HGA345/2009
ID intern unic:  331426
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 345
din  30.04.2009
cu privire la Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale
Publicat : 08.05.2009 în Monitorul Oficial Nr. 86-88     art Nr : 395
    Abrogată prin HG720 din 18.07.18, MO277-284/27.07.18 art.776

    MODIFICAT
   
HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369
    HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460

    NOTĂ:
    în tot textul Regulamentului, cuvintele „Ministerul Tehnologiei Informației și Comunicațiilor”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Agenția Servicii Publice”, la cazul gramatical corespunzător prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369



    În temeiul art. 6 din Legea presei nr. 243-XIII din  26 octombrie 1994 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr. 2, art.12), cu modificările şi completările ulterioare, art. 23 din Legea nr. 837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 153-156 BIS), cu modificările şi completările ulterioare, art. 20 din Legea nr. 581-XIV din 30 iulie 1999 cu privire la fundaţii (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.118-119, art. 556), cu modificările ulterioare, art. 21 din Legea patronatelor nr. 976-XIV din 11 mai 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 141-143, art. 1013), cu modificările şi completările ulterioare, art. 10 din Legea sindicatelor nr. 1129-XIV din 7 iulie 2000 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr. 130-132, art.919), cu modificările ulterioare, Legii nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 70-73, art. 314), cu modificările ulterioare, art. 22 din Legea nr. 125-XVI din 11 mai 2007 privind libertatea de conştiinţă, de gîndire şi de religie (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 127-130, art. 546), cu modificările şi completările ulterioare, art. 11 din Legea nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 42-44, art. 119), cu modificările şi completările ulterioare, art. 5 din Legea nr. 221 din 17 septembrie 2010 privind deetatizarea publicaţiilor periodice publice (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 223-225, art. 720), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    [Clauza în redacţia HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    1. Se instituie Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale.
    2. Se aprobă Regulamentul cu privire la Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale (se anexează).
    3. Se stabileşte că:
    Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale este resursa informaţională ce conţine date despre organizaţiile necomerciale şi este parte componentă a Registrului de stat al unităţilor de drept;
    posesor al Registrului de stat al organizaţiilor necomerciale este Ministerul Justiţiei;
    deţinător al Registrului de stat al  organizaţiilor necomerciale este Centrul de Informaţii Juridice pe lîngă Ministerul Justiţiei;
    organizaţiilor necomerciale înregistrate pînă la intrarea în vigoare a prezentei hotărîri le va fi atribuit numărul de identificare de stat (IDNO), în modul prevăzut de Regulamentul cu privire la Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale.
    [Pct.3 modificat prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    4. Instituirea şi asigurarea funcţionării Registrului de stat al organizaţiilor necomerciale se efectuează din contul şi în limitele mijloacelor alocate Ministerului Justiţiei din bugetul de stat, precum şi din contul mijloacelor speciale prevăzute de lege.
    5. Schimbul informaţional între Serviciul Fiscal de Stat, Agenția Servicii Publice, Biroul Naţional de Statistică se asigură în baza acordurilor privind schimbul informaţional între autorităţile respective şi Ministerul Justiţiei.
    [Pct.5 modificat prin HG327 din 17.04.18, MO126-132/20.04.18 art.369]
    [Pct.5 modificat prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    6. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 2 din 11 ianuarie 1999 „Cu privire la Registrul de stat al asociaţiilor obşteşti” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr. 5-6, art. 52).

    PRIM-MINISTRU                                                      Zinaida GRECEANÎI

    Contrasemnează:
    Ministrul dezvoltării
    informaţionale                                                               Pavel Buceaţchi
    Ministrul justiţiei                                                         Vitalie Pîrlog


    Nr. 345. Chişinău, 30 aprilie 2009.

 Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr. 345
din 30 aprilie 2009
REGULAMENTUL
cu privire la Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul cu privire la Registrul de stat al organizaţiilor necomerciale (în continuare – Regulament) stabileşte modul de ţinere, păstrare şi restabilire a Registrului de stat al organizaţiilor necomerciale (în continuare – Registru).
    2. Registrul este resursa informaţională ce conţine date despre organizaţiile necomerciale şi este parte componentă a Registrului de stat al unităţilor de drept.
    3. Informaţia din Registru este de interes public şi poate fi accesată prin intermediul reţelei Internet, cu excepţia datelor confidenţiale, potrivit legislaţiei Republicii Moldova.
    4. Obiect al Registrului este materialul informaţional ce include date privind organizaţiile necomerciale înregistrarea cărora este pusă în sarcina Ministerului Justiţiei, precum şi informaţia privind asociaţiile obşteşti înregistrate de autorităţile administraţiei publice locale (în continuare – obiecte ale evidenţei).
    5. Registrul este constituit din următoarele subregistre:
    1) subregistrul asociaţiilor, cu următoarele cîmpuri: asociaţie obştească, uniune de persoane juridice;
    2) subregistrul fundaţiilor;
    3) subregistrul instituţiilor, cu următoarele cîmpuri: instituţie privată, instituţie publică;
    4) subregistrul cultelor religioase şi părţile lor componente, cu următoarele cîmpuri: cult religios, comunitate religioasă, instituţie religioasă;
    5) subregistrul partidelor politice şi altor organizaţii social-politice, cu următoarele cîmpuri: partid politic, organizaţie social-politică;
    6) subregistrul sindicatelor;
    7) subregistrul patronatelor;
    8) subregistrul publicaţiilor periodice şi agenţiilor de presă;
    9) subregistrul publicaţiilor periodice publice.
    [Pct.5 în redacţia HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
II. Ţinerea Registrului
    6. Registrul se ţine în formă manuală şi electronică, în limba de stat. Dacă datele din registrul ţinut în formă manuală şi cele din registrul electronic nu corespund, se consideră autentice datele din registrul ţinut în formă manuală.
    Ţinerea registrului în formă electronică trebuie să asigure protecţia împotriva accesului nesancţionat la acesta.
    7. În scopul ţinerii unei evidenţe complete şi veridice a datelor privind organizaţiile necomerciale, Registrul va fi ţinut cu respectarea principiilor stabilite de legislaţie.
    8. Completarea manuală a Registrului se efectuează prin înscrieri în cărţile pentru înregistrare (în continuare – cărţi), filele cărora trebuie să fie şnuruite şi numerotate. Numărul de file se indică pe ultima pagină şi se autentifică prin aplicarea sigiliului Ministerului Justiţiei şi semnătura persoanei desemnate în acest scop (în continuare – registrator). Extragerea filelor din cărţi şi înlocuirea lor cu altele noi prin lipire este interzisă.
    Fiecare carte va cuprinde, în  mod  obligatoriu, denumirea Registrului, deţinătorului Registrului, registratorului şi a organului care exercită controlul asupra ţinerii Registrului, numărul cărţii, termenele ei de ţinere şi păstrare, precum şi termenele de ţinere şi păstrare a Registrului.
    9. În registrul respectiv fiecare obiect al evidenţei şi informaţia cu privire la acesta se înscriu pe o filă aparte a cărţii. Înscrierile se efectuează în ordine cronologică, conform intrării documentelor. Se interzice înregistrarea repetată a obiectului Registrului sau înscrierea repetată a datelor despre acesta.
    10. Înscrierile în cărţi se efectuează astfel încît să fie exclusă posibilitatea radierii (ştergerii, distrugerii) lor prin metode mecanice, chimice sau prin alte metode.
    Înscrierile trebuie făcute citeţ şi clar, fără prescurtări, pentru a se evita diferite interpretări. Denumirea obiectelor evidenţei, în toate cazurile, va fi  înscrisă în formă completă, potrivit certificatului de înregistrare.
    11. Spaţiile libere din rîndurile incomplete se barează pentru a se exclude posibilitatea înscrierii unor alte date sau texte.
    12. Înscrierea în Registru trebuie să conţină:
    a) numărul de identificare de stat;
    b) data înregistrării;
    c) denumirea completă;
    d) forma juridică de organizare;
    e) sediul;
    f) numele, prenumele fondatorilor (în cazul fundaţiilor şi instituţiilor);
    g) numele, prenumele conducătorului/conducătorilor şi mandatul;
    [Pct.12 lit.g) modificată prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    h) denumirea organului suprem;
    i) denumirea organului executiv;
    j) organul de control;
    k) domeniul de activitate;
    l)  scopuri;
    m) date despre modificările şi completările introduse în actele de constituire  şi organele executive;
    n) numele, prenumele şi semnătura registratorului.
    [Pct.12 modificat prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    13. Înscrierile în cărţile Registrului se fac pînă la eliberarea actului ce confirmă înregistrarea organizaţiei necomerciale sau a modificărilor în actele de constituire.
    Fiecare înscriere în Registru se certifică prin semnătura registratorului.
    14. Rectificările, modificările şi completările în Registru se fac în conformitate cu prevederile punctului 16 al prezentului Regulament, astfel încît textul iniţial să poată fi citit.
    [Pct.14 modificat prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    15. În cazul în care pe fila respectivă nu este loc suficient pentru operarea rectificărilor, modificărilor sau completărilor, acestea pot fi făcute pe o foaie de hîrtie, care se lipeşte alăturat înscrierii respective, aplicîndu-se semnătura registratorului, cu indicarea datei cînd s-a efectuat rectificarea, modificarea sau completarea. O parte a semnăturii trebuie să cuprindă foaia lipită.
    16. Rectificările, modificările şi completările trebuie să se introducă în Registru, în termen de 5 zile din data adoptării deciziei respective, prin aplicarea semnăturii persoanei responsabile de introducerea datelor.
    [Pct.16 în redacţia HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    17. În cazul lichidării, în modul stabilit, a organizaţiei necomerciale, se efectuează radierea acesteia din Registru.
    18. Radierea obiectului evidenţei se face prin bararea întregii înscrieri, cu rectificările, modificările şi completările efectuate, indicîndu-se data radierii, denumirea documentului confirmativ şi semnarea de către persoana abilitată, cu aplicarea ştampilei. Bararea înscrierii se efectuează astfel încît textul iniţial să poată fi citit, cu toate rectificările, modificările şi completările făcute.
    19. Extrasul din Registru, prezentat la solicitarea organelor şi persoanelor abilitate, se eliberează în termen de 10 zile lucrătoare, se autentifică prin semnătura registratorului şi sigiliul Ministerului Justiţiei, indicîndu-se data eliberării lui.
    20. Ţinerea formei electronice a Registrului se efectuează în modul şi în condiţiile prevăzute pentru forma manuală cu respectarea tuturor condiţiilor sus-menţionate.
III. Atribuirea organizaţiei necomerciale
 a numărului de identificare de stat
    21. Atribuirea numărului de identificare de stat (IDNO) se asigură de către Agenția Servicii Publice. În acest scop organul de înregistrare competent, după emiterea deciziei de înregistrare a organizaţiei necomerciale va depune cererea de atribuire a numărului de identificare de stat care va cuprinde următoarea informaţie minimală :
    [Pct.21 modificat prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    a) denumirea completă;
    b) data şi numărul deciziei de înregistrare;
    c) tipul (internaţional, republican, local);
    d) forma juridică de organizare;
    e) codul unităţii administrativ-teritoriale (în cazul asociaţiei obşteşti locale).
    [Pct.21 lit.e) modificată prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    22. Informaţia expediată în vederea atribuirii numărului de identificare de stat se stochează în Registrul de stat al unităţilor de drept. În caz de modificare a datelor, organul de înregistrare competent prezintă informaţia respectivă pentru includere în Registru.
    23. Primind confirmarea despre atribuirea numărului de identificare de stat, organul de înregistrare competent perfectează certificatul de înregistrare a organizaţiei necomerciale.
IV. Completarea Registrului cu informaţia
privind asociaţiile obşteşti locale
    24. Statutele asociaţiilor obşteşti locale se înregistrează de către autorităţile administraţiei publice locale în a căror rază teritorială acestea se constituie.
    25.După adoptarea deciziei de înregistrare, autoritatea administraţiei publice locale, în termen de 10 zile, expediază Ministerului Justiţiei următoarele acte:
    a) cererea privind atribuirea numărului de identificare de stat (IDNO), care va conţine informaţia prevăzută la lit. b)-n) pct.12 din prezentul Regulament, seria şi numărul certificatului de înregistrare, eliberat conform modelului aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 275 din 10 aprilie 2009, numărul şi seria buletinului de identitate precum şi domiciliul conducătorului/conducătorilor;
    b) copia deciziei de înregistrare.
    [Pct.25 în redacţia HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
   
26. Ministerul Justiţiei este obligat, în termen de 5 zile lucrătoare, să comunice autorităţii administraţiei publice locale numărul de identificare de stat atribuit.
    [Pct.26 modificat prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    
27. Numărul de identificare de stat atribuit se înscrie de către autorităţile administraţiei publice locale  în certificatul de înregistrare a asociaţiei obşteşti locale.
IV. Păstrarea şi restabilirea Registrului.
Controlul şi responsabilitatea
    28. După completarea cărţilor Registrului, deţinătorul este obligat să asigure păstrarea acestor cărţi în arhiva Ministerului Justiţiei, în modul stabilit de legislaţie.
    29. În cazul pierderii, distrugerii sau deteriorării datelor înscrise în cărţile Registrului, precum şi în cazul deteriorării semnelor de control (semnături, ştampile), deţinătorul Registrului efectuează restabilirea lor.
    30. Cărţile Registrului pot fi restabilite, integral sau parţial, în baza documentelor ce au constituit temei pentru efectuarea înscrierilor, extraselor din Registru, iar dacă documentele respective nu s-au păstrat – în baza copiilor acestora, autentificate în modul stabilit, precum şi în baza altor surse de informaţii.
    31. Forma electronică a Registrului se va restabili prin introducerea repetată a datelor, fie din documentele respective sau cărţile Registrului, fie de pe copiile care sînt păstrate pe suport electronic.
    32. Restabilirea Registrului se efectuează sub supravegherea persoanei care exercită controlul intern asupra ţinerii lui. În Registrul restabilit se face o consemnare privind data şi condiţiile restabilirii, care se autentifică prin semnătura registratorului şi semnătura persoanei ce exercită controlul asupra ţinerii Registrului.
    33. După expirarea termenelor de păstrare în arhiva instituţiei a cărţilor Registrului şi a documentelor cu termen permanent de păstrare în baza cărora au fost făcute înscrierile, acestea se transmit în modul stabilit de legislaţie la Arhiva Naţională a Republicii Moldova.
    34. Ţinerea Registrului este supusă controlului intern şi extern. Controlul intern se efectuează de către persoana desemnată din cadrul Ministerului Justiţiei, iar controlul extern – de un grup de lucru format din cîte doi reprezentanţi ai Ministerului Justiţiei şi Agenției Servicii Publice.
   
Reprezentanţii organului de control au acces la Registru şi la mijloacele de ţinere a acestuia, precum şi în încăperile destinate prelucrării datelor corespunzătoare sau în care se află mijloacele tehnice folosite în acest scop.
    [Pct.34 modificat prin HG422 din 18.06.12, MO126-129/22.06.12 art.460]
    35. Controlul extern asupra ţinerii Registrului se efectuează cel puţin o dată pe an. În urma efectuării fiecărui control, organul de control întocmeşte un act, în două exemplare, dintre care unul se prezintă Ministerului Justiţiei, iar celălalt rămîne la organul care a efectuat controlul. Posesorul şi deţinătorul Registrului sînt  obligaţi să întreprindă măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor privind ţinerea Registrului, menţionate în actul de control şi să informeze despre aceasta organul de control.
    36. Persoanele vinovate de încălcarea modului de completare şi ţinere a Registrului poartă răspundere civilă, disciplinară, administrativă sau penală, conform legislaţiei.