HGA927/2009
ID intern unic:  333439
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 927
din  31.12.2009
cu privire la aprobarea Regulamentului Asociaţiei Curativ-Sanatoriale
şi de Recuperare a Cancelariei de Stat 
Publicat : 19.01.2010 în Monitorul Oficial Nr. 5-7     art Nr : 25
    Abrogată prin HG981 din 10.10.18, MO384-395/12.10.18 art.1037; în vigoare 12.10.18

    MODIFICAT
   
HG313 din 28.05.13, MO119-121/31.05.13 art.382
    HG877 din 23.11.11, MO203-205/25.11.11 art.957
    HG149 din 14.03.11, MO40-42/18.03.11 art.180

    NOTĂ:
    În anexa nr.1 cuvintele „Ministru de Stat” se substituie prin cuvintele „secretar general al Guvernului”, la cazul gramatical respectiv prin HG149 din 14.03.11, MO40-42/18.03.11 art.180


    Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare a Cancelariei de Stat, conform anexei nr.1;
    Lista hotărîrilor de Guvern care se abrogă, conform anexei nr.2.
    2. La punctul 10 din anexa nr.3 la Hotărîrea Guvernului nr. 657 din 6 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea, structurii şi efectivului-limită ale Cancelariei de Stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,  2009, nr.162, art.724), litera a) se exclude.

    PRIM-MINISTRU                                                                   Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul de stat                                                                       Victor Bodiu

    Nr. 927. Chişinău, 31 decembrie 2009.

Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.927
din 31 decembrie  2009

REGULAMENTUL
ASOCIAŢIEI CURATIV-SANATORIALE ŞI DE RECUPERARE
A
CANCELARIEI DE STAT
Capitolul I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Prezentul Regulament stabileşte modul de organizare şi funcţionare, obiectivele, obligaţiile şi drepturile Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare a Cancelariei de Stat (în continuare – Asociaţia).
    2. Asociaţia este o instituţie publică, fondată şi subordonată Cancelariei de Stat, succesor de drepturi al Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare a Ministerului Sănătăţii.
    3. Asociaţia are drept scop eficientizarea procesului de coordonare a activităţii curativ-profilactice şi administrative a instituţiilor Asociaţiei, inclusiv a celor amplasate pe teritoriul Ucrainei.
    4. Instituţiile Asociaţiei sînt persoane juridice, dispun de mijloace fixe şi circulante, au sigiliu cu Stema de Stat, ştampile, formulare cu antet.
    5. Asociaţia îşi exercită activitatea pe teritoriul Republicii Moldova şi al altor state şi se conduce de Constituţia Republicii Moldova, de actele legislative ale Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, ordinele Cancelariei de Stat şi prezentul Regulament. În activitatea curativ-profilactică se călăuzeşte de actele normative ale Ministerului Sănătăţii.
    6. Conducerea Asociaţiei este înfăptuită  în baza principiului unipersonal de către director, iar în lipsa directorului –  de vicedirector, numiţi în/şi eliberaţi din funcţie prin ordinul secretarului general al Guvernului.
    7. Structura şi statele de funcţii ale aparatului central al Asociaţiei  sînt aprobate de secretarul general al Guvernului, iar ale instituţiilor din subordinea Asociaţiei – de director, cu acordul secretarului general al Guvernului.
    8. Instituţiile Asociaţiei pot servi, în modul stabilit, drept bază clinică.
Capitolul II
OBIECTIVELE DE BAZĂ ALE ASOCIAŢIEI
    9. Asociaţia are următoarele obiective:
    a) sporirea accesibilităţii populaţiei la asistenţa medicală de performanţă;
    b) organizarea şi perfecţionarea continuă a asistenţei curativ-profilactice, medico-sanatoriale şi de recuperare, acordate conducerii statului, personalului diplomatic, persoanelor cu merite deosebite, precum şi altor persoane care beneficiază de asistenţă medicală în instituţiile
    Asociaţiei;
    c) menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a sănătăţii populaţiei arondate prin asigurarea accesului echitabil la serviciile medicale de calitate şi eficiente, perfecţionarea nivelului profesional şi tehnologic orientat spre asigurarea securităţii sănătăţii pacientului şi respectării drepturilor acestuia, prevăzute de actele legislative şi normative în vigoare;
    d) consolidarea performanţelor instituţiilor Asociaţiei, care vor permite prin susţinerea intervenţiilor de promovare a unui mod de viaţă sănătos, crearea condiţiilor optime pentru realizarea maximă a potenţialului de sănătate a populaţiei deservite;
    e) supravegherea de stat a sănătăţii publice în limitele competenţei;
    f) coordonarea activităţii instituţiilor sanatoriale şi de recuperare ale Asociaţiei, amplasate pe teritoriul Ucrainei, cu organele administraţiei de stat şi locale din Ucraina, păstrarea şi reactivarea factorilor curativ-naturali.
Capitolul III
ATRIBUŢIILE ASOCIAŢIEI
    10. Pentru realizarea obiectivelor menţionate, Asociaţia are următoarele atribuţii:
    a) acordarea şi perfecţionarea asistenţei medicale de performanţă pentru categoriile care beneficiază de asistenţă medicală în instituţiile Asociaţiei, organizarea măsurilor de profilaxie primară şi secundară a maladiilor, organizarea procesului curativ şi de diagnosticare precoce, de tratament calificat, intensiv şi de recuperare;
    b) organizarea prestării serviciilor medicale în cadrul asigurării obligatorii de asistenţă medicală şi în baza contractelor încheiate cu Compania Naţională de Asigurări în Medicină, în conformitate cu prevederile actelor normative în vigoare;
    c) organizarea prestării serviciilor medicale în conformitate cu Programul ramural de servicii medicale pentru contingentul arondat, aprobat de secretarul general al Guvernului;
    d) organizarea prestării serviciilor medicale în cadrul asigurărilor medicale facultative în conformitate cu clauzele contractuale şi prevederile legale;
    e) organizarea prestării serviciilor medicale contra plată, în baza actelor normative în vigoare;
    f) evidenţa medicală (confirmarea şi excluderea) persoanelor care beneficiază de serviciile prestate în conformitate cu Regulamentul elaborat de Asociaţie şi aprobat de secretarul general al Guvernului;
    g) organizarea implementării tehnologiilor performante orientate spre asigurarea securităţii sănătăţii pacientului şi calităţii serviciilor medicale (utilizarea standardelor, ghidurilor de tratament şi protocoalelor clinice etc.);
    h) colectarea datelor, organizarea şi asigurarea gestionării eficiente a bazelor de date privind serviciile medicale şi prezentarea rapoartelor, informaţiilor în termenele stabilite;
    i) asigurarea conlucrării cu alţi prestatori de servicii medicale pentru asigurarea integrităţii şi continuităţii tratamentului, respectarea etapizării asistenţei medicale;
    j) monitorizarea contractelor cu persoanele terţe, prestatorii de servicii aferente activităţii de bază pentru realizarea asistenţei medicale (servicii paramedicale, spălătorii, întreprinderi de alimentaţie publică, comunicaţionale, informaţionale, comunale, de canalizare şi salubrizare etc.);
    k)  coordonarea regulamentelor de activitate a instituţiilor din subordine;
    l) coordonarea organigramelor şi statelor de personal ale Asociaţiei şi ale instituţiilor din subordine;
    m) coordonarea contractelor de locaţiune, comodat, trecerea la cheltuieli şi/sau vînzarea mijloacelor fixe neutilizate în activitatea Asociaţiei;
    n) organizarea consiliilor medicale cu participarea specialiştilor din domeniul ocrotirii sănătăţii, inclusiv stabilirea ordinii de convocare a consiliilor în conformitate cu Regulamentul aprobat de Ministerul Sănătăţii;
    o) acordarea ajutorului metodic instituţiilor din subordine;
    p) recrutarea şi selectarea personalului din instituţiile subordonate, angajarea, concedierea personalului conform actelor normative în vigoare;
    q) organizarea activităţii de audit intern în instituţiile din subordine, în limita competenţelor sale, conform actelor normative în vigoare;
    r) examinarea sesizărilor cetăţenilor şi întreprinderea măsurilor ce se impun conform legislaţiei în vigoare;
    s) alte activităţi permise de legislaţia în vigoare.
    11. Asociaţia prestează servicii medicale şi de recuperare în cadrul instituţiilor asociate la tarifele stabilite de actele legislative şi normative în vigoare.
Capitolul IV
DREPTURILE ASOCIAŢIEI
    12. Asociaţia are următoarele drepturi:
    a) să dispună de fonduri fixe şi circulante în modul stabilit;
    b) să beneficieze de credite şi alte servicii bancare;
    c) să primească asistenţă tehnică şi financiară de la organismele internaţionale, de la donatorii externi şi interni;
    d) să solicite şi să primească de la autorităţile publice centrale, de la unităţile Asociaţiei informaţia şi suportul necesar pentru desfăşurarea activităţii stabilite de prezentul Regulament;
    e) să antreneze, la necesitate, specialişti, experţi, consultanţi, inclusiv prin contract, de la clinicile, instituţiile ştiinţifice şi de învăţămînt superior din ţară şi de peste hotare, în procesul de acordare a asistenţei medicale pacienţilor în cadrul unităţilor Asociaţiei;
    f) să organizeze şi să participe la conferinţe, simpozioane, seminare şi alte activităţi ştiinţifice naţionale şi internaţionale;
    g) să delege, la cererea instituţiilor medicale naţionale sau internaţionale, specialişti ai unităţilor ei pentru examinarea şi soluţionarea problemelor parvenite;
    h) să iniţieze şi să realizeze proiecte de parteneriat publice şi private pe teritoriul Republicii Moldova şi al altor ţări, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    i) să propună fondarea, reorganizarea sau desfiinţarea subdiviziunilor structurale ale Asociaţiei.
Capitolul V
ACTIVITATEA ECONOMICO-FINANCIARĂ
A ASOCIAŢIEI
    13. Asociaţia este finanţată din următoarele surse:
    a) mijloacele bugetului de stat;
    b) mijloacele Fondului asigurării obligatorii de asistenţă medicală;
    c) mijloacele  obţinute din prestarea serviciilor cu plată;
    d) alte mijloace permise de legislaţie.
    14. Instituţiile Asociaţiei finanţate de la bugetul de stat dispun de conturi trezoreriale deschise la trezoreria teritorială, celelalte instituţii ale Asociaţiei dispun de conturi bancare curente şi valutare.
    15.Finanţarea de la bugetul de stat a activităţii instituţiilor medico-sanitare publice se efectuează de către Asociaţie din contul mijloacelor băneşti centralizate din alocaţiile totale prevăzute în bugetul de stat pentru serviciile acordate în cadrul Programului ramural de servicii medicale, elaborat şi aprobat anual de Cancelaria de Stat coordonat cu Ministerul Finanţelor.
    [Pct.15 în redacţia HG877 din 23.11.11, MO203-205/25.11.11 art.957]
    16. Sanatoriile Asociaţiei sînt întreţinute din sursele obţinute de la realizarea biletelor de tratament şi prestarea serviciilor contra plată.
    17. Asociaţia îşi planifică activitatea sa economico-financiară conform devizelor de venituri şi cheltuieli (business-plan) pentru instituţiile din cadrul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală şi planurilor de finanţare a instituţiilor publice de la bugetul de stat, aprobate în modul stabilit.
    18. Instituţiile publice finanţate de la bugetul de stat ţin evidenţa contabilă în conformitate cu regulile de evidenţă contabilă în instituţiile publice, întocmesc şi prezintă rapoarte financiare conform modului stabilit de Ministerul Finanţelor.
    Celelalte instituţii ale Asociaţiei ţin contabilitatea şi prezintă rapoarte financiare conform modului stabilit de Legea contabilităţii nr.113-XVI din 27 aprilie 2007 şi standardele de contabilitate.
    [Pct.18 alineat în redacţia HG313 din 28.05.13, MO119-121/31.05.13 art.382 ]
    Rapoartele financiare respective se prezintă  directorului Asociaţiei, care asigură totalizarea lor. Raportul final se prezintă secretarului general al Guvernului.
    19. Remunerarea muncii angajaţilor din instituţiile Asociaţiei se efectuează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Capitolul VI
ADMINISTRAREA INSTITUŢIILOR ASOCIAŢIEI
    20. Administrarea Asociaţiei este efectuată de către Director.
    21. Directorul are următoarele atribuţii:
    a) asigură executarea actelor legislative şi normative în vigoare, a ordinelor secretarului general al Guvernului;
    b) coordonează devizele de venituri şi cheltuieli (business-plan) ale instituţiilor din subordine, precum şi modificările la acestea;
    c) elaborează strategia de dezvoltare şi planurile anuale de activitate ale instituţiilor din subordinea Asociaţiei şi le prezintă pentru examinare şi aprobare secretarului general al Guvernului;
    d) examinează rapoartele trimestriale şi anuale privind activitatea Asociaţiei, a instituţiilor din subordine şi le prezintă pentru examinare şi aprobare secretarului general al Guvernului;
    e) semnează contracte, eliberează procuri, deschide conturi în bănci, gestionează mijloacele financiare ale Asociaţiei;
    f) deleagă, în bază de procură, unele împuterniciri altor angajaţi ai Asociaţiei şi instituţiilor din subordinea Asociaţiei;
    g) încheie, modifică, desface contracte individuale de muncă cu angajaţii aparatului central al Asociaţiei, aplică sancţiuni disciplinare, inclusiv coordonează angajarea persoanelor din instituţiile subordonate, cu respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare;
    h) prezintă secretarului general al Guvernului propuneri privind reprofilarea, reconstrucţia, extinderea, reutilarea tehnică, trecerea la pierderi a bunurilor Asociaţiei şi ale instituţiilor din subordine;
    i) asigură folosirea eficientă a bunurilor Asociaţiei şi ale instituţiilor din subordine;
    j) aprobă organigrama şi statele de personal ale instituţiilor din subordine;
    k) emite ordine obligatorii pentru angajaţii aparatului  central  al Asociaţiei şi din instituţiile subordonate, în limitele competenţelor sale;
    l) reprezintă fără procură interesele Asociaţiei şi ale instituţiilor din subordine în relaţiile cu autorităţile publice, persoanele fizice şi juridice şi cu alte persoane;
    m) este executor al finanţelor bugetare şi poartă răspundere pentru utilizarea lor conform destinaţiei;
    n) poartă responsabilitate personală pentru activitatea Asociaţiei în limita competenţelor stabilite de prezentul Regulament şi legislaţia în vigoare;
    o) aprobă regulamentele de activitate ale instituţiilor Asociaţiei.
    22. Atribuţiile de coordonare şi conducere ale directorului Asociaţiei sînt realizate direct şi prin intermediul aparatului central  al Asociaţiei, care are următoarele atribuţii:
    a) acordarea ajutorului metodic instituţiilor din subordine;
    b) organizarea activităţii de audit intern în instituţiile Asociaţiei, în limita competenţelor sale, conform actelor normative în vigoare;
    c) examinarea sesizărilor cetăţenilor şi întreprinderea măsurilor ce se impun conform legislaţiei în vigoare;
    d) iniţierea propunerilor de fondare, reorganizare sau desfiinţare a subdiviziunilor structurale ale Asociaţiei;
    e) asigurarea suportului consultativ şi informaţional instituţiilor subordonate în realizarea asistenţei medicale integrate;
    f) dirijarea activităţii medico-sanitare, sanatoriale şi de recuperare, economice şi financiare a instituţiilor Asociaţiei;
    g) alte activităţi permise de legislaţia în vigoare.
    23. Administrarea instituţiilor subordonate Asociaţiei se realizează în baza prevederilor prezentului Regulament, precum şi regulamentelor proprii de organizare şi funcţionare
ale instituţiilor respective.
    24. Pe lîngă Directorul Asociaţiei se instituie şi funcţionează Consiliul director (cu statut de organ consultativ), a cărui componenţă nominală se aprobă de către secretarul general al Guvernului, la propunerea directorului. În activitatea sa Consiliul director se conduce de Regulamentul aprobat prin ordinul directorului.
    25. Asociaţia poate fi reorganizată sau lichidată de Guvern, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    [Anexa nr.1 modificată prin HG149 din 14.03.11, MO40-42/18.03.11 art.180]

Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.927
din 31 decembrie  2009
Lista
hotărîrilor de Guvern care se abrogă

    1. Hotărîrea Guvernului nr. 563 din 28 iulie 1994 „Cu privire la aprobarea listei persoanelor ce beneficiază de asistenţă medicală şi de recuperare în instituţiile subordonate Asociaţiei Curativ-Sanatoriale pe lîngă Cancelaria de Stat a Republicii Moldova”.
    2. Hotărîrea Guvernului nr. 438 din 29 iunie 1995 „Cu privire la unele modificări şi completări în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 563 din 28 iulie 1994”.
    3. Hotărîrea Guvernului nr. 821 din 4 iulie 2008 „Cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 122-124, art. 828).
    4. Hotărîrea Guvernului nr. 111 din 10 februarie 2009 „Cu privire la organizarea activităţii Asociaţiei Curativ-Sanatoriale şi de Recuperare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 37-40, art. 165).