HGM35/1995 ID intern unic: 296170 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 35
din 17.01.1995 | |
cu privire la aprobarea Regulamentului provizoriu privind alegerea Guvernatorului (Başcanului) Găgăuziei (Gagauz-Yeri) şi Regulamentului provizoriu cu privire la alegerile în Adunarea Populară (Halc Topluşu) a Găgăuziei (Gagauz-Yeri) | |
Publicat : 28.03.1995 în Monitorul Oficial Nr. 019 Promulgat : 17.01.1995 | |
Modificat
În conformitate cu prevederile Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr.345-XIII din 23 decembrie 1994 "Pentru punerea în aplicare a Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri)", Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:
Se aprobă Regulamentul provizoriu privind alegerea Guvernatorului (Başcanului) Găgăuziei (Gagauz-Yeri) şi Regulamentul provizoriu cu privire la alegerile în Adunarea Populară (Halc Topluşu) a Găgăuziei (Gagauz-Yeri).
PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.35 din 17 ianuarie 1995
REGULAMENTUL PROVIZORIU
privind alegerea Guvernatorului (Başcanului) Găgăuziei (Gagauz-Yeri)
I. Dispoziţii generale
1. Alegerea Guvernatorului (Başcanului) Găgăuziei se efectuează în circumscripţia electorală teritorială cu un singur mandat pe termen de 4 ani în baza votului universal, egal, direct, secret şi liber exprimat, de regulă din 2 şi mai mulţi candidaţi.
2. Alegerile Guvernatorului Găgăuziei sînt universale: au dreptul de vot cetăţenii Republicii Moldova, domiciliaţi pe teritoriul Găgăuziei, care în ziua alegerilor au împlinit vîrsta de 18 ani.
Se interzice orice restricţii directe sau indirecte ale drepturilor electorale ale cetăţenilor în funcţie de origine etnică, avere sau de origine socială, rasă şi naţionalitate, sex, studii, religie, opinii, apartenenţă politică, genul şi caracterul ocupaţiilor.
Guvernatorul Găgăuziei trebuie să fie cetăţean al Republicii Moldova care a împlinit vîrsta de 35 ani şi posedă limba găgăuză.
[Alin. 3 al pct. 2 în redacţia Hot. Guv. nr.244 din 20.04.95]
Nu pot fi aleşi în calitate de Guvernator al Găgăuziei:
a) militarii în termen;
b) persoanele psihic bolnave şi persoanele recunoscute incapabile prin hotărîrea definitivă a instanţei de judecată;
c) persoanele lipsite de drepturile electorale prin hotărîrea definitivă a instanţei de judecată;
d) judecătorii;
e) colaboratorii organelor de anchetă, procurorii;
f) colaboratorii poliţiei şi organelor securităţii naţionale;
g) militarii;
Nu pot participa la alegerile Guvernatorului Găgăuziei:
a) militarii în termen;
b) persoanele psihic bolnave şi persoanele recunoscute incapabile prin hotărîrea definitivă a instanţei de judecată;
c) persoanele lipsite de drepturi electorale prin hotărîrea definitivă a instanţei de judecată.
3. Alegerile Guvernatorului Găgăuziei sînt directe.
Alegerile Guvernatorului Găgăuziei sînt egale, fiecare alegător beneficiază de un singur vot; alegătorii participă la votare în condiţii egale.
Votarea pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei este liberă şi secretă, se interzice influenţa asupra opiniei alegătorilor prin ameninţări, înşelăciunei, violenţă ori alte metode nelegiime, precum şi controlul liberei exptimări a voinţei alegătorilor.
4. Dreptul de a înainta candidaturi la postul de Guvernator al Găgăuziei îl au colectivele de muncă, indiferent de forma de proprietate în care lucrează nu mai puţin de 300 cetăţeni, organizaţiile social-politice şi partidele, înregistrate ofiial pînă la ziua fixării alegerilor, şi blocurile electorale constituite de ele.
Colectivele de muncă, în care lucrează mai puţin de 300 cetăţeni se pot asocia pentru înaintarea candidatului la postul de Guvernator al Găgăuziei.
Partidele şi organizaţiile social-politice pot înainta candidaturi la postul de Guvernator al Găgăuziei în cadrul conferinţelor şi plenarelor sale.
Ministerul Justiţiei, în termen de 7 zile după fixarea alegerilor, prezintă Comisiei electorale centrale a Găgăuziei lista partidelor şi organizaţiilor social-politice înregistrate.
Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, predispuse de a participa la alegeri, în termen de 10 zile după fixarea alegerilor, depun cereri la Comisia electorală centrală a Găgăuziei.
Fiecare subiect, indicat în prezentul articol, are dreptul de a înainta în calitate de Guvernator al Găgăuziei numai un singur candidat.
Cetăţenii Republicii Moldova, domiciliaţi pe teritoriul Găgăuziei, îşi pot înainta independent condidaturile la postul de Guvernator al Găgăuziei.
Toţi pretendenţii la postul de Guvernator al Găgăuziei, indiferent de subiectele, care i-au înaintat, pot fi înregistraţi drept candidaţi la postul de Guvernator al Găgăuziei cu condiţia susţinerii candidaturilor lor de nu mai puţin de 5 mii de alegători al Găgăuziei.
Colectarea semnăturilor cetăţenilor pentru susţinerea candidaturii înaintate se efectuează de către grupurile şi comitetele organizaţionale respective în modul şi termenele stabilite de Comisia electorală centrală a Găgăuziei pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei.
Veridicitatea listelor cetăţenilor, susţinători ai candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei, se autentifică de organele administraţiei publice locale de la locul de trai al cetăţenilor.
Înaintarea candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei, efectuată cu încălcările prezentului Regulament provizoriu, se consideră nevalabilă.
Alegerile se desfăşoară în acelaşi timp pe tot teritoriul Găgăuziei.
II. Organizarea alegerilor
5. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor Guvernatorului Găgăuziei se constituie următoarele comisii electorale:
a) Comisia electorală centrală a Găgăuziei;
b) comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti;
c) comisiile electorale ale secţiilor de votare.
Termenul împuternicirilor tuturor comisiilor electorale pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei expiră odată cu încheierea alegerilor Guvernatorului Găgăuziei.
6. Comisia electorală centrală a Găgăuziei se constituie de către comisia mixtă a Guvernului Republicii Moldova în componenţa preşedintelui, vicepreşedintelui, secretarului şi a 10 membri, în termen de 5 zile din data fixării alegerilor.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei, în termen de 7 zile, va da publicităţii date privind componenţa comisiei, adresa şi numerele de telefoane pentru relaţii.
Din momentul constituirii Comisiei electorale centrale a Găgăuziei preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii ei sînt degrevaţi de obligaţiile de serviciu, stabilindu-li-se un salariu din fondul electoral cu 30 la sută mai mare decît salariul mediu de la lucrul de bază.
În termen de 10 zile după constituirea Comisiei electorale centrale a Găgăuziei, partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale participante la alegeri pot să desemneze în Comisia electorală a Găgăuziei cîte un reprezentant cu vot consultativ, care nu este salarizat din fondul electoral. La cererea partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral reprezentanţii lor pot fi degrevaţi de obligaţiunile de producţie sau de serviciu fără a li se menţine salariul.
Dacă partidele, organizaţiile social-politice se unesc în bloc electoral după ce şi-au desemnat reprezentanţii în Comisia electorală centrală a Găgăuziei, îi vor retrage, cu excepţia unui singur reprezentant, la decizia conducerii acestui bloc. În cazul în care conducerea blocului electoral nu a luat decizia respectivă în termen de 3 zile de la data constituirii, Comisia electorală centrală a Găgăuziei exclude prin decizie reprezentanţii pasibili de retragere.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei stabileşte personalul numeric al aparatului său. Acest personal este angajat prin dispoziţia preşedintelui Comisiei stabilindu-i-se salariul din fondul electoral cu 30 la sută mai mare decît salariul mediu de la lucru de bază.
7. Comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti sînt constituite de Comisia electorală centrală a Găgăuziei, în termen de 10 zile de la data formării sale, în componenţa preşedintelui, vicepreşedintelui, secretarului şi nu mai mult de 10 membri.
Preşedintele, vicepreşedintele ori secretarul şi cel mult 2 membri ai comisiei pot fi degrevaţi, după caz, prin hotărîre a comisiei ierarhic superioare, de obligaţiile de producţie sau de serviciu pentru perioada de organizare de desfăşurarea a alegerilor, stabilindu-i-se un salariu din fondul electoral cu 30 la sută mai mare decît salariul mediu de la lucrul de bază.
Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale participante la alegeri pot să desemneze în comisiile electorale, în termen de 5 zile de la data constituirii acestora, cîte un reprezentant cu vot consultativ, care nu se salarizează din fondul electoral. La cererea partidului, organizaţiei social-politice, blocului electoral reprezentanţii lor pot fi degrevaţi de obligaţiunile de producţie sau de serviciu fără a li se menţine salariul.
Dacă partidele, organizaţiile social-politice se unesc în bloc electoral după ce şi-au desemnat reprezentanţii în comisia electorală, îi vor retrage, cu excepţia unui singur reprezentant, la decizia conducerii acestui bloc. În cazul în care conducerea blocului nu a luat decizia respectivă în termen de 3 zile de la data constituirii, comisia electorală exclude prin decizie reprezentanţii pasibili de retragere.
Comisiile electorale dau publicităţii datele referitoare la componenţa sa, adresa şi numelele de telefoane pentru relaţii în termen de 7 zile.
8. Comisiile electorale ale secţiei de votare sînt constituite prin decizia comisiilor electorale orăşeneşti şi săteşti la propunerea organelor administraţiei publice locale în componenţa preşedintelui, vicepreşedintelui, secretarului şi 6-10 membri în perioada efectuării alegerii Guvernatorului Găgăuziei nu mai tîrziu de 30 zile pînă la ziua alegerilor.
Comisiile secţiilor de votare se constituie după principiul administrativ-teritorial din perimetrul localităţii (oraş, sat) care aparţin comisiei electorale-teritoriale respective, în sectoare cu alegători nu mai puţin de 50 şi cel mult 3 mii, cu dreptul de vot.
9. O persoană poate fi membru numai al unei comisii electorale pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei.
În componenţa comisiilor electorale nu pot fi incluşi candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei şi persoanele lor de încredere.
Membrii comisiei electorale, cu excepţia reprezentanţilor partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, nu pot fi membri de partid sau ai organizaţiilor social-politice şi nu sînt în drept de a face agitaţie "pro" sau "contra" participanţilor la alegeri.
Preşedinţii, vicepreşedinţii, secretarii, membrii comisiilor electorale, în cazul în care încalcă legea electorală sau ignoră sistematic obligaţiile ce le revin, pot fi excluşi din componenţa Comisiei de către comisia electorală ierarhic superioară ori revocaţi de către organele care i-au promovat. În cazuri similare membrii Comisiei electorale centrale a Găgăuziei pot fi eliberaţi de obligaţii prin decizia Comisiei mixte a Guvernului Republicii Moldova.
În cazul eliberării de obligaţii sau revocării unui membru al comisiei, organul care l-a propus poate promova, în termen de 7 zile, o altă candidatură.
Şedinţele comisiilor electorale sînt deliberative, dacă la ele participă majoritatea membrilor cu vot decisiv.
Hotărîrile comisiilor electorale se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea de voturi ale celor prezenţi. În caz de paritate a voturilor cel al preşedintelui este considerat decisiv. Membrii comisiei care nu sînt de acord cu hotărîrea adoptată au dreptul la opinie separată, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
Hotărîrile comisiilor electorale de toate nivelurile, adoptate în condiţiile prezentului Regulament provizoriu, sînt obligatorii spre executare pentru toate organele, întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate şi forma de organizare juridică, şi pentru toţi cetăţenii.
Hotărîrile comisiei pot fi contestate, în termen de 3 zile în comisia electorală ierarhic superioară sau în instanţa de judecată, unde sînt examinate în decursul a 5 zile de la data contestării.
III. Atribuţiile comisiilor electorale
10. Comisia electorală centrală a Găgăuziei:
veghează îndeplinirea prezentului Regulament provizoriu şi asigură aplicarea lui uniformă pe întreg teritoriul Găgăuziei, dă consultaţii privind modul lui de aplicare, elaborează instrucţiuni pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor;
înregistrează candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei şi le aduce la cunoştinţa publică;
formează şi numerotează comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti aducîndu-le la cunoştinţa publică;
aprobă modelul listelor electorale, buletinelor de vot, proceselor-verbale ale şedinţelor comisiilor electorale şi ale rezultatelor votării, modelul altor documente, precum şi al ştampilelor comisiilor electorale, asigură confecţionarea, păstrarea şi distribuirea lor;
stabileşte obligaţiile organelor administraţiei publice locale la pregătirea şi efectuarea alegerilor, ia act de informaţiile acestora;
repartizează comisiilor electorale mijloacele băneşti alocale pentru pregătirea şi efectuarea alegerilor, verifică gradul lor de asigurare cu localuri, mijloace de transport, de telecomunicaţii, examinează alte chestiuni privind asigurarea tehnico-materială a alegerilor;
examinează şi totalizează rezultatele alegerilor şi le dă publicităţii;
examinează contestaţiile împotriva hotărîrilor şi acţiunilor comisiilor electorale, adoptă în baza lor hotărîri, prezintă spre examinare organelor de anchetă respective şi altor organe, precum şi persoanelor oficiale, materiale referitoare la încălcările prezentului Regulament provizoriu;
anulează alegerile din circumscripţia orăşenească, sătească în cazul în care la votare sau la constatarea rezultatelor alegerilor au avut loc fraude şi exercită şi alte atribuţii, în condiţiile prezentului Regulament provizoriu.
11. Comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti:
veghează îndeplinirea prezentului Regulament provizoriu şi asigură aplicarea lui uniformă pe teritoriul respectiv;
audiază rapoartele organelor administraţiei publice locale, ale şefilor de unităţi în problemele pregătirii şi efectuării alegerilor;
repartizează comisiilor electorale ale secţiilor de votare mijloace băneşti alocate pentru pregătirea şi efectuarea alegerilor, verifică gradul lor de asigurare cu localuri, mijloace de transport, de telecomunicaţii, examinează alte chestiuni privind asigurarea tehnico-materială a alegerilor;
comunică la timp populaţiei toate acţiunile legate de organizarea şi desfăşurarea alegerilor;
repartizează buletinele de vot pe secţiile de votare;
organizează votarea repetată şi noile alegeri;
examinează contestaţiile împotriva hotărîrilor şi acţiunilor comisiilor electorale ale secţiilor de votare şi adoptă în baza lor hotărîri;
dă publicităţii hotarele secţiilor de votare;
exercită alte atribuţii, în condiţiile prezentului Regulament provizoriu;
totalizează rezultatele alegerilor, prezintă documentele respective Comisiei electorale centrale a Găgăuziei, dă publicităţii rezultatele alegerilor.
Comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti, după totalizarea rezultatelor alegerilor, prezintă un proces-verbal, buletinele de vot sigilate şi altă informaţie necesară.
Hotărîrile comisiei electorale orăşeneşti şi săteşti pot fi contestate de Comisia electorală centrală a Găgăuziei sau în instanţa de judecată.
12. Comisia electorală a secţiei de votare:
participă la întocmirea listelor electorale şi le aduce la cunoştinţă alegătorilor, examinează contestaţiile împotriva incorectitudinilor din liste şi asigură modificările respective;
comunică populaţiei data alegerilor şi locul votării, asigură pregătirea localului pentru efectuarea votării, instalarea urnelor şi cabinelor de vot, organizează votarea, repartizează buletinele de vot;
dirijează mersul votării, ia măsuri pentru păstrarea ordinii în localul secţiei de votare;
numără voturile după încheierea votării, întocmeşte procese-verbale, pe care, împreună cu toate buletinele de vot, le prezintă comisiei electorale teritoriale;
examinează constestaţiile ce vizează pregătirea şi efectuarea alegerilor, adoptă hotătîri pe marginea lor;
întocmeşte listele electorale suplimentare pentru persoanele care au sosit la secţia de votare cu legitimaţie cu drept de vot;
exercită alte atribuţii, în condiţiile prezentului Regulament.
Hotărîrile comisiei electorale a secţiei de votare pot fi contestate în comisiile electorale teritoriale respective, Comisia centrală a Găgăuziei sau în instanţa de judecată.
Preşedintele, vicepreşedintele, secretarul sau un membru al comisiei electorale a secţiei de votare poate fi degrevat, după caz, prin hotărîrea Comisiei electorale centrale a Gagauziei, de obligaţiile de producţie sau de serviciu, stabilindu-i-se un salariu din fondul electoral cu 30 la sută mai mare decît salariul mediu de la locul de bază de muncă.
[Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.244 din 20.04.95]
IV. Înaintarea cadidaturilor la postul de
Guvernator al Găgăuziei
13. Procesele-verbale cu privire la înaintarea candidaturilor la postul de Guvernator al Găgăuziei se depun la Comisia electorală centrală a Găgăuziei începînd cu a 5-a zi de la constituirea ei şi cu cel puţin 30 zile înainte de data alegerilor.
În procesul-verbal se indică numele, prenumele, patronimicul candidatului, anul naşterii, studiile, profesia, postul, locul de lucru şi domiciliu, de cine este înaintat.
14. Partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale vor depune la Comisia electorală centrală a Găgăuziei în 3 exemplare procesele-verbale ale conferinţelor şi plenarelor privind înaintarea candidaturilor la postul de Guvernator al Găgăuziei, semnate de conducerea partidului, a organizaţiei social-politice, decizia lor privind depunerea separată sau din partea blocului electoral a candidaturilor, precum şi declaraţiile candidaţilor în care ei consimt să candideze la postul de Guvernator al Găgăuziei.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei dă publicităţii listele candidaturilor la postul de Guvernator al Găgăuziei în termen de 5 zile după înregistrarea lor la Comisia electorală centrală a Găgăuziei.
15. Partidele, organizaţiile social-politice asociate în blocuri electorale nu pot adera concomitent la alte blocuri electorale sau participa independent la alegeri.
Candidaţii pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei pot să candideze numai din partea unui partid, unei organizaţii social-politice unui bloc electoral ori în calitate de candidat independent.
16. Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale pot anula hotărîrea de a înainta candidatul la postul de Guvernator al Găgăuziei potrivit aceloraşi condiţii şi reguli după care candidatul a fost înaintat şi întregistrat. Candidatul la alegerea Guvernatorului Găgăuziei se exclude din listă conform hotărîrii Comisiei electorale centrale a Găgăuziei.
Candidaţii pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei pot să-şi retragă de sine stătător candidatura, depunînd cerere la Comisia electorală centrală.
După expirarea termenului de înregistrare a candidaţilor, înlocuirea candidaţilor retraşi nu se admite.
17. Înregistrarea candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei o efectuează Comisia electorală centrală a Găgăuziei pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei în termen de 3 zile de la data depunerii documentelor despre înaintarea candidaturii, precum şi o declaraţie în care el consimte să candideze.
Hotărîrea despre înregistrarea candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei se adoptă la prezentarea următoarelor documente:
procesul-verbal al coferinţei, plenarei partidului sau organizaţiei social-politice, sau adunării colectivului de muncă întocmit conform cerinţelor Comisiei electorale centrale;
lista cetăţenilor cu semnături întru susţinerea candidatului la postul de Guvernator al Găgăuziei;
date biografice ale candidatului la postul de Guvernator al Găgăuziei;
cererea candidatului la postul de Guvernator al Găgăuziei în care el consimte să candideze;
certificat medical despre starea sănătăţii.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei, în termen de 3 zile după înregistrare, eliberează candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei legitimaţia respectivă.
În caz de refuz al Comisiei electorale centrale a Găgăuziei, privind înregistrarea candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei, se recurge la un apel în Comisia mixtă a Guvernatorului Republicii Moldova. În caz de neacord cu hotărîrea Comisiei mixte, candidatul are dreptul la contestare în instanţa de judecată, care examinează petiţia în termen de 5 zile. Decizia instanţei de judecată este definitivă.
Orice alegător are dreptul să fie iniţiatorul şi organizatorul colectării de semnături pentru susţinerea candidaturii la postul de Guvernator al Găgăuziei.
Lista susţinătorilor candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei va cuprinde numele, prenume şi patronimicul candidatului, numele, prenumele şi patronimicul, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul buletinului de identitate al persoanei care semnează susţinerea, data semnării. Numele semnatarilor se numerotează separat pe fiecare foaie, începînd cu cifra unu, şi se autentifică de comitetul executiv al organului administraţiei publice locale pe al cărui teritoriu domiciliază semnătarii.
Un alegător are dreptul să semneze întru susţinerea unui singur candidat pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei.
Comisia electorală a Găgăuziei are dreptul să verifice autenticitatea semnăturilor. În cazul descoperirii unor fraude, candidatul la postul de Guvernator al Găgăuziei nu se înregistrează sau înregistrarea lui se anulează.
18. Candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei din momentul înregistrării de către Comisia electorală centrală a Găgăuziei iau parte în campania electorală, au drepturi egale de a folosi mijloacele de informare în masă, inclusiv radioul şi televiziunea.
Tuturor candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei li se acordă posibilităţi egale în asigurarea tehnico-materială şi financiară a campaniei electorale.
Candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei în timpul campaniei electorale sînt degravaţi de obligaţiile de producţie sau de serviciu, păstrîndu-li-se salariul mediu de la lucrul de bază din fondul electoral.
Candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei au dreptul să se deplaseze gratuit cu toate tipurile de transport de stat (cu excepţia taximetrului) în limitele teritoriului Găgăuziei.
Candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei nu pot fi traşi la răspundere administrativă şi penală fără acordul Comisiei mixte a Guvernului Republicii Moldova.
Candidatul la postul de Guvernator al Găgăuziei poate în orice moment să-şi retragă candidatura, depunînd o declaraţie în Comisia electorală centrală.
19. Candidatul la postul de Guvernator al Găgăuziei are dreptul pînă la 10 persoane de încredere, care contribuie la efectuarea campaniei electorale, fac agitaţie pentru alegerea candidatului la postul de Guvernator al Găgăuziei, reprezintă interesele candidatului în relaţiile cu autorităţile de stat şi obşteşti, comisiile electorale.
Persoanele de încredere, la propunerea candidatului, se înregistrează de Comisia electorală centrală a Găgăuziei.
Candidatul pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei poate să suspendeze pînă la alegeri împuternicirile persoanei de încredere sau să o înlocuiască cu altă persoană. Persoana de încredere, pînă la alegeri, poate în orice moment, să-şi decline împuternicirile. Despre aceasta ea depune o cerere în scris la Comisia electorală centrală a Găgăuziei.
V. Listele electorale
20. În listele electorale se includ cetăţenii Republicii Moldova care locuiesc pe teritoriul Găgăuziei şi beneficiază de dreptul electoral, au viză de reşedinţă în teritoriul secţiei de votare la data întocmirii listelor.
21. Listele electorale ale fiecărei secţii de votare se întocmesc de către organele respective ale administraţiei publice locale cu participarea membrilor comisiei secţiei de votare şi se semnează de către primarul organului respectiv al administraţiei publice locale.
În listele electorale se înscriu numele şi prenumele, anul naşterii, domiciliul alegătorului. Modul de includere a cetăţenilor în liste se stabileşte de către organul administraţiei publice locale.
Un alegător poate fi înscris numai într-o singură listă electorală.
listele electorale se depun la comisia electorală a secţiei de votare cu 15 zile înainte de data alegerilor şi se afişează în localurile secţiilor de votare. Un exemplar al listelor alegătorilor să păstrează în organul administraţiei publice locale.
22. Cetăţenilor li se asigură posibilitatea de a lua cunoştinţă de listele electorale şi de a verifica corectitudinea întocmirii lor.
În cazul descoperirii unor omisiuni, înscrieri greşite sau a oricăror alte erori, ei pot face contestaţii la organul care a întocmit lista. Contestaţiile alegătorilor sînt examinate de primarul organului respectiv al administraţiei publice locale, care este obligat ca, cel tîrziu în termen de 2 zile, iar în ajun şi în ziua alegerilor - imediat, să facă rectificările de rigoare în lista sau să înmîneze petiţionarului o copie de pe decizia motivată privind respingerea contestaţiei. Această decizie poate fi atacată în instanţa de judecată, a cărei hotărîre este definitivă. Rectificările în lista electorală, conform hotărîrii instanţei de judecată, se fac imediat de către comisia electorală a secţiei de votare şi se comunică petiţionarului.
23. Dacă alegătorul şi-a schimbat domiciliul după afişarea listelor electorale, lui i se înmînează o adeverinţă ce confirmă excluderea sa din liste, în baza căreia va fi înscris în listele suplimentare la noul domiciliu.
VI. Buletinele de vot
24. Modelul şi textul buletinelor de vot se aprobă prin hotărîrea Comisiei centrale a Găgăuziei. Buletinele de vot se imprimă cu cel puţin 10 zile înainte de data alegerilor.
Cu 5 zile înainte de data alegerilor, Comisia electorală centrală a Găgăuziei transmite buletinele de vot comisiilor electorale orăşeneşti şi săteşti, în baza unui act de predare, conform listelor electorale, plus 5%.
Comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti transmit buletinele de vot comisiilor secţiilor de votare, în baza unui act de predare, cel tîrziu cu o zi înainte de votare.
Reprezentanţii partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţii independenţi sînt în drept să ia cunoştinţă de mostrele de buletine la Comisia electorală centrală a Găgăuziei.
VII. Campania electorală
25. Alegerile se pregătesc şi se efectuează deschis, fiind oglindite pe larg în mijloacele de informare în masă.
Campania electorală începe la data publicării actului privind fixarea alegerilor şi se încheie în ajunul alegerilor.
26. Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi, din momentul iniţierii companiei electorale, au dreptul să-şi expună programul de activitate, să facă liber şi nestingherit agitaţie, folosind diverse forme legate: mitinguri adunări la locul de trai, agitaţie la locul de muncă în afara orelor de lucru, prin intermediul radioului, televiziunii, presei, agitaţiei vizuale şi altor forme ce nu contravin legii.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei va stabili modalitatea repartizării spaţiului în presa de stat republicană şi locală, precum şi timpul de antenă pentru fiecare partid, organizaţie social-politică, bloc electoral, candidat independent.
Comisiile electorale, autorităţile administraţiei publice locale conducătorii de întreprinderi, instituţii, organizaţii, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică, sînt obligaţi să acorde sprijin candidaţilor la organizarea întîlnirilor cu alegătorii, la obţinera materialelor informative necesare.
27. Mijloacele de informare în masă vor oglindi desfăşurarea campaniei electorale. Reprezentanţilor acestor mijloace li se garantează accesul liber la toate acţiunile legate de alegeri. Comisiile electorale partidele, organizaţiile social-politice, organele administraţiei publice locale le vor asigura informaţia necesară privitoare la organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
Rapoartele de la şedinţele comisiilor electorale, hotărîrile adoptate se dau sistematic publicităţii.
28. Pentru supravegherea desfăşurării campaniei electorale, la cererea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi, Comisia electorală centrală a Găgăuziei va acredita cîte un reprezentant la fiecare secţie de votare.
Reprezentanţii presei, audiovizualului, observatorii şi reprezentanţii acreditaţi au dreptul să asiste la toate operaţiunile electorale, iar în ziua alegerilor - la secţiile de votare şi la numărarea voturilor, fără a se amesteca sau a încurca activităţii comisiei. În cazul constatării unor încălcări, au dreptul de a sesiza preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare.
29. Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi au dreptul, după înregistrare, de a afişa materialele de agitaţie ce conţin programe preelectorale, date despre candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei, de a se adresa opiniei publice cu apeluri şi declaraţii. Pentru executarea producţiei poligrafice respective nu este necesară o autorizaţie specială.
30. Autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să stabilească, fără a da prioritate cuiva, locuri speciale pentru amplasarea afişajului electoral în pieţe, pe străzi şi în alte locuri publice.
În incinta întreprinderilor, instituţiilor, organizaţiilor, indiferent de tipul de prorietate şi forma organizatorico-juridică, amplasarea afişajului electoral se admite, cu consimţămîntul şefilor acestora, în mod egal pentru toate partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale şi candidaţii independenţi care participă la alegeri.
Programele electorale, agitaţia vizuală şi orală nu pot avea, sub aspectul conţinutului, un caracter anticonstituţional, contrar legii.
În ziua alegerilor nu se admite nici un fel de acţiune agitatorică, cu excepţia afişajului electoral expus mai înainte în afara localului de votare.
VIII. Efectuarea votării
31. Votarea se efectuează în ziua alegerilor, între orele 7 şi 20.
În timpul rezervat votării, nu se admite închiderea localului de votare şi întreruperea votării, cu excepţia cazurilor de dezordine în masă, de calamităţi naturale sau de alte circumstanţe neprevăzute, care fac imposibilă sau periculoasă pentru alegători efectuarea alegerilor.
În aceşte cazuri, preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare poate sista votarea pe cel mult 2 ore, pentru a aduce secţia de votare în stare corespunzătoare sau pentru a o muta în altă parte, fapt despre care el comunică imediat în Comisia electorală centrală, orăşenească şi sătească.
32. Votarea se efectuează în localuri pregătite special, dotate cu un număr suficient de cabine pentru vot secret, cu locuri pentru înmînarea buletinelor de vot secret, cu locuri pentru înmînarea buletinelor de vot şi cu urne de vot. Cabinele pentru vot secret vor fi instalate în aceeaşi încăpere cu urnele de vot.
Responsabilitatea pentru ordinea în localul de votare şi pe teritoriul aferent în ziua alegerilor este pusă în seama preşedintelui comisiei electorale a secţiei de votare. Deciziile pe care le va lua în scopul asigurării ordinii sînt obligatorii şi executorii pentru toţi.
Ordinea în teritoriul de votare aferent va fi asigurată de către organele de ordine publică.
33. În ziua alegerilor, înainte de începutul votării, urnele de vot se verifică, se sigilează de către preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare, în prezenţa membrilor comisiei, despre care se întocmeşte un act.
34. Alegătorul votează personal. Votarea pentru alte persoane nu se admite. Buletinul de vot se înmînează alegătorului de către comisia electorală a secţiei de votare conform listei electorale, la prezentarea actului de identitate. Alegătorul semnează în lista electorală în dreptul numelui său precum că a primit buletinul de vot.
Buletinul de vot înmînat alegătorului trebuie să aibă aplicată pe verso ştampila comisiei electorale.
Cetăţenii care nu sînt înscrişi în listele electorale se înscriu la prezentarea actului de identitate, într-o listă suplimentară, dacă există un temei legitim.
În cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte motive, nu poate veni în localul de votare, comisia electorală a secţiei de votare, la rugămintea lui, dispune plecarea la locul de aflare al alegătorului a cel puţin 2 membri ai comisiei, pentru ca alegătorul să-şi exercite dreptul de vot.
Alegătorii care votează la locul de aflare se înscriu într-o listă separată cu indicarea numărului de ordine din lista generală. La rubricile "Menţiuni" şi "Semnătura alegătorului" ale acesteia se scrie "Votat la locul de aflare".
La fel se va efectua votara şi în cazul în care alegătorul se află în locuri de detenţiune preventivă, pînă la pronunţarea sentinţei judecătoreşti, precum şi în spitale.
35. Buletinul de vot se completează de către votant în cabina pentru vot secret. Alegătorul care nu are posibilitate de a completa de sine stătător buletinul de vot are dreptul să invite în cabină o altă persoană, la alegerea lui.
Alegătorul va introduce în urma de vot buletinul de vot completat. Nu se admite votarea pentru cîţiva candidaţi la postul de Guvernator al Găgăuziei.
Dacă alegătorul, completînd buletinul, a comis vreo greşeală, i se va elibera, la cerere, un nou buletin, cu condiţia restituirii buletinului greşit.
Alegătorul nu poate să se afle în localul de votare mai mult decît timpul necesar pentru votare.
36. În cazul în care reprezentanţii partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale sau ai candidaţilor independenţi au constatat încălcări în operaţiunea de votare, preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare este obligat să verifice aceste fapte, iar în caz cînd ele se confirmă - să întreprindă acţiuni pentru a le exclude, şi dacă există temeiuri să întocmească un proces-verbal şi să-l transmită organelor de drept.
IX. Constatarea rezultatelor votării
37. După expirarea termenului rezervat votării, înainte de deschiderea urnelor, toate buletinele de vot rămase neutilizate şi completate greşit de către alegători se numără şi se anulează de către comisia electorală a secţiei de votare, aplicîndu-se ştampila "Anulat".
După verificarea segiliilor pe urnele de vot, preşedintele comisiei în prezenţa membrilor ei şi a persoanelor care au dreptul să asiste în localul secţiei de votare, va deschide urnele de vot.
Comisia electorală a secţiei de votare, în prezenţa persoanelor care au dreptul să asiste în localul secţiei de votare, va constata următoarele:
a) numărul de alegători înscrişi în listele electorale pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei;
b) numărul de alegători care au primit buletin de vot;
c) numărul de alegători care au participat la votare;
d) numărul de voturi valabile exprimate;
e) numărul de voturi nule;
f) numărul de voturi obţinute pentru toţi candidaţii;
g) numărul de voturi obţinute de fiecare candidat la postul de Guvernator al Găgăuziei.
Voturile pentru cetăţenii înscrişi suplimentar de către alegători în buletinele de vot nu se iau în considerare şi se declară nule buletinele unde alegătorul a indicat două linii încrucişate în mai mult de un cerc.
Se declară nule şi buletinele de vot de alt model decît cel aprobat, buletinele fără ştampila comisiei electorale.
Rezultatele numărării voturilor pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei se examinează la şedinţa comisiei electorale a secţiei de votare şi se consemnează într-un proces-verbal, care se întocmeşte în 3 exemplare, se semnează de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei şi se prezintă în comisia electorală orăşenească, sătească. Procesul-verbal este valabil chiar şi atunci cînd lipsesc semnăturile unor membri ai Comisiei. Motivele care au împiedicat semnarea se menţionează într-un document aparte.
La procesul-verbal se anexează contestaţiile privind acţiunile comisiei electorale şi toate buletinele de vot.
38. După primirea proceselor-verbale din partea tuturor comisiilor electorale ale secţiilor de votare şi după soluţionarea contestaţiilor primite, comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti totalizează rezultatele alegerilor pe sectorul orăşenesc şi sătesc în întregime şi se consemnează într-un proces-verbal, care este semnat de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei electorale şi se prezintă în Comisia electorală centrală a Găgăuziei.
Lista semnăturilor unor membri ai comisiei nu influenţează asupra valabilităţii procesului-verbal. Motivele care au împiedicat semnarea se menţionează într-un document aparte.
La procesele-verbale se anexează contestaţiile privind acţiunile comisiei electorale şi toate buletinele de vot.
Alegerile se consideră nevalabile, dacă la ele au luat parte mai puţin de jumătate din alegătorii incluşi în listele electorale. În cazul dat, calcularea voturilor nu se efectuează. Comisia electorală orăşenească, sătească întocmeşte un proces-verbal şi îl prezintă în Comisia electorală centrală a Găgăuziei, împreună cu buletinele de vot sigilate, care stabileşte ziua noilor alegeri, ce se vor efectua în conformitate cu prezentul Regulament provizoriu.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei poate să adopte o hotărîre de a declara nevalabile alegerile, dacă în timpul efectuării alegerilor sau în urma numărării voturilor au fost încălcate prevederile prezentului Regulament provizoriu.
39. În baza proceselor-verbale prezentate de comisiile electorale orăşeneşti şi săteşti, Comisia electorală centrală a Găgăuziei pentru alegerea conducerii Găgăuziei, cel mult în termen de 3 zile din data alegerilor, va întocmi un proces-verbal, care va include:
numărul total de cetăţeni ai Republicii Moldova, care locuiesc pe teritoriul Găgăuziei, incluşi în listele electorale;
numărul total de cetăţeni care au primit buletine de vot pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei;
numărul total de cetăţeni care au participat la votare;
numărul total de voturi exprimate pentru şi numărul total de voturi exprimate împotriva fiecărui candidat la postul de Guvernator al Găgăuziei;
numărul total de voturi nule.
Se consideră ales acel candidat la postul de Guvernator al Găgăuzieii care a acumulat mai mult de jumătate de voturi, din numărul de alegători care au participat la votare.
Alegerile se consideră că nu au avut loc, dacă la votare au participat mai puţin de 50 la sută din numărul alegătorilor înscrişi în listele electorale, precum şi în cazurile cînd toţi pretendenţii la postul de Guvernator al Găgăuziei şi-au retras candidatura.
Alegerile pot fi considerate nule în genere, sau în unele localităţi, în unele secţii de votare, din cauza abaterilor de la legislaţia în vigoare. Decizia cu privire la faptul că alegerile nu au avut loc sau se consideră nule se adoptă de Comisia electorală centrală a Găgăuziei şi poate fi atacată în Comisia mixtă pentru punerea în aplicare a Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri), precum şi în Judecătoria Supremă a Republicii Moldova, în termen de 3 zile după anunţarea totalurilor alegerilor.
Dreptul de a ataca decizia cu privire la faptul că alegerile nu au avut loc sau se consideră nule îl au candidaţii la postul de Guvernator al Găgăuziei.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei cel tîrziu a doua zi după totalizarea alegerilor şi semnarea procesului-verbal prezintă un exemplar al acestuia Comisiei mixte republicane.
Comunicatul despre totalurile alegerii Guvernatorului Găgăuziei se dă publicităţii de către Comisia mixtă republicană, în termen de 3 zile după semnarea procesului-verbal privind totalurile alegerilor.
Guvernatorul Găgăuziei se consideră ales din ziua publicării totalurilor alegerilor de către Comisia mixtă pentru punerea în aplicare a Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri).
X. Votarea repetată. Alegerile noi
40. În caz dacă în buletinul de vot au fost incluşi mai mult de doi candidaţi în postul de Guvernator al Găgăuziei şi nici unul din ei n-a fost ales, Comisia centrală electorală numeşte votarea repetată pentru alegerea Guvernatorului Găgăuziei din doi candidaţi, care au acumulat cel mai mare număr de voturi.
Votarea repetată se efectuează în termen de cel puţin două săptămîni din ziua primului scrutin al alegerilor, respectîndu-se cerinţele prezentului Regulament provizoriu. Comunicatul privind votarea repetată se publică în presă.
Se socoate ales acel candidat care, la votarea repetată, a acumulat mai multe voturi ale alegătorilor ce au participat la votare, cu condiţia că numărul voturilor exprimate pentru candidaţi este mai mare decît numărul voturilor exprimate împotrivă şi dacă la alegeri au participat nu mai puţin de 50% din cetăţenii înscrişi în listele electorale.
Dacă ambii candidaţi au acumulat acelaşi număr de voturi, se consideră ales acel candidat pentru care la primul scrutin al alegerilor au votat majoritatea alegătorilor.
Dacă la data votării repetate a rămas un singur candidat, el se consideră ales dacă pentru el au votat mai mult de jumătate din numărul alegătorilor participanţi la votare.
Dacă alegerile se consideră nevalabile sau că n-au avut loc, atunci dreptul de a participa la votarea repetată îl au toţi candidaţii participanţi la scrutinul de bază.
Dacă alegerile se consideră nevalabile sau că n-au avut loc în unele localităţi sau în unele secţii de votare, însă asta nu influenţează rezultatele totale ale alegerilor, votarea repetată în aceste localităţi sau secţii de votare nu se efectuează.
41. În caz dacă la postul de Guvernator al Găgăuziei au candidat nu mai mult de doi candidaţi şi nici unul din ei n-a fost ales, dacă alegerile au fost considerate nevalabile sau că nu au avut loc, sau dacă la votarea repetată n-a fost cu puţinţă de a aprecia cine este ales Guvernator al Găgăuziei, Comisia electorală centrală a Găgăuziei decide efectuarea alegerilor noi. Totodată, ea decide efectuarea alegerilor de către comisiile orăşeneşti, săteşti (comunale) şi ale secţiilor de votare într-o componenţă nouă.
Alegerile repetate se efectuează în aceleaşi secţii de votare şi conform listelor electorale care au fost întocmite la alegerile de bază.
Crearea comisiilor electorale, înaintarea şi înregistrarea candidaţilor la postul de Guvernator al Găgăuziei, alte măsuri ce ţin de efectuarea alegerilor repetate a Guvernatorului Găgăuziei se desfăşoară în modul stabilit de prezentul Regulament provizoriu.
Comunicatul privind alegerile repetate se publică în presă.
Alegerile repetate se efectuează în decursul unei luni după alegerile de bază.
XI. Finanţarea alegerilor
42. Cheltuielile de organizare şi desfăşurare a alegerilor le suportă statul. Mărimea cheltuielilor este stabilită de Comisia electorală centrală a Găgăuziei şi aprobată de Comisia mixtă pentru punerea în aplicare a Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri).
43. Comisia electorală centrală va deschide la banca de economii un cont special cu menţiunea "Alegeri", la care se vor transfera mijloacele alocate pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor.
Ordonator al mijloacelor alocate pentru alegeri este preşedintele Comisiei electorale centrale a Găgăuziei.
Comisia electorală centrală a Găgăuziei stabileşte mărimea mijloacelor necesare pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor în fiecare circumscripţie teritorială şi le transferă pe conturi speciale în băncile de economii la locurile unde se găsesc comisiile teritoriale.
Ordonator al mijloacelor alocate comisiei teritoriale este preşedintele acesteia.
Modul de cheltuire a acestor mijloace, precum şi formele de evidenţă privind folosirea lor le stabileşte Comisia electorală centrală a Găgăuziei.
Se interzice ca mijloacele alocate să fie cheltuite în scopuri ce nu ţin de organizarea şi desfăşirarea alegerilor sau pentru procurarea unor obiecte care nu sînt necesare pentru amenajarea localurilor unde se vor desfăşura alegerile.
După încheierea alegerilor, preşedintele Comisiei electorale centrale a Găgăuziei prezintă Comisiei mixte pentru punerea în aplicare a Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri) o dare de seamă privind consumarea mijloacelor alocate.
Mijloacele neutilizate se transferă la bugetul de stat.
44. Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi participanţi la alegeri au dreptul de a institui fonduri electorale, vărsînd în ele mijloacele proprii, precum şi subvenţii primite de la persoane fizice şi juridice, în care scop în băncile de economii se deschid conturi speciale "Fond electoral". Subvenţiile primite de la persoanele fizice şi juridice pot fi folosite pentru efectuarea campaniei electorale de către partid, organizaţia social-politică, blocul electoral, candidatul independent, cu condiţia ca, în prealabil, să fie declarate public.
Este interzisă subvenţionarea campaniei electorale din contul fondurilor din străinătate.
XII. Dispoziţii finale
45. Sediul şi dotarea Comisiei electorale centrale a Găgăuziei se asigură de către Comisia mixtă pentru punerea în aplicare a Legii privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri), iar ale comisiilor electorale de circumscripţie şi ale secţiilor de votare, respectiv, de organele administraţiei publice locale.
Comisia electorală centrală asigură aprovizionarea cu hîrtie pentru întocmirea listelor electorale, buletinelor de vot şi altor documente electorale, cu tehnică de calcul, de dactilografiere şi de multiplicare, cu transport şi alte mijloace materiale şi financiare necesare desfăşurării alegerilor, supraveghează lucrul întreprinderilor poligrafice în vederea pregătirii documentelor electorale.
Organele administraţiei publice locale acordă comisiilor electorale ajutorul necesar în organizarea şi efectuarea alegerilor.
46. În perioada pregătirii şi desfăşirării alegerilor, Ministerul Afacerilor Interne asigură menţinerea ordinii publice, paza localurilor de votare, urnelor şi buletinelor de vot, însoţirea persoanelor oficiale ale comisiilor electorale în timpul transportării documentelor electorale.
47. Persoanele reţinute în temeiul mandatului de arestare pînă la pronunţarea sentinţei judecătoreşti, persoanele condamnate la privaţiune de libertate a căror sentinţă nu a intrat în vigoare şi persoanele ce îşi ispăşesc pedeapsa pentru comiterea de delicte administrative votează în conformitate cu prevederile din alineatul şase din punctul 34 al prezentului Regulament provizoriu.
48. În perioada electorală, instanţele de judecată vor examina de urgenţă toate reclamaţiile, declaraţiile şi alte adresări cu privire la organizarea şi desfăşurarea alegerilor. Hotărîrile lor sînt definitive.
Activitatea instanţelor de judecată în această perioadă va fi organizată astfel, încît alegătorii, partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi să aibă posibilitatea de a depune liber şi de urgenţă reclamaţii şi declaraţii.
Modificat
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.35 din 17 ianuarie 1995
REGULAMENTUL PROVIZORIU
cu privire la alegerile în Adunarea Populară (Halc Topluşu)
a Găgăuziei (Gagauz-Yeri)
I. Dispoziţii generale
1. Alegerile în organul reprezentativ al Găgăuziei (Gagauz-Yeri) Adunarea Populară (Halc Topluşu) se desfăşoară în circumscripţii electorale cu un singur mandat pe termen de 4 ani, prin vot universal, egal şi direct, exprimat în mod secret şi liber, de regulă, pe bază de alternativă.
2. Alegerile în Adunarea Populară a Găgăuziei sînt universale:
dreptul de vot îl pot exercita cetăţenii Republicii Moldova, care locuiesc în teritoriul Găgăuziei şi care pînă în ziua alegerilor inclusiv au atins vîrsta de 18 ani.
Orice lezare, directă sau indirectă, a drepturilor electorale ale cetăţenilor în dependenţă de originea, poziţia socială şi situaţia lor patrimonială, de rasă, naţionalitate, sex, studii, limbă, convingeri politice, confesiune, genul şi caracterul ocupaţiilor este interzisă.
Deputat în Adunarea Populară poate fi cetăţeanul Republicii Moldova care a împlinit vîrsta de 21 ani şi în momentul efectuării alegerilor locuieşte pe teritoriul circumscripţiei teritoriale (localităţii) pe care o va reprezenta.
[Alin. în redacţia Hot. Guv. nr.244 din 20.04.95]
Nu îşi pot exercita dreptul de vot şi dreptul de fi aleşi:
a) militarii în termen;
b) persoanele cu handicap mental şi persoanele declarate prin decizia definitivă a instanţei judecătoreşti drept incapabile de exerciţiu;
c) persoanele condamnate la privaţiune de libertate prin decizia definitivă a instanţei judecătoreşti.
De asemenea, nu pot candida pentru a fi aleşi judecătorii, colaboratorii procuraturii, poliţiei, ai organelor securităţii naţionale şi militarii.
3. Alegerile în Adunarea Populară a Găgăuziei sînt egale:
fiecare alegător participă la scrutin cu drepturi egale şi are un singur vot.
4. Alegerile în Adunarea Populară a Găgăuziei sînt directe.
5. Votarea în scrutinul pentru deputaţii în Adunarea Populară a Găgăuziei este liberă şi secretă. Influenţarea voinţei alegătorilor prin constrîngere, înşeleciune, ameninţări sau prin orice alte metode contrare legii, precum şi controlul asupra exprimării voinţei alegătorilor sînt interzise.
6. Sînt în drept să înainteze candidaţi în deputaţii Adunării Populare a Găgăuziei colectivele de muncă cu orice formă de proprietate, organizaţiile şi partidele social-politice, oficial înregistrate pînă la ziua alegerilor, şi blocurile electorale, formate de acestea.
Pot înainta candidaţi în deputaţii Adunării Populare a Găgăuziei colectivele de muncă în care lucrează cel puţin 100 persoane.
Colectivele de muncă în care lucrează mai puţin de 100 persoane se pot asocia pentru a înainta un candidat în deputaţii Adunării Populare a Găgăuziei.
Partidele şi organizaţiile social-politice îşi pot înainta candidaţii în deputaţi la conferinţele şi plenarele lor.
Colectivele de muncă, partidele şi organizaţiile social-politice sau blocurile electorale, constituite de acestea, au dreptul să înainteze cîte un candidat în deputaţi în fiecare circumscripţie electorală cu un singur mandat.
Ministerul Justiţiei va prezenta în termen de 7 zile din data constituirii Comisiei Centrale Electorale a Găgăuziei lista partidelor şi organizaţiilor social-politice înregistrate.
Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, care intenţionează să participe la alegeri, depun cererea respectivă în Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei, în termen de 10 zile din data fixată a alegerilor.
Candidaţii în deputaţi îşi pot înainta candidatura numai în cadrul unei singure circumscripţii electorale.
Orice cetăţean al Republicii Moldova, care locuieşte în teritoriul Găgăuziei, îşi poate înainta candidatura în deputaţii Adunării Populare în calitate de cnadidat independent, cu condiţia să prezinte Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei o listă semnată de cel puţin 300 de susţinători din rîndul alegătorilor din circumscripţia în care intenţionează să candideze, lista autentificată de către organele administraţiei publice locale. Dacă în circumscripţia teritorială respectivă locuiesc mai puţin de 500 alegători, candidatul independent trebuie să prezinte Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei lista susţinătorilor săi, care va include cel puţin jumătate din alegătorii acelei circumscripţii electorale.
Alegerile în Adunarea Populară a Găgăuziei se stabilesc prin hotărîrea Parlamentului Republicii Moldova.
Alegerile se desfăşoară în aceeaşi zi în toate circumscripţiile electorale.
II. Constituirea comisiilor electorale
7. Pentru alegerea deputaţilor în Adunarea Populară a Găgăuziei se constituie circumscripţii teritoriale cu cel puţin 5 mii de alegători însă se va avea în vedere că în fiecare localitate urmează să se constituie cel puţin o circumscripţie electorală.
Hotarele circumscripţiei electorale se aduc la cunoştinţa cetăţenilor în termen de 5 zile din data stabilirii lor.
Numerotarea circumscripţiilor electorale teritoriale pentru alegerea deputaţilor în Adunarea Populară a Găgăuziei se efectuează de către Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei în termen de 2 zile din data constituirii lor şi se aduce la cunoştinţa cetăţenilor.
8. Pentru desfăşurarea alegerilor în Adunarea Populară a Găgăuziei şi totalizarea rezultatelor, circumscripţiile electorale teritoriale se divizează în secţii de votare.
În termen de 30 zile după fixarea alegerilor, în baza informaţiilor prevăzute de către organele administraţiei publice locale, comisiile electorale teritoriale constituie secţii de votare cu un număr de cel puţin 50 şi cel mult 3000 de alegători.
Comisiile electorale teritoriale numerotează secţiile de votare din perimetrul circumscripţiilor electorale teritoriale şi informează alegătorii despre hotarele fiecărei secţii de votare, indicînd sediul comisiei secţiei de votare şi al secţiei de votare.
9. Pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor se constituie:
Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei;
comisii teritoriale - comisii electorale orăşeneşti şi comisii electorale săteşti;
comisiile electorale ale secţiilor de votare.
Termenul împuternicirilor tuturor comisiilor electorale expiră din momentul validării rezultatelor alegerilor.
10. În termen de 5 zile din data fixării alegerilor, Comisia Mixtă a Guvernului Republicii Moldova constituie Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei, în competenţa căreia intră preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi 10 membri.
Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei în termen de 7 zile publică datele privind componenţa sa nominală, adresa şi telefoanele pentru relaţii.
Din momentul constituirii Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii acesteia se eliberează din funcţiile anterior deţinute şi li se stabileşte din mijloacele fondului electoral un salariu majorat cu 30 % faţă de salariul mediu lunar de la locul de bază de muncă.
În termen de 10 zile după constituirea Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale, participante la scrutin, pot să coopteze în numita comisie cîte un reprezentant, cu drept de vot consultativ şi fără să fie remunerat. Prin demersul partidului, organizaţiei social-politice sau al blocului electoral, aceşti reprezentanţi pot fi eliberaţi de îndatoririle lor de serviciu, fără menţinerea salariului.
Dacă partidele şi organizaţiile social-politice formează un bloc electoral după ce şi-au înaintat reprezentanţii în Comisia Eelectorală Centrală a Găgăuziei, aceştea urmează să fie rechemaţi, cu excepţia unuia dintre ei, propus de conducerea blocului respectiv. Dacă conducerea blocului electoral, în termen de 3 zile din data constituirii lui, nu va decide revocarea în cauză, Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei va exclude reprezentanţii care urmau să fie rechemaţi prin hotărîrea sa.
Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei stabileşte componenţa numerică a aparatului său. Personalul aparatului este încadrat prin dispoziţia preşedintelui Comisiei, stabilindu-i-se din mijloacele fondului electoral un salariu ce depăşeşte cu 30% salariul mediu lunar de la locul de bază de muncă.
11. În termen de 5 zile din data constituirii sale, Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei formează comisiile electorale teritoriale, în componenţa cărora intră preşedintele, vicepreşedintele, secretarul fiecăreia şi cel mult 10 membri.
La prima sa şedinţă, comisia electorală teritorială îşi alege dintre membri preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul.
Preşedintele, vicepreşedintele (ori secretarul) şi cel mult 2 membri ai comisiei în cauză, în funcţie de necesităţi, pot fi eliberaţi prin hotărîrea comisiei ierarhic superioare, pentru perioada organizării şi desfăşurării alegerilor, de îndeplinirea îndatoririlor lor de serviciu, stabilindu-li-se din mijloacele fondului electoral salarii, majorate cu 30% faţă de salariul mediu lunar de la locul de bază de muncă al fiecăruia.
În termen de 5 zile după constituirea numitelor comisii electorale, partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale, participante la alegeri, îşi pot coopta în ele cîte un reprezentant, cu drept de vot consultativ şi fără vreo careva retribuţie. La cererea partidului, organizaţiei social-politice sau a blocului electoral, aceşti reprezentanţi pot fi eliberaţi de îndatoririle lor de serviciu, fără să li se menţină salariul.
Dacă partidele sau organizaţiile social-politice se asociază în blocuri electorale după ce şi-au desemnat reprezentanţii în comisia electorală, ele îi vor rechema, cu excepţia unuia dintre ei, ales conform deciziei conducerii blocului în cauză. În cazul în care conducerea blocului electoral nu a luat decizia respectivă în termen de 3 zile din data constituirii sale, comisia electorală exclude prin hotărîrea sa reprezentanţii care urmau să fie revocaţi.
Comisiile electorale dau publicităţii datele referitoare la componenţa, adresa şi numărul telefoanelor pentru relaţii ale fiecăreia.
12. Comisiile electorale ale secţiilor de votare se constituie prin decizia comisiei electorale teritoriale pentru perioada desfăşurării alegerilor în Adunarea Populară a Găgăuziei, cel tîrziu cu 30 zile pînă la data alegerilor, la propunerea organelor administraţiei publice locale, avînd în componenţa lor, de regulă, un preşedinte, un vicepreşedinte, un secretar şi 6-10 membri.
Comisiile secţiilor de votare se constituie conform principiului de administrare teritorială în limitele unei localităţi (ale oraşului, satului), atribuite comisiei electorale teritoriale respective, în funcţie de secţiile de votare.
13. O persoană poate fi inclusă în componenţa unei singure comisii electorale pentru alegerile în Adunarea Populară a Găgăuziei.
În componenţa comisiilor electorale nu pot fi incluşi candidaţii pentru alegerile în Adunarea Populară a Găgăuziei şi persoanele lor de încredere.
Membrii comisiilor electorale, cu excepţia reprezentanţilor partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale, nu pot fi membri de partid ori membri ai organizaţiilor social-politice şi nu sînt în drept să facă agitaţie "pro" sau "contra" participanţilor la alegeri.
Preşedinţii, vicepreşedinţii, secretarii, membrii comisiilor electorale, în cazul în care încalcă legea electorală sau ignoră sistematic obligaţiunile ce le revin, pot fi excluş de către comisia electorală ierarhic superioară ori revocaţi de către organele care i-au promovat. În aceleaşi condiţii pot fi eliberaţi din funcţie prin decizia Comisiei mixte a Guvernului Republicii Moldova membrii Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei.
În cazul excluderii sau revocării unui membru al comisiei, organul care l-a propus poate promova, în termen de 7 zile, o altă candidatură.
Şedinţele comisiilor electorale sînt deliberative dacă la ele participă majoritatea membrilor cu vot decisiv.
Hotărîrile comisiilor electorale se adoptă prin vot deschis, cu majoritatea de voturi ale celor prezenţi. În caz de paritate a voturilor cel al preşedintelui este considerat decisiv. Membrii comisiei care nu sînt de acord cu hotărîrea adoptată au dreptul să-şi consemneze o opinie separată, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei.
Hotărîrile comisiilor electorale de toate nivelurile, adoptate în condiţiile prezentului Regulament provizoriu, sînt executorii pentru toate organele, întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile, indiferent de tipul de proprietate şi statutul juridic, şi pentru toţi cetăţenii.
Hotărîrile comisiei pot fi contestate în termen de 3 zile în comisia electorală ierarhic superioară sau în instanţa de judecată, unde vor fi examinate în decursul a 5 zile din data primirii contestaţiei.
III. Atribuţiile comisiilor electorale
14. Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei:
supraveghează executarea prezentului Regulament provizoriu şi asigură aplicarea lui uniformă pe întreg teritoriul Găgăuziei, oferă consultaţii privind modul de aplicare a acestuia, elaborează instrucţiuni pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor;
formează şi numerotează circumscripţiile electorale pentru alegerea Adunării Populare a Găgăuziei şi le aduce la cunoştinţa publică;
aprobă modelul listelor electorale, buletinelor de vot, proceselor-verbale ale şedinţelor comisiilor electorale, formularele rezultatelor votării şi altor documente, precum şi mostrele ştampilelor comisiilor electorale, asigură imprimarea, confecţionarea, păstrarea şi distribuirea lor;
stabileşte obligaţiile organelor administraţiei publice în organizarea şi desfăşurarea alegerilor, ia act de informaţiile acestora;
repartizează comisiilor electorale mijloacele băneşti alocate pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor, verifică gradul lor de asigurare cu localuri, mijloace de transport şi de telecomunicaţii, examinează alte chestiuni privind asigurarea tehnico-materială a alegerilor;
examinează şi totalizează rezutatele alegerilor şi le dă publicităţii;
examinează contestaţiile hotărîrilor şi acţiunilor comisiilor electorale, adoptă în baza lor decizii, prezintă spre examinare organelor de anchetă respective şi altor organe, precum şi persoanelor oficiale materiale referitoare la încălcarea prezentului Regulament provizoriu;
invalidează alegerile dintr-o circumscripţie electorală în cazul în care se constată că la votare sau totalizarea rezultatelor alegerilor au avut loc fraude;
exercită şi alte atribuţii, în condiţiile prezentului Regulament provizoriu.
15. Comisiile teritoriale -orăşeneşti şi săteşti:
supraveghează îndeplinirea Regulamentului provizoriu şi asigură aplicarea lui uniformă în teritoriul respectiv;
examinează rapoartele autorităţilor administraţiei publice locale, ale şefilor de unităţi în problemele pregătirii şi desfăşurării alegerilor;
repartizează comisiilor electorale ale secţiilor de votare mijloacele băneşti alocate pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor verifică gradul lor de asigurarea cu localuri, mijloace de transport şi de telecomunicaţii, examinează alte chestiuni privind asigurarea tehnico-materială a alegerilor;
informează din timp populaţia despre toate acţiunile legate de organizarea şi defăşurarea alegerilor;
prezintă Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei listele candidaţilor pentru Adunarea Populară a Găgîuziei şi, după înregistrarea lor de către această Comisie, le dă publicităţii;
repartizează buletinele de vot comisiilor electorale ale secţiilor de votare;
organizează votarea repetată şi desfăşurarea de noi alegeri;
examinează contestaţiile hotărîrilor şi acţiunilor comisiilor electorale ale secţiilor de votare şi adoptă în baza lor hotărîri;
exercită şi alte atribuţii, în condiţiile acestui Regulament provizoriu;
dă publicităţii hotarele secţiilor de votare;
totalizează rezultatele alegerilor, prezintă Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei documentele respective, dă publicităţii rezultatele alegerilor.
Pentru totalizarea alegerilor din fiece circumscripţie, comisiile electorale ale secţiilor de votare, după totalizarea rezultatelor alegerilor, prezintă comisiei electorale teritoriale respective procesul-verbal, buletinele de vot sigilate şi alte informaţii necesare.
16. Comisiile electorale al secţiilor de votare:
participă la întocmirea listelor electorale şi le aduce la cunoştinţa alegătorilor, examinează sesizările privind inexacităţile din liste şi asigură introducerea modificărilor respective;
comunică populaţiei data alegerilor şi locul votării, asigură pregătirea localului pentru desfăşurarea votării, instalarea urnelor şi cabinelor de vot, organizează votarea;
dirijează desfăşurarea votării, ia măsuri pentru menţinerea ordinii în localul secţiei de votare;
numără, la încheierea procesului de votare, voturile, întocmeşte procesele-verbale pe care, împreună cu toate buletinele de vot, le prezintă comisiei electorale teritoriale;
examinează contestaţiile ce vizează pregătirea şi desfăşurarea alegerilor, adoptă hotărîri pe marginea lor;
exercită alte atribuţii în condiţiile prezentului Regulament provizoriu.
Preşedintele, vicepreşedintele, secretarul sau un membru al comisiei electorale a secţiei de votare poate fi degrevat, după caz, prin hotărîrea Comisiei electorale centrale a Gagauziei, de obligaţiile de producţie sau de serviciu, stabilindu-i-se un salariu din fondul electoral cu 30 la sută mai mare decît salariul mediu de la locul de bază de muncă.
[Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.244 din 20.04.95]
IV. Prezentarea candidaturilor
17. Componenţa numerică a deputaţilor în Adunarea Populară a Găgăuziei se stabileşte în conformitate cu Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagauz-Yeri).
18. Procesele-verbale privind înaintarea candidaturilor pentru fiecare circumscripţie se depun în comisia electorală teritorială începînd cu ziua a cincea din data constituirii comisiei în cauză, dar cel tîrziu cu 30 de zile pînă la data alegerilor.
În procesul-verbal se indică numele, prenumele şi patronimicul candidatului, anul naşterii, profesia, funcţia (ocupată), locul de lucru şi domiciliul lui.
19. Partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale prezintă în comisiile electorale tertitoriale respective cîte trei exemplare ale procesului-verbal al întrunirii lor în cadrul căruia au fost înaintate candidaturile deputaţilor în Adunarea Populară pentru circumscripţia respectivă, semnate de conducerea partidului sau organizaţiei social-politice, decizia conducerii privind înaintarea candidaturilor, în mod separat sau din partea blocului electoral, precum şi declaraţiile candidaţilor în care aceştia consimt să candideze în circumscripţia respectivă.
Comisiile electorale teritoriale vor da publicităţii condidaturile în termen de 5 zile din data înregistrării lor de către Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei.
20. Partidele şi organizaţiile social-politice, asociate într-un bloc electoral, nu sînt în drept să adere concomitent la alte blocuri electorale sau să participe de sine stătător la alegeri.
Persoana încadrată la scrutinul pentru deputaţii Adunării Populare poate să candideze numai din partea unui partid, unei organizaţii social-politice, unui bloc electoral ori numai în calitate de candidat independent.
Partidele, organizaţiile social-politice şi blocurile electorale sînt în drept să-şi anuleze hotărîrea privind propunerea candidatului pentru alegerile de deputaţi în circumscripţia electorală respectivă în conformitate cu modul stabilit pentru înaintarea şi înregistrarea candidaţilor.
Candidatul pentru alegerile în deputaţi este exclus din listă prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale.
Candidaţii în deputaţi au dreptul să-şi retragă candidatura, depunînd o cerere în Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei.
După expirarea termenului de înregistrare a candidaţilor, substituirea candidaţilor revocaţi este interzisă.
22. Candidatul independent pentru alegerile în Adunarea Populară a Găgăuziei prezintă comisiei electorale teritoriale o cerere prin care acceptă să candideze, şi listele cu numărul necesar de semnături ale alegătorilor care îi susţin candidatura.
Orice alegător are dreptul să fie iniţiatorul şi organizatorul colectării de semnături întru susţinerea candidatului.
În lista susţinătorilor candidatului independent se indică numele, prenumele şi patronimicul candidatului, numele, prenumele şi patronimicul, anul naşterii, domiciliul, seria şi numărul buletinului de identitate ale persoanei care îl susţine şi data depunerii semnăturii.
Numele semnatarilor se numerotează separat pe fiecare pagină începînd cu cifra unu şi se autentifică de către organul administraţiei publice locale în al cărei teritoriu domiciliază semnatarii.
Un alegător are dreptul să semneze întru susţinerea unui singur candidat pentru alegerea în Adunarea Populară a Găgăuziei.
Comisiile electorale sînt în drept să verifice autenticitatea semnăturilor. În cazul depistării unor falsificări, candidatul nu este înregistrat sau înregistrarea lui se anulează.
Candidatul, căruia i s-a refuzat ori anulat înregistrarea nu poate candida a doua oară în calitate de candidat independent sau din partea vreunui partid, organizaţii social-politice sau bloc electoral.
23. Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei înregistrează candidaţii pentru alegerile de deputaţi în Adunarea Populară a Găgăuziei în cel mult trei zile, iar candidaţii independenţi în cel mult 5 zile de la data depunerii documentelor de către comisia electorală teritorială.
Înregistrarea candidaţilor se încheie cu 30 zile înainte de alegeri.
Contestaţiile privind înregistrarea candidaţilor sînt examinate de instanţa de judecată, situată în raza circumscripţiei electorale respective, în termen de 5 zile de la primirea lor.
Împotriva hotărîrii instanţei de judecată se poate face recurs în termen de 3 zile de la pronunţare. Recursul se soluţionează în cel mult 3 zile de la primirea lui.
În temeiul hotărîrii judecătoreşti definitive Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei consemnează într-un proces-verbal lăsarea sau excluderea candidaţilor din liste.
Candidaţilor înregistraţi li se înmînează legitimaţii, semnate de preşedintele Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei.
V. Listele electorale
24. În listele electorale se includ cetăţenii Republicii Moldova care la data întocmirii listelor locuiesc pe teritoriul Găgăuziei, au drept de vot şi viză de reşedinţă pe teritoriul secţiei de votare respective.
25. Listele electorale se întocmesc de către primărie pentru fiecare secţie de votare, cu participarea membrilor comisiei electorale a acesteia, şi se semnează de către primar.
În listele electorale se înscriu numele, prenumele şi patronimicul, anul naşterii şi domiciliul alegătorului. Procedura înscrierii cetăţenilor în liste se stabileşte de către primărie.
Un alegător poate fi inclus într-o singură listă electrală.
Listele electorale se depun la comisia electorală a secţiei de votare cu 15 zile înainte de data alegerilor şi se afişează în localurile secţiilor de votare. Un exemplar al listelor electorale se păstrează la primărie.
26. Cetăţenilor li se asigură posibilitatea de a lua cunoştinţă de listele electorale şi de a verifica corectitudinea întocmirii lor. În cazul descoperirii unor omisiuni, înscrieri greşite sau a oricăror alte erori, ei pot face contestaţii la organul care a întocmit lista.
Contestaţiile alegătorilor sînt examinate de primar, care este obligat ca, cel tîrziu peste 2 zile, iar în ajun şi în ziua alegerilor - imediat să facă rectificările de rigoare în listă sau să înmîneze petiţionarului o copie de pe decizia motivată de respingere a contestaţiei. Această decizie poate fi atacată în instanţa de judecată, a cărei hotărîre este definitivă. Rectificările în lista electorală, conform hotărîrii instanţei de judecată, se fac imediat de către comisia electorală a secţiei de votare şi se comunică petiţionarului.
27. Dacă alegătorul şi-a schimbat domiciliul după afişarea listelor electorale, lui i se înmînează o adeverinţă ce confirmă excluderea sa din liste, în baza căreia va fi înscris în listele suplimentare la noul domiciliu.
VI. Buletinele de vot
28. Modelul buletinelor de vot se aprobă prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei. Buletinele de vot se imprimă în limba vorbită de alegătorii din circumscripţia electorală respectivă.
Buletinele de vot se imprimă cu cel puţin 10 zile înainte de data alegerilor, cu participarea comisiilor electorale.
Cu 3 zile înainte de data alegerilor, Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei va transmite buletinele comisiilor electorale teritoriale în baza unui act de predare conform listelor alegătorilor înscrişi plus 10 la sută din numărul acestora.
Comisia electorală teritorială transmite buletinele de vot comisiilor secţiilor de votare în baza unui act de predare cu cel puţin o zi înainte de votare.
Reprezentanţii partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi candidaţii independenţi au dreptul de a lua cunoştinţă de modelele buletinelor de vot la sediul Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei.
VII. Compania electorală
29. Alegerile se pregătesc şi se efectuează deschis, fiind oglindite pe larg în mijloacele de informare publică.
Compania electorală începe la data publicării actului privind fixarea alegerilor şi se încheie în ajunul alegerilor.
30. Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi, din momentul iniţierii campaniei electorale, au dreptul să prezinte un program de activitate, să facă liber şi nestingherit agitaţie, folosind diverse forme legale: mitinguri adunări la locul de trai, agitaţie la locul de muncă în afara orelor de lucru, să utilizeze radioul, televiziunea, presa, agitaţia vizuală, alte modalităţi de informare, care nu contravin ordinii de drept. Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei va stabili modalitatea repartizării spaţiului în presa oficială republicană şi locală, precum şi timpul de antenă pentru fiecare partid, organizaţie social-politică, bloc electoral şi candidat independent.
Comisiile electorale, autorităţile administraţiei publice locale şefii de unităţi, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizaţional-juridică, sînt obligaţi să acorde sprijin candidaţilor la organizarea întîlnirilor cu alegătorii, la obţinerea materialelor informative necesare.
31. Mijloacele de informare publică vor oglindi desfăşurarea campaniei electorale. Reprezentanţilor acestor mijloace li se garantează accesul liber la toate acţiunile aferente alegerilor. Comisiile electorale, partidele, organizaţiile social-politice, autorităţile administraţiei publice locale le vor asigura informaţia necesară privitoare la organizarea şi efectuarea alegerilor.
Rapoartele de la şedinţele comisiilor electorale şi hotărîrile adoptate în cadrul lor se dau sistematic publicităţii.
Pentru supravegherea desfăşurării campaniei electorale, la cererea partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale şi candidaţilor independenţi, Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei va acredita cîte un reprezentant la fiecare secţie de votare.
În acest scop se vor invita observatori străini, precum şi reprezentanţi ai oricărei instituţii şi organizaţii particulare competente, acreditaţi pentru aceasta de Ministerul Afacerilor Externe.
Reprezentanţii presei şi audiovizualului, observatorii şi reprezentanţii acreditaţi au dreptul să asiste la toate operaţiunile electorale, iar în ziua alegerilor - să fie prezenţi la secţiile de votare şi la numărarea voturilor, fără a interveni sau a împiedica activitatea comisiei. În cazul depistării unor încălcări, ei sînt în drept să sesizeze preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare.
33. După înregistrarea candidaturilor, partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale şi candidaţii independenţi au dreptul să afişeze materialele destinate agitaţiei, care trebuie să conţină programele preelectorale, date despre candidaţi, apeluri către opinia publică, declaraţii etc. Pentru executarea acestei producţii poligrafice nu este necesară o autorizaţie specială.
34. Autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să stabilească, fără a da prioritate cuiva, locuri speciale pentru amplasarea afişajului electoral în pieţe, pe străzi şi în alte locuri publice.
În incinta unităţilor, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizaţional-juridică, amplasarea afişajului electoral se admite cu consimţămîntul şefilor acestora, în condiţii egale pentru toate partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale şi candidaţii independenţi care participă la alegeri.
Programele electorale, agitaţia vizuală şi orală nu trebuie să aibă, sub aspectul conţinutului, un caracter anticonstituţional, ilegal.
În ziua alegerilor ni se admite nici un fel de acţiune agitatorică, cu excepţia afişajului electoral expus mai înainte în afara localului de votare.
35. Candidaţii pentru alegerile de deputaţi sînt degrevaţi de funcţiile de serviciu din momentul înregistrării lor de către Comisia Centrală Electorală a Găgăuziei, menţinîndu-li-se salariul mediu la locul de muncă, pentru a participa la diferitele acţiuni electorale.
Din momentul înregistrării fiecare candidat pentru alegerile de deputaţi poate avea persoane de încredere, care activează din numele lui.
36. După înregistrare, candidatul are dreptul să se deplasese gratuit cu toate tipurile de transport de stat (cu excepţia taximetrului) în limitele circumscripţiei electorale în care candidează.
VII. Efectuarea votării
37. Votarea se efectuează în ziua alegerilor, între orele 7 şi 20.
În timpul rezervat votării nu se admite închiderea localului de votare şi întreruperea votării, cu excepţia cazurilor de dezordini în masă, de calamităţi naturale sau altor circumstanţe neprevăzute, care fac imposibilă sau periculoasă pentru alegători efectuarea alegerilor.
În aceste cazuri, preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare poate sista votarea pe cel mult 2 ore pentru a aduce secţia de votare în starea corespunzătoare sau pentru a o muta în altă parte, informînd despre aceasta comisiile electorale centrală şi teritorială.
38. Votarea se efectuează în localuri pregătite special, dotate cu un număr suficient de cabine pentru vot secret, cu locuri pentru înmînarea buletinelor de vot şi cu urne de vot. Cabinele pentru vot secret vor fi instalate în aceeaşi încăpere cu urnele de vot.
Responsabilitatea pentru ordinea în localul de votare şi pe teritoriul aferent în ziua alegerilor este pusă în seama preşedintelui comisiei electorale a secţiei de votare. Deciziile pe care le va lua în scopul asigurării ordinii sînt obligatorii şi executorii pentru toţi.
Asigurarea ordinii pe teritoriul aferent localului de votare se face de către organele de ordine publică.
39. În ziua alegerilor, înainte de începutul votării, urnele de vot se verifică şi se sigilează de către preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare, în prezenţa membrilor comisiei, despre care fapt se întocmeşte un act.
40. Alegătorii votează personal. Votarea pentru alte persoane nu se admite. Buletinul de vot se înmînează alegătorului de către comisia electorală a secţiei de votare conform listei electorale, la prezentarea actului de identitate. Alegătorul semnează în lista electorală în dreptul numelui său că a primit buletinul de vot.
Buletinul de vot înmînat alegătorului trebuie să aibă aplicată pe verso ştampila comisiei electorale.
Cetăţenii care nu sînt înscrişi în listele electorale se înscriu la prezentarea actului de identitate, într-o listă suplimentară, dacă există un temei legitim.
În cazul în care alegătorul, din motive de sănătate sau din alte motive, nu poate veni în localul de votare, comisia electorală a secţiei de votare, la rugămintea lui, dispune plecarea la locul de aflare al alegătorului a cel puţin 2 membri de comisie, pentru ca alegătorul să-şi exercite dreptul de vot. Alegătorul care votează la locul de aflare se trec pe o listă aparte cu numărul de rînd din lista generală. La rubricile "Menţiuni" şi "Semnătira alegătorului" ale acesteia se scrie "Votat la locul de aflare".
La fel se va efectua votarea şi în cazul în care alegătorul se află într-un loc de detenţiune preventivă pînă la pronunţarea sentinţei judecătoreşti sau în spital.
41. Buletinul de vot se completează de către votant în cabina pentru vot secret. Alegătorul care se află în imposibilitatea de a completa de sine stătător buletinul are dreptul să invite în cabină o altă persoană, la alegerea lui.
Alegătorul va introduce în urnă buletinul de vot completat.
Nu se admite votarea decît pentru un singur candidat.
Dacă alegătorul, completînd buletinul, a comis vreo greşală, i se va elibera, la cerere, un nou buletin, dar numai o singură dată, cu condiţia restituirii buletinului deteriorat.
Alegătorul nu poate să se afle în localul de votare mai mult decît timpul necesar pentru votare.
42. În cazul în care reprezentanţii partidelor, organizaţiilor social-politice, blocurilor electorale sau al candidaţilor independenţi au constatat încălcări în operaţiunea de votare, preşedintele comisiei electorale a secţiei de votare este obligat să verifice aceste fapte şi, dacă ele se confirmă - să întreprindă acţiuni pentru ale exclude, iar dacă există temeiuri - să întocmească un proces-verbal şi să-l transmită organelor de drept.
IX. Constatarea rezultatelor votării
43. După expirarea termenului rezervat votării, înainte de deschiderea urnelor, toate buletinele de vot rămase neutilizate şi cele completate greşit de către alegători se numără şi se anulează de către comisia electorală a secţiei de votare, aplicîndu-se ştampila "Anulat".
După verificarea sigiliilor de pe urnele de vot, preşedintele comisiei, în prezenţa membrilor ei şi a persoanelor care au dreptul să asiste, va deschide urnele de vot.
Comisia electorală a secţiei de votare, în prezenţa persoanelor care au dreptul să asiste în localul secţiei de votare, va constata următoarele:
numărul de alegători înscrişi în listele electorale;
numărul de alegători care au primit buletinele de vot;
numărul de alegători care au participat la votare;
numărul de voturi valabil exprimate;
numărul de voturi nule;
numărul de voturi obţinute de fiecare candidat în parte.
Voturile pentru cetăţenii înscrişi suplimentar de către alegători în buletinele de vot nu se iau în considerare, iar buletinele de declară nule.
Se declară nule buletinele de vot de alt model decît cel aprobat buletinele fără ştampila comisiei electorale, buletinele deteriorate.
Rezultatul numărătorii voturilor se examinează la şedinţa comisiei electorale a secţiei de votare şi se consemnează într-un proces-verbal separat, care se întocmeşte în 3 exemplare, se semnează de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei şi se prezintă în comisia electorală teritorială.
Lipsa semnăturilor unor membri ai comisiei nu face nul procesul-verbal. Motivele care au împiedicat semnarea lui se menţionează într-un document aparte.
La procesul-verbal se anexează contestaţiile privitoare la acţiunile comisiei electorale şi toate buletinele de vot.
44. După primirea proceselor-verbale din partea tuturor comisiilor electorale ale secţiilor de votare şi adoptarea deciziilor privind contestaţiile primite, comisiile electorale teritoriale totalizează rezultatele alegerilor în circumscripţia electorală teritorială şi le consemnează într-un proces-verbal, întocmit în trei exemplare, care se semnează de către preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii comisiei şi se transmit Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei. Lipsa semnăturii unor membri ai comisiei nu face nul procesul-verbal. Motivul lipsei semnăturii acestora se indică într-un document aparte.
La procesul-verbal se anexează contestaţiile privind acţiunile comisiei electorale şi toate buletinele de vot.
Fiecare comisie stabileşte numărul alegătorilor, care au primit buletinele de vot, şi numărul alegătorilor, care au luat parte la votare.
Se consideră că alegerile nu au avut loc dacă la ele au participat mai puţin de 50 la sută din alegătorii introduşi în lista electorală, precum şi atunci cînd candidatul pentru alegerile de deputaţi a plecat în altă localitate, dacă în circumscripţia respectivă a fost înregistrat un singur candidat. În acest caz calcularea voturilor nu se efectuează. Comisia electorală teritorială întocmeşte un proces-verbal şi îl expediază Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei împreună cu buletinele sigilate. Aceata fixează data noilor alegeri, care se vor desfăşura în conformitate cu prezentul Regulament provizoriu.
Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei poate să declare alegerile nule, dacă pe parcursul lor sau la totalizarea voturilor au fost comise încălcări ale prezentului Regulament provizoriu.
45. Se consideră ales în Adunarea Populară a Găgăuziei candidatul pentru care au votat mai mult de jumătate din alegătorii participanţi la votare.
46. Dacă nici unul dintre candidaţi nu a acumulat numărul necesar de voturi, în decursul a două săptămîni se va desfăşura al doilea tur de scrutin cu doi candidaţi care au acumulat cel mai mare număr de voturi. Dacă mai mulţi candidaţi au acumulat un număr egal de voturi, prin decizia Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei toţi aceşti candidaţi se includ în listele electorale pentru votarea repetată.
În cel de-al doilea tur de scrutin se va considera ales candidatul care va acumula cel mai mare număr de voturi.
47. După totalizarea voturilor şi atribuirea mandatelor, Comisia Electorală Centrală întocmeşte procese-verbale pentru fiecare candidat pentru alegerile de deputaţi în Adunarea Populară a Găgăuziei, în care se va consemna:
numărul de alegători înscrişi în listele electorale;
numărul de alegători care au participat la votare;
numărul de voturi valabil exprimate;
numărul de voturi nule;
numărul de voturi obţinute de fiecare candidat;
numele, prenumele şi patronimicul deputatului, ales în Adunarea Populară a Găgăuziei.
Procesele-verbale se semnează de preşedintele, vicepreşedintele, secretarul şi membrii Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei şi cel tîrziu a doua zi după constatarea rezultatelor votării un exemplar se transmite Comisiei Mixte a Guvernului Republicii Moldova.
Informaţia privind alegerile deputaţilor în Adunarea Populară va fi publicată de către Comisia Mixtă a Guvernului Republicii Moldova în termen de 3 zile de la data semnării proceselor-verbale cu privire la rezultatele alegerilor.
48. Adunarea Populară a Găgăuziei se consideră legal constituită după alegerea în circumscripţiile electorale teritoriale confirmate a cel puţin 2/3 din numărul deputaţilor.
Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei va înmîna deputaţilor aleşi în Adunarea Populară a Găgăuziei legitimaţii provizorii.
49. Prima şedinţă a Adunării Populare a Găgăuziei este convocată de Comisia Mixtă a Guvernului Republicii Moldova în termen de 10 zile din data desfăşurării alegerilor.
Şedinţa este deschisă de către Preşedintele Comisiei Mixte, care conduce şedinţa pînă la alegerea Preşedintelui Adunării Populare a Găgăuziei.
Adunarea Popuală a Găgăuziei, la propunerea comisiei pentru validare alese, adoptă hotărîrea privind validarea mandatelor deputaţilor, apoi alege Preşdintele Adunării Populare a Găgăuziei.
X. Votarea repretată. Alegerile noi
50. Alegerile repetate şi votarea se desfăşoară în termen de cel mult o lună din ziua alegerilor generale. Constituirea comisiilor electorale, înregistrarea candidaţilor şi alte acţiuni se efectuează în modul stabilit de prezentul Regulament provizoriu.
51. Cheltuielile de organizare şi desfăşurarea a alegerilor le suportă statul. Cuantumul cheltuielilor se stabileşte de către Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei şi se aprobă de către Comisia Mixtă a Guvernului Republicii Moldova.
52. Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei va deschide la Banca de Economii un cont special cu menţiunea "Alegeri", la care se vor transfera mijloacele alocate pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor. Ordonatorul mijloacelor alocate pentru alegeri este Preşedintele Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei.
Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei determină mărimea mijloacelor necesare pentru organizarea şi desfăşurarea alegerilor în fiecare circumscripţie electorală teritorială şi le transferă comisiilor electorale de circumscripţie pe conturi speciale la băncile de econimii din raza teritorială a acestor comisii. Ordonatorul mijloacelor alocate comisiei electorale de circumscripţie este preşedintele comisiei.
Modul de cheltuire a acestor mijloace, precum şi formele de evidenţă a folosirii lor se stabilesc de către Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei.
Se interzice ca mijloacele alocate să fie cheltuite în alte scopuri decît organizarea şi desfăşurarea alegerilor sau pentru procurarea unor obiecte de prisos în vederea amenajării localurilor pentru alegeri.
După încheierea alegerilor, preşedintele Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei prezintă Comisiei Mixte a Guvernului Republicii Moldova un raport privind cheltuirea mijloacelor alocate.
Mijloacele nefolosite se transferă la bugetul de stat.
53. Partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale şi candidaţii independenţi participanţi la alegeri au dreptul de a institui fonduri electorale, constituite din mijloacele proprii, precum şi din subvenţiile primite de la persoanele fizice şi juridice din republică, în care scop în băncile de economii vor deschide conturi speciale cu menţiunea "Fond electoral".
Subvenţiile primite de la persoanele fizice şi juridice din republică pot fi folosite pentru campania electorală de către un partid, o organizaţie social-politică, un bloc electoral sau candidaţi independenţi numai dacă în prealabil au fost declarate public.
Este interzisă subvenţionarea campaniei electorale din contul fondurilor străine.
XI. Dispoziţii finale
54. Sediul şi dotarea Comisiei Electorale Centrale a Găgăuziei se asigură de către Comisia Mixtă a Guvernului Republicii Moldova, iar ale comisiilor electorale de circumscripţie şi ale secţiilor de votare - de către organele administraţiei publice locale.
Comisia Electorală Centrală a Găgăuziei furnizează hîrtie pentru tipărirea listelor electorale, buletinelor de vot şi altor documente electorale, asigură comisiile cu tehnică de calcul, de dactilografiere şi de multiplicare, cu mijloace de transport şi alte mijloace materiale şi financiare, necesare pentru desfăşurarea alegerilor, supraveghează executarea documentelor electorale de către întreprinderile poligrafice.
Autorităţile administraţiei publice locale acordă comisiilor electorale ajutorul necesar în organizarea şi efectuarea alegerilor.
55. Ministerul Afacerilor Interne în perioada pregătirii şi efectuării alegerilor va asigura paza ordinii publice, localurilor de votare, urnelor şi buletinelor de vot, însoţirea persoanelor oficiale ale comisiilor electorale în timpul transportării materialelor şi documentelor electorale.
56. Persoanele deţinute în temeiul unui mandat de arest pînă la pronunţarea sentinţei judecătoreşti, persoanele condamnate la privaţiune de libertate ale căror sentinţe nu au intrat în vigoare şi cele care execută sentinţe contravenţionale votează în conformitate cu prevederile punctului 40, alineatul 5 din prezentul Regulament provizoriu.
57. În perioada electorală instanţele de judecată vor examina de urgenţă toate contestaţiile, declaraţiile şi alte adresări privitoare la organizarea şi desfăşurarea alegerilor. Hotărîrile lor sînt definitive.
Activitatea instanţelor de judecată în această perioadă va fi organizată astfel, încît alegătorii, partidele, organizaţiile social-politice, blocurile electorale şi candidaţii independenţi să aibă posibilitatea de a depune liber şi în regim de urgenţă contestaţii şi declaraţii.
|