HGC294/2008 ID intern unic: 327346 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 294
din 13.03.2008 | |
pentru aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Concursului republican “Pedagogul anului”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.370 din 12 aprilie 2006 | |
Publicat : 25.03.2008 în Monitorul Oficial Nr. 61-62 art Nr : 380 | |
Guvernul HOTĂRĂŞTE: Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Concursului republican “Pedagogul anului”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.370 din 12 aprilie 2006 (se anexează). Prim-ministru Vasile TARLEV Contrasemnează: Ministrul educaţiei şi tineretului Victor Ţvircun Ministrul finanţelor Mihail Pop Nr. 294. Chişinău, 13 martie 2008. Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 294 din 13 martie 2008 Modificările şi completările
Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Concursului republican “Pedagogul anului”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.370 din 12 aprilie 2006 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2006, nr.59-62, art.409), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:ce se operează în Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Concursului republican “Pedagogul anului”, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.370 din 12 aprilie 2006 1) la punctul 4 litera c), se exclude următorul text: “pe următoarele arii curriculare: a) limbă şi comunicare; b) educaţie socioumană; c) matematică şi ştiinţe; d) arte, tehnologii şi sport”; 2) punctul 5 se completează, în final, cu următoarea propoziţie: “Pretendenţii trebuie să deţină, în mod obligatoriu, grade didactice (doi, întîi, superior)”; 3) la punctul 7: subpunctul 3), textul începînd cu litera c) va avea următorul cuprins: “c) un eseu cu tema “Portretul profesional al pedagogului”. Textul eseului va fi cules la calculator cu caractere Times New Roman, mărimea 14 şi nu va depăşi 2 pagini, formatul A4; d) “materiale din practica de lucru a profesorului - un proiect de lungă durată; un proiect de scurtă durată (al lecţiei); un proiect al activităţii extracurriculare”; e) oferta pentru realizarea unei lecţii, conform anexei nr. 3 la prezentul Regulament; f) un material audiovizual “Reflecţii”, exact 7 min., care va include cîteva reflecţii despre activitatea profesională a pretendentului (4 min.) şi reflecţii ale colegilor, elevilor, părinţilor, la alegere (3 min.). Pretendenţii vor realiza o probă orală, în prezenţa Comisiei de concurs, cu tema “Inteligenţă profesională”, ce va include: 1) rezolvarea unei situaţii didactice; 2) formularea unui răspuns argumentat la o întrebare din psihopedagogie (5-6 enunţuri); 3) un test de dirigenţie (2-3 itemi). În urma acestei faze, în baza materialelor prezentate şi rezultatelor probei orale, vor fi selectaţi pretendenţii pentru faza a doua în baza punctajului acumulat. Faza a doua include cîteva probe: a) proba de ingeniozitate ad-hoc în baza unui studiu de caz propus de Comisia de concurs. Scopul activităţii este de a pune în valoare experienţa cadrului didactic, de a aprecia creativitatea concurentului, aspectul inovator al experienţei; b) activitatea “Ora publică” (45 min. pentru desfăşurarea lecţiei şi 5 min. pentru autoevaluare). Lecţia se va desfăşura cu elevi necunoscuţi, în clasa solicitată în ofertă. Subiectul lecţiei va presupune secvenţa de conţinut din proiectarea didactică de lungă durată, realizată pentru clasa respectivă. Pot fi folosite diverse metode de predare-învăţare-evaluare. În cadrul acestei activităţi concurentul va demonstra creativitatea, aspectul inovator al experienţei sale. În autoevaluare concurentul va aprecia gradul de realizare a obiectivelor operaţionale ale lecţiei, va justifica aplicarea stilului didactic personal; c) tema pentru acasă (5 min.). Concurentul prezintă un discurs la tema “În numele viitorului.”; se introduce în final următoarea propoziţie: “Probele Concursului vor fi evaluate în baza criteriilor expuse în anexa nr.4.”; 4) punctul 9 se completează, în final cu următoarea propoziţie: “ Comisia de concurs include specialişti în domeniul psihopedagogiei sau la profilul respectiv, lectori universitari, conferenţiari, cadre didactice deţinători de grade didactice (“întîi şi superior”), cu excepţia funcţionarilor Ministerului Educaţiei şi Tineretului.”; 5) la punctul 13: literele a), b) şi c) vor avea următorul cuprins: “a) trofeul (statueta) “Pedagogul Anului”; b) premiu bănesc în sumă de 50000 lei; c) gradul didactic următor celui pe care îl deţin”; se introduce în final un alineat nou, cu următorul cuprins: “Comisia de concurs, în baza rezultatelor concrete, instituie un şir de nominalizări, care sînt coordonate cu Comitetul de organizare a Concursului.”; 6) punctul 14 va avea următorul cuprins: “14. Etapa locală este finanţată de către primăria din localitate.”; 7) punctul 16 va avea următorul cuprins: “16. Cheltuielile ce ţin de organizarea şi desfăşurarea etapei republicane a concursului “Pedagogul anului”, precum şi premierea învingătorilor vor fi acoperite din contul şi în limita bugetului aprobat anual Ministerului Educaţiei şi Tineretului.”; 8) la punctul 18, sintagma “Comitetului de organizare” se substituie cu sintagma “Comisiei de concurs”; 9) Regulamentul se completează cu o anexă nouă, nr.4, cu următorul cuprins: “Anexa nr.4
la Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Concursului republican “Pedagogul anului” Criteriile de evaluare
1. Originalitatea ideilor, modernitatea viziunilora probelor Concursului republican “Pedagogul Anului” 2. Explicarea convingătoare şi argumentată a opiniei personale 3. Axarea, în dezvăluirea conţinutului probelor, pe valorile socioculturale şi pedagogice actuale; esenţializarea valorică 4. Formularea unor judecăţi /raţionamente de valoare vizavi de entităţile valorificate 5. Rigoarea formulării obiectivelor activităţii educaţionale 6. Respectarea corelaţiei dintre entităţile activităţii educaţionale (obiective, conţinut, strategii de predare /formare /evaluare) 7. Corectitudinea ştiinţifică şi caracterul constructiv al reflecţiilor pedagogice 8. Profesionalismul şi caracterul inovativ al abordărilor 9. Profunzimea reflecţiilor pedagogice 10. Gradul de libertate profesională 11. Caracterul motivaţiei profesionale 12. Prestanţa cognitivă, psihopedagogică, tehnologică, creativă, managerială, deontologică 13. Caracterul comunicării pedagogice şi interpersonale 14. Exprimarea eseului ca pedagog-om, pedagog-cetăţean 15. Coerenţa şi corectitudinea exprimării orale şi în scris 16. Responsabilitatea şi ordonarea profesională 17. Temeritatea în gîndire, în acţiune, în relaţie, în viziune 18. Percepţia clară a misiunii sale profesionale 19. Contribuţia personală în dezvoltarea învăţămîntului 20. Estetica gîndirii şi prezentării rezultatelor NOTĂ: Indicatorii şi punctajul pentru fiecare probă se precizează de fiecare dată de către Comisia de concurs, în funcţie de orientările din sistemul /procesul educaţional în ansamblu.” |