HGA224/2005
ID intern unic:  294598
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 224
din  24.02.2005
cu privire la Regulamentul, structura şi
efectivul Vistieriei de Stat a Republicii Moldova
Publicat : 11.03.2005 în Monitorul Oficial Nr. 39-41     art Nr : 289
    HG118 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.134

    NOTĂ:
    în tot textul Regulamentului sintagma "Departamentul Vamal" se înlocuieşte cu sintagma "Serviciul Vamal", iar sintagma "Departamentul Statistică şi Sociologie" se înlocuieşte cu sintagma "Biroul Naţional de Statistică" prin  HG118 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.134

    În conformitate cu Legea nr.282-XV din 22 iulie 2004 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul Vistieriei de Stat a Republicii Moldova, conform anexei nr.1;
    structura Vistieriei de Stat a Republicii Moldova, conform anexei nr.2.
    2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului Vistieriei de Stat a Republicii Moldova în număr de 13 unităţi, cu un fond de retribuire a muncii conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
    [Pct.2 în redacţia HG335 din 21.03.08, MO63-65/28.03.08 art.406]
    3. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform listei specificate în anexa nr. 3.

     PRIM-MINISTRU                                         Vasile TARLEV

    Contrasemnează:
    Ministrul economiei                                          Marian Lupu
    Ministrul finanţelor                                           Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                                               Victoria Iftodi

    Chişinău, 24 februarie 2005.
     Nr. 224.

Anexa nr. l
la Hotărîrea Guvernului
nr. 224 din 24 februarie 2005
REGULAMENTUL
VISTIERIEI DE STAT A REPUBLICII MOLDOVA
I. Dispoziţii generale
    1. Vistieria de Stat a Republicii Moldova (în continuare - Vistieria de Stat) este o instituţie de specialitate în administraţia publică, creată pe lîngă Ministerul Finanţelor, care formează şi completează Fondul de stat al metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, coordonează activitatea cu metale preţioase şi pietre preţioase pe teritoriul Republicii Moldova.
    Vistieria de Stat este persoană juridică, finanţată din contul mijloacelor bugetului de stat, dispune de conturi trezoreriale de mijloace bugetare şi speciale (în lei şi în valută străină) în trezoreriile teritoriale ale Ministerului Finanţelor, de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba moldovenească.
   
[Pct.1 al.2) modificat prin HG341 din 03.05.10, MO70-71/11.05.10 art.418]
    2. În activitatea sa, Vistieria de Stat se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea nr.282-XV din 22 iulie 2004 privind regimul metalelor preţioase şi pietrelor preţioase (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr.171-174, art.777) şi alte legi ale Republicii Moldova, de hotărîrile Parlamentului şi ale Guvernului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordinele, regulamentele şi instrucţiunile Ministerului Finanţelor, precum şi de prezentul Regulament.
II. Sarcinile de bază ale Vistieriei de Stat
    3. Vistieria de Stat are următoarele sarcini de bază:
    1) formarea şi completarea Fondului de stat al metalelor preţioase şi pietrelor preţioase (în continuare - Fondul de stat), asigurarea primirii, evaluării definitive, evidenţei, păstrării şi integrităţii valorilor intrate în Fondul de stat şi administrarea operativă a acestuia, asigurarea păstrării secretului de stat privind rezervele şi circulaţia valorilor Fondului de stat;
    2) elaborarea modului de primire, evaluare definitivă, sortare, păstrare, circulaţie, livrare şi ţinere a evidenţei contabile a valorilor primite de Vistieria de Stat pentru completarea Fondului de stat, precum şi a celor primite de la organele de drept spre păstrare temporară;
    3) satisfacerea necesităţilor statului în metale preţioase şi pietre preţioase, în volumele şi sortimentul stabilite de Ministerul Finanţelor;
    [Pct.3 subpct.3) modificat prin HG118 din 06.02.07, MO21-24/16.02.07 art.134]
   4) coordonarea activităţilor cu metale preţioase şi pietre preţioase pe teritoriul Republicii Moldova, acordarea asistenţei metodologice şi normative autorităţilor responsabile şi agenţilor economici în domeniu;
   5) elaborarea, în comun cu Ministerul Finanţelor, a Regulamentului Fondului de stat al metalelor preţioase şi pietrelor preţioase;
   6) coordonarea lucrărilor cu valorile confiscate şi cele fără stăpîn, cu bunurile trecute în proprietatea statului cu drept de succesiune, cu comorile descoperite, ce prezintă valoare istorică, ştiinţifică, artistică sau altă valoare culturală, precum şi cu obiectele de cult, pentru determinarea destinaţiei şi distribuirea acestora, în modul stabilit de Comisia interdepartamentală, instituită de Guvern;
  7) elaborarea, în comun cu ministerele şi departamentele respective, a proiectelor de acte legislative şi normative ce reglementează activităţile cu metale preţioase şi pietre preţioase (importul/exportul, achiziţionarea metalelor preţioase şi pietrelor preţioase cuprinse în articole şi resturi, comercializarea metalelor preţioase şi pietrelor preţioase şi articolelor din ele, colectarea, prelucrarea, afinarea şi utilizarea resturilor şi deşeurilor ce conţin metale preţioase) pe teritoriul Republicii Moldova;
    8) elaborarea, în comun cu alte autorităţi abilitate şi antreprenorii specializaţi în activităţi cu metale preţioase şi pietre preţioase, a standardelor naţionale şi reglementărilor tehnice referitoare la metale preţioase şi pietre preţioase, la articolele din ele;
    9) achiziţionarea de la populaţie a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, comercializarea articolelor din metale preţioase şi pietre preţioase, prestarea serviciilor de lombard şi altor servicii ce ţin de utilizarea metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, prin intermediul Centrului specializat "Tezaur";
    10) constatarea şi sancţionarea, în condiţiile legii, a încălcărilor prevederilor legale.
III. Funcţiile Vistieriei de Stat
    4. În conformitate cu sarcinile ce îi revin, Vistieria de Stat exercită următoarele funcţii:
    1) asigură formarea şi completarea Fondului de stat prin:
    procurarea metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, articolelor ce le conţin, monedelor şi altor valori pe piaţa internă sau cea externă, inclusiv a celor achiziţionate de la populaţie, a articolelor din metale preţioase şi pietre preţioase amanetate şi nerăscumpărate, în termenele stabilite în contracte, din casele de amanet (lombarduri), instituţiile financiare şi Centrul specializat "Tezaur" al Vistieriei de Stat, a metalelor preţioase neutilizate în procesul de producţie al întreprinderilor, instituţiilor (materie primă, lingouri, deşeuri de metale preţioase etc.), a metalelor preţioase obţinute, după prelucrarea primară de către întreprinzători şi obţinerea lingourilor omogene, din deşeuri şi resturi industriale şi cele extrase după casarea tehnicii de calcul, tehnicii radioelectronice, utilajului, materialelor cine-, foto-, radiografice, altor deşeuri, precum şi din alte surse. Completarea Fondului de stat se efectuează din contul mijloacelor prevăzute anual în bugetul de stat, special pentru crearea Tezaurului de stat, precum şi din contul mijloacelor speciale, obţinute de la comercializarea articolelor ce nu prezintă interes pentru Fondul de stat;
    primirea, cu titlul gratuit, de la inspectorate fiscale de stat şi alte autorităţi ale administraţiei publice a valorilor confiscate, fără stăpîn, a bunurilor trecute în proprietatea statului cu drept de succesiune şi a comorilor descoperite, obiectelor găsite ce conţin metale preţioase, a bunurilor care au valoare istorică, ştiinţifică, artistică sau altă valoare culturală şi a obiectelor de cult ( în baza actelor normative sau conform hotărîrilor rămase definitive ale instanţelor judecătoreşti), precum şi a valorilor transmise statului cu titlu de donaţie de către persoane juridice şi fizice, a valorilor predate de funcţionarii publici care le-au primit în calitate de cadouri de la persoanele juridice sau fizice în timpul exercitării obligaţiilor de serviciu;
    primirea valorilor din alte surse legale;
    2) studiază practica mondială în domeniul activităţii cu metale peţioase şi pietre preţioase, piaţa internă şi externă, analizează nivelul preţurilor la metale preţioase şi pietre preţioase pe piaţa mondială şi înaintează Ministerului Finanţelor calcule şi propuneri privind stabilirea preţurilor de achiziţie şi de decontare la metale preţioase şi pietre preţioase în Republica Moldova, precum şi a preţurilor libere de comercializare la articolele produse în serie, ce se expun spre vînzare în subdiviziunile Vistieriei de Stat;
    3) studiază şi implementează metodele avansate ale altor ţări în domeniul clasificării şi evaluării pietrelor preţioase;
    4) participă la elaborarea, monitorizarea şi realizarea măsurilor în scopul eficientizării procesului de utilizare a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase în economia naţională şi comercializării acestora pe piaţa externă;
    5) în colaborare cu Serviciul Vamal, Biroul Naţional de Statistică, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat, Camera de Stat pentru Supravegherea Marcării şi cu alte organe interesate, monitorizează circulaţia pe piaţa internă a metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, a articolelor din ele;
    6) elaborează şi prezintă, în caz de necesitate, Serviciul Vamal, organelor de drept şi altor instituţii interesate preţurile orientative în vigoare (de achiziţie şi medii libere de comercializare) la metale preţioase şi pietre preţioase, la bijuterii şi alte articole din metale preţioase şi pietre preţioase;
    7) în comun cu Biroul Naţional de Statistică, elaborează modul de ţinere a evidenţei circulaţiei metalelor preţioase, inclusiv a celor extrase din tehnica de calcul, dispozitive, utilaje, aparataje, armament şi tehnica militară, piese de schimb, materiale cine-, foto, radiografice şi alte articole casate;
    8) ţine evidenţa contabilă a valorilor de care dispune Vistieria de Stat, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu instrucţiunea, aprobată de Ministerul Finanţelor, asigură păstrarea şi integritatea valorilor Fondului de stat;
    9) inventariază anual valorile Fondului de stat, cu deschiderea obligatorie a locurilor de păstrare şi cîntărirea valorilor, a căror greutate nu a fost supusă controlului în decurs de 5 ani, cu excepţia valorilor pentru care, în conformitate cu condiţiile de păstrare, este interzisă, în timpul inventarierii, deschiderea şi cîntărirea lor (metalelor în pulbere şi soluţii, mostrelor de arbitraj, lingourilor standarde şi de măsură etc.);
    10) asigură examinarea chestiunilor ce ţin de casarea şi comercializarea bunurilor materiale care conţin metale preţioase şi pietre preţioase. În limitele competenţei sale, acordă ajutor metodologic şi informaţional agenţilor economici în problemele ce ţin de evidenţa metalelor preţioase şi pietrelor preţioase, formarea preţurilor libere şi de achiziţie, determinarea existenţei metalelor preţioase în aparatele, utilajele şi alte articole casate, comercializarea şi trecerea la pierderi a articolelor ce conţin metale preţioase, utilizarea resurselor secundare, precum şi în alte probleme privind utilizarea metalelor preţioase şi a pietrelor preţioase;
    11) organizează, după caz, prelucrarea şi afinarea resturior şi deşeurilor metalelor preţioase şi a metalelor preţioase ce nu corespund condiţiilor tehnice, precum şi şlefuirea diamantelor şi altor pietre preţioase, fabricarea articolelor noi, restaurarea şi repararea bijuteriilor şi altor obiecte de valoare de care dispune Fondul de stat;
    12) comercializează, prin intermediul Centrului specializat "Tezaur", la preţuri libere, coordonate cu Ministerul Finanţelor, valorile ce nu prezintă interes pentru Fondul de stat (bijuterii produse în serie din metale preţioase, inclusiv cu pietre semipreţioase şi artificiale, mărgăritare cultivate artificial şi imitate, obiecte ce nu prezintă valoare istorică, ştiinţifică, artistică sau altă valoare culturală şi alte valori, cu excepţia lingourilor standard şi de măsură, bijuteriilor cu montări din pietre preţioase, monedelor din metale preţioase şi altor valori numismatice, a obiectelor unice de valoare autentică, în baza deciziilor experţilor), anterior trecute în Fondul de stat al metalelor preţioase şi pietrelor preţioase;
    13) acordă populaţiei împrumuturi cu amanetarea articolelor din metale preţioase şi pietre preţioase, precum şi prestează servicii ce ţin de utilizarea articolelor din metale preţioase şi pietre preţioase, primeşte spre păstrare de la persoane fizice şi juridice obiecte de valoare din metale preţioase şi pietre preţioase;
    14) informează anual Guvernul şi Ministerul Finanţelor despre activitatea ce ţine de completarea Fondului de stat al metalelor preţioase şi pietrelor preţioase;
    15) exercită şi alte funcţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
IV. Drepturile Vistieriei de Stat
    5. Întru îndeplinirea sarcinilor încredinţate, Vistieria de Stat are următoarele drepturi:
    1) să elaboreze, în comun cu autorităţile abilitate, acte legislative şi normative, regulamente, instrucţiuni, standarde naţionale şi reglementări tehnice, referitoare la metale preţioase şi pietre preţioase, la articole din ele, să stabilească preţurile cu ridicata şi cu amănuntul la metale preţioase şi la pietre preţioase, la bijuterii (pentru expunere spre vînzare în Centrul specializat "Tezaur"), precum şi preţurile la valorile achiziţionate de la populaţie de către Vistieria de Stat şi alţi agenţi economici, în bază de contract şi în modul stabilit de Guvern;
    2) să evalueze metalele preţioase, pietrele preţioase şi articolele din ele la preţuri de achiziţie sau libere de comercializare;
    3) să trimită peste hotare, de comun acord cu Ministerul Finanţelor, specialişti din cadrul său, pentru a acumula experienţa altor instituţii similare privind reglementarea activităţilor cu metale preţioase şi pietre preţioase, a participa la seminare, simpozioane, tîrguri internaţionale, pentru a se informa asupra utilajului şi proceselor tehnologice de prelucrare a metalelor preţioase şi a pietrelor preţioase, asupra modului de evidenţă şi păstrare, asupra metodelor de expertizare a metalelor preţioase şi a pietrelor preţioase, precum şi în alte scopuri vizînd activitatea Vistieriei de Stat cu valorile Fondului de stat;
    4) să organizeze şi să inaugureze, în conformitate cu deciziile Guvernului, în ţară şi peste hotare, expoziţii ale valorilor din Fondul de stat, precum şi a articolelor din metale preţioase şi pietre preţioase ale producătorilor autohtoni, să organizeze editarea producţiei de reclamă privitoare la activitatea Vistieriei;
    5) să procure, în modul stabilit, de la persoane fizice şi juridice din ţară sau din străinătate metale preţioase, pietre preţioase şi articole confecţionate cu încorporarea acestora, obiecte care au valoare istorică, ştiinţifică, artistică sau altă valoare culturală, precum şi obiecte de cult, pietre preţioase naturale cu caracteristici calitative superioare, bijuterii executate la un înalt nivel artistic din metale preţioase şi pietre preţioase, inclusiv care prezintă valoare de muzeu şi anticariat, la preţuri conform înţelegerii (coordonate cu Ministerul Finanţelor), pentru a fi incluse în Fondul de stat;
    6) să primească, în baza deciziilor organelor de drept şi vamale, inspectoratelor fiscale de stat, spre păstrare temporară metale preţioase, pietre preţioase şi bijuterii sechestrate, pînă la adoptarea deciziei definitive a instanţei judecătoreşti;
    7) să primească în amanet şi spre păstrare, precum şi la consignaţie, bijuterii şi alte articole din metale preţioase şi pietre preţioase;
    8) să organizeze, cu permisiunea Ministerului Finanţelor, concursuri-probe experimentale între deţinătorii de licenţe pentru prelucrarea resturilor şi deşeurilor ce conţin metale preţioase, eliberîndu-le acestora cantităţi de resturi şi deşeuri egale, suficiente pentru a stabili oferta cea mai avantajoasă - agentul economic cu care urmează a fi încheiate contracte de prelucrare şi de afinare a resturilor şi a deşeurilor, precum şi a metalelor preţioase ce nu corespund condiţiilor tehnice, aflate la Vistieria de Stat şi să primească de la agenţi economici metalele preţioase, obţinute în urma prelucrării, la Vistieria de Stat pentru completarea Fondului de stat;
    9) să creeze comisii şi consilii consultative pentru expertizarea şi evaluarea valorilor procurate de la persoane juridice şi fizice, cu antrenarea specialiştilor în materie din alte instituţii;
    10)  să treacă în documentaţia de evidenţă la pierderi sau să înregistreze la intrări diferenţa de greutate a metalelor preţioase şi a pietrelor preţioase, formată în urma lucrărilor efectuate în Vistieria de Stat, în conformitate cu prevederile instrucţiunii respective, aprobate de Ministerul Finanţelor, precum şi în conformitate cu procesele tehnologice (reparare, restaurare a bijuteriilor şi prelucrare a metalelor preţioase şi deşeurilor ce le conţin), cu valorile Fondului de stat, de la întreprinderile prelucrătoare, în limitele normelor în vigoare, cu reflectarea rezultatelor în documentele de evidenţă contabilă.
V. Structura şi organele de conducere ale Vistieriei de Stat
    6. Schema de încadrare a Vistieriei de Stat se aprobă de către Ministerul Finanţelor.
    Subdiviziunile interioare îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu regulamentele aprobate de şeful Vistieriei de Stat.
    7. Activitatea Vistieriei de Stat şi formarea Fondului de stat sînt conduse de şeful Vistieriei de Stat. Şeful şi adjunctul Visteriei de Stat sînt numiţi în şi eliberaţi din funcţie  de către ministrul finanţelor.
    [Pct.7 în redacţia HG661 din 10.11.09, MO163-164/13.11.09 art.729]
    8. Şeful Vistieriei de Stat:
    poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor atribuite Vistieriei de Stat;
    acţionează fără procură în numele Vistieriei de Stat, reprezentînd-o în toate instituţiile şi organizaţiile, dispune, în conformitate cu legislaţia în vigoare, de patrimoniul Vistieriei de Stat, încheie contracte, eliberează procuri (delegaţii), deschide în instituţiile financiare conturi curente şi alte conturi;
    asigură utilizarea mijloacelor bugetare şi speciale în strictă conformitate cu destinaţia acestora;
    în limitele competenţei sale, emite ordine, angajează şi concediază personalul, în conformitate cu legislaţia în vigoare, stimulează şi sancţionează salariaţii din cadrul Vistieriei de Stat;
    înaintează, în modul stabilit, spre examinare Ministerului Finanţelor chestiunile ce ţin de activitatea Vistieriei de Stat;
aprobă, de comun acord cu Ministerul Finanţelor, planuri, programe şi proiecte, referitoare la activitatea de bază a Vistieriei de Stat.
   [Pct.9 exclus prin  HG661 din 10.11.09, MO163-164/13.11.09 art.729]
    10. Persoanele cu funcţii de răspundere, precum şi cele cu răspundere materială, sînt încadrate după ce sînt supuse unui control special.
   11. Regimul de trecere şi cel din interiorul obiectului, paza şi însoţirea valorilor în timpul transportării, precum şi alte măsuri ce ţin de paza obiectelor, se stabilesc printr-un regulament special, aprobat de Ministerul Finanţelor, de comun acord cu Ministerul Afacerilor Interne şi Serviciul de Informaţii şi Securitate.
VI. Încetarea activităţii Vistieriei de Stat
    12. Vistieria de Stat îşi încetează activitatea, prin lichidare sau reorganizare, în conformitate cu legislaţia în vigoare.

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.224
din 24 februarie  2005
Structura Vistieriei de Stat a  Republicii Moldova
    Conducerea
    Direcţia de primire şi eliberare a valorilor Fondului de stat
    Serviciul expertiză şi colectare
    Centrul specializat “Tezaur”(cu statut de secţie)
    Secţia economico - financiară
    [Anexa nr.2 în redacţia HG335 din 21.03.08, MO63-65/28.03.08 art.406]
Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
nr.224 din 24 februarie 2005
L I S T A
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.849 din 25 decembrie 1992 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Vistieriei de Stat a Republicii Moldova" (Monitorul Parlamentului, 1992, nr.12, art.401).
    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.701 din 11 noiembrie 1993 "Cu privire la structura şi efectivul aparatului Vistieriei de Stat a Republicii Moldova" (Monitorul Parlamentului, 1993, nr.11, art.362).
    Punctul 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.653 din 19 septembrie 1995 "Privind abrogarea şi modificarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.68-69, art.545).
    Punctul 4 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.104 din 28 ianuarie 1998 "Privind consolidarea Vistieriei de Stat a Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.24-25, art.175).
    Punctul 1 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1097 din 8 septembrie 2003 "Privind aprobarea modificărilor şi completărilor ce se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.200-203, art.1151).