LPC222/2007
ID intern unic:  326258
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 222
din  25.10.2007

pentru modificarea şi completarea Legii metrologiei
nr. 647-XIII din 17 noiembrie 1995

Publicat : 21.12.2007 în Monitorul Oficial Nr. 198-202     art Nr : 757     Data intrarii in vigoare : 21.06.2008
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Art.I. - Legea metrologiei nr. 647-XIII din 17 noiembrie 1995 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1996, nr.13, art.124), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. După articolul 1 se introduc două articole noi, 11 şi 12, avînd următorul cuprins:
    “Articolul 11. Termenii de specialitate utilizaţi
    În sensul prezentei legi, sînt utilizaţi următorii termeni de specialitate:
    aprobare de model - decizie cu relevanţă legală, bazată pe un raport de evaluare, care confirmă că un tip de mijloc de măsurare întruneşte cerinţele stipulate în reglementările de metrologie legală aplicabile şi este adecvat utilizării în domeniul reglementat, astfel încît se poate presupune că el realizează rezultate de măsurare sigure, într-o perioadă de timp definită;
    asigurare metrologică - ansamblu de reglementări, mijloace tehnice şi operaţiuni necesare pentru a garanta credibilitatea rezultatelor măsurărilor în metrologia legală;
    control metrologic legal - ansamblu de activităţi de metrologie legală care contribuie la asigurarea metrologică. Controlul metrologic legal include controlul metrologic legal asupra mijloacelor de măsurare, supravegherea metrologică şi expertiza metrologică;
    etalon - mijloc de măsurare destinat să definească, să realizeze, să conserve sau să reproducă o unitate ori una sau mai multe valori ale unei mărimi pentru a servi ca referinţă;
    etalon internaţional - etalon recunoscut printr-un acord internaţional pentru a servi pe plan internaţional drept bază pentru atribuirea de valori altor etaloane ale mărimii considerate;
    etalon naţional - etalon recunoscut printr-o decizie naţională pentru a servi în ţară drept bază pentru atribuirea de valori altor etaloane ale mărimii considerate;
    etalon de referinţă - etalon, în general, de cea mai înaltă calitate metrologică, disponibil într-un anumit loc sau într-o anumită organizaţie, de la care derivă măsurările efectuate în acel loc sau în acea organizaţie;
   etalonare - ansamblu de operaţiuni necesare pentru determinarea valorii erorilor mijloacelor de măsurare (iar în caz de necesitate, pentru determinarea altor caracteristici metrologice). Etalonarea se poate efectua şi cu scopul de a permite utilizarea mijloacelor de măsurare în calitate de etalon;
    exactitate de măsurare - grad de concordanţă între rezultatul unei măsurări şi valoarea convenţional adevărată a mărimii măsurate;
    exactitatea unui mijloc de măsurare - proprietatea unui mijloc de măsurare de a reflecta valori apropiate de o valoare adevărată;
    incertitudine de măsurare - parametru asociat rezultatului unei măsurări, ce caracterizează dispersia valorilor care, în mod rezonabil, ar putea fi atribuite măsurandului;
    inspecţie a mijlocului de măsurare - examinarea unui mijloc de măsurare în vederea stabilirii prezenţei tuturor sau a cîtorva dintre următoarele elemente:
    - marca de verificare şi/sau certificatul sînt valabile;
    - nici o marcă de sigiliu nu a fost deteriorată;
    - după verificare, mijlocul de măsurare nu a suportat modificări vizibile;
    - erorile nu depăşesc valorile maxim admisibile în exploatare;
    marcajul aprobării de model - semn distinctiv care, aplicat pe un mijloc de măsurare, atestă conformitatea acestuia cu modelul aprobat;
    marcajul de verificare metrologică - semn distinctiv care, aplicat pe un mijloc de măsurare legal, confirmă că verificarea metrologică s-a soldat cu rezultate corespunzătoare;
    material de referinţă - mijloc de măsurare, material sau substanţă ale cărei valori (una sau mai multe) ale proprietăţii (proprietăţilor) sînt suficient de omogene şi bine stabilite pentru a fi utilizate la verificarea şi/sau etalonarea unui mijloc de măsurare, la evaluarea unei proceduri de măsurare legale sau la atribuirea de valori materialelor ori substanţelor;
    măsurare - ansamblu de operaţiuni avînd drept scop determinarea valorii unei mărimi;
    măsurand - mărime particulară supusă măsurării;
    metrologie - ştiinţă a măsurării care include toate aspectele, atît teoretice cît şi practice, ce ţin de măsurări, oricare ar fi incertitudinea acestora, în orice domeniu;
    metrologie legală - parte a metrologiei referitoare la activităţile desfăşurate în conformitate cu cerinţele stabilite de organe cu funcţii de reglementare în domeniu şi care se aplică măsurărilor, unităţilor de măsură, mijloacelor de măsurare şi procedurilor de măsurare legală;
    mijloc de măsurare - măsură, aparat de măsurat, traductor, dispozitiv, echipament, sistem de măsurare, instalaţie, precum şi material de referinţă, utilizate în mod independent sau asociate cu unul ori mai multe dispozitive suplimentare, care furnizează informaţii de măsurare;
    mijloc de măsurare legal - mijloc de măsurare ce corespunde cerinţelor prescrise în reglementările de metrologie legală;
    plasare pe piaţă a unui mijloc de măsurare - acţiune de furnizare pe piaţa Republicii Moldova a mijloacelor de măsurare, inclusiv păstrarea lor în scopul distribuirii, oferirii prin vînzare sau prin orice altă forma de transmitere contra plată ori cu titlu gratuit;
    produs preambalat - produs destinat pentru vînzare, plasat într-un ambalaj în lipsa consumatorului final, cantitatea de produs conţinut în acest ambalaj avînd o valoare determinată, indicată pe ambalaj, corespunzînd valorii nominale, ce nu poate fi schimbată fără deschiderea ambalajului sau fără deteriorarea acestuia;
    punere în funcţiune a unui mijloc de măsurare - primă utilizare a unui mijloc de măsurare de către un utilizator final în scopul pentru care acest mijloc a fost conceput;
    reprezentant autorizat al producătorului - persoană juridică sau persoană fizică autorizată pentru activitatea de întreprinzător, avînd sediul în Republica Moldova, împuternicită de producător să acţioneze în numele său;
    reglementare de metrologie legală - document normativ obligatoriu care stabileşte principiile, regulile generale şi cerinţele pentru activităţi de metrologie legală, măsurări, mijloace de măsurare şi produse preambalate;
    Sistemul Internaţional de Unităţi (SI) - sistem coerent de unităţi, adoptat şi recomandat de Conferinţa Generală de Măsuri şi Greutăţi;
supraveghere metrologică - ansamblu de acţiuni, inclusiv controlul exercitat la producerea, importul, instalarea, utilizarea, întreţinerea, închirierea, repararea şi verificarea metrologică a mijloacelor de măsurare, în scopul de a constata dacă acestea corespund şi/sau sînt utilizate conform prevederilor prezentei legi şi ale reglementărilor aplicabile;
    trasabilitate - proprietate a rezultatului unei măsurări sau a valorii unui etalon de a putea fi raportat, respectiv raportată, la valori ale unor referinţe stabilite, de regulă, etaloane naţionale (de referinţă) sau internaţionale, prin intermediul unui lanţ neîntrerupt de comparări, avînd, toate, incertitudini determinate;
    unitate de măsură - mărime particulară, definită şi adoptată prin convenţie, cu care sînt comparate alte mărimi de aceeaşi natură, ca rezultat al măsurării, pentru exprimarea valorilor lor în raport cu acea mărime;
    unitate de măsură legală - unitate de măsură cerută sau permisă de reglementările aplicabile;
    verificare metrologică - modalitate de control metrologic legal, prin care se constată şi se confirmă că un mijloc de măsurare întruneşte cerinţele prevăzute în reglementările de metrologie legală;
    verificare metrologică de expertiză - ansamblu de operaţiuni efectuate cu scopul de a examina şi a demonstra starea unui mijloc de măsurare, precum şi a determina caracteristicile metrologice ale acestuia, inclusiv prin raportarea la cerinţele expuse în reglementările tehnice sau reglementările de metrologie legală aplicabile;
    verificare metrologică iniţială - verificare metrologică a unui mijloc de măsurare care nu a mai fost verificat anterior;
    verificare metrologică periodică - verificare metrologică a unui mijloc de măsurare, efectuată periodic, la intervale de timp specificate, conform unei proceduri stabilite prin reglementări de metrologie legală aplicabile.
    Articolul 12. Sistemul naţional de metrologie
    Infrastructura Sistemului naţional de metrologie include:
   a) autoritatea centrală de metrologie - organul central de specialitate al administraţiei publice responsabil de infrastructura calităţii din cadrul Guvernului - Serviciul Standardizare şi Metrologie;
    b) Institutul Naţional de Metrologie;
    c) Sistemul Naţional de Etaloane;
    d) Consiliul Tehnic Naţional de Metrologie;
    e) centrele teritoriale de metrologie;
    f) serviciile de metrologie ale persoanelor juridice;
    g) Inspectoratul metrologic.”
    2. Articolele 2  şi 3 vor avea următorul cuprins:
    “Articolul 2. Administrarea în domeniul metrologiei
   (1) Elaborarea şi promovarea politicii de stat în domeniul metrologiei, administrarea şi coordonarea activităţii de metrologie la nivel naţional se efectuează de către autoritatea centrală de metrologie.
    (2) Autoritatea centrală de metrologie are următoarele funcţii:
    a) elaborarea şi coordonarea implementării politicii de stat în domeniul metrologiei;
    b) elaborarea cadrului legal şi participarea la elaborarea şi coordonarea proiectelor de acte normative în scopul asigurării trasabilităţii rezultatelor măsurărilor la Sistemul Internaţional de Unităţi (SI) prin intermediul procedurilor recunoscute şi acceptate pe plan internaţional;
   c) coordonarea activităţilor de metrologie ale organelor centrale de specialitate din cadrul administraţiei publice şi ale persoanelor juridice şi fizice care activează în domeniul metrologiei;
    d) aprobarea reglementărilor de metrologie legală în limitele competenţei sale;
    e) coordonarea supravegherii persoanelor juridice şi fizice care activează în domeniul metrologiei legale;
    f) reprezentarea Republicii Moldova în organismele regionale şi internaţionale de metrologie împreună cu organismul naţional de metrologie;
   g) desemnarea persoanelor juridice pentru efectuarea verificărilor metrologice ale mijloacelor de măsurare legale şi pentru efectuarea  măsurărilor oficiale în baza avizelor organismului naţional de metrologie;
    h) asigurarea transparenţei informaţiei în domeniul metrologiei.
    (3) Prin prezenta lege, Institutul Naţional de Metrologie se desemnează drept organism naţional de metrologie. Acesta  este o persoană juridică care îşi desfăşoară activitatea în baza statutului aprobat de autoritatea centrală de metrologie şi a prevederilor prezentei legi şi are următoarele funcţii:
    a) funcţii de metrologie generală:
    - implementarea, la nivel naţional, a politicii în domeniul metrologiei;
    - asigurarea trasabilităţii rezultatelor măsurărilor prin realizarea comparărilor bazei naţionale de etaloane la nivel regional şi internaţional, menţinerea etaloanelor naţionale şi a celor de referinţă, conservarea şi transmiterea unităţilor de măsură legale;
    - organizarea, alături de instituţiile de profil ale Academiei de Ştiinţe a Moldovei, a lucrărilor de cercetare în scopul perfecţionării etaloanelor naţionale şi a celor de referinţă;
    - revizuirea periodică a necesităţilor ţării ce ţin de perfecţionarea etaloanelor şi transmiterea unităţilor de măsură legale;
    - reprezentarea referinţei naţionale pentru determinarea competenţei tehnice în domeniul metrologiei, inclusiv la etaloane;
    - consultarea organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice şi a persoanelor juridice şi fizice privind aspectele tehnice ale metrologiei;
    - participarea la forurile şi organizaţiile internaţionale şi regionale în domeniul metrologiei;
    - efectuarea etalonărilor în baza Sistemului Naţional de Etaloane;
    - instruirea şi perfecţionarea experţilor în metrologie legală, a experţilor tehnici în metrologie şi a verificatorilor metrologi;
    b) funcţii de metrologie legală:
    - efectuarea lucrărilor tehnice în domeniul metrologiei legale (aprobări de model, verificări metrologice iniţiale, periodice şi de expertiză ale mijloacelor de măsurare, măsurări oficiale, expertize metrologice ale proiectelor de documente normative);
    - înaintarea propunerilor către autoritatea centrală de metrologie privind cerinţele de reglementare  a mijloacelor de măsurare;
    - perfectarea şi eliberarea certificatelor de aprobare de model şi a avizelor de evaluare a competenţei tehnice;
    - participarea la forurile şi organizaţiile internaţionale şi regionale în domeniul metrologiei legale;
    - realizarea acordurilor încheiate cu alte ţări privind recunoaşterea reciprocă a rezultatelor aprobării de model, a rezultatelor verificărilor metrologice, a competenţei tehnice a laboratoarelor de verificări, de încercări şi etalonări ale mijloacelor de măsurare şi ale materialelor de referinţă;
    - organizarea activităţilor de consultanţă şi stagierilor privind aspectele metrologiei legale la solicitarea persoanelor juridice sau fizice;
    - elaborarea programelor de instruire în domeniul metrologiei legale, aprobarea lor;
    - consultarea autorităţilor administraţiei publice şi a persoanelor juridice şi fizice în domeniul metrologiei legale;
    - armonizarea reglementărilor naţionale de metrologie legală cu practica internaţională şi cea regională;
    - gestionarea registrelor de stat ale mijloacelor de măsurare, ale procedurilor de măsurare legale, ale normelor de metrologie legală şi ale entităţilor înregistrate în Sistemul naţional de metrologie;
    - înregistrarea de stat a normelor de metrologie legală, a procedurilor de măsurare legale, a persoanelor juridice şi fizice care repară, vînd, montează şi închiriază mijloacele de măsurare şi a celor care produc, importă sau efectuează preambalarea produselor;
    - elaborarea reglementărilor de metrologie legală;
    - coordonarea elaborării de către părţile interesate a normelor de metrologie legală şi a procedurilor de măsurare legale;
    - asigurarea suportului tehnic necesar la inspectarea mijloacelor de măsurare şi la supravegherea metrologică.
    (4) Sistemul Naţional de Etaloane este baza tehnică care asigură conservarea şi transmiterea unităţilor de măsură, fiind gestionat de organismul naţional de metrologie.
    (5) Consiliul Tehnic Naţional de Metrologie este format pe lîngă organismul naţional de metrologie din specialişti de profil autohtoni şi adoptă decizii în limita competenţelor stipulate de regulamentul său, aprobat de autoritatea centrală de metrologie.
    (6) Centrele teritoriale de metrologie sînt persoane juridice, subordonate autorităţii centrale de metrologie şi abilitate să exercite următoarele funcţii:
    a) implementarea în teritoriu a politicii de stat în domeniul metrologiei;
    b) transmiterea unităţilor de măsură legale prin efectuarea verificărilor metrologice şi a etalonărilor mijloacelor de măsurare;
    c) asigurarea Inspectoratului metrologic cu etaloane ale unităţilor de măsură necesare la inspectarea mijloacelor de măsurare şi la supravegherea metrologică;
    d) efectuarea expertizelor metrologice ale proiectelor de acte normative şi ale mijloacelor de măsurare;
    e) exercitarea altor funcţii atribuite de autoritatea centrală de metrologie.
    (7) Serviciile de metrologie ale persoanelor juridice, inclusiv laboratoarele din subordine, se creează pentru asigurarea uniformităţii şi exactităţii măsurărilor în domeniile de activitate corespunzătoare.
    (8) Inspectoratul metrologic este organul de control metrologic legal, în numele statului, şi este subordonat autorităţii centrale de metrologie. Inspectoratul metrologic efectuează, fără a percepe plată, controlul metrologic legal al respectării de către persoanele juridice şi fizice a prevederilor actelor normative în domeniul metrologiei legale ce ţin de:
    a) utilizarea adecvată a unităţilor de măsură şi a simbolurilor acestora;
    b) obligaţiile utilizatorilor mijloacelor de măsurare legale;
    c) obligaţiile producătorilor şi importatorilor mijloacelor de măsurare înainte de plasarea acestora pe piaţă;
    d) condiţiile de desfăşurare a activităţilor metrologice efectuate de către persoanele juridice şi fizice desemnate, înregistrate conform cerinţelor prescrise;
    e) corespunderea parametrilor mijloacelor de măsurare  legale cu modelul aprobat;
    f) obligaţiile producătorilor (ambalatorilor) şi ale importatorilor de produse preambalate;
    g) asigurarea metrologică a proceselor şi serviciilor;
    h) cerinţele metrologice expuse în reglementările tehnice şi reglementările de metrologie legală.
    Articolul 3. Documentele normative în domeniul
                        metrologiei
    (1) Autoritatea centrală de metrologie asigură elaborarea şi aprobă reglementările de metrologie legală aplicabile domeniului de metrologie, care stabilesc cerinţe obligatorii faţă de mijloacele de măsurare, materialele de referinţă, măsurări, produsele preambalate, controlul metrologic legal.
    (2) Reglementări de metrologie legală se consideră:
    a) Regulamentul general de metrologie legală, care stabileşte principiile şi regulile generale specifice activităţilor de metrologie legală şi se identifică prin simbolul RGML;
    b) Norma de metrologie legală, care stabileşte cerinţele tehnice şi metrologice pentru anumite tipuri de mijloace de măsurare legale şi se identifică prin simbolul NML;
    c) Procedura de măsurare legală, care stabileşte operaţii descrise în mod concret, utilizate la efectuarea măsurărilor oficiale, la testarea produselor supuse evaluării conformităţii, la măsurările în domeniile de interes public, şi se identifică prin simbolul PML;
    d) documentele normative internaţionale aplicabile domeniului metrologiei legale, adoptate la nivel naţional.
    (3) Pînă la elaborarea şi aprobarea reglementărilor de metrologie legală se aplică actele normative în vigoare în domeniul metrologiei.
    (4) Cerinţele expuse în reglementările tehnice aplicabile domeniului de metrologie şi în reglementările de metrologie legală sînt executorii pentru persoanele juridice şi fizice care activează în domenii de interes public specificate la art.11 alin.(1).
    (5) Actele normative aplicabile domeniului de metrologie legală se elaborează în baza legislaţiei naţionale, a recomandărilor Organizaţiei Internaţionale de Metrologie Legală şi a directivelor europene în domeniul metrologiei.
    (6) Reglementările tehnice care conţin sau, în funcţie de obiectul reglementării, trebuie să conţină cerinţe faţă de măsurări şi mijloacele de măsurare se supun obligatoriu expertizei metrologice.
    (7) Expertiza metrologică a reglementărilor tehnice elaborate de alte autorităţi de reglementare este organizată de către organismul naţional de metrologie şi este efectuată de către experţii metrologi în conformitate cu prevederile reglementărilor de metrologie legală.”
    3. Titlul capitolului II va avea următorul cuprins: “UNITĂŢILE  DE  MĂSURĂ  LEGALE”.
    4. Articolul 4:
    alineatul (1) va avea următorul cuprins:
    “(1) Pentru asigurarea exactităţii şi uniformităţii măsurărilor efectuate în domeniile de interes public specificate la art.11 alin. (1), în Republica Moldova este obligatoriu să se utilizeze unităţi de măsură legale.”
    după alineatul (1) se introduce un alineat nou, (11), avînd următorul cuprins:
    “(11) Unităţile de măsură legale sînt:
    a) unităţi de măsură ale Sistemului Internaţional de Unităţi (SI), cu multiplii şi submultiplii lor zecimali, adoptate de Conferinţa Generală de Măsuri şi Greutăţi, recomandate de Organizaţia Internaţională de Metrologie Legală şi prevăzute în reglementările de metrologie legală;
    b) unităţi din afara SI, utilizate concomitent cu unităţile SI.”
    alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    “(2) Unităţile de măsură legale se aprobă prin reglementări de metrologie legală, care stabilesc denumirile, simbolurile şi definiţiile unităţilor de măsură legale, valorile unităţilor de măsură legale ce nu fac parte din SI, dar sînt exprimate în unităţi SI.”
    5. Articolul 5 se exclude.
    6. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
    “Articolul 6.Utilizarea unităţilor de măsură la
                        operaţiunile de export
    La exportul produselor, inclusiv al mijloacelor de măsurare, pot fi utilizate şi alte unităţi de măsură, neindicate în documentele normative din domeniul metrologiei, convenite de părţi prin contract.”
    7. La articolul 7, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    “(3) Trasabilitatea rezultatelor măsurărilor efectuate cu mijloace de măsurare supuse controlului metrologic legal se realizează prin verificări metrologice, efectuate de către laboratoarele de metrologie în condiţiile prezentei legi. În acest scop se utilizează etaloane trasabile la etaloanele naţionale sau la cele de referinţă ale  Republicii Moldova, sau ale altor ţări care, la rîndul lor, sînt trasabile la etaloanele internaţionale.”
    8. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
    “Articolul 8. Etaloanele unităţilor de măsură
    (1) Etaloanele naţionale şi cele de referinţă reprezintă baza de etaloane a ţării ca parte componentă a Sistemului Naţional de Etaloane şi, la propunerea organismului naţional de metrologie, sînt aprobate prin acte normative de către autoritatea centrală de metrologie.
    (2) Etaloanele naţionale şi cele de referinţă sînt bunuri proprietate publică a statului, deţinute, comparate la nivel internaţional, trasabile la etaloanele naţionale ale altor state, perfecţionate, conservate şi utilizate de către entităţi nominalizate prin decizia autorităţii centrale de metrologie, avînd acoperirea cheltuielilor necesare de la bugetul de stat.”
    9. După articolul 8 se introduce un articol nou, 81, avînd următorul cuprins:
    “Articolul 81. Clasificarea mijloacelor de măsurare
    În funcţie de scopul utilizării şi independent de construcţia sau  caracteristicile lor, mijloacele de măsurare se clasifică în:
    a) etaloane;
    b) mijloace de măsurare legale;
    c) materiale de referinţă;
    d) sisteme de măsurare;
    e) dispozitive cu funcţii de măsurare.”
    10. Articolul 9 se completează cu două alineate noi, (3) şi (4), avînd următorul cuprins:
    “(3) Mijloacele de măsurare legale trebuie să ofere rezultatele măsurărilor în unităţi de măsură legale specificate în art. 4 alin. (11), iar rezultatele măsurărilor trebuie să fie trasabile la SI.
    (4) Materialele de referinţă destinate reproducerii, păstrării şi transmiterii unităţilor de măsură, utilizate în domeniile de interes public, se supun controlului metrologic legal. Modul de elaborare, aprobare şi înregistrare a materialelor de referinţă se stabileşte în reglementările de metrologie legală aplicabile.”
    11. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
    “Articolul 10. Cerinţele impuse măsurărilor
    (1) Măsurările ale căror rezultate se utilizează în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1) trebuie să se efectueze în conformitate cu reglementările tehnice aplicabile domeniului  de metrologie şi cu reglementările de metrologie legală şi să fie trasabile conform prevederilor art.7 alin. (3).
    (2) Măsurarea oficială este o măsurare efectuată în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1) de către persoane juridice desemnate de autoritatea centrală de metrologie.
    (3) Măsurarea oficială se efectuează:
    a) în baza prevederilor actelor normative;
    b) la decizia sau solicitarea unui organ de stat;
    c) la solicitarea persoanelor juridice sau fizice.
    (4) Măsurările oficiale se efectuează cu mijloace de măsurare legale, conform procedurilor de măsurare legale, aprobate de organismul naţional de metrologie.”
    12. Capitolul IV va avea următorul cuprins:
“Capitolul IV
CONTROLUL METROLOGIC LEGAL
    Articolul 11.Domeniile de exercitare a controlului
                         metrologic legal (domenii de interes public)
    (1) Se supun controlului metrologic legal mijloacele de măsurare utilizate în măsurări din domeniile de interes public ce ţin de:
    a) sănătatea şi siguranţa populaţiei;
    b) ordinea publică;
    c) protecţia mediului;
    d) protecţia drepturilor consumatorilor;
    e) perceperea taxelor şi impozitelor;
    f)  tranzacţiile şi operaţiunile comerciale;
    g) controlul calităţii produselor, proceselor şi serviciilor;
    h) asigurarea securităţii şi apărării naţionale;
    i) alte domenii de interes public, stabilite de Guvern, unde măsurările sau rezultatele incorecte ale măsurărilor pot afecta direct sau indirect viaţa oamenilor sau interesele persoanelor fizice şi/sau juridice.
    (2) Activităţile persoanelor juridice şi fizice care au ca obiect mijloacele de măsurare şi măsurările în domeniile specificate la alin. (1) sînt supuse controlului metrologic legal prin înregistrări, avize şi supraveghere metrologică.
    Articolul 12  Controlul metrologic legal al mijloacelor
                        de măsurare
    (1) Se supun controlului metrologic legal mijloacele de măsurare destinate să realizeze măsurări în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1) şi incluse pe Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, atît înaintea plasării lor pe piaţă, cît şi pe parcursul utilizării lor. Softul utilizat la efectuarea măsurărilor în domeniile de interes public specificate la  art.11 alin.(1), de asemenea, se supune controlului metrologic legal.
    (2) Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal specifică măsurările efectuate în domeniile de interes public menţionate la art.11 alin.(1), categoriile şi sortimentele de mijloace de măsurare utilizate în aceste măsurări, modalităţile de control metrologic aplicabile fiecărui sortiment, precum şi intervalul maxim admis între două verificări metrologice succesive. Lista menţionată se aprobă de către autoritatea centrală de metrologie şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    (3) Înaintea plasării pe piaţă şi punerii în funcţiune a mijloacelor de măsurare utilizate în măsurările din domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1), controlul metrologic legal asupra lor se exercită conform prevederilor reglementărilor de metrologie legală, prin următoarele modalităţi:
    a) aprobare de model;
    b) verificare metrologică iniţială;
    c) înregistrare;
    d) supraveghere metrologică.
    Mijloacele de măsurare plasate pe piaţă sînt, de asemenea, supuse supravegherii metrologice.
    (4) Mijloacele de măsurare fabricate sau importate în ţară, incluse pe Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, se supun obligatoriu aprobării de model (legalizării). Decizia privind aprobarea de model a unui mijloc de măsurare şi includerea lui în Registrul de stat al mijloacelor de măsurare permise spre utilizare în Republica Moldova se emite de către organismul naţional de metrologie, odată cu eliberarea certificatului  de aprobare de model.
    (5) Mijloacele de măsurare utilizate în măsurările din domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1), aflate în exploatare la persoanele juridice sau  persoanele fizice autorizate pentru activitatea de întreprinzător, în conformitate cu reglementările de metrologie legală, se supun, în mod obligatoriu, următoarelor modalităţi de control metrologic legal:
    a) verificare metrologică periodică;
    b) verificare metrologică după reparare;
    c) inspecţie şi testare inopinată;
    d) supraveghere metrologică asupra stării şi utilizării mijloacelor de măsurare, inclusiv a softului utilizat la efectuarea măsurărilor în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1), precum şi asupra  utilizării procedurilor de măsurare legală.
   La solicitarea persoanelor fizice sau juridice, verificarea metrologică de expertiză a mijloacelor de măsurare legale aflate în utilizarea lor se efectuează în scopul determinării caracteristicilor metrologice ale acestora.
    (6) Controlul metrologic legal al mijloacelor de măsurare, ale cărui modalităţi sînt specificate la alin.(3) şi (5), se efectuează în baza documentaţiei tehnice cu privire la mijloacele de măsurare şi a altor documente relevante prezentate de către deţinătorii mijloacelor de măsurare, în conformitate cu prevederile reglementărilor de metrologie legală.
    (7) Cheltuielile pentru lucrările specificate la alin.(3) lit. a) şi b) şi alin.(5) lit. a) şi b) le suportă deţinătorii mijloacelor de măsurare.
    (8) Mijloacele de măsurare constatate drept corespunzătoare în cadrul controlului metrologic legal, ale cărui modalităţi sînt specificate la alin.(3) lit. a) şi b) şi  alin.(5) lit. a) şi b), sînt considerate mijloace de măsurare legale, pentru care se eliberează certificat de aprobare de model şi buletin de verificare metrologică şi se aplică, în mod  corespunzător, următoarele marcaje metrologice:
    a) marcajul aprobării de model;
    b) marcajul de verificare metrologică.
    Pentru asigurarea securităţii şi integrităţii mijloacelor de măsurare, pe ele  pot fi aplicate şi alte marcaje (marcajul de securitate, de instalare, de reparare etc.).
    (9) Se interzice utilizarea mijloacelor de măsurare fără marcaje metrologice sau cu marcaje metrologice deteriorate, alterate, înlăturate sau cu termenul de verificare metrologică periodică expirat pentru măsurările efectuate în domeniile specificate la art.11  alin. (1).
   (10) Reprezentarea grafică, condiţiile de aplicare şi/sau de recunoaştere a marcajelor metrologice şi a documentelor specifice se stabilesc prin reglementări de metrologie legală.
    (11) Certificatele de aprobare de model, buletinele de verificare metrologică şi marcajele metrologice aplicate sînt protejate juridic.
    (12) Mijloacele de măsurare care, în cadrul controlului metrologic legal, au fost constatate drept necorespunzătoare (fără marcaj de aprobare de model, de verificare metrologică, fără certificate de aprobare de model, fără buletine de verificare metrologică, fără certificate de etalonare sau cu documentele menţionate falsificate, cu marcajul de verificare metrologică deteriorat, alterat, falsificat, înlăturat) sau cele pe care sînt aplicate marcaje de verificare cu termenul de valabilitate expirat nu au calitatea de mijloace de măsurare legale.
    (13) Este interzisă plasarea pe piaţă, punerea în funcţiune sau utilizarea, pentru măsurări în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1), a mijloacelor de măsurare care nu se consideră mijloace de măsurare legale. Deţinătorii, utilizatorii acestor mijloace de măsurare sînt obligaţi să le retragă de pe piaţă sau să le scoată din uz.
   (14) Dacă se constată utilizarea unor mijloace de măsurare care nu au calitatea de mijloace de măsurare legale, acestea pot fi ridicate de către inspectorul Inspectoratului metrologic, în baza prescripţiei de interzicere,  pînă la adoptarea unei hotărîri judecătoreşti privind confiscarea lor.
    Articolul 13. Controlul metrologic legal al măsurărilor 
    (1) Se supun controlului metrologic legal următoarele măsurări efectuate în domeniile de interes public specificate la art.11 alin. (1), care corespund cerinţelor expuse în reglementările de metrologie legală:
    a) măsurările efectuate în cadrul tranzacţiilor comerciale sau măsurările pe baza cărora se stabilesc costuri pentru utilităţi publice, tarife, daune, impozite;
    b) măsurările efectuate asupra unor mărimi ce pot afecta interesele vitale ale oamenilor, cum sînt: concentraţia de zahăr şi concentraţia de alcool în băuturi, concentraţia de grăsimi în produsele alimentare, masa hectolitrică şi umiditatea cerealelor, viteza autovehiculelor, concentraţia alcoolică din sînge  etc.;
    c) măsurările efectuate asupra unor mărimi ce pot afecta sănătatea şi siguranţa populaţiei, precum şi mediul ambiant, cum sînt: conţinutul de poluanţi organici şi metalici din apă, conţinutul de pesticide şi de alte substanţe toxice, conţinutul gazelor de eşapament ale autovehiculelor etc.;
    d) măsurările referitoare la produsele preambalate, conţinînd cantităţi determinate, indicate prin etichetare sau sub altă formă, precum şi produsele cu gramaj declarat, fără a fi preambalate.
    (2) Măsurările efectuate în conformitate cu reglementările de metrologie legală, fără mijloace de măsurare supuse controlului metrologic legal, se efectuează cu mijloace de măsurare etalonate, în conformitate cu prevederile prescrise.
    (3) Controlul metrologic legal asupra măsurărilor specificate la alin.(1) se realizează în conformitate cu prevederile reglementărilor de metrologie legală, prin următoarele modalităţi:
    a) prelevarea de probe şi efectuarea de măsurări şi analize comparative pentru verificarea exactităţii rezultatelor declarate ale măsurărilor;
    b) inspecţii şi testări inopinate în locurile în care se efectuează măsurările;
    c) aprobarea şi înregistrarea procedurilor de măsurare legală prevăzute la alin. (1);
    d) expertize metrologice;
    e) supravegherea asigurării metrologice.
    (4) Pentru efectuarea controlului metrologic legal, Inspectoratul metrologic poate implica, după caz, organele de control ale organelor centrale de specialitate din cadrul administraţiei publice şi/sau ale autorităţilor administraţiei publice locale.
    Articolul 14. Controlul metrologic legal al produselor
                         preambalate
    (1) Produsele preambalate sînt supuse controlului metrologic legal.
    (2) Produsele preambalate care întrunesc cerinţele stabilite în reglementări de metrologie legală pot fi marcate cu litera “e” de către producător (ambalator) sau de către importator, înainte de a fi plasate pe piaţă.
    (3) Produsele lichide preambalate trebuie să conţină o indicaţie a volumului nominal al produsului, iar alte produse preambalate  trebuie să conţină indicaţia masei nominale, valorilor lungimii, ariei sau a altor mărimi prin care se caracterizează cantitatea (conţinutul) lor.
    (4) Masa nominală sau volumul nominal al produselor preambalate trebuie să corespundă valorilor prescrise în reglementările de metrologie legală aplicabile.
    (5) Pentru corespunderea cantităţii reale a produsului cu cea indicată pe  ambalaj este responsabil, după caz, producătorul (ambalatorul), importatorul, persoana juridică sau fizică care a plasat pe piaţă produsul preambalat.
    (6) Persoanele juridice sau persoanele fizice autorizate pentru activitatea de întreprinzător, care produc, importă sau efectuează preambalarea produselor, înainte de a-şi desfăşura această activitate, sînt obligate să se înregistreze la organismul naţional de metrologie, depunînd declaraţia respectivă.
    (7) Supravegherea metrologică a produselor preambalate se efectuează, după caz, la producător (ambalator), importator sau în reţeaua de comerţ.
    (8) Se interzice plasarea pe piaţă, depozitarea sau comercializarea produselor preambalate în cazul în care:
    a) cantitatea nominală a produsului nu corespunde valorii relevante stipulate în reglementările de metrologie legală aplicabile;
    b) conţinutul efectiv/real al produsului nu corespunde cerinţelor privind cantitatea de produs, stipulate în reglementările de metrologie legală aplicabile;
    c) cantitatea nominală a produsului nu este marcată cu indicaţiile prescrise de reglementările de metrologie legală aplicabile;
    d) pe produsul preambalat nu este indicat producătorul (ambalatorul) şi/ sau importatorul;
    e) cantităţile nominale ale unuia şi aceluiaşi produs, în funcţie de masă sau volum, sînt atît de apropiate, încît riscă să-l inducă în eroare pe consumator.
    (9) În cazul în care controlul produselor preambalate a fost iniţiat de organul de control, cheltuielile sînt acoperite de către organul de control. Cheltuielile sînt suportate de către agentul economic în cazul în care controlul a fost iniţiat de el însuşi.
    Articolul 15. Obligaţiile persoanelor fizice şi juridice în
                         domeniul metrologiei legale
    (1) Persoanele juridice şi fizice ale căror mijloace de măsurare se utilizează în domeniile de interes public menţionate la art.11 alin.(1) sînt obligate să nu împiedice efectuarea controlului metrologic legal.
    (2) Persoanele juridice şi fizice care activează în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1) sînt obligate să fie asigurate metrologic, să măsoare produsele şi serviciile oferite cu mijloace de măsurare adecvate, legalizate, verificate metrologic, în modul stabilit de prezenta lege şi de reglementările de metrologie legală.
    (3) Se interzice utilizarea de către persoanele juridice şi fizice a mijloacelor de măsurare puse sub interdicţie de către inspectorul de stat, cu caracteristici metrologice modificate premeditat sau care au indicaţii exprimate în unităţi de măsură nelegale.
    (4) Persoanele juridice şi fizice care, în activitatea lor, au ca obiect mijloace de măsurare şi măsurări utilizate în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1) sînt obligate să  deţină următoarele documente, după caz:
    a) certificatul de aprobare de model;
    b) avizul tehnic de înregistrare;
    c) certificatul de competenţă - pentru expertul tehnic în domeniul metrologiei şi pentru verificatorul metrolog;
    d) avizul metrologic necesar pentru obţinerea licenţei pentru diverse genuri de activitate;
    e) buletinul de verificare metrologică.
    (5) Producătorul sau importatorul mijloacelor de măsurare supuse aprobării de model, sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să aplice marcajul aprobării de model în condiţiile prevăzute de reglementările  de metrologie legală.
    (6) Producătorul sau reprezentantul său autorizat, importatorul sau utilizatorul mijloacelor de măsurare sînt obligaţi să respecte  exigenţele impuse prin certificatul de aprobare de model.
   (7) Producătorul sau reprezentantul său autorizat, importatorul sau utilizatorul mijloacelor de măsurare poartă răspundere pentru respectarea cerinţelor prescrise mijloacelor de măsurare nesupuse controlului metrologic legal şi asigură trasabilitatea măsurărilor prin etalonare.
    (8) Modalitatea de etalonare a mijloacelor de măsurare o stabileşte organismul naţional de metrologie.
    (9) Importatorul sau producătorul mijloacelor de măsurare asigură reparaţia mijloacelor de măsurare plasate de ei pe piaţă.
    (10) Persoanele juridice şi persoanele fizice autorizate pentru activitatea de întreprinzător, care produc, repară, montează, etalonează, vînd, închiriază, pun în funcţiune mijloacele de măsurare, înainte de a desfăşura aceste activităţi, sînt obligate să se înregistreze la organismul naţional de metrologie, depunînd  declaraţia respectivă în vederea primirii avizului tehnic de înregistrare.
    (11) Se interzice persoanelor juridice şi persoanelor fizice autorizate pentru activitatea de întreprinzător să deţină în locurile destinate măsurărilor din domenii de interes public, specificate la art.11 alin.(1), mijloace de măsurare specifice acestor măsurări dacă acestea sînt false sau falsificate, nu poartă marcaje metrologice obligatorii valabile sau au indicaţii exprimate în unităţi de măsură nelegale.
    Articolul 16. Inspectorii de stat pentru controlul şi
                           supravegherea metrologică
    Controlul metrologic legal se exercită de către inspectorii de stat din cadrul Inspectoratului metrologic care activează în conformitate cu legislaţia şi se află sub protecţia juridică a statului. Inspectorii de stat sînt atestaţi în ceea ce priveşte  competenţa metrologică de către autoritatea centrală de metrologie.
    Articolul 17. Drepturile inspectorilor de stat
    (1) Inspectorii de stat împuterniciţi să exercite activităţi de control metrologic legal în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1) au dreptul:
    a) de acces în toate locurile unde există, se utilizează, se fabrică, se repară, se stochează, se montează, se păstrează, se încearcă, se verifică, se etalonează, se vînd sau se închiriază mijloace de măsurare şi în locurile unde produsele se ambalează, sau cele preambalate se păstrează ori se expun spre vînzare;
    b) să solicite de la persoanele fizice sau juridice supuse controlului informaţia exhaustivă şi documentele necesare referitor la mijloacele de măsurare şi la măsurările supuse controlului;
    c) să efectueze  inspecţii ale mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal;
    d) să preleve mostre de produse preambalate;
    e) să emită prescripţii de interzicere a utilizării mijloacelor de măsurare;
    f) să aplice marca metrologică de stat de interzicere pe mijloacele de măsurare care se constată a fi nelegale.
    (2) În cazul apariţiei unei situaţii de conflict în timpul controlului metrologic legal  sau în cazul refuzului efectuării controlului din partea agentului economic, inspectorii sînt în drept să solicite, iar organele de drept trebuie să le acorde sprijinul necesar la efectuarea controlului sau să îi însoţească, după caz.
    Articolul 18. Responsabilitatea inspectorilor de stat
   (1) Inspectorii de stat împuterniciţi să exercite controlul metrologic legal sînt datori să respecte prezenta lege, alte acte normative, documentele normative privind asigurarea uniformităţii şi exactităţii măsurărilor.
    (2) Pentru neîndeplinirea obligaţiilor de serviciu, pentru depăşirea împuternicirilor, pentru divulgarea secretului de stat sau secretului comercial şi pentru alte încălcări, inspectorii de stat poartă răspundere în conformitate cu legislaţia.”
    13. Capitolul V se exclude.
    14. Articolul 28:
    titlul articolului va avea următorul cuprins: “Statutul autorităţii centrale de metrologie şi al organismului naţional de metrologie în relaţiile internaţionale”;
    la alineatele (1) şi (2), sintagma “Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică” se substituie prin textul “Autoritatea centrală de metrologie împreună cu organismul naţional de metrologie”, iar cuvintele “are dreptul” se substituie prin cuvintele “au dreptul”.
    15. Articolul 29:
    titlul articolului va avea următorul cuprins: “Recunoaşterea rezultatelor încercărilor, etalonărilor şi verificărilor mijloacelor de măsurare”;
    alineatul unic devine alineatul (1);
    la alineatul (1) litera c), cuvintele “mostrelor etalon” se substituie prin textul “materialelor de referinţă efectuate în alte state”;
    după alineatul (1) se introduc două alineate noi, (2) şi (3), avînd următorul cuprins:
    “(2) Rezultatele încercărilor, etalonărilor şi verificărilor mijloacelor de măsurare efectuate în ţările semnatare ale  acordurilor menţionate la alin.(1) pot fi recunoscute, la solicitarea unui agent economic, rezident al Republicii Moldova, cu condiţia prezentării documentelor care confirmă:
    a) că mijlocul de măsurare a fost fabricat  în ţara semnatară a acordului;
    b) că mijlocul de măsurare a fost aprobat ca model în ţara producătoare;
    c) competenţa laboratorului care efectuează încercarea, etalonarea şi verificarea mijloacelor de măsurare;
    d) prezentarea amprentei mărcii de verificare metrologică a laboratorului menţionat la lit.c).
    (3) Organismul naţional de metrologie trebuie să examineze, timp de 30 de zile, documentele menţionate la alin.(2)  şi să ia o decizie referitor la recunoaştere. În urma expertizei metrologice, după caz, pot fi solicitate, la organismul naţional de metrologie al ţării producătoare, rezultatele încercărilor metrologice ale respectivului mijloc de măsurare.”
    16. După capitolul VI se introduce un nou capitol, VI1, avînd următorul cuprins:
“Capitolul VI1
TRANSPARENŢA  INFORMAŢIEI  METROLOGICE
    Articolul 291.Accesul la orice rezultat de măsurare de
                         interes public
    (1) Cetăţenii şi alte părţi interesate pot avea acces la orice rezultat public de măsurare, obţinut din iniţiativa Guvernului sau transmis Guvernului, ce ţine de măsurările efectuate în domeniile de interes public specificate la art.11 alin.(1), atîta timp cît comunicarea acestei informaţii nu aduce prejudiciu vreunei persoane, sau companii, sau altei organizaţii.
    (2) Responsabilii de publicarea sau transmiterea către public a rezultatelor măsurărilor pot fi solicitaţi să justifice pertinenţa şi siguranţa acestor rezultate.
    (3) Autoritatea centrală de metrologie este desemnată, prin prezenta lege, drept sursă independentă şi imparţială de consultanţă referitor la veridicitatea, legalitatea şi credibilitatea informaţiei metrologice. Expertiza necesară pentru această consultanţă este efectuată de către entităţile infrastructurii Sistemului naţional de metrologie specificate la art.12 şi este finanţată de la bugetul de stat.
    Articolul 292. Informaţia privind documentele şi
                           registreleSistemului naţional de
                           metrologie
    Persoanele interesate pot avea acces la informaţia privind documentele  normative din domeniul metrologiei, la registrele de stat ale mijloacelor de măsurare, ale persoanelor juridice şi fizice înregistrate în cadrul Sistemului naţional de metrologie, ale procedurilor de măsurare legale şi ale normelor de metrologie legală.”
    17. La articolul 32 litera a), cuvintele “controlul şi supravegherea metrologică de stat” se substituie prin cuvintele “controlul metrologic legal”.
    18. Capitolul IX se exclude.
    Art.II. - Prezenta lege intră în vigoare la 6 luni de la data publicării.
    Art.III. - Guvernul:
    a) în termen de 6 luni:
    - va aduce actele sale normative în concordanţă cu prezenta lege;
    - va adopta, în temeiul prezentei legi, actele normative şi alte documente necesare pentru a asigura activitatea de metrologie;
    - va asigura republicarea Legii metrologiei nr.647-XIII din 17 noiembrie 1995 în Monitorul Oficial al Republicii Moldova;
    b) în termen de 24 de luni, va crea, prin divizarea întreprinderii de stat Institutul Naţional de Standardizare şi Metrologie, două noi persoane juridice -  Institutul Naţional de Metrologie şi Institutul Naţional de Standardizare. Pînă la înfiinţarea persoanelor juridice menţionate, funcţiile acestora vor fi exercitate de către Institutul Naţional de Standardizare şi Metrologie.


    PREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                             Marian LUPU

    Nr.222-XVI. Chişinău, 25 octombrie 2007.