HGA1430/2008
ID intern unic:  330070
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1430
din  16.12.2008
cu privire la aprobarea Regulamentului privind modul de eliberare,
utilizare şi retragere a autorizaţiilor multilaterale ale Conferinţei
Europene a Miniştrilor de Transport
Publicat : 23.12.2008 în Monitorul Oficial Nr. 230-232     art Nr : 1445
    Abrogată prin HG257 din 28.04.17, MO149-154/12.05.17 art.363; în vigoare 01.01.18

    MODIFICAT
   
HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616   
    HG868 din 19.11.12, MO242-244/23.11.12 art.938



    În temeiul art. 2 lit. i) al Codului transporturilor auto, aprobat prin Legea nr.116-XIV din 29 iulie 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998, nr.90-91, art.581), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul privind modul de eliberare, utilizare şi retragere a autorizaţiilor multilaterale ale Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport (se anexează).
    2. Prin derogare de la prevederile Regulamentului privind modul de eliberare, utilizare şi retragere a autorizaţiilor multilaterale ale Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport, Instituţia publică „Agenţia Naţională Transport Auto” va accepta prezentarea cererilor şi documentelor pentru repartizarea şi eliberarea autorizaţiilor CEMT pentru anul 2009 pînă la 29 decembrie 2008.
    3. Controlul asupra realizării prezentei hotărîri se pune în sarcina Agenţiei Transporturi.

    PRIM-MINISTRU                                                            Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Prim-viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi comerţului                                    Igor Dodon
    Ministrul finanţelor                                                           Mariana Durleşteanu
    Ministrul construcţiilor
    şi dezvoltării teritoriului                                                    Vladimir Baldovici

    Nr. 1430. Chişinău, 16 decembrie 2008.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.1430
din 16 decembrie 2008


R E G U L A M E N T
privind modul de eliberare, utilizare şi retragere a autorizaţiilor
multilaterale ale Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport

I. Scopul şi domeniul de aplicare
    1. Prezentul Regulament este elaborat în conformitate cu cerinţele Conferinţei Europene a Miniştrilor de Transport (în continuare – CEMT) şi Rezoluţiei CEMT/CM (2005) 9 Final (în continuare – Rezoluţia CEMT), avînd drept scop stabilirea modalităţii de repartizare a autorizaţiilor CEMT transportatorilor care efectuează transportul auto internaţional de mărfuri, precum şi utilizarea ulterioară a acestor autorizaţii.
II. Noţiuni de bază
    2. În sensul prezentului Regulament, noţiunile de bază utilizate semnifică următoarele:
    „ANTA” - Instituţia publică „Agenţia Naţională Transport Auto” (în continuare – ANTA), abilitată cu dreptul de eliberare şi monitorizare a utilizării autorizaţiilor multilaterale CEMT pe teritoriul Republicii Moldova, conform prevederilor directivelor specificate în rezoluţiile CEMT;
    autorizaţia CEMT – autorizaţie multilaterală pentru transportul auto internaţional de mărfuri, care acordă transportatorului dreptul de a efectua, în decursul unei anumite perioade, un număr nelimitat de transporturi între teritoriile ţărilor-membre ale CEMT, precum şi tranzitul pe teritoriul uneia sau mai multor ţări-membre ale CEMT;
    autorizaţia CEMT anuală – autorizaţie valabilă pentru perioada unui an calendaristic, conform modelului expus în anexa nr.1 la prezentul Regulament;
    autorizaţia CEMT falsă – autorizaţie multilaterală CEMT (anuală sau pe termen scurt), cu adaosuri sau ştersături făcute prin imitarea semnăturii, denaturarea conţinutului, fiind transformată, falsificată;
    autorizaţia CEMT nevalabilă – autorizaţie CEMT (anuală sau pe termen scurt) care:
    1) a fost declarată nulă, în modul stabilit de prezentul Regulament;
    2) nu conţine menţiuni obligatorii despre denumirea şi adresa completă ale transportatorului, semnătura şi ştampila organului emitent, perioada termenului de valabilitate a autorizaţiei CEMT, data emiterii autorizaţiei CEMT, restricţiile impuse de statele-membre ale CEMT;
    3) nu a fost emisă conform sau a fost emisă contrar modului şi procedurilor stabilite de prezentul Regulament;
    autorizaţia CEMT pe termen scurt – autorizaţie valabilă pentru 30 zile calendaristice, conform modelului expus în anexa nr.2 la prezentul Regulament;
    autovehicul în stare conformă – unitate de transport care corespunde prevederilor pct. 47 subpct. 1), 4) – 7) din prezentul Regulament;
    cabotaj – transportare în cursul căreia încărcătura este încărcată şi descărcată în două puncte diferite pe teritoriul unui stat de către un mijloc de transport înregistrat în alt stat;
    carnet de drum – document completat, în numele transportatorului, în care se fixează, în ordine cronologică, etapele de efectuare a fiecărui transport cu încărcătură între punctul de încărcare şi descărcare, precum şi etapele fiecărui transport fără încărcătură, conform modelelor expuse în anexele nr.3 şi nr.4 la prezentul Regulament;
    certificate de conformitate CEMT:
    certificat „A” – document ce atestă corespunderea autovehiculului normelor tehnice de emisii poluante şi sonore, specificate în rezoluţiile CEMT;
    certificat „B” – document ce atestă corespunderea autovehiculului cerinţelor de securitate (regulamentelor de securitate), specificate în rezoluţiile CEMT;
    certificat de corespundere a remorcii (semiremorcii) - document ce atestă corespunderea vehiculului cerinţelor tehnice, pentru camion sigur (mai verde şi sigur, Euro 3 sigur, Euro 4 sigur etc.), specificat în rezoluţiile CEMT;
    certificat pentru condiţiile controlului tehnic al vehiculului – document ce atestă corespunderea autovehiculului cerinţelor tehnice, conform prevederilor directivelor specificate în rezoluţiile CEMT;
    Conferinţa Europeană a Miniştrilor de Transport (în continuare – CEMT) – organizaţie interguvernamentală, creată la 17 octombrie 1953 la Bruxelles, la care Republica Moldova a aderat la 24 aprilie 1996;
    contigent – numărul de autorizaţii multilaterale CEMT, atribuit unei ţări- membre a CEMT, stabilit de către Consiliul de Miniştri al ţărilor-membre ale CEMT;
    cursă internaţională – comunicaţie între punctele de încărcare şi descărcare situate pe teritoriile a două state-membre ale CEMT, cu sau fără tranzitarea unui sau mai multor state membre sau nu ale CEMT;
    încălcare(i) gravă(e) – încălcări ale modului de utilizare şi raportare a utilizării autorizaţiilor CEMT, pentru care prezentul Regulament stabileşte retragerea autorizaţiilor CEMT;
    mijloc de transport auto (autovehicul) – sistem mecanic cu autopropulsie, cu excepţia celui care circulă pe şine, pentru transportul de călători, bagaje şi mărfuri sau care execută orice alte lucrări şi servicii aferente transporturilor, înmatriculat în unul din statele-membre ale CEMT, sau combinaţie de vehicule dintre care cel puţin vehiculul tractor este înmatriculat în unul din statele-membre ale CEMT;
    tranzit – traversarea teritoriului unui stat de către mijlocul de transport fără încărcarea şi/sau descărcarea marfei/mărfurilor.
III. Dispoziţii generale privind utilizarea autorizaţiilor CEMT
    3. Autorizaţii multilaterale CEMT se atribuie Republicii Moldova anual, conform deciziei CEMT, în vederea facilitării transporturilor auto internaţionale de mărfuri şi utilizării mai eficiente a autovehiculelor.
    4. Autorizaţiile CEMT pot fi utilizate doar pentru intrarea-ieşirea în/din statele-membre ale CEMT, în cadrul transportului auto internaţional de mărfuri de către transportatorii licenţiaţi în modul stabilit.
    5. Stabilirea termenului de valabilitate a autorizaţiilor CEMT pe termen scurt şi a responsabilităţii privind corectitudinea stabilirii acestui termen se pune în seama transportatorului.
    6. Pe durata valabilităţii autorizaţiei CEMT, transportatorul are dreptul la un număr nelimitat de curse, respectînd, totodată, condiţia ca numărul de curse consecutive cu încărcătură ce pot fi efectuate în afara Republicii Moldova să fie de cel mult 3 (trei).
    După efectuarea de către autovehicul a cel mult 3 (trei) curse transportatorul este obligat să asigure întoarcerea sau tranzitarea de către autovehiculul respectiv, cu sau fără încărcătură, a teritoriului Republicii Moldova.
    Cursele fără încărcătură în afara Republicii Moldova nu se iau în calcul.
    7. În corespundere cu rezoluţiile CEMT, autorizaţia CEMT nu poate fi utilizată:
    1) pentru transportul efectuat în interes propriu, agentul transportator şi beneficiarul menţionaţi în scrisoarea de trăsură internaţională CMR fiind aceeaşi persoană;
    2) pentru transportul internaţional de mărfuri efectuat într-un stat-membru al CEMT şi un stat ce nu este membru al CEMT;
    3) pentru efectuarea transporturilor auto de mărfuri între două puncte de încărcare-descărcare aflate pe teritoriul aceluiaşi stat, altul decît Republica Moldova (cabotaj);
    4) pentru derularea a mai mult de 3 curse consecutive cu încărcătură între ţările-membre ale CEMT, fără intrare pe teritoriul Republicii Moldova;
    5) pentru transportul auto de mărfuri pe teritoriul statelor-membre ale CEMT restricţionate cu ştampila roşie, care conţine indicativul statelor respective.
    8. Autorizaţia CEMT:
    1) nu poate nominaliza un anumit autovehicul, fiind valabilă pentru oricare autovehicul al operatorului de transport, care corespunde condiţiilor de utilizare stabilite de autorizaţia CEMT respectivă. În acelaşi timp, o autorizaţie CEMT nu poate fi utilizată simultan pentru mai multe autovehicule;
    2) poate fi folosită de către agentul transportator pentru autovehiculele închiriate fără şofer, înmatriculate în Republica Moldova şi exploatate de către agentul transportator deţinător al autorizaţiei CEMT.
    Transportul închiriat sau în leasing trebuie să se afle la evidenţa şi în gestiunea deplină a operatorului de transport (locatarului), în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, şi gestionat de personalul acestuia. Aceste mijloace de transport, în cazul lipsei menţiunii „de locaţiune” în certificatul de înmatriculare a autovehiculului, emis în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare, trebuie să fie însoţite de copiile autentificate notarial ale următoarelor documente:
    a) contractul de locaţiune sau leasing, care va conţine date integrale despre locator şi locatar, data şi termenul contractului, datele de identificare ale autovehiculului, dar care să nu se limiteze la numărul de înmatriculare;
    b) contractul individual de muncă încheiat cu şoferul, care va conţine date integrale despre locatar şi şofer, data încheierii şi termenul contractului.
    Documentele specificate la literele a) şi b) ale prezentului subpunct trebuie să fie traduse cel puţin în una din următoarele limbi: engleză, franceză sau germană;
    3) poate fi utilizată de mijlocul de transport începînd cu locul de încărcare pînă la locul de descărcare a mărfurilor sau pe toată distanţa cursei, în cazul în care mijlocul de transport este fără încărcătură;
    4) nu poate fi transmisă altui transportator sau utilizată de un alt transportator decît de acel căruia i-a fost emisă;
    5) trebuie să conţină menţiunea despre transportatorul căruia i-a fost eliberată şi care trebuie să coincidă cu denumirea persoanei juridice, operator al mijlocului de transport;
    6) este valabilă numai fiind însoţită de carnetul de drum, în care se înscriu denumirea transportatorului şi numărul autorizaţiei multilaterale CEMT respective, conţinînd, în ordine cronologică, informaţii despre operaţiunile de transport efectuate cu utilizarea acestei autorizaţii;
    7) nu exclude autorizaţia specială eliberată pentru transportul unor mărfuri cu greutate şi/sau gabarite ce depăşesc limitele prevăzute de lege şi normativele în vigoare sau pentru transportul mărfurilor speciale (mărfuri periculoase);
    8) trebuie să fie însoţită de certificatele privind îndeplinirea condiţiilor tehnice impuse de categoria autorizaţiei CEMT respective – „Euro 4 sigur”, „Euro 5 sigur” etc. la bordul autovehiculului pe toată durata cursei şi prezentate, la cerere, autorităţilor de control competente, în caz contrar se consideră nulă;
    9) nu poate fi utilizată doar în cadrul transporturilor bilaterale.
IV. Transporturi liberalizate
    9. În scopul folosirii eficiente a transportului auto în traficul internaţional de mărfuri CEMT, următoarele categorii de transport sînt scutite de cerinţele specificate în autorizaţiile de transport bilaterale şi multilaterale:
    1) transportul mărfurilor cu autovehicule ale căror masă totală, inclusiv remorcile, nu depăşeşte 6 tone, sau cînd masa utilă, inclusiv remorcile, nu depăşeşte 3,5 tone;
    2) transportul mărfurilor spre/de la aeroporturi, în cazul schimbării cursei zborurilor;
    3) transportul vehiculelor deteriorate sau avariate şi cursele vehiculelor de reparaţie;
    4) cursele în gol ale autovehiculelor de mărfuri, destinate pentru înlocuirea autovehiculelor care s-au deteriorat în altă ţară, precum şi cursa de întoarcere după reparaţie a autovehiculelor care au fost avariate;
    5) transportul animalelor în autovehicule destinate acestui scop sau reutilate pentru transportul animalelor, fiind recunoscute de către autorităţile corespunzătore ale statelor-membre ale CEMT;
    6) transportul pieselor de schimb şi proviziilor pentru nave maritime şi aeriene;
    7) transportul echipamentului şi marfurilor medicinale necesare pentru cazuri excepţionale, în special în cazul calamităţilor naturale şi necesităţilor umanitare;
    8) transportul articolelor şi obiectelor în scopuri necomerciale pentru tîrguri şi expoziţii;
    9) transportul averii, rechizitelor, accesoriilor şi animalelor în scopuri necomerciale pentru reprezentările teatrale, muzicale, cinematografice, sportive sau de circ, tîrguri sau festivaluri, pentru înregistrări radio sau pentru producţie cinematografică sau de televiziune;
    10) transportul mărfurilor pe cont propriu;
    11) transportul funeral;
    12) transportul poştal efectuat ca serviciu public;
    13) transferul autovehiculelor nou achiziţionate fără marfă la locul destinaţiei lor finale.
V. Carnetul de drum şi darea de seamă lunară
a operatorilor de transport
    10. Agentul transportator este obligat, pe întreaga perioadă de valabilitate şi pentru fiecare autorizaţie CEMT repartizată, să deţină carnet de drum.
    11. Autorizaţia CEMT este valabilă doar fiind însoţită de carnetul de drum corespunzător.
    12. Pe carnetul de drum se înscriu numele deţinătorului şi numărul autorizaţiei CEMT corespunzătoare, cu aplicarea ştampilei deţinătorului autorizaţiei CEMT.
    13. Carnetul de drum nu poate fi transferat de la un agent transportator la altul.
    14. În cazul autorizaţiei CEMT pe termen scurt, carnetul de drum ce însoţeşte autorizatia respectiva are un număr de 5 pagini numerotate, fiecare pagină cuprinzînd o filă originală şi o filă autocopiativă, ambele de culoare verde.
    15. În cazul autorizaţiei CEMT anuale, carnetul de drum ce însoţeşte autorizaţia respectiva are 52 pagini numerotate, fiecare pagină cuprinzînd o filă originală şi o filă autocopiativă, ambele de culoare verde.
    16. Modelul filei din carnetul de drum este expus în anexa nr.3 la prezentul Regulament.
    17. Pe fiecare filă a carnetului de drum se înscrie, în spaţiul din colţul dreapta sus, destinat acestui scop, numărul autorizaţiei CEMT, corespunzătoare carnetului de drum.
    18. Carnetul de drum are acelaşi număr ca acel al autorizaţiei CEMT pe care o însoţeşte. Numarul respectiv se înscrie de agentul transportator atît în rubrica corespunzătoare de la mijlocul coperţii carnetului de drum, cît şi în colţul din partea dreapta sus, destinat acestui scop, de pe copertă.
    19. Modelul copertei carnetului de drum este expus în anexa nr.4 la prezentul Regulament.
    20. Carnetul de drum poate fi înlocuit numai în momentul în care există dovada completării a cel puţin 50 pagini ale lui  în cazul autorizaţiilor CEMT anuale şi, respectiv, 4 file  în cazul autorizaţiilor CEMT pe termen scurt. În cazul în care această condiţie nu este respectată, autorizaţia CEMT corespondentă se consideră nevalabilă.
    21. Pentru înlocuirea carnetului de drum, în condiţiile descrise mai sus, agentul transportator va depune la ANTA o solicitare de înlocuire, însoţită de copia ultimei file folosite.
    22. Înregistrarea curselor efectuate se face astfel încît să poată fi identificată, în ordine cronologică, fiecare cursă cu încărcătură între punctul de încărcare şi cel de descărcare, precum şi fiecare cursă fără încărcătură, care implică trecerea frontierei unui stat-membru al CEMT. Pe carnetul de drum pot fi înscrise şi punctele de frontieră, fără ca acest lucru să fie obligatoriu.
    23. Carnetul de drum trebuie completat înaintea începerii oricarei curse cu încărcătură între punctul de încărcare şi descărcare şi pentru oricare cursă fără încărcătură, care implică trecerea frontierei unui stat-membru al CEMT. Fiecare cursă cu încărcătură sau fără încărcătură va fi înregistrată pe un singur rînd, respectînd următoarele informaţii, de pe filele carnetului de drum:
    a) datele referitoare la punctul de plecare al cursei respective;
    b) datele referitoare la punctul de sosire al cursei respective.
    În cazul în care se doreşte menţionarea punctelor de frontieră ale statelor tranzitate (fără a fi obligatorie), acestea se vor înscrie în coloana „observaţii”.
    În fila corespunzătoare a carnetului de drum se va menţiona, totodată, în coloana corespunzătoare, numărul de înmatriculare al vehiculului ce efectuează cursa respectivă sub autorizaţia CEMT şi statul de înmatriculare – Republica Moldova.
    24. În cazul în care, pe durata unei curse, mărfurile sînt colectate sau descărcate în locuri diferite, etapele respective trebuie indicate în coloanele 1, 2, 3, 5, 6 de pe carnetul de drum, prin marcarea lor cu semnul „+”, de ex.: coloana 2 a) locul de încărcare: Chişinău+Bălţi+Ungheni; coloana 5 greutatea utilă: 12 + 5 + 5 tone.
    25. Corectarea unui înscris - cuvînt sau cifră - de pe foile carnetului de drum se face prin barare, astfel încît înscrisul iniţial să ramînă lizibil.
    26. Nu este obligatorie ştampilarea carnetului de drum pentru fiecare stat tranzitat.
    Reglementarile CEMT prevăd ca autorităţile de control să nu solicite prezentarea, pe foile din carnetul de drum, a ştampilelor pentru fiecare stat tranzitat la cursa respectivă.
    27. În cazul în care cursa începe sub autorizaţia CEMT pe termen scurt, a carei valabilitate expiră pe durata efectuării cursei şi se continuă sub o altă autorizaţie CEMT, valabilă cel puţin pînă la sfîrşitul operaţiunii de transport respective, ambele autorizaţii CEMT trebuie să se găsească la bordul vehiculului pe toată durata cursei. În acest caz, carnetul de drum al autorizatiei CEMT, sub care cursa se termină, trebuie să conţină informaţii referitoare la întreaga cursă, iar în coloana „observaţii” va fi înscris numărul autorizaţiei CEMT sub care a început cursa.
    28. Filele completate ale carnetului de drum (fila originală, de culoare verde) trebuie păstrate în carnetul de drum pînă la expirarea perioadei de valabilitate a autorizaţiei CEMT corespunzătoare. Copiile acestor file (fila autocopiativă, de culoare verde) sînt detaşate şi transmise ANTA în termen de 14 zile de la sfîrşitul fiecărei luni calendaristice, în cazul autorizaţiei CEMT anuale, sau în termen de 20 de zile de la sfîrsitul perioadei de valabilitate, în cazul autorizaţiei CEMT pe termen scurt. Pe baza datelor cuprinse în filele respective, agentul transportator întocmeşte darea de seamă lunară privind utilizarea autorizaţiilor CEMT pe termen scurt/anuale, conform modelului expus în anexa nr.5 la prezentul Regulament. Darea de seamă se prezintă ANTA odată cu copiile filelor completate ale carnetelor de drum. Prelungirea termenului de prezentare a dării de seamă pentru un autovehicul anumit este permisă doar în cazul aflării autovehiculului respectiv peste hotarele Republicii Moldova pe întregul termen menţionat şi doar cu înştiinţarea ANTA despre aceste circumstanţe. Ulterior, urmează a fi prezentate confirmările respective, dar nu mai tîrziu de 15 zile de la expirarea termenului stabilit pentru prezentarea dării de seamă.
    29. Filele autocopiative din carnetul de drum transmise de agenţii transportatori, în conformitate cu pct.28 al prezentului Regulament, vor fi păstrate la sediul ANTA un an calendaristic după anul de expirare a valabilităţii autorizaţiilor CEMT aferente. Agenţii transportatori vor păstra, de asemena, la sediul lor, în tot anul calendaristic următor, carnetele de drum cu filele originale, de culoare verde, corespunzătoare autorizaţiilor CEMT, repartizate în anul precedent. Agenţii transportatori vor pune la dispoziţia ANTA, la solicitarea acesteia, carnetele de drum ce fac obiectul perioadei obligatorii de păstrare menţionată anterior.
    30. În cazul curselor în care punctul de plecare/destinaţie se află pe teritoriul Republicii Moldova, se va menţiona, în mod obligatoriu, punctul respectiv, precum şi faptul că acesta se găseşte pe teritoriul Republicii Moldova.
    31. În calculul numărului de curse raportate se consideră toate cursele efectuate, indiferent de faptul dacă punctul încărcare/descărcare se află sau nu pe teritoriul Republicii Moldova.
    32. În cazul în care o cursă începe într-o lună şi se termină în luna următoare, raportarea cursei respective se face în luna şi pentru luna în care cursa se termină.
    33. În scopul întocmirii raportărilor menţionate mai sus, precum şi pentru a putea avea în evidenţă cursele efectuate cu autorizaţiile CEMT, agenţii transportatori care au primit autorizaţii CEMT vor păstra, la sediul lor, o copie de pe filele autocopiative din carnetul de drum predate ANTA.
    34. În cazul unor neclarităţi apărute în timpul controlului, pe lîngă copiile respective, agenţii transportatori vor pune la dispoziţia organelor de control, la solicitarea acestora, carnetele de drum CEMT, care conţin originalul filelor de drum cu înregistrările curselor efectuate în perioada de valabilitate a autorizaţiei CEMT la care se referă.
    35. Avînd în vedere obligaţia Republicii Moldova, ca stat-membru al CEMT, de a pune la dispoziţia Secretariatului CEMT de la Paris statistica utilizării autorizaţiilor CEMT şi evidenţierea acestora, astfel încît să respecte condiţiile privitoare la numărul de curse efectuate în afara statului de înmatriculare, ANTA va prelucra informaţiile cuprinse în carnetele de drum, va întocmi şi va prezenta statisticile solicitate de Secretariatul CEMT de la Paris, în modul şi în termenele stabilite de Secretariatul CEMT de la Paris.
VI. Comisia CEMT
    36. Autorizaţiile CEMT sînt repartizate de Comisia CEMT, constituită, prin ordinul directorului general al Agenţiei Transporturi, din 7 persoane.
    Din componenţa Comisiei fac parte cîte un reprezentant al următoarelor instituţii şi organizaţii:
    Agenţia Transporturi, preşedinte al Comisiei;
    Agenţia Naţională Transport Auto;
    Ministerul Afacerilor Interne;
    Serviciul de Informaţii şi Securitate;
    Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Auto;
    Confederaţia Sindicatelor Transportatorilor şi Drumarilor;
    Serviciul Fiscal de Stat.
    [Pct.36 modificat prin HG522 din 06.07.17, MO244-251/14.07.17 art.616]
    [Pct.36 modificat prin HG868 din 19.11.12, MO242-244/23.11.12 art.938]
    37. Pe lîngă Comisia CEMT activează secretarul Comisiei CEMT (fără drept de vot), care este persoana responsabilă din cadrul ANTA.
    38. Comisia CEMT este învestită cu următoarele funcţii:
    examinarea cererilor şi documentelor prezentate de agenţii transportatori;
    selectarea transportatorilor eligibili, în strictă conformitate cu condiţiile de eligibilitate stabilite de prezentul Regulament;
    adoptarea propunerilor privind repartizarea autorizaţiilor CEMT;
    examinarea informaţiilor prezentate de către ANTA privind eficienţa utilizării autorizaţilor multilaterale CEMT;
    adoptarea propunerilor de redistribuire a autorizaţilor multilaterale CEMT retrase;
    examinarea şi soluţionarea contestaţiilor depuse de agenţii transportatori referitor la îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate, acţiunile de repartizare a autorizaţiilor CEMT, retragerea autorizaţiilor CEMT, anularea autorizaţiilor CEMT;
    adoptarea propunerilor privind anularea deciziilor de repartizare, retragere şi/sau de anulare a autorizaţiilor CEMT.
    39. Şedinţa Comisiei CEMT se convoacă de către Agenţia Transporturi, la cererea preşedintelui Comisiei sau a directorului general al ANTA.
    40. Secretarul Comisiei, în termen de 7 (şapte) zile lucrătoare, pînă la convocarea şedinţei Comisiei CEMT, prezintă membrilor Comisiei informaţia despre agenţii transportatori - participanţi la concursul de repartizare a autorizaţiilor multilaterale CEMT şi datele înregistrate în fişa de evaluare de modelul aprobat, asigurînd afişarea acestui tabel în sediul central al ANTA.
    41. Şedinţa Comisiei CEMT se consideră deliberativă dacă la ea participă cel puţin 3 membri cu drept de vot.
    42. Hotărîrea Comisiei CEMT se adoptă cu majoritatea simplă de voturi ale membrilor prezenţi la şedinţă.
    43. Lucrările şedinţei Comisiei CEMT se consemnează într-un proces-verbal, semnat de membrii Comisiei prezenţi la şedinţă, aprobat, în termen de trei zile, prin ordinul directorului general al Agenţiei Transporturi.
VII. Modul de repartizare şi eliberare a autorizaţiilor multilaterale CEMT
    44. Autorizaţiile CEMT se repartizează operatorilor de transport eligibili.
    45. Agenţii transportatori eligibili sînt agenţii transportatori care întrunesc cumulativ următoarele condiţii:
    1) sînt persoane juridice înregistrate în Republica Moldova în una din formele juridice stabilite de legislaţia în vigoare;
    2) dispun de licenţă valabilă de transport auto internaţional de mărfuri la momentul repartizării autorizaţiilor CEMT;
    3) deţin în proprietate şi/sau leasing, şi/sau locaţiune cel puţin un autovehicul eligibil, cu masa totală maximă autorizată de peste 12 tone, care corespunde normelor tehnice şi de siguranţă pentru categoria de clasificare corespunzătoare categoriei de CEMT respective. Se admite la repartizarea autorizaţiilor CEMT doar pentru autovehiculele înmatriculate în Republica Moldova;
    4) nu s-a constatat că au utilizat autorizaţii false sau că au comis mai mult de 2 încălcări grave ale modului de utilizare a autorizaţiilor CEMT, în perioada de 365 zile cosecutive care precedă data repartizării autorizaţiilor CEMT, inclusiv pe teritoriul statelor unde au fost utilizate CEMT şi/sau în alte cazuri prevăzute de prezentul Regulament;
    5) au utilizat eficient autorizaţiile CEMT în perioada anului calendaristic în curs. Utilizare eficientă a autorizaţiilor CEMT înseamnă întrunirea următoarelor condiţii raportate ANTA, în modul stabilit de prezentul Regulament:
    a) operarea medie a cel puţin 2 curse cu încărcătură/lună pentru fiecare autorizaţie CEMT repartizată;
    b) operarea medie a cel puţin 3000 km/lună, cu încărcătură în afara teritoriului Republicii Moldova sau pe teritoriul Republicii Moldova, cînd operaţiunea de transport, în baza autorizaţiei CEMT, începe, se termină sau este în tranzit pe teritoriul Republicii Moldova. Condiţia respectivă nu este aplicabilă agenţilor transportatori care nu au dispus de autorizaţii CEMT în perioada anului calendaristic în curs;
    6) nu au datorii la plata taxei pentru eliberarea autorizaţiilor CEMT şi a carnetelor de drum ce însoţesc autorizaţiile CEMT;
    7) au depus, în modul stabilit, cererea şi documentele necesare pentru participare la repartizarea autorizaţiilor multilaterale CEMT.
    46. Cererile şi documentele pentru participare la repartizarea autorizaţiilor CEMT se depun de către agentul transportator la sediul central al ANTA, începînd cu ultima zi lucrătoare a decadei a doua a lunii septembrie pînă în ultima zi lucrătoare a lunii octombrie.
    47. Cererea se depune personal de către administratorul întreprinderii sau persoana împuternicită prin procură, care trebuie să fie semnată şi ştampilată de operatorul de transport. Cererea trebuie să conţină opţiunea operatorului de transport pentru fiecare tip de CEMT, cu menţionarea distinctă a fiecărui tip de CEMT.
    La cerere se anexează:
    1) lista autovehiculelor ce include marca, numărul de înmatriculare şi anul fabricării;
    2) copia certificatului de înregistrare de stat a operatorului de transport;
    3) copia licenţei valabile de activitate în transportul auto internaţional de mărfuri, emise conform legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova;
    4) copia certificatului(elor) de înmatriculare a autovehi¬culului(elor)/mijloacelor de transport;
    5) copiile certificatelor valabile „A” şi „B” de corespun¬dere a autovehiculului condiţiilor CEMT (Euro 4 sigur şi Euro 5 sigur sau, după caz, de o altă corespundere condiţiilor CEMT de o categorie mai înaltă), eliberate de uzina producătoare pentru Republica Moldova sau de reprezentanţa uzinei producătoare pentru ţara de înmatriculare, conform rezoluţiilor CEMT;
    6) copia certificatului de corespundere a remorcii cerinţelor tehnice pentru camion sigur (Euro 4 sigur şi Euro 5 sigur sau, după caz, de o altă corespundere condiţiilor CEMT de o categorie mai înaltă);
    7) copia certificatului pentru condiţiile controlului tehnic al autovehiculului şi semiremorcii;
    8) dovada achitarii, în conformitate cu Legea fondului rutier nr. 720-XIII din 2 februarie 1996 sau cu alt act legislativ care modifică sau înlocuieşte această lege, a taxelor pentru eliberarea autorizaţia(ilor) CEMT şi a carnetelor de drum la autorizaţia(ile) CEMT eliberate pentru anul în curs.
    48. Dosarele depuse de agenţii transportatori vor fi înregistrate de către secretarul Comisiei, în ordinea depunerii lor.
    Agentul transportator îşi asumă responsabilitatea pentru toate documentele depuse în dosarul pentru participare la concursul de repartizare a autorizaţiilor multilaterale CEMT.
    În cazul în care în dosarul depus sînt depistate date denaturate, transportatorul respectiv poate fi exclus, prin decizia Comisiei, din lista operatorilor de transport eligibili.
    După verificare, Comisia validează fişa de evaluare pentru fiecare operator de transport separat, de modelul aprobat, expus în anexa nr.6, şi fişa de evaluare generalizată, de modelul expus în anexa nr.7 la prezentul Regulament.
    49. Fişa de evaluare completată, în modul respectiv, de către secretarul Comisiei, va fi acceptată de către Comisia CEMT drept bază pentru a decide verificarea eligibilităţii şi repartizarea autorizaţiilor CEMT.
    50. Decizia de repartizare a autorizaţiilor CEMT se adoptă conform numărului şi tipului de autorizaţii CEMT, acordate Republicii Moldova pentru anul calendaristic consecutiv, precum şi a solicitărilor operatorilor de transport eligibili şi a numărului de autovehicule eligibile.
    În cazul în care numărul de autorizaţii CEMT solicitate este mai mare decît numărul de autorizaţii CEMT de tipul respectiv, repartizarea se face matematic direct proporţional, în funcţie de numărul de autorizaţii CEMT solicitate de fiecare agent transportator.
    În cazul în care numărul de autorizaţii CEMT solicitate este mai mic decît numărul de autorizaţii CEMT de tipul respectiv, repartizarea se face în funcţie de numărul vehiculelor eligibile, iar excesul se trece în rezervă.
    Decizia de repartizare a autorizaţiilor CEMT urmează a fi adoptată pînă la data de 15 decembrie a anului în curs.
    51. Autorizaţiile CEMT sînt eliberate de către ANTA, în baza propunerii Comisiei CEMT, aprobate de către directorul general al Agenţiei Transporturi sub forma unei decizii.
    52. Din numărul total de autorizaţii CEMT, atribuite Republicii Moldova, 5% pot fi trecute în rezerva Agenţiei Transporturi pentru autovehiculele ce corespund ultimelor norme tehnice şi de siguranţă, procurate şi în perioada octombrie-decembrie, inclusiv după expirarea termenului de depunere a cererilor.
    Autorizaţiile CEMT din rezerva Agenţiei Transporturi se vor repartiza prin decizia Comisiei CEMT, conform procedurilor aplicate la repartizarea iniţială a autorizaţiilor CEMT.
    53. Ridicarea autorizaţiilor CEMT de către transportatori se efectuează contra unei taxe, mărimea şi termenul căreia sînt stabilite de legislaţia în vigoare.
    54. Autorizaţiile CEMT, repartizate şi neridicate de către transportatori, în termen de o lună de zile de la aprobarea de către directorul general al Agenţiei Transporturi a deciziei Comisiei CEMT, vor fi retrase şi redistribuite de către Comisia CEMT altor transportatori, conform procedurilor aplicate la eliberarea iniţială a autorizaţiilor CEMT.
    55. Autorizaţiile CEMT, repartizate din contul autorizaţiilor CEMT retrase, vor fi eliberate conform procedurilor descrise pentru repartizarea autorizaţiilor CEMT şi contra unei taxe calculate direct proporţional perioadei de valabilitate stabilite în luni calendaristice.
VIII. Controlul asupra utilizării autorizaţiilor multilaterale CEMT
şi răspunderea în cazul depistării unor date denaturate

    56. ANTA poartă răspundere pentru:
    întocmirea corectă şi veridică a fişei de evaluare, conform setului de documente depuse de agenţii transportatori şi datelor acumulate de ANTA în baza dărilor de seamă periodice ale operatorilor de transport;
    eliberarea autorizaţiilor CEMT în termen de cel mult 30 de zile calendaristice, după emiterea deciziei Comisiei CEMT aprobate de directorul general al Agenţiei Transporturi, prezentarea în original a certificatelor de corespundere a autovehiculului condiţiilor CEMT;
    primirea rapoartelor lunare privind utilizarea autorizaţiilor CEMT pe termen scurt/anuale de la transportatorii care deţin autorizaţii CEMT;
    întocmirea dării de seamă trimestriale (cumulative) pentru fiecare autorizaţie CEMT în parte şi pentru fiecare transportator, conform datelor prezentate de către transportatori.
    57. Transportatorii poartă răspunderea pentru:
ridicarea autorizaţiilor CEMT, în termen de 30 de zile calendaristice de la emiterea ordinului directorului general al Agenţiei Transporturi privind eliberarea autorizaţiilor CEMT;
    perfectarea dării de seamă lunare privind utilizarea autorizaţiilor CEMT pe termen scurt/anuale (cu anexarea foilor din carnetul de drum întocmite şi completate în modul stabilit de prezentul Regulament), de modelul specificat în anexa nr. 6 la prezentul Regulament, şi remiterea lunară a acesteia persoanei responsabile din cadrul ANTA, pînă la data de 14 a lunii calendaristice următoare lunii de gestiune în curs  pentru autorizaţiile CEMT anuale şi în termen de 20 zile după expirarea termenului de valabilitate  pentru autorizaţiile CEMT pe termen scurt;
    respectarea cu stricteţe a cerinţelor Rezoluţiei CEMT privind utilizarea autorizaţiilor CEMT şi a prevederilor prezentului Regulament;
    înştiinţarea ANTA, în termen de 5 zile calendaristice, despre pierderea sau furtul autorizaţiei CEMT;
    înştiinţarea ANTA, în termen de 10 zile, despre cazurile de reţinere a autorizaţiei CEMT de către autorităţile competente ale ţărilor-membre ale CEMT.
    58. În caz de pierdere sau furt al autorizaţiei CEMT, transportatorul prezintă ANTA confirmarea de la organele de poliţie unde a fost declarată pierderea sau furtul autorizaţiei CEMT, aceasta fiind înlocuită cu o autorizaţie din contingentul celor de rezervă pentru perioada rămasă, fără achitarea plăţii.
    Dacă autorizaţia CEMT pierdută sau furată este găsită, transportatorul este obligat, în termen de 3 zile, s-o restituie la ANTA.
    59. Avînd în vedere numărul limitat al autorizaţiilor multilaterale CEMT de rezervă acordate Republicii Moldova şi necesitatea ridicării responsabilităţii transportatorilor pentru utilizarea strict corespunzătoare a autorizaţiilor multilaterale CEMT, înlocuirea autorizaţiilor CEMT pierdute sau furate, în condiţiile expuse mai sus, poate fi efectuată în limitele propunerii Comisiei CEMT, dar nu mai mult decît numărul total al autorizaţiilor CEMT acordate transportatorului respectiv, cu condiţia dispunerii de autorizaţii CEMT suplimentare, după realizarea procedurilor de repartizare a acestora în modul stabilit de prezentul Regulament.
    60. ANTA va anunţa Secretariatul CEMT despre numerele autorizaţiilor pierdute sau de care a fost deposedată în alt mod.
    61. În cazul reţinerii autorizaţiei CEMT de către autorităţile competente din statul-membru al CEMT, ca urmare a folosirii lui necorespunzătoare, în funcţie de motivele reţinerii acesteia şi în conformitate cu reglementările CEMT, Comisia CEMT va propune măsurile de rigoare faţă de transportatorul respectiv, inclusiv întreprinderea măsurilor stabilite la pct.64 subpct.9) al prezentului Regulament.
    Aceste măsuri vor fi comunicate statului-membru al CEMT, pe teritoriul căruia s-a produs reţinerea autorizaţiei, în termen de 3 luni de la decizia Comisiei.
    62. Drept rezultat al reorganizării operatorului de transport, autorizaţiile CEMT repartizate acestuia, conform prevederilor prezentului Regulament, vor fi restituite ANTA şi, în cazul deţinerii autorizaţiilor de rezervă, vor fi înlocuite cu alte autorizaţii CEMT de tipul respectiv, în limita numărului de autorizaţii CEMT de tipul respectiv disponibile.
    63. Mijlocul de transport pentru care un operator de transport a primit autorizaţie multilaterală CEMT pentru anul în curs poate participa la concurs pentru anul următor în componenţa unui alt transportator, doar în cazul întrunirii cumulative a următoarelor condiţii:
    1) vehiculul activează pînă la finele anului în curs în numele, în interesul şi pe răspunderea operatorului de transport căruia i-a fost repartizată(e) autorizaţie(ii) CEMT în baza dosarului în care a participat şi autovehiculul respectiv, folosind autorizaţia CEMT, primită de acest agent transportator pentru anul în curs sau agentul transportator al autovehiculului respectiv a sistat operarea autovehiculului, însă a restituit autorizaţia CEMT corespunzătoare;
    2) noul agent transportator poate depune dosarul pentru acest autovehicul prezentînd contractul de locaţiune, fără certificatul de înmatriculare a autovehiculului, însă cu înregistrarea ulterioară şi obligatorie cel tîrziu în luna ianuarie a anului pentru care se repartizează autorizaţiile CEMT (la primirea autorizaţiei CEMT, se prezintă o copie şi originalul certificatului de înmatriculare a autovehiculului respectiv);
    3) agentul transportator căruia i-a fost repartizată(e) autorizaţie(ii) CEMT în baza dosarului în care a participat un anumit autovehicul şi autovehiculul respectiv nu este inclus în dosarul de aplicare pentru autorizaţii CEMT pentru anul viitor.
IX. Retragerea autorizaţiilor CEMT
    64. Autorizaţiile CEMT, eliberate operatorilor de transport în conformitate cu prezentul Regulament, se retrag în baza deciziei Comisiei CEMT, aprobate de directorul general al Agenţiei Transporturi, fără restituirea costului de la agenţii transportatori, în următoarele cazuri:
    1) pentru nerespectarea de către agentul transportator a condiţiilor de eligibilitate pe întreaga perioadă de valabilitate a autorizaţiei(lor) CEMT, în partea în care acestea nu întrunesc condiţiile de eligibilitate;
    2) pentru utilizarea autorizaţiei CEMT de către alt agent transportator decît acel căruia i-a fost repartizată autorizaţia sau utilizarea autorizaţiei CEMT pentru operaţiunea(ile) de transport efectuate cu un autovehicul de categorie mai redusă decît cea indicată(e) în autorizaţia(ile) CEMT în cauză;
    3) dacă autorizaţia CEMT nu conţine una din următoarele menţiuni obligatorii: denumirea şi adresa completă a operatorului de transport, semnătura şi ştampila organului emitent, data de eliberare a autorizaţiei CEMT, datele referitor la începutul perioadei de valabilitate şi sfîrşitul perioadei de valabilitate a autorizaţiei CEMT, restricţiile impuse de statele-membre ale CEMT, ştampila şi semnătura deţinătorului autorizaţiei CEMT în cauză;
    4) dacă autorizaţia CEMT nu este însoţită de carnetul de drum completat corespunzător;
    5) dacă transportatorul nu a prezentat de două sau mai multe ori sau nu a prezentat în termen de 2 zile, chiar o singură dată după notificarea scrisă din partea ANTA, darea de seamă lunară privind utilizarea autorizaţiilor CEMT pe termen scurt/anuale, conform pct.28 al prezentului Regulament – se retrage numai autorizaţia CEMT pentru care nu este prezentat raportul lunar privind utilizarea ei;
    6) dacă autorizaţia CEMT nu este însoţită de certificatele de corespundere a autovehiculului condiţiilor CEMT „A” şi “B”, emise de uzina producătoare pentru autovehiculele ce corespund Rezoluţiei CEMT, de certificatul de corespundere pentru remorcă (semiremorcă) cu cerinţele tehnice pentru autovehicule ce corespund Rezoluţiei CEMT şi de certificatul pentru condiţiile controlului tehnic al autovehiculului, eliberat de staţiile de certificare acreditate în modul stabilit;
    7) dacă se constată că agentul transportator activează în baza autorizaţiei CEMT declarate pierdută sau în baza autorizaţiei declarate că a fost deposedat de ea precum şi autorizaţia CEMT repartizată operatorului de transport respectiv pentru înlocuirea autorizaţiei CEMT declarate pierdute sau declarate că a fost deposedat de la şi se interzice primirea actelor pentru participarea cu autovehiculul la care s-a depistat autorizaţia CEMT la repartizarea autorizaţiilor CEMT pentru următorul an, cu excepţia cazurilor de schimbare a proprietarului autovehiculului şi participarea acestuia în dosarul unui alt agent transportator decît cel participant pentru repartizarea autorizaţiilor în anul în curs;
    8) dacă autorizaţia CEMT este utilizată ineficient, cu excepţia cazului cînd argumentarea ineficienţei utilizării autorizaţiei CEMT nu ţine de activitatea economică a operatorului de transport şi lipseşte culpa operatorului de transport, confirmată prin actele justificative corespunzătoare cazului şi situaţiei invocate;
    9) dacă autorizaţia CEMT utilizată are deteriorări, ştersături, astfel încît elementele de identificare sînt nelizibile şi, la propunerea Comisiei, ea poate fi înlocuită cu o altă autorizaţie CEMT în limita rezervelor disponibile ale Agenţiei Transporturi, valabile pentru perioada de valabilitate rămasă a autorizaţiei CEMT retrase, cu condiţia demonstrării de către agentul transportator a lipsei premedităţii în acţiunile sale;
    10) dacă se admit încălcări repetate ale regimului de lucru şi odihnă de către conducătorii vehiculelor pe teritoriul statelor-membre ale CEMT;
    11) dacă a fost utilizată autorizaţia CEMT falsă sau alt document de însoţire fals, fapt confirmat de organele de drept sau de ANTA:
    a) pentru prima depistare  pot fi retrase 50% din numărul autorizaţiilor CEMT din cota eliberată pentru anul curent operatorului de transport respectiv şi autorizaţia falsă; de asemenea, se interzice primirea actelor pentru participarea la concurs a operatorului de transport respectiv pe următorii doi ani consecutivi;
    b) în cazul depistării repetate ori a două şi/sau mai multe utilizări false ale autorizaţiilor CEMT pot fi retrase toate autorizaţiile CEMT din cota eliberată pentru anul curent operatorului de transport respectiv şi autorizaţia falsă; de asemenea, se interzice primirea actelor pentru participarea la concurs a operatorului de transport respectiv pe următorii doi ani consecutivi.
    12) pentru efectuarea repetată a mai mult de 3 curse consecutive cu încărcătură între statele-membre ale CEMT, fără intrarea pe teritoriul Republicii Moldova;
    13) pentru efectuarea transportării prin cabotaj;
    14) pentru utilizarea autorizaţiei CEMT doar în cadrul transporturilor bilaterale;
    15) pentru încălcarea regulilor de transport – se retrage autorizaţia CEMT în cadrul utilizării căreia au fost încălcate regulile de transport, stabilite prin legislaţia şi actele normative în vigoare.
    Comisia va informa agentul transportator despre locul şi timpul examinării cazului(rilor) de retragere a autorizaţiei CEMT. Agentul transportator este în drept să asiste la şedinţa(le) Comisiei şi să prezinte explicaţii scrise pe marginea fiecărui caz. Deciderea Comisiei CEMT privind propunerea directorului general al Agenţiei Transporturi de retragere sau nu a autorizaţiei(iilor) CEMT se va efectua în absenţa operatorului de transport.
    În cazurile menţionate mai sus, organele competente pot reţine autorizaţia CEMT, cu transmiterea ulterioară a acesteia ANTA pentru examinare în cadrul Comisiei, în scopul de a decide asupra retragerii autorizaţiei CEMT.
    65. În cazul retragerii autorizaţiilor CEMT, agenţii economici sînt obligaţi, în termen de 30 de zile calendaristice de la data adoptării deciziei respective, să restituie autorizaţiile retrase ANTA.
    În caz contrar, agentului transportator nu i se va permite participarea la concursul de repartizare a autorizaţiilor CEMT pe anul viitor. Autorizaţiile CEMT retrase, dar nerestituite de agentul transportator către ANTA, sînt declarate nule de către ANTA.
    66. Agentul transportator este în drept să contesteze decizia de retragere a autorizaţiei(iilor) CEMT, prin depunerea unei contestaţii la Agenţia Transporturi.
    Agenţia Transporturi va convoca şedinţa Comisiei CEMT, în termen de 15 zile calendaristice de la data primirii contestaţiei.
    Comisia CEMT va examina contestaţia operatorului de transport, circumstanţele de retragere a autorizaţiei(ilor) CEMT şi va propune Agenţiei Transporturi satisfacerea sau respingerea contestaţiei operatorului de transport.
    Propunerea Comisiei CEMT pe marginea contestaţiilor operatorului de transport se aprobă cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi cu drept de vot ai Comisiei CEMT şi intră în vigoare imediat după aprobare, din momentul pronunţării.
    Decizia de admitere, satisfacere sau respingere a contestaţiei operatorului de transport se ia de către directorul general al Agenţiei Transporturi prin ordin, care intră în vigoare la momentul semnării.
    Directorul general al Agenţiei Transporturi nu este în drept să acţioneze neîntemeiat contrar propunerii Comisiei CEMT, aprobate în modul stabilit.
    În cazul dezacordului operatorului de transport cu ordinul directorului general al Agenţiei Transporturi, operatorul este în drept să contesteze ordinul respectiv în instanţa de judecată competentă, conform procedurilor stabilite de legislaţia în vigoare.
    67. Autorizaţiile CEMT retrase se propun spre repartizare de către Comisie altor operatori de transport, conform procedurilor stabilite de prezentul Regulament.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7