OMFC150/2011
ID intern unic:  341789
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 150
din  27.12.2011
privind modificarea şi completarea Instrucţiunii cu privire la evidenţa
contabilă în  instituţiile publice, aprobată prin Ordinul  ministrului
finanţelor nr.93 din 19 iulie 2010
Publicat : 06.01.2012 în Monitorul Oficial Nr. 1-6     art Nr : 1     Data intrarii in vigoare : 06.01.2012
    În legătură cu necesitatea reflectării în evidenţa contabilă a unor operaţiuni specifice instituţiilor publice,
ORDON:
    În Instrucţiunea “Cu privire la evidenţa contabilă în instituţiile publice”, aprobată prin Ordinul ministrului finanţelor nr.93 din 19 iulie 2010, se operează următoarele modificări şi completări.
    1. În secţiunea „Planul de conturi al evidenţei contabile privind executarea devizelor de cheltuieli ale instituţiilor bugetare”:
    1.1 Capitolul VIII „Cheltuieli” se completează cu subcontul 216 cu următoarea denumire „Cheltuieli din mijloacele fondurilor speciale pentru investiţii capitale şi procurarea utilajului”.
    1.2 Capitolul IX „Finanţări”, contul 23 „Finanţări”, denumirea  subcontului 238 “Alte mijloace pentru întreţinerea instituţiei” se modifică în: “Alte mijloace ”.
    1.3 Secţiunea „Conturi extrabilanţiere”, se introduce contul 21 cu următoarea denumire „Bunuri şi servicii recepţionate conform facturilor primite pentru obiectivele în curs de execuţie din cadrul proiectelor finanţate din surse externe”.
    2. În secţiunea „Evidenţa operaţiunilor privind executarea planurilor de cheltuieli”:
    2.1 Capitolul VIII „Cheltuieli”, contul 21”Alte cheltuieli”:
    2.1.1 În punctul 198, după subcontul 215 „Cheltuieli efective din contul mijloacelor obţinute din proiectele finanţate din surse externe” se introduce subcontul 216 „Cheltuieli din mijloacele fondurilor speciale pentru investiţii capitale şi procurarea utilajului”.
    2.1.2 Alineatul doi din punctul 207, sintagma
    „...subcontului 405” se modifică şi se expune în următoarea redacţie: „...subconturilor 405, 409 ,540, 550.”
    2.1.3 După punctul 204 de completat cu punctul 2041 cu următorul conţinut:
    2041. Subcontul 216 “Cheltuieli din mijloacele fondurilor speciale pentru investiţii capitale şi procurarea utilajului”. În acest subcont se ţine evidenţa cheltuielilor legate de construcţia şi reconstrucţia clădirilor, edificiilor din contul mijloacelor fondurilor speciale, indiferent de modul în care se efectuează lucrările de construcţie şi montare. Cu suma cheltuielilor efectuate se debitează subcontul 216 şi se creditează subcontul 150.
    Cheltuielile legate de obiectele finalizate şi date în exploatare pe parcursul anului se ţin la evidenţă în subcontul 216. La sfîrşitul anului aceste cheltuieli sînt trecute în debitul subcontului 235.
    Obiectele de construcţie finalizate şi date în exploatare în baza actelor de primire-predare se înregistrează în debitul subconturilor 010, 011 şi creditul subcontului 250.
    Cheltuielile privind obiectele de construcţie şi reconstrucţiile nefinalizate sau finalizate, dar care nu au fost date în exploatare, sînt trecute în anul următor.
    Evidenţa analitică a cheltuielilor din subcontul 216 pentru construcţiile executate în regie proprie se ţine în registrul f.nr.294 pe fiecare obiect aparte. Evidenţa cheltuielilor pentru construcţii realizate în regie de antrepriză se ţine în acest registru numai pe obiecte (fără repartizare pe elemente).
    Evidenţa lucrărilor de construcţie şi evidenţa lucrărilor de montare se ţin separat.
    2.2 În capitolul IX „Finanţări”:
    2.2.1 În  punctul 208 denumirea  subcontului 238 “Alte mijloace pentru întreţinerea instituţiei” se modifică în: “Alte mijloace ”.
    2.2.2 În punctul 212, primul alineat se modifică şi va avea următorul conţinut:
    „În subcontul 238 “Alte mijloace ” se ţine evidenţa mijloacelor primite din alte surse pentru alte activităţi ale instituţiei”.
    2.3 Capitolul XII „Venituri”, punctul 227, alineatul trei, sintagma „...subcontului 215” se modifică şi se expune în următoarea redacţie: „...subconturilor 215, 219.”
    2.4 În Capitolul XIII „Împrumuturi”, în punctul 233, contul 54 „Împrumuturi externe”, după alineatul 3 se introduce un alineat nou cu următorul conţinut:
    „La finele anului bugetar, prin operaţiuni de închidere anuală, împrumuturile externe obţinute de la organisme internaţionale se închid cu cheltuielile efective în limita mijloacelor utilizate prin debitarea subcontului 540 şi creditarea subconturilor 215, 219”.
    2.5 În secţiunea „Conturi extrabilanţiere”, în punctul 234:
    2.5.1 După contul 19 „Datorii privind împrumuturile externe obţinute de la organisme internaţionale”, se completează cu un cont nou, cu următorul conţinut:
    “21 „Bunuri şi servicii recepţionate conform facturilor primite pentru obiectivele în curs de execuţie din cadrul proiectelor finanţate din surse externe”.
    În acest cont se ţine evidenţa bunurilor şi serviciilor primite atît din ţară cît şi din străinătate pentru implementarea unor proiecte pînă la recepţia finală a lucrărilor.
    Cheltuielile legate de obiectivele finalizate şi date în exploatare în baza actelor de primire se înregistrează în contul 21 cu semnul „minus”, concomitent cu suma respectivă se majorează valoarea de bilanţ a mijloacelor fixe sau cota de participare în capitalul statutar a structurii, fondator al cărei este autoritatea publică, cu înscrierile corespunzătoare (debitul subconturilor 010, 135, 136 şi creditul subconturilor 250, 265).
    Evidenţa analitică a bunurilor şi serviciilor primite se va ţine în registrul f.nr.292 pe fiecare obiectiv aparte”.
    2.5.2 Contul extrabilanţier 30 „Cota-parte a garanţiilor emise de către Consiliile raionale, municipale, Comitetul executiv al unităţii teritoriale autonome cu statut juridic special pentru creditele preferenţiale”, fraza  „Pe măsura încheierii contractelor cu instituţiile financiare pentru acordarea creditelor preferenţiale se micşorează contul 30” se modifică şi va avea următorul conţinut:
     „Contul 30 se micşorează pe măsura acordării indemnizaţiei unice”.
    3. Anexa nr.3 „Modul de evidenţă a investiţiilor şi reparaţiilor capitale efectuate din diferite surse de finanţare” se completează cu un capitol nou, cu următorul conţinut:
 VII. FINANŢAREA INVESTIŢIILOR ŞI REPARAŢIILOR
CAPITALE DIN COMPONENTA “FONDURI SPECIALE”
    44. Finanţarea investiţiilor şi reparaţiilor capitale din componenta “Fonduri speciale” se efectuează în baza planului de finanţare, în care se indică codul obiectului şi denumirea acestuia.
    45. La primirea de la contractor a documentelor ce confirmă volumul lucrărilor îndeplinite, instituţiile bugetare întocmesc următoarele formule contabile:
    - pentru investiţii capitale
    Dt 216 „Cheltuieli din mijloacele fondurilor speciale pentru investiţii capitale şi procurarea utilajului”
    Ct 150 “Decontări cu furnizorii şi antreprenorii”
    - pentru reparaţii capitale
    Dt 214 “Cheltuieli din mijloacele fondurilor speciale”
    Ct 178 “Decontări cu diferiţi debitori şi creditori”,
    Concomitent,
    Dt 010 “Clădiri”
    Dt 011 “Construcţii speciale”
    Ct 250 “Fondul mijloacelor fixe”.
    Totodată, instituţiile bugetare urmează să transmită volumul de reparaţii capitale a mijloacelor fixe din componenta “Fonduri speciale” la componenta de bază al instituţiei respective, prin întocmirea următoarelor formule contabile:
    - componenta “Fonduri speciale”
    Dt 250 “Fondul mijloacelor fixe”
    Ct 010 “Clădiri”
    Ct 011 “Construcţii speciale”
    - componenta de bază
    Dt 010 “Clădiri”
    Dt 011 “Construcţii speciale”
    Ct 250 “Fondul mijloacelor fixe”
    46. La achitarea datoriilor pentru volumul de lucrări îndeplinite, instituţiile bugetare întocmesc următoarele formule contabile:
    - pentru investiţii capitale
    Dt 150 “Decontări cu furnizorii şi antreprenorii”
    Ct 113 “Contul curent al mijloacelor fondurilor speciale”
    - pentru reparaţii capitale
    Dt 178 “Decontări cu diferiţi debitori şi creditori”
    Ct 113 “Contul curent al mijloacelor fondurilor speciale”
    47. Volumul lucrărilor efectuate aferent investiţiilor capitale se reflectă în subcontul 216 „Cheltuieli din mijloacele fondurilor speciale pentru investiţii capitale şi procurarea utilajului”. Acest subcont este cumulativ pînă la darea în exploatare a obiectului de construcţii capitale şi la finele anului bugetar nu este supus procedurii de închidere anuală a conturilor contabile.
    48. Cheltuielile legate de obiectele finalizate şi date în exploatare pe parcursul anului se ţin la evidenţă în subcontul 216. La sfîrşitul anului aceste cheltuieli sînt trecute în debitul subcontului 235. Concomitent, se debitează subconturile 010, 011 şi se creditează subcontul 250.
    Totodată, instituţiile bugetare urmează să transmită volumul de investiţii capitale a mijloacelor fixe din componenta „Fonduri speciale” la componenta de bază a instituţiei respective, prin întocmirea următoarelor formule contabile:
    - componenta „Fonduri  speciale”
    Dt 250 “Fondul mijloacelor fixe”
    Ct 010 “Clădiri”
    Ct 011 “Construcţii speciale”
    - componenta de bază
    Dt 010 “Clădiri”
    Dt 011 “Construcţii speciale”
    Ct 250 “Fondul mijloacelor fixe”
    49. În cazul cînd obiectul de investiţii capitale este multianual, în formularul  nr.4-IFS “Raport privind  încasarea şi utilizarea mijloacelor fondului special conform clasificaţiei bugetare” în coloniţa “Cheltuieli efective” se reflectă numai volumul lucrărilor de investiţii capitale efectuat în anul bugetar în execuţie.
    4. În anexa 4 „Corespondenţa subconturilor privind operaţiile contabile de bază” :
    4.1 Punctele  94, 117, 121, 168, 184 se modifică în: 
94.

Încasarea valutei pentru executarea lucrărilor şi serviciilor

114
178,238, 400,
117.

Anularea cheltuielilor efectuate pe obiecte de construcţie finalizate şi date în exploatare ,

 
Concomitent,  
 
405,409,
540,550
 
010,011
219
 
 
250
121

Decontări definitive ale beneficiarului cu antreprenorul pentru obiectele de construcţie date în exploatare

203, 212, 216
150
168.
Reţinerea impozitelor pe venit şi a altor reţineri din onorar, indemnizaţii
189
173,182-188,
159
184

Anularea cheltuielilor efectuate din contul altor mijloace

 
238
200
    4.2 În capitolul VII „Decontări” se adaugă punctul 1711 cu următorul conţinut:
      1711

Virarea sumelor antreprenorului pentru lucrările executate în construcţiile capitale din contul mijloacelor fondurilor speciale

 
150
113
    4.3 În capitolul IX „Finanţări” se adaugă punctul 1861 cu următorul conţinut:
1861

Anularea cheltuielilor efectuate din contul mijloacelor fondurilor speciale pe obiectele de construcţie finalizate şi date în exploatare

 
235
216
    5. Prezentul ordin intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    MINISTRUL FINANŢELOR                               Veaceslav NEGRUŢA

    Nr. 150. Chişinău, 27 decembrie 2011