HGM827/2010
ID intern unic:  335992
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 827
din  10.09.2010
privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune
Publicat : 14.09.2010 în Monitorul Oficial Nr. 166-168     art Nr : 907     Data intrarii in vigoare : 15.09.2010
    MODIFICAT
   
HG644 din 15.08.17, MO301-315/18.08.17 art.744
    HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807
   
HG749 din 20.09.13, MO212/24.09.13 art.851
    HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13


    NOTĂ:
    pe tot parcursul textului hotărîrii şi Regulamentului, cuvintele „Oficiul central de probaţiune”, la orice caz gramatical, se substituie cu cuvintele „Inspectoratul Naţional de Probaţiune”, la cazul gramatical corespunzător prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807


    În vederea executării art.15 din Legea nr.8-XVI din 14 februarie 2008 cu privire la probaţiune (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.103-105, art. 389), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    [Pct.1-4 abrogate prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    5. Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune (se anexează).
    51 Se stabileşte efectivul-limită al Inspectoratului Naţional de Probaţiune şi  a subdiviziunilor teritoriale ale acestuia în număr de 285 unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii în limitele alocaţiilor aprobate prin legea bugetului de stat.
    [Pct.51 introdus prin HG749 din 20.09.13, MO212/24.09.13 art.851]
    6. La punctul 2 din Hotărîrea Guvernului nr. 1310 din 24 noiembrie 2008 „Cu privire la Departamentul instituţiilor penitenciare” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 215-217, art.1338), cifra „3368,5” se substituie cu cifra “3618,5”.
    7. Prezenta Hotărîre intră în vigoare cu începere de la 15 septembrie 2010.

    PRIM-MINISTRU                                                      Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul  justiţiei                                                       Alexandru Tănase

    Nr. 827. Chişinău, 10 septembrie 2010.


Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.827
din 10 septembrie 2010

REGULAMENTUL
privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea organelor de probaţiune (în continuare – Regulament) reglementează misiunea, funcţiile, atribuţiile, drepturile, precum şi organizarea activităţii acestora.
    2. Organele de probaţiune sînt constituite din Inspectoratul Naţional de Probaţiune şi subdiviziunile teritoriale ale acestuia. Inspectoratul Naţional de Probaţiunea este o autoritate administrativă în subordinea Ministerului Justiţiei.  
   
[Pct.2 modificat prin  HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    3. Inspectoratul Naţional de Probaţiune are statut de persoană juridică, dispune de cont trezorerial şi ştampilă cu Stema de Stat.
    4. Inspectoratul Naţional de Probaţiune îşi îndeplineşte atribuţiile pe întreg teritoriul Republicii Moldova prin intermediul subdiviziunilor sale teritoriale, a căror activitate o organizează, coordonează şi controlează în conformitate cu Legea nr. 8-XVI din 14 februarie 2008 cu privire la probaţiune şi  prezentul Regulament.
    5. Structura şi schema de încadrare a Inspectoratului Naţional de Probaţiune şi a subdiviziunilor teritoriale se aprobă de ministrul justiţiei.
    [Pct.5 modificat prin  HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    6. Finanţarea activităţii organelor de probaţiune se efectuează din contul bugetului de stat, precum şi al mijloacelor speciale formate şi administrate, în conformitate cu legislaţia.
    7. Sediul Inspectoratului Naţional de Probaţiune se află în municipiul Chişinău.
CAPITOLUL II
MISIUNEA, FUNCŢIILE DE BAZĂ, ATRIBUŢIILE
 ŞI DREPTURILE INSPECTORATULUI NAȚIONAL DE PROBAȚIUNE
    8. Inspectoratul Naţional de Probaţiune are misiunea de a asigura organizarea activităţii de probaţiune.
    9. Funcţiile de bază ale Inspectoratului Naţional de Probaţiunesînt:
    1) implementarea politicii statului în domeniul probaţiunii;
    2) asigurarea implementării legislaţiei în domeniul probaţiunii;
    3) coordonarea, în condiţiile legii, a activităţii de probaţiune;
    4) asigurarea organizării şi funcţionării subdiviziunilor teritoriale;
    5) conlucrarea cu instituţiile publice şi asociaţiile obşteşti în domeniul probaţiunii;
    6) identificarea necesităţilor de angajare şi formare a personalului angajat, contribuirea şi asigurarea îmbunătăţirii capacităţilor profesionale ale acestuia;
    7) asigurarea creării şi gestionării sistemelor informaţionale şi bazelor de date în domeniile de competenţă;
    8) gestionarea mijloacelor financiare şi materiale, alocate pentru organizarea activităţii de probaţiune.
    10. Inspectoratul Naţional de Probaţiune exercită următoarele atribuţii:
    1) implementează documentele de politici în domeniile probaţiunii;
    2) elaborează strategia şi metodologia de lucru în domeniul probaţiunii, planul de acţiuni în domeniu şi monitorizează implementarea acestora;
    3) promovează imaginea instituţiei probaţiunii prin elaborarea unor materiale informative, organizarea şi participarea la conferinţe şi seminare naţionale şi internaţionale, participări la emisiuni televizate şi radio;
    4) înaintează propuneri cu privire la măsurile necesare pentru sporirea nivelului de activitate a Oficiului;
    5) exercită supravegherea şi evaluarea activităţii subdiviziunilor teritoriale;
    6) asigură accesul personalului la cursuri şi seminare de instruire iniţială şi continuă, atît în cadrul unor programe naţionale cît şi internaţionale;
    7) elaborează standarde de performanţă, identifică şi diseminează modele de bune practici, în scopul uniformizării practicii în activitatea de probaţiune;
    8) coordonează activitatea de colectare, centralizare şi analiză a datelor statistice referitoare la activităţile de probaţiune;
    9) deţine baza de date a persoanelor aflate în conflict cu legea;
    10) asigură examinarea propunerilor, cererilor, petiţiilor parvenite, precum şi publicaţiilor, comunicatelor în mass-media referitor la problemele probaţiunii;
    11) asigură lucrările de evidenţă contabilă.
    11. Inspectoratul Naţional de Probaţiune este în drept:
    1) să solicite şi să primească de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, instituţii şi organizaţii documente, materiale şi informaţii necesare pentru exercitarea atribuţiilor sale;
    2) să primească şi să utilizeze asistenţa tehnică şi financiară de la organizaţii internaţionale, donatori interni şi externi şi să o folosească în scopul realizării sarcinilor sale, în conformitate cu legislaţia;
    3) să organizeze seminare, conferinţe naţionale şi internaţionale în domeniul probaţiunii;
    4) să editeze, după caz, publicaţii informaţionale în domeniul probaţiunii, să creeze şi să menţină propria pagină web, cu afişarea informaţiei ce ţine de activitatea sa;
    5) să exercite alte drepturi în conformitate cu legislaţia.
CAPITOLUL III
ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII INSPECTORATULUI
NAȚIONAL DE PROBAȚIUNE
    12. Inspectoratul Naţional de Probaţiune este condus de un director. Numirea în şi eliberarea din funcţie a directorului se efectuează prin ordinul ministrului justiţiei.
    [Pct.12 în redacția HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    13. Directorul Inspectoratului Naţional de Probaţiune:
    [Pct.13 modificat prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    1) organizează, coordonează şi supraveghează activitatea Inspectoratului Naţional de Probaţiune şi este responsabil de îndeplinirea atribuţiilor acestuia;
    2) asigură executarea legilor şi a hotărîrilor Parlamentului, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţelor, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, ordinelor, dispoziţiilor şi indicaţiilor ministrului justiţiei în domeniile ce ţin de competenţa de activitate;
    3) emite, în limitele competenţei sale, ordine şi dispoziţii şi verifică executarea acestora;
    4) prezintă, ministrului justiţiei rapoarte cu privire la activitatea organelor de probaţiune;
    [Pct.13 subpct.4) modificat prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
   
4)1 numeşte în funcţii, modifică, suspendă şi încetează, în condiţiile legii şi în limitele competenţei, raporturile de serviciu ale funcţionarilor publici şi personalului de deservire tehnică, aplică măsuri de stimulare şi sancţionare disciplinară conform legislaţiei în vigoare;
    [Pct.13 subpct.41) introdus prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    4)2 acordă grade de calificare funcţionarilor publici din subordine;
    [Pct.13 subpct.42) introdus prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    4)3 stabileşte competenţa directorilor adjuncţi şi şefilor subdiviziunilor interioare ale Inspectoratului Naţional de Probaţiune, precum şi ai subdiviziunilor teritoriale ale Inspectoratului Naţional de Probaţiune;
    [Pct.13 subpct.43) modificat prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    [Pct.13 subpct.43) introdus prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    4)4 aprobă regulamentele de activitate ale subdiviziunilor interioare din cadrul Inspectoratului Naţional de Probaţiune;
    [Pct.13 subpct.44) introdus prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    4)5 acordă premii, ajutoare materiale şi determină cuantumul indemnizaţiei/primei funcţionarilor publici şi personalului de deservire tehnică din cadrul Inspectoratului Naţional de Probaţiune şi subdiviziunilor teritoriale ale acestuia, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    [Pct.13 subpct.45) introdus prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    4)6 aprobă documentaţia tehnică, inclusiv de proiectare, raporturi de expertiză privind examinarea documentaţiei de proiectare şi deviz, devize centralizate şi devize privind reparaţiile capitale;
    [Pct.13 subpct.46) introdus prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    5) reprezintă Inspectoratul Naţional de Probaţiune în relaţiile cu alte autorităţi şi instituţii publice, atît din ţară cît şi de peste hotare;
    6) asigură colaborarea cu organismele internaţionale, asociaţiile obşteşti din ţară şi din străinătate, precum şi cu mass-media;
    7)  soluţionează şi alte chestiuni ce ţin de activitatea de probaţiune.
    131. Directorul Inspectoratului Naţional de Probaţiune este asistat de doi directori adjuncţi, care sînt numiţi în și eliberați din funcţie la propunerea directorului, prin ordinul ministrului justiţiei, în condițiile legislației în vigoare. Directorii adjuncţi se subordonează nemijlocit directorului şi organizează activitatea Inspectoratului Naţional de Probaţiune şi a subdiviziunilor teritoriale, în limitele împuternicirilor care le sînt atribuite. În lipsa directorului Inspectoratului Naţional de Probaţiune, funcţiile acestuia sînt exercitate de  directorul adjunct desemnat.
    [Pct.131 în redacția HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    [Pct.131 introdus prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
   
132. Aparatul central al Inspectoratului Naţional de Probaţiune este constituit din subdiviziuni interioare, care contribuie la realizarea funcţiilor şi atribuţiilor Inspectoratului.
    [Pct.132 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    133. Subdiviziunile interioare activează în baza regulamentelor proprii,  aprobate de directorul Inspectoratului Naţional de Probaţiune.
    [Pct.133 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    134. Subdiviziunile interioare ale Inspectoratului Naţional de Probaţiune pot fi direcţii, secții şi servicii.
    [Pct.134 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    135. În subordinea directă a directorului Inspectoratului Naţional de Probaţiune funcționează subdiviziunea interioară responsabilă de examinarea plîngerilor referitoare la activitatea organelor de probațiune.
    [Pct.135 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    [Capitolul IV titlul exclus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    14. Subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului Naţional de Probaţiune sînt inspectoratele regionale de probaţiune şi birourile de probaţiune.
    [Pct.14 în redacția HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
   
141. Inspectoratele regionale de probaţiune se constituie în trei regiuni teritoriale ale Republicii Moldova: nord, centru și sud.
    [Pct.141 modificat prin HG644 din 15.08.17, MO301-315/18.08.17 art.744]
    [Pct.141 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
     142. Inspectoratele regionale de probaţiune activează în circumscripţia stabilită de Inspectoratul Naţional de Probaţiune. În componenţa inspectoratelor regionale de probaţiune intră centrele instructiv-metodice și centrele de reabilitare socială a persoanelor liberate de pedeapsă penală, care îşi desfăşoară activitatea în circumscripţia respectivă.
    [Pct.142 modificat prin HG644 din 15.08.17, MO301-315/18.08.17 art.744]
    [Pct.142 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    143. În exercitarea atribuţiilor sale, inspectoratul regional de probaţiune:
    1) coordonează, în condiţiile legii, activitatea de probaţiune în circumscripţia regională stabilită;
    2) asigură funcţionarea centrelor instructiv-metodice și a centrelor de reabilitare socială a persoanelor liberate de pedeapsă penală din circumscripţia sa;
    [Pct.143 subpct.2) modificat prin HG644 din 15.08.17, MO301-315/18.08.17 art.744]
    3) conlucrează cu instituţiile publice şi asociaţiile obşteşti regionale în domeniul probaţiunii;
    4) promovează imaginea organelor de probaţiune prin elaborarea unor materiale informative, organizarea şi parti ciparea la conferinţe regionale, participarea la emisiuni televizate şi radio;
    5) exercită supravegherea şi evaluarea activităţii birourilor de probaţiune, a centrelor instructiv-metodice și a centrelor de reabilitare socială a persoanelor liberate de pedeapsă penală din circumscripţia sa;
    6) efectuează controlul asupra activităţii din cadrul birourilor de probaţiune din circumscripţia respectivă;
    7) examinează petiţii, conform competenţei atribuite;
    8) îndeplineşte şi alte atribuţii, în corespundere cu legislaţia în vigoare.
    [Pct.143 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    144. Inspectoratul regional de probaţiune este condus de un şef, numit în şi eliberat din funcţie de directorul Inspectoratului Naţional de Probaţiune, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Şeful inspectoratului regional de probaţiune poate fi asistat de doi şefi adjuncţi, numiţi în și eliberați din funcţie la propunerea şefului inspectoratului regional, prin ordinul directorului Inspectoratului Naţional de Probaţiune, în condițiile legislației în vigoare.
    [Pct.144 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    145. Şeful inspectoratului regional de probaţiune:
    1) organizează, coordonează şi supraveghează activitatea inspectoratului regional de probaţiune şi este responsabil de îndeplinirea atribuţiilor acestuia;
    2) asigură executarea legislaţiei în vigoare, ordinelor şi dispoziţiilor directorului Inspectoratului Naţional de Probaţiune în domeniile ce ţin de competenţa de activitate;
    3) prezintă Inspectoratului Naţional de Probaţiune rapoarte cu privire la activitatea  din circumscripția respectivă;
    4) asigură colaborarea cu administraţia publică, asociaţiile obşteşti, precum şi cu mass-media regională;
    5) emite ordine și dispoziţii privind organizarea activităţii birourilor de probaţiune, a centrelor instructiv-metodice și a centrelor de reabilitare socială a persoanelor liberate de pedeapsă penală din circumscripţia sa;
    6) asigură respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi îndeplinirea indicaţiilor şi instrucţiunilor organelor ierarhic superioare;
    7) sesizează Inspectoratul Naţional de Probaţiune despre abaterile disciplinare depistate, conform legislaţiei în domeniu;
    8)  poartă răspundere pentru organizarea lucrului în cadrul circumscripţiei conduse şi pentru rezultatele obţinute;
    9) exercită şi alte atribuţii, conform legislaţiei în vigoare.
    [Pct.145 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    15. Birourile de probaţiune asigură activitatea nemijlocită în domeniul probaţiunii, în conformitate cu legile, actele normative şi prezentul Regulament.
    16. Birourile de probaţiune se constituie în fiecare unitate administrativ-teritorială de nivelul al doilea.
    17. În exercitarea atribuţiilor sale birourile de probaţiune:
    1) asigură executarea pedepselor neprivative de libertate;
    2) ţin evidenţa persoanelor condamnate la pedepse neprivative de libertate;
    3) exercită controlul  persoanelor liberate de pedeapsă penală, respectării de către acestea a obligaţiunilor stabilite de instanţa de judecată şi de legislaţie;
    4) acordă asistenţă şi consiliere subiecţilor probaţiunii, la cererea acestora, încheie acorduri cu subiecţii probaţiunii pentru acordarea asistenţei postpenitenciare;
    [Pct.17 subpct.4) modificat prin HG644 din 15.08.17, MO301-315/18.08.17 art.744]
    5) coordonează activitatea de executare  a măsurilor educative;
    6) întocmesc referate de evaluare psihosocială a personalităţii bănuitului, învinuitului şi inculpatului, la solicitarea organelor interesate;
    7) colaborează cu organele de drept, precum şi cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale.
    18. Biroul de probaţiune este condus de şef care este numit în funcţie şi eliberat din funcţie de directorul Inspectoratului Naţional de Probaţiune. Şeful biroului de probaţiune este concomitent şi consilier de probaţiune.
    [Pct.18 modificat prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    [Pct.18 modificat prin HG735 din 03.10.12, MO212-215/12.10.21 art.798; în vigoare 01.01.13]
    19. Şeful biroului de probaţiune:
    1) exercită controlul asupra executării juste şi la timp a documentelor de către consilierii de probaţiune şi poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor ce-i revin;
    2) distribuie documentele consilierilor de probaţiune şi pune executarea acestora în sarcina mai multor consilieri de probaţiune;
    3) asigură efectuarea lucrărilor de secretariat şi integritatea documentelor;
    4) participă nemijlocit la executarea documentelor, exercitînd în acest caz atribuţiile consilierului de probaţiune;
    5) efectuează controlul asupra executării corecte şi oportune a pedepselor penale neprivative de libertate, prezentării referatelor presentenţiale de evaluare psihosocială a personalităţii, îndeplinirii cerinţelor de evidenţă şi supraveghere a persoanelor liberate de pedeapsă penală, precum şi executării măsurilor de constrîngere cu caracter educativ, aplicate de instanţa de judecată;
    6) emite dispoziţii privind organizarea activităţii subdiviziunii aflate sub conducerea sa;
    7) asigură respectarea prevederilor legislaţiei în vigoare, precum şi îndeplinirea indicaţiilor şi instrucţiunilor organelor ierarhic superioare;
    8) poartă răspundere pentru organizarea lucrului în cadrul biroului de probaţiune condus şi pentru rezultatele obţinute.
    20. Centrele instructiv-metodice asigură pregătirea profesională iniţială şi formarea continuă a angajaților Inspectoratului Naţional de Probaţiune, în conformitate cu prezentul Regulament și alte acte normative.
    [Pct.20 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    21. Centrele instructiv-metodice se constituie în cadrul inspectoratelor regionale de probaţiune.
    [Pct.21 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    22. În exercitarea atribuțiilor sale, centrul instructiv-metodic:
    1) asigură ridicarea nivelului de profesionalism al angajaților Inspectoratului Naţional de Probaţiune;
    2) contribuie la ridicarea nivelului de conștientizare de către angajații Inspectoratului Naţional de Probaţiune a necesității unui comportament etic, precum și la evitarea actelor de corupție;
    3) asigură nivelul de conştientizare asupra reformelor de modernizare a administrației publice.
    [Pct.22 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    23. Centrele de reabilitare socială a persoanelor liberate de pedeapsă penală se constituie în trei regiuni teritoriale ale Republicii Moldova: nord, centru și sud.
    [Pct.23 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    24. În exercitarea atribuțiilor sale, centrul de reabilitare socială a persoanelor liberate de pedeapsă penală:
    1) implementează programe de adaptare socială a persoanelor liberate de pedeapsă penală;
    2) acordă asistenţă, susţinere şi consiliere persoanelor eliberate din locurile de detenţie, asigură adaptarea lor socială, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    3) promovează instituţia probaţiunii prin organizarea diferitor expoziții și iarmaroace, cu dreptul de a comercializa obiectele confecționate manual (artizanat) de persoanele condamnate la pedepse neprivative de libertate;
    4) creează ateliere pentru derularea punerii în executare a pedepsei sub formă de muncă neremunerată în folosul comunității;
    5) exercită și alte atribuții, conform legislației în vigoare.
    [Pct.24 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    25. Corespondenţa Inspectoratului Naţional de Probaţiune este semnată de director, de directorii adjuncţi sau de alte persoane cu funcţii de răspundere învestite cu acest drept. Directorul Inspectoratului Naţional de Probaţiune are dreptul la prima semnătură pe toate actele Inspectoratului. Semnătura pe actele Inspectoratului Naţional de Probaţiune este în formă scrisă sau poate avea alte forme, în conformitate cu legislaţia.
    [Pct.25 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    26. Corespondenţa subdiviziunilor teritoriale este semnată de şef sau de alte persoane cu funcţii de răspundere învestite cu acest drept. Şeful subdiviziunii teritoriale are dreptul la prima semnătură pe toate actele subdiviziunii. Semnătura pe actele subdiviziunii teritoriale este în formă scrisă sau poate avea alte forme, în conformitate cu legislaţia.
    [Pct.26 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    27. Persoanele învestite cu dreptul de semnătură poartă răspundere personală pentru legalitatea, veridicitatea şi corectitudinea documentului semnat.
    [Pct.27 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]
    28.  Inspectoratul Naţional de Probaţiune colaborează cu alte autorităţi şi instituţii publice sau private, cu reprezentanții societății civile, cu persoane fizice și juridice, precum şi cu structuri internaţionale. În cadrul Inspectoratului pot fi create comisii, consilii şi grupuri de lucru pentru examinarea şi soluţionarea unor probleme specifice, cu antrenarea specialiştilor din diferite domenii de activitate.
    [Pct.28 introdus prin HG712 din 12.10.15, MO291-295/23.10.15 art.807]