*ANREC164/2004 Versiunea originala
ID intern unic:  327113
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
AGENŢIA NAŢIONALĂ PENTRU REGLEMENTARE ÎN ENERGETICĂ
HOTĂRÎRE Nr. 164
din  29.11.2004
privind Metodologia determinării, aprobării şi aplicării
tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă,
de canalizare şi epurare a apelor uzate
Publicat : 03.12.2004 în Monitorul Oficial Nr. 218-223     art Nr : 465
Întru executarea Legii serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402-XV din 24 octombrie 2002, modificată şi completată prin Legea nr.130-XV din 29 aprilie 2004, articolul 131, Consiliul de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă în urma coordonării cu Guvernul Republicii Moldova:
Metodologia determinării, aprobării şi aplicării tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate.
2. Se abrogă:
Metodologia calculării şi aplicării tarifelor pentru serviciile de alimentare cu apă şi evacuare a apelor uzate, aprobată prin Hotărîrea Consiliului de administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică nr. 28 din 7 decembrie 2000 (Monitorul Oficial nr. 157-159 din 21.12.2000, art. 431).

Consiliul de Administraţie
al Agenţiei Naţionale pentru
Reglementare în Energetică                               Nicolae TRIBOI
                                                                              Anatol BURLACOV
Chişinău, 29 noiembrie 2004.
Nr. 164.
Aprobată
prin Hotărîrea Consiliului de Administraţie
al ANRE  nr. 164 din 29 noiembrie 2004
METODOLOGIA
DETERMINĂRII, APROBĂRII ŞI APLICĂRII TARIFELOR
PENTRUSERVICIILE PUBLICE DE ALIMENTARE CU APĂ,
DE CANALIZAREŞI EPURARE A APELOR UZATE
I. DISPOZIŢII GENERALE
1.1. Prezenta Metodologie este elaborată în corespundere cu prevederile Legii serviciilor publice de gospodărie comunală nr.1402-XV din 24.10.2002, Legii cu privire la apa potabilă nr.272-XIV din 10.02.1999, standardelor naţionale de contabilitate, altor acte normative ale Republicii Moldova şi are drept scop stabilirea unor principii unici de determinare, aprobare şi aplicare a tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate.
1.2. Metodologia dată stabileşte:
- componenţa consumurilor şi cheltuielilor, care se includ în calculul tarifelor;
- metoda de calculare a rentabilităţii;
- metoda de repartizare a cheltuielilor comune ale întreprinderii între activitatea de alimentare cu apă potabilă, apă tehnologică (industrială), de canalizare şi epurare a apelor uzate;
- modul de determinare, aprobare, ajustare şi aplicare a tarifelor.
1.3. Mecanismul aplicat la determinarea tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate se bazează pe următoarele principii:
- prestarea fiabilă a serviciilor de alimentare cu apă a consumatorilor, de canalizare şi epurare a apelor uzate la costuri reale, strict necesare pentru utilizarea eficientă a capacităţilor de producţie ale întreprinderii;
- acoperirea consumurilor şi cheltuielilor pentru captarea, pomparea, tratarea, filtrarea, transportarea, distribuţia şi furnizarea apei, transportarea şi epurarea apelor uzate;
- acoperirea consumurilor şi cheltuielilor aferente exploatării eficiente a staţiilor de pompare, reţelelor şi instalaţiilor de tratare a apei şi epurare a apelor uzate, precum şi celor pentru protecţia mediului ambiant;
- efectuarea unei activităţi eficiente şi profitabile, ce ar oferi întreprinderii posibilitatea de a-şi recupera mijloacele financiare investite în dezvoltarea şi reconstrucţia capacităţilor de producţie.
1.4. Sub incidenţa prezentei Metodologii cad toţi agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate, care desfăşoară activitatea reglementată în domeniul prestării serviciilor publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate.
1.5. Pentru întreprinderile prestatoare de servicii publice, care activează în condiţiile unor acorduri, contracte încheiate cu organismele financiare internaţionale, ratificate sau aprobate de către Parlamentul, Guvernul Republicii Moldova, tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate se calculează şi se ajustează ţinîndu-se cont de prevederile acordurilor şi contractelor internaţionale în vigoare, ce se referă la întreprinderea concretă care prestează serviciile nominalizate.
II. CONSUMURILE ŞI CHELTUIELILE CARE SE INCLUD
ÎN
CALCULULTARIFELOR PENTRU ALIMENTAREA CU APĂ,
CANALIZARE ŞI EPURAREA APELOR UZATE
2.1. Structura consumurilor şi cheltuielilor care se includ în cost pentru calcularea tarifelor, este stabilită în conformitate cu prevederile Standardului naţional de contabilitate 3 "Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii", altor standarde naţionale de contabilitate şi cuprinde următoarele:
- consumuri de materiale (CM);
- consumuri privind retribuirea muncii (CRM);
- consumuri indirecte de producţie (CIP);
- cheltuieli comerciale (CC);
- cheltuieli generale şi administrative (CGA);
- alte cheltuieli operaţionale (CO);
- pierderi excepţionale (PE).
Adică:
Ca = CM+CRM+CIP+CC+CGA+CO+PE, unde:
Ca - consumurile şi cheltuielile întreprinderilor.
2.2. Consumurile de materiale (CM) cuprind valoarea:
- plăţii pentru apa captată şi a plăţii pentru evacuarea şi epurarea apelor uzate;
- reactivilor chimici, combustibilului, energiei de toate tipurile şi altor tipuri de materiale utilizate nemijlocit în procesul de captare a apei, pompare, tratare, filtrare, transportarea  apei pînă la consumator, evacuarea şi epurarea apelor uzate;
- costului serviciilor cu caracter de producţie prestate de terţe-părţi şi nemijlocit legate de captarea, tratarea, filtrarea şi transportarea apei, evacuarea şi epurarea apelor uzate.
2.3. Consumurile privind retribuirea muncii (CRM) includ:
- consumurile necesare pentru retribuirea muncii personalului încadrat în activităţile de aprovizionare cu apă, de prestare a serviciilor de canalizare şi epurare a apelor uzate în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- contribuţiile pentru asigurările sociale şi medicale, raportate la consumurile de retribuire a muncii personalului nemijlocit încadrat în procesul de producţie.
2.4. Consumurile indirecte de producţie (CIP) cuprind:
- uzura mijloacelor fixe cu destinaţie productivă, aferente activităţilor de aprovizionare cu apă, de prestare a serviciilor de canalizare şi epurare a apelor uzate;
- cheltuielile de întreţinere a mijloacelor fixe cu destinaţie productivă în stare de lucru (asistenţa tehnică şi întreţinerea, efectuarea reparaţiilor curente, medii şi a reparaţiilor capitale pentru menţinerea acestora în stare de lucru normală, dar nu mai mult de 10 % din baza valorică a categoriei respective de proprietate), inclusiv a mijloacelor tehnice de dirijare, comunicaţii, mijloacelor de semnalizare, altor mijloace tehnice de comandă referitoare la procesul de producţie, a mijloacelor destinate protecţiei mediului;
- consumurile pentru instalarea şi exploatarea (întreţinerea, verificarea, repararea, înlocuirea) echipamentelor de măsurare a consumului de apă la branşamentele blocurilor locative, cu excepţia consumurilor pentru instalarea primară;
- amortizarea activelor nemateriale, uzura obiectelor de mică valoare şi scurtă durată utilizate în procesul de producţie;
- cheltuielile aferente controlului calităţii apei potabile şi apelor uzate;
- costul materialelor auxiliare utilizate pentru asigurarea procesului tehnologic;
- cheltuielile pentru retribuirea muncii salariaţilor auxiliari, personalului administrativ, de conducere al subdiviziunilor de producţie, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale aferente acestor categorii de angajaţi;
- cheltuielile pentru asigurarea condiţiilor normale de lucru şi a tehnicii securităţii ce ţin de procesul de producţie şi sînt prevăzute de legislaţia în vigoare;
- cheltuielile privind securitatea industrială a obiectelor industriale periculoase conform legislaţiei în vigoare;
- cheltuielile de asigurare a pazei unităţilor de producţie, inclusiv a securităţii antiincendiare;
- cheltuielile legate de deplasări ale salariaţilor legate de procesul de producţie, asigurarea obligatorie a salariaţilor ocupaţi în sfera de producţie şi a activelor de producţie în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- cheltuielile de transportare a muncitorilor din schimburi (personalului de serviciu);
- plata pentru deversarea poluanţilor cu apele uzate şi plăţile pentru emisii în atmosferă a substanţelor poluante în limitele normativelor stabilite;
- alte cheltuieli indirecte de producţie, în conformitate cu legislaţia şi actele normative în vigoare.
2.5. În cheltuielile comerciale (CC) se includ cheltuielile, care nemijlocit sînt legate de activitatea comercială a întreprinderii (comercializarea apei şi prestarea serviciilor de canalizare) şi anume:
- serviciile de marketing (încheierea contractelor cu consumatorii, citirea datelor contoarelor, emiterea, prelucrarea şi transmiterea consumatorilor a facturilor de plată etc.);
- cheltuielile legate de informarea consumatorilor şi publicului;
- retribuirea muncii personalului încadrat în activitatea comercială a întreprinderii, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale aferente acestei categorii de angajaţi;
- uzura mijloacelor fixe cu destinaţie comercială;
- alte cheltuieli aferente activităţii comerciale.
2.6. Cheltuielile generale şi administrative (CGA) cuprind:
- cheltuielile privind retribuirea muncii personalului de conducere şi gospodăresc al întreprinderii, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
- contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale aferente acestei categorii de angajaţi;
- întreţinerea şi reparaţia mijloacelor fixe cu destinaţie administrativă, gospodărească şi de protecţie a naturii, amortizarea activelor nemateriale cu destinaţie generală ale întreprinderii;
- uzura mijloacelor fixe cu destinaţie administrativă şi gospodărească;
- valoarea, uzura şi reparaţia obiectelor de mică valoare şi scurtă durată;
- plata pentru arenda curentă a mijloacelor fixe şi activelor nemateriale;
- cheltuielile pentru întreţinerea mijloacelor fixe conservate în conformitate cu actele normative în vigoare;
- cheltuielile pentru întreţinerea şi deservirea mijloacelor tehnice de comandă, semnalizare, telecomunicaţii şi de calcul, care nu se referă direct la producţie;
- cheltuielile poştale şi telegrafice, de întreţinere şi exploatare a staţiilor de telefoane, comutatoarelor, faxurilor, instalaţiilor de dispecerat, radio  şi alte tipuri de telecomunicaţii utilizate pentru administrare;
- cheltuielile tipografice, pentru procurarea rechizitelor de birou, formularelor de evidenţă, dări de seamă etc.;
- plata pentru serviciile cu destinaţie generală şi administrativă efectuate de terţe organizaţii, cheltuielile pentru paza obiectelor administrativ-gospodăreşti şi asigurarea securităţii antiincendiare, pentru serviciile bancare, burselor de mărfuri, organizaţiilor consultative, juridice şi de audit;
- cheltuielile pentru întreţinerea transportului auto de serviciu, pentru deplasările personalului de conducere şi cheltuielile de reprezentare. Aceste cheltuieli se determină conform actelor normative în vigoare, iar în cazul lipsei acestora - în limitele stabilite de organul public central sau local în gestiunea căruia se află întreprinderea;
- cheltuielile pentru asigurarea obligatorie a salariaţilor şi a bunurilor cu destinaţie generală şi administrativă prevăzute de actele normative în vigoare;
- cheltuielile aferente angajării forţei de muncă;
- cheltuielile pentru pregătirea şi reciclarea personalului întreprinderii;
- cheltuielile pentru controlul stării sănătăţii angajaţilor în cazurile prevăzute de legislaţie, procurarea literaturii speciale, actelor normative şi instructive, abonarea la ediţii speciale necesare în activitatea de producţie;
- impozitele şi taxele, care conform legislaţiei se includ în preţul de cost, inclusiv taxa pe valoarea adăugată şi accizele irecuperabile, cu excepţia impozitului pe venit;
- alte cheltuieli aferente activităţii de producţie a întreprinderii prevăzute de actele normative în vigoare.
2.7. Alte cheltuieli operaţionale (CO) includ cheltuielile întreprinderii care nu pot fi raportate la cheltuielile comerciale sau la cheltuielile generale şi administrative şi prevăd:
- plata dobînzilor filialelor, întreprinderilor afiliate şi asociate;
- plata dobînzilor aferente creditelor bancare şi împrumuturilor primite pe termen scurt şi pe termen lung cu excepţia cazurilor de capitalizare a acestora, prevăzute în Standardul naţional de contabilitate 23 "Cheltuielile privind împrumuturile";
- alte obligaţii financiare conform proiectelor de investiţii.
2.8. Pierderile excepţionale (PE) pot apărea ca rezultat al evenimentelor ce nu ţin de activitatea întreprinderii. Acestea cuprind:
- pierderi provocate de calamităţi naturale;
- pierderi ocazionate de modificarea legislaţiei statului.
III. DETERMINAREA CONSUMURILOR ŞI CHELTUIELILOR,
CARE SE INCLUD ÎN CALCULUL TARIFELOR
Valoarea consumurilor şi cheltuielilor incluse la calcularea tarifelor pentru serviciile de alimentare cu apă, evacuarea şi epurarea apelor uzate se determină de întreprinderi, luînd în calcul:
- volumul de apă necesar de a fi captat din sursele de aprovizionare cu apă, volumul de apă livrat consumatorilor, volumul apelor uzate;
- normele şi normativele volumelor de apă utilizate în procesul de captare, transportare, distribuire şi tratare a apei şi epurarea apelor uzate;
- normativele de consum ale materialelor de filtrare, reactivilor chimici, combustibilului şi energiei de toate tipurile utilizate în procesul de producţie, preţurile lor de piaţă sau reglementate;
- devizele de cheltuieli;
- uzura mijloacelor fixe de producţie;
- planurile de reparare a utilajului şi instalaţiilor;
- contractele încheiate cu terţe părţi pentru serviciile prestate etc.
Consumurile şi cheltuielile întreprinderilor sînt supuse controlului din partea autorităţilor împuternicite să coordoneze şi să aprobe tarifele respective, care în baza analizei detaliate a acestora şi a consumurilor şi cheltuielilor reale ale întreprinderii în perioada de gestiune, şi argumentării tehnico-economice pentru anul prognozat, determină valoarea lor necesară de a fi inclusă în tarife.
3.1. Particularităţile determinării consumurilor de materiale
Consumurile de materiale pentru activitatea de alimentare a consumatorilor cu apă se determină în baza volumului de apă în expresie naturală necesar de a fi captat în reţelele de alimentare cu apă, care se determină conform formulei:
VAC = VAI+VP , unde:
VAC - volumul de apă necesar de a fi captat din sursele de alimentare cu apă;
VAI - volumul de apă necesar de a fi furnizat consumatorilor, conform contractelor încheiate;
VP - volumul de apă pentru necesităţile tehnologice şi a pierderilor de apă în sistemul de aprovizionare cu apă, care se determină şi se aprobă în conformitate cu Metodica elaborării normativelor de consum tehnologic al apei la întreprinderile prestatoare de servicii alimentare cu apă şi canalizare din Republica Moldova, aprobată prin Ordinul Ministerului Dezvoltării Teritoriului şi Gospodăriei Comunale nr.163 din 27 octombrie 1999 (Monitorul Oficial nr.149-152 din 24 decembrie 1999).
Cheltuielile materiale se determină reieşind din volumul de captare a apei, plata pentru apa utilizată de întreprindere, normele de consum a materialelor utilizate pentru tratarea şi filtrarea apei şi preţurilor de piaţă ale acestora, normele de consum a energiei electrice utilizate în procesul de producţie şi pentru necesităţile proprii, preţurile în vigoare la energia electrică etc.
3.2. Particularităţile determinării consumurilor privind retribuirea muncii
3.2.1. Consumurile privind retribuirea muncii se determină reieşind din:
- numărul personalului nemijlocit încadrat în procesul de captare, tratare, transportare şi distribuire a apei consumatorilor, personalului nemijlocit încadrat in procesul prestării serviciilor de canalizare si epurare a apelor uzate şi personalului necesar pentru activitatea normală a întreprinderii (personalului auxiliar, comercial, administrativ etc.) - numărul mediu scriptic în perioada de gestiune, dar care poate fi modificat, în cazul explicaţiilor argumentate;
- nivelul salariului tarifar normativ stabilit pentru prima categorie de calificare a angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară;
- coeficientul de ramură şi nivelul de calificare a personalului;
- regimul şi condiţiile de muncă, cît şi de alţi factori caracteristici ramurii de alimentare cu apă şi de canalizare;
- suplimentele de plată, primele prevăzute de actele normative.
3.2.2. Cheltuielile legate de contribuţiile pentru asigurările sociale şi cele medicale sînt determinate reieşind din normele de defalcări stabilite de actele normative în vigoare.
3.2.3. Consumurile privind retribuirea personalului nemijlocit încadrat în procesul de producţie se includ în consumurile privind retribuirea muncii, a personalului auxiliar încadrat în procesul de producţie, personalului administrativ, de conducere din subdiviziunile de producţie - în consumurile indirecte de producţie, personalului comercial - în cheltuielile comerciale, iar al personalului administrativ şi de conducere - în cheltuielile generale şi administrative.
3.3. Particularităţile determinării uzurii mijloacelor fixe de producţie
3.3.1. Uzura mijloacelor fixe inclusă la calcularea tarifelor se determină prin metoda casării liniare, care conduce la defalcări uniforme pe toată durata de funcţionare utilă a mijloacelor fixe. Valoarea uzurii mijloacelor fixe se determină în conformitate cu prevederile Standardului naţional de contabilitate 16 "Contabilitatea activelor materiale pe termen lung" şi a Catalogului mijloacelor fixe şi activelor nemateriale, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 338 din 21.03.2003, iar modul de includere a lor în costul producţiei în conformitate cu Standardul naţional de contabilitate 3 "Componenţa consumurilor şi cheltuielilor întreprinderii".
3.3.2. Valoarea uzurii mijloacelor fixe care nemijlocit se utilizează în procesul de producere se include în cheltuielile indirecte de producţie, iar a mijloacelor fixe cu destinaţie comercială şi celor cu destinaţie generală şi administrativă se include în cheltuielile comerciale şi în cheltuielile generale şi administrative corespunzător.
3.3.3. În tarife nu se include valoarea uzurii mijloacelor fixe, care nu sînt destinate utilizării în procesul tehnologic şi de producţie, date în arendă, obiectelor locative, de menire social-culturală etc.
3.4. Particularităţile determinării consumurilor pentru efectuarea reparaţiilor curente, medii şi capitale
Consumurile pentru efectuarea reparaţiilor curente, medii şi capitale se determină în baza stării tehnice, planurilor de reparaţie a mijloacelor fixe reieşind din durata aflării lor în exploatare, volumelor de lucru, preţurilor de piaţă a materialelor şi pieselor de schimb utilizate, devizelor de cheltuieli, valorii contractelor încheiate cu terţe părţi etc.
3.5. Particularităţile repartizării consumurilor şi cheltuielilor pe tipuri de activitate
3.5.1. Consumurile de materiale, consumurile privind retribuirea muncii, consumurile indirecte de producţie se determină pe fiecare tip de serviciu prestat - alimentarea cu apă potabilă, alimentarea cu apă tehnologică (industrială) şi prestarea serviciilor de canalizare şi epurare a apelor uzate. În cazul, cînd aceste cheltuieli pe anumite sectoare de producţie sînt comune pentru apa potabilă şi apa tehnologică, acestea se repartizează între cele două tipuri de apă proporţional volumelor de apă livrată din aceste sectoare.
3.5.2. Cheltuielile comerciale, generale şi administrative se determină integral pe întreprindere, cu repartizarea lor ulterioară între activităţi proporţional consumurilor privind retribuirea muncii (CRM) aferente acestor activităţi.
3.5.3. Valoarea altor cheltuieli operaţionale ale întreprinderii (plata dobînzilor pentru credite şi împrumuturi) se repartizează între tipurile de servicii prestate reieşind din destinaţia creditelor şi împrumuturilor (pentru care servicii au fost utilizate). În caz cînd creditele şi împrumuturile au fost utilizate pentru mai multe activităţi, cheltuielile privind plata dobînzilor aferente acestor credite şi împrumuturi se repartizează pe tipuri de servicii prestate proporţional valorii creditelor şi împrumuturilor aferente fiecărui tip de serviciu prestat.
La determinarea tarifelor la acest compartiment nu se includ cheltuielile legate de plata dobînzilor pentru creditele bancare şi împrumuturi destinate investiţiilor capitale, dat fiind că aceste plăţi sînt incluse în rata de rentabilitate a noilor investiţii (vezi capitolul V).
IV. CONSUMURILE ŞI CHELTUIELILE CARE NU SE INCLUD
LA CALCULAREA TARIFELOR
La calcularea tarifelor nu se includ următoarele cheltuieli:
- pentru efectuarea lucrărilor de construcţie, reconstrucţie, achiziţionarea, modernizarea, montarea şi probarea utilajului; valorificarea noilor obiective, secţii şi agregate; supravegherea de autor a organizaţiilor de proiectare şi alte investiţii capitale. Toate cheltuielile ce ţin de investiţii capitale se recuperează prin includerea în tarife a sumei uzurii mijloacelor fixe, puse în funcţiune ca urmare a valorificării acestor investiţii, precum şi a rentabilităţii investiţiilor, după cum este descris în capitolul V;
- pentru remedierea defectelor în lucrările de proiectare, construcţie şi montaj, revizie (demontare), remedierea defectelor utilajului şi deteriorărilor, provocate din vina producătorilor, furnizorilor şi întreprinderilor de transport;
- pentru executarea lucrărilor de proiectare şi construcţie, pentru achiziţionarea utilajului, repararea şi întreţinerea fondului de locuinţe, obiectivelor de menire social-culturală şi altor obiective ce nu se referă la activitatea de producţie;
- pentru lucrările calificate ca ajutor pentru alte întreprinderi şi organizaţii, atît în formă de servicii, cît şi suport material sau financiar;
- neproductive, rebuturile, delapidările, sancţiunile, amenzile, penalităţile şi despăgubirile;
- privind datoriile dubioase;
- în scopuri de caritate şi sponsorizare;
- pentru executarea sau plata altor lucrări (servicii) ce nu sînt legate de sfera prestării serviciilor de alimentare cu apă şi canalizare.
V. RENTABILITATEA
5.1. Prezenta Metodologie prevede mecanisme de stimulare a investiţiilor în sector. Din aceste considerente, şi conform principiilor economiei de piaţă, se prevede stabilirea unui nivel rezonabil de rentabilitate în funcţie de mijloacele investite de întreprindere în dezvoltarea, renovarea, reconstrucţia sistemului de aprovizionare cu apă şi evacuarea apelor uzate.
5.2. Rentabilitatea totală (profitul) P se calculează ca suma rentabilităţii activelor existente şi a rentabilităţii noilor investiţii, adică:
P = RA+RI .
5.3. Rentabilitatea activelor existente care se determină reieşind din valoarea netă a activelor materiale şi nemateriale pe termen lung şi rata rentabilităţii  acestor active, adică:
RA=VAn X Rra , unde:
Rra - rata de rentabilitate a activelor materiale şi nemateriale pe termen lung. Această rată se stabileşte anual, dar nu mai mare de 10 %, de către autorităţile abilitate cu dreptul de aprobare a tarifelor respective, în cazul cînd întreprinderea dispune de un Plan de dezvoltare, renovare şi modernizare a activelor existente, coordonat cu organul public central sau local în gestiunea căruia se află întreprinderea, iar uzura acumulată şi imposibilitatea de a apela la credite şi împrumuturi nu permit îndeplinirea acestuia;
VAn - valoarea netă a activelor materiale şi nemateriale pe termen lung, care se determină ca diferenţa dintre valoarea de bilanţ a activelor materiale pe termen lung înregistrată la 1 ianuarie a anului de aprobare a prezentei Metodologii şi amortizarea acestor active, calculată de la această perioada pînă în anul pentru care se aprobă noile tarife, adică:
VAn= VA - е FDA , unde:
VA - valoarea de bilanţ a activelor materiale şi nemateriale pe termen lung la 1 ianuarie a anului de aprobare a prezentei Metodologii (1 ianuarie 2004);
е  FDA - suma uzurii activelor materiale şi suma amortizării activelor nemateriale pe termen lung calculată în perioada de la aprobarea prezentei Metodologii pînă în anul pentru care se stabilesc noile tarife.
5.4. Rentabilitatea noilor investiţii efectuate de către întreprinderi care se calculează reieşind din valoarea noilor investiţii nete efectuate de întreprinderi şi rata rentabilităţii  acestor investiţii, adică:
    
RI=VNI x Rr, unde:
VNI - valoarea netă a noilor investiţii (mijloacelor fixe date în exploatare) efectuate de către întreprinderi în perioada de valabilitate a Metodologiei în cauză, care se calculează după formula:
    
VNI = е VII - е FDI, unde:
е VII - valoarea iniţială a activelor materiale pe termen lung date în exploatare în rezultatul investiţiilor în perioada de timp de la punerea în aplicare a prezentei Metodologii (date în exploatare în anul 2003), şi pînă în anul pentru care se calculează tarifele;
е FDI - suma uzurii pentru perioada de timp de la aplicarea prezentei Metodologii, pînă în anul pentru care se stabilesc tarifele, calculată la activele materiale pe termen lung, date în exploatare în această perioadă în rezultatul noilor investiţii;
Rr - rata de rentabilitate aplicată la investiţiile noi efectuate de întreprinderi.
5.5. Rata de rentabilitate (profitul) Rr se stabileşte:
- la investiţiile efectuate din sursele proprii ale întreprinderilor - la nivelul ratei medii a dobînzii aplicate în anul respectiv la Bonurile de Trezorerie ale Republicii Moldova cu termen de circulaţie de 364 zile;
- la investiţiile efectuate din credite bancare şi împrumuturi - la nivelul ratelor medii ale dobînzilor bancare de lungă durată (5 şi mai mulţi ani), stabilite de Banca Naţională a Moldovei pentru anul respectiv, plus maximum 5 puncte.
5.6. Repartizarea profitului între tipurile de servicii prestate se efectuează proporţional volumelor de investiţii efectuate pentru fiecare tip de serviciu.
5.7. Prezenta Metodologie prevede, că pentru efectuarea investiţiilor întreprinderile în primul rînd vor utiliza sursele proprii (uzura, rezervele prevăzute de statut, inclusiv fondul de dezvoltare a producţiei) şi numai în cazul insuficienţei acestora vor apela la credite şi împrumuturi.
VI. DETERMINAREA TARIFELOR
Tarifele se calculează separat pentru serviciile de alimentare cu apă potabilă, alimentare cu apă tehnologică (industrială), de canalizare şi epurare a apelor uzate, pornind de la consumurile şi cheltuielile determinate conform prevederilor prezentei Metodologii, conform formulelor:
6.1. Tariful pentru alimentarea consumatorilor cu apă potabilă:
            Cap +  Pap \xf1 Dfj - 1
Tap =  _____________________ , unde:
              Vapl
Cap - consumurile si cheltuielile privind activitatea de asigurare cu apă potabilă a consumatorilor;
Pap - profitul, care se determină pentru apa potabilă, după cum este descris în capitolul V al prezentei Metodologii;
Vapl - volumul de apă potabilă planificat de a fi livrat consumatorilor, care se determină în baza contractelor încheiate cu aceştia în anul pentru care se stabilesc tarifele. În cazul lipsei în contractele încheiate cu unele categorii de consumatori (populaţia), a volumelor de livrare a apei, se va lua în calcul volumul de apă efectiv livrat acestor categorii de consumatori în anul precedent si prognoza creşterii sau reducerii acestor volume în anul pentru care se stabilesc tarifele.
Dfj-1 - devierile financiare înregistrate în anul tarifar precedent, necesar de inclus în tarifele anului pentru care se efectuează ajustarea, din cauza apariţiei în perioada de valabilitate a tarifelor stabilite anterior, a unor factori obiectivi (modificări în legislaţie sau actele normative, modificări neprevăzute în capacităţile de producţie, modificarea volumelor de apă potabilă livrată consumatorilor, preţurilor şi tarifelor la resursele energetice, reactivele chimice şi altor materiale utilizate în procesul tehnologic şi de producţie), care au influenţat asupra activităţii întreprinderii.
6.2. Tariful pentru apa tehnologică (industrială):
               Cat +  Pat \xf1 Dfj - 1
  Tat =_________________   , unde:
Vatl
Cat - consumurile si cheltuielile privind activitatea de asigurare cu apă tehnologică (industrială) a consumatorilor;
Pat - profitul, care se determină pentru apa tehnologică, după cum este descris în capitolul V al prezentei Metodologii;
Vatl - volumul de apa tehnologică (industrială) livrat, conform contractelor încheiate.
Dfj-1 - devierile financiare înregistrate în anul tarifar precedent, necesar de inclus în tarifele anului pentru care se efectuează ajustarea din cauza apariţiei, în perioada de valabilitate a tarifelor stabilite anterior, a unor factori obiectivi (modificări în legislaţie sau actele normative, modificări neprevăzute în capacităţile de producţie, modificarea volumelor de apă tehnologică livrată consumatorilor, preţurilor şi tarifelor la resursele energetice, reactivelor chimice şi altor materiale utilizate în procesul tehnologic şi de producţie), care au influenţat asupra nivelului tarifului.
6.3. Tariful pentru serviciul de canalizare şi epurare a apelor uzate:
            Cc +  Pc \xf1 Dfj - 1
  Tc =_____________________   , unde:
              Vc  
Cc - consumurile si cheltuielile necesare pentru prestarea serviciilor de canalizare şi epurare;
Pc - profitul, care se determină pentru serviciul de canalizare şi epurare,  după cum este descris în capitolul V al prezentei Metodologii;
Vc - volumul  apelor uzate  evacuat de consumatori în sistemul de canalizare, care se determină conform formulei:
Vc = Vci+Vca, unde:
Vci - volumul apelor uzate evacuat de întreprinderile producătoare în sistemul de canalizare a  întreprinderii, care furnizează servicii la acest gen de activitate. Acest volum se determină pe fiecare întreprindere producătoare în baza datelor tehnologice, conform documentaţiei de proiect a întreprinderii utilizatoare de apă sau "Normelor complexe de consum al apei si de evacuare a apelor uzate pentru ramurile industriale" si coordonate obligatoriu cu întreprinderile de alimentare cu apă si canalizare, independent de tipul surselor de alimentare cu apă, inclusiv din cele proprii;
Vca - volumul apelor uzate evacuat de instituţiile bugetare, populaţie si alţi consumatori. În cazul lipsei contractelor, volumul apelor uzate se stabileşte analogic volumului apei consumate;
Dfj-1 - devierile financiare înregistrate în anul tarifar precedent, necesar de a fi incluse în tarifele anului pentru care se efectuează ajustarea, din cauza apariţiei în perioada de valabilitate a tarifelor stabilite anterior, a unor factori obiectivi (modificări în legislaţie sau actele normative, modificări neprevăzute în capacităţile de producţie, modificarea volumelor de apă evacuată, preţurilor şi tarifelor la resursele energetice, reactivelor chimice şi altor materiale utilizate în procesul tehnologic şi de producţie), care au influenţat asupra activităţii întreprinderii.
VII. APROBAREA , AJUSTAREA ŞI APLICAREA TARIFELOR
7.1. Tarifele pentru serviciile de alimentare cu apă potabilă, de canalizare şi epurare a apelor uzate se aprobă de către autorităţile administraţiei publice locale, în coordonare cu autoritatea publică centrală de specialitate, conform legislaţiei.
Tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apă tehnologică (industrială), prestate centralizat la nivel de municipiu (oraş) şi raion se aprobă de către Consiliul de Administraţie al Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), în coordonare cu organele publice locale.
7.2. Întreprinderile calculează tarifele conform prevederilor prezentei Metodologii (anexa nr. 1) şi le prezintă spre aprobare autorităţilor abilitate cu dreptul de aprobare a tarifelor respective (ANRE, autorităţile publice locale). Întreprinderile pentru care tarifele pentru serviciile prestate sînt aprobate de către ANRE, prezintă calculele şi toate materialele necesare de stabilire a tarifelor în strictă conformitate cu Regulamentul privind procedurile şi regulile de ajustare a tarifelor la serviciile reglementate de ANRE, iar cele ale căror tarife sînt aprobate de către autorităţile publice locale - conform regulilor şi procedurilor stabilite de către aceste organe.
7.3. Devierile financiare (Df) vor fi calculate în fiecare an de gestiune, pe fiecare tip de activitate separat, pentru a reflecta impactul financiar al divergenţelor dintre valorile admise la aprobarea tarifelor şi cele înregistrate real în anul de gestiune.
7.4. Autorităţile de reglementare, în baza prezentei Metodologii, efectuează analiza corespunzătoare, actualizarea, aprobarea şi publicarea tarifelor, care vor intra în vigoare în perioada ce urmează.
7.5. Tarifele se stabilesc la nivel mediu pentru întreaga perioadă a anului calendaristic. Actualizarea tarifelor se va efectua anual, după prezentarea de către întreprinderi a raportului financiar pe anul precedent şi a materialelor necesare pentru actualizarea tarifelor.
7.6. Prezenta Metodologie prevede stabilirea tarifelor separat pentru fiecare serviciu prestat (apă potabilă, apă tehnologică, canalizare şi epurare a apei uzate). Autorităţile publice locale sînt în drept să stabilească pentru populaţie tarife mai reduse decît cele medii calculate, acoperind diferenţa respectivă din contul majorării tarifelor pentru celelalte categorii de consumatori. În cazul, cînd tarifele diferenţiate sînt stabilite fără balansarea reducerilor pe o grupă de consumatori şi majorărilor pe altă grupă, autoritatea publică locală este obligată să compenseze întreprinderii, din sursele financiare proprii, pierderile suportate din această cauză.
7.7. Tarifele se stabilesc drept tarife fixe, care nu pot fi modificate de întreprinderi, pentru evitarea oricăror discriminări a consumatorilor în procesul aplicării acestora.
7.8. Întreprinderile sînt în drept să solicite actualizarea extraordinară a tarifelor pe parcursul anului, dacă există factori obiectivi ce nu pot fi controlaţi, care justifică o astfel de actualizare şi care pot duce la o deviere de 3 şi mai mult la sută faţă de costul stabilit iniţial în tarife. În acest caz, întreprinderile vor prezenta o analiză a devierilor dintre datele aplicate la calcularea tarifelor şi cele efectiv înregistrate.
7.9. Actualizarea tarifelor se efectuează la cererea oficială a întreprinderilor sau la iniţiativa autorităţilor abilitate cu funcţia de reglementare a tarifelor (ANRE, autorităţile publice locale).
7.10. În tarifele pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate se includ consumurile şi cheltuielile pentru captarea, pomparea, tratarea, filtrarea, transportarea, distribuţia şi furnizarea apei, transportarea şi epurarea apelor uzate pînă la punctul de delimitare a consumatorului.
7.11. Tarifele pentru deservirea reţelelor inginereşti interne se stabilesc conform prevederilor stipulate în "Regulamentul cu privire la modul de prestare şi achitare a serviciilor locative, comunale şi necomunale pentru fondul locativ, contorizarea apartamentelor şi condiţiile deconectării acestora de la/ reconectării la sistemele de încălzire şi alimentare cu apă" aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 191 din 19 februarie 2002, sau alte documente normative, aprobate ulterior.
Anexa nr.1
Calculul
tarifelor de alimentare a consumătorilor cu apă şi
prestări servicii de canalizare pentru anul___________