HCNPFC50/7/2012
ID intern unic:  347822
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRÎRE Nr. 50/7
din  30.11.2012
privind modificarea şi completarea Regulamentului
cu privire la modul de determinare a uzurii în cazul
pagubelor produse la autovehicule, aprobat prin
Hotărîrea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare
nr.13/1 din 3 aprilie 2008
Publicat : 10.05.2013 în Monitorul Oficial Nr. 104-108     art Nr : 588
   ÎNREGISTRAT:
Ministerul Justiției
nr.916 din 3 mai 2013
______________ Oleg EFRIM


     În vederea executării prevederilor art.IV din Legea nr.94 din 26 aprilie 2012 „Pentru modificarea, completarea şi abrogarea unor acte legislative” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.149-154, art.484),
COMISIA NAŢIONALĂ A PIEŢEI FINANCIARE
HOTĂRĂŞTE:
    Regulamentul cu privire la modul de determinare a uzurii în cazul pagubelor produse la autovehicule, aprobat prin Hotărîrea Comisiei Naţionale a Pieţei Financiare nr.13/1 din 3 aprilie 2008 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2008, nr.90, art.274), înregistrată la Ministerul Justiţiei cu nr.573 din 15 mai 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) în tot textul Regulamentului cuvintele „coeficienţilor de uzură”, „coeficientului de uzură” şi/sau „coeficientul de uzură” se substituie prin cuvintele „gradul de uzură”;
    2) la punctul 1 după cuvintele „gradului de uzură a autovehiculului” se completează cu cuvintele „ , pieselor de schimb şi părţilor componente”, cuvîntul „deteriorat” se substituie prin cuvîntul „deteriorate”, cuvîntul „Regulamentului” se substituie prin cuvîntul „Regulament”, iar cuvintele „de către asigurători” se exclud;
    3) la punctul 2 cuvintele „piesele auto noi” se substituie prin cuvintele „piesele de schimb şi părţile componente”;
    4) punctul 3 se exclude;
    5) punctul 4 se modifică şi va avea următorul cuprins:
    „4. Pentru evitarea diferenţelor financiare dintre cuantumul despăgubirii de asigurare care urmează a fi stabilit de asigurător şi cuantumul pagubei real suportate de persoana păgubită, în procesul evaluării pagubei, atunci cînd este necesară înlocuirea pieselor de schimb şi părţilor componente, urmează a se conduce de regulile stabilite la art.1416 alin.(2) din Codului civil al Republicii Moldova, ţinînd cont de următoarele:
    1) paguba real suportată pentru autovehiculele cu o vechime de exploatare de pînă la 3 ani se determină conform:
    a) preţurilor practicate de unităţile de specialitate acceptate de părţi la piesele de schimb şi părţile componente originale noi (fabricate de producătorul de autovehicule sau sub controlul acestuia), fără deducerea uzurii (aplicarea gradului de uzură zero), cu condiţia că piesele de schimb şi părţile componente sînt procurate de la unitatea de specialitate acceptată de părţi sau autovehiculul este reparat de către unitatea de specialitate acceptată de părţi şi plata pentru piese de schimb şi/sau servicii se efectuează de către asigurător sau, în condiţiile legii, de către Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule direct la unitatea de specialitate, dacă părţile nu au convenit altfel referitor la modalitatea de plată, sau
    b) preţurilor practicate de unităţile de specialitate acceptate de părţi la piesele de schimb şi părţile componente noi fabricate în bază de licenţă (piese after market) sau preţurilor practicate de unităţile de specialitate acceptate de părţi la piesele de schimb şi părţile componente originale foste în folosinţă, care corespund cerinţelor tehnice şi de securitate rutieră, fără deducerea uzurii (aplicarea gradului de uzură zero), în cazul cînd despăgubirea este solicitată înainte de efectuarea reparaţiilor şi paguba este determinată de expertul independent, sau
    c) preţurilor la piesele de schimb şi părţile componente originale noi prevăzute în sistemele informaţionale de specialitate pentru evaluarea daunelor auto, cu deducerea uzurii, în cazul cînd despăgubirea este solicitată înainte de efectuarea reparaţiilor şi paguba este determinată de expertul independent. Stabilirea gradului de uzură, exprimat în %, se face în baza relaţiei U= (Psi-Pus)/Psi, unde U - gradul de uzură, Pus - preţul la piesele de schimb şi părţile componente noi fabricate în bază de licenţă (piese after market) disponibile, sau originale foste în folosinţă disponibile, de la unitatea de specialitate acceptată de părţi, Psi - preţul la aceleaşi piese de schimb şi părţi componente prevăzute în sistemele informaţionale de specialitate pentru evaluarea daunelor auto, totodată Pus <= Psi;
    2) paguba real suportată pentru autovehiculele cu o vechime de exploatare de 4 ani şi mai mult se determină conform pct.4 subpct.1 lit.b) sau lit.c), precum şi în cazul cînd despăgubirea este solicitată prin reparaţia autovehiculului la o unitate de specialitate acceptată de părţi;
    3) în cazul cînd piesele de schimb şi părţile componente noi fabricate în bază de licenţă (piese after market) sau piesele de schimb şi părţile componente originale foste în folosinţă nu sînt disponibile pe piaţa pieselor de schimb şi părţilor componente, paguba real suportată pentru autovehicule, indiferent de perioada de utilizare, se va determina conform preţului la piesele de schimb şi părţile componente originale noi fără deducerea uzurii (aplicarea gradului de uzură zero), cu condiţia că piesele de schimb şi părţile componente sînt procurate de la o unitate de specialitate acceptată de părţi sau autovehiculul este reparat de către o unitate de specialitate acceptată de părţi şi plata pentru piese de schimb şi/sau servicii se efectuează de către asigurător sau, în condiţiile legii, de către Biroul Naţional al Asigurătorilor de Autovehicule direct la unitatea de specialitate, dacă părţile nu au convenit altfel referitor la modalitatea de plată.”;
    6) în punctul 6, în ambele propoziţii, cuvintele „părţilor componente sau ale pieselor care se înlocuiesc” se exclud;
    7) în punctul 7 cuvintele „a părţilor componente sau ale pieselor care se înlocuiesc” se exclud;
    8) la punctul 10 cuvintele „a părţilor componente sau ale pieselor supuse înlocuirii” se exclud;
    9) la punctul 14 cuvintele „de către asigurător” se exclud;
    10) la pct.15 cuvintele „cele efectuate ca urmare a unor accidente sau a unor defecte de fabricaţie, pentru menţinerea sau îmbunătăţirea stării tehnice corespunzătoare a autovehiculului” se substituie prin cuvintele „cheltuielile pentru deservirea tehnică conform regulilor de exploatare”;
    11) punctele 16 şi 17 se exclud.

    VICEPREŞEDINTELE COMISIEI
    NAŢIONALE A PIEŢEI FINANCIARE                         Victor CAPTARI

    Nr. 50/7. Chişinău, 30 noiembrie 2012.