HGC500/2012 ID intern unic: 344036 Версия на русском | Fişa actului juridic |
Republica Moldova | |
GUVERNUL | |
HOTĂRÎRE
Nr. 500
din 06.07.2012 | |
cu privire la aprobarea modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 1450 din 24 decembrie 2007 | |
Publicat : 13.07.2012 în Monitorul Oficial Nr. 143-148 art Nr : 547 | |
În scopul realizării prevederilor Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 72-75, art. 230), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr. 1450 din 24 decembrie 2007 „Cu privire la unele măsuri de executare a Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit” (se anexează). PRIM-MINISTRU Vladimir FILAT Contrasemnează: Viceprim-ministru, ministrul economiei Valeriu Lazăr Ministrul finanţelor Veaceslav Negruţa Nr. 500. Chişinău, 6 iulie 2012. Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr.500 din 6 iulie 2012 Modificările şi completările
ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.1450 din 24 decembrie 2007 Hotărîrea Guvernului nr. 1450 din 24 decembrie 2007 „Cu privire la unele măsuri de executare a Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 203-206, art. 1493), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. În Hotărîre: la punctul 1 alineatul doi, după cuvintele „Membrii Consiliului care” se completează cu cuvintele „deţin funcţii de demnitate publică sau”. 2. Anexa nr.1 la Hotărîre: 1) la punctul 2, cuvintele „reglementarea şi supravegherea de stat a” se substituie cu cuvîntul „supravegherea”; 2) la punctul 3, textul „Codul privind conduita profesională a auditorilor şi contabililor”, aprobat prin ordinul ministrului finanţelor nr. 29 din 1 martie 2001 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr. 29-30, art. 91), standardele de audit, regulamentele privind practica de audit” se substituie cu cuvintele „Codul etic, standardele de audit”; 3) la punctele 6 şi 8, cuvîntul „doi” se substituie cu cuvîntul „trei”; 4) punctul 10: la litera a), cuvintele „şi regulamentelor privind practica de audit, Codului privind conduita profesională a auditorilor şi contabililor” se substituie cu cuvintele „ , Codului etic”; la litera b), cuvintele „standardelor naţionale de audit şi ale altor acte” se substituie cu cuvîntul „actelor”; la litera d), cuvîntul „procesul” se substituie cu cuvîntul „procesele”; litera h) va avea următorul cuprins: „h) adoptă decizii privind retragerea certificatelor de calificare ale auditorilor, suspendarea activităţii auditorilor;”; litera i) se completează în final cu cuvintele „ ,stagiarilor în activitatea de audit”; 5) punctul 11: la litera a), cuvîntul „executorii” se exclude; la litera e), după cuvintele „societăţilor de audit” se completează cu cuvintele „auditorii întreprinzători individuali şi societăţile de audit”; se completează cu o nouă literă, f), cu următorul cuprins: „f) să atragă specialişti cu un înalt nivel de calificare din domeniul economico-financiar sau juridic în vederea soluţionării problemelor aferente desfăşurării activităţii de audit.”; 6) la punctul 12 litera a) liniuţa trei, cuvîntul „rapoartele” se substituie cu cuvîntul „raportul”; 7) la punctul 14, cifra „2” se substituie cu cifra „3”; 8) la punctul 16, litera h) se completează în final cu cuvintele „ , organizaţiile, instituţiile cu instruire profesională continuă a auditorilor”; 9) la punctul 18 litera c), cuvintele „şi generalizarea” se exclud; 10) la punctul 26, cuvintele „preşedintele, vicepreşedintele şi” se substituie cu cuvintele „preşedinte/vicepreşedinte şi de”; 11) la punctul 32, după cuvintele „economico-financiar” se completează cu cuvintele „sau juridic”; 12) la punctul 33, după cuvintele „economico-financiar” se completează cu cuvintele „sau juridic”; 13) punctul 36: litera b) va avea următorul cuprins: „b) elaborează şi prezintă spre aprobare preşedintelui Consiliului fişa postului pentru specialiştii Serviciului;”; se completează cu literele g) şi h) cu următorul cuprins: „g) generalizează informaţia din rapoartele financiare anuale, informaţiile privind respectarea procedurilor de control al calităţii lucrărilor de audit şi din rapoartele privind transparenţa societăţii de audit, auditorului întreprinzător individual, în baza cărora întocmeşte un raport şi îl prezintă Consiliului spre examinare; h) întocmeşte şi prezintă spre examinare Consiliului raportul anual de activitate al acestuia;”; 3. Anexa nr. 2 la Hotărîre va avea următorul cuprins: „Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 1450 din 24 decembrie 2007 Componenţa nominală a Consiliului de supraveghere
a activităţii de audit de pe lîngă Ministerul Finanţelor BARBĂNEAGRA Victor - viceministru al finanţelor
TONU Natalia - şef adjunct al Direcţiei reglementarea contabilităţii şi auditului în sectorul corporativ, şef al Secţiei reglementarea contabilităţii în sectorul corporativ, Ministerul Finanţelor GRATE Ruslan - şef al Direcţiei control bancar şi monitorizare a activităţilor de prevenire şi combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului, Departamentul reglementare şi supraveghere bancară, Banca Naţională a Moldovei CEBOTARIOV Alina - director al Direcţiei generale plasamente colective şi microfinanţare, Comisia Naţională a Pieţei Financiare ŞTIRBU Vladimir - director al Direcţiei generale supraveghere asigurări, Comisia Naţională a Pieţei Financiare MANOLI Mihail - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra contabilitate şi audit, Academia de Studii Economice din Moldova STAHOVSCHI Ada - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra contabilitate şi audit, Academia de Studii Economice din Moldova ”. 4. Anexa nr.3 la Hotărîre:
1) la punctul 4, cuvintele „licenţierea unor genuri de activitate” se substituie cu cuvintele „reglementarea prin licenţiere a activităţii de întreprinzător”; 2) la punctul 5, cuvintele „eliberarea şi retragerea certificatului de calificare” şi cuvintele „suspendarea şi reluarea activităţii auditorului, eliberarea duplicatului certificatului de calificare” se exclud; 3) la punctul 11 litera a), cuvintele „fiecare disciplină” se substituie cu cuvintele „conferirea calităţii de auditor privind auditul general (în continuare – programul de examinare)”; 4) la punctul 13, după cuvîntul „responsabil” se completează cu cuvintele „de confidenţialitatea probelor şi codului de identificare a pretendentului, precum şi”; 5) punctul 14: la litera a), cuvîntul „licenţă” se substituie cu cuvintele „studii superioare complete”; la litera b), cuvintele „care poate fi acumulată pe parcursul perioadei de susţinere a examenelor,”, precum şi cuvîntul „ultimii” se exclud; 6) la punctul 23 litera f), propoziţia a doua se exclude; 7) la punctul 24, textul „în cazul în care acestea vor coincide cu disciplinele indicate în lista disciplinelor susţinute, anexată la certificat” se substituie cu cuvintele „în modul stabilit de Ministerul Finanţelor”; 8) la punctul 30, propoziţia a doua se exclude; 9) la punctul 31, cuvîntul „Guvern” se substituie cu sintagma „Legea nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit”; 10) la punctul 39 propoziţia a două, cuvîntul „Comisie” se substituie cu cuvintele „secretarul Comisiei”; 11) la punctul 42, cifra „4” se substituie cu cifra „3”; 12) la punctul 50, alineatul doi va avea următorul cuprins: „Pretendenţii vor fi înştiinţaţi despre rezultatele fiecărui examen în termen de 10 zile după data perfectării procesului-verbal privind evaluarea probelor. Înştiinţarea se va efectua de către secretar verbal şi în scris.”; 13) la punctul 51, după primul alineat se completează cu un nou alineat cu următorul cuprins: „Cererea de contestare depusă de pretendent va conţine argumentele de contestare a itemilor, care urmează a fi reverificaţi de către Comisie.”; 14) punctul 54: cuvintele „anexa nr.4” se substituie cu cuvintele „anexele nr.4 şi nr.7”; se completează cu un nou alineat cu următorul cuprins: „Înregistrarea numerelor certificatelor de calificare se efectuează în mod cronologic, separat pentru fiecare an de activitate a Comisiei într-un registru special. Numărul certificatului este format din 7 cifre, dintre care: două cifre – anul eliberării, două cifre – luna şi ultimele trei cifre reprezintă numărul de rînd al auditorului din registrul întocmit conform punctului 12 litera a) din prezentul Regulament.”; 15) la punctul 55, după cuvintele „s-a eliberat” se completează cu cuvintele „sau retras”, iar cuvintele „numărul şi data înregistrării lui” se substituie cu cuvintele „data eliberării acestuia”; 16) capitolul VII se exclude; 17) la punctul 68, textul „ ,după caz, dar nu mai rar de 2 ori pe an, şi se plasează pe pagina web a Ministerului Finanţelor” se substituie cu textul „anual, conform situaţiei de la 1 ianuarie, şi se plasează pe pagina web oficială a Ministerului Finanţelor la începutul fiecărui trimestru sau pe măsura survenirii modificărilor”; 18) capitolul IX se exclude; 19) punctul 76: primul alineat va avea următorul cuprins: „76. „Instruirea profesională continuă a auditorilor la nivel naţional se efectuează conform programului elaborat anual de către organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă pentru anul calendaristic următor, coordonat cu Ministerul Finanţelor şi aprobat de Ministerul Educaţiei pînă la 31 decembrie.”; la alineatul doi, textul „Programele vor conţine subiecte din disciplinele prevăzute la punctul 23 al prezentului Regulament” se substituie cu textul „Programul va conţine subiecte din disciplinele audit (minimum 20 de ore), contabilitate, management financiar şi drept”; după alineatul doi se completează cu două alineate cu următorul cuprins: „Organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă prezintă Ministerului Finanţelor pentru coordonare programul de instruire profesională continuă a auditorilor pînă la 1 noiembrie. Programul prezentat ulterior datei-limită nu va fi examinat şi coordonat. Programul de instruire profesională continuă a auditorilor coordonat de Ministerul Finanţelor se prezintă spre aprobare Ministerului Educaţiei pînă la 1 decembrie. Programul prezentat ulterior datei-limită nu va fi examinat şi aprobat.”; 20) se completează cu un nou punct, 761, cu următorul cuprins: „761. Organizaţiile şi instituţiile cu instruire profesională continuă a auditorilor care nu au coordonat şi aprobat programul de instruire în termenele stabilite la punctul 76 al prezentului Regulament, nu pot efectua instruirea profesională continuă a auditorilor conform prevederilor literei f) articolul 15 al Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit şi sînt radiate din Registrul organizaţiilor şi instituţiilor cu instruire profesională continuă. Instruirea profesională efectuată de către auditori la astfel de organizaţii şi instituţii se consideră nulă.”; 21) punctul 78: litera d) se exclude; la ultimul alineat după cuvîntul „Consiliului” se completează cu textul „ , nu mai tîrziu de 1 martie a anului ce urmează după anul pentru care se prezintă informaţia,” şi în continuare după text; 22) se completează cu un nou punct, 791,cu următorul cuprins: „791. Registrul organizaţiilor şi instituţiilor cu instruire profesională continuă a auditorilor cuprinde: a) numărul curent al înscrierii; b) denumirea organizaţiei, instituţiei cu instruire profesională; c) sediul şi numărul de telefon al organizaţiei, instituţiei cu instruire profesională; d) numele şi prenumele conducătorului. Înregistrarea organizaţiilor şi instituţiilor cu instruire profesională continuă în registru se efectuează în mod cronologic, separat pentru fiecare an calendaristic. Registrul organizaţiilor şi instituţiilor cu instruire profesională continuă a auditorilor se plasează pe pagina web oficială a Ministerului Finanţelor anual, conform situaţiei din 1 ianuarie, şi se actualizează pe măsura survenirii modificărilor.”. 5. Anexa nr. 4 la Hotărîre va avea următorul cuprins: „Anexa nr. 4
la Hotărîrea Guvernuluinr. 1450 din 24 decembrie 2007 COMPONENŢA NOMINALĂ
FOALEA Lidia - şef al Direcţiei reglementarea contabilităţii şi auditului a Comisiei de certificare de pe lîngă Ministerul Finanţelor în sectorul corporativ, Ministerul Finanţelor, preşedinte al Comisiei PALADI Valentina - conferenţiar universitar, Catedra analiza activităţii economico-financiare, Academia de Studii Economice din Moldova, vicepreşedinte al Comisiei CEMERTAN Silvia - şef al Secţiei reglementări în activitatea de audit a rapoartelor financiare, Ministerul Finanţelor, secretar al Comisiei CEBOTARENCO Parascovia - şef adjunct al Secţiei de asistenţă a contribuabililor din cadrul Direcţiei metodologia administrării fiscale, Inspectoratul Fiscal Principal de Stat BÎRCĂ Aliona - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra contabilitate, Academia de Studii Economice din Moldova HAREA Ruslan - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra contabilitate, Academia de Studii Economice din Moldova IACHIMOVSCHI Anatolie - doctor în economie, conferenţiar universitar, Catedra contabilitate şi audit, Academia de Studii Economice din Moldova PRODAN Natalia - conferenţiar universitar, Catedra analiza activităţii economico- financiare, Academia de Studii Economice din Moldova VLAICU Vlad - doctor în drept, conferenţiar universitar, Catedra drept al antreprenoriatului, prodecan al Facultăţii de Drept a Universităţii de Stat din Moldova MELNIC Radu - magistru în tehnologii informaţionale, lector superior, prodecan al Facultăţii Calculatoare, Informatică şi Microelectronică, Catedra automatică şi tehnologii informaţionale, Universitatea Tehnică a Moldovei”. |