HGA992/2003
ID intern unic:  297001
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 992
din  12.08.2003
cu privire la oficiile teritoriale ale Aparatului Guvernului
Publicat : 19.08.2003 în Monitorul Oficial Nr. 182-185     art Nr : 1036
    Abrogată prin HG1059 din 14.09.06, MO150 -152/22.09.06 art.1144

    MODIFICAT
    HG836 din 10.08.05, MO107-109/12.08.05 art.898
    HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246
    HG1215 din 05.11.04, MO205-207/12.11.04 art.1411
    HG1270 din 23.10.03, MO223/07.11.03 art.1345

    Titlul modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246

    Întru executarea Legii nr.123-XV din 18 martie 2003 privind administraţia publică locală (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 49, art. 211), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie oficiile teritoriale ale Aparatului Guvernului.
    [Pct.1 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    2. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea oficiului teritorial al Aparatului Guvernului, conform anexei nr.1;
    Statele de personal ale oficiului teritorial al Aparatului Guvernului, conform anexei nr.2;
    Lista şi amplasarea oficiilor teritoriale ale Aparatului Guvernului, unităţile administrativ-teritoriale deservite, conform anexei nr.3;
    Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova, conform anexei nr.4.
    [Pct.2 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.287 din 9 aprilie 1999 "Despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea prefecturii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.39-41, art. 292).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                          Vasile TARLEV
    Contrasemnată:
    Prim-viceprim-ministru                                        Vasile Iovv
    Ministrul finanţelor                                             Zinaida Grecianîi
    Ministrul justiţiei                                                 Vasile Dolghieru
    Ministrul muncii şi
    protecţiei sociale                                                  Valerian Revenco

    Chişinău, 12 august 2003.
    Nr.992.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.992
din 12 august 2003
R E G U L A M E N T U L
cu privire la organizarea şi funcţionarea Oficiului
teritorial al Aparatului Guvernului
    [Titlul modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
I. Dispoziţii generale
    1. Oficiul teritorial al Aparatului Guvernului (în continuare - Oficiu) se organizează şi funcţionează ca subdiviziune a Aparatului Guvernului, desconcentrată în teritoriu, menită să îndeplinească prerogativele acordate prin Legea privind administraţia publică locală, prezentul Regulament şi alte acte legislative şi normative  în ceea ce priveşte controlul asupra legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea pe teritoriul în care acesta a fost instituit şi îşi desfăşoară activitatea.
    [Pct.1 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    2. Oficiul contribuie la realizarea în teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea a strategiei şi obiectivelor cuprinse în Programul de activitate al Guvernului Republicii Moldova.
    Exercitarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor civile ale Oficiului se realizează de către şeful Oficiului sau de persoana desemnată de acesta. Exercitarea capacităţii juridice de drept public aparţine doar şefului Oficiului.
    3. Oficiul  are sediul în oraşul (municipiul) de reşedinţă al teritoriului în care îşi desfăşoară activitatea. Sediul Oficiului este proprietate de stat şi se află în administrarea acestuia. Sediul de reşedinţă al Oficiului este stabilit prin hotărîre de Guvern.
    4. Conducerea generală a Oficiului este exercitată de şeful Oficiului.
    Şeful Oficiului este numit în şi eliberat din funcţie prin hotărîre de Guvern, a propunerea Şefului Aparatului Guvernului.
    [Pct.4 al.1) modificat prin HG1270 din 23.10.03, MO223/07.11.03 art.1345]
    Şeful Oficiului are, de regulă, studii juridice complete şi un stagiu de activitate profesională de cel puţin 5 ani.
    În activitatea sa şeful Oficiului este ajutat de către unul din consultanţii Oficiului, desemnat prin ordinul şefului Oficiului.
    [Pct.4 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    [Pct.5 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    6. Oficiul dispune de dreptul de utilizare a blanchetelor cu antetul Cancelariei de Stat, confecţionate în aceste scopuri pentru fiecare oficiu, şi de ştampilă care se aplică pe documentele oficiale şi este păstrată de şeful Oficiului.
II. Atribuţiile Oficiului
    7. În teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea Oficiul este abilitat cu următoarele atribuţii:
    controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al deciziilor consiliilor  locale de nivelul întîi şi ale celor de nivelul al doilea;
    controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor normative emise de către primar, preşedintele raionului şi pretor;
    controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor privind organizarea licitaţiilor şi actelor de atribuire a terenurilor;
    controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor de angajare şi actelor de eliberare a personalului administraţiei publice locale;
    controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al dispoziţiilor ce ţin de cheltuieli sau angajamente financiare de cel puţin 30000 lei - în unitatea administrativ-teritorială de nivelul întîi şi de cel puţin 300000 lei - în unitatea de nivelul al doilea;
    controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al actelor emise în exercitarea unei atribuţii delegate de stat autorităţilor administraţiei publice locale;
    controlul obligatoriu, sub aspectul legalităţii, al oricărui act administrativ (decizie, dispoziţie), solicitat de către consiliul local, secretar, primar, persoanele fizice sau juridice, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţia în vigoare.
    [Pct.7 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    8. Întru exercitarea atribuţiilor ce-i revin, Oficiul este împuternicit:
    1) să notifice, în cazul în care consideră că un act emis de autoritatea administraţiei publice locale este ilegal, invocînd motive legal întemeiate, autorităţii locale această ilegalitate, solicitînd modificarea sau abrogarea lui totală sau parţială;
    2) să sesizeze, dacă, în termen de 30 zile, autoritatea emitentă a actului considerat ilegal nu l-a modificat sau nu l-a abrogat, sau nu a reexaminat actul contestat, instanţa de contencios administrativ, în termen de 30 de zile de la data primirii notificării refuzului de a modifica sau retrage acest act, iar în cazul în care autoritatea locală emitentă nu a luat nici o atitudine - în termen de 60  de zile de la data notificării cererii de modificare sau abrogare a actului în cauză;
    3) să sesizeze direct, dacă consideră că actul poate avea consecinţe grave sau în scopul prevenirii unei pagube iminente, instanţa de contencios administrativ după primirea actului pe care îl consideră ilegal, încunoştinţînd de îndată autoritatea locală emitentă;
    4) să solicite, odată  cu sesizarea instanţei de contencios administrativ, suspendarea actului contestat sau dispunerea altor măsuri provizorii;
    5) să solicite autorităţii administraţiei publice furnizarea, în termen de 10 zile, a copiilor de pe toate documentele şi alte informaţii necesare, să audieze factorii de decizie, persoane fizice, reprezentanţii persoanelor juridice, cerîndu-le explicaţii asupra circumstanţelor ce prezintă interes pentru obiectivitatea şi plenitudinea controlului administrativ;
    6) să sesizeze imediat, în cazul în care rezultatele controlului legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale denotă componenţa unei infracţiuni, organele de drept competente, comunicînd acest lucru şi Aparatului Guvernului;
    [Pct.8 subpct.6) modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    7) să verifice, pînă la data de 10 a fiecărei luni, lista actelor adoptate de primar şi de preşedintele raionului în luna precedentă şi să purceadă la controlul legalităţii oricărui act care nu face obiectul unui control obligatoriu, în termen de 30 de zile de la data primirii listei menţionate. Responsabil de transmiterea listei date este secretarul consiliului local;
    8) În activitatea sa Oficiul poate exercita şi alte atribuţii prevăzute de legislaţia în vigoare.
    9. Colaboratorii Oficiului pot participa la şedinţele consiliilor locale, fără drept de vot şi implicare în lucrările acestora, decît la solicitarea preşedintelui şedinţei, în cazurile de consultare, sub aspectul legalităţii, a procedurii de desfăşurare şi a proiectului de decizie luat în dezbateri la ordinea de zi.
    10. În cadrul exercitării controlului legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale colaboratorii Oficiului nu pot da ordine directe funcţionarilor autorităţilor administraţiei publice locale. Orice solicitare de documente trebuie să fie adresată autorităţii vizate. Transmiterea documentelor, deciziilor şi dispoziţiilor va fi efectuată de către secretar în modul şi în termenele stabilite de Legea privind administraţia publică locală şi de prezentul Regulament.
    11. În activitatea sa Oficiul este obligat să:
    exercite controlul legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile  legislaţiei în vigoare;
    respecte proporţionalitatea între amploarea intervenţiei şi importanţa intereselor pe care le protejează;
    nu admită limitarea dreptului autorităţii administraţiei publice locale de a administra în mod autonom, în condiţiile legii, afacerile ce ţin de propria competenţă.
III. Atribuţiile şefului Oficiului
    12. Şeful Oficiului îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
    a) asigură realizarea intereselor naţionale pe plan local, respectarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova şi altor acte normative;
    b) exercită controlul asupra legalităţii actelor adoptate de autorităţile administraţiei publice locale, atît de nivelul întîi, cît şi de nivelul al doilea, care sînt obligate să le remită Oficiului conform Legii privind administraţia publică locală şi prezentului Regulament ;
    c) prezintă anual sau ori de cîte ori este necesar Aparatului Guvernului note informative privind legalitatea actelor în teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea, iar lunar - ordinele cu caracter normativ;
    [Pct.12 lit.c) modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    d) asigură recepţionarea şi examinarea, în conformitate cu legislaţia în vigoare, a petiţiilor parvenite de la cetăţeni, persoane juridice şi organizaţii obşteşti din teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea;
    e) de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale şi cu participarea reprezentanţilor acestora şi a serviciilor desconcentrate în teritoriu, instituie comisii competente în scopul examinării  obiective a circumstanţelor ce au servit drept bază la adoptarea deciziilor, considerate nelegitime. Hotărîrile comisiilor instituite se dau publicităţii şi servesc drept recomandare în activitatea autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea, în scopul prevenirii încălcărilor şi derogărilor de la legislaţia în vigoare, contribuind la stabilirea şi dezvoltarea unor relaţii de conlucrare eficientă între autorităţile administraţiei publice locale şi subiecţii controlului administrativ;
    f) de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale, organizează şi asigură participarea colaboratorilor Oficiului la şedinţele consiliilor locale;
    g) propune spre angajare candidaturile colaboratorilor Oficiului. Elaborează şi aprobă fişele postului, înaintează propuneri de stimulare şi sancţionare, a  colaboratorilor Oficiului;
    h) aprobă Regulamentul intern şi asigură respectarea prevederilor acestuia;
    i) asigură păstrarea conformă a documentelor de serviciu şi a actelor remise pentru exercitarea controlului administrativ de legalitate, dispunînd, în modul stabilit, transmiterea acestora în arhivă;
    î) asigură paza şi integritatea patrimoniului Oficiului şi contribuie la îmbunătăţirea şi înnoirea acestuia;
    j) iniţiază procedura de sancţionare administrativă a secretarului consiliilor locale de nivelul întîi şi al doilea, în cazul în care acesta nu-şi onorează sistematic obligaţiunile ce ţin de modul şi termenele de a transmite Oficiului actele adoptate de autorităţile administraţiei publice locale şi alte documente şi informaţii prevăzute de legislaţia în vigoare;
    k) iniţiază procedura de suspendare a activităţii consiliului local de nivelul întîi şi al doilea, în conformitate cu prevederile art. 29 şi art. 54 ale Legii privind administraţia publică locală;
    l) îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau însărcinări date de Aparatul Guvernului.
    [Pct.12 lit.l) modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    [Pct.12 modificat prin HG1215 din 05.11.04, MO205-207/12.11.04 art.1411]
    13. În activitatea Oficiului, şeful acestuia este responsabil de:
    a) crearea şi asigurarea condiţiilor normale de funcţionare, perfecţionarea şi instruirea profesională continuă a colaboratorilor Oficiului;
    b) asigurarea unei conlucrări eficiente cu autorităţile administraţiei publice locale şi serviciile desconcentrate şi descentralizate în teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea;
    c) acordarea în permanenţă a  ajutorului metodologic şi consultativ juridic autorităţilor administraţiei publice locale de nivelul întîi şi nivelul al doilea;
    d) organizarea şi  desfăşurarea seminarelor, lecţiilor, conferinţelor, atît în cadrul Oficiului, cît şi în localităţile din teritoriul în care îşi desfăşoară activitatea;
    e) familiarizarea autorităţilor administraţiei publice locale cu legislaţia în vigoare;
    f) monitorizarea şi generalizarea activităţii atît a Oficiului în general, cît şi pe domenii aparte în vederea perfecţionării cadrului legal existent;
    g) utilizarea conformă a mijloacelor bugetare destinate activităţii Oficiului. Şeful este persoana cu drept de semnătură a documentelor contabile, prezentate Aparatului Guvernului.
    [Pct.13 lit.g) modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    14. În lipsa şefului Oficiului, unul din colaboratorii acestuia îndeplineşte atribuţiile şi obligaţiunile ce-i revin conform legii, desemnat în acest scop printr-un ordin separat al şefului Oficiului, coordonat cu Şeful Aparatului Guvernului.
    [Pct.14 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    15. Întru îndeplinirea atribuţiilor ce-i revin, şeful Oficiului emite ordine.
    Ordinul şefului Oficiului devine executoriu numai după ce a fost făcut public, prin afişare şi publicare, în cazul în care conţine dispoziţii normative, sau de la data comunicării persoanelor interesate - în celelalte cazuri.
    16. Contestarea ordinelor emise de către şeful Oficiului şi a deciziilor luate pe marginea controlului legalităţii actelor autorităţilor administraţiei publice locale, efectuat la solicitarea persoanelor specificate în alineatul şapte, pct.7 al prezentului Regulament, precum şi asupra petiţiilor şi sesizărilor, se înaintează de către persoanele interesate instanţei de judecată competente, conform Legii contenciosului administrativ, solicitînd concomitent instanţei modificarea sau anularea  actului considerat nelegitim.
V. Dispoziţii finale
    17. Statele de personal ale Oficiului teritorial al Aparatului Guvernului  sînt aprobate prin hotărîre de Guvern.
    [Pct.17 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    18. Persoanele încadrate în Oficiul teritorial au statut de funcţionar public, cu excepţia personalului  tehnic şi auxiliar.
    19. Oficiul este dotat cu transport, birouri echipate cu mobilier, reţea de telecomunicaţii, tehnică computerizată şi sistem "Intranet guvernamental".
    20. Aparatul Guvernului asigură conducerea şi controlul activităţii  desfăşurate de Oficiu, precum şi perfecţionarea profesională a angajaţilor acestuia.
    [Pct.20 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    21. Aparatul Guvernului asigură prin aparatul său activităţile financiar-contabile şi logistice ale Oficiului, acordă asistenţa necesară pentru buna lui funcţionare.
    [Pct.21 modificat prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    22. Litigiile apărute în cadrul activităţii Oficiului sînt soluţionate în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.992
din 12 august 2003
Structura şi statele de personal ale oficiului
teritorial al Aparatului Guvernului
Şef  Oficiu  (de regulă, jurist) 1
consultant superior (jurist) 3-7 (în funcţie de numărul raioanelor deservite şi  sectoarelor municipiului Chişinău)
specialist 1
şofer 1
Total pe oficiu: 6-10*

    * Statele de personal ale Oficiului teritorial Chişinău prevăd 16 unităţi, inclusiv 13 consultanţi jurişti, pentru deservirea a 7 raioane, a municipiului Chişinău şi a 5 sectoare din cadrul municipiului.
    * Pentru Oficiul teritorial Hînceşti se prevăd 2 unităţi de şoferi pentru deservirea autorităţilor administraţiei publice locale din raionale de sud ale ţării.
   
[Anexa nr.2 modificată prin HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    [Anexa nr.2 modificată prin HG1215 din 05.11.04, MO205-207/12.11.04 art.1411]
    [Anexa nr.2 modificată prin HG1270 din 23.10.03, MO223/07.11.03 art.1345]

Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.992
din 12 august 2003
Lista şi amplasarea oficiilor teritoriale ale Aparatului Guvernului,
unităţile administrativ-teritoriale deservite 

Nr.d/o Denumirea Oficiului Sediul de reşedinţă Unităţile administrativ-teritoriale deservite (raioane, municipii )
1. Oficiul teritorial Bălţi Municipiul Bălţi Bălţi, Făleşti, Glodeni,  Rîşcani, Sîngerei
2. Oficiul teritorial Chişinău Municipiul Chişinău Anenii Noi, Căuşeni, Chişinău, Criuleni, Dubăsari, Ialoveni, Ştefan Vodă, Străşeni
3. Oficiul teritorial Edineţ Oraşul Edineţ Briceni, Donduşeni, Edineţ, Ocniţa
4. Oficiul teritorial Hînceşti Oraşul Hînceşti Basarabeasca, Cantemir, Cahul, Cimişlia, Hînceşti, Leova, Taraclia
5. Oficiul teritorial Orhei Oraşul Orhei Orhei, Rezina, Şoldăneşti, Teleneşti
6. Oficiul teritorial Floreşti Oraşul Floreşti Drochia, Floreşti, Soroca
7. Oficiul teritorial Ungheni Oraşul Ungheni Călăraşi, Nisporeni, Ungheni

    [Anexa nr.3 modificată prin  HG206 din 18.02.05, MO30-33/25.02.05 art.246]
    [Anexa nr.3 modificată prin HG1215 din 05.11.04, MO205/12.11.04 art.1411]
    [Anexa nr.3 modificată prin HG1270 din 23.10.03, MO223/07.11.03 art.1345]

Anexa nr.4
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova nr.992
din 12 august 2003
Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri
ale Guvernului Republicii Moldova

    [Pct.1 abrogat prin HG836 din 10.08.05, MO107-109/12.08.05 art.898]
    [Pct.2 exclus prin HG1270 din 23.10.03, MO223/07.11.03 art.1345 pct.3-4 devin 2-3]
    2. Clasificatorul unic al funcţiilor publice, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.151 din 23 februarie 2001 "Despre aprobarea Clasificatorului unic al funcţiilor publice" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.25-26, art.186), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    la poziţia "01.02. Funcţii publice de rangul doi" poziţiile "01.02.01 Prefect", "01.02.02 Subprefect", "01.02.03. Director general al prefecturii" se exclud şi după poziţia "01.02.48 Inspector-şef al inspectoratului teritorial de muncă şi adjuncţii lui", se introduce poziţia "01.02.49 şef Oficiu (Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat)";
    la poziţia "01.03 Funcţii publice de rangul trei" poziţia "01.03.01 Consilier al prefecturii" se exclude şi după poziţia "01.03.24 Inspector (din inspectoratele şi inspecţiile de stat)" se introduce poziţia "01.03.25 Consultant (Oficiul teritorial al Cancelariei de Stat)";
    în subpucntul 1 al punctului 5 al Blocului informaţional al Clasificatorului unic al funcţiilor publice, după cuvîntul "consiliilor", sintagma "judeţene" se substituie prin sintagma "raionale";
    subpunctul 2 al punctului 5 al Blocului informaţional al Clasificatorului unic al funcţiilor publice se modifică şi va avea următorul cuprins: "Oficiile teritoriale ale Cancelariei de Stat, aparatul unităţii teritoriale autonome cu statut special".
    3. În punctul 1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.919 din 12 iulie 2002 "Privind reorganizarea Cancelariei de Stat a Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 103-105, art.1032) cifra "176" se substituie prin cifra "179".
    [Pct.5 exclus prin HG1270 din 23.10.03, MO223/07.11.03 art.1345]