HGA665/1996
ID intern unic:  296625
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 665
din  29.11.1996
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de
comercializare a activelor neutilizate în procesul tehnologic
 ală întreprinderilor
Publicat : 09.01.1997 în Monitorul Oficial Nr. 3     art Nr : 9


    Notă: Sintagma "Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de  Stat (în continuare - Ministerul Privatizării" se substituie prin sintagma "Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor (în continuare-Departamentul privatizării" la cazul respectiv;  cuvintele "întru executarea prevederilor Legii nr.390-XIII din 15 martie 1995 "Cu privire la Programul de stat de privatizare pentru  anii 1995-1996" se exclud conform 
HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010

Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul  cu privire la modul de comercializare  a activelor  neutilizate  în procesul tehnologic al  întreprinderilor  (se anexează).
2. Se abrogă Regulamentul cu privire la modul de determinare a activelor neutilizate în procesul tehnologic al întreprinderilor şi  de vînzare a lor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 316 din 17 mai 1995 "Pentru  măsurile de realizare a Legii nr. 390-XIII din 15 martie  1995 "Cu  privire la Programul de stat de privatizare pentru anii  1995-1996" (Monitor, 1995, nr. 36-37, art. 283).

Prim-Ministru
al Republicii Moldova                                                  Andrei SANGHELI

Chişinău, 29 noiembrie 1996.
Nr. 665.

R E G U L A M E N T U L
cu privire la modul de comercializare a activelor
neutilizate în procesul tehnologic al întreprinderilor
1. Regulamentul cu privire la modul de comercializare a activelor neutilizate  în procesul tehnologic al întreprinderilor (în continuare - Regulament) şi stabileşte modul de determinare şi comercializare a activelor neutilizate în procesul tehnologic al întreprinderilor.
[Pct.1 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
2. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra întreprinderilor de stat, instituţiilor bugetare, societăţilor economice în care statul deţine peste 50 la sută din capitalul statutar (societăţi pe acţiuni, societăţi cu răspundere limitată, alte societăţi), denumite în continuare - întreprinderi (cu excepţia întreprinderilor de arendă şi bunurilor arendate).
Agenţii economici privaţi pot aplica  prevederile prezentului Regulament la decizia organelor lor de conducere.
3. Conform prezentului Regulament pot fi comercializate: clădiri, edificii, dispozitive de transmisie, maşini şi utilaj, tehnică de calcul, aparataj de tot tipul, mijloace de transport, animale de lucru şi productive, construcţii nefinalizate, alte mijloace fixe, denumite în continuare - active.
[Pct.3 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
4. Nu sînt pasibile comercializării activele, a căror excludere din procesul de producţie sau înlocuire cu alte active este imposibilă din cauza specificului lor de producţie.
Determinarea activelor impasibile comercializării pentru fiecare întreprindere în parte ţine de competenţa ministerelor şi departamentelor ramurale, autorităţilor administraţiei publice  locale, organelor de conducere ale agenţilor economici, denumite în continuare - autorităţile centrale de specialitate.
Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor, denumit în continuare - Departamentul privatizării, poate stabili de sine stătător sau la propunerea autorităţilor centrale de specialitate şi alte criterii de neadmitere a comercializării  unor tipuri şi grupe aparte ale activelor, aplicarea cărora se va efectua în fiecare caz concret în funcţie de situaţia reală la întreprinderea ce comercializează activele.
[Pct.4  modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
5. Drept criterii de determinare a activelor neutilizate în procesul tehnologic al întreprinderilor sînt următoarele:
neutilizarea de lungă durată a activelor în procesul tehnologic sau conform destinaţiei lor directe de producţie;
folosirea nerentabilă a activelor în legătură cu modificarea condiţiilor de exploatare;
lipsa de lungă durată  a volumelor de comenzi şi  producere  pentru unele unităţi de active;
surplusul activelor şi deficitul locurilor de muncă şi de  personal pentru deservirea lor.
6. Pentru determinarea activelor neutilizate în procesul tehnologic, prin ordinul managerului (conducătorului) întreprinderii se instituie Comisia pentru comercializarea activelor (în continuare - Comisia), din 5-7  persoane.
7. Comisia va exercita următoarele obligaţiuni:
întocmirea listei activelor neutilizate în procesul tehnologic;
stabilirea criteriilor neantrenării activelor în procesul tehnologic;
coordonarea cu autorităţile centrale de specialitate a  posibilităţii comercializării activelor;

aprecierea valorii  reale a activelor propuse spre comercializare şi stabilirea preventivă a preţurilor de comercializare;
 stabilirea preţului  iniţial de comercializare a activelor  reieşind din valoarea reziduală estimativă, cea reală şi cerinţele pieţii.
      [Pct.7 modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
[Pct.7 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
8. Preţul iniţial de comercializare a activelor se stabileşte reieşind din valoarea reziduală de bilanţ în conformitate cu regulamentele în vigoare privind reevaluarea (indexarea) fondurilor fixe şi uzura fizică reală a activelor.
Activele care conţin metale preţioase pot fi comercializate numai cu acordul Ministerului Finanţelor.
La determinarea  uzurii  fizice reale Comisia va ţine cont de capacitatea de funcţionare a activelor, de starea lor tehnică, aspectul exterior etc.
În cazul în care valoarea reziduală estimativă este nulă sau nu corespunde realităţii, valoarea estimativă reală se stabileşte de Comisie prin efectuarea expertizei, reieşind din capacitatea de funcţionare, starea tehnică, gradul de completare etc.
9. Autorităţile centrale de specialitate analizează situaţia economico-financiară la întreprinderea respectivă, apreciază posibilitatea de comercializare a activelor şi adoptă decizii privind modalitatea de comercializare a lor.
[Pct.9 modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
[Pct.9 modificat prin  HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
10. Activele întreprinderilor, neutilizate în procesul tehnologic, pot  fi comercializate tuturor solicitanţilor (indiferent de forma lor organizatorico-juridică şi tipul de proprietate) contra mijloacelor băneşti la licitaţii "cu strigare", licitaţii "cu reducere" sau, în unele cazuri, prin negocieri directe în condiţii de transparenţă. Modalitatea de comercializare se stabileşte în fiecare caz de Departamentul privatizării (sau de agenţiile teritoriale).
[Pct.10  al.(1) modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
[Pct.10  al.(1) modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
La propunerea autorităţile centrale de specialitate sau întreprinderilor activele nesolicitate la licitaţie pot fi comercializate de către Departamentul privatizării la preţuri contractuale sau transmise la balanţa altor întreprinderi de stat sau ca majorare a cotei-părţi a statului în societăţile economice, conform modalităţii stabilite de Regulamentul aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 688 din 9 octombrie 1995.
[Pct.10 al.(2) modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
11. Licitaţiile derulează în conformitate cu regulamentele respective, aprobate prin hotărîrile Guvernului şi sînt desfăşurate de către agenţiile teritoriale sau organizaţiile deţinătoare de licenţe respective, eliberate de către Departamentul privatizării.
12. Comercializarea activelor prin negocieri directe se efectuează de către întreprinderi în baza permisului Departamentului privatizării. Negocierile directe se desfăşoară în conformitate cu Regulamentul privind licitaţiile cu strigare şi negocierile directe, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1056 din 12 noiembrie 1997. Participanţii la negocieri directe pot fi: persoanele care deservesc activele pasibile comercializării, salariaţii întreprinderilor respective, precum şi alte persoane fizice sau juridice, care propun şi garantează condiţii avantajoase.
Condiţii de negocieri directe pot fi:
susţinerea prin diferite metode a procesului tehnologic al întreprinderii;
acordarea întreprinderii a diferitelor servicii în condiţii avantajoase;
oferirea materiei prime necesare etc.
La propunerea autorităţile centrale de specialitate sau  întreprinderilor Departamentul privatizării poate stabili şi alte condiţii.
[Pct.12 modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
[Pct.12 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
13. În unele cazuri, la decizia Departamentului privatizării, activele pot fi comercializate prin negocieri directe fără a fi expuse la licitaţie, dacă pentru activele pasibile comercializării, pînă la publicarea comunicatului informativ, a fost propus un preţ  mai  mare decît preţul iniţial şi condiţii mai avantajoase.
[Pct.13 modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
14. Specificul desfăşurării licitaţiilor şi negocierilor directe de comercializare a activelor este următorul:
a) lotul expus la licitaţii constă din:
actul de estimare a activelor;
permisul autorităţile centrale de specialitate.
[Pct.14 lit.a) modificat prin HG954 din 18.07.02, MO106/25.07.02 art.1067]
La solicitarea organizatorului licitaţiei pot fi prezentate şi alte documente;
b) în comunicatul  informativ cu privire la desfăşurarea  licitaţiei se indică numai informaţia generală despre activele expuse şi amplasarea lor;
c) în baza rezultatelor licitaţiei (negocierilor directe) părţile perfectează  şi semnează contractul de vînzare-cumpărare,  întocmit  în conformitate cu modelul specificat în anexa nr.3 la Regulamentul privind licitaţiile cu strigare şi negocierile directe, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1056 din 12 noiembrie 1997, care serveşte drept temei  pentru înregistrarea  dreptului  de  proprietate asupra patrimoniului procurat.
[Pct.14 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
15. Mijloacele obţinute de la comercializarea activelor se utilizează, în primul rînd, pentru decontările cu bugetul şi Fondul social. Mijloacele rămase se repartizează, cel puţin 50 la sută, pentru renovarea fondurilor fixe, restul -  pentru completarea  mijloacelor circulante, cu excepţia fondului de salarizare.
Instituţiile bugetare  transferă  integral mijloacele obţinute  în bugetele respective.
16. Livrarea activelor se efectuează numai după achitarea deplină a preţului de vînzare a obiectelor dacă decizia Departamentului privatizării nu prevede altfel. Achitarea se efectuează în termen de 7 zile din momentul adoptării deciziei de către Comisie  privind comercializarea activelor respective.
[Pct.16 modificat prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
[Pct.17-18 excluse prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]
[Anexele nr.1-2 excluse prin HG955 din 19.10.99, MO116-117/21.10.99 art.1010]