HGM1056/1997
ID intern unic:  295642
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1056
din  12.11.1997
despre măsurile de realizare a Legii cu privire la
Programul de privatizare pentru anii 1997-1998
Publicat : 15.01.1998 în Monitorul Oficial Nr. 2-4     art Nr : 2
HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417
   HG30 din 10.01.06, MO13-15/24.01.06 art.85
HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247
HG360 din 26.03.03, MO60/01.04.03 art.374
HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693

    NOTĂ:
    În tot textul anexei nr.3 al Regulamentului sintagma „Camera Înregistrării de Stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale” se substituie cu sintagma „Î.S. „Camera Înregistrării de Stat” ”, la cazul respectiv prin HG693 din 17.11.09, MO171-172/27.11.09 art.816
În tot textul anexei nr.3 al Regulamentului cuvintele "Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei" şi cuvintele "Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Departamentul Tehnologii Informaţionale" se substituie prin cuvintele "Camera Înregistrării de Stat a Ministerului Dezvoltării Informaţionale" prin HG30 din 10.01.06, MO13-15/24.01.06 art.85
Pe tot cuprinsul textului anexei nr.6 cuvintele "Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor" se substituie cu cuvintele "Agenţia Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului" prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417
În textul anexei nr.3 al Regulamentului cuvintele "Departamentul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat de pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor" se substituie prin cuvintele "Departamentul Privatizării" prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247
    Sintagma "Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat" se substituie prin sintagma "Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor" conform  HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010
    În textul anexei nr.4 al Regulamentului cuvintele "Ministerul Privatizării" se substituie prin cuvintele "Departamentul privatizării", la cazul respectiv şi în tot textul Indicaţiilor metodologice sintagma "Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat" se substituie prin sintagma "Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor", la cazul respectiv prin HG876 din 17.08.98, MO77-78/28.08.98 art.779
În tot textul  anexei nr.6 al Indicaţiilor metodologice sintagma "Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat" se substituie prin sintagma "Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor" prin HG876 din 17.08.98, MO77-78/28.08.98 art.779

 



În scopul executării Legii nr.1217-XIII din 25 iunie 1997 cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998, Guvernul  Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Lista actelor normative aferente executării Legii cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 (anexa nr.1);
Modificările şi completările operate în hotărîrile Guvernului Republicii Moldova nr.783 din 1 decembrie 1992 şi nr.561 din 19 august 1995 (anexa nr.2);
Regulamentul cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor supuse privatizării (anexa nr.3);
Regulamentul concursurilor investiţionale (anexa nr.4);
Regulamentul privind licitaţiile "cu strigare" şi  negocierile directe (anexa nr.5);
Indicaţiile metodologice privind determinarea valorii estimative a complexului patrimonial al unei întreprinderi şi stabilirea preţului de vînzare a patrimoniului (anexa nr.6).
   
[Pct.1 alineat modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
2. Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor:
în termen de 20 de zile va elabora şi va aproba orarul de reorganizare şi pregătire pentru privatizare a unităţilor economice de pe lista întreprinderilor cu patrimoniu public privatizabil integral (anexa  nr.1 la Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998) şi va asigura realizarea acestuia;
în termen de10 zile va coordona cu ministerele şi departamentele interesate şi va aproba termenele elaborării proiectelor individuale de privatizare a unităţilor economice de pe lista întreprinderilor care se privatizează conform proiectelor individuale;
împreună cu mijloacele de informare în masă finanţate de la bugetele de stat şi locale, va asigura informarea pe larg a populaţiei despre acţiunile şi termenele de îndeplinire a Programului de privatizare pentru anii 1997-1998;
sistematic, în cel tîrziu 15 zile după  încheierea fiecărui trimestru, va prezenta Guvernului rapoarte despre mersul privatizării în trimestrul expirat şi privind totalizarea datelor pe întreaga perioadă;
în comun cu Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, alte ministere şi departamente interesate, va prezenta Guvernului în termen de o lună lista unităţilor economice, care urmează să fie introduse suplimentar în Programul de privatizare pentru anii 1997-1998, inclusiv din componenţa Asociaţiei republicane "Fertilitatea", Departamentului de Colectare a Cerealelor, Societăţii pe acţiuni "Tutun",  Societăţii pe acţiuni "Cartea" şi a întreprinderilor din ramura vinicolă.
3. Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare, în comun cu Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor şi în termen de 10 zile, va prezenta propuneri pentru perfecţionarea mecanismului de vînzare a acţiunilor statului la Bursa de Valori a Moldovei.
4. Autorităţile administraţiei publice locale:
  întru asigurarea îndeplinirii orarului de privatizare a obiectelor vor acorda  întreaga lor susţinere agenţiilor teritoriale ale Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor, vor prezenta acestora în termenele stabilite documentele privind transmiterea clădirilor, încăperilor şi altor obiecte, privind condiţiile de folosinţă a terenurilor, condiţiile suplimentare de privatizare a întreprinderilor şi vor oferi gratuit încăperile ce le aparţin în vederea organizării licitaţiilor şi concursurilor de înstrăinare a patrimoniului public;
vor încheia contracte de arendă a terenurilor aferente care nu au fost cumpărate de proprietarii obiectelor privatizate şi vor prezenta Guvernului pînă la 1 martie 1998 informaţia respectivă.
5. Organele centrale de specialitate ale statului, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile vor prezenta, la cerere, Departamentului privatizării şi administrării  proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor materialele şi informaţiile ce ţin de realizarea programului sus-menţionat.
6. Conducătorii de întreprinderi poartă răspundere personală pentru pregătirea obiectelor către privatizare şi prezentarea la Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor a documentelor prevăzute de lege
7. Ministerele şi departamentele îşi vor pune de acord actele normative cu Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 şi cu prezenta hotărîre.
8. Se abrogă:
Indicaţiile metodice privind estimarea bunurilor întreprinderilor şi organizaţiilor din Republica Moldova, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.293 din 30 aprilie 1992;
Regulamentul cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor de stat şi de arendă supuse privatizării (anexa nr.1),
Indicaţiile metodologice privind determinarea valorii estimative a complexului patrimonial al întreprinderii de arendă (anexa nr.3),
Indicaţiile privind indexarea contribuţiilor patrimoniale în capitalul statutar al societăţilor pe acţiuni, constituite prin reorganizarea întreprinderilor de stat şi de arendă (anexa nr.4), aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.287 din 13 mai 1994 (Monitorul Oficial, 1994, nr.15, art.129; 1995, nr.36-37, art.283);
Regulamentul licitaţiilor (anexa nr.3), aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.316 din 17 mai 1995 (Monitorul Oficial, 1995, nr.36-37, art.283);
Regulamentul concursurilor publice pentru cumpărarea pachetelor unice de acţiuni în procesul privatizării (anexa nr.2) şi punctele 3 şi 7 ale Indicaţiilor metodice privind modul de calculare a cotelor patrimoniale ale fondatorilor (asociaţilor) şi întreprinderilor (asociaţiilor) intergospodăreşti din complexul agroindustrial (anexa nr.3), aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.561 din 10 august 1995 (Monitorul Oficial, 1995,nr.36-37, art.283).

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                                    Ion CIUBUC

Chişinău, 12 noiembrie 1997.
Nr. 1056.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.1056
din 12 noiembrie 1997
LISTA ACTELOR NORMATIVE AFERENTE REALIZĂRII
PROGRAMULUI DE PRIVATIZARE PENTRU
ANII 1997-1998

    anexa nr.1
Anexa nr.2
la HotărîreaGuvernului
Republicii Moldova nr.1056
din 12 noiembrie 1997
Modificări şi completări operate în hotărîrile
Guvernului Republicii Moldova nr. 783 din 1 decembrie 1992
şi nr. 561 din 19 august 1995
I. Regulamentul Comisiei de privatizare a obiectului patrimoniului de stat, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.783 din 1 decembrie 1992 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 992, nr.12, art.388; Monitorul Oficial, 1994, nr.15, art. 129) se modifică precum urmează:
1) punctul 2 se expune în următoarea redacţie:
"2. Scopul principal al Comisiei îl constituie pregătirea întreprinderilor pentru reorganizare şi privatizarea patrimoniului de stat, prezentarea la Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor sau la organul lui teritorial spre aprobare a planului şi modalităţilor de privatizare a obiectului (acţiunilor) statului şi a altor documente aferente privatizării, precum şi a datelor necesare pentru  informarea populaţiei şi a eventualilor investitori";
2) punctul 3 se completează cu următoarea propoziţie:
"În caz de egalitatea numărului de voturi pro şi contra, votul preşedintelui Comisiei este decisiv. Hotărîrile Comisiei se perfectează în formă de procese-verbale, care se semnează de către preşedintele şi membrii acesteia.";
3) în alineatul trei al punctului 5 cuvintele "reprezentantul Deaprtamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor" se substituie prin cuvintele "reprezentantul organului central de specialitate al statului";
  4) în punctul 6 cuvintele "autoadministrării locale" se  substituie prin cuvintele "lui teritoriale";
  5) punctul 7 se completează, după punct şi virgulă, cu alte două alineate avînd următorul conţinut:
"să ceară, în caz de necesitate, explicaţii verbale şi în scris de la  persoanele cu  funcţii de răspundere şi specialiştii obiectului respectiv;
să suspende orice hotărîri ale organelor de conducere ale obiectului supus privatizării, ce comportă modificarea componenţei şi a valorii patrimoniului acestuia, pînă la luarea deciziei asupra cazului respectiv de către Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor.";
6) punctul 8 va avea următorul cuprins:
"În cadrul pregătirii  întreprinderii pentru reorganizare şi privatizare, Comisia de privatizare:
a) elaboreză avizul privind gradul de monopolizare a producţiei şi formulează  în caz de necesitate propuneri privind eventuala divizare a întreprinderii sau separarea din ea a uneia sau mai multor subdiviziuni - dacă acea întreprindere deţine un rol dominant pe piaţa republicană de mărfuri (lucrări, servicii);
b) asigură inventarierea şi evaluarea complexului  patrimonial al întreprinderii în conformitate cu actele normative;
c) stabileşte debitorii şi creditorii obiectului şi propune măsuri pentru înfăptuirea achitărilor cu aceştia;
d) determină valoarea patrimoniului de stat, inclusiv a celui ce urmează să fie transmis în calitate de aport în capitalul social al societăţii pe acţiuni ce se înfiinţează, precum şi a celui care urmează să fie transmis acesteia în gestiune economică şi/sau la balanţa autorităţii administraţiei publice locale ori a altei întreprinderi de stat;
e) determină valoarea patrimoniului asociaţilor întreprinderii intergospodăreşti sau valoarea patrimoniului propriu al membrilor colectivului unei întreprinderi de arendă, inclusiv a celui transmisibil în calitate de aport în capitalul social al societăţii pe acţiuni  în curs de constituire;
f) solicită, după caz, avizul privind starea ecologică a întreprinderii şi restricţiile stabilite de organele de protecţie a mediului, inclusiv cele ce ţin de utilizarea terenului  aferent al acestei întreprinderi;
g) elaborează planul şi modalitatea de privatizare, care se aprobă de către Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor sau organul  lui teritorial;
h) elaborează proiectul declaraţiei despre constituirea societăţii pe acţiuni sau proiectul contractului de constituire şi  proiectul statutului societăţii pe acţiuni;
i) întocmeşte tabelul-calcul al cotelor patrimoniale, transmisibile fondatorilor, precum şi angajaţilor şi pensionarilor întreprinderii intergospodăreşti, sau tabelul-calcul al cotelor personale ale arendaşilor în proprietatea întrepinderii de arendă;
j) înfăptuieşte subscrierea la acţiuni şi  întocmeşte lista subscriitorilor;
k) întocmeşte actul privind situaţia financiară a întreprinderii;
l) pregăteşte sinteză informativă privind obiectul supus privatizării.";
7) punctul 11 va avea următorul cuprins:
"Comisia îşi sistează activitatea odată cu finalizarea privatizării obiectului  respectiv sau cu excluderea lui în modul stabilit din lista obiectelor supuse privatizării.";
8) capitolul V se exclude.
[Pct. II abrogat prin HG998 din 29.09.00, MO124-126/05.10.00 art.1100]

Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.1056
din 12 noiembrie 1997
REGULAMENTUL
cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni
a întreprinderilor supuse privatizării
I. Dispoziţii generale
1. Regulamentul cu privire la reorganizarea în societăţi pe acţiuni a întreprinderilor supuse privatizării, denumit în continuare Regulamentul, este elaborat în conformitate cu Legea cu privire la privatizare, Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998, Legea privind societăţile pe acţiuni, Legea privatizării întreprinderilor din localităţile din stînga Nistrului şi municipiul Bender, cu actele normative aferente şi stabileşte modul de reorganizare în societăţi pe acţiuni de tip deschis a întreprinderilor de stat, intergospodăreşti şi de arendă, supuse privatizării cît şi de tip închis a întreprinderilor situate în localităţile din stînga Nistrului şi în mun.Bender care aparţin statului sau unităţilor administrativ-teritoriale.
 [Pct.1 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
2. Sub incidenţa prevederilor prezentului Regulament cad întreprinderile din toate domeniile economiei naţionale supuse privatizării conform legislaţiei, cu excepţia întreprinderilor mici şi mijlocii din sfera comerţului, alimentaţiei publice, deservirii sociale şi de menire social-culturală, care se privatizează drept complexe unice de producţie.
[Pct.2 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
3. Reorganizarea întreprinderilor de stat sau de arendă în societăţi pe acţiuni se efectuează conform deciziei Departamentului privatizării, ţinîndu-se cont de propunerile organelor administraţiei publice, după caz ale statului.
[Pct.3 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
4. Reorganizarea întreprinderilor intergospodăreşti în societăţi pe acţiuni se efectuează din iniţiativa Departamentului privatizării în baza deciziei adunării generale a asociaţilor acestor întreprinderi.
5. În cadrul procesului de privatizare, fondatori ai  sus-numitelor societăţi pe acţiuni sînt:
a) în cazul reorganizării unei întreprinderi de stat - Departamentul privatizării;
b) în cazul reorganizării unei întreprinderi intergospodăreşti - Departamentul privatizării şi asociaţii acestei întreprinderi;
[Pct.5 lit.b) modificată prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
c) în cazul reorganizării unei întreprinderi de arendă, care deţine produsul de arendă - Departamentul privatizării şi colectivul arendaşilor.
6. Pregătirea întreprinderilor de stat, intergospodăreşti şi de arendă pentru reorganizare şi privatizare este asigurată de Departamentul privatizării în comun cu organele administraţiei publice respective.
[Pct.6 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
7. Activităţile ce ţin de reorganizarea întreprinderii în societate pe acţiuni şi de privatizarea ei sînt înfăptuite de comisia de privatizare înfiinţată de departamentul privatizării.
[Pct.7 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
II. Pregătirea întreprinderii pentru reorganizare
în societate pe acţiuni
8. Departamentul privatizării emite ordinul privind reorganizarea întreprinderii în societate pe acţiuni în legătură cu privatizarea ei şi constituie comisia de privatizare în modul stabilit.
[Pct.8 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
9. În cadrul pregătirii  întreprinderii pentru reorganizare şi privatizare comisia de privatizare:
a) elaboreză avizul privind gradul de monopolizare a producţiei şi, în caz de necesitate, dacă întreprinderea deţine un rol dominant pe piaţa republicană de mărfuri (lucrări, servicii), formulează propuneri privind eventuala divizare a întreprinderii sau separarea din ea a unei sau mai multor subdiviziuni;
b) asigură inventarierea şi evaluarea complexului patrimonial al întreprinderii în conformitate cu actele normative în vigoare;
c) determină valoarea patrimoniului public, inclusiv a celui care se depune în calitate de aport în capitalul social al societăţii pe acţiuni ce se înfiinţează, precum şi a celui ce urmează să fie transmis în gestiune economică şi/sau la balanţa autorităţii administraţiei publice locale sau a altei întreprinderi de stat;
d) determină valoarea patrimoniului asociaţilor întreprinderii intergospodăreşti sauvaloarea patrimoniului membrilor colectivului de arendă, ce le aparţine cu drept de cotă-parte în proprietatea întreprinderii de arendă, inclusiv a celui care se depune ca aport  în capitalul social;
e) solicită, după caz, avizul privind starea ecologică a întreprinderii şi restricţiile stabilite de organele de protecţie a mediului, inclusiv cele vizînd folosinţa terenului ei aferent;
f) elaborează planul de privatizare în conformitate cu tipizata expusă în anexa nr.1 la prezentul Regulament, după caz;
[Pct.9 lit.f) modificată prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
g) elaborează proiectul declaraţiei de constituire a societăţii pe acţiuni (conform tipizatei indicate în anexa nr. 2) sau proiectul contractului constitutiv (conform tipizatei din anexa nr.3) şi proiectul statutului societăţii pe acţiuni (de modelul indicat în anexa nr.4);
h) întocmeşte tabelul-calcul al cotelor patrimoniale care se transmit fondatorilor, angajaţilor şi pensionarilor întreprinderii intergospodăreşti sau tabelul-calcul al cotelor personale ale arendaşilor în proprietatea întreprinderii de arendă;
i) înfăptuieşte subscrierea la acţiuni şi întocmeşte lista subscriitorilor de acţiuni conform anexei nr.5;
j) întocmeşte actul privind situaţia financiară a întreprinderii potrivit tipizatei expuse în anexa nr.6;
  k) pregăteşte materialul informativ privind obiectul supus privatizării.
10. La reorganizarea şi privatizarea unei întreprinderi intergospodăreşti, comisia de privatizare stabileşte cota-parte (în expresie bănească şi în procente) a fiecărui fondator în patrimoniul întreprinderii la data înfiinţării ei, efectuează inventarierea şi evaluarea patrimoniului ce aparţine fondatorilor la data reorganizării întreprinderii, stabileşte cota valorică a fiecăruia în acest patrimoniu care va fi proporţională cotelor-părţi iniţiale, întocmeşte tabelul-calcul al cotelor patrimoniale, care se vor transmite fondatorilor şi în mod gratuit - angajaţilor şi pensionarilor întreprinderii intergospodăreşti, conform (anexa nr.3) Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.561 din 19 august 1995.
Tabelul-calcul al cotelor valorice patrimoniale se aprobă de către adunarea generală a fondatorilor şi a Departamentului Privatizării.
[Pct.10 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
11. În cazul reorganizării ntreprinderii de arendă, adunarea generală a membrilor colectivului de arendă adoptă modul de determinare a cotelor-părţi personale ale arendaşilor în proprietatea întreprinderii de arendă, aprobă tabelul-calcul al cotelor personale în proprietatea menţionată, elaborat de comisia de privatizare, şi determină componenţa nominală a arendaşilor împuterniciţi să semneze contractul constitutiv.
12. Capitalul social al societăţii pe acţiuni se constituie din valoarea aporturilor patrimoniale (activele nete) ale fondatorilor care includ:
a) în cazul reorganizării unei întreprinderi de stat  - complexul patrimonial, integral sau pe părţi, deţinut de ea cu drept de posesiune şi folosinţă (activele nete);
b) în cazul reorganizării unei întreprinderi intergospodăreşti sau de arendă - patrimoniul de stat supus privatizării, patrimoniul asociaţilor sau, respectiv, patrimoniul membrilor colectivului de arendă ce le aparţine cu drept de cotă-parte.
Evaluarea activelor depuse în calitate de aport în capitalul social al societăţii pe acţiuni se efectuează de o companie specializată în domeniu.
[Pct.12 alineat introdus prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
   
13. Nu se include în mărimea capitalului social al societăţii pe acţiuni ce se înfiinţează valoarea următoarelor obiecte din patrimoniul întreprinderii reorganizate:
fondului locativ şi a clădirilor de locuit în curs de construcţie, al căror grad de finisare depăşeşte 80% şi care sînt supuse privatizării potrivit prevederilor Legii privatizării fondului de locuinţe;
rezervelor de mobilizare;
rezervelor mijloacelor de protecţie şi rezervelor de alte mijloace tehnico-materiale ale protecţiei civile - fără acordul şefilor respectivi ai structurilor protecţiei civile;
oenotecilor fabricilor de vinuri;
cazangeriilor, liniilor de cale ferată de acces, reţelelor de aprovizionare cu apă şi de canalizare, grădiniţelor de copii şi altor obiecte cu destinaţie neproductivă sau socială care prestează servicii agenţilor economici şi/sau populaţiei;
obiectelor din  fondul de imobile nelocuibile cu statut de monumente de istorie, arhitectură şi cultură ce constituie patrimoniul  cultural naţional, precum şi obiectelor de cult;
clădirilor administrative în care sînt amplasate organele administrative ale asociaţiilor, concernelor, trusturilor şi ale societăţilor republicane incluse în listele de privatizare, precum şi clădirile transmise la balanţa asociaţiilor obşteşti centrale şi raionale;
altor obiecte care, potrivit Legii cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998, nu sînt supuse privatizării.
Obiectele (patrimoniul) sus-menţionate se transmit, pînă la constituirea societăţii pe acţiuni, la balanţa autorităţilor administraţiei publice locale şi/sau altor întreprinderi de stat. Asemenea obiecte pot fi transmise cu titlu de excepţie, la decizia Departamentului privatizării şi în baza unui contract, societăţii pe acţiuni, ce se înfiinţează, cu drept de administrare economică.
Societatea nu este în drept să înstrăineze sau să dispună în alt  mod, decît cel stabilit în contract, de acest patrimoniu.
14. Comisia de privatizare va prezenta Departamentului privatizării următoarele documente:
     
[Pct.14 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
a) copiile certificatului de înregistrare şi statutului întreprinderii;
b) actele de inventariere şi evaluare a patrimoniului;
c) tabelul-calcul al cotelor patrimoniale care se transmit fondatorilor, precum şi angajaţilor şi pensionarilor întreprinderii intergospodăreşti sau tabelul-calcul al cotelor-părţi personale ale arendaşilor în proprietatea întreprinderii de arendă;
d) copia actului privind dreptul de folosinţă a terenului;
e) copia documentelor privind înregistrarea de stat a clădirilor, construcţiilor, terenurilor şi a altor imobile;
f) după caz, avizul privind starea ecologică a  întreprinderii şi restricţiile  stabilite de organele de protecţie a  mediului, inclusiv cele ce ţin de utilizarea terenului;
g) bilanţul şi darea de seamă financiară pentru anul precedent, autentificată de organul fiscal teritorial respectiv;
h) proiectele declaraţiei sau contractului de societate şi al statutului societăţii;
i) planul de privatizare a întreprinderii;
j) alte documente, la latitudinea Departamentului privatizării.
III. Reorganizarea unei întreprinderi în societate pe  
acţiuni şi înregistrarea ei de stat
15. În termen de 15 zile de la data recepţionării setului de documente, Departamentul privatizării:
      [Pct.15 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
controlează şi aprobă actele inventarierii şi evaluării complexului patrimonial al întreprinderii şi actul centralizator al aporturilor patrimoniale ale fondatorilor;
aprobă planul şi modalitatea de privatizare a întreprinderii;
examinează documentele de constituire şi semnează declaraţia de constituire a societăţii pe acţiuni sau contractul de societate;
eliberează autorizaţia pentru înregistrarea de stat a societăţii pe acţiuni.
16. Fondator şi acţionar unic al societăţii pe acţiuni create pe baza unei întreprinderi de stat este Departamentul privatizării care, după semnarea declaraţiei privind constituirea societăţii pe acţiuni, emite ordinul privind înfiinţarea societăţii pe acţiuni şi pînă la vînzarea totală sau parţială a acţiunilor, exercită  împuternicirile adunării generale a acţionarilor.
Departamentul Privatizării aprobă statutul societăţii pe acţiuni, numeşte consiliul societăţii şi comisia de cenzori (cenzorul) şi stabileşte termenul împuternicirilor lor pînă la convocarea primei adunări generale a acţionarilor.
[Pct.16 al.2) în redacţia HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
Conducătorul organului executiv este desemnat de către consiliul societăţii pe acţiuni, potrivit prevederilor Legii cu privire la societăţile pe acţiuni.
[Pct.16 al.3) introdus prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
17. La reorganizarea întreprinderii intergospodăreşti sau de arendă, după semnarea de către toţi fondatorii a documentelor constitutive ale societăţii pe acţiuni, comisia de privatizare efectuează subscrierea la acţiuni.
Subscrierea se face prin consemnarea în lista subscriitorilor a numelui, prenumelui, adresei subscriitorului şi/sau denumirii depline a persoanei juridice, sediului acesteia, numelui şi prenumelui reprezentantului ei numărului acţiunilor subscrise şi valorii  lor nominale, adeverite prin semnătura subscriitorului sau reprezentantului lui.
18. După finalizarea subscrierii acţiunilor, comisia de privatizare expediază în termen de trei zile tuturor fondatorilor avizul despre ordinea de zi, data, timpul şi locul convocării adunării constitutive şi pregăteşte pentru a prezenta adunării spre examinare:
actele de inventariere şi evaluare a complexului patrimonial al întreprinderii, aprobate de Departamentul privatizării sau organul lui teritorial;
actul centralizator al valorii estimative a aporturilor patrimoniale ale fondatorilor;
lista subscriitorilor la acţiuni;
proiectul denumirii societăţii pe acţiuni, corelată cu Î.S. „Camera Înregistrării de Stat”;
proiectul statutului societăţii pe acţiuni.
19. Adunarea constitutivă este deliberativă dacă la ea participă toţi  fondatorii sau reprezentanţii lor. În caz de lipsă a cvorumului, adunarea se va convoca repetat în termen de 20 de zile.
Pentru participarea la adunarea constitutivă  fondatorii sau reprezentanţii lor se vor înregistra sub semnătură la comisia de înregistrare, funcţiile căreia le va îndeplini comisia de privatizare.
Adunarea constitutivă va fi deschisă de preşedintele comisiei de privatizare. La ea se vor alege preşedintele şi secretarul adunării, precum şi comisia de numărare a voturilor.
Adunarea constitutivă adoptă ordinea de zi, hotărîrea despre înfiinţarea societăţii pe acţiuni, aprobă denumirea ei, mărimea capitalului social şi statutul, alege consiliul societăţii, precum şi comisia de cenzori, decide în privinţa altor chestiuni, ce nu contravin legii, incluse în ordinea de zi a adunării.
Adunarea constitutivă îşi adoptă hotărîrile cu cel puţin trei pătrimi din voturile deţinătorilor (subscriitorilor) de acţiuni, (cu excepţia hotărîrii privind modificarea condiţiilor contractului constitutiv (contractului de societate), pentru care este necesar acordul tuturor fondatorilor) şi le consemnează într-un proces-verbal.
20. În termen de 5 zile din data ţinerii adunării constitutive (din data aprobării de către fondator a statutului societăţii pe acţiuni) fondatorii prezintă în Î.S. „Camera Înregistrării de Stat” documentele prevăzute de lege şi autorizaţia Departamentului Privatizării pentru reorganizarea întreprinderii în societate pe acţiuni şi înregistrarea ei.
Societatea pe acţiuni, creată pe baza unei întreprinderi de stat, prezintă în locul procesului-verbal al adunării constitutive ordinul Departamentului Privatizării privind înfiinţarea societăţii pe acţiuni, aprobarea statutului ei, numirea directorului general şi comisiei de cenzori (cenzorului).
[Pct.20 modificat prin HG210 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.247]
      21. Pentru înregistrarea de stat a societăţii pe acţiuni, create în baza reorganizării unei întreprinderii în legătură cu privatizarea, taxa de înregistrare nu se percepe.
22. Din ziua înregistrării de stat a societăţii pe acţiuni aporturile patrimoniale ale fondatorilor se consideră transmise acestei societăţi. Drept act de transmitere-preluare a patrimoniului se recunoaşte actul centralizator al valorii  estimative a aporturilor patrimoniale ale fondatorilor, aprobat de adunarea constitutivă (de fondator).
23. Societatea pe acţiuni emite acţiuni simple în formă de înscriere în contul analitic şi organizează ţinerea registrului acţionarilor în modul stabilit de lege.
În termen de 15 zile din data înregistrării de stat a societăţii pe acţiuni, preşedintele organului ei executiv (directorul general) asigură înregistrarea de stat a primei emisii de acţiuni în conformitate cu legislaţia în vigoare.
IV. Dispoziţii finale
24. O întreprindere se consideră reorganizată în societate pe acţiuni după ce a fost înregistrată în modul stabilit.
25. Societatea  pe acţiuni nou-creată este succesoarea în drepturile şi obligaţiunile patrimoniale ale întreprinderii de stat  reorganizate, inclusiv cele ce ţin de terenul aferent.
26. În cazul cînd din întreprinderea supusă privatizării se divizează(se separă) două sau mai multe unităţi economice, acestora li se eliberează titlurile ce le confirmă dreptul de folosinţă asupra terenurilor aferente, aflate în folosinţa lor şi atribuite anterior în modul stabilit subdivuziunilor respective ale întreprinderii ce s-a divizat.
27. Patrimoniul public care se află în posesia unei  întreprinderi intergospodăreşti  (sau de arendă) nu poate fi folosit pentru stingerea datoriilor acestei întreprinderi.
28. Reorganizarea unei întreprinderi  în societate pe acţiuni nu poate servi drept temei pentru concedierea angajaţilor din iniţiativa administraţiei.
În relaţiile de muncă cu societatea pe acţiuni angajaţii acţionari nu se bucură de privilegii în raport cu ceilalţi salariaţi ai acesteia.
29. Activităţile e omologare a drepturilor acţionarilor şi de ţinere a registrului acţionarilor în condiţiile legii  sînt  puse  în sarcina organelor de conducere ale societăţii pe acţiuni.
30. Pînă la vînzarea tuturor acţiunilor statului, societatea pe acţiuni nu poate fi reorganizată în societate de tip închis sau cu o altă formă organizaţional-juridică de antreprenoriat fără autorizaţia Departamentului privatizării.
31. Responsabilitatea pentru pregătirea întreprinderii de reorganizare şi privatizare o poartă conducătorul, contabilul-şef şi comisia de privatizare ale acesteia.

    anexa nr.1
   
[Anexa nr.1 modificată prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]

   
anexa nr.2

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.4
    [Anexa nr.4 modificată prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]

   
anexa

   
anexa nr.5

    anexa nr.6

    [Anexa nr.4 abrogată prin HG998 din 29.09.00, MO124-126/05.10.00 art.1100]
    [Anexa nr.4 modificată prin HG743 din 25.07.00, MO94/03.08.00 ]
    [Anexa nr.4 modificată prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
    [Anexa nr.4 modificată prin HG876 din 17.08.98, MO77-78/28.08.98 art.779]


    [Anexa nr.5 abrogată prin HG136 din 10.02.09, MO41-44/24.02.09 art.185]
   
[Anexa nr.5 modiifcată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Anexa nr.5 modiifcată prin HG360 din 26.03.03, MO60/01.04.03 art.374]
    [Anexa nr.5 modiifcată prin HG1376 din 10.12.01, MO155-157/20.12.01 art.1426]
    [Anexa nr.5 modiifcată prin HG242 din 13.03.00, MO31-33/23.03.00 art.320]
   
[Anexa nr.5 modiifcată prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]

Anexa nr.6
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr. 1056
din 12 noiembrie 1997
INDICAŢII METODOLOGICE
PRIVIND DETERMINAREA VALORII ESTIMATIVE A
COMPLEXULUI PATRIMONIAL AL ÎNTREPRINDERII ŞI
 STABILIREA PREŢULUI DE VÎNZARE A PATRIMONIULUI

STATULUI
[Denumirea modificată prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Indicaţiile metodologice privind determinarea valorii estimative a complexului patrimonial unic al întreprinderii şi stabilirea preţului de vînzare a patrimoniului (denumite în continuare Indicaţii metodologice) sînt elaborate în conformitate cu Legea cu privire la proprietate, Legea cu privire la privatizare, Legea privind societăţile pe acţiuni, Legea cu privire la piaţa valorilor mobiliare, Legea cu privire la Programul de privatizare pentru anii 1997-1998 şi cu alte acte normative.
    [Pct.1 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Pct.1 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art.693]
2. Prezentele Indicaţii metodologice stabilesc modul de determinare a valorii estimative a complexelor patrimoniale unice ale întreprinderilor indiferent de forma de proprietate şi se aplică la decizia organelor lor statutare de conducere.
Valoarea estimativă a complexelor patrimoniale unice ale întreprinderilor serveşte:
1) drept temei pentru stabilirea mărimii capitalului social şi a valorii nominale a acţiunilor în cazul reorganizării întreprinderilor în societăţi pe acţiuni;
2) ca punct de pornire pentru stabilirea preţului iniţial de vînzare la licitaţie (la concurs sau în alt mod) a patrimoniului în cazul privatizării întreprinderilor de stat drept complexe patrimoniale unice unice.
   
[Pct.2 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
[Pct.2 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art.693]
3. La determinarea valorii estimative a patrimoniului, aflat la balanţa întreprinderii, se iau în considerare starea lui reală şi preţurile de piaţă existente la data evaluării.
4. Înainte de a fi determinată valoarea estimativă a complexului patrimonial unic al întreprinderii, se efectuează inventarierea întregului patrimoniu aflat la balanţa ei. Inventarierea patrimoniului întreprinderii o face comisia de inventariere, care confruntă datele evidenţei contabile cu patrimoniul real existent şi determină starea calitativă a anumitor categorii de bunuri din care acesta se constituie.
La inventarierea mijloacelor fixe se stabileşte gradul (procentul) de uzură fizică a fiecărei categorii de bunuri în dependenţă de starea lor reală în ansamblu sau de starea tehnică a celor mai importante elemente (agregate, părţi, subansambluri), precum şi lista  mijloacelor fixe care nu mai pot fi utilizate şi urmează a fi trecute la pierderi. În cazul utilajelor destinate instalării, se atestă starea calităţii fiecărei categorii.
La inventarierea mijloacelor materiale circulante se stabileşte gradul de menţinere a caracteristicilor principale ale categoriilor respective în parte şi categoriile resurselor materiale, ce nu mai pot fi utilizate şi urmează să fie trecute la pierderi.
Inventarierea  patrimoniului şi trecerea lui parţială la pierderi se înfăptuieşte în modul stabilit de lege.
   
  [Pct.4 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
5. Inventarierea patrimoniului va începe din ziua fixată de conducătorul întreprinderii şi va fi finalizată pînă la expirarea trimestrului  în curs.
[Pct.5 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art.693]
6. În baza actului, procesului-verbal de inventariere a patrimoniului evaluatorul licenţiat în domeniu înfăptuieşte evaluarea complexului patrimonial unic al întreprinderii la ata finalizării inventarierii, ţinînd cont de preţurile de piată existente la anumite categorii de active nemateriale şi financiare, mijloace fixe şi mijloace materiale circulante, şi de starea lor reală.
[Pct.6 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
[Pct.6 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art.693]
II. DETERMINAREA VALORII ESTIMATIVE
A MIJLOACELOR FIXE ŞI A ACTIVELOR NEMATERIALE
7. Sînt supuse evaluării clădirile, construcţiile, instalaţiile de transmisie, maşinile, utilajele, mijloacele de transport, animalele de lucru  şi pentru reproducere, plantaţiile de culturi multianuale şi alte mijloace fixe, aflate în utilizare, în stare de conservare, în rezervă sau în stocuri, indiferent de starea lor tehnică, gradul de uzură (exceptînd bunurile ce urmează să fie trecute la pierderi  conform rezultatelor inventarierii sau lichidate în urma accidentelor şi cheltuielile capitale pentru îmbunătăţirea terenurilor), obiectele date în arendă, transmise temporar în folosinţă şi cele gajate, indiferent de destinaţia şi locul aflării lor la data evaluării, precum şi  activele nemateriale, valoarea cărora este reflectată  în articolele corespunzătoare ale bilanţului la capitolul I .
    [Pct.7 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
8. Evaluarea mijloacelor  fixe se înfăptuieşte pe etape,  în baza valorii  totale de bilanţ şi prin determinarea consecutivă a valorii  de reconstituire şi estimative a fiecărei categorii de bunuri.
9. Ca punct de pornire pentru determinarea valorii de reconstituire a mijloacelor fixe servesc datele privind inventarierea mijloacelor fixe şi evaluarea gradului de uzură a fiecărei categorii de mijloace, înfăptuite conform rezultatelor analizei stării lor la data  întocmirii bilanţului ordinar trimestrial.
[Pct.9 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
10. Valoarea de reconstituire a mijloacelor fixe se compune:
1) pentru clădiri şi edificii - din cheltuielile înfăptuite pentru lucrările de construcţie-montaj a obiectului, cheltuielile pentru lucrările de prospecţiune şi proiectare, cheltuielile privind transportarea şi instalarea unor elemente ale obiectului, precum şi sumele  pentru  achitarea taxei pe valoarea adăugată  (T.V.A.), alte cheltuieli care se includ în costul obiectului conform actelor normative în vigoare;
2) pentru dispozitivele de transmisie şi utilajele care necesită să fie montate - din cheltuielile pentru procurarea şi transportarea lor, cheltuielile pentru turnarea temeliilor sau fixarea pilonilor, pentru lucrările de prospecţiune-proiectare, sumele achitate  pentru  T.V.A., taxele  şi impozitele vamale, alte cheltuieli care urmează a fi incluse în costul obiectelor conform actelor normative în vigoare;
3) pentru celelalte categorii de mijloace fixe - din cheltuielile înfăptuite pentru procurare şi transportare, sumele achitate pentru T.V.A., taxele şi impozitele vamale, alte cheltuieli ce ţin de procurarea acestor mijloace.
11. Valoarea de reconstituire a mijloacelor fixe se calculează reieşind din valoarea totală de bilanţ a fiecărei categorii, valoare care se corectează (micşorează, măreşte) în conformitate cu preţurile de piaţă existente la data întocmirii bilanţului trimestrial al întreprinderii.
[Pct.11 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
12. Pentru confirmarea preţului de piaţă la anumite categorii de mijloace fixe la data întocmirii bilanţului întreprinderii pe trimestrul curent pot fi folosite:
1) informaţiile despre preţuri primite în formă scrisă de la uzinele-producătoare, furnizori  sau organizaţiile de comerţ şi de la burse;
[Pct.12 subpct.1) modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
2) informaţiile despre preţuri publicate în  literatura de specialitate sau în mass-media;
3) concluzia expertizei privind valoarea lor de piaţă.
13. Concomitent cu determinarea valorii de reconstituire a mijloacelor fixe se stabileşte şi gradul de uzură a fiecărei categorii în procente şi în sume pentru toată perioada de exploatare. În acest scop se  vor folosi actele normative cu privire la normele cotelor de amortizare pentru reconstituirea totală a mijloacelor fixe şi privind modul de calculare a amortizării mijloacelor fixe, precum şi rezultatele inventarierii mijloacelor fixe şi evaluării  gradului  de uzură a fiecăreia din aceste categorii, înfăptuite conform rezultatelor analizei stării reale sau stării tehnice a celor mai  importante elemente (agregate, părţi, subansambluri).
În dependenţă de regimul de exploatare a mijloacelor fixe, care comportă creşterea sau scăderea uzurii lor, se folosesc coeficienţii respectivi de corecţie la normele de amortizare, prevăzute  de  actele normative.
Uzura se determină pentru toate categoriile de mijloace fixe aflate  în exploatare, în stare de conservare şi în rezervă, incluse în actul de  inventariere
14. Procentul normativ de uzură fizică a mijloacelor fixe se determină pe termenele de utilizare prin înmulţirea numărului anilor de exploatare a fiecărei categorii la  norma de amortizareanuală corespunzătoare. Rezultatul se înscrie în cifre întregi cu o zecimală.
Totodată, numărul de luni în exploatare se asimilează la un an în următoarele  rapoarte:  o lună - 0,083 ani, două luni - 0,166 ani, trei luni - 0,250, patru luni - 0,333, cinci luni - 0,416, şase luni - 0,500, şapte luni - 0,583, opt luni - 0,666, nouă luni - 0,750, zece  luni  - 0,833, unsprezece luni - 0,916 ani. Procentul normativ de uzură fizică a fiecărei categorii de mijloace fixe nu poate fi mai mare de 100 procente.
15. Procentul real de uzură fizică a mijloacelor fixe pe perioada exploatării lor se stabileşte prin corectarea procentului normativ de uzură a fiecărei categorii în baza datelor actului, procesului-verbal inventarierii privind uzura mijloacelor fixe, calculate în rezultatul cercetării stării  lor reale în totalitate sau a stării tehnice a celor mai importante elemente (agregate, părţi, subansambluri).
La mijloacele fixe amortizate complet, aflate în folosinţă şi bune încă pentru exploatare procentul normativ al uzurii fizice se corectează (se micşorează) ţinîndu-se cont de utilitatea lor reziduală, determinată pe calea expertizei, şi stabilindu-se numărul de ani de exploatare suplimentară a acestora (dar nu mai puţin de un an).
[Pct.15 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
16. Suma uzurii fizice a mijloacelor fixe în perioada exploatării se calculează prin înmulţirea valorii de reconstituire a fiecărei categorii şi a procentului real al uzurii ei fizice, luat în considerare, şi împărţirea rezultatului la o sută. Suma obţinută nu poate fi mai mare decît valoarea de reconstituire a categoriei menţionate de mijloace fixe.
17. Valoarea estimativă a mijloacelor fixe se determină ca diferenţa dintre valoarea lor de reconstituire şi suma uzurii fizice.
18. Valoarea estimativă a activelor nemateriale se determină reieşind din valoarea totală de bilanţ a fiecărei categorii, luîndu-se în considerare rezultatele inventarierii şi procentul normativ de uzură în perioada de exploatare.
19. Documentul de bază primar în care se introduc datele de evidenţă, de calcul şi normative, necesare pentru determinarea valorii estimative a mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, îl constituie actul de calcul al valorii estimative a activelor menţionate, tipizata căruia este indicată în anexa nr.1.
III. DETERMINAREA VALORII ESTIMATIVE A
UTILAJELOR  DESTINATE INSTALĂRII, CONSTRUCŢIILOR
NEFINALIZATE ŞI ALTOR ACTIVE EXTRACIRCULANTE
20. Sînt supuse evaluării utilajele tehnice, energetice şi de producţie care urmează să fie montate, precum şi alte utilaje care urmează să fie instalate, valoarea de bilanţ a cărora este reflectată în articolul "Utilaje de instalat" la capitolul I  "Active" al bilanţului.
   
[Pct.20 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
21. Drept punct de pornire pentru determinarea valorii de reconstituire şi a valorii estimative a anumitor categorii de utilaje destinate instalării îl constituie datele privind prezenţa lor, valoarea totală de bilanţ şi gradul de uzură morală, la evaluarea căruia sînt aplicaţi coeficienţi de reducere cu valori între 0,75 şi 1,0. Mărimea coeficientului de reducere pentru fiecare categorie de utilaje se stabileşte prin decizia comună a comisiei de inventariere a întreprinderii şi evaluatorului licenţiat în domeniu şi se consemnează în procesul-verbal respectiv.
   
[Pct.21 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Pct.21 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
22. Valoarea de reconstituire a anumitor categorii de utilaje destinate instalării se determină în modul stabilit în pct. 11 şi 12.
Valoarea estimativă a utilajelor destinate instalării se stabileşte pe calea corectării valorii lui de reconstituire pe categorii aparte, ţinîndu-se cont de coeficienţii de reducere a stării calităţii (care iau în considerare uzura morală), determinaţi la inventarierea patrimoniului.
23. Sînt supuse evaluării  obiectele  construcţiilor nefinalizate (investiţiile valorificate), cheltuielile pentru care sînt reflectate în articolul "Investiţii capitale în curs de executare" al capitolului  I "Active" al bilanţului.
   
[Pct.23 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
24. Drept punct de pornire pentru determinarea valorii de reconstituire şi a valorii estimative a obiectelor construcţiilor nefinalizate îl constituie datele privind existenţa lor, valoarea totală de bilanţ şi starea calităţii, evaluată cu aplicarea coeficienţilor de reducere a stării calitative în intervalul de la 0,75 pînă  la 1,0. Mărimea coeficientului de reducere pentru fiecare obiect de construcţie nefinalizat se stabileşte prin decizia comună a comisiei de inventariere a întreprinderii şi evaluatorului licenţiat în domeniu şi se consemnează în procesul-verbal respectiv.
   
[Pct.24 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Pct.24 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
25. Valoarea de reconstituire a obiectelor construcţiilor nefinalizate este egală cu valoarea lor totală de bilanţ.
Valoarea estimativă a obiectelor construcţiilor nefinalizate se stabileşte  pe calea corectării valorii lor de reconstituire, ţinîndu-se cont de coeficienţii de scadenţă, determinaţi la inventarierea patrimoniului.
26. Sînt supuse evaluării şi alte active extracirculante (în plus la cele indicate în pct. 7, 20 şi 23), a căror valoare totală de bilanţ este reflectată în articolul "Alte active extracirculante" din capitolul I "Active" al bilanţului.
   
[Pct.26 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
27. Valoarea estimativă a altor active extracirculante se determină conform valorii lor totale de bilanţ ( se echivalează cu aceasta).
28. Principalul document primar în care se introduc datele de evidenţă, de calcul şi normative, necesare pentru determinarea valorii estimative a utilajelor destinate instalării, obiectelor construcţiilor nefinalizate şi altor active extracirculante, îl constituie actul de calcul al valorii estimative a activelor menţionate, tipizata căruia este indicată în anexa nr.2.
IV. DETERMINAREA VALORII ESTIMATIVE
A MIJLOACELOR MATERIALE CIRCULANTE
29. Evaluarea stocurilor de producţie, a obiectelor de mică valoare şi scurtă durată, producţiei finite şi mărfurilor, cheltuielilor pentru producţia neterminată şi lucrărilor (serviciilor) neterminate, cheltuielilor anticipate, a altor valori materiale şi cheltuieli care se referă la mijloacele circulante, valoarea cărora este reflectată în articolele respective ale capitolului II al bilanţului, se efectuează potrivit rezultatelor inventarierii  în baza datelor de costuri indicate în scriptele de evidenţa contabilă la data evaluării.
   
[Pct.29 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
30. Valoarea estimativă a stocurilor de producţie, a obiectelor de mică valoare şi scurtă durată, produselor finite şi a mărfurilor se determină după preţurile de achiziţionare (costurile de fabricaţie), dacă ele nu diferă de cele în vigoare (de piaţă) cu mai mult de 20 procente. În caz contrar, aceste valori materiale şi mărfuri se vor reevalua potrivit preţurilor de piaţă. Preţurile de piaţă se vor stabili în baza datelor indicate în pct. 12.
Valoarea estimativă a altor categorii de mijloace materiale circulante se determină  luîndu-se în calcul preţul de achiziţionare (cheltuielile de fabricaţie) reflectat în evidenţa contabilă.
31. Rezultatele reevaluării (reducerii preţului) mijloacelor materiale circulante se reflectă în scriptele de evidenţă şi darea de seamă contabilă în modul stabilit de actele normative respective.
32. Principalul document primar în care se introduc datele de evidenţă şi calcul, necesare pentru determinarea valorii estimative a mijloacelor materiale circulante, este actul de calcul al valorii  lor estimative, tipizata căruia se indică în anexa nr.3.
V. EVALUAREA ACTIVELOR ŞI PASIVELOR
FINANCIARE CIRCULANTE
33. Sînt supuse evaluării investiţiile financiare pe termen lung, precum şi activele şi pasivele circulante, valoarea cărora este reflectată  în articolele respective ale capitolului III  "Active" şi capitolele II şi III "Pasive" ale bilanţului.
   
[Pct.33 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
34. Investiţiile financiare pe termen lung în valori mobiliare se evaluează după valoarea lor de piaţă sau de estimare, alte tipuri de investiţii  - conform datelor de evidenţă  la ziua evaluării patrimoniului întreprinderii.
[Pct.34 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
35. Mijloacele reflectate în articolele valutare ale activelor şi pasivelor bilanţului se evaluează în lei în modul stabilit de actele normative respective.
Alte categorii de active şi pasive financiare se evaluează după valoarea reflectată la articolele respective ale bilanţului întreprinderii.
36. În cazuri excepţionale, prin decizia organului statutar de conducere coordonată cu organul central de specialitate al statului,suma de evidenţă a datoriilor debitoare pentru mărfuri (lucrări, servicii) şi avansurilor plătite furnizorilor şi antreprenorilor se  micşorează cu suma pierderilor pe datoriile dubioase ale întreprinderii.
[Pct.36 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
37. Documentul primar principal în care se înscriu datele de evidenţă şi de calcul, necesare pentru determinarea valorii estimative a activelor şi pasivelor financiare, este actul de calcul al valorii lor estimative, tipizata căruia se indică în anexa nr.4.
VI. SPECIFICUL DETERMINĂRII VALORII ESTIMATIVE A
COMPLEXULUI PATRIMONIAL AL ÎNTREPRINDERILOR DE
ARENDĂ ŞI INTERGOSPODĂREŞTI
38. Valoarea estimativă a complexului patrimonial al unei întreprinderi de arendă  sau intergospodăreşti se determină în modul prevăzut în capitolele I-V ale prezentelor Indicaţii metodolodice.
39. La determinarea valorii estimative a complexului patrimonial al întreprinderii de arendă calculele se efectuează pe întregul complex şi, separat - pe patrimoniul transmis în arendă şi sporul la el obţinut din contul mijloacelor arendatorului şi alocărilor din buget  în  perioada acţiunii contractului de arendă.
40. Mijloacele fixe, transmise în arendă şi sporul din contul mijloacelor arendatorului şi alocaţiilor bugetare (patrimoniul de stat inconsumptibil), se evaluează în baza valorii lor de reconstituire ţinîndu-se cont de uzura normală, dacă contractul de arendă nu  prevede altceva.
Activele nemateriale se evaluează conform valorii lor totale de bilanţ ţinîndu-se  cont de uzura normativă pentru perioada de arendă, dacă contractul de arendă nu prevede altceva.
41. Utilajele destinate instalării, obiectele construcţiilor nefinalizate, transmise în arendă, şi sporul la ele, obţinut din contul mijloacelor arendatorului şi alocaţiilor bugetare, se evaluează pe baza valorii lor de reconstituire ţinîndu-se cont de starea lor calitativă. Alte  active extracirculante, transmise în arendă, se vor evalua conform valorii lor totale de bilanţ.
42. Anumite categorii de mijloace materiale circulante, transmise în arendă (patrimoniul de stat consumptibil), se evaluează în volumul fixat la data transmiterii lor în arendă, după preţurile stabilite la data încetării acţiunii contractului de arendă.
În situaţia cînd documentele privind componenţa mijloacelor materiale circulante, transmise în arendă, lipsesc în legătură cu expirarea termenelor lor normative de păstrare, valoarea estimativă a acestor mijloace circulante se determină în baza valorii lor de bilanţ la data transmiterii în arendă şi luînd în calcul taxa pentru utilizarea lor în  perioada acţiunii contractului de arendă, potrivit ratei medii anuale de refinanţare a Băncii Naţionale a Moldovei. În cazul în care întreprinderea achită taxa de arendă în corespundere cu valoarea mijloacelor circulante, suma acestei taxe nu se va include în valoarea estimativă a mijloacelor materiale circulante arendate.
43. Valoarea estimativă a mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, care aparţin colectivului de arendă, se determină ca diferenţa dintre valoarea estimativă a tuturor mijloacelor fixe şi activelor nemateriale ale întreprinderii de arendă la data încetării contractului de arendă şi valoarea estimativă a mijloacelor fixe şi activelor nemateriale transmise de către stat în arendă şi sporul la ele, obţinut din contul mijloacelor sale în perioada acţiunii contractului de arendă.
În cazul în care din totalitatea mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, obţinute în perioada acţiunii contractului de arendă, este imposibilă divizarea celor procurate din contul arendatorului şi alocaţiilor bugetare, valoarea părţii de mijloace fixe şi active nemateriale, care aparţin statului, se va determina prin raportarea mijloacelor statului la mijloacele proprii ale întreprinderii de arendă, destinate în anul corespunzător pentru investiţii capitale.
44. Valoarea estimativă a utilajelor destinate instalării, a obiectelor construcţiilor nefinalizate şi altor active extracirculante, care aparţin colectivului de arendă, se determină în modul stabilit la pct. 43 pentru calcularea valorii mijloacelor fixe.
45. Valoarea estimativă a mijloacelor materiale şi altor mijloace circulante, care aparţin colectivului de arendă, se determină ca diferenţa dintre valoarea estimativă a mijloacelor circulante ale întreprinderii de arendă la data încetării acţiunii contractului de arendă  şi  valoarea estimativă a mijloacelor circulante, transmise în arendă de către stat.
46. La determinarea valorii estimative a complexului patrimonial al întreprinderii intergospodăreşti, calculele se efectuează pentru întregul complex, cu determinarea cotelor-părţi patrimoniale ale fondatorilor (inclusiv a statului), în conformitate cu Indicaţiile metodologice, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 561 din 19 august 1995.
VII. PERFECTAREA REZULTATELOR DETERMINĂRII
VALORII  ESTIMATIVE A COMPLEXULUI PATRIMONIAL
UNIC AL ÎNTREPRINDERII
[Capitolul VII denimirea modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
47. Evaluatorul independent, licenţiat în domeniu va semna documentele primare de evaluare a complexului patrimonial unic al întreprinderii, iar în cazul întreprinderii de arendă - şi documentele primare privitor la evaluarea patrimoniului de stat transmis în arendă, care se vor întocmi  conform tipizatelor indicate în anexele nr. 1-4.
[Pct.47 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
[Pct.47 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
48. În baza documentelor primare privind evaluarea anumitor categorii de patrimoniu, evaluatorul licenţiat în domeniu va întocmi şi va semna actele respective privind valoarea estimativă a patrimoniului pe categorii, potrivit tipizatelor specificate în anexele nr. 5,6 şi 7.
În cazul întreprinderii de arendă, evaluatorul licenţiat în domeniu întocmeşte suplimentar şi semnează acte similare cu tipizata privind valoarea estimativă a patrimoniului, care aparţine statului. Valoarea estimativă a întreprinderii de arendă, inclusiv a patrimoniului de stat, se stabileşte de comun acord cu arendatorul (succesorul lui de drept).
În cazul întreprinderii intergospodăreşti, evaluatorul licenţiat în domeniu va legaliza rezultatele evaluării complexului patrimonialunic şi determinării cotei-părţi de patrimoniu a fondatorilor în conformitate cu Indicaţiile metodologice, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 561 din 19 august 1995.
    [Pct.48 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Pct.48 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
49. În temeiul actelor indicate în pct. 48, evaluatorul licenţiat în domeniu întocmeşte şi semnează actul centralizator al valorii estimative a complexului patrimonial unic al întreprinderii de stat, în care indică mărimea aportului patrimonial al statului în capitalul social al societăţii pe acţiuni care se înfiinţează (conform anexei nr.8).
    Actul centralizatoral valorii estimative a complexului patrimonial unic al întreprinderii de arendă sau intergospodăreşti şi mărimea aporturilor statului şi al colectivului de arendă (sau ale fondatorilor întreprinderilor intergospodăreşti) în capitalul social al societăţii pe acţiuni se întocmeşte de către evaluatorul licenţiat în domeniu potrivit tipizatei din anexa nr.9.
    [Pct.49 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Pct.49 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
    50. Evaluatorul licenţiat în domeniu va prezenta documentele primare de evaluare a unor categorii aparte de patrimoniu, actele valorii estimative a patrimoniului pe grupe şi actul centralizator al valorii estimative a complexului patrimonial unic al întreprinderii conducătorului acesteia, care le va examina şi va adopta hotărîrea în cauză în termen de 15 zile de la data intrării lor.
    [Pct.50 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Pct.50 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
51. Evaluatorul licenţiat în domeniu, conducătorul, contabilul-şef şi alte persoane oficiale ale întreprinderii poartă răspundere materială, disciplinară, administrativă şi penală pentru înfăptuirea neconformă a inventarierii şi pentru inexactitatea datelor privind evaluarea activelor şi  pasivelor incluse în actele de evaluare a complexului patrimonial unic al întreprinderii.
[Pct.51 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
[Pct.51 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
VIII. DETERMINAREA PREŢULUI INIŢIAL DE VÎNZARE
A PATRIMONIULUI STATULUI
[Capitolul VIII denumirea modificată prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
52. Valoarea estimativă a complexului patrimonial unic se ia drept bază pentru calculul activelor nete ale întreprinderii şi determinarea preţului iniţial de vînzare a patrimoniului, precum şi pentru stabilirea preţului nominal al acţiunilor - în cazul reorganizării întreprinderii în societate pe acţiuni.
   
[Pct.52 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
    [Pct.52 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
53. Preţul iniţial constituie preţul de pornire la vînzarea patrimoniului la licitaţie, concurs comercial sau în alt mod.
[Pct.53 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
[Pct.53 modificat prin HG876 din 17.08.98, MO77-78/28.08.98 art.779]
54. Preţul iniţial de vînzare a patrimoniului statului se stabileşte de către comisia de licitaţie (de concurs), numită de Agenţia Privatizare pe lîngă Ministerul Economiei şi Comerţului.
     
[Pct.54 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
[Pct.54 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
[Pct.55-61 excluse prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693; pct. 62-74 devin respectiv pct.55-67]
     [Pct.55-61 modificate prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
A. Determinarea preţului iniţial de vînzare a
întreprinderii drept complex unic de producţie
55. Preţului iniţial de vînzare a unei întreprinderi considerată complex unic de producţie (în continuare - obiectul) se stabileşte în baza calculului activelor nete ale obiectului conform situaţiei la data întocmirii bilanţului pentru trimestrul curent, premergător punerii obiectului în vînzare.
56. Valoarea activelor nete ale obiectului se calculează, conform valorii de bilanţ, în modul stabilit de lege. La cererea organului statutar de conducere, activele nete ale întreprinderii vor fi calculate şi conform valorii estimative (de piaţă) de către o organizaţie de evaluare, licenţiată în domeniu.
[Pct.56 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
     
[Pct.56 (63) modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
57. Evaluatorul licenţiat în domeniu a obiectului calculează în prealabil, conform valorii activelor nete, preţul minim şi maxim de vînzare aplicînd corespunzător coeficientul integral minim şi maxim al conjuncturii cererii (Cmin şi Cmax) acelei părţi din patrimoniu care include mijloacele fixe, utilajele destinate instalării şi construcţiile capitale nefinalizate (Ve).
      [Pct.57 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
[Pct.57(64) modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
58. Coeficientul integral al conjuncturii cererii C(min , max) se calculează ca produsul coeficienţilor care specifică: amplasarea obiectului pe teritoriul republicii (C1), amplasarea  lui într-o localitate (C2), gradul de prezenţă a infrastructurii  (C3), tipul clădirii, edificiului, încăperii  (C4). Valorile coeficienţilor şi intervalele schimbării lor sînt prezentate în anexa nr.10.
[Pct.58 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
59. Preţul minim şi cel maxim al patrimoniului obiectului se determină în baza valorii activelor nete în dependenţă de mărimea calculată (maximă şi minimă) a coeficientului integral al conjuncturii cererii, astfel:
Pmin = (Ve x Cmin + Vn + Vm) şi Pmax = (Ve x Cmax + Vn + Vm),
unde: Vn reprezintă valoarea activelor nemateriale, investiţiilor financiare pe termen lung şi altor active extracirculante, iar Vm  - valoarea mijloacelor circulante proprii.
Valoarea patrimoniului pus în vînzare se determină după ponderea lui în valoarea patrimoniului obiectului şi se exprimă în părţi de unitate.
Calculele se efectuează conform valorii de bilanţ, iar în cazul prevăzut de pct.56 - şi conform valorii estimative a activelor nete (anexa nr. 11).
[Pct.59 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
60. Comisia de licitaţie (de concurs) stabileşte preţul iniţial de vînzare a cotei supuse vînzării din obiect în intervalul dintre preţul minim (Pmin) şi preţul maxim (Pmax ), cu rotunjirea cifrei pînă la una mie lei.
[Pct.60 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
B. Determinarea preţului iniţial de vînzare a obiectlui
construcţiei nefinalizate
61. Preţul iniţial de vînzare a obiectului construcţiei nefinalizate este stabilit de către comisia de licitaţie (de concurs) în temeiul valorii lui de reconstituire, determinată prin reevaluarea la preţurile pieţei a cheltuielilor reale suportate la executarea lucrărilor de construcţie şi montare la data stabilită de organul statutar de conducere.
[Pct.61 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
Reevaluarea cheltuielilor reale pentru executarea lucrărilor de construcţie şi montare a obiectelor nefinalizate se efectuează în modul stabilit de actele normative respective.
62. Comisia de licitaţie (de concurs) stabileşte preţul iniţial de vînzare a obiectului construcţiei nefinalizate (P), cu rotunjirea cifrei pînă la o mie lei după formula:
P = V x C1 x C2 x C3,
unde: V este valoarea de reconstituire a obiectului;
C1 - coeficientul care reflectă perioada de conservare a obiectului (de  întrerupere a lucrărilor de construcţie), cu valori de la  1,0  cu micşorare pînă la 0,07 unităţi pentru fiecare an de conservare;
C2 - coeficientul care reflectă starea calitativă a obiectului, cu valori între 0,75 şi 1,0;
C3 - coeficientul care specifică locul amplasării obiectului; pentru or. Chişinău avînd valori între 1,0 şi 1,4, pentru alte oraşe - de  la 0,8 pînă la 1,2, iar pentru localităţi rurale - între 0,7 şi 1,0.
      [Pct.62(69) excluse prin
HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
63. Comisia de licitaţie (de concurs) determină în modul stabilit preţul iniţial de vînzare a terenului aferent obiectului construcţiei nefinalizate sau suma taxei de arendă şi perioada transmiterii lui  în arendă.

IX. DISPOZIŢII FINALE
64. Modul de completare şi întocmire a documentelor pentru determinarea valorii estimative a complexului patrimonial unic al întreprinderii se stabileşte de organul statutar de conducere.
     
[Pct.64 modificat prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]
[Pct.64 modificat prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]
65. La scoaterea repetată în vînzare a complexului patrimonial unic al întreprinderii sau a obiectului construcţiei nefinalizate, comisia de licitaţie (de concurs) este în drept să adopte o decizie privind reducerea preţului lui iniţial de vînzare, dar cu cel mult 25 procente.
[Pct.66 -67 excluse prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693]

   
anexa nr.1
   
[Anexa nr.1 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

    anexa nr.2
   
[Anexa nr.2 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5
   
[Anexa nr.5 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

    anexa nr.6
   
[Anexa nr.6 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

    anexa nr.7
   
[Anexa nr.7 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

    anexa nr.8
   
[Anexa nr.8 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

    anexa nr.9
   
[Anexa nr.9 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

   
[Anexa 10 exclusă prin HG596 din 14.05.02, MO66-68/23.05.02 art. 693; anexele nr.11-12 devin anexele nr.10-11]

    anexa nr.10
   
[Anexa nr.10 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]

   
anexa nr.11
    [Anexa nr.11 modificată prin HG367 din 11.04.06, MO63-65/21.04.06 art.417]