HGM744/2011
ID intern unic:  340458
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 744
din  03.10.2011
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la activitatea delegaţiei
Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control
Publicat : 07.10.2011 în Monitorul Oficial Nr. 166-169     art Nr : 818
    MODIDFICAT
   
HG1231 din 12.12.18, MO480-485/14.12.18 art.1310; în vigoare 14.12.18
    HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339
    HG126 din 24.02.12, MO42-45/02.03.12 art.154


    Pentru executarea prevederilor Acordului cu privire la principiile de reglementare paşnică a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, semnat de Republica Moldova şi Federaţia Rusă la 21 iulie 1992, în scopul asigurării unui regim sporit de securitate, precum şi al identificării modului de desfăşurare a activităţii delegaţiei Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la activitatea delegaţiei Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control (se anexează).
    2. Se statuează că membrii delegaţiei Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control şi experţii cu statut permanent beneficiază de înlesnirile prevăzute de legislaţia în vigoare privind protecţia socială a observatorilor militari şi a contingentului pentru regimul de încetare a focului şi securitate în zona de conflict.
    3. Ministerul Apărării, în temeiul propunerilor înaintate de conducătorul delegaţiei Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control, va asigura acoperirea cheltuielilor aferente activităţii delegaţiei Republicii Moldova în cadrul Comisiei Unificate de Control din contul mijloacelor aprobate prin legea bugetului de stat pe anul respectiv.
    4. Conducătorii autorităţilor publice centrale şi locale vor prezenta, în mod obligatoriu, informaţiile solicitate prin demersuri de către conducătorul delegaţiei Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control referitor la situaţia în zona de securitate, care se află sub controlul forţelor mixte de menţinere a păcii.
    5. Conducătorii autorităţilor administraţiei publice locale din zona de securitate vor aduce actele normative interne în conformitate cu prezenta Hotărîre. Toate acţiunile ce pot influenţa situaţia în zona de securitate se coordonează preventiv cu Comisia Unificată de Control.
    [Pct.6 abrogat prin HG1231 din 12.12.18, MO480-485/14.12.18 art.1310; în vigoare 14.12.18]
    7. Se abrogă:
    Hotărîrea Guvernului nr. 554 din 26 august 1992 „Cu privire la salariile suplimentare ale militarilor rezerviştilor încorporaţi în contingentul militar de asigurare a regimului de încetare a focului şi a securităţii în zona de conflict”;
    Hotărîrea Guvernului nr. 855 din 28 decembrie 1992 „Cu privire la introducerea unei completări în Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 26 august 1992 nr. 554.”.

    PRIM-MINISTRU                                                             Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru                                                              Eugen Carpov
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                                Valentina Buliga
    Ministrul apărării                                                               Vitalie Marinuţa
    Ministrul afacerilor interne                                               Alexei Roibu

    Nr. 744. Chişinău, 3 octombrie 2011.

Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului nr.744
din 3 octombrie 2011
REGULAMENT
cu privire la activitatea delegaţiei Republicii Moldova
în Comisia Unificată de Control

I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul cu privire la activitatea delegaţiei Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control (în continuare – Regulament) stabileşte principiile de formare, sarcinile de bază şi funcţiile delegaţiei Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control (în continuare – CUC).
    2. Delegaţia Republicii Moldova reprezintă interesele Republicii Moldova în Comisia Unificată de Control şi participă nemijlocit la realizarea Acordului cu privire la principiile de reglementare paşnică a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova, semnat de Republica Moldova şi Federaţia Rusă la 21 iulie 1992.
    3. Componenţa delegaţiei Republicii Moldova în CUC se aprobă prin hotărîre de Guvern.
    4. În activitatea sa, delegaţia Republicii Moldova în CUC se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, de legislaţia Republicii Moldova în vigoare, de Acordul cu privire la principiile de reglementare paşnică a conflictului armat din regiunea transnistreană a Republicii Moldova din 21 iulie 1992, de alte documente semnate de către părţi în procesul de negocieri ce vizează activitatea CUC, de Hotărîrea Guvernului nr.372 din 18 iunie 1993 „Cu privire la principiile de activitate şi protecţie socială a observatorilor militari şi contingentului pentru regimul de încetare a focului şi securitate în zona de conflict”, cu modificările ulterioare, de Hotărîrea Guvernului nr. 515 din 20 iunie 2010 „Cu privire la Comisia Unificată de Control din partea Republicii Moldova”, de alte hotărîri de Guvern privind problema vizată, precum şi de prezentul Regulament.
II. Structura şi componenţa delegaţiei Republicii Moldova în CUC
    5. Delegaţia Republicii Moldova în CUC este un organ fără personalitate juridică ce activează permanent, în scopul asigurării controlului asupra respectării regimului de încetare a focului, realizării înţelegerilor privind retragerea forţelor armate şi a altor formaţiuni, a tehnicii militare şi armamentului, monitorizării continue a situaţiei în zona de securitate, precum şi al contribuirii la reglementarea paşnică a conflictului şi prin mijloace politice.
    [Pct.5 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    6. În componenţa delegaţiei Republicii Moldova în CUC sînt incluşi: copreşedintele CUC, membrii CUC (inclusiv secretarul delegaţiei Republicii Moldova în CUC), experţi cu statut permanent şi alţi experţi din diferite domenii atraşi în activitatea CUC.
    [Pct.6 modificat prin HG126 din 24.02.12, MO42-45/02.03.12 art.154]
   
61. Pentru confirmarea statutului în cadrul delegației Republicii Moldova în CUC, membrilor și experților cu statut permanent li se eliberează legitimații.
    La încetarea mandatului în cadrul delegației, legitimația se transmite conducătorului delegației.
    [Pct.61 introdus prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    7. În scopul elucidării activităţii CUC şi difuzării (propagării) informaţiilor şi materialelor despre situaţia în zona de securitate, pot fi atraşi reprezentanţi ai mijloacelor de informare în masă, cărora li se va perfecta acreditarea respectivă.
    8. Pentru a asigura îndeplinirea prevederilor Acordului din 21 iulie 1992, delegaţiei Republicii Moldova în CUC i se atribuie în subordine operativă contingentul militar al forţelor pacificatoare ale Republicii Moldova (din componenţa Ministerului Apărării al Republicii Moldova), compus din comandament, statul major, observatori militari şi trei unităţi militare separate ale forţelor de menţinere a păcii.
    9. Delegaţia Republicii Moldova în CUC este alcătuită, de regulă, din 6 reprezentanţi desemnaţi de Guvernul Republicii Moldova, care, în baza prezentului Regulament, au statut de membri ai CUC, precum și din experți cu statut permanent, după cum urmează:
    [Pct.9 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    a) reprezentantul special al Guvernului împuternicit să coordoneze aspectele de pacificare în procesul de reglementare a conflictului;
    b) reprezentanții organului central de specialitate al administrației publice care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniul apărării;
    [Pct.9 lit.b) în redacția HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    c) reprezentanții organului central de specialitate al administrației publice care asigură realizarea politicii guvernamentale în domeniul ordinii şi securității publice, al combaterii criminalităţii, al managementului integrat al frontierei de stat, al gestionării fluxului migraţional, al situațiilor de urgență, al rezervelor materiale de stat şi de mobilizare;
    [Pct.9 lit.c) în redacția HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    d) reprezentanții organului de stat specializat în domeniul asigurării securității de stat;
    [Pct.9 lit.d) în redacția HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    e) reprezentanţi ai altor autorităţii ale administraţiei publice centrale sau locale cu atribuții aferente domeniului de competență al delegației Republicii Moldova în CUC.
    [Pct.9 lit.e) modificată prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    10. În componenţa delegaţiei Republicii Moldova în CUC sînt desemnate persoane cu funcţii de răspundere din cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale şi ale celor locale, la propunerea conducătorilor acestor autorităţi, în coordonare cu viceprim-ministrul responsabil de realizarea politicilor în domeniul de reintegrare a țării.
    [Pct.10 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    11. Reprezentantul special al Guvernului împuternicit să coordoneze aspectele de pacificare în procesul de reglementare a conflictului este desemnat în calitate de conducător al delegaţiei Republicii Moldova în CUC şi, concomitent, copreşedinte al CUC din partea Republicii Moldova.
    12. Conducătorul delegaţiei Republicii Moldova în CUC este responsabil de organizarea activităţii delegaţiei şi de dirijarea contingentului forţelor pacificatoare ale Republicii Moldova prin intermediul comandantului militar superior al contingentului de pacificatori din partea Republicii Moldova. În activitatea sa conducătorul delegaţiei Republicii Moldova în CUC este subordonat Guvernului, în special viceprim-ministrului responsabil de realizarea politicilor în domeniul de reintegrare a țării. În lipsa conducătorului delegaţiei Republicii Moldova în CUC, şedinţele CUC sînt prezidate de către unul din membrii delegaţiei desemnat de copreşedinte.
    [Pct.12 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    13. Conducătorul delegaţiei Republicii Moldova în CUC are dreptul:
    1) să solicite de la persoane cu funcţii de răspundere şi de la autorităţile publice informaţii în scris sau verbale privind circumstanţele unor situaţii ce urmează a fi clarificate în zona de securitate sau examinate în cadrul CUC;
    2) să înainteze demersuri către organele administraţiei publice privind soluţionarea problemelor legate de activitatea forţelor pacificatoare în zona de securitate;
    3) să întreprindă acţiuni orientate spre realizarea măsurilor de retragere a unităţilor militare şi a altor formaţiuni implicate în conflict, asigurarea statutului special al zonei de securitate, precum şi eficientizarea colaborării organelor de drept în zona de securitate;
    4) să asigure coordonarea activităţii grupelor de observatori militari ai contingentului militar al forţelor pacificatoare ale Republicii Moldova;
    5)  să efectueze conducerea operativă, prin intermediul comandamentului militar, a contingentului militar al forţelor pacificatoare, a grupelor de observatori militari, precum şi a organelor de drept în zona de securitate – prin intermediul conducerii Ministerului Afacerilor Interne şi a Procuraturii Generale;
    6) să ia decizii corespunzătoare funcţiilor şi sarcinilor ce ţin de competenţa CUC.
    14. Membrii delegaţiei Republicii Moldova în CUC reprezintă veriga de legătură între reprezentantul special al Guvernului împuternicit să coordoneze aspectele de pacificare în procesul de reglementare a conflictului şi conducătorul autorităţii publice centrale, al cărei reprezentant este desemnat în CUC.
    [Pct.14 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
   
141. Membrii și experții cu statut permanent își desfășoară activitatea în cadrul delegației prin participare la ședințe de lucru, la elaborarea documentelor și realizarea acțiunilor prevăzute de prezentul Regulament. Pe durata participării la activitățile delegației Republicii Moldova în CUC acestora li se mențin drepturile salariale și garanțiile juridice potrivit statutului de la locul permanent de muncă.
    [Pct.141 introdus prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    15. În caz de necesitate, pentru soluţionarea unor probleme specifice, în activitatea delegaţiei Republicii Moldova în CUC pot fi antrenaţi şi alţi experţi pe o perioadă determinată, ale căror candidaturi se coordonează cu conducătorul delegaţiei în baza ordinelor şi dispoziţiilor autorităţilor administraţiei publice sau instituţiilor pe care le reprezintă.
    [Pct.15 modificat prin HG126 din 24.02.12, MO42-45/02.03.12 art.154]
    16. În activitatea desfăşurată în cadrul CUC, membrii delegaţiei Republicii Moldova în CUC, experţii implicaţi, precum şi personalul tehnic, se subordonează şi îşi coordonează acţiunile cu conducătorul delegaţiei Republicii Moldova în CUC, prezentînd, în mod obligatoriu, conducătorilor autorităţilor administraţiei publice pe care le reprezintă dări de seamă privind activitatea  desfăşurată.
    17. Lucrările de secretariat, evidența legitimațiilor, precum şi asigurarea documentării activităţilor în cadrul CUC se efectuează de către secretarul delegaţiei, membru al CUC.
    [Pct.17 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
III. Principiile de activitate şi sarcinile delegaţiei
Republicii Moldova în CUC
    18. Sarcina de bază a delegaţiei Republicii Moldova în CUC este organizarea monitorizării situaţiei în zona de securitate şi adoptarea deciziilor, în bază de consens al părţilor, cu caracter preventiv, orientate spre menţinerea păcii şi a ordinii de drept în procesul de pacificare.
    19. Delegaţia Republicii Moldova în CUC reprezintă interesele Republicii Moldova şi acordă asistenţă multilaterală procesului de reglementare paşnică şi pe cale politică a conflictului în regiunea transnistreană a Republicii Moldova.
    20. Delegaţia Republicii Moldova în CUC, în conlucrare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, contribuie la soluţionarea problemelor ce ţin de asigurarea securităţii cetăţenilor, a păcii şi a ordinii de drept în zona de securitate.
    21. Delegaţia Republicii Moldova în CUC, în corespundere cu atribuţiile ce îi revin, coordonează activitatea contingentului forţelor de menţinere a păcii din partea Republicii Moldova şi observatorilor militari, dirijează activitatea organelor de drept în funcţie de specificul zonei de securitate.
    22. Membrii și experții cu statut permanent din cadrul delegaţiei Republicii Moldova în CUC trebuie să manifeste o atitudine obiectivă şi imparţială la reflectarea situaţiei create în zona de securitate şi pe teritoriile adiacente, să evalueze derularea evenimentelor şi situaţia în baza faptelor şi evenimentelor expuse în rapoartele Comandamentului Militar Unificat, informaţiilor şi datelor exacte, verificate şi prezentate de organele competente.
    [Pct.22 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    23. Conducîndu-se de deciziile adoptate în cadrul CUC, delegaţia Republicii Moldova participă la realizarea măsurilor orientate spre asigurarea păcii şi a ordinii de drept în zona de securitate, precum şi la clarificarea cauzelor şi circumstanţelor ce conduc la neîndeplinirea sau blocarea realizării acordurilor (înţelegerilor) adoptate anterior, la încălcarea prevederilor deciziilor luate în cadrul CUC, relevă şi înlătură cauzele şi condiţiile ce conduc la destabilizarea situaţiei în zona de securitate, întreprinde măsuri de cercetare, sub toate aspectele, a incidentelor în zona de responsabilitate, înaintează propuneri privind ameliorarea situaţiei, în caz de agravare a acesteia.
    24. În scopul realizării sarcinilor ce îi revin, membrii și experții cu statut permanent din cadrul delegaţiei Republicii Moldova în CUC colaborează permanent cu autorităţile administraţiei publice centrale şi cele locale şi au dreptul de acces fără impedimente la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, indiferent de forma lor de proprietate sau de organizare juridică, inclusiv la unităţile militare, amplasate în zona de securitate.
    [Pct.24 modificat prin HG300 din 04.04.18, MO113-120/06.04.18 art.339]
    25. Deciziile adoptate în baza consensului în CUC, orientate spre menţinerea păcii în zona de securitate, au caracter obligatoriu în zona de securitate şi pe teritoriile adiacente pentru toţi cetăţenii Republicii Moldova, autorităţile administraţiei publice centrale şi cele locale, organizaţiile obşteşti şi cele nonguvernamentale, alte instituţii.
    26. În vederea consolidării conlucrării organelor administraţiei publice pentru menţinerea păcii şi a ordinii de drept în zona de securitate, eficientizării conducerii forţelor de pacificare şi activităţii organelor de menţinere a ordinii de drept, delegaţia Republicii Moldova în CUC este în drept să facă recomandări conducătorilor autorităţilor administraţiei publice privind aspectul activităţii în zona de securitate.
    27. În scopul asigurării transparenţei activităţii sale, delegaţia Republicii Moldova în CUC  prezintă cu regularitate informaţii şi comunicate în mijloacele de informare în masă.