RMTCO912/1999 ID intern unic: 314239 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
MINISTERUL TRANSPORTURILOR ŞI COMUNICAŢIILOR | |
REGULAMENT
Nr. 9/12
din 09.12.1999 | |
Regulamentul cu privire la asigurarea securităţii circulaţiei rutiere la întreprinderi, instituţii, organizaţii ce efectuează transporturi de pasageri şi mărfuri | |
Publicat : 27.04.2000 în Monitorul Oficial Nr. 046 Promulgat : 09.12.1999 | |
APROB
Ministrul transporturilor
şi comunicaţiilor al
Republicii Moldova
V. CHEIBAŞ
9 decembrie 1999
1. PRINCIPII GENERALE
1.1. Prezentul Regulament determină sarcinile şi principalele cerinţe faţă de activitatea organizaţiilor şi întreprinderilor, indiferent de forma de proprietate, ce efectuează transporturi de călători şi mărfuri în vederea asigurării circulaţiei rutiere.
1.2. Cerinţele prezentului Regulament sînt obligatorii pentru toate organizaţiile ce se află pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent de forma de proprietate şi organizaţional-juridică, care efectuează transporturi de pasageri şi mărfuri cu mijloace de transport auto.
1.3. Organizaţiile ce efectuează transporturi de pasageri şi mărfuri în modul stabilit sînt obligate să posede licenţă pentru activitate de transport, să respecte condiţiile prevăzute în licenţă ce ţin de asigurarea securităţii circulaţiei rutiere.
1.4. Responsabilitatea pentru organizarea lucrului de asigurare a securităţii circulaţiei la întreprinderi se pune în sarcina conducătorului întreprinderii sau persoanei responsabile, numită în funcţia ce ţine de asigurarea securităţii circulaţiei mijloacelor de transport, în sarcina conducătorului executant sau specialistului.
1.5. Organizaţiile, care efectuează transporturi de pasageri şi mărfuri, pot elabora reguli speciale şi să înainteze şoferilor cerinţe suplimentare cu privire la asigurarea securităţii rutiere, care nu contrazic legislaţia în vigoare şi Regulamentul dat.
1.6. Organizaţiile, ce nu dispun de o bază tehnică şi de producere, de cadre şi normativ-metodologică, asigură îndeplinirea cerinţelor şi normelor stabilite de prezentul Regulament în baza contractelor încheiate cu organizaţiile, ce posedă o bază necesară şi care dispun de licenţă pentru efectuarea lucrărilor corespunzătoare.
2. SARCINILE ŞI CERINŢELE PRINCIPALE FAŢĂ DE ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII
DE ASIGURARE A SECURITĂŢII CIRCULAŢIEI RUTIERE ÎN ORGANIZAŢIILE CE
EFECTUEAZĂ TRANSPORTURI DE PASAGERI ŞI MĂRFURI
2.1. Sarcinile de bază ale întreprinderilor privind asigurarea securităţii circulaţiei sînt:
- asigurarea eficienţei profesionale a şoferilor;
- asigurarea exploatării unităţilor de transport în stare tehnică de funcţionare;
- asigurarea securităţii traficului de pasageri şi mărfuri.
2.2. Cerinţele principale faţă de organizarea activităţii de asigurare a securităţii rutiere la întreprinderile ce efectuează transporturi de pasageri şi mărfuri sînt următoarele:
- atribuirea obligaţiunilor şi responsabilităţii de asigurare a cerinţelor securităţii circulaţiei prevăzute de prezentul Regulament persoanelor oficiale concrete şi lucrătorilor întreprinderii;
- efectuarea controlului regulat asupra îndeplinirii de către persoanele oficiale şi lucrători a obligaţiunelor încredinţate privind asigurerea securităţii circulaţiei din partea conducătorului organizaţiei sau persoanelor serviciilor special desemnate la întreprindere;
- numirea în funcţia de şefi-executivi şi specialişti ai întreprinderii a persoanelor, care au susţinut o pregătire specială, confirmată prin documente respective; susţinerea de către persoanele, care ocupă funcţii legate de asigurarea securităţii circulaţiei rutiere, atestării periodice pentru dreptul de a deţine aceste funcţii;
- înfăptuirea cercetărilor de serviciu, evidenţei şi analizei accidentelor rutiere, la care au participat mijloacele de transport ce aparţin organizaţiilor, încălcărilor de către şoferi şi lucrători ai organizaţiei a cerinţelor securităţii rutiere stabilite prin documente normative, depistarea cauzelor, care au contribuit la apariţia acestora;
- planificarea anuală a măsurilor, îndreptate pentru realizarea cerinţelor prezentului document, precum şi determinarea cauzelor şi condiţiilor accidentelor rutiere, la care au participat unităţile de transport ale întreprinderii, încălcărilor Regulilor circulaţiei rutiere şi altor norme de securitate;
- echiparea cu utilajul necesar, aparataj, încăperii pentru desfăşurarea activităţii de preîntîmpinare a accidentelor rutiere şi reducerea gravităţii urmărilor lor;
- asigurarea cu documentele necesare normativ-juridice, cu materiale metodologice informative şi ilustrative pentru realizarea măsurilor de securitate a circulaţiei.
3. ASIGURAREA EFICIENŢEI PROFESIONALE A EFECTIVULUI DE ŞOFERI
3.1. Angajarea şoferilor şi admiterea la efectuarea transporturilor.
3.1.1. Persoana, care pretinde la lucrul în organizaţii în calitate de şofer, poate fi angajată în acest serviciu cu condiţia:
- dispunerii de permis de conducere cu dreptul de a conduce unitatea de transport de categoria corespunzătoare;
- dispunerii de document care certifică susţinerea în termenul cuvenit a controlului medical;
- corespunderii calificării, experienţei de muncă şi altor caracteristici profesionale ale cerinţelor stabilite pentru genul concret de transport.
În scopul controlului corespunderii şoferului lucrului încredinţat în vederea îndeplinirii cu asiguranţă a tipului concret de transporturi el poate fi angajat cu termen de încercare în corespundere cu legislaţia muncii.
3.1.2. Organizaţia ţine evidenţa datelor despre calificarea şoferului, vechimea în muncă totală în calitate de şofer şi pe tipurile anumite de unităţi de transport, termenul de trecere a controlului medical, a participării în accidentele rutiere, încălcările comise ale Regulilor de circulaţie, a cazurilor privării de dreptul conducerii unităţii de transport, înlăturarea de la lucru la traseu, din cauza folosirii de alcool sau urmărilor intoxicării alcoolice, întreruperile în activitatea de şofer, lucrul prin cumul.
3.1.3. Persoanele, care încep activitatea de muncă în calitate de şofer, după absolvirea studiilor speciale, precum şi şoferii, care au întrerupere în activitatea de muncă mai mult de un an, şoferii desemnaţi pentru lucrul pe rutele muntoase, precum şi şoferii transferaţi pe un nou model sau marcă de mijloc de transport sau ruta nouă de transportare a pasagerilor, la conducerea unităţii date de transport se admite numai după stagiu.
3.2. Stagiul şoferilor:
3.2.1. În scopul pregătirii şoferilor către lucrul de sine stătător organizaţia este obligată să asigure stagiul persoanelor, enumerate în p.3.1.3.
Durata stagiului, volumele şi conţinutul sînt determinate în corespundere cu vechimea în muncă şi termenul întreruperii în lucru, tipului unităţii de transport, categoria rutei (orăşăneşti, suburbană, interurbană, internaţionale) în corespundere cu documentele normative în vigoare.
3.2.2. Stagiul şoferilor este necesar de a-l organiza în condiţii reale de circulaţie, la efectuarea transporturilor regulate de pasageri numai pe acele unităţi de transport şi pe acele rute, la care şoferul pe viitor va lucra de sine stătător. Organizarea stagiului este asigurată cu forţele proprii ale întreprinderii sau prin încheierea contractului.
3.2.3. Stagiul este necesar de a-l face sub conducerea şoferului-preceptor, care este întărit prin ordinul întreprinderii sau altei persoane.
3.2.4. După încheierea stagiului de către şofer, este necesar de a întocmi un aviz cu privire la admiterea lui la lucrul de sine stătător sau indicarea mijlocului de transport şi rutelor de transportare sau refuzul motivat al admiterii. Avizul se păstrează în dosarul personal al şoferului.
3.2.5. Şoferul, care nu a fost admis la conducerea mijloacelor de transport după stagiu, este transferat cu acordul lui la alte lucrări, iar dacă nu este posibil acest transfer şoferul poate fi concediat în corespundere cu legislaţia muncii în vigoare.
3.3. Menţinerea şi controlul stării sănătăţii şoferilor în procesul activităţii de muncă.
3.3.1. Organizaţia asigură trecerea de către şoferi în mod obligator controlului medical periodic în termenul aprobat de Ministerul Sănătăţii al Republicii Moldova.
Conducătorul întreprinderii are dreptul în caz de îndoială în starea sănătăţii şoferului să-l îndrepte de a trece controlul medical înainte de termenul stabilit.
La întreprindere este necesar de a efectua controlul asupra respectării termenului trecerii controlului medical.
3.3.2. Regimul de muncă şi odihnă a şoferilor este întocmit în corespundere cu normele, care sînt determinate de legislaţia muncii şi Regulamentul cu privire la timpul de muncă şi timpul de odihnă a şoferilor: în corespundere cu aceste normative este necesar de a întocmi graficele lucrului şoferilor şi orarul circulaţiei mijloacelor de transport în trafic orăşenesc, suburban şi interurban, a organiza controlul asupra respectării regimului de lucru stabilit al şoferilor, ţinerea documentelor de evidenţă a timpului de muncă şi de odihnă.
3.3.3. Organizaţia este obligată să asigure controlul stării sănătăţii şoferilor, de a nu admite pentru conducerea mijloacelor de transport persoanele, care se află în stare de ebrietate sau cu starea sănătăţii şubredă, pentru aceasta e necesar:
- a organiza examenul medical al conducătorilor mijloacelor de transport înainte şi după efectuarea curselor cu înscrierea obligatorie în foaia de parcurs sau în alt document a rezultatelor;
- a asigura evidenţa şi analiza datelor examinării medicale a şoferilor în scopul de a depista şoferii predispuşi de a întrebuinţa băuturile alcoolice, întrebuinţează droguri, surefă de boli cronice.
3.4. Menţinerea nivelului cuvenit de informare, sporirea măiestriei profesionale şi disciplinii şoferilor.
3.4.1. Organizaţia este datoare de a duce la cunoştinţa şoferului conţinutul informaţiei operative despre condiţiile circulaţiei şi lucrul pe rută prin intermediul instrucţiunilor, în care sînt incluse date cu privire la:
- condiţiile circulaţiei şi existenţa sectoarelor periculoase, locurile concentrării accidentelor rutiere pe rută;
- starea condiţiilor climaterice;
- regimul circulaţiei, organizarea odihnei şi luarea mesei;
- regulile parcării, pazei unităţilor de transport;
- situarea punctelor de ajutor medical şi tehnic, posturilor, dispeceratelor, gărilor auto, locurilor concentrării populaţiei;
- schimbările în organizarea transporturilor de pasageri şi mărfuri, regulile intersectării trecerilor căilor ferate şi viaductelor;
- specificul transportării copiilor;
- particularităţile asigurării circulaţiei rutiere şi exploatării mijloacelor de transport în cazul schimbărilor sezoniere ale condiţiilor climaterice şi condiţiilor rutiere;
- particularităţile transportării mărfurilor periculoase, de mare tonaj şi gabarite mari (în corespundere cu cerinţele documentelor normative speciale);
- schimbările în documentele normativ-juridice, ce reglementează drepturile, obligaţiunile, responsabilitatea şoferilor în vederea asigurării securităţii circulaţiei rutiere.
La întreprindere este necesar de a duce evidenţa informaţiei cu privire la instrucţiunile menţionate.
3.4.2. Sporirea măiestriei profesionale a şoferilor este asigurată prin organizarea lecţiilor necesare pentru asigurarea securităţii circulaţiei rutiere periodic, dar nu mai rar decît o dată în an, conform planurilor de învăţămînt corespunzătoare şi programelor anuale de instruire a şoferilor. Informaţia cu privire la întregul curs de lecţii şi susţinerea colocviului sînt introduse în dosarul personal al şoferului.
Organizaţia are dreptul de a nu admite şoferul ce n-a susţinut colocvium la traseu de sine stătător. Şoferul, care nu este admis la lucru de sine stătător este transferat cu acordul lui la alte lucrări, în caz dacă această transferare nu poate avea loc, şoferul este concediat în corespundere cu legislaţia muncii în vigoare.
3.4.3 În scopul sporirii responsabilităţii şoferilor de îndeplinirea cerinţelor privind securitatea circulaţiei rutiere organizaţia:
- exercită control asupra respectării de către şofer a Regulilor de circulaţie, disciplinei muncii, Regulilor de transportare a pasagerilor (mărfurilor), Regulilor exploatării tehnice a materialului rulant, timpului ieşirii şi încheierii lucrului la traseu, îndeplinirea orarelor circulaţiei, prezenţa şi starea permiselor de conducere înainte de ieşirea unităţilor de transport la trafic;
- organizează în corespundere cu actele normative în vigoare evidenţa şi analiza accidentelor rutiere comise de către şoferii organizaţiei, încălcările de către şoferi şi lucrătorii organizaţiei a cerinţelor circulaţiei rutiere, care au fost depistate de colaboratorii Poliţiei rutiere şi de colaboratorii organizaţiei;
- operativ aduce la cunoştinţa şoferilor informaţia despre cauzele şi circumstanţele apariţiei accidentelor rutiere, încălcările regulilor de circulaţie şi altor norme de securitate a circulaţiei de către şoferii întreprinderii.
4. ASIGURAREA EXPLOATĂRII MIJLOACELOR DE TRANSPORT
ÎN STARE TEHNICĂ DE FUNCŢIONARE
Organizaţiile sînt obligate:
4.1. De a folosi pentru transport materialul rulant, înregistrat în organele Poliţiei rutiere, care a trecut în modul stabilit revizia tehnică de stat şi posedă fişa de licenţă conform modelului aprobat.
4.2. De a respecta regulile exploatării tehnice a mijloacelor de transport, instrucţiunile întreprinderilor -producătoare în vederea exploatării unităţilor de transport, a asigura corespunderea stării tehnice şi utilajul transporturlui auto, care participă la circulaţia rutieră, cerinţelor stabilite ale securităţii, a asigura executarea lucrărilor cu privire la deservirea tehnică şi reparaţia mijloacelor de transport, în modul şi termenul aprobat prin documentele normative în vigoare.
4.3. A asigura un control zilnic asupra strării tehnice a unităţilor de transport înainte de a ieşi la traseu şi la întoarcerea la locul parcării. Persoanele cu funcţii de răspundere ale întreprinderii, responsabile de starea tehnică a mijloacelor de transport, sînt obligate în foile de parcurs sau alte documente să facă înscrieri despre starea tehnică bună a unităţilor de transport.
4.4. A asigura evidenţa defecţiunilor mijloacelor de transport şi lichidării lor.
4.5. A asigura folosirea la trafic a unităţilor de transport, inclusiv specializate ce corespund genului de transport, volumelor şi caracterului mărfurilor transportate.
4.6. A asigura paza transportului auto pentru excluderea posibilităţii folosirii lor samavolnice de către şoferii organizaţiei, precum şi persoanele străine sau defectării unităţilor de transport.
5. ASIGURAREA CONDIŢIILOR SIGURE DE TRANSPORT A PASAGERILOR ŞI
MĂRFURILOR LA ORGANIZAREA PROCESULUI DE TRANSPORTARE
5.1. Organizaţiilor li se interzice de a constrînge sau de a stimula şoferii, indiferent în ce formă, pentru încălcarea cerinţelor securităţii circulaţiei rutiere.
5.2. Organizaţiile sînt obligate înainte de începerea transporturilor regulate, precum şi în procesul de efectuare de a aprecia corespunderea condiţiilor rutiere pe traseu a lucrului materialului rulant cerinţelor circulaţiei rutiere stabilite.
Aprecierile corespunderii stării drumurilor şi căilor de acces cerinţelor securităţii circulaţiei rutiere se efectuează în baza cercetărilor efectuate de comisie.
Cercetările condiţiilor rutiere pe rutele transporturilor regulate de mărfuri se înfăptuiesc de cel puţin o dată, iar pe rutele de transportare a pasagerilor de cel puţin de două ori pe an.
Conform rezultatelor cercetărilor condiţiilor rutiere se întocmeşte un act, în care sînt enumerate neajunsurile, care periclitează securitatea circulaţiei. Actele sînt transmise organelor împuternicite de a lichida neajunsurile depistate şi de a controla rezultatele acestui lucru. La organizaţii se păstrează materialele cercetărilor şi copiile actelor.
La depistarea pe rute a neajunsurilor stării, dotării şi întreţinerii drumurilor, străzilor, lucrărilor de artă etc. ce pereclitează securitatea circulaţiei, organizaţiile pînă la înlăturarea neajunsurilor în dependenţă de împrejurări:
- nu permit circulaţia pe rutele de transportare;
- încetează circulaţia pe rute sau schimbă ruta circulaţiei;
- modifică regimul circulaţiei pe rute şi informează despre aceasta organizaţiile, întreprinderile interesate, populaţia.
5.3. La întreprindere este necesar de a ţine evidenţa neajunsurilor depistate de către şoferii pe rute în organizarea şi reglementarea circulaţiei, starea drumurilor, străzilor, lucrărilor de artă, pasagele de nivel la căile ferate, căilor de tramvai, opririlor transportului de pasageri, locurilor de încărcare-descărcare a mărfurilor.
5.4. Organizaţia este obligată:
- a asigura condiţii pentru odihnă şi alimentarea şoferilor pe rutele regulate de transportare;
- a preconiza timpul şi locul odihnei şoferilor în drum în cazul curselor lungi sau lucrului îndepărtat de baza principală a organizaţiei;
- de a aproviziona şoferii cu documentele de parcurs necesare.
5.5. Persoanele cu funcţii de răspundere la organizaţii au dreptul de a efectua controlul la traseu, în acest caz de a opri mijloacele de transport conduse de şoferii organizaţiei, de a lua măsurile cuvenite la depistarea încălcărilor în corespundere cu legislaţia în vigoare.
5.6. Organizaţiile sînt obligate de a asigura îndeplinirea cerinţelor ce reflectă modul şi particularităţile organizării diferitor genuri de transport expuse în documentele normative, în cazul transporturilor de mărfuri cu gabarite mari şi de mare tonaj, precum şi de mărfuri periculoase să asigure îndeplinirea cerinţelor speciale expuse în documentele normative respective ce ţin de asigurarea securităţii lor.
5.7. Cerinţele cu privire la asigurarea securităţii la organizarea transporturilor de pasageri.
5.7.1. Organizaţia este obligată:
- înainte de a deschide rutele regulate de transportare a pasagerilor în modul preconizat în p.5.2. al prezentului Regulament şi altor documente normative ce ţin de organizarea transportului pasagerilor să aprecieze corespunderea stării tehnice a drumurilor, străzilor, lucrărilor de artă, pasagelor de nivel la căile ferate, liniilor de tramvai, podurilor plutitoare, pe care trec rutele, utilajului ingineresc, cerinţelor securităţii circulaţiei;
- să corecteze în dependenţă de rezultatele analizei orarul circulaţiei în partea micşorării vitezei în caz de înrăutăţire considerabilă a condiţiilor rutiere, precum şi pe perioada de toamnă-iarnă.
5.7.2. Pentru fiecare rută regulată de transportare a pasagerilor este necesar de a întocmi un paşaport şi schema rutei cu indicarea locurilor periculoase. În documentele indicate este necesar la timp de introdus datele cu privire la schimbarea condiţiilor rutiere.
5.7.3. Graficele (orarul) circulaţiei trebuie întocmite în corespundere cu regulile stabilite în baza normării vitezelor înaintea de deschiderea rutelor regulate de transportare, precum şi la rutele existente. Normativele vitezei (timpului) circulaţiei trebuie să asigure regimul inofensiv de circulaţie a mijloacelor de transport în condiţii reale de circulaţie pe rute: corespunderea vitezei admise de regulile circulaţiei rutiere, indicatorilor rutieri, ce prevăd diferite întîrzieri legate de organizarea circulaţiei rutiere, reţineri la pasajele de nivele a căilor ferate s.a.
Graficele ieşirii unităţilor de transport la trafic este necesar de a fi întocmite luîndu-se în consideraţie modificările fluxurilor de pasageri în timpul zilelor săptămînii şi orelor în decursul a 24 ore în scopul asigurării transporturilor de pasageri fără încălcarea normelor de capacitate a unităţilor de transport.
5.7.4. Fiecare şofer, care îndeplineşte curse orăşeneşti suburbane, interurbane şi turistice cu pasageri, este necesar să fie asigurat cu orarul de circulaţie pe rută cu indicarea timpului efectuării opririlor, trecerii prin localităţi şi alte repere, schema rutelor cu indicarea sectoarelor periculoase.
5.7.5. Organizaţiile sînt obligate să folosească mijloacele de transport, greutatea totală a cărora nu depăşeşte capacitatea de încărcare ce se admite la traversarea podurilor, estacadelor, viaductelor şi altor lucrări de artă.
5.7.6. La schimbarea nefavorabilă a condiţiilor rutiere şi meteorologice ce periclitează transportarea pasagerilor (distrugerea îmbrăcămintei rutiere, gheţuşul, ciaţă puternică, înzepezire etc.) organizaţia este obligată de a efectua corectarea operativă a graficului (orarului) circulaţiei în partea reducerii vitezei sau anulării graficului circulaţiei, iar în caz de necesitate de a nu permite ieşirea la trafic sau să asigure în alt mod oprirea circulaţiei transportului auto.
Anexa nr. 1
Lista actelor normative, care se abrogă în legătură cu aprobarea Regulamentului cu privire la asigurarea securităţii circulaţiei rutiere la întreprinderi, instituţii, organizaţii ce efectueaza transporturi de pasageri şi mărfuri:
1. Regulamentul cu privire la asigurarea securităţii circulaţiei rutiere la întreprinderile, instituţiile, organizaţiile ce efectuează transporturi de pasageri şi mărfuri. Aprobat prin ordinul Ministrului transporturilor şi comunicaţiilor nr. 125 din 8.07.1997.
|