HGA728/2012
ID intern unic:  344912
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 728
din  02.10.2012
cu privire la finanţarea în bază de cost standard per elev cu utilizarea
coeficienţilor de ajustare în modul stabilit de Guvern pentru instituţiile
de învăţămînt primar şi secundar general, finanţate din bugetele
unităţilor administrativ-teritoriale
Publicat : 05.10.2012 în Monitorul Oficial Nr. 209-211     art Nr : 786
    Abrogată din 01.01.15 prin HG868 din 08.10.14, MO319-324/24.10.14 art.930

    MODIFICAT
   
HG1048 din 23.12.13, MO304-310/27.12.13 art.1154

    În scopul implementării unei noi metodologii de finanţare în bază de cost standard per elev cu utilizarea coeficienţilor de ajustare în modul stabilit de Guvern pentru instituţiile de învăţămînt primar şi secundar general, în vederea sporirii eficienţei şi autonomiei financiare a acestora şi în temeiul articolului 9 alineatul (4) din Legea nr.435-XVI din 28 decembrie 2006 privind descentralizarea administrativă (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.29-31, art.91), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se acceptă propunerea Ministerului Educaţiei de implementare a noii metodologii de finanţare în bază de cost standard per elev cu utilizarea coeficienţilor de ajustare în modul stabilit de Guvern pentru instituţiile de învăţămînt primar şi secundar general, finanţate din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale.
    2. Noua metodologie va cuprinde întreg procesul bugetar pentru anii bugetari 2013 şi 2014 (elaborarea, aprobarea, executarea şi raportarea bugetului), în partea ce ţine de componenta de bază pentru instituţiile de învăţămînt primar şi secundar general finanţate din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale.
    3. Se aprobă:
    Regulamentul privind modul de aplicare a costului standard per elev pentru instituţiile de învăţămînt primar şi secundar general, finanţate din bugetele unităţilor adminstrativ-teritoriale, conform anexei nr. 1;
lista unităţilor administrativ-teritoriale implicate în implementarea noii metodologii de finanţare în bază de cost standard per elev cu utilizarea coeficienţilor de ajustare în modul stabilit de Guvern a instituţiilor de învăţămînt primar şi secundar general, conform anexei nr. 2.
    4. Se stabileşte că:
    a) pentru asigurarea finanţării instituţiilor de învăţămînt în bază de cost standard per elev, Ministerul Finanţelor prevede transferuri categoriale din bugetul de stat pe anii 2013 şi 2014, iar pentru prevenirea posibilei reduceri a bugetelor instituţiilor în legătură cu aplicarea formulei şi pentru stimularea raţionalizării reţelei de instituţii şi de clase – transferuri categoriale complementare;
    b) transferurile categoriale şi transferurile categoriale complementare se vor determina în condiţiile prevăzute de Regulamentul aprobat;
    c) începînd cu 1 ianuarie 2015 transferuri categoriale complementare nu se vor mai calcula;
    d) cheltuielile calculate în bază de cost standard per elev pentru fiecare instituţie de învăţămînt primar şi secundar general se vor lua în calcul integral la determinarea sumei alocaţiilor pentru fiecare instutuţie;
    e) cheltuielile calculate cu aplicarea costului standard per elev şi aprobate în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor de învăţămînt pe anii 2013 şi 2014 nu se pot modifica, cu excepţia cazurilor prevăzute de Regulamentul aprobat;
    f) unităţilor administrativ-teritoriale care, pînă la aplicarea costului standard per elev pentru instituţiile de învăţămînt, au beneficiat de coeficienţi de corectare a cheltuielilor medii pentru un locuitor, la stabilirea relaţiilor interbugetare li se păstrează valoarea coeficientului în expresie bănească din anul precedent, în mărime integrală în primul an de aplicare a formulei şi redus cu 50 % pentru al doilea an, iar pentru al treilea an nu se mai calculează;
    g) conducătorii instituţiilor de învăţămînt primar şi secundar general vor determina efectivul-limită al instituţiilor pe anii 2013 şi 2014, în limita mijloacelor aprobate.
    5. Ministerul Educaţiei în comun cu Ministerul Finanţelor:
    a) vor asigura integrarea noii metodologii în procesul bugetar pentru anii 2013 şi 2014;
    b) vor monitoriza desfăşurarea implementării noii metodologii de către toate unităţile administrativ teritoriale.
    6. Ministerul Educaţiei:
    a) va coordona realizarea implementării noii metodologii de finanţare în bază de cost standard per elev cu utilizarea coeficienţilor de ajustare în modul stabilit de Guvern pentru instituţiile de învăţămînt primar şi secundar general, finanţate din bugetele UAT;
    b) va acorda suportul consultativ necesar autorităţilor administraţiei publice locale şi instituţiilor de învăţămînt primar şi secundar general implicate în trecerea la noua metodologie de finanţare.
    7. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale implicate în trecerea la noua metodologie de finanţare:
    a) să asigure condiţiile necesare pentru implementarea noii metodologii;
    b) să întreprindă măsuri pentru consolidarea reţelei şcolare şi de clase pentru anii de studii 2012-2013, 2013-2014 şi 2014-2015;
    c) să elaboreze şi să aprobe, pînă la 30 noiembrie 2012, pentru unităţile administrativ-teritoriale specificate în anexa nr.2 la prezenta Hotărîre, Regulamentul privind repartizarea şi utilizarea mijloacelor din componenta raională;
    d) să acorde ajutor conducătorilor instituţiilor de învăţămînt la toate etapele procesului bugetar pentru anii 2013 şi 2014.
    8. Ministerul Educaţiei şi unităţile administrativ-teritoriale implicate în implementarea noii metodologii vor desemna, în ianuarie 2013, persoanele responsabile de pregătirea şi susţinerea tuturor actorilor din unitatea administrativ-teritorială implicaţi în acest proces, pentru a asigura durabilitatea trecerii treptate la finanţarea instituţiilor de învăţămînt primar şi secundar general cu aplicarea unei metodologii, în bază de cost standard per elev cu utilizarea coeficienţilor de ajustare în modul stabilit de Guvern.
    9. Se abrogă, cu începere de la 1 ianuarie 2013, Hotărîrea Guvernului nr.535 din 14 iulie 2011 „Cu privire la Proiectul pentru finanţarea pe bază de formulă a instituţiilor de învăţămînt primar şi secundar general, finanţate din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.118-121, art.608).

    PRIM-MINISTRU                                            Vladimir FILAT

    Contrasemnează:
    Ministrul educaţiei                                            Maia Sandu
    Ministrul finanţelor                                            Veaceslav Negruţa

    Nr. 728. Chişinău, 2 octombrie 2012.

 Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr. 728
din  2 octombrie 2012
REGULAMENT
privind modul de aplicare a costului standard per elev pentru
instituţiile de învăţămînt primar şi secundar general, finanţate
din bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
Capitolul I
Principii generale
    1. Prezentul Regulament stabileşte formula de finanţare (în continuare –formulă) a instituţiilor de învăţămînt primar şi secundar general din unităţile administrativ-teritoriale implicate în implementarea finanţării în bază de cost standard per elev, precum şi modul de aplicare a acesteia în procesul bugetar pe anii 2013 şi 2014 (elaborarea, aprobarea, executarea şi raportarea bugetului).
    2. Formula se aplică pentru următoarele instituţii de învăţămînt primar şi secundar general: şcoli primare-grădiniţe, şcoli primare, gimnazii şi licee (în continuare – instituţii).
   3. Formula se extinde asupra componentei de bază a bugetului şi cuprinde cheltuielile curente, inclusiv pentru serviciile de educaţie incluzivă, cu excepţia cheltuielilor pentru alimentaţie, activitatea grupelor de pregătire obligatorie a copiilor pentru şcoală şi condiţiile specifice de retribuire a muncii lucrătorilor unor instituţii din raioanele Căuşeni, Anenii Noi, Dubăsari, precum şi cheltuielile capitale, cu excepţia investiţiilor capitale.
    [Pct.3 în redacţia HG1048 din 23.12.13, MO304-310/27.12.13 art.1154]
    4. Formula este unică (unificată), însă are specificul său de aplicare la formarea bugetelor de diferite niveluri.
    5. În sensul prezentului Regulament, noţiunile utilizate se definesc după cum urmează:
    plafon – volumul cheltuielilor în baza cărora se elaborează proiectul de buget al noului an financiar pentru instituţiile de învăţămînt primar şi secundar general ce implementează noua metodologie;
    empiric – care se bazează pe date obţinute în urma prelucrării matematice a informaţiei deţinute;
    cheltuieli variabile – cheltuieli determinate convenţional de volumul serviciilor prestate, adică de numărul de elevi;
    cheltuieli fixe – cheltuieli nedeterminate convenţional de volumul serviciilor prestate, adică de numărul de elevi;
    şcoală mică – şcoală primară care are un număr egal sau mai mic de 41 de „elevi ponderaţi” şi gimnaziu care are un număr egal sau mai mic  de 91 de „elevi ponderaţi”;
    şcoală de mărime medie – instituţie care are un număr de elevi egal cu numărul ce revine în medie pe republică la o instituţie;
    şcoală mică ce nu poate fi închisă, deoarece va fi îngrădit accesul copiilor la educaţie – şcoală în apropierea căreia, într-o rază rezonabilă (de 10-15 km), nu există o altă şcoală similară (cu clase la aceleaşi trepte, cu locuri disponibile, cu aceeaşi limbă de predare);
    şcoală primară-grădiniţă – instituţie care are elevi în clasele primare (cl.I-IV) şi cel puţin o grupă de copii de grădiniţă (după caz, filială a şcolii de circumscripţie);
    transferuri categoriale – mijloace financiare, calculate în bază de cost standard per elev, alocate, cu titlu definitiv şi în sumă absolută, de la bugetul de stat la bugetele raionale, în scopul finanţării instituţiilor de învăţămînt;
    transferuri categoriale complementare – mijloace financiare alocate, cu titlu definitiv şi în sumă absolută, de la bugetul de stat la bugetele raionale, în scopul prevenirii posibilei reduceri a bugetelor instituţiilor în legătură cu aplicarea formulei şi în scopul stimulării procesului de raţionalizare a reţelei de instituţii de învăţămînt şi de clase.
Capitolul II
Aspectul general al formulei şi particularităţile aplicării
ei la diferite etape ale procesului bugetar
Secţiunea 1
Determinarea relaţiilor dintre bugetul de stat
şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale
    6. Formula se calculează în baza plafonului de cheltuieli (P), prevăzute la punctul 3 din prezentul Regulament, pe anii 2013 şi 2014, pentru toate instituţiile din republică, care se estimează în conformitate cu actele normative în vigoare.
    7. Pentru stabilirea relaţiilor dintre bugetul de stat şi bugetele unităţilor administrativ-teritoriale implicate în implementarea noii metodologii:
    1) Ministerul Finanţelor estimează, în modul stabilit, plafonul de cheltuieli, prevăzute la punctul 3 din prezentul Regulament, pentru toate instituţiile din republică şi separat pe fiecare unitate administrativ-teritorială şi le prezintă Ministerului Educaţiei, în scris şi în format electronic;
    2) în baza plafonului de cheltuieli pentru toate instituţiile din republică, Ministerul Educaţiei calculează, la nivel agregat, transferurile categoriale pentru fiecare unitate administrativ-teritorială;
    3) suma transferurilor categoriale pentru toate instituţiile unei unităţi administrativ-teritoriale se calculează cu aplicarea următoarei formule:
(1) C = A x N + B x S,
    unde:
    C – suma transferurilor categoriale pentru toate instituţiile unei unităţi administartiv-teritoriale;
    A – normativul valoric pentru un „elev ponderat”;
    N – numărul de „elevi ponderaţi” dintr-o unitate administrativ-teritorială concretă;
    B – normativul valoric pentru o instituţie;
    S – numărul de instituţii ale unei unităţi administartiv-teritoriale.
    Calcularea normativelor valorice A şi B se efectuează cu aplicarea următoarelor formule:
(2) A = P x WA/N
    şi
(3) B = P x WB/S,
    unde:
    P – plafonul cheltuielilor pentru toate instituţiile din republică;
    WA – ponderea normativului valoric A;
    WB – ponderea normativului valoric B,
    totodată WB = 1 – WA (unu minus WA);
    N – numărul “elevilor ponderaţi” în total pe republică;
    S – numărul instituţiilor în total pe republică.
    a) Ponderea fiecărui normativ valoric (WA şi WB)
    În formula de calculare pentru anii 2013 şi 2014, ponderea normativului valoric A (pentru cheltuielile variabile pentru un elev) sau WA este egală cu 0,80, iar cea a normativului valoric B (pentru cheltuielile fixe pentru o instituţie) sau WB constituie 0,20.
    b) Numărul „elevilor ponderaţi” (N)
    Numărul „elevilor ponderaţi” (N) pentru anii 2013 şi 2014 se determină pe toate instituţiile în baza datelor cu privire la numărul elevilor din grupele de clase 1-4, 5-9 şi 10-12, la sfîrşitul perioadei de gestiune (coloana 9), din raportul pe 9 luni ale anilor 2011 şi 2012, conform formularului nr.3R-BL „Raport privind îndeplinirea planului pe reţea, state şi contingente în instituţiile finanţate din bugetele locale”, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.142 din 25 octombrie 2010. Datele pe fiecare grupă de clase se înmulţesc la coeficienţii de ponderare pentru fiecare grupă.
    c) Modul de determinare a coeficienţilor de ponderare pentru calcularea numărului de „elevi ponderaţi”
    Coeficienţii de ponderare pentru calcularea numărului de „elevi ponderaţi” se stabilesc pornind de la indicatorii efectivi privind normele didactice depline la o clasă, pe treptele de educaţie, acceptînd drept bază (unitate) indicatorul pentru clasele 5-9. Pentru  implementarea formulei în anii 2013 şi 2014 se aplică următorii coeficienţi de ponderare a elevilor:
    0,75 – pentru elevii claselor 1-4;
    1,00 – pentru elevii claselor 5-9;
    1,22 – pentru elevii claselor 10-12.
    d) Numărul instituţiilor (S)
    Pentru stimularea raţionalizării reţelei de instituţii, în formulă se utilizează datele cu privire la numărul de instituţii la sfîrşitul perioadei de gestiune (coloana 9), din raportul pe 9 luni ale anului 2007 (luat în calcul la etapa lansării), potrivit formularului nr.3R-BL “Raport privind îndeplinirea planului pe reţea, state şi contingente în instituţiile finanţate din bugetele locale”, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.142 din 25 octombrie 2010.
    Datele privind numărul instituţiilor, în total pe republică şi pe fiecare unitate administrativ-teritorială, pe 9 luni ale anului 2007, şi al celor cu privire la numărul elevilor pe grupele de clase 1-4, 5-9 şi 10-12, în total pe republică şi pe fiecare unitate administrativ-teritorială, pe 9 luni ale anilor 2011 şi 2012, sînt prezentate Ministerului Educaţiei de către Ministerul Finanţelor, concomitent cu informaţia privitor la plafoane.
    4) Pentru prevenirea posibilei reduceri a bugetelor instituţiilor în legătură cu aplicarea unei noi metode de calcul şi de alocare a mijloacelor pentru finanţarea instituţiilor de învăţămînt, precum şi în scopul stimulării raţionalizării reţelei de instituţii şi de clase, Ministerul Educaţiei determină pentru unităţile administrativ-teritoriale respective transferuri categoriale complementare pentru anii bugetari 2013 şi 2014.
    Începînd cu ianuarie 2015, transferuri categoriale complementare nu se mai calculează.
    5) Transferurile categoriale complementare pentru instituţiile din unităţile administrativ-teritoriale, specificate în anexa nr. 2 la prezenta hotărîre, se calculează ca diferenţa dintre plafonul de cheltuieli estimat de Ministerul Finanţelor şi transferurile categoriale calculate în baza formulei (1), cu excepţia raioanelor-pilot Căuşeni şi Rîşcani, pentru care, începînd cu anul 2013, transferuri categoriale complementare nu se mai calculează.
    a) În cazul în care plafonul de cheltuieli estimat de Ministerul Finanţelor este mai mare decît transferurile categoriale calculate conform formulei (1), transferurile categoriale complementare se determină ca diferenţa dintre aceşti indicatori, la care se adaugă suma în mărime de 1,5 % din plafon.
    Pentru unităţile administrativ-teritoriale specificate în punctul 1 al anexei nr.2, cu excepţia raioanelor-pilot Căuşeni şi Rîşcani, pentru anul 2013, transferurile categoriale complementare urmează să constituie 50% din mărimea stabilită pentru anul 2012. Pentru unităţile administrativ-teritoriale specificate în punctul 2 al anexei nr.2, în 2014 transferurile categoriale complementare vor constitui 50 % din mărimea stabilită în 2013, iar pentru anul 2015 acestea nu se stabilesc.
    b) În cazul în care plafonul de cheltuieli pentru unităţile administrativ-teritoriale estimat de Ministerul Finanţelor este mai mic decît transferurile categoriale calculate în baza formulei (1), transferurile categoriale complementare se determină ca diferenţa dintre suma de 1,5 % din plafonul de cheltuieli ale unităţii administrativ-teritoriale estimat de Ministerul Finanţelor şi diferenţa dintre transferurile categoriale calculate prin formula (1) şi plafonul unităţii administrativ-teritoriale pe anul 2013.
    Transferurile categoriale complementare nu se vor calcula dacă diferenţa dintre transferurile categoriale calculate în baza formulei (1) şi plafonul de cheltuieli estimat de Ministerul Finanţelor va depăşi suma de 1,5 % din plafonul respectiv.
    c) Se interzice utilizarea transferurilor categoriale complementare pentru alte tipuri de instituţii atît din domeniul educaţiei, cît şi din alte domenii.
    6) După efectuarea calculelor conform subpunctelor 3) şi 5) ale punctului 7 din prezentul Regulament, Ministerul Educaţiei prezintă Ministerului Finanţelor, în termenele stabilite de acesta, în scris şi în format electronic:
    a) calculele normativului valoric pentru un „elev ponderat” (A);
    b) calculele normativului valoric pentru o instituţie (B);
    c) calculele transferurilor categoriale pentru toate instituţiile;
    d) calculele transferurilor categoriale complementare pentru fiecare unitate administrativ-teritorială.
    7) Unităţile administrativ-teritoriale, în baza datelor din Notele metodologice şi a formulei (1), estimează, într-o anexă separată, volumul cheltuielilor pentru toate instituţiile, de care se va ţine cont la elaborarea proiectului de buget pe anii 2013 şi 2014. Anexa respectivă, în componenţa proiectului de buget, se prezintă Ministerului Finanţelor, iar o copie a acesteia – Ministerului Educaţiei.
    8) Ministerul Finanţelor, la elaborarea proiectului legii bugetului de stat pe anii 2013 şi 2014, va prevedea, într-o poziţie distinctă, transferurile categoriale şi transferurile categoriale complementare.
Secţiunea a 2-a
Determinarea bugetelor la nivelul unităţilor
administrativ-teritoriale
    8. Volumul alocaţiilor pentru o instituţie concretă, în partea ce ţine de cheltuielile prevăzute la punctul 3 din prezentul Regulament, se determină prin următoarea formulă:
(4) V=(A x N + B) x K + R + I
    unde:
    V – volumul alocaţiilor pentru o instituţie concretă, în partea referitoare la cheltuielile prevăzute la punctul 3 din prezentul Regulament;
    A – normativul valoric pentru un “elev ponderat”;
    B – normativul valoric pentru o instituţie;
    N – numărul de “elevi ponderaţi” dintr-o instituţie concretă;
    K – coeficientul egal cu 0,93, care nu poate fi mai mic decît această valoare;
    R – alocaţii repartizate unei instituţii concrete din componenta raională;
    I – alocaţii repartizate unei instituţii concrete din fondul pentru educaţie incluzivă.
    1) Numărul de „elevi ponderaţi” (N)
    Numărul de „elevi ponderaţi” (N), pentru anii 2013 şi 2014, pe fiecare instituţie, se determină în baza datelor cu privire la numărul elevilor pe grupele de clase 1-4, 5-9 şi 10-12, la sfîrşitul perioadei de gestiune (coloana 9), din raportul pe 9 luni ale anilor 2012 şi 2013, potrivit formularului nr.3R-BL „Raport privind îndeplinirea planului pe reţea, state şi contingente în instituţiile finanţate din bugetele locale”, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr.142 din 25 octombrie 2010, sau pe baza documentelor primare care conţin date pentru completarea acestui raport. Datele pe fiecare grupă de clase se înmulţesc la coeficienţii de ponderare pentru fiecare grupă de clase.
    2) Coeficienţii de ponderare pentru calcularea numărului de „elevi ponderaţi”
    Pentru implementarea costului standard per elev în anii 2013 şi 2014, se aplică următorii coeficienţi de ponderare a elevilor:
    0,75 – pentru elevii claselor 1-4;
    1,00 – pentru elevii claselor 5-9;
    1,22 – pentru elevii claselor 10-12.
    3) Componenta raională (R)
    Componenta raională se formează din:
    a) transferuri categoriale complementare, aprobate bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale din bugetul de stat, în conformitate cu condiţiile prevăzute la subpunctul 5) al punctului 7 din prezentul Regulament;
    b) mijloace centralizate în mărime de maximum 5% din volumul transferurilor categoriale, calculate în baza formulei (1);
    c) economia formată ca urmare a raţionalizării reţelei de instituţii, calculată ca diferenţa dintre numărul instituţiilor, conform raportului pe 9 luni ale anului 2007, şi numărul instituţiilor, conform raportului pe 9 luni ale anilor 2012 şi 2013, înmulţită la normativul valoric pentru o instituţie (B), determinat prin formula (3);
    d) economia formată ca urmare a reducerii numărului de „elevi ponderaţi”, calculată ca diferenţa dintre numărul „elevilor ponderaţi”, conform raportului pe 9 luni ale anilor 2012, 2013, şi numărul „elevilor ponderaţi”, conform raportului pe 9 luni ale anilor 2011 şi 2012, înmulţită la normativul valoric pentru un „elev ponderat” (A), determinat prin formula (2);
    e) economia formată ca urmare a calculării alocaţiilor pentru instituţiile mici în baza formulelor (5) şi (6) de la nivelul raionului şi alocaţiilor calculate pentru aceste instituţii de către Ministerul Finanţelor în baza formulei (4);
    f) valoarea coeficientului în expresie bănească din anul precedent pentru unităţile administrativ-teritoriale care anterior au beneficiat de coeficienţi de corectare a cheltuielilor medii pentru un locuitor la stabilirea relaţiilor interbugetare.
    Componenta unităţii administrativ-teritoriale este destinată pentru repartizare instituţiilor unităţii administrativ-teritoriale, cu excepţia şcolilor mici, conform deciziei consiliului raional, la propunerea direcţiei generale învăţămînt, tineret şi sport, coordonată cu direcţia generală finanţe, în scopul protecţiei împotriva efectelor negative ale aplicării formulei, sporirii interesului pentru consolidarea reţelei, precum şi pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare ale unora, cum ar fi cele de transport (pentru transportarea elevilor), întreţinerea căminelor şi alte cheltuieli specifice ale unor instituţii concrete.
    De asemenea, componenta unităţii administrativ-teritoriale este destinată pentru acoperirea necesităţilor şcolilor mici, care nu pot fi închise, deoarece va fi îngrădit accesul copiilor la educaţie.
    Repartizarea şi utilizarea mijloacelor componentei raionale se stabilesc printr-un regulament, aprobat de consiliul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.
    4) Fondul pentru educaţie incluzivă (I)
    Fondul pentru educaţie incluzivă se formează din mijloace centralizate în mărime de maximum 2% din volumul transferurilor categoriale, calculate în baza formulei (1). Fondul pentru educaţie incluzivă este destinat pentru finanţarea serviciilor de suport la nivelul instituţiei, şi anume: cadrul didactic de sprijin şi centrul de resurse pentru educaţie incluzivă. Repartizarea şi utilizarea mijloacelor fondului pentru educaţie incluzivă se stabilesc printr-un regulament, aprobat de consiliul fiecărei unităţi administrativ-teritoriale.
    [Pct.8 modificat prin HG1048 din 23.12.13, MO304-310/27.12.13 art.1154]
    9. Volumul alocaţiilor pentru şcolile mici pe segmentul primar şi gimnazial se determină prin următoarele formule:
    Pentru şcolile primare, cu un număr egal sau mai mic de 41 de „elevi ponderaţi”:
(5) V= N x (N1 x A +B)/N1 x K,
    unde:
    V – volumul alocaţiilor pentru o instituţie concretă, în partea referitoare la cheltuielile prevăzute la punctul 3 din prezentul Regulament;
    N – numărul de „elevi ponderaţi” dintr-o instituţie concretă;
    N1 – pragul admis al numărului de elevi în instituţie, 41 de „elevi ponderaţi”;
    A – normativul valoric pentru un „elev ponderat”;
    B – normativul valoric pentru o instituţie;
    K – coeficientul egal cu 0,93, care nu poate fi mai mic decît această valoare.
    Pentru gimnazii cu un număr egal sau mai mic de 91 de „elevi ponderaţi”:
(6) V= N x (N2 x A + B)/N2 x K,
    unde:
    V – volumul alocaţiilor pentru o instituţie concretă, în partea referitoare la cheltuielile prevăzute la punctul 3 din prezentul Regulament;
    N – numărul de „elevi ponderaţi” dintr-o instituţie concretă;
    N2 – pragul admis al numărului de elevi în instituţie, 91 „elevi ponderaţi”;
    A – normativul valoric pentru un „elev ponderat”;
    B – normativul valoric pentru o instituţie;
    K – coeficientul egal cu 0,93, care nu poate fi mai mic decît această valoare.
    [Pct.9 modificat prin HG1048 din 23.12.13, MO304-310/27.12.13 art.1154]
    10. Direcţia generală finanţe, în comun cu direcţia generală învăţămînt, tineret şi sport, în baza formulelor (4), (5) şi (6), calculează volumul alocaţiilor pentru fiecare instituţie finanţată din bugetul unităţii administrativ-teritoriale.
Secţiunea a 3-a
Stabilirea alocaţiilor pentru instituţii
    11. La aprobarea bugetului unităţii administrativ-teritoriale pe anii 2013 şi 2014, consiliul stabileşte  volumul alocaţiilor pentru fiecare instituţie finanţată, calculate în baza formulelor (4), (5) şi (6) din prezentul Regulament.
    12. Suma alocaţiilor pentru şcoli primare-grădiniţe este alcătuită din două componente:
    a) pentru elevii claselor I-IV – conform formulei, ţinînd cont de numărul de elevi ponderaţi;
    b) pentru copiii grupelor de grădiniţă – în baza cheltuielilor medii stabilite pentru tipul respectiv de instituţie.
Secţiunea a 4-a
Rectificarea bugetelor unităţilor
administrativ-teritoriale şi ale instituţiilor
    13. Rectificarea bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale în anii 2013 şi 2014 se realizează în următoarele cazuri:
    a) modificarea plafoanelor de cheltuieli, estimate de Ministerul Finanţelor, conform prevederilor punctului 7 subpunctul 1) din prezentul Regulament;
    b) lichidarea instituţiei;
    c) schimbarea numărului de elevi ai instituţiilor cu 5 % şi mai mult în legătură cu transferul acestora de la o instituţie la alta.
Capitolul III
Elemente noi pentru extinderea autonomiei şcolare
    14. Conducătorii instituţiilor care implementează noua metodologie de finanţare au dreptul:
    a) să repartizeze, pe articole şi alineate ale Clasificaţiei bugetare, volumul cheltuielilor aprobat al instituţiei, cu confirmarea tuturor repartizărilor prin calcule relevante;
    b) în limita volumului de cheltuieli aprobat, calculat în baza formulelor (4), (5) şi (6) din prezentul Regulament, să repartizeze mijloacele pe articole privind cheltuielile capitale (procurarea mijloacelor fixe şi reparaţii capitale);
    c) să prezinte, în termenele stabilite, subdiviziunii financiare a unităţii administrativ-teritoriale propuneri de repartizare pe luni a volumului anual de cheltuieli pe toate articolele şi alineatele;
    d) să prezinte, în termenele stabilite, subdiviziunii financiare a unităţii administrativ-teritoriale propuneri de modificare a devizului de cheltuieli şi a planului de finanţare ale instituţiei, cu justificarea acestora prin calcule respective;
    e) în limita mijloacelor aprobate, să determine efectivul-limită al instituţiei pe anii 2013 şi 2014.
Capitolul IV
Executarea bugetelor, raportarea şi monitorizarea
    15. Executarea bugetelor de diferite niveluri, în condiţiile implementării costului standard per elev pentru instituţiile de învăţămînt, se reglementează de actele normative în vigoare.
    16. Transferurile categoriale şi transferurile categoriale complementare neutilizate pe parcursul unui an bugetar se recomandă a fi utilizate în anul următor în aceleaşi scopuri.
    17. Autorităţile administraţiei publice locale şi instituţiile de învăţămînt din aceste unităţi administrativ-teritoriale, în afară de rapoartele stabilite, prezintă Ministerului Educaţiei date suplimentare, conform unor indicatori, forme şi termene stabilite de acesta.
    18. Monitorizarea implementării costului standard per elev se efectuează la nivel central de Ministerul Educaţiei, în comun cu Ministerul Finanţelor, iar la nivel local – de direcţiile generale învăţămînt, tineret şi sport, în comun cu direcţiile generale finanţe ale unităţilor administrativ-teritoriale implicate.
    19. Rezultatele monitorizării se plasează pe pagina oficială a Ministerului Educaţiei.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 728
din 2 octombrie 2012
LISTA
unităţilor administrativ-teritoriale implicate în implementarea
noii metodologii de finanţare în bază de cost standard per elev
cu utilizarea coeficienţilor de ajustare în modul stabilit de
Guvern a instituţiilor de învăţămînt primar şi secundar general
    1. Extinderea implementării în anii bugetari 2013 şi 2014
    Căuşeni
    Rîşcani
    Criuleni
    Cantemir
    Călăraşi
    Nisporeni
    Ştefan Vodă
    Glodeni
    Leova
    Sîngerei
    Taraclia
    Mun. Bălţi
    Mun. Chişinău
    2. Începînd cu anul bugetar 2013
    Anenii Noi
    Basarabeasca
    Briceni
    Cahul
    Cimişlia
    Donduşeni
    Dubăsari
    Drochia
    Edineţ
    Floreşti
    Făleşti
    Hînceşti
    Ialoveni
    Orhei
    Ocniţa
    Rezina
    Soroca
    Străşeni
    Teleneşti
    Şoldăneşti
    Ungheni
    UTA Găgăuzia