HKK39/2005
ID intern unic:  306156
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CURTEA DE CONTURI
HOTĂRÎRE Nr. 39
din  24.05.2005
privind rezultatele controlului asupra elaborării şi
executării bugetului raionului Soroca pe anul 2004
Publicat : 26.08.2005 în Monitorul Oficial Nr. 113-116     art Nr : 29
Curtea de Conturi, în prezenţa şefului-adjunct şi şefului Direcţiei impozite şi taxe locale ai Inspectoratului Fiscal Principal de Stat dlor Gh.Trocin şi V.Tudose, şefului Direcţiei bugetele unităţilor administrativ-teritoriale a Ministerului Finanţelor dna M.Ciuperca, preşedintelui raionului Soroca dl A.Prisacari, şefului Direcţiei generale finanţe a raionului Soroca dna L.Lisnic, examinînd  rezultatele controlului asupra elaborării şi executării bugetului raionului Soroca pe anul 2004,
a  constatat:
Bugetul raionului Soroca pe anul 2004 s-a stabilit la venituri şi cheltuieli în sumă de 47445,0 mii lei. În urma rectificărilor, veniturile au fost preconizate în sumă de 51006,9 mii lei, iar cheltuielile - de 55449,2 mii lei, cu o depăşire a cheltuielilor asupra veniturilor în mărime de 4442,3 mii lei. Drept sursă de finanţare a cheltuielilor rectificate s-au utilizat mijloacele băneşti disponibile formate ca sold în urma executării bugetului din anul precedent în sumă de 4442,4 mii lei.
În perioada de gestiune, la bugetul raionului Soroca au fost încasate venituri de 54599,3 mii lei, executarea constituind 107%, sau cu o depăşire a indicilor preconizaţi de 3592,4 mii lei. Din suma totală a încasărilor în bugetul raionului Soroca, 39,8 la sută, sau 21746,1 mii lei, o constituie transferurile de la bugetul de stat, din care 17370,0 mii lei - transferurile din fondul de susţinere financiară a teritoriilor conform Legii bugetului de stat pe anul 2004 nr.474-XV din 27.11.20031 (cu modificările ulterioare); 2962,9 mii lei - achitarea datoriei bugetului de stat formată la 31.12.2003 la transferurile din fondul de susţinere financiară a teritoriilor pe anul 2003 şi 1413,1 mii lei - transferurile cu destinaţie specială.
    _________________________
   
1 M.O., 2003, nr.243, art.970.

Nerespectînd art.35 alin.(6) din Legea privind finanţele publice locale nr.397-XV din 16.10.20032(cu modificările ulterioare; în continuare - Legea nr.397-XV), autorităţile executive de  nivelul  întîi şi doi  ale raionului  Soroca n-au asigurat colectarea deplină a veniturilor proprii preconizate pentru anul 2004 cu circa 2958,7 mii lei, din care: impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător, reţinut la sursa de plată - cu 569,3 mii lei; impozitul funciar pe terenurile cu destinaţie agricolă - cu 874,0 mii lei; impozitul funciar încasat de la  persoanele fizice - cu 137,6 mii lei; impozitul pe bunurile imobile ale persoanelor juridice - cu 25,4 mii lei; veniturile silvice -  cu 84,5 mii lei, încasările mijloacelor speciale ale instituţiilor bugetare - cu 517,7 mii lei  etc.
    ______________________
   
2 M.O., 2003, nr.248-253, art.996.

Neasigurarea încasării depline a plăţilor de bază calculate a determinat înregistrarea restanţelor agenţilor economici şi a persoanelor fizice faţă de bugetul raionului, la situaţia din 01.01.2005, în mărime de 5265,7 mii lei, ceea ce constituie  cu 2109,8 mii lei mai puţin faţă de suma înregistrată la 01.01.2004. Cele mai mari restanţe la plăţi se atestă la impozitul funciar - 2774,9 mii lei; impozitul pe venitul din activitatea de întreprinzător - 731,2 mii lei; impozitul pe bunurile imobile - 438,3 mii lei; taxa pentru amenajarea teritoriului - 287,5 mii lei etc.
Contrar prevederilor art.19 din Legea privind finanţele publice locale nr.491-XIV din 09.07.19993 (abrogată la 19.12.2003), unele autorităţi executive ale unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi din raionul Soroca, la etapa prognozării, n-au asigurat corectitudinea estimării bazei fiscale prin neincluderea în calculul spre încasare la bugetele respective a impozitului funciar pe terenurile cu altă destinaţie decît cea agricolă în mărime totală de 116,9 mii lei, din care primăriile: Iarova - 9,2 mii lei; Schineni - 10,0 mii lei; Tătărăuca Veche - 17,3 mii lei; Căinarii Vechi - 24,6 mii lei; Vădeni - 8,4 mii lei; Visoca - 14,1 mii lei; Rubleniţa - 10,5 mii lei; Zastînca - 7,9 mii lei; Parcani - 14,9 mii lei.
    _________________________
   
3 M.O., 1999, nr.101-102, art.498.

Cu derogare de la  prevederile art.4 alin. (3) din Legea "Pentru punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal" nr.1056-XIV din 16.06.20004 (cu modificările ulterioare), autorităţile reprezentative ale administraţiei publice locale din primăriile s.Visoca şi s.Tătărăuca Veche  n-au stabilit cotele concrete ale impozitului funciar pe terenurile cu altă destinaţie decît cea agricolă din intravilan, iar autorităţile respective din Căinarii Vechi şi Schineni le-au stabilit abia la 10.09.2004 şi 10.12.2004. Totodată, primăria Zastînca a stabilit cotă diminuată în mărime de 1 leu pentru 100 m2, iar primăriile Iarova, Căinarii Vechi şi Schineni n-au aprobat cotele respective pentru terenurile din extravilan. Veniturile totale ale raionului Soroca, fără granturi şi transferuri, fiind executate în sumă de 32853,2 mii lei, sau 101,6% faţă de cele precizate, includ veniturile bugetului raional - 19776,0 mii lei, ale bugetului or.Soroca - 6273,1 mii lei şi ale bugetelor satelor (comunelor) - 6804,1 mii lei.
    ________________________
   
4 M.O., 2000, nr.127-129, art.884.

Executarea de casă a veniturilor totale ale bugetului raional Soroca (39822,7 mii lei) s-a format din încasările directe şi integrale ale veniturilor proprii în sumă de 13106,8 mii lei (ponderea lor în veniturile totale - 32,9%); defalcările de la veniturile generale de stat - 5870,5 mii lei (14,8%); transferurile de la bugetul de stat - 20046,7 mii lei (50,3%); mijloacele speciale - 798,7 mii lei (2%).
În anul 2004, bugetul raionului Soroca a suportat cheltuieli de casă în sumă totală de 54514,7 mii lei, sau la nivel de 98,3 la sută din preconizările anuale. Executarea părţii de cheltuieli a fost dependentă de realizarea părţii de venituri, precum şi de sursele de finanţare atrase la echilibrarea bugetului. Cheltuielile efective ale bugetului raionului Soroca pe anul 2004 au fost executate în sumă de 54748,4 mii lei,  constituind 98,7 la sută faţă de prevederi, sau cu 233,7 mii lei mai mult decît cheltuielile de casă.
La 01.01.2005, bugetul raionului Soroca înregistra datorii debitoare în sumă de 621,3 mii lei şi creditoare - de 4272,6 mii lei. Din suma totală a datoriilor creditoare, 2795,9 mii lei, sau 65,4 la sută, o constituie plăţile calculate la retribuirea muncii, contribuţiile la bugetul asigurărilor sociale de stat şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală pentru decembrie 2004, dar care au fost achitate în ianuarie 2005.
Ca componente ale bugetului raionului Soroca, bugetului raional îi revin cheltuieli în sumă de 40414,2 mii lei (inclusiv suma transferurilor redistribuite bugetelor de alt nivel - 19303,2 mii lei); bugetului or. Soroca - 9994,2 mii lei şi bugetelor satelor (comunelor) - 23424,1 mii lei.
Unii executori ai bugetului raional, nerespectînd prevederile art. 7 alin.(3) din Legea nr.397-XV, au admis supracheltuieli de mijloace bugetare la unele articole (alineate) ale Clasificaţiei bugetare, precum Consiliul raional Soroca (dl A.Prisacari), la art. "Reparaţia  capitală  a  clădirilor  administrative" - de 293,7 mii lei; la art. "Transferurile pentru  amenajarea teritoriului" - de 37,1 mii lei şi Direcţia generală învăţămînt, tineret şi sport (dl D.Cojoc), la art. "Reparaţia capitală a obiectelor social-culturale" - de 122,4 mii lei.
Contrar prevederilor Hotărîrii Guvernului nr.835 din 10.12.1995  "Cu privire la reglementarea utilizării autoturismelor de serviciu în organele administraţiei publice"5  şi ale deciziei Consiliului raional Soroca nr.5/32 din 04.12.2003, a fost depăşit cu 38,7 mii km parcursul-limită anual aprobat pentru autoturismul de serviciu al preşedintelui raionului, fiind admise concomitent şi supracheltuieli la consumul de benzină (3,8 mii litri) în sumă de 25,3 mii lei.
___________________

5 Nu este dată publicităţii.

Analogic, cu încălcarea aceloraşi prevederi, în şapte primării a fost stabilită depăşirea parcursului-limită anual aprobat pentru autoturismele de serviciu, admiţîndu-se un supraconsum  de 4,5 mii litri de combustibil în sumă de 30,1 mii lei, iar în 15 primării a fost depăşită limita lunară de combustibil stabilită în mărime de 60 litri la utilizarea autoturismelor proprii sau arenda lor în scop de serviciu cu 10,7 mii litri în sumă totală de 71,3 mii lei.
Controlul insuficient din partea conducerii raionului Soroca (dl A.Prisacari) şi Direcţiei generale învăţămînt, tineret şi sport (dl D.Cojoc), la efectuarea reparaţiilor capitale ale clădirilor administrative şi de menire social-culturală, precum şi ale indicatoarelor la intrările în raion a permis admiterea majorării neîntemeiate a costului lucrărilor de reparaţie, cauzînd un prejudiciu bugetului raional în sumă totală de 402,8 mii lei. Acest fapt a fost confirmat şi în rezultatul investigaţiilor efectuate de către Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului al Republicii Moldova, prin scrisoarea nr.954-01-07 din 12.04.2005. Astfel, S.A. "Restauratorul" or. Chişinău, c/f 140740 (dl A.Enachi), la lucrările de reparaţie a clădirii administrative a Consiliului raional Soroca, a inclus neîntemeiat în actele de recepţie cheltuielile de salarizare a muncitorilor şi de depozitare a materialelor, majorînd costul lucrărilor cu 207,7 mii lei. Analogic S.R.L. "Bomi-Servis" or. Drochia, c/f 458128 (dl B.Gheorghelaş) în actele de recepţie a lucrărilor executate la reparaţia indicatoarelor la intrarea în raionul Soroca a inclus neîntemeiat în actele de recepţie cheltuieli de salarizare a muncitorilor şi beneficiu de deviz, majorînd costul lucrărilor cu 42,2 mii lei şi, respectiv, în actele de recepţie a lucrărilor de reparaţie executate la liceul "A.Puşkin" - cu 152,9 mii lei.
Contrar prevederilor art. 117 alin.(1) şi art. 108 alin.(3) din Codul fiscal Titlul III "Taxa pe valoarea adăugată" nr.1415-XIII din 17.12.19971 (cu modificările ulterioare), S.A. "Restauratorul" şi S.R.L. "Bomi-Servis" n-au eliberat facturi fiscale Consiliului raional Soroca la momentul prezentării proceselor-verbale privind executarea lucrărilor pe anul 2004 în sumă de 293,7 mii lei şi, respectiv, 9,6 mii lei.
    _______________________
   
1 M.O., 1998, nr.40-41, art.288.

Încălcîndu-se prevederile art.8 din Legea contabilităţii nr.426-XIII din 04.04.19952 (cu modificările ulterioare), factura fiscală seria ME nr.0092905 din 30.11.2004 în sumă de 27,5 mii lei n-a fost reflectată în evidenţa contabilă a Consiliului raional Soroca pînă la momentul controlului.
    _______________________
   
2 M.O., 1995, nr.28, art.321.

Nerespectînd prevederile art.13 alin.(2) din Legea nr.397-XV, primăria s.Cosăuţi n-a achitat integral în perioada de gestiune împrumutul primit de la bugetul raional în sumă de 14,6 mii lei.
Încălcările şi neajunsurile depistate sînt o consecinţă a nerespectării de către autoritatea executivă a consiliului raional Soroca, precum şi de către autorităţile executive de nivelul întîi din raionul Soroca a legislaţiei la elaborarea, aprobarea şi executarea bugetelor respective.
Curtea de Conturi, ţinînd cont de încălcările şi neajunsurile depistate în urma controlului, în baza art.25, art.26 şi art.27 din Legea privind Curtea de Conturi nr.312-XIII din 08.12.19943 (cu modificările ulterioare),
    ______________________
   
3 M.O., 1995, nr.7, art.77.
hotărăşte:
1. Se menţionează prezenţa neajunsurilor şi încălcărilor legislaţiei comise la elaborarea, aprobarea şi executarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale ale raionului Soroca.
2. Se aduc la cunoştinţă Consiliului raional Soroca rezultatele controlului efectuat de Curtea de Conturi.
3.Se cere de la preşedintele raionului Soroca (dl A.Prisacari):
3.1. informarea Consiliului raional Soroca despre încălcările şi neajunsurile stabilite la elaborarea şi executarea bugetului raionului Soroca;
3.2. intensificarea controlului asupra încasării depline a veniturilor conform prevederilor legale;
3.3. asigurarea efectuării cheltuielilor pe parcursul anului bugetar numai în limita alocaţiilor aprobate în buget;
3.4. întreprinderea măsurilor necesare în procesul de executare a bugetului raional pentru menţinerea echilibrului bugetar;
3.5. asigurarea controlului asupra rambursării integrale a împrumuturilor cu scadenţă în acelaşi an bugetar acordate unităţilor administrativ-teritoriale de nivelul întîi în perioada anului bugetar;
3.6. determinarea nivelului de responsabilitate a persoanelor cu funcţii de răspundere ale subdiviziunilor din subordinea consiliului raional pentru controlul insuficient asupra utilizării mijloacelor bugetare la efectuarea cheltuielilor pentru reparaţii capitale care au cauzat pagube bugetului raional în sumă de 402,8 mii lei;
3.7. asigurarea controlului asupra respectării limitei de parcurs la autoturismele de serviciu, precum şi la cele proprii utilizate în scopuri de serviciu sau luate în arendă;
3.8. asigurarea restituirii la buget a pagubei materiale în mărime de 402,8 mii lei, în urma majorării neîntemeiate a volumelor lucrărilor de construcţie şi montaj, executate de către S.A. "Restauratorul" (c/f 140740) şi S.R.L. "Bomi-Servis" (c/f 458128), cu 207,7 mii lei şi, respectiv, 195,1 mii lei.
4. Se cere de la primarii comunelor Tătărăuca Veche şi Căinarii Vechi, satelor Vîsoca, Zastînca şi Schineni ale raionului Soroca  determinarea mărimii concrete a impozitului funciar pentru terenurile cu altă destinaţie decît cea agricolă, în conformitate cu art.4 alin.(3) din Legea nr.1056-XIV din 16.06.2000 "Pentru  punerea în aplicare a Titlului VI din Codul fiscal".
5. Se remit Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (dl V.Mejinschii) materialele controlului privind cauzarea pagubei materiale bugetului în mărime de 402,8 mii lei, în urma majorării neîntemeiate a volumelor lucrărilor de construcţie şi montaj, executate de către S.A. "Restauratorul" (c/f 140740) şi S.R.L. "Bomi-Servis" (c/f 458128), pentru examinare după competenţă, în conformitate cu prevederile Legii nr.1104-XV din  06.06.2002 "Cu privire la Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei"4 (cu modificările ulterioare).
    _________________________
   
4 M.O., 2002, nr.91-94, art.668.
6. Se cere de la Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (dl S.Puşcuţa) efectuarea controalelor fiscale la S.A. "Restauratorul" (c/f 140740) şi S.R.L. "Bomi-Servis" (c/f 458128).
7. Se informează Ministerul Finanţelor despre încălcările şi neajunsurile stabilite la elaborarea şi executarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale ale raionului Soroca.
8. Se propune Guvernului examinarea oportunităţii emiterii unei noi hotărîri de Guvern în scopul reglementării modului de utilizare a autoturismelor de serviciu în organele administraţiei publice, ţinînd cont de faptul că Hotărîrea Guvernului nr.835 din 10.12.1995 "Cu privire la reglementarea utilizării autoturismelor de serviciu în organele administraţiei publice" n-a fost publicată în modul stabilit şi nici conformată la cadrul legislativ actual.
9. Despre executarea cerinţelor punctelor 3-6 şi 8 din prezenta hotărîre se va informa Curtea de Conturi în termen de  două luni.
10.Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova în conformitate cu art.3 alin.(5) din Legea privind Curtea de Conturi.

PREŞEDINTELE
CURŢII DE CONTURI                                                         Ala POPESCU

Chişinău, 24 mai 2005.
Nr. 39.