HGC266/2011
ID intern unic:  338140
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 266
din  12.04.2011
pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea
şi funcţionarea Comisiei de Certificare şi a modelului
Certificatului de utilitate publică
Publicat : 15.04.2011 în Monitorul Oficial Nr. 59-62     art Nr : 303
    În temeiul alin. (1) art. 31 şi alin. (1) art. 322 al Legii nr. 837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 153-156 BIS), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de Certificare, conform anexei nr.1;
    modelul Certificatului de utilitate publică, conform anexei nr.2;
    2. Hotărîrea Guvernului nr. 275 din 10 aprilie 2009 „Cu privire la modelele unice ale certificatului de înregistrare a organizaţiei necomerciale şi certificatului de stat” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 78-79, art. 331), se modifică după cum urmează:
    titlul hotărîrii va avea următorul cuprins:
    „Cu privire la modelul unic al certificatului de înregistrare a organizaţiei necomerciale”;
    punctul 1:
    la alineatul doi sintagma „nr.1” se exclude”
    alineatul trei se exclude;
    la punctul 5, cuvintele „şi certificatului de stat, eliberat de Comisia de certificare,” se exclud;
    la anexa nr.1, sintagma „nr.1” se exclude”;
    anexa nr.2 se exclude.
    3. Certificatele de stat eliberate pînă la momentul intrării în vigoare a prezentei hotărîri nu vor fi substituite.

    PRIM-MINISTRU                                                      Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul justiţiei                                                        Alexandru Tănase

    Nr. 266. Chişinău, 12 aprilie 2011.

    Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.266
din 12 aprilie 2011
REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea Comisiei de Certificare
I. Dispoziţii generale
    1. Comisia de Certificare (în continuare – Comisia) este un organ colegial, instituit pentru atribuirea statutului de utilitate publică asociaţiilor obşteşti, fundaţiilor şi instituţiilor private (în continuare – organizaţii necomerciale) în conformitate cu prevederile Legii nr. 837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti.
    2. Comisia activează pe lîngă Ministerul Justiţiei şi foloseşte sigiliul şi ştampila acestuia.
II. Atribuţiile Comisiei.
Drepturile şi obligaţiile membrilor
    3. Comisia are următoarele atribuţii:
    a) examinează rapoartele şi documentele organizaţiilor necomerciale care solicită statutul de utilitate publică;
    b) decide asupra acordării, respingerii sau retragerii statutului de utilitate publică organizaţiilor necomerciale;
    c)  eliberează certificatul de utilitate publică, sau refuză motivat eliberarea acestuia;
    d) informează Ministerul Justiţiei şi alte autorităţi competente despre organizaţiile  necomerciale cărora li s-a atribuit ori li s-a retras statutul de utilitate publică;
    e) efectuează controlul privind respectarea statutului de utilitate publică de către organizaţiile necomerciale;
    f) avertizează organizaţiile necomerciale de utilitate publică în cazul în care acestea încalcă legislaţia;
    g) primeşte şi examinează petiţii în problemele ce ţin de competenţa sa;
    h) elaborează reguli, formulare, instrucţiuni, recomandări şi modele de documente ce ţin de atribuirea statutului de utilitate publică şi le prezintă spre aprobare Ministerului Justiţiei, care le face publice;
    i) aprobă modelul raportului de activitate a organizaţiilor necomerciale de utilitate publică;
    j)  elaborează propuneri de modificare şi completare a actelor legislative şi normative privind activitatea organizaţiilor necomerciale cu statut de utilitate publică;
    k) instituie consilii consultative şi grupuri de experţi pentru analiza şi dezbaterea unor probleme ce ţin de activitatea organizaţiilor necomerciale de utilitate publică;
    l) publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe site-ul Ministerului Justiţiei, în termen de 3 luni după expirarea fiecărui an, raportul său de activitate pe anul expirat, precum şi lista actualizată a organizaţiilor necomerciale de utilitate publică;
    m) exercită şi alte atribuţii stabilite de lege şi de prezentul Regulament.
    4. Membrul Comisiei este în drept:
    a) să ia cunoştinţă de materialele prezentate Comisiei spre examinare şi a dosarului de bază a organizaţiei necomerciale, precum şi să participe la examinarea lor;
    b) să-şi expună argumentele, să facă demersuri şi să prezinte materiale suplimentare;
    c) să propună spre examinare probleme ce ţin de competenţa Comisiei;
    d) să participe la adoptarea deciziilor prin vot şi să-şi expună, după caz, opinia separată;
    e) să solicite de la organizaţiile necomerciale prezentarea informaţiei privind activitatea acestora.
    5. Membrul Comisiei este obligat:
    a) să-şi exercite atribuţiile în conformitate cu prevederile legale şi prezentul Regulament;
    b) să participe la şedinţele Comisiei;
    c) să participe la elaborarea deciziilor Comisiei.
III. Modul de organizare şi funcţionare a Comisiei
    6. Comisia este condusă de preşedinte, ales prin vot secret dintre membrii ei cu majoritatea voturilor acestora.
    7. Preşedintele Comisiei poate fi revocat la cererea unei treimi din numărul membrilor. Hotărîrea de revocare a preşedintelui Comisiei se adoptă cu votul secret al majorităţii simple din numărul total al membrilor.
    8. Preşedintele Comisiei are următoarele atribuţii:
    a) conduce lucrările Comisiei;
    b) reprezintă Comisia în relaţiile acesteia cu autorităţile publice;
    c) stabileşte data şi ora desfăşurării şedinţelor după consultarea membrilor;
    d) semnează deciziile Comisiei privind acordarea şi retragerea statutului de utilitate publică, privind amînarea examinării sau respingerea solicitării ce ţine de atribuirea statutului de utilitate publică;
    e) semnează şi eliberează certificatul de utilitate publică;
    9. În cazul lipsei temporare sau imposibilităţii de exercitare a atribuţiilor, preşedintele desemnează un membru al Comisiei, care va asigura interimatul.
    10. Comisia îşi desfăşoară activitatea în şedinţe ordinare cel puţin o dată pe lună. În caz de necesitate, Comisia se convoacă şi în şedinţe extraordinare. Şedinţele Comisiei sînt publice.
    11. Şedinţele Comisiei sînt deliberative, dacă la ele participă 2/3 din  membri.
    12. Comisia adoptă decizii cu votul majorităţii membrilor prezenţi. În caz de paritate de voturi se consideră că decizia nu a fost adoptată, iar examinarea cauzei se amînă. Deciziile Comisiei pot fi contestate în instanţa de contencios administrativ.
    13. Pentru examinarea dosarelor organizaţiilor necomerciale, ce solicită atribuirea statutului de utilitate publică, la fiecare şedinţă a Comisiei se numeşte cîte un raportor al dosarelor ce vor fi examinate la şedinţa următoare.
    14. Raportorul se numeşte, prin rotaţie, în ordine alfabetică. Pentru fiecare dosar raportorul întocmeşte un raport pe care îl prezintă spre aprobare Comisiei.
    15. Pînă la începerea examinării dosarului, membrul Comisiei este obligat să se autorecuze, dacă se află în conflict cu interesele organizaţiei necomerciale care solicită atribuirea statutului de utilitate publică.
    16. În cazul existenţei unor motive întemeiate, reprezentantul organizaţiei necomerciale care solicită atribuirea statutului de utilitate publică, poate cere recuzarea membrului Comisiei. Cererea de recuzare se examinează în cadrul Comisiei, care adoptă o decizie în acest sens.
    17. Lucrările şedinţei Comisiei sînt consemnate într-un proces-verbal, care conţine informaţii referitoare la prezenţa membrilor Comisiei şi a altor participanţi la şedinţă, conţinutul dezbaterilor, problemele puse la vot, rezultatele votării şi deciziile adoptate. Procesul-verbal se întocmeşte în termen de 5 zile de la desfăşurarea şedinţei şi se semnează de către preşedintele Comisiei şi de secretar.
    18. Ţinerea lucrărilor de secretariat ale Comisiei este asigurată de către Ministerul Justiţiei. Secretarul Comisiei se desemnează prin ordinul ministrului justiţiei.
    19. Secretarul are următoarele atribuţii:
    a) întocmeşte procesul-verbal al şedinţei;
    b) introduce informaţia cu privire la atribuirea sau retragerea certificatului de utilitate publică în Registrul de Stat al Organizaţiilor Necomerciale, şi o publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova şi pe site-ul Ministerului Justiţiei;
    c) publică pe site-ul Ministerului Justiţiei ora, data şi locul desfăşurării şedinţelor Comisiei şi anunţă membrii Comisiei şi persoanele invitate, inclusiv solicitanţii cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de data stabilită pentru şedinţă;
    d) primeşte şi expediază corespondenţa Comisiei;
    e) transmite în arhiva Ministerului Justiţiei toate dosarele închise şi documentele ce le vizează la indicaţia preşedintelui Comisiei;
    f) informează Ministerul Justiţiei şi alte autorităţi competente despre organizaţiile necomerciale cărora li s-a atribuit ori li s-a retras statutul de utilitate publică;
    g) exercită, la indicaţia preşedintelui, şi alte atribuţii ce ţin de activitatea Comisiei.
IV. Examinarea petiţiilor
    20. Petiţiile în problemele ce ţin de competenţa Comisiei se examinează, prin rotaţie, în ordine alfabetică, de membrii Comisiei.
    21. Preşedintele Comisei, în termen de 3 zile, numeşte următorul membru care va examina, va întocmi şi va prezenta răspunsul petiţiei la următoarea şedinţă a Comisiei pentru aprobare.
    22. Examinatorul, în termen de cel mult 15 de zile, va întocmi răspunsul la petiţie. În cazul unor petiţii complexe, cu acordul preşedintelui, poate prelungi termenul de examinare a petiţiei cu cel mult o lună, fapt despre care este informat petiţionarul.
    23. Răspunsul la petiţie, aprobat de către Comisie, se semnează de către preşedinte.
V. Controlul conformării la statutul de utilitate publică
    24. Controlul privind respectarea statutului de utilitate publică de către organizaţiile necomerciale se efectuează de Comisie, prin intermediul grupurilor de control.
    25. Comisia instituie grupuri de control din membrii săi, conform ordinii alfabetice, corespunzător modului de desemnare de către preşedinte, Guvern şi Parlament, şi din alţi specialişti în domeniu. Grupurile de control participă prin rotaţie la efectuarea controlului.
    26. Temei pentru efectuarea controlului pot servi sesizările şi adresările organelor de drept şi fiscale, petiţiile persoanelor fizice şi juridice privind încălcările comise de organizaţiile necomerciale de utilitate publică.
    27. În exercitarea funcţiilor de control, grupul de control este în drept:
    a) să solicite informaţii referitoare la activităţile organizaţiilor necomerciale ce ţin de statutul de utilitate publică;
    b) să ceară  explicaţii scrise organelor organizaţiilor necomerciale şi membrilor ei;
    c) să ceară şi să primească de la autorităţile publice informaţia necesară pentru control;
    d) să solicite organizaţiilor necomerciale copii de pe documente şi/sau, după caz, documentele în original;
    e) să asiste la activităţile organizaţiilor necomerciale;
    f) să pregătească proiectele de avertizare a organizaţiilor necomerciale care au încălcat legislaţia cu privire la statutul de utilitate publică.
    28. După efectuarea controlului, grupul de control  întocmeşte raportul privind rezultatele controlului efectuat, care se prezintă la şedinţa Comisiei pentru aprobare.
    29. În cazul depistării abaterilor de la cerinţele prevăzute la art. 30 şi 301 din Legea nr. 837-XIII din 17 mai 1996 cu privire la asociaţiile obşteşti, Comisia va avertiza organizaţia necomercială respectivă cu privire la abaterile depistate şi va cere înlăturarea acestora în cel mult 60 de zile.
    30. Dacă organizaţia necomercială avertizată nu înlătură, în termenul stabilit la pct.29, abaterile depistate, Comisia adoptă decizia de retragere a certificatului de utilitate publică.
 
    anexa nr.2