HGC1478/2007 ID intern unic: 326549 Версия на русском | Fişa actului juridic | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Republica Moldova | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
GUVERNUL | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HOTĂRÎRE
Nr. 1478
din 26.12.2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 32 din 11 ianuarie 2007 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publicat : 01.01.2008 în Monitorul Oficial Nr. 1-4 art Nr : 19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.32 din 11 iansuarie 2007 “Pentru aprobarea Programului de acţiuni privind implementarea Planului Preliminar de Ţară al Republicii Moldova în cadrul Programului SUA “Provocările Mileniului” (se anexează). PRIM-MINISTRU Vasile TARLEV Contrasemnează: Prim-viceprim-ministru Zinaida Greceanîi Ministrul sănătăţii Ion Ababii Ministrul finanţelor Mihail Pop Ministrul afacerilor interne Gheorghe Papuc Ministrul justiţiei Vitalie Pîrlog Nr. 1478. Chişinău, 26 decembrie 2007. Aprobate prin Hotărîrea Guvernului nr. 1478 din 26 decembrie 2007 Modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.32 din 11 ianuarie 2007 Hotărîrea Guvernului nr.32 din 11 ianuarie 2007 "Pentru aprobarea Programului de acţiuni privind implementarea Planului Preliminar de Ţară al Republicii Moldova în cadrul Programului SUA "Provocările Mileniului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.21-24, art. 129) se modifică şi se completează după cum urmează: 1) punctul 4 se completează cu un alineat avînd următorul cuprins: „va prezenta semestrial Grupului de monitorizare a Strategiei naţionale de prevenire şi combatere a corupţiei informaţia referitoare la îndeplinirea Programului de acţiuni privind implementarea Planului Preliminar de ţară"; 2) anexa nr. l va avea următorul cuprins: "Anexa nr. l la Hotărîrea Guvernului nr.32 din 11 ianuarie 2007" PROGRAM DE ACŢIUNI PRIVIND IMPLEMENTAREA PLANULUI PRELIMINAR DE ŢARA AL REPUBLICII MOLDOVA ÎN CADRUL PROGRAMULUI SUA „PROVOCĂRILE MILENIULUI" Denumirea acţiunii din Planul Preliminar de Ţară Instituţia responsabilă de implementare Termenul-limită de implementare Indicatorii de performanţă 2007-2008 Consolidarea capacităţii sistemului judecătoresc în prevenirea şi combaterea corupţiei I. Asigurarea probităţii, îmbunătăţirea calităţii, sporirea eficienţei şi transparenţei hotărîrilor judecătoreşti Elaborarea condiţiilor tehnice şi crearea soft-ului pentru sistemul informaţional judiciar Ministerul Dezvoltării Informaţionale (MDI), Consiliul Superior al Magistraturii (CSM), organizaţii neguvernamentale (ONG), 1 . Raportul Competitivităţii Globale 4.4 din 7 (01.01.2005) 2. Barometrul Corupţiei Globale, Transparency International, 3.8 din 5 (01.01.2005) 3. Volumul estimat al mitei totale, Transparency International Moldova, 10 mil.lei (01.01.2005) Lansarea paginii web a curţilor de apel MJ, CSM.CSJ, curţile de apel Crearea paginii web a tuturor instanţelor judecătoreşti Clasarea pe paginile web ale curţilor de apel a informaţiei cu privire la activitatea judecătoriilor de circumscripţie şi a judecătorilor MJ, CSM, CSJ, curţile de apel Elaborarea standardelor de dotare a instanţelor cu mijloace tehnice necesare implementarii Programului Dotarea instanţelor -pilot cu echipament de înregistrare şi programe soft de transcriere Dotarea instanţelor cu echipament de înregistrare, programe soft de transcriere şi alt utilaj necesar, în limita fondurilor financiare Dotarea instanţelor cu tehnica de calcul necesară pentru asigurarea funcţionării portalului. Asigurarea accesului la portalul instanţelor judecătoreşti prin intermediul paginilor web ale MJ, Curţii Supreme de Justiţie (CSJ), CSM şi Institutului Naţional al Justiţiei (INJ) Instruirea judecătorilor şi personalului privind administrarea şi aplicarea Sistemului automatizat de distribuire aleatorie a cauzelor (SADAC) II. Elaborarea standardelor, reglementarea discreţiei şi stabilirea mecanismelor de monitorizare Implementarea standardelor în domeniul conflictului de interese MJ, Grupul de lucru (GL), Barou Avocaţilor (BA), CSM 1. Raportul Competitivităţii Globale 4.6 din 7 (01. 12.2007) 2. Barometrul Corupţiei Globale, Transparency International, 3.6 din 5 (01.12.2007) 3. Volumul estimat al mitei totale, Transparency International Moldova, 9 mil.lei (01. 12.2007) Revizuirea ghidului privind mecanismele de prevenire a conflictului de interese în cadrul personalului MJ, CSM, Procuratura Generală (PG),ONG,BA Trei luni după publicarea Legii cu privire la conflictul de interese Elaborarea ghidurilor de emitere a sentinţelor Elaborarea unui concept de finanţare adecvată a justiţiei în scopul asigurării independenţei financiare a sistemului judiciar Efectuarea lucrărilor de modernizare a infrastructurii şi de elaborare a standardelor adecvate pentru instanţe de judecată - pilot Curtea de Apel Chişinău, judecătoriile Zomrat, Rezina, Ungheni) III. Sporirea transparenţei procedurilor judecătoreşti Lansarea portalului instanţelor de judecată, care va include: -sistemul automatizat de distribuire aleatorie a cauzelor - sistemul electronic de statistică judiciară -informaţia despre activităţile instanţelor de judecată. Asigurarea instanţelor judecătoreşti cu mijloace necesare pentru multiplicarea hotărîrilor judecătoreşti Lansarea unei campanii de informare a cetăţenilor cu privire la noile mecanisme de asigurare a publicităţii şedinţelor de judecată. IV. Eficientizarea executării hotârîriior judecătoreşti Implementarea legislaţiei ce conferă executorilor dreptul de a accesa înregistrările privind proprietatea debitorilor Examinarea capacităţilor tehnice ale oficiilor de executare privind accesarea bazelor de date electronice şi înaintarea propunerilor de soluţionare a problemei Asigurarea accesului oficiilor de executare la bazele de date cu acces limitat ale autorităţilor publice Analiza practicii altor state privind mecanismele de sporire a responsabilităţii creditorilor şi debitorilor implicaţi în procedura de executare silită Raportul Competitivităţii Globale 4.8 din 7 (01.12.2008) Prevenirea şi combaterea corupţiei în domeniul ocrotirii sănătăţii I. Elaborarea standardelor şi protocoalelor clinice Elaborarea standardelor şi protocoalelor clinice Ministerul Sănătăţii (MS), CCIP3 Volumul estimat al mitei totale, Transparency International Moldova, 200 mil.lei (01. 12.2005) Elaborarea Codului de etică Monitorizarea aplicării standardelor elaborate Publicarea rezultatelor activităţii grupului de lucru pentru elaborarea standardelor, protocoalelor clinice şi a Codului de etică II. Sporirea transparenţei, îmbunătăţirea calităţii de supraveghere şi ridicarea responsabilităţii publice Crearea portalului informaţional şi a paginilor web ale instituţiilor medico-sanitare publice Elaborarea unui plan de studiu pentru managerii din sectorul sănătăţii privind gestionarea finanţelor publice şi efectuarea auditului intern Instruirea în domeniul managementului financiar şi al auditului Consolidarea procesului de reglementare a activităţii cadrelor medicale pentru a proteja drepturile pacienţilor Volumul estimat al mitei totale, Transparency International Moldova, 1 80 mil.lei(01.12. 2008) Elaborarea mecanismului de încurajare şi protecţie a informatorilor Efectuarea sondajului privind gradul de satisfacere a pacienţilor Revizuirea legislaţiei actuale în vederea îmbunătăţirii sistemelor de control financiar intern, de audit al performanţelor, inclusiv în sistemul de inventariere a medicamentelor Revizuirea legislaţiei în vederea îmbunătăţirii cooperării sistemului public şi a celui privat în ocrotirea sănătăţii populaţiei; stabilirea mecanismului de divizare a responsabilităţilor Adoptarea Codului de etică pentru personalul medical Elaborarea cadrului normativ necesar creării Colegiului Medicilor Adoptarea cadrului normativ necesar pentru realizarea Legii nr.264-XVI din 27 octombrie 2005 cu privire la exercitarea profesiunii de medic Adoptarea cadrului normativ necesar pentru realizarea prevederilor Legii nr.263-XVI din 27 octombrie 2005 cu privire la drepturile şi responsabilităţile pacientului Elaborarea proiectului de lege privind asigurarea de răspundere civilă a medicilor Revizuirea actelor legislative şi normative pentru îmbunătăţirea sistemului de expertiză medicală a vitalităţii şi de expertiză a incapacităţii temporare de muncă Ministerul Protecţiei Sociale, Familiei şi Copilului III. Îmbunătăţirea calităţii serviciilor prin implementarea unui mecanism de motivare şi sancţionare Elaborarea mecanismului de stimulare pentru respectarea standardelor şi de aplicare a sancţiunilor pentru nerespectarea acestora Implementarea procedurilor interne şi externe de audit la toate nivelurile sistemului ocrotirii sănătăţii IV. Încurajarea competiţiei în procesul de procurări Elaborarea ghidurilor de procurări care să conţină norme de achiziţii, în corespundere cu protocoalele de diagnostic şi tratament Crearea unui grup de lucru pentru elaborarea Pactului de integritate Elaborarea Pactului de integritate Instruirea în domeniul procurărilor Întocmirea listelor furnizorilor performanţi, inclusiv a listelor produselor şi producătorilor calificaţi, în conformitate cu standardele Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) Revizuirea legislaţiei pentru îmbunătăţirea achiziţiilor publice în sistemul ocrotirii sănătăţii în faza de planificare şi faza bugetară Implementarea Pactului de integritate 1 . Barometrul Global al Corupţiei, Transparency International, 3.6 din 5 (01.12.2008) 2. Volumul estimat al mitei totale, Transparency internaţional Moldova, 160 mil.lei (01. 12.2008) Prevenirea şi controlul corupţiei în sistemul fiscal Crearea în cadrul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat (IFPS) a Centrului informaţional unic de asistenţă pentru contribuabili 1 . Barometrul Global al Corupţiei, Transparency International, 2,9 din 5 (01.12.2005) 2. Raportul Competitivităţii Globale, 5,0 din 7 (2005) 3. Volumul estimat al mitei totale, Transparency International Moldova, 69 mil.lei (2005) Elaborarea şi adoptarea Legii privind medierea fiscală; crearea Institutului Medierii Fiscale şi dotarea lui cu echipament administrativ şi tehnică informaţională Crearea şi implementarea Sistemului informaţional integrat şi a mecanismului de prezentare, în mod electronic, a dărilor de seamă către Serviciul Fiscal de Stat Realizarea şi implementarea mecanismului de autodeservire a contribuabililor la distanţă prin intermediul Internetului www.fisc.md). Crearea şi implementarea sistemului informaţional „BARCOD" Prevenirea şi controlul corupţiei în sistemul vamal I. Asigurarea probităţii în rîndurile efectivului Serviciului Vamal Elaborarea, controlul şi implementarea noilor standarde de angajare Serviciul Vamal (SV), Ministerul Justiţiei al SUA, Programul Internaţional de Asistenţă şi Instruire în Materie de Anchete Penale (ICITAP) Barometrul Global al Corupţiei, Transparency International, 4,2 din 5 (2005) Elaborarea unui nou sistem de atestare şi evaluare a personalului Raportul Competitivităţi Globale, 5.2 din 7 (2005) Familiarizarea colaboratorilor Secţiei securitate internă cu metodele şi tehnicile de investigare a probităţii Monitorizarea, prin intermediul procedurilor de verificare, a corespunderii numelui de ofiţer cu funcţia, care presupune respectarea confidenţialităţii Elaborarea unor proceduri şi tehnici noi de verificare a probităţii personalului vizavi de respectarea prevederilor Codului de etică al colaboratorului vamal Elaborarea instrumentelor de evaluare a personalului pentru estimarea gradului de respectare de către angajaţi a standardelor ce ţin de etică şi probitate Intensificarea activităţilor de contracarare a corupţiei şi protecţionismului prin reacţionarea promptă la cazurile ilicite Dotarea secţiei securitate internă cu tehnică specială prin procurarea mijloacelor tehnice speciale de legătură, de înregistrare a imaginilor şi sunetelor, de detectare şi de urmărire vizuală Analiza informaţiilor colectate prin ntermediul liniei telefonice de încredere şi reacţionarea necondiţionată în vederea verificării acestora Elaborarea instrucţiunilor interne pentru reglementarea realizării măsurilor operative de investigaţii, în conformitate cu legislaţia în vigoare Crearea unei echipe independente de monitorizare a cazurilor de corupţie la mnctele de trecere a frontierei de stat Implementarea Codului de etică, precum şi ealizarea în continuare a programului de rotaţie a personalului II. Simplificarea procedurilor şi evoluarea capacităţii de procesare Efectuarea unui studiu de fezabilitate pentru evaluarea capacităţii Moldovei de a implementa Noul Sistem de Tranzit transfrontalier (NCTS) 1 . Barometrul Global al Corupţiei, Transparency International, 4.0 din 5 (2005) 2. Raportul Competitivităţii Globale, 5.3 din 7 (2005) Racordarea modulului de tranzit TI la standardele sistemului informaţional NCTS Implementarea sistemului informaţional NCTS la punctele-pilot Implementarea sistemului informaţional NCTS pe întreg teritoriul Republicii Moldova Instruirea oamenilor de afaceri în dezvoltarea sistemelor Dezvoltarea şi introducerea managementului analizei, auditului postvămuire şi controlului bazat pe selectivitate Eficientizarea aplicării conceptului de „ghişeu unic" Perfecţionarea Planului general şi a operaţiunilor de administrare a frontierei III. Încurajarea conformării comercianţilor la legislaţia în vigoare şi aplicarea măsurilor adecvate pentru neconformare în vederea prevenirii contrabandei, evitării taxelor şi altor forme de delicte la frontieră Organizarea meselor rotunde şi a reuniunilor comune cu agenţii economici cu grad sporit de credibilitate, pentru stabilirea unei modalităţi de conlucrare eficientă Îmbunătăţirea indicatorilor în cadrul secţiei analiza riscurilor şi audit postvămuire Îmbunătăţirea dialogului cu reprezentanţii mediului de afaceri în vederea depistării şi contracarării cazurilor de concurenţă neloială Facilitarea accesului la informaţia privind noile proceduri şi cerinţe prin intermediul revistei „Vama" Asigurarea transparenţei activităţii Serviciului Vamal prin mediatizarea politicilor de dezvoltare vamală, a strategiilor şi a politicilor de creştere economică Dotarea Serviciului Vamal cu echipament specializat de detectare în vederea consolidării capacităţii totale de control şi supraveghere Trimestrial (cîte 30 de colaboratori) 1 . Barometrul Global al Corupţiei, Transparency International, 3.8 din 5 (2005) 2. Raportul Competitivităţii Globale, 5.5 din 7 (2005) Prevenirea şi controlul corupţiei în sistemul afacerilor interne I. Consolidarea capacităţilor instituţionale ale Institutului de Formare Profesională Continuă şi Cercetări Ştiinţifice Aplicative al Academiei „Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne Elaborarea unor programe de instruire în etică şi deontologie a conducătorilor de toate nivelurile din cadrul organelor afacerilor interne în vederea acumulării cunoştinţelor şi formării deprinderilor necesare pentru supravegherea, identificarea, prevenirea şi combaterea actelor de corupţie Academia „Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne (MAI), MAI, Ministerul Justiţiei al SUA, ICITAP Barometrul Global al Corupţiei, Transparency International, 4,2 din 5 (2005) Crearea Centrului de informare şi documentare în domeniul anticorupţiei, eticii şi deontologiei poliţieneşti Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Elaborarea şi editarea materialelor didactice, cu generalizări pentru instruirea efectivului în vederea prevenirii şi combaterii actelor de corupţie; acumularea materialelor pentru producerea filmelor despre combaterea delicventei în cadrul organelor afacerilor interne Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Introducerea în curriculumul Academiei „Ştefan cel Mare" a MAI a cursurilor de instruire în domeniul prevenirii şi combaterii actelor de corupţie Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Revizuirea şi actualizarea planurilor şi programelor de studii ale instituţiilor de "nvăţămînt ale MAI, introducînd ca obiect de bază „Etica şi deontologia poliţienească" şi cursuri de instruire în domeniul prevenirii şi combaterii actelor de corupţie Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Dotarea sălilor de studii cu tehnică modernă de calcul, cu mijloace tehnice speciale şi echipament necesar MAI, Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, ICITAP II. Sporirea capacităţilor de investigare a actelor de corupţie în organele de poliţie pentru implementarea unor standarde de conformitate şi asigurarea probităţii în rîndurile personalului Ministerului Afacerilor Interne Elaborarea Strategiei şi a metodologiei de instruire pentru personalul specializat din cadrul MAI în vederea prevenirii unor potenţiale acte de corupţie în organele afacerilor interne Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Studierea şi implementarea celor mai bune practici ce ţin de standardele etice în activitatea operativă a colaboratorilor de poliţie Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Actualizarea şi modernizarea paginii web MAI Elaborarea unui sistem de sesizare de către cetăţeni a conducerii MAI despre actele de corupţie în rîndurile colaboratorilor de poliţie Elaborarea unor indicatori specifici de informare a conducerii MAI despre factori de risc ce generează sau favorizează corupţia personalului din cadrul MAI Consolidarea componentei de probitate în selectarea şi confirmarea candidaţilor pentru angajare în organele afacerilor interne Crearea, menţinerea şi implementarea sistemului informaţional, asigurarea accesului corespunzător la baza de date şi securizarea accesului; crearea şi menţinerea bazei de date automatizate; elaborarea sau procurarea unui program soft de suport al sistemului; acordarea erviciilor de consultanţă în implementarea şi menţinerea acestui sistem Perfecţionarea procedurilor curente şi implementarea practicilor de reinvestigare a informaţiilor în vederea prevenirii şi ombaterii corupţiei Aplicarea noilor metode şi practici de valuare în vederea eficientizării istemului de atestare atît a noilor colaboratori, cît şi a funcţionarilor deja stabiliţi în funcţii Crearea noilor instrumente de evaluare a ptitudinilor pentru estimarea gradului de espectare de către angajaţi a standardelor e etică şi probitate Revizuirea testelor de selectare pisihologică a personalului pentru încadrarea în organele afacerilor interne, astfel încît să fie asigurată studierea rotundă a personalităţii şi caracterului acestuia MAI, Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, ICITAP Evaluarea periodică a aptitudinilor secifice şi a cunoştinţelor colaboratorilor ntrenaţi în prevenirea şi combaterea actelor de corupţie MAI, Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, ICITAP III. Consolidarea capacităţilor direcţiilor specializate din cadrul Ministerului Afacerilor Interne Instruirea personalului direcţiilor specializate în combaterea corupţiei pentru însuşirea tehnicilor noi de investigare a actelor de corupţie şi familiarizarea cu cele mai bune practici de modificare a culturii operaţionale a personalului MAI, Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, ICITAP Organizarea unor cursuri de instruire pentru însuşirea metodelor şi practicilor de recrutare a candidaţilor pe baza probităţii şi efectuarea investigaţiilor respective ale personalului deja stabilit în funcţii Academia „Ştefan cel Mare" a MAI , MAI, ICITAP Barometrul Corupţiei Globale, Transparency International, 4.0 din 5 (2007) Asigurarea din partea angajaţilor MAI a confidenţialităţii informaţiilor şi protecţiei persoanelor ce denunţă fenomenul corupţiei şi alte abateri de la Codul de etică şi deontologie Efectuarea unor investigaţii operative eficiente cu utilizarea mijloacelor de supraveghere şi urmărire Dotarea cu tehnică specială în scopul întreprinderii unor măsuri de profilaxie în vederea combaterii corupţiei în cadrul organelor de poliţie IV. Instruirea personalului. Organizarea de seminare, conferinţe, treninguri şi mese rotunde Elaborarea unui sistem de identificare a necesităţilor de instruire a personalului în domeniul anticorupţiei, eticii şi deontologiei poliţieneşti Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Organizarea şi ţinerea cursurilor de instruire pentru instructori (formatori) în vederea aplicării metodelor de profilaxie şi combatere a corupţiei în cadrul organelor de poliţie Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Organizarea şi ţinerea cursurilor de instruire pentru corpul de comandă şi corpul superior de comandă din MAI în vederea aplicării metodelor de combatere a corupţiei în cadrul organelor de poliţie Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Organizarea şi desfăşurarea cursurilor de Instruire pentru angajaţii MAI în domeniul eticii şi anticorupţiei Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Organizarea unor cursuri de instruire în vederea perfecţionării standardelor etice şi profesionale ale efectivului MAI desconcentrat Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Organizarea a patru cicluri regionale de nstruire în domeniul eticii şi anticorupţiei Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Organizarea, în comun cu formatorii, a anui seminar de generalizare cu genericul “Îmbunătăţirea calităţii predării şi însuşirii eticii şi deontologiei poliţieneşti” Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI, ICITAP Organizarea, în cadrul pregătirii profesionale la locul de muncă, a unor lecţii teoretice şi practice, seminare, treninguri, jocuri de instruire a efectivului poliţienesc în domeniul anticorupţiei, eticii şi deontologiei poliţieneşti Evaluarea eficienţei exerciţiilor de instruire V. Eficientizarea colaborării cu societatea civilă în vederea prevenirii şi combaterii corupţiei Desfăşurarea unei campanii de informare a societăţii despre obiectivele, drepturile şi obligaţiile deontologice ale poliţistului, precum şi despre acţiunile de prevenire şi combatere a corupţiei Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI Publicarea de recomandări, ghiduri, pliante şi afişe privind colaborarea societăţii cu poliţia în vederea asigurării ordinii de drept (de ex: „Eu şi poliţia", „Zero toleranţă faţă de corupţie", „împreună vom reuşi", „Nimeni nu este mai presus de lege" etc.) Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI Organizarea şi desfăşurarea unei mese rotunde cu participarea societăţii civile pentru stabilirea modalităţii de conlucrare cu organele de poliţie Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI Organizarea şi desfăşurarea unor sondaje sociologice cu participarea societăţii civile referitor la imaginea poliţiei în societate Academia „Ştefan cel Mare" a MAI, MAI Atribuirea unui caracter public şi transparent procesului de recrutare MAI, Academia „Ştefan cel Mare" a MAI VI. Operarea modificărilor în unele acte normative şi legislative Elaborarea proiectului de lege pentru combaterea fraudelor prin mijloace electronice Elaborarea proiectului de lege privind modificarea capitolului XI „Infracţiuni în domeniul informaticii şi telecomunicaţiilor" din Codul penal al Republicii Moldova Barometrul Corupţiei Globale, Transparency International, 3,8 din 5 (2008) Optimizarea activităţii Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei (CCCEC) I. Optimizarea funcţionării CCCEC în vederea sporirii transparenţei, responsabilităţii comunitare, monitorizării publice şi consolidării funcţiei de prevenire Crearea departamentelor de investigaţii operative şi de prevenire prin elaborarea mecanismului de restructurare şi conlucrare cu celelalte subdiviziuni ale CCCEC Guvernul, GL, CCCEC, Ministerul de Justiţie al SUA, Biroul pentru Dezvoltare, Asistenţă şi Instruire Internaţională pentru Procurori (OPDAT) 1 . Nivelul de credibilitate 2. Nivelul de politizare a campaniilor anticorupţie 3. Barometrul Corupţiei Globale, Transparency International, 29% (2005) Publicarea noii structuri a CCCEC pe site-ul acestuia Asigurarea transparenţei bugetului CCCEC prin plasarea acestuia pe site, structurat pe articole de cheltuieli Întocmirea şi publicarea Raportului anual privind modul de utilizare a bugetului pe articole Identificarea ONG-urilor cu experienţă relevantă pentru a face parte din grupul reprezentativ al societăţii civile Elaborarea reglementărilor privind componenţa, scopurile, responsabilităţile, statutul grupului reprezentativ al societăţii civile şi stabilirea mecanismelor de asigurare a independenţei acestuia Treninguri de pregătire a grupului reprezentativ al societăţii civile pentru asigurarea transparenţei în activitatea sa, crearea şi promovarea „liniilor fierbinţi", formularea recomandărilor conducerii CCCEC, monitorizarea activităţilor şi programelor CCCEC Îmbunătăţirea Strategiei corporative a CCCEC (misiunea, valorile, scopurile şi instrumentele de atingere a acestora) CCCEC în colaborare cu societatea civilă, OPDAT Elaborarea şi implementarea Concepţiei de prevenire CCCEC în colaborare cu ONG, OPDAT Elaborarea şi identificarea metodelor de implementare a Strategiei informaţionale CCCEC în colaborare cu ONG, OPDAT Modernizarea site-ului CCCEC CCCEC, OPDAT, MDI, mass-media şi ONG Asigurarea participării reprezentanţilor CCCEC la treninguri continue în domeniul comunicării eficiente cu jurnaliştii CCCEC, OPDAT, în colaborare cu mass-media şi ONG Abilitarea organelor procuraturii cu funcţii de investigare operativă a actelor de corupţie comise de angajaţii CCCEC Guvernul, OPDAT, PG, Procuratura Anticorupţie (PA), Consiliul Civil (CC), Alianţa Anticorupţie (AA) Crearea în cadrul PA a unei subdiviziuni specializate abilitate cu atribuţii de efectuare a măsurilor operative de investigaţii în scopul examinării sesizărilor irivind actele de corupţie Guvernul, OPDAT, PG, PA, CC, AA Asigurarea transparenţei activităţii ubdiviziunii nou-formate în cadrul PA Guvernul, OPDAT, PG, PA, CC, AA Perfecţionarea mecanismului de sesizare a 'A despre cazurile de corupţie comise de către angajaţii CCCEC şi asigurarea păstrării confidenţialităţii informaţiei Guvernul, OPDAT, PG, PA, CC, AA Înstruirea personalului subdiviziunii nou-reate în cadrul PA Guvernul, OPDAT, PG, PA, CC, AA Consolidarea capacităţilor de protejare a persoanelor care favorizează procesul penal; organizarea treningurilor pentru dezvoltarea unor tehnici şi strategii eficiente Guvernul, MAI, CCCEC, OPDAT Completarea legislaţiei cu prevederi de înăsprire a răspunderii funcţionarilor publici pentru crime de corupţie şi alte manifestări de corupţie Eficientizarea conlucrării interdepartamentale în vederea identificării şi coordonării activităţilor anticorupţie PG, OPDAT, MAI, Serviciul de Informaţii şi Securitate (SIS), SV, CCCEC Organizarea cursurilor de instruire a colaboratorilor instituţiilor de resort, inclusiv la Centrul de instruire continuă a CCCEC, la Institutul Naţional de Informaţie şi Securitate al SIS, la Centrul de instruire al MAI şi la Institutul Naţional al Justiţiei PG, MAI, SIS, SV, CCCEC, OPDAT Introducerea sistemului de „cartonaşe galbene" pentru informarea despre cazurile de corupţie în rîndul funcţionarilor publici din autorităţile publice centrale Guvernul, Procuratura, CCCEC OPDAT Identificarea, analiza şi asigurarea transparenţei rezultatelor evaluării zonelor de risc avansat în cadrul CCCEC II. Consolidarea resurselor instituţionale şi umane ale CCCEC Consolidarea tehnologiilor informaţionale ale CCCEC prin elaborarea şi implementarea mecanismului de îmbunătăţire a fluxului intern de informaţie şi asigurare a calităţii datelor statistice 1. Nivelul de credibilitate 2. Nivelul de politizare a campaniilor anticorupţie 3. Barometrul Corupţiei Globale, Transparency International, 20% (2007) Crearea unui Centru de instruire în cadrul CCCEC pentru îmbunătăţirea capacităţilor de analiză şi prevenire, planificare strategică, investigare şi cercetare a cazurilor de corupţie, prevenire şi combatere a corupţiei; standardelor etice Guvernul (grupul de'lucru), CCCEC, OPDAT Elaborarea curriculum-urilor disciplinare şi programelor de testare a aptitudinilor şi cunoştinţelor pentru Centrul de instruire al CCCEC CCCEC, OPDAT, Ministerul Educaţiei şi Tineretului Revizuirea politicii de angajare în organele CCCEC Elaborarea şi implementarea mecanismului de evaluare a nivelului corespunderii jrofesionale şi integrităţii colaboratorilor CCCEC Organizarea treningurilor continue în domeniul managementului şi a resurselor jmane pentru personalul CCCEC Elaborarea Codului de conduită pentru ofiţerii CCCEC şi treninguri pentru angajaţi în domeniul implementării codurilor de etică şi integritate instituţională Consolidarea capacităţilor Direcţiei securitate internă prin perfecţionarea Concepţiei şi tacticilor de activitate Elaborarea şi implementarea mecanismului de evaluare, testare şi instruire a colaboratorilor Direcţiei (teste psihologice, verificarea surselor şi referinţelor) III. Intensificarea procesului de prevenire şi educaţie Elaborarea şi implementarea în comun cu societatea civilă a programelor de sensibilizare a populaţiei 1. Nivelul de credibilitate 2. Nivelul de politizare a campaniilor anticorupţie 3. Barometrul Corupţiei Globale, Transparency International, 14% (2008) Mobilizarea şi instruirea din rîndurile societăţii civile a formatorilor în monitorizarea implementării eficiente a politicilor de combatere şi prevenire a corupţiei în sectorul privat Elaborarea şi punerea în aplicare a metodologiei de măsurare a percepţiei corupţiei în societate Implementarea proiectului-pilot de diminuare a corupţiei în unele instituţii publice selectate în baza rezultatelor sondajelor de opinie CCCEC, OPDAT, Grupul de lucru interdepartamental, PA Dezvoltarea capacităţilor tehnice de srevenire şi educare anticorupţie a copulaţiei prin crearea şi înzestrarea unei minitipografii în cadrul CCCEC Elaborarea programului de funcţionare a minitipografiei |