HGM955/2004
ID intern unic:  305711
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 955
din  21.08.2004
despre aprobarea Regulamentului-tip de funcţionare a pieţelor
Publicat : 03.09.2004 în Monitorul Oficial Nr. 163-167     art Nr : 1141

   
MODIFICAT
   
HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616
    HG868 din 19.11.12, MO242-244/23.11.12 art.938


    În scopul eficientizării activităţii pieţelor din ţară şi al combaterii comerţului neautorizat din teritoriile adiacente acestora, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul-tip de funcţionare a pieţelor  (se anexează).
2. Autorităţile administraţiei publice locale, în comun cu serviciile Ministerului Afacerilor Interne din teritoriu, vor asigura ordinea publică în pieţe şi vor întreprinde măsurile necesare întru stoparea comerţului ilicit în afara pieţelor.
3. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Departamentul Comerţului, Departamentul Standardizare şi Metrologie şi autorităţile administraţiei publice locale vor intensifica controlul asupra respectării reglementărilor tehnice şi a standardelor naţionale pentru produsele şi mărfurile expuse spre comercializare, precum şi asupra respectării  drepturilor consumatorilor.
   
[Pct.3 modificat prin HG868 din 19.11.12, MO242-244/23.11.12 art.938]
4. Administraţia pieţelor va asigura  elaborarea  şi prezentarea pentru coordonare autorităţilor administraţiei publice locale, în termen de o lună de la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri, a propriilor regulamente, în conformitate cu  prevederile  Regulamentului-tip de funcţionare a pieţelor.
5. Controlul asupra executării prevederilor prezentei hotărîri se pune în sarcina dlui Simion Boran, directorul general al Departamentului Comerţului.

PRIM-MINISTRU                                           Vasile TARLEV
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
ministrul agriculturii şi
industriei alimentare                                          Dmitrii  Todoroglo
Ministrul economiei                                           Marian  Lupu
Ministrul finanţelor                                            Zinaida Grecianîi
Ministrul justiţiei                                                Victoria Iftodi

Chişinău, 21 august 2004.
Nr. 955.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernulu
nr. 955 din 21 august 2004
REGULAMENTUL-TIP
de funcţionare a pieţelor
I. Dispoziţii generale
1. Prezentul regulament-tip (în continuare - regulament) reglementează activitatea tuturor tipurilor de pieţe (în continuare - piaţa) ce funcţionează în calitate de subiecţi ai antreprenoriatului, constituiţi în baza deciziei de repartizare a terenului de pămînt sau titlului de autentificare a dreptului deţinătorului de teren şi a autorizaţiei pentru dreptul de amplasare, eliberate în modul stabilit de către autorităţile administraţiei publice locale şi care nu pot substitui documentele de constituire a agentului economic, prevăzute de legislaţia în vigoare. Scopul prezentului regulament-tip este protejarea intereselor şi satisfacerea necesităţilor consumatorilor.
2. Acţiunea prezentului regulament se extinde asupra pieţelor-subiecţi ai antreprenoriatului, indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică.
3. Activitatea pieţei se desfăşoară în strictă conformitate cu actele legislative şi normative în vigoare.
4. Lucrările de proiectare şi construcţie, condiţiile de funcţionare a pieţelor, coordonate în prealabil cu serviciul sanitaro-epidemiologic de stat teritorial şi, după caz, cu serviciul veterinar de stat teritorial, se aprobă prin decizia autorităţilor administraţiei publice locale.
5. Informaţia despre regulile de comerţ în piaţă, lista mărfurilor interzise pentru comercializare, programul de lucru, denumirea de firmă a pieţei, adresa şi numărul de telefon al autorităţii abilitate cu funcţii de protecţie a consumatorilor, indicatoarele despre sediul organelor de administrare a pieţei, laboratorul de expertiză sanitar-veterinară (pentru piaţa agroalimentară şi mixtă), informaţia despre amplasarea zonelor comerciale şi sanitaro-igienice, taxele de piaţă, precum şi decizia consiliului local privind stabilirea taxei de piaţă sînt afişate la loc vizibil.
6. Programul de lucru, adresa şi condiţiile speciale de funcţionare a pieţei sînt stabilite în autorizaţia pentru dreptul de amplasare a pieţei, eliberată de către autorităţile administraţiei publice locale.
II. Funcţiile de bază ale administraţiei pieţei
7. Sarcina principală a administraţiei (proprietarului) pieţei este organizarea locurilor de desfacere (comerţ), prestarea serviciilor necesare persoanelor fizice şi agenţilor economici care practică comerţul în piaţă, precum şi crearea condiţiilor adecvate pentru cumpărători. În acest scop se amenajează zone speciale ce oferă locuri de desfacere. Comercializarea produselor agroalimentare şi a diverselor mărfuri se admite doar în locurile special amenajate şi în condiţiile tehnice corespunzătoare, stabilite de producător pentru unele tipuri de produse.
8. Toate chestiunile privind organizarea comerţului, amplasarea, funcţionarea şi darea în arendă a încăperilor şi a locurilor de desfacere, prestarea diferitelor servicii pe teritoriul pieţei ţin nemijlocit de competenţa administraţiei pieţei.
9. Administraţia (proprietarul) pieţei stabileşte statele, aplică măsuri de stimulare şi disciplinare faţă de angajaţi. Angajarea salariaţilor în serviciul de securitate al pieţei se coordonează cu comisariatul de poliţie din teritoriu.
10. Administraţia (proprietarul), în funcţie de tipul pieţei, participă nemijlocit la soluţionarea diverselor probleme, fiind obligată să asigure:
10.1. În pieţele agroalimentare:
a) înfiinţarea unor încăperi specializate (hale, pavilioane) pentru comercializarea produselor uşor alterabile, dotate cu utilaj frigorific şi spaţii pentru prelucrarea inventarului, cu sistem de apă rece, caldă şi de canalizare, detergenţi, dezinfectanţi, inventar şi echipament pentru salubrizare;
b) sporirea afluxului pe piaţă a produselor agricole prin antrenarea în activitatea comercială a producătorilor acestora;
c) crearea condiţiilor necesare pentru expunerea şi păstrarea mărfurilor;
d) comercializarea produselor perisabile (făină, paste făinoase, crupe şi zahăr) numai preambalate;
e) vînzătorii cu inventar comercial şi echipament special, inclusiv cîntare şi greutăţi proprii adecvate, legalizate, verificate metodologic, în modul stabilit de legislaţie, interzicînd folosirea utilajelor neverificate sau cu termenul de verificare depăşit;
f) funcţionarea cîntarului de control pentru cumpărători, interzicînd exploatarea acestuia neverificat sau cu termenul de verificare depăşit;
g) crearea condiţiilor, în conformitate cu prevederile Legii privind activitatea veterinară, pentru buna funcţionare a laboratorului de expertiză sanitar-veterinară şi nu admite decît vînzarea mărfurilor însoţite de bonurile de expertiză sanitar-veterinară; verifică deţinerea de către reţeaua staţionară de comerţ cu produse alimentare a autorizaţiei sanitare şi a celei sanitar-veterinare;
h) organizarea locurilor speciale pentru comercializarea din camioane a fructelor şi legumelor;
i) amenajarea sectoarelor speciale pentru comercializarea animalelor, păsărilor, ouălor;
j) amenajarea spălătoriilor de fructe şi legume;
k) respectarea condiţiilor stipulate în documentele normative în vigoare referitor la păstrarea în depozite sau frigidere dotate cu termometre şi / sau psihrometre verificate în modul stabilit a produselor destinate comercializării;
l) încasarea plăţii pentru locurile de desfacere doar în cazul existenţei bonului de expertiză sanitar-veterinară a producţiei, valabil pe teritoriul pieţei respective;
m) crearea condiţiilor necesare pentru funcţionarea laboratorului pentru expertizarea sanitar-veterinară a produselor animaliere şi vegetale ce se comercializează pe teritoriul pieţei.
10.2. În pieţele de mărfuri nealimentare:
a) crearea condiţiilor adecvate de comerţ, în funcţie de specificul mărfurilor comercializate;
b) funcţionarea cabinelor de probă, înzestrate cu cuiere, umeraşe şi oglinzi;
c) vînzătorii cu utilajul şi inventarul necesar pentru buna organizare a comerţului cu mărfurile respective (suporturi pentru păstrarea şi etalarea covoarelor, standuri pentru expunerea draperiilor, mese de control pentru textile, mijloace de măsurare proprii adecvate, legalizate, verificate metodologic în modul stabilit);
d) amenajarea instalaţiilor pentru verificarea aparatajului tehnic de uz casnic şi radio (prize electrice);
e) crearea condiţiilor speciale pentru vînzarea mobilei;
f) păstrarea mărfurilor destinate comercializării;
g) respectarea cerinţelor faţă de amplasarea şi comercializarea materialelor de construcţie, a produselor chimice de uz casnic şi a confecţiilor.
10.3. În pieţele auto:
a) organizarea locurilor de comerţ cu piese auto de schimb, accesorii auto, uleiuri, cosmetică auto, automobile;
b) marcarea locurilor de comerţ şi a parcajului pentru automobile;
c) securitatea unităţilor de transport în parcaje.
10.4. În pieţele de flori:
a) crearea condiţiilor de comercializare a florilor vii şi artificiale, a accesoriilor şi mărfurilor însoţitoare;
b) rezervarea, în funcţie de sezon, a locurilor de desfacere pentru producătorii autohtoni, inclusiv pentru persoanele fizice.
10.5. În pieţele de mărfuri "Second - hand":
respectarea cerinţelor de comercializare a acestor mărfuri conform Hotărîrii Guvernului nr.427 din 7 iunie 2001 "Privind importul şi comercializarea unor mărfuri de uz personal folosite" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.62, art.461) şi Regulamentului privind normele sanitaro-igienice pentru importul şi comercializarea mărfurilor de uz personal folosite "Second-hand", aprobat prin Ordinul Ministerului Sănătăţii nr.4341 din 17 iulie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.94-96, art.246).
10.6. În pieţele mixte:
a) crearea condiţiilor pentru buna desfăşurare a activităţii comerciale în piaţă, în funcţie de specificul mărfurilor comercializate;
b) respectarea cerinţelor expuse mai sus.
11. Administraţia (proprietarul) pieţei este obligată să asigure:
a) efectuarea, prin intermediul maşinilor de casă şi control cu memorie fiscală, a încasărilor în numerar ce ţin de taxa de piaţă, de abonamente, de plata pentru diverse servicii prestate;
b) instalarea (afişarea) la intrarea în piaţă, precum şi pe teritoriul ei, a indicatoarelor care vor informa despre amplasarea zonelor de comerţ şi a caselor de încasare a plăţilor pentru locurile de desfacere şi a altor plăţi pentru serviciile prestate;
c) accesul liber al producătorilor agricoli în pieţele agroalimentare pentru a-şi comercializa producţia agricolă;
d) admiterea activităţii comerciale pentru persoanele juridice şi fizice pe teritoriul pieţei în baza licenţelor respective şi a patentelor de întreprinzător (cu excepţia producţiei agricole);
e) crearea condiţiilor de igienă în piaţă (lavoare, WC-uri publice etc.);
f) încasarea plăţii pentru locurile de desfacere (pentru locurile de comercializare a produselor animaliere şi vegetale încasarea plăţii se efectuează numai la prezentarea bonului de expertiză sanitar-veterinară a produselor expuse spre comercializare);
g) încasarea taxei de piaţă şi transferarea sumei încasate în bugetul local, conform prevederilor deciziei autorităţii administraţiei publice locale;
h) reglementarea circulaţiei transportului şi limitarea accesului acestuia pe teritoriul pieţei;
i) includerea în contractele încheiate cu persoanele fizice şi juridice care activează în piaţă a clauzelor privind respectarea de către acestea a cerinţelor documentelor normative pentru produsele comercializate;
j) crearea condiţiilor adecvate pentru activitatea organelor abilitate cu funcţii de control;
k) securitatea antiincendiară şi paza pieţei;
l) accesul cetăţenilor străini şi al apatrizilor la desfăşurarea activităţii comerciale în piaţă doar în cazul în care aceştia se află legal pe teritoriul ţării (au fost înregistraţi la organele competente, deţin permis de muncă şi permis de şedere);
m) comercializarea produselor agroalimentare doar de către agenţii economici şi persoanele fizice care dispun de documentele prevăzute de legislaţia în vigoare;
n) să interzică comercializarea produselor specificate în punctul 15 şi a celor ce nu corespund normelor igienice şi sanitar-veterinare;
o) alimentarea cu energie electrică a locurilor de desfacere a unor tipuri de producţie (produse uşor alterabile, flori etc.).
12. Administraţia (proprietarul) pieţei are dreptul:
a) să limiteze accesul vînzătorilor pe teritoriul pieţei, în funcţie de capacitatea reală a acesteia;
b) să stopeze, în cazul încălcării regulilor de comerţ şi a celor sanitare, activitatea agentului economic sau a persoanei fizice, prin expulzarea lor de pe teritoriul pieţei.
13. Administraţia (proprietarul) pieţei este responsabilă de:
a) asigurarea realizării tuturor sarcinilor sus-menţionate;
b) menţinerea ordinii publice şi asigurarea securităţii vînzătorilor şi a cumpărătorilor;
c) respectarea strictă a prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.517 din 18 septembrie 1996 \xaeCu privire la aprobarea Regulilor de funcţionare a reţelei de comerţ ambulant şi a Regulilor de comerţ în pieţele din Republica Moldova\xaf şi a altor acte normative ce reglementează activitatea în cauză;
d) executarea dispoziţiilor şi a prescripţiilor organelor de control, emise în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
e) asigurarea, în limita competenţei, a respectării indicaţiilor serviciilor specializate ale autorităţilor administraţiei publice locale;
f) organizarea activităţii legale a cetăţenilor străini şi a apatrizilor pe teritoriul pieţei;
g) soluţionarea, în modul stabilit şi în limita competenţei, a reclamaţiilor consumatorilor referitor la nerespectarea de către agenţii economici şi persoanele fizice plasate în piaţă a Legii privind protecţia consumatorilor;
h) retragerea de pe piaţă a produselor care, conform informaţiilor deţinute oficial, prezintă pericol pentru consumatori sau sînt falsificate;
i) acordarea sprijinului necesar organelor de poliţie în asigurarea ordinii publice şi combaterea infracţiunilor pe teritoriul pieţei şi pe teritoriul adiacent.
14. Controlul privind activitatea economico-financiară a pieţei se efectuează de către organele de stat abilitate cu funcţii de supraveghere şi control.
15. Pe teritoriul pieţei se interzice:
15.1. Comercializarea:
a) produselor alimentare în lipsa condiţiilor salubre de păstrare a acestora conform cerinţelor actelor normative în vigoare şi a documentelor ce confirmă provenienţa şi calitatea lor;
b) plantelor medicinale, produselor conservate, produselor de cofetărie cu cremă şi a celor culinare, băuturilor răcoritoare şi alcoolice preparate în condiţii casnice, a ciupercilor de pădure şi de cîmp;
c) produselor speciale pentru alimentaţia copiilor (la tarabă);
d) articolelor din tutun;
e) băuturilor alcoolice la tarabă şi la pahar;
f) produselor perisabile (inclusiv a celor uşor alterabile), produselor congelate în stare decongelată sau recongelată, ouălor de găină, gîscă, raţă, peştelui proaspăt, în lipsa condiţiilor respective de vînzare (vitrine frigorifice);
g) produselor de uz fitosanitar şi a fertilizanţilor, a substanţelor toxice şi a celor uşor inflamabile;
h) producţiei pornografice;
i) substanţelor explozibile, radioactive şi a surselor de radiaţii ionizate, narcoticelor, armelor, dispozitivelor asemănătoare după construcţie cu armele (dispozitive industriale de batere a cuielor şi nituire), a muniţiilor şi dispozitivelor de detonare;
j) produselor pirotehnice;
k) anumitor tipuri de mărfuri "Second-hand" (încălţăminte, lenjerie de corp, mărfuri pentru copii pînă la 3 ani, jocuri şi jucării);
l) mărfurilor de către persoanele care nu au atins vîrsta de 15 ani;
m) altor mărfuri şi produse, conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
15.2. Desfăşurarea jocurilor de noroc (inclusiv pe teritoriul adiacent).
III. Asigurarea ordinii sanitare
16. Comercializarea produselor alimentare şi de consum uman, autohtone şi de import, se admite numai în baza documentelor care confirmă provenienţa şi calitatea lor. Produsele alimentare şi nealimentare supuse certificării obligatorii în conformitate cu legislaţia în vigoare vor fi admise spre comercializare numai în cazul cînd sînt însoţite de certificatul de conformitate sau declaraţia de conformitate, după caz.
Persoanele fizice care comercializează în piaţă produse agricole cultivate pe loturile proprii nu cad sub incidenţa acestui punct.
17. Administraţia (proprietarul) pieţei va asigura salubrizarea teritoriului pieţei în fiecare zi, prelucrarea meselor şi a inventarului comercial, evacuarea gunoiului.
18. Administraţia (proprietarul) pieţei va instala urne pentru gunoi la distanţa de 10 m de la fiecare loc de desfacere, precum şi lîngă fiecare unitate de comerţ staţionar; va rezerva un teren special pentru acumularea şi evacuarea gunoiului (la o distanţă nu mai mică de 20 m de la locurile de desfacere); va asigura racordarea la reţelele de apeduct şi de canalizare, precum şi evacuarea zilnică a gunoiului din containere, cu prelucrarea ulterioară a acestora.
19. Administraţia (proprietarul) pieţei va încheia contracte cu serviciile specializate şi autorizate să presteze servicii de dezinsecţie, dezinfecţie şi deratizare, de evacuare a gunoiului şi de curăţare mecanică a teritoriului.
20. Teritoriul pieţei se curăţă pînă la începerea zilei de muncă şi după încheierea ei, cu stropirea prealabilă obligatorie, în vremea caldă a anului, a întregului teritoriu. O dată în săptămînă se organizează ziua de igienizare, în care se efectuează salubrizarea complexă a pieţei (dereticarea, dezinfecţia, dezinsecţia şi deratizarea teritoriului, a halelor principale şi auxiliare, a locurilor de desfacere etc.).
21. Persoanele fizice care deţin patentă de întreprinzător sînt obligate să posede documentele necesare despre originea mărfii, certificate de conformitate sau declaraţii de conformitate, după caz, şi autorizaţia sanitară (în cazul comercializării produselor animaliere - inclusiv autorizaţia sanitar-veterinară).
22. Personalul antrenat în comercializarea produselor alimentare (cu excepţia fructelor şi a legumelor în stare proaspătă) şi a mărfurilor industriale pentru copiii de vîrsta pînă la 3 ani trebuie: să fie supus, la angajare, examenului medical şi, periodic, în conformitate cu actele normative în vigoare, instruirii igienice şi sanitar-veterinare; să deţină carnetele medicale respective şi să le prezinte, la cerere, administraţiei pieţei şi organelor de control.
IV. Asigurarea ordinii de percepere a taxelor de piaţă de la
persoanele fizice şi juridice care practică activitate de
comerţ în piaţă
23. Administraţia (proprietarul) pieţei, în conformitate cu legislaţia în vigoare, stabileşte costul locului de desfacere. Informaţia despre decizia adoptată este prezentată Serviciului Fiscal de Stat, împreună cu datele privind numărul locurilor de desfacere, inclusiv al celor date în arendă, care fac obiectul impunerii fiscale.
La stabilirea costului locului de desfacere se va ţine cont de necesitatea asigurării accesului pe piaţă al diverselor categorii de vînzători, în mod prioritar al persoanelor care comercializează produse agricole cultivate pe terenul propriu.
   
[Pct.23 modificat prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
24. Taxa de piaţă se percepe în mărimea şi modul stabilite de autoritatea administraţiei publice locale conform legislaţiei fiscale în vigoare.
V. Controlul asupra respectării prezentului regulament
25. Controlul asupra respectării regulamentului se exercită de către autorităţile administraţiei publice locale şi organele abilitate cu funcţii de control, în limitele competenţei lor, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
26. Administraţia (proprietarul) pieţelor poartă răspundere pentru nerespectarea regulamentului în conformitate cu legislaţia în vigoare.
27. Activitatea pieţei încetează în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
28. Administraţia (proprietarul) pieţei este obligată să acorde ajutor colaboratorilor organelor abilitate cu funcţii de control în timpul efectuării controlului şi să întreprindă acţiuni întru lichidarea neajunsurilor şi a încălcărilor depistate de acestea.