HGC979/2010
ID intern unic:  336475
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 979
din  19.10.2010
pentru modificarea şi completarea Regulamentului cu privire 
la autorizarea, controlul şi efectuarea pe drumurile publice a
transporturilor cu greutăţi şi/sau gabarite ce depăşesc limitele
admise
Publicat : 26.10.2010 în Monitorul Oficial Nr. 210     art Nr : 1090
    În scopul armonizării standardelor naţionale cu standardele comunităţii europene şi cu Directiva 96/53/CE a Consiliului din 25 iulie 1996,  Guvernul  HOTĂRĂŞTE:
    Regulamentul cu privire la autorizarea, controlul şi efectuarea pe drumurile publice a transporturilor cu greutăţi şi/sau gabarite ce depăşesc limitele admise, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1073 din 1 octombrie  2007 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 161-164, art. 1121) se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) în tot textul Regulamentului, cuvîntul „gabarite” se înlocuieşte cu cuvîntul „dimensiuni”, la cazul gramatical corespunzător;
    2) punctele 3, 4 şi 5 vor avea următorul cuprins:
    „3. În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
    autobuz – vehicul avînd peste nouă locuri, inclusiv locul şoferului, construit şi echipat pentru transportul de călători şi de bagaje ale acestora. Autobuzul poate avea una sau două platforme şi poate, de asemenea, tracta o remorcă pen­tru bagaje;
    autobuz articulat – autobuz constînd din două secţiuni rigide conectate între ele printr-o secţiune articulată. În cazul acestui tip de vehicul, compartimentele pentru călători din fiecare dintre cele două secţiuni rigide comunică între ele. Secţiunea articulată permite deplasarea liberă a călă­torilor între secţiunile rigide. Conectarea şi deconectarea celor două secţiuni este posibilă numai într-un atelier;
    autovehicul – orice mijloc de transport care circulă pe dru­murile auto;
    greutate depăşită – depăşirea sarcinii pe osie sau masei totale faţă de limitele stabilite la punctele 4 şi 5 ale prezentului Regulament;
    dimensiuni depăşite – depăşirea limitelor de lungime, lăţime sau înălţime prevăzute la punctul 8 al prezentului Regulament;
    încărcătură indivizibilă – încărcătură care, în scopul transportului rutier, nu poate fi divizată în două sau mai multe încărcături fără costuri inutile sau riscul deteriorării şi care, din cauza dimensiunilor sau masei sale, nu poate fi transportată de un autovehicul, o remorcă, un autotren sau de un vehicul articulat în aşa fel încît acesta să îndeplinească toate cerinţele prezentului Regulament;
    remorcă – orice vehicul destinat cuplării cu un auto­vehicul, excluzînd semiremorcile, construit şi echipat pentru transportul de mărfuri;
    semiremorcă – orice vehicul construit şi echipat pentru transportul de mărfuri, destinat cuplării cu un autove­hicul, astfel încît o parte a sa se sprijină pe autovehicul, o parte substanţială a greutăţii sale şi a greutăţii încărcăturii sale fiind suportată de autovehicul;
    tonă – greutatea exercitată de o masă de o tonă şi care corespunde cu 9,8 kiloniutoni (kN);
    vehicul condiţionat – orice vehicul ale cărui structuri fixe sau mobile sînt special echipate pentru transportul de mărfuri la temperaturi controlate şi ai căror pereţi laterali, inclusiv izolaţia, au fiecare o grosime de cel puţin 45 mm;
    un ansamblu de vehicule:
    - un autotren constînd dintr-un autovehicul cuplat cu o remorcă;
    - un vehicul articulat constînd dintr-un autovehicul cuplat la o semiremorcă.
    4. În Republica Moldova limitele admise de greutate pe osii ale mijloacelor de transport, pentru deplasare pe drumurile publice, sînt menţionate în tabelul ce urmează:
                                                                                                                                    (tone)
 
 
Tipul osiei
Tipul drumului
Drum naţional modernizat
Alt drum modernizat
Drum pietruit
1
2
3
4
O singură osie
 
 
 

O singură osie nemotoare                   

10

8
7,5

Tandem de osii ale remorcilor şi semiremorcilor

 
 
 

Suma sarcinilor pe osie per tandem de osii nu trebuie să depăşească, dacă distanţa (d) dintre osii este:

 
 
 

mai mică de 1 m (d < 1,0)                  

11

9
8,5

între 1,0 m şi mai puţin de 1,3 m (1,0 ≤d < 1,3)    

16

13
10
între 1,3 m şi mai puţin de 1,8 m (1,3 ≤d < 1,8)    

18

15
12
1,8 m sau mai mult (1,8 ≤d)               
20
17
14

Grupuri de trei osii ale remorcilor şi semiremorcilor

 
 
 

Suma greutăţilor pe osie per grup de trei osii nu trebuie să depăşească, dacă distanţa (d) dintre osii este:

 
 
 
1,3 m sau mai puţin (d ≤1,3)
21
19
17
peste 1,3 m şi pînă la 1,4 m (1,3 < d ≤1,4)
24
20
18

Osia   motoare  

 
 
 

Osia   motoare   a   vehiculelor

10
8
7,5
cu excepţia
 
 
 

Osiei motoare a autovehiculului cu trei osii cuplat cu semiremorcă cu două sau trei osii, transportînd un container ISO de 40 picioare (12,2 m) în cadrul unei operaţii de transport combinat la deplasarea pe traseele stabilite în anexa nr.3 la prezentul Regulament

 
 
 
11
 
 
 
8
 
 
 
7,5

Tandemul de osii al autovehiculelor

 
 
 

Suma sarcinilor pe osie per tandem de osii nu trebuie să depăşească, dacă distanţa (d) dintre osii este:

 
 
 

mai mică de 1 m (d < 1,0)                   

11

11
9
între 1,0 m şi mai puţin de 1,3 m (1,0≤ d<1,3)
16
13
11
m sau mai mare, dar sub 1,8 m

 (1,3≤ d<1,8) în cazul în care osia motoare are pneuri dublate şi sus­pensie pneumatică, sau în cazul în care fiecare osie motoare are pneuri dublate, iar sarcina maximă pe fiecare osie nu depăşeşte 9,5 t.

 18
 
 
 19
 
15
 
 
16
12
 
 
13
    5. Greutăţile totale maximum admisibile pentru mijloacele de transport ce efectuează transporturi pe drumurile publice ale Republicii Moldova sînt indicate în tabelul ce urmează:
                                                                                                                                    (tone)
 
 
Tipul osiei
Tipul drumului
Drum naţional modernizat
Alt drum modernizat
Drum pietruit
1
2
3
4

Vehicule care fac parte dintr-un ansamblu de vehicule

Remorcă cu două axe
18
17
16

Remorca cu trei axe

24
22
20
Ansamblu de vehicule

Tren rutier cu cinci sau şase axe

a) autovehicul cu două axe cu remorcă cu trei axe

40
40
38
b) autovehicul cu trei axe cu remorcă cu două sau trei axe
40
40
38

Vehicul articulat cu cinci sau şase axe

a) autovehicul cu două axe cu semiremorcă cu trei axe
40
40
38

b) autovehicul cu trei osii cuplat cu semiremorcă cu două sau trei axe

40
40
38

c) autovehicul cu trei axe cu semiremorcă cu două sau trei axe care transportă un container ISO de 40 picioare (12,2 m) într-o operaţiune de transport combinat la deplasarea pe traseele stabilite în anexa nr.3 la prezentul Regulament

 
 
44
 
 

40

 
 

40

Tren rutier cu patru axe compus dintr-un autovehicul cu două axe şi o remorcă cu două axe

36

36

34

Vehicul articulat cu patru axe compus dintr-un autovehicul cu două axe şi o semiremorcă cu două axe, dacă distanţa (d) dintre axele semiremorcii este:

mai mare sau egală cu 1,3 m, dar mai mică sau egală cu 1,8 m

36

36

34

mai mare de 1,8 m

în cazul în care greutatea maximă admisă (GMA) a autovehiculului (18 tone) şi GMA a osiilor în tandem ale semiremorcii (20 tone) sînt respectate, iar osia motoare are pneuri dublate şi suspensie pneumatică

36
 
 
 
38
36
 
 
 
38
34
 
 
 
36
Autovehicule

Autovehicul cu două axe

18
17
16

Autovehicul cu trei axe

în cazul în care osia motoare are pneuri dublate şi sus­pensie pneumatică, sau în cazul în care fiecare osie motoare are pneuri dublate, iar sarcina maximă pe fiecare osie nu depăşeşte 9,5 tone

25
 
 
 
26

22

 
 
 

24

18

 
 
 

20

Autovehicul cu patru axe din care două axe de direcţie

în cazul în care osia motoare are pneuri dublate şi sus­pensie pneumatică, sau în cazul în care fiecare osie motoare are pneuri dublate, iar sarcina maximă pe fiecare osie nu depăşeşte 9,5 tone

32
 
 
34
 
30
 
 
32
28
 
 
30

Autobuz articulat cu trei axe

28
26
26”
    3) după punctul 5 se introduc două puncte noi, 51 şi 52, cu următorul cuprins:
    „51. Toate valorile de greutate specificate la punctele 4 şi 5 ale prezentului Regulament sînt valabile ca standarde de circulaţie şi astfel se referă la condiţiile de încărcare şi nu la standardele de producţie.
    52.  Vehiculele prevăzute  la punctele 4 şi 5 ale prezentului Regulament vor avea caracteristicile descrise în cele ce urmează.
    Toate vehiculele
    Sarcina suportată de osia motoare sau de axele motoare ale unui vehicul sau ale unui ansamblu de vehicule nu trebuie să fie mai mică de 25 % din greutatea totală încărcată a vehiculului sau ansamblului de vehicule, atunci cînd sînt utili­zate în traficul internaţional
    Autotrenuri
    Distanţa dintre osia din spate a unui autovehicul şi osia din faţă a unei remorci nu trebuie să fie mai mică de
3,00 m.
    Greutatea maximă autorizată in funcţie de distanţa dintre osii
    Greutatea maximă autorizată, în tone, a unui autovehicul cu trei osii nu poate să depăşească de cinci ori distanţa în metri dintre axa cea mai din faţă şi axa cea mai din spate a vehiculului.
    Semiremorci
    Distanţa măsurată orizontal dintre fuzeta caprei de cuplare şi orice punct din partea din faţă a semiremorcii nu trebuie să depăşească 2,04 m.”;
    4) punctul 8 va avea următorul cuprins:
    „8. Dimensiunile maximum admisibile (inclusiv a încărcăturii) ale mijloacelor de transport, pentru efectuarea transporturilor pe drumurile publice ale Republicii Moldova, sînt următoarele:
Lungimea maximă:
autovehicul                                                  
remorcă                                                       

vehicul articulat                                            

autotren                                                       

autobuz articulat                                         

 
12,00 m
12,00 m
16,50 m
20 m
18,00 m

Lăţimea maximă:

a)            toate vehiculele

b)          suprastructuri de vehicule condiţionate

 
2,55 m
2,60 m
Înălţimea maximă
a) orice vehicul

b) cu excepţia autovehiculului cu trei axe cu semiremorcă cu două sau trei axe, care transportă un container ISO de 40 picioare (12,2 m) într-o operaţiune de transport combinat la deplasarea pe traseele stabilite în anexa nr.3 la prezentul Regulament                                                       

 
4,00 m
 
 
 
4,35 m

Suprastructurile demontabile şi componentele de transport standardizate, cum ar fi containerele, sînt incluse în dimensiunile specificate mai sus

 
-

Orice autovehicul sau ansamblu de vehicule, care este în mişcare, trebuie să poată vira în limitele unui cerc cu raza exterioară de 12,50 m şi raza interioară de 5,30 m

 
-

Distanţa maximă dintre fuzeta caprei de cuplare şi partea din spate a unei semiremorci             

 
12,00 m

Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a autotrenului de la punctul exte­rior cel mai din faţă al suprafeţei de încărcare din spatele cabinei pînă la punctul exterior cel mai din spate al remorcii din cadrul combinaţiei, minus distanţa dintre partea din spate a tractorului şi partea frontală a remorcii

 
 
 
 
15,65 m

Distanţa maximă măsurată paralel cu axa longitudinală a autotrenului de la punctul exte­rior cel mai din faţă al suprafeţei de încărcare din spatele cabinei pînă la punctul exterior cel mai din spate al remorcii din cadrul ansamblului   

 
 
 
16,40 m”
    5) la punctele 71 şi 79, sintagma „Codul cu privire la contravenţiile administrative, adoptat la 29 martie 1985 (Veştile R.S.S.M., 1985, nr.3, art.47)” se înlocuieşte cu sintagma „Codul contravenţional nr.218-XVI din 24 octombrie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr. 3-6, art.15)”;
    6) Regulamentul se completează cu anexa nr.3, cu următorul cuprins:
„Anexa nr. 3
la Regulamentul cu privire la autorizarea,
controlul şi efectuarea pe drumurile publice
a transporturilor cu greutăţi şi/sau
dimensiunile ce depăşesc limitele admise

    Traseele de deplasare a autovehiculelor cu trei osii cuplate cu semiremorcă cu două sau trei osii, transportînd un container ISO de 40 picioare (12,2 m) în cadrul unei operaţii de transport combinat cu greutatea totală de 44 tone
    1. Punctul de trecere a frontierei de stat Tudora – Căuşeni – Chişinău.
    2. Chişinău – Bălţi (pe sectorul drumului M14) – punctul de trecere a frontierei de stat Criva.
    3. Punctul de trecere a frontierei de stat Leuşeni – Chişinău – Dubăsari.”

    PRIM-MINISTRU                                                            Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                            Veaceslav Negruţa
    Ministrul transporturilor şi
    infrastructurii drumurilor                                                   Anatolie  Şalaru

    Nr. 979. Chişinău, 19 octombrie 2010.