit concluziei medicului, continuarea călătoriei prezintă pericol pentru sănătatea bolnavului);
    reţinere a îmbarcării dintr-un tip de transport în altul.
    47. În caz de staţionare forţată, cetăţenilor străini şi apatrizilor li se oferă posibilitatea de a se afla în raza localităţii respective pînă la lichidarea cauzelor care au generat-o.
    48. Pentru legalizarea şederii în caz de staţionare forţată, cetăţeanul străin şi apatridul este obligat să prezinte la organul de poliţie următoarele documente:
    cererea personală în scris;
    actul de identitate;
    certificatul organizaţiei respective, care confirmă motivele şi durata staţionării;
    bonul de plată a taxei de stat.
    49. Pe timpul staţionării forţate, cetăţenii străini şi apatrizii pot fi cazaţi în orice hotel.
    În cazuri excepţionale, organele de poliţie pot autoriza cazarea lor la gazde particulare.
    50. Organele competente sînt în drept să reţină un cetăţean străin sau un apatrid în cazurile prevăzute de legislaţia în vigoare.
    În cazul reţinerii, cetăţeanului străin sau apatridului i se aduce la cunoştinţă motivul reţinerii şi învinuirea, formulate în limba pe care acesta o înţelege, explicîndu-i-se concomitent drepturile şi obligaţiunile procedurale.
    În cazul arestului unui cetăţean străin sau unui apatrid, organele competente sînt obligate să anunţe despre aceasta în termen de 48 de ore misiunile diplomatice sau consulare ale statului, al cărui cetăţean este persoana în cauză, ori misiunile diplomatice sau consulare ale statului, care i-a eliberat actul de identitate.
    51. Pentru încălcarea prezentelor Reguli, cetăţenii străini şi apatrizii, funcţcionarii publici şi persoanele particulare poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    52. Cetăţenilor străini şi apatrizilor, care nu au motive de şedere în ţară sau care au încălcat legile, li se poate reduce termenul de şedere în Republica Moldova.
    Reducerea termenului de şedere în ţară este efectuată de către organele afacerilor interne.
    Hotărîrea despre reducerea termenului de şedere în Republica Moldova se emite în baza examinării demersului în scris al organizaţiilor, instituţiilor de învăţămînt şi persoanelor particulare, care au invitat cetăţenii străini sau apatrizii, precum şi în cazul constatării de către colaboratorul poliţiei sau securităţii naţionale a contravenţiilor săvîrşite de către cetăţenii străini şi apatrizi.
    53. Reducerea termenului de şedere a cetăţenilor străini şi apatrizilor, sosiţi în Republica Moldova pe termen de pînă la 90 de zile, se va face prin aplicarea ştampilei şi consemnarea în actul de identitate a inscripţiei privind reducerea termenului de şedere.
    Cetăţenilor străini şi apatrizilor, cărora li s-au eliberat permise de şedere sau buletine de identitate, la luarea deciziei despre reducerea termenului de şedere în Republica Moldova li se vor retrage documentele eliberate, cu aplicarea în actul de identitate a ştampilei şi inscripţiei respective.
    Pentru plecarea din ţară a cetăţenilor străini şi apatrizilor, cărora li se reduce termenul de şedere, precum şi cetăţenilor statelor cu care Republica Moldova întreţine un regim de vize, Ministerul Afacerilor Interne le va elibera vize de ieşire.
    54. Cetăţenii străini şi apatrizii, cărora li s-a redus termenul de şedere în ţară, sînt obligaţi să părăsească teritoriul Republicii Moldova la data stabilită.
    55. La înmînarea actelor de identitate, organele de poliţie, reprezentanţii ministerelor, departamentelor, organizaţiilor şi instituţiilor de învăţămînt sînt obligaţi să comunice cetăţeanului străin sau apatridului, contra semnătură, despre reducerea termenului de şedere în Republica Moldova şi obligaţiunea acestuia de a părăsi teritoriul ei în termenul stabilit, iar în cazul neîndeplinirii deciziei în cauză - să-l avertizeze că va fi expulzat.
    56. Materialele privind expulzarea cetăţenilor străini şi apatrizilor sînt înaintate spre examinare instanţei judecătoreşti la iniţiativa organelor afacerilor interne sau ale securităţii naţionale cu sesizarea ulterioară a Ministerului Afacerilor Interne.
    Hotărîrea de expulzare se adoptă de judecătoria, în circumscripţia căreia a fost depistat ori domiciliază cetăţeanul străin sau apatridul.
    57. În cazurile necesare, organizaţia primitoare, care a invitat cetăţeni străini sau apatrizii şi le-a asigurat şederea în teritoriul Republicii Moldova, precum şi ministerele şi departamentele interesate prezintă organelor afacerilor interne un demers referitor la expulzarea lor.
    58. În vederea executării hotărîrii instanţei judecătoreşti sau punerii în aplicare a măsurii de expulzare, Ministerul Afacerilor Interne poate reţine cetăţeanul străin sau apatridul pe o perioadă ce nu depăşeşte termenul stabilit de legislaţia în vigoare.
    59. Sînt supuşi expulzării cetăţenii străini şi apatrizii care:
    a) au atentat la securitatea naţională şi au încălcat ordinea publică;
    b) au pătruns ilicit în teritoriul Republicii Moldova;
    c) au comis infracţiuni grave sau infracţiuni repetate, după ispăşirea pedepsei;
    d) se află în ţară fără viză de intrare, permis de şedere sau buletin de identitate valabile;
    e) au vize de şedere expirate sau - în situaţia în care atare vize nu sînt necesare - a căror şedere în ţară a depăşit termenul de trei luni;
    f) în timp de 10 zile după expirarea termenului permisului de şedere sau al buletinului de identitate nu au depus o cere de a li se libera unul nou;
    g) nu au părăsit teritoriul ţării în decursul a 10 zile din data în care li s-a refuzat eliberarea permisului de şedere sau buletinului de identitate;
    h) se eschivează de la examenul medical sau supravegherea medicală ori ale căror teste în timpul şederii în ţară au demonstrat că sînt seropozitivi sau bolnavi de SIDA;
    i) au încălcat regulile vamale;
    î) refuză să plece din ţară la expirarea termenului de şedere stabilit;
    j) au adus sau au încercat să aducă ilicit în Republica Moldova alţi cetăţeni;
    k) au fost depistaţi că lucrează sau exercită activităţi aducătoare de profit fără a deţine autorizaţia respectivă de încadrare în muncă;
    l) au comis falsificări ori au folosit diferite documente sau certificate false;
    m) au declarat premeditat date personale false în scopul obţinerii vizei de intrare, permisului de şedere ori buletinului de identitate.
    60. Cetăţenii străini şi apatrizii nu pot fi expulzaţi în cazurile cînd ei se află în una din situaţiile în care legislaţia Republicii Moldova şi prezentele Reguli le interzic să părăsească teritoriul ţării.
    61. Expulzarea cetăţenilor străini şi apatrizilor se efectuează de către organele afacerilor interne în temeiul hotărîrii instanţei judecătoreşti.
    62. Cetăţenii străini şi apatrizii supuşi expulzării sînt obligaţi să părăsească teritoriul Republicii Moldova în termenul indicat de organele competente.
    63. Îndeplinirea deciziei de expulzare se realizează prin aplicarea în actul de identitate a ştampilei şi consemnarea menţiunii privind expulzarea cetăţeanului străin sau apatridului, după care expulzaţilor li se va ordona să-şi cumpere bilet de călătorie şi să părăsească ţara.
    În cazurile necesare, cetăţenii străini şi apatrizii expulzaţi sînt predaţi în mod oficial reprezentanţilor statului, ai căror cetăţeni sînt, sau statului, care le-a eliberat actul de identitate.
    Cetăţenii străini şi apatrizii, depistaţi în timpul trecerii ilicitea frontierei de stat, sînt returnaţi autorităţilor oficiale ale statului, din teritoriul căruia aceştia au trecut frontiera de stat.
    În cazul în care returnarea lor nu este prevăzută printr-un acord încheiat de Republica Moldova cu statul în cauză, se vor întreprinde măsurile cuvenite pentru a-i expulza din teritoriul ţării.
    64. Cetăţenilor supuşi expulzării ai statelor cu care Republica Moldova întreţine un regim de vize Ministerul Afacerilor Interne le va elibera vize de ieşire.
    65. Organele competente, care efectuează controlul în punctele de trecere a frontierei de stat, sînt obligate să expedieze în termen de 24 de ore Ministerului Afacerilor Interne informaţia privind ieşirea din teritoriul Republlicii Moldova a cetăţenilor străini şi apatrizilor expulzaţi sau cărora li s-a redus termenul de şedere.
    66. Organele de poliţie cu competenţe în problemele transportării sub escortă a cetăţenilor străini şi apatrizilor supuşi expulzării se desemenează de ministrul afacerilor interne.
    67. Cheltuielile financiare pentru expulzarea cetăţenilor străini şi apatrizilor le vor suporta cetăţenii străini şi apatrizii expulzaţi, organizaţia sau persoanele particulare care i-au invitat în Republica Moldova, precum şi călăuzele depistate în momentul organizării intrării ilicite în ţară a cetăţenilor străini şi apatrizilor.
    68. În cazul expulzării unor cetăţeni străini sau apatrizi care nu dispun de mijloace financiare, cheltuielile pentru expulzarea lor, precum şi pentru construirea, amenajarea, întreţinerea şi funcţionarea locurilor de cazare special adaptate, hrana şi asigurarea necesităţilor vitale ale acestora pe întreaga perioadă pînă la predarea lor misiunilor diplomatice sau consulare ale statului, ai căror cetăţeni sînt, ori misiunilor diplomatice sau consulare ale statului, care le-a eliberat actele de identitate, inclusiv cheltuielile de transportare, le va suporta bugetul de stat.
    69. Controlul asupra respectării prezentelor Reguli va fi exercitat de Ministerul Afacerilor Interne în interacţiune cu Ministerul Securităţii Naţionale".

Aprobată
prin Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova nr. 200 din 24 februarie 1998

L I S T A
hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă
    1. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr. 341 din 7 octombrie 1974 "Cu privire la hotărîrea Sovietului Miniştrilor al Uniunii R.S.S. nr. 678 din 28 august 1974 Despre unele reguli de înscriere a cetăţenilor".
    2. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr. 342 din 7 octombrie 1974 "Cu privire la hotărîrea Sovietului Miniştrilor al Uniunii R.S.S. nr. 677 din 28 august 1974 Despre aprobarea Regulamentului cu privire la sistemul de paşapoarte din Uniunea R.S.S." (Veştile R.S.S. Moldoveneşti, 1974, nr. 10, art. 131).
    3. Litera "r" din subpunctul 1 al punctului 2 din Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr. 74 din 15 februarie 1983 "Despre modificarea şi abrogarea unor hotărîri ale Guvernului R.S.S. Moldoveneşti cu privire la contravenţiile administrative" (Veştile R.S.S.Moldoveneşti, 1983, nr. 4, art. 27).
    4. Punctul 2 din Modificările care se introduc în hotărîrile Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti, aprobate prin hotărîrea Sovietului Miniştrilor alR.S.S. Moldoveneşti nr. 89 din 13 martie 1986 (Veştile R.S.S.M., 1986, nr. 5, art. 47).
    5. Punctul 3 din Modificările care se introduc în hotărîrile Guvernului R.S.S. Moldoveneşti, aprobate prin Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr. 344 din 13 octombrie 1986.
    6. Hotărîrea Guvernului R.S.S. Moldova nr. 278 din 17 august 1990 "Despre introducerea unor modificări în hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.S.S.M. din 7 octombrie 1974 nr. 342 "Despre hotărîrea Consiliului de Miniştri al U.R.S.S. din 28 august 1974 nr. 677 "Cu privire la adoptarea Regulamentului despre sistemul de paşapoarte în U.R.S.S.".