LPA430/1995
ID intern unic:  310881
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 430
din  19.04.1995
despre statutul consilierului în consiliul local
Publicat : 20.07.1995 în Monitorul Oficial Nr. 40     Data intrarii in vigoare : 20.07.1995
MODIFICAT
Parlamentul adoptă prezenta lege.
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1. (1) Prezenta lege determină statutul consilierului în consiliul local.
(2) Unele chestiuni ce ţin de exercitarea mandatului de consilier pot fi reglementate de alte acte legislative.
Art. 2. - (1)  Sub noţiunea de consilier în sensul prezentei legi se subînţeleg consilierii consiliilor săteşti (comunale, orăşeneşti (municipale) şi raionale.
(2) Statutul deputatului în Adunarea Populară a Găgăuziei este asimilat statutului consilierului cu  respectarea  particularităţilor prevăzute de Legea privind statutul juridic special al Găgăuziei (Gagayz-Yeri).
Art. 3. - Consilierul este persoană oficială în teritoriul consiliului respectiv.
Art. 4. - Durata exercitării mandatului de consilier începe din momentul validării acestuia de către instanţa de judecată respectivă şi expiră în ziua alegerilor consilierilor de către o nouă legislatură sau în cazurile prevăzute de art. 11.
Art. 5. - Mandatul de consilier nu este transmisibil.
Art. 6. - Consilierul îşi exercită mandatul fără scoatere din producţie sau din serviciu, cu excepţia primarului, viceprimarilor satului (comunei), oraşului (municipiului), pretorului, preşedintelui, vicepreşedinţelor comitetului executiv raional.
Art. 7. - (1) Pentru perioada executării unor anumite împuterniciri consilierul poate fi degravat, la cererea lui, de obligaţiunile de producţie sau de serviciu în unităţile de stat, menţinîndu-i-se salariul la locul de muncă de bază din contul bugetului local.
(2) Procedura şi perioada degrevării consilierului de obligaţiunile de producţie sau de serviciu pentru exercitarea unor anumite împuterniciri sînt stabilite de regulamentul consiliului respectiv.
Art. 8. (1) Consilierii au dreptul de a se asocia în fracţiuni  şi grupuri.
(2) Modul de constituire şi de desfăşurare a activităţii fracţiunilor şi grupurilor de consilieri este stabilit de regulamentul consiliului respectiv.
Art. 9. - (1)  Consilierul trebuie să  respecte cu stricteţe Constituţia, alte legi, normele etice şi morale.
(2) Consilierul  nu poate folosi mandatul său în alt scop decît  cel ce ţine de activitatea de consilier.
(3) Cazurile  de  încălcare de către consilier a normelor etice şi morale sînt examinate de o comisie de etică, formată de consiliul respectiv.
Art. 10. - Consilierul este dator să fie demn de încrederea alegătorilor, să contribuie prin exemplu personal la întărirea disciplinei de stat, la îndeplinirea obligaţiunilor civice, la asigurarea drepturilor şi libertăţilor omului şi la respectarea legislaţiei.
Art. 11. - Mandatul consilierului poate fi ridicat înainte de termen în caz de:
a) absenţa fără motive întemeiate de la 3 şedinţe consecutive ale consiliului;
b) încălcare a Constituţiei, altor legi, participare la activitatea unor organe anticonstituţionale, dacă aceste cazuri au fost confirmate de instanţa de judecată;
c) incompatibilitate a funcţiei;
d) intrare în vigoare a sentinţei de condamnare, aplicate de către instanţa de judecată;
e) deces;
f) demisie (notificată în scris);
g) suspendare sau autodizolvare înainte de termen a consiliului.
Art. 12. - (1) Decizia privind ridicarea mandatului consilierului se ia de către consiliu cu majoritatea de voturi a consilierilor aleşi.
Această dispoziţie nu se aplică în cazurile prevăzute la literele d) - g) ale art. 11.
(2) Consilierul poate ataca decizia consiliului în instanţa de judecată.
Art. 13. - (1) Funcţia de consilier este incompatibilă cu funcţia de:
a) deputat în Parlament;
b) funcţionar public în aparatul primăriei satului (comunei), oraşului (municipiului), comitetului executiv raional, formate de către consiliul din care el face parte;
c) consilier al unui alt consiliu sătesc (comunal), orăşenesc (municipal), raional.
(2) Cazul de incompatibilitate a funcţiei, în care se află consilierul sau care apare pe durata exercitării  mandatului de consilier, urmează a fi soluţionat în termen de 15 zile.
Capitolul II
EXERCITAREA MANDATULUI DE CONSILIER
Art. 14. - Consilierul este obligat să participe la lucrările consiliului şi comisiei din a cărei componenţă face parte. În cazul în care din motive întemeiate consilierul nu poate să prezinte la şedinţa consiliului sau comisiei, el este obligat să anunţe din timp preşedintelui consiliului sau preşedintelui comisiei respective motivele absenţei sale.
Art. 15. - Consilierul beneficiază de dreptul de vot deliberativ asupra tuturor chestiunilor examinate de consiliu, cu excepţia cazurilor prevăzute la alin. (1) art. 26 al Legii privind administraţia publică locală.
Art. 16. - Cosilierul este în drept:
a) să aleagă şi să fie ales în organele consiliului respectiv;
b) să facă propuneri spre a fi examinate de consiliu;
c) să facă propuneri şi observaţii asupra ordinii de zi a şedinţei consiliului, asupra esenţei cheltuielilor luate în dezbatere şi modului lor de examinare;
d) să pună problema votului de încredere persoanelor oficiale alese, numite sau confirmate în funcţie de consiliu;
e) să propună  proiecte de decizii şi să facă amendamente la proiectele de decizii;
f) să practice la dezbateri, să  facă  interpelări, să adreseze întrebări raportorilor şi preşedintelui şedinţei, să ceară  răspunsuri şi să le aprecieze;
g) să se pronunţe în chestiuni de procedură, să  prezinte note informative;
h) să participe la examinarea în organele administraţiei publice centrale şi  locale a oricăror chestiuni ce ţin de interesele alegătorilor;
i) să ceară verificarea cazurilor de încălcare a legislaţiei, a drepturilor şi  intereselor legitime ale cetăţenilor şi să  facă consiliului propuneri vizînd aceste încălcări;
j) să exercite controlul asupra examinării propunerilor, sesizărilor şi  plîngerilor pe care le-au trimis autorităţilor administraţiei publice, unităţilor, să participe personal la examinarea lor.
Art. 17. - (1) Consilierul care nu a luat cuvîntul în dezbateri este în  drept să  transmită preşedintelui  şedinţei textul cuvîntării, propunerile şi observaţiile sale asupra chestiunii examinate.
(2) Textul cuvîtării consilierului se anexează la procesul-verbal al şedinţei consiliului.
Art. 18. - Consilierul  este  în drept să ia cunoştinţă  de textul cuvîntării sale din procesul-verbal al şedinţei consiliului şi al organelor lui înainte de a  fi publicat şi să primească textul cuvîntării sale care nu urmează a fi publicat.
Art. 19. - (1) Propunerile, observaţiile şi sesizările, formulate de către consilier la şedinţele consiliului, sînt examinate şi de ele se ţine cont în procesul de definitivare şi adoptare a deciziilor sau sînt trimise spre examinare autorităţilor administraţiei publice, organizaţiilor obşteşti şi factorilor de răspundere ai unităţilor.
(2) Autorităţile administraţiei publice, organizaţiile obşteşti şi factorii de răspundere, cărora le-au fost trimise propunerile, observaţiile şi sesisările consilierilor, sînt obligate să le examineze în conformitate cu legislaţia.
Art. 20. - Consilierul are dreptul să se adreseze primăriei, comitetului executiv raional, conducătorilor de direcţii, secţii şi servicii ale acestora, precum şi conducătorilor de unităţi, situate pe teritoriul consiliului respectiv, cu interprelări vizînd chestiunile ce ţin de competenţa consiliului.
Art. 21. - Autorităţile administraţiei publice sau factorii de răspundere cărora le sînt adresate interprelările sînt obligaţi să dea răspuns oficial,  în formă scrisă, în  termenul stabilit de către consiliul respectiv.
Art. 22. - (1)  Consilierul participă, din însărcinarea consiliului sau organelor lui, la controlul asupra executării  în teritoriul respectiv a legilor, altor acte normative emise de autorităţile publice precum şi a deciziilor adoptate de consiliu.
(2) Consilierul are dreptul să ia cunoştinţă de documentele necesare activităţii lui.
Art. 23. - (1)  Autorităţile administraţiei publice şi factorii de răspundere sînt obligaţi  să acorde consilierului sprijinul  necesar pentru efectuarea controlului.
(2) La cererea consilierului sau a comisiei formate din consilieri, subiecţii  indicaţi la alin. (1) sînt obligaţi să prezinte fără obstacole datele şi documentele necesare.
Art. 24. - Consilierul examinează  în modul stabilit de legislaţie propunerile, sesizările şi plîngerile primite, ia măsuri pentru soluţionarea lor justă şi la termen, primeşte în audienţă cetăţeni, studiază opinia publică, înaintează propuneri consiliului respectiv.
Capitolul III
GARANŢIILE DE EXERCITARE A MANDATULUI DE CONSILIER
Art. 25. - Pentru a soluţiona chestiunile ce ţin de interesele alegătorilor, consilierul beneficiază  de dreptul de a fi  primit  în audienţă neîntîrziat de către factorii de răspundere.
Art. 26. - (1)  În exercitarea mandatului său consilierul este în drept să se adreseze autorităţilor administraţiei publice, organizaţiilor obşteşti, precum şi factorilor de răspundere ai unităţilor situate pe teritoriul consiliului respectiv, să solicite asistenţă  pentru soluţionarea chestiunilor legate de activitatea  de consilier.
(2) Subiecţii indicaţi la alin. (1) sînt obligaţi să-i dea de îndată răspuns  la sesizare, iar în cazul examinării sau verificării suplimentare a chestiunii - în termen de cel mult o lună.
Art. 27. - Sesizările consilierului, în legătură cu chestiunile ce ţin de competenţa consiliului şi a organelor lui, urmează să  fie examinate de către acestea. Data examinării trebuie să fie adusă la cunoştinţă din timp consilierului.
Art. 28. - (1)  Consilierul  este în drept să ceară la faţa locului încetarea încălcării legii, iar în caz de necesitate să adreseze organelor şi factorilor de răspundere respectivi cerinţa de a fi oprită încălcarea legii, lezarea drepturilor şi  intereselor legitime ale cetăţenilor.
(2) Organele şi factorii de răspundere, cărora le este adresată cerinţa consilierului, sînt obligaţi să ia fără întîrziere măsuri pentru oprirea  încălcării, iar în caz de necesitate şi măsuri  pentru tragerea la răspundere a vinovaţilor, informîndu-l  ulterior pe consilier asupra măsurilor luate.
Art. 29. - Consiliul şi organele lui asigură consilierului  accesul liber la materialele informative ale acestora.
Art. 30. - Orice  factor de răspundere este obligat, la  prezentarea legitimaţiei consilierului, să-i pună la dispoziţie materiale informative fără orice condiţii suplimentare, cu excepţia  celor ce conţin un secret de stat, comercial sau un alt secret protejat de lege.
Art. 31. - Consilierul are dreptul  prioritar de a publica  în organele de presă instituite de consiliul respectiv informaţii privind activitatea sa de consilier.
Art. 32. - Consilierul nu poate fi tras la răspundere pentru poziţia sa, exprimată în cuvîntări şi prin vot la şedinţele consiliului,  dacă nu a săvîrşit cu intenţie acţiuni ilegale.
Art. 33. - Consilierul nu poate fi arestat, tras la răspundere penală sau administrativă fără acordul consiliului din care face parte.
[Prevederile art.33 se declară neconstituţionale prin HCC43 din 27.07.99, MO83/05.08.99]
Art. 34. - Consilierul se bucură de imunitate în teritoriul consiliului respectiv.
[Prevederile art.34 se declară neconstituţionale prin HCC43 din 27.07.99, MO83/05.08.99]
Art. 35. - Acţiunea penală împotriva consilierului poate fi intentată de procurorul municipiului ori al raionului respectiv, sau de procurorul general, fără  acordul consiliului din care face parte.
Această prevedere se aplică în cazul reţinerii.
[Art.35 în redacţia LP878-XIII din 19.06.96, MO48/18.07.96]
Art. 36. - (1)  Pentru obţinerea acordului consiliului în vederea arestării, tragerii la răspundere penală sau administrativă a consilierului, procurorul respectiv prezintă un raport consiliului, care urmează a fi examinat în termen de 10 zile.
(2) În cazul în care procurorul nu este de acord cu decizia consiliului, precum şi în cazul neexaminării raportului în termenul stabilit, el prezintă raportul în instanţa de judecată în raza de activitate a căreia se află consiliul respectiv.
(3) Dacă consilierul face parte din consiliul municipiului Chişinău, procurorul înaintează raportul în tribunalul de circumscripţie.
[Prevederile art.36 se declară neconstituţionale prin HCC43 din 27.07.99, MO83/05.08.99]
Art. 37. (1)  Instanţa de judecată examinează raportul  procurorului în termen de 15 zile şi adoptă o hotărîre prin care:
a) în cazul în care nu obţine acordul consiliului:
- constată legalitatea deciziei consiliului şi  respinge raportul procurorului;
- consideră decizia consiliului ca neîntemeiată şi dă acordul asupra arestării, tragerii la răspundere penală sau administrativă  a consilierului;
b) în caz de neexaminare a raportului de către consiliu în termen de 10 zile de la data prezentării raportului:
[Art. 37 lit.b) în redacţia LP878-XIII din 19.06.96, MO48/18.07.96]
- respinge raportul procurorului;
- adminte raportul  procurorului şi dă acordul asupra arestării, tragerii la răspundere penală sau administrativă a consilierului.
(2) Decizia instanţei de judecată poate fi atacată  în instanţa ierarhic superioară în termen de 10 zile.
[Prevederile art.37se declară neconstituţionale prin HCC43 din 27.07.99, MO83/05.08.99]
Art. 38. - (1) În perioada exercitării mandatului său consilierul nu poate fi concediat de la unitate din iniţiativa administraţiei fără acordul consiliului respectiv.
(2) Nu se cere acordul consiliului pentru concedierea consiliului în cazul în care:
a) a expirat  durata  contractului  de  muncă prin care el a fost angajat;
b) el a fost angajat la o unitate privată;
c) el lucrează pe bază de arendă;
d) a fost lichidată unitatea.
Art. 39. - (1) Consilierului ales în componenţa organelor consiliului şi degrevat de obligaţiunile de producţie sau de serviciu pe durata exercitării mandatului, după expirarea termenului i se oferă locul de muncă (serviciu) anterior, iar în lipsa acestuia - un an loc de muncă (serviciu) la aceeaşi sau la o altă unitate, cu consimţămîntul  lui.
(2) În cazul cînd consilierul a fost angajat la un alt loc de muncă (serviciu) cu un salariu mai mic, acestuia i se plăteşte timp de 3 luni din bugetul local o compensaţie egală cu diferenţa dintre salariul de pînă la degrevare şi cel nou.
Art. 40. - Pe durata şedinţelor consiliului, precum şi pe perioada exercitării unor anumite împuterniciri, consilierul este degrevat de obligaţiunile de producţie sau de serviciu, cu acoperirea cheltuielilor legate de activitatea sa din bugetul local.
Art. 41. - Consilierul beneficiază pe teritoriul consiliului respectiv de dreptul la călătorie gratuită cu toate tipurile de transport de pasageri, cu excepţia taximetrelor.
Art. 42. - Consilierul consiliului municipal şi raional are dreptul la un concediu de odihnă  suplimentar de 6 zile lucrătoare,  iar consilierul consiliului sătesc (comunal) şi orăşenesc - de 3 zile lucrătoare.
Art. 43. - Factorii de răspundere ai autorităţilor administraţiei publice locale şi ai unităţilor care nu-şi îndeplinesc obligaţiile faţă de consilier, zădărnicescactivitatea lui, îl furnizează în mod intenţionat informaţi  falsificate, încalcă garanţiile exercitării mandatului, atentează la cinstea şi demnitatea lui, urmează a fi traşi la răspundere în conformitate cu legislaţia.
Art. 44. - Consilierul are legitimaţie şi insignă de consilier, eliberate după validarea mandatului, şi beneficiază de ele pe parcursul perioadei de exercitare a mandatului.
Art. 45. - Regulamentele cu privire la legitimaţia şi  insigna de consilier, precum şi modelul lor, sînt aprobate de către Parlament.
Capitolul IV
DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
Art. 46. - Pînă  la formarea tribunalului de circumscripţie, procurorul înaintează raportul prevăzut în art. 36 alin. (3)  în Judecătoria Supremă.
Art. 47. - Se abrogă Legea nr. 404-XII din 11 decembrie 1990 cu privire la statutul deputaţilor poporului în R.S.S. Moldova şi alin. (2) al art. 36 al Legii nr. 39-XIII din 7 aprilie 1994 despre statutul deputatului în Parlament.
Art. 48. - Prezenta lege intră în vigoare la data publicării.

PREŞEDINTELE
PARLAMENTULUI                                           Petru LUCINSCHI

Chişinău, 19 aprilie 1995.
Nr. 430-XIII