HGC1499/2008 ID intern unic: 330337 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 1499
din 29.12.2008 | |
privind aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 1340 din 4 decembrie 2001 | |
Publicat : 16.01.2009 în Monitorul Oficial Nr. 3-6 art Nr : 11 | |
În temeiul articolului 17 din Legea nr.271-XIII din 9 noiembrie 1994 cu privire la protecţia civilă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr. 20, art.231), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.1340 din 4 decembrie 2001 „Cu privire la Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova” (se anexează). PRIM-MINISTRU Zinaida GRECEANÎI Contrasemnează: Prim-viceprim-ministru, ministrul economiei şi comerţului Igor Dodon Viceprim-ministru Valentin Mejinschi Viceprim-ministru Victor Stepaniuc Viceprim-ministru,ministrul afacerilor externe şi integrării europene Andrei Stratan Ministrul afacerilor interne Gheorghe Papuc Nr. 1499. Chişinău, 29 decembrie 2008. Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr.1499 din 29 decembrie 2008 MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
Hotărîrea Guvernului nr. 1340 din 4 decembrie 2001 „Cu privire la Comisia pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 150-151, art. 1387), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 1340 din 4 decembrie 2001 1) în textul hotărîrii şi al anexelor, cuvintele „Departamentul Situaţii Excepţionale” se substituie cu cuvintele „Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne”, la cazul respectiv; 2) la hotărîre: în preambul, cuvintele „prevenire şi acţiuni în situaţiile excepţionale, generate de calamităţile naturale şi ecologice, avariile de mari proporţii, catastrofe, incendii, epidemii, epizootii, epifitotii şi de alte fenomene periculoase” se substituie cu cuvintele „acţiuni de prevenire şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale”; la punctul 2, cuvîntul „apariţia” se substituie cu cuvîntul „declanşarea”; la punctul 3, cuvintele „conformă a” se exclud; la punctul 4, cuvintele „întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor şi altor unităţi economice” se substituie cu cuvintele „instituţiilor, organizaţiilor şi agenţilor economici”; punctul 5 va avea următorul cuprins: „5. Instruirea membrilor comisiilor pentru situaţii excepţionale se va efectua de către Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne în conformitate cu indicaţiile metodico-organizatorice privind pregătirea anuală a protecţiei civile.”; 3) anexa nr. 1 va avea următorul cuprins: „Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 1340 din 4 decembrie 2001 COMPONENŢA NOMINALĂ A
GRECEANÎI Zinaida - Prim-ministru, preşedinte al ComisieiComisiei pentru Situaţii Excepţionale a Republicii Moldova DODON Igor - Prim-viceprim-ministru, ministru al economiei şi comerţului, prim-vicepreşe dinte al Comisiei MEJINSCHI Valentin - viceprim-ministru, vicepreşedinte al Comisiei STEPANIUC Victor - viceprim-ministru, vicepreşedinte al Comisiei STRATAN Andrei - viceprim-ministru, ministru al afacerilor externe şi integrării europene, vicepreşedinte al Comisiei PAPUC Gheorghe - ministru al afacerilor interne, vicepreşedinte al Comisiei HARABAGIU Mihail - şef al Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, vicepreşedinte al Comisiei RUDICO Vitalie - şef adjunct al Direcţiei operative, Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, secretar al Comisiei DURLEŞTEANU Mariana - ministru al finanţelor GORODENCO Anatolie - ministru al agriculturii şi industriei alimentare BALDOVICI Vladimir - ministru al construcţiilor şi dezvoltării teritoriului IVANOV Violeta - ministru al ecologiei şi resurselor naturale ŞAVGA Larisa - ministru al educaţiei şi tineretului CATRINICI Larisa - ministru al sănătăţii BALMOŞ Galina - ministru al protecţiei sociale, familiei şi copilului - ministru al culturii şi turismului PÎRLOG Vitalie - ministru al justiţiei VRABIE Vitalie - ministru al apărării BUCEAŢCHI Pavel - ministru al dezvoltării informaţionale ŞOVA Vasilii - ministru al reintegrării GUZNAC Valentin - ministru al administraţiei publice locale GURBULEA Valeriu - Procuror General REŞETNICOV Artur - director al Serviciului de Informaţii şi Securitate DUCA Gheorghe - preşedinte al Academiei de Ştiinţe a Moldovei POP Mihail - şef al Aparatului Guvernului GÎRBU Oleg - şef al Direcţiei probleme speciale a Aparatului Guvernului MELNIC Viorel - director general al Serviciului Vamal COLENOV Igor - director general al Serviciului Grăniceri BURDUJA Sergiu - director al Centrului pentru Combaterea Crimelor Economice şi Corupţiei BOTNARI Vasile - director general al Agenţiei Transporturi IORDAN Veaceslav - director general al Agenţiei „Apele Moldovei” POPUŞOI Anatol - director general al Agenţiei pentru Silvicultură „Moldsilva” BANNICOV Alexandr - director general al Agenţiei Relaţii Funciare şi Cadastru ŢURCAN Ion - director general al Agenţiei Rezerve Materiale, Achiziţii Publice şi Ajutoare Umanitare FORMUZAL Mihail - guvernator al unităţii teritoriale autonome Găgăuzia”; 4) la anexa nr. 2: la punctul 2, cuvîntul „apariţiei” se substituie cu cuvîntul „declanşării”, iar sintagma „iar în cazul declanşării acestora” se substituie cu sintagma „iar în cazul producerii acestora”; punctul 3 va avea următorul cuprins: „3. Preşedinte al Comisiei este desemnat Prim-ministrul Republicii Moldova, prim-vicepreşedinte este prim-viceprim-ministrul, iar vicepreşedinţi sînt viceprim-miniştrii, ministrul afacerilor interne şi şeful Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne. Se stabileşte că, în cazul eliberării membrilor Comisiei din funcţiile publice deţinute, atribuţiile lor în cadrul acesteia vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcţiile respective, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern. Pentru soluţionarea anumitor sarcini privind protecţia populaţiei şi teritoriului împotriva situaţiilor excepţionale, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi administrative centrale creează subcomisii şi grupuri de lucru de profilurile corespunzătoare.”; punctul 4 alineatul doi se completează în final cu cuvintele „în situaţii excepţionale”; punctul 5: la alineatul doi, cuvintele „avariilor de mari proporţii şi catastrofelor, diminuarea consecinţelor calamităţilor naturale, tehnogene şi ecologice” se substituie cu cuvintele „situaţiilor excepţionale”; la alineatul patru, după cuvintele „patrimoniului în” se introduc cuvintele „caz de pericol sau”; punctul 6: la alineatul unu, cuvintele „avariilor, catastrofelor, calamităţilor naturale, tehnogene şi ecologice, cazurilor de boli infecţioase şi intoxicaţii în masă a populaţiei” se substituie cu cuvîntul „acestora”; la alineatul patru, după cuvintele „lichidare a” se introduce cuvîntul „consecinţelor”; la alineatul cinci, cuvintele „avariilor, catastrofelor, calamităţilor naturale, tehnogene şi ecologice” se substituie cu cuvintele „situaţiilor excepţionale”, iar cuvintele „situaţiilor excepţionale” din final se exclud; punctul 7: la alineatul doi, cuvîntul „şi” se substituie cu cuvîntul „sau”; la alineatul trei, cuvîntul „calamităţii” se substituie cu cuvintele „situaţiei excepţionale”, iar sintagma „avariilor, catastrofelor, calamităţilor naturale, tehnogene şi ecologice” se substituie cu sintagma „situaţiilor excepţionale”. alineatul şapte va avea următorul cuprins: „asigură informarea populaţiei, prin intermediul mass-media, despre cauzele şi proporţiile situaţiilor excepţionale, măsurile întreprinse de Guvern pentru prevenirea şi lichidarea consecinţelor acestora, protecţia populaţiei şi teritoriului, familiarizarea populaţiei cu regulile de comportament în situaţii excepţionale;”; la alineatul opt, după cuvintele „declanşarea situaţilor excepţionale” se introduc cuvintele „de categoria transfrontalieră”; punctul 8 se completează în final cu un alineat nou, cu următorul cuprins: „Pe durata stării de urgenţă, Comisia, suplimentar la atribuţiile prevăzute în prezentul Regulament, are următoarele obligaţii: a) emite dispoziţii privind aplicarea măsurilor de protecţie a populaţiei şi bunurilor, de localizare şi lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, de apărare a statului de drept şi de menţinere sau restabilire a stării de legalitate; b) controlează activitatea comisiilor pentru situaţii excepţionale ale autorităţilor administraţiei publice locale şi analizează modul de desfăşurare a operaţiunilor de salvare şi de intervenţie, adoptă măsuri pentru asigurarea oportună a acestor comisii cu forţele şi mijloacele necesare; c) exercită dreptul exclusiv de a interzice desfăşurarea adunărilor, manifestaţiilor publice şi a altor acţiuni de masă; d) coordonează activitatea mijloacelor de informare în masă privind informarea populaţiei despre cauzele şi proporţiile situaţiei excepţionale, despre măsurile întreprinse de Guvern pentru prevenirea pericolului, lichidarea urmărilor acestei situaţii şi protecţia populaţiei, precum şi privind familiarizarea populaţiei cu regulile de comportament în timpul situaţiei excepţionale; e) dispune, în caz de necesitate, sistarea temporară a livrării gazelor, energiei electrice şi a apei potabile; f) limitează sau interzice comercializarea băuturilor alcoolice; g) stabileşte procedura de numire în funcţie şi de destituire a conducătorilor agenţilor economici şi ai instituţiilor publice, în cazurile cînd este permisă demisia lucrătorilor; h) stabileşte regimul special de folosire a spaţiului aerian.”; punctul 9: la alineatul doi, cuvintele „ministerelor, departamentelor, organelor administraţiei publice locale şi întreprinderilor, indiferent de forma organizaţional-juridică” se substituie cu cuvintele „organelor centrale de specialitate ale administraţiei publice, altor autorităţi administrative centrale, autorităţilor administraţiei publice locale, instituţiilor, organizaţiilor şi agenţilor economici, indiferent de forma de organizare juridică”; la alineatul cinci, cuvintele „avariilor, catastrofelor, calamităţilor, cazurilor de boli infecţioase, intoxicaţii în masă a populaţiei” se substituie cu cuvintele „situaţiilor excepţionale”; în alineatul şase, cuvintele „lucrărilor curente de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale” se substituie cu cuvintele „lucrărilor de salvare, deblocare şi altor lucrări de urgenţă”; punctul 10: la alineatul unu, cuvintele „şi de perspectivă” se exclud; alineatul doi se completează în final cu cuvintele „ , şi se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova”; se completează în final cu următoarele alineate: „La şedinţele Comisiei, pe lîngă persoanele nominalizate în anexa nr.1, la decizia preşedintelui Comisiei, pot fi invitate şi alte persoane, reieşind din specificul situaţiei create sau problemelor abordate (experţi, specialişti în diferite domenii). Membrii Comisiei prezintă Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne, trimestrial şi la numirea în funcţie a persoanelor noi, informaţii actualizate privind datele de contact (telefoane de serviciu, de la domiciliu, mobile, fax, adrese electronice etc.), precum şi informaţiile de contact ale persoanelor care pot participa la şedinţele Comisiei, în caz de absenţă a membrilor titulari.”; anexa se completează cu un punct nou, cu următorul cuprins: „13. În condiţii de pericol, declanşare sau lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale, activitatea Comisiei este asigurată de Centrul de dirijare în situaţii excepţionale, format pe lîngă Serviciul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al Ministerului Afacerilor Interne. La solicitarea Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, organele centrale de specialitate ale administraţiei publice, alte autorităţi administrative centrale, instituţii, organizaţii vor detaşa reprezentanţi în Centrul de dirijare în situaţii excepţionale pentru desfăşurarea activităţilor de cooperare, consultare, schimb de informaţii pe toată durata desfăşurării lucrărilor respective.” |