OMFC77/2013
ID intern unic:  348072
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL FINANŢELOR
ORDIN Nr. 77
din  22.05.2013
cu  privire la  aprobarea modificărilor şi completărilor
la Ordinul nr. 83 din 7 iulie 2011
Publicat : 31.05.2013 în Monitorul Oficial Nr. 119-121     art Nr : 796
    Întru executarea  prevederilor art.27 alin.(3) lit.a) al Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 72-75, art.230), cu modificările şi completările ulterioare şi a pct.32 al Regulamentului cu privire la certificarea auditorilor, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 1450 din 24 decembrie 2007 „Cu privire la unele măsuri de executare a Legii nr. 61-XVI din 16 martie 2007 privind activitatea de audit” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 203-206, art. 1493), cu modificările şi completările ulterioare,
ORDON:
    Se aprobă modificările şi completările la Programul de examinare pentru conferirea calităţii de auditor pentru auditul general (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.117, art.914), conform anexei.

    MINISTRUL FINANŢELOR                             Veaceslav NEGRUŢA

    Nr. 77. Chişinău, 22 mai 2013.


Anexă
la Ordinul ministrului finanţelor
nr. 77 din 22 mai 2013
MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
la Programul de examinare pentru conferirea calităţii
de auditor
pentru auditul general
    Programul de examinare pentru conferirea calităţii de auditor pentru auditul general, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 83 din 7 iulie 2011 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr. 117, art.914), se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. La Compartimentul „Auditul”:
    1) Tema 2 va avea următorul cuprins:
„Tema 2.  Reglementări şi  principii fundamentale
de etică profesională
    1. Cerinţele actelor legislative şi normative cu privire la principiile fundamentale  ale activităţii de audit.
    2. Prevederi generale şi structura Codului etic al profesioniştilor contabili emis de Consiliul pentru Standardele Internaţionale de Audit şi Asigurare.
    3. Cadrul conceptual privind identificarea, evaluarea şi abordarea ameninţărilor la adresa independenţei.
    4. Independenţa şi garanţiile de asigurare a acesteia în exercitarea profesiei de auditor.
    5. Respectarea confidenţialităţii informaţiei obţinute în timpul exercitării serviciilor profesionale.
    6. Măsuri de protecţie pentru a elimina sau reduce ameninţările la adresa conformităţii cu principiile fundamentale la un nivel acceptabil.
    7. Ameninţări la adresa conformităţii cu principiile fundamentale care sînt generate de nivelurile diferite ale onorariilor percepute, atunci cînd auditorul solicită noi misiuni prin publicitate sau alte tipuri de marketing, atunci cînd auditorului sau unui afin sau unei rude a acestuia i se oferă cadouri sau ospitalitate din partea unui client  sau  atunci cînd auditorul îşi asumă custodia lichidităţilor sau a altor active ale unui client.
    8. Preluarea unei misiuni de audit deţinute  de un alt auditor”;
    2) Tema 3 va avea următorul cuprins:
„Tema 3. Acceptarea unei misiuni de audit
    1. Condiţii preliminare pentru acceptarea unei misiuni de audit.
    2. Forma şi conţinutul scrisorii de misiune sau alte forme de acord scris privind exercitarea auditului.
    3. Convenirea asupra termenilor misiunii de audit şi documentarea acestora.
    4. Modificarea termenilor misiunii de audit şi acceptarea acestora.
    5. Reglementarea relaţiilor dintre societatea de audit, auditorul întreprinzător individual şi entitatea auditată în baza contractului de audit.
    6. Drepturile şi obligaţiile auditorului, societăţii de audit, auditorului întreprinzător individual şi a entităţii auditate”;
    3)  Tema 5 va avea următorul cuprins:
„Tema 5. Controlul calităţii lucrărilor de audit
    1. Responsabilitatea conducerii societăţii de audit, auditorului întreprinzător individual privind calitatea lucrărilor de audit.
    2. Elaborarea, aprobarea şi documentarea politicilor şi procedurilor de control al calităţii lucrărilor de audit de către societatea de audit, auditorul întreprinzător individual.
    3. Politica şi procedurile de control al calităţii referitor la cerinţele relevante de etică, inclusiv independenţa.
    4. Politica şi procedurile de control al calităţii referitor la acceptarea şi continuarea relaţiilor cu clienţii şi a misiunilor specifice.
    5. Politica şi procedurile de control al calităţii privind asigurarea misiunilor de audit cu personal competent.
    6. Politica şi procedurile de control al calităţii privind asigurarea realizării misiunilor.
    7. Procesul de monitorizare a politicilor şi procedurilor de control al calităţii lucrărilor de audit.
    8. Conţinutul Informaţiei privind respectarea procedurilor de control al calităţii lucrărilor de audit, prezentate de către societatea de audit, auditorul întreprinzător individual Consiliului de supraveghere a activităţii de audit”;
    4) Tema 6 va avea următorul cuprins:
„Tema 6. Planificarea auditului situaţiilor financiare
    1. Rolul şi plasarea în timp a planificării auditului.
    2. Implicarea membrilor echipei misiunii în planificarea auditului.
    3. Necesitatea efectuării activităţilor preliminare la începerea misiunii de audit.
    4. Activităţi de stabilire a strategiei generale de audit şi de elaborare a planului de audit.
    5. Modificarea strategiei generale de audit şi a planului de audit.
    6. Determinarea şi utilizarea pragului de semnificaţie la etapa planificării auditului.
    7. Identificarea şi evaluarea riscurilor în procesul planificării auditului.
    8. Evaluarea impactului legilor şi reglementărilor specifice clientului la etapa planificării auditului.
    9. Evaluarea capacităţii clientului de a-şi continua activitatea la etapa planificării auditului.
    10. Identificarea şi evaluarea riscurilor de denaturare semnificativă.
    11. Documentarea strategiei generale de audit şi a planului de audit”;
    5) Tema 7 va avea următorul cuprins:
„Tema 7. Documentaţia de audit
    1. Natura şi scopurile documentaţiei de audit.
    2. Documentarea procedurilor de audit efectuate şi a probelor de audit obţinute.
    3. Documentarea aspectelor şi raţionamentelor profesionale semnificative.
    4. Documentarea aspectelor ce apar ulterior datei raportului auditorului.
    5. Alcătuirea dosarului final de audit.
    6. Revizuirea documentaţiei de audit.
    7. Confidenţialitatea, păstrarea şi dreptul de proprietate asupra documentaţiei de audit”;
    6) Tema 8 va avea următorul cuprins:
„Tema 8. Responsabilităţile auditorului şi ale entităţii
auditate privind frauda şi neconformitatea cu legea şi
reglementările

    1. Delimitări conceptuale a noţiunilor de fraudă şi eroare.
    2. Responsabilitatea conducerii entităţii auditate şi ale auditorului pentru a preveni şi detecta frauda şi eroarea.
    3. Comunicarea auditorului cu conducerea şi persoanele însărcinate cu guvernanţa, obţinerea declaraţiilor scrise privind prevenirea şi detectarea fraudei.
    4. Responsabilitatea auditorului privind identificarea şi evaluarea riscurilor de denaturare semnificativă ca urmare a fraudei.
    5. Răspunsurile auditorului la riscurile evaluate de denaturare semnificativă ca urmare a fraudei.
    6. Responsabilitatea auditorului de a raporta faptele  sau suspiciunile de fraudă unei părţi din afara entităţii.
    7. Discuţii în cadrul echipei misiunii de audit a susceptibilităţii denaturării situaţiilor financiare ca urmare a fraudei.
    8. Proceduri de evaluare a riscului.
    9. Identificarea şi evaluarea riscurilor de denaturare semnificativă ca urmare a fraudei.
    10. Răspunsuri la riscurile evaluate de denaturare semnificativă ca urmare a fraudei.
    11. Imposibilitatea continuării misiunii de audit de către auditor”;
    7) Tema 9 va avea următorul cuprins:
„Tema 9. Obţinerea probelor de audit în procesul
executării misiunii de audit
    1. Suficienţa şi gradul de adecvare al probelor de audit.
    2. Relevanţa şi credibilitatea informaţiilor utilizate drept probe de audit.
    3. Obţinerea probelor de audit prin intermediul procedurilor de evaluare a riscului.
    4. Selectarea elementelor de testat pentru obţinerea probelor de audit.
    5. Proceduri de fond pentru obţinerea probelor de audit.
    6. Surse de obţinere a probelor de audit.
    7. Obţinerea probelor de audit referitor la anumite posturi din situaţiile financiare (investiţii, stocuri) şi la litigii şi pretenţii cu influenţă semnificativă asupra situaţiilor financiare.
    8. Utilizarea confirmărilor externe în calitate de procedură de obţinere a probelor de audit.
    9. Natura şi amploarea procedurilor de audit necesare obţinerii probelor de audit privind soldurile iniţiale.
    10. Aplicarea procedurilor analitice în calitate de proceduri de fond pentru obţinerea probelor de audit.
    11. Obţinerea probelor de audit cu privire la estimările contabile şi evenimentele ulterioare.
    12.  Probe de audit privind prezumţia de continuitate a activităţii.
    13. Utilizarea în calitate de probe de audit a declaraţiilor scrise ale conducerii şi ale persoanelor însărcinate cu guvernanţa”;
    8) La Nota* de la Tema 10, cuvintele  „planul şi programul” se substituie cu cuvintele „strategia generală de audit şi planul”, iar cuvintele „documentele de lucru” se substituie cu cuvintele „documentaţia de audit”;
    9) Tema 11:
    1. Se completează în final cu punctul 9 cu următorul conţinut:
    „9.Auditul rezultatelor din alte activităţi”.
    2. Nota*  va avea următorul cuprins:
    „* Actele normative ce reglementează obiectul auditului, strategia generală de audit şi planul de audit, evaluarea riscurilor de denaturare semnificativă, înţelegerea şi testarea controlului intern, utilizarea procedurilor de fond, selectarea elementelor de testat pentru obţinerea probelor de audit, documentarea aspectelor şi raţionamentelor profesionale semnificative”;
    10) Tema 12 va avea următorul cuprins:
„Tema 12. Tipurile rapoartelor emise de auditor
    1. Forma şi  conţinutul raportului auditorului privind  auditul situaţiilor financiare.
    2. Forma şi conţinutul raportului auditorului atunci cînd opinia este modificată.
    3. Paragrafele de observaţii şi paragrafele explicative din raportul auditorului.
    4. Conţinutul raportului auditorului asupra situaţiilor financiare individuale şi asupra unui element specific al unei situaţii financiare.
    5. Conţinutul raportului  asupra examinării informaţiilor financiare prognozate.
    6. Raportul asupra unei revizuiri a situaţiilor financiare.
    7. Raportul de revizuire a situaţiilor financiare interimare.
    8. Conţinutul raportului privind misiunile de asigurare, altele decît auditurile sau revizuirile informaţiilor financiare istorice.
    9. Conţinutul raportului asupra unei misiuni efectuate pe baza procedurilor convenite.
    10. Raportul auditorului cu privire la situaţiile financiare cu scop special.
    11. Conţinutul raportului asupra misiunii de compilare a situaţiilor financiare.
    12. Raportul auditorului cu privire la conformitatea cu Standardele Internaţionale de Raportare Financiară”.
    2. La Compartimentul „Contabilitatea financiară”:
    1) Se completează în final cu Tema 17 cu următorul cuprins:
    „Tema 17.  Standardele Internaţionale de
Raportare Financiară (S.I.R.F.)

    1. Modul de aplicare a S.I.R.F. Categoriile de entităţi care ţin contabilitatea şi întocmesc situaţiile financiare conform S.I.R.F. Tranziţia de la Standardele Naţionale de Contabilitate  la S.I.R.F.
    2. Prezentarea situaţiilor financiare, structura acestora şi cerinţe minime privind conţinutul lor.
    3. Contabilitatea stocurilor.
    4. Particularităţile contabilităţii imobilizărilor corporale şi necorporale.
    5. Contabilitatea deprecierii activelor.
    6. Criteriile de recunoaştere şi evaluare a provizioanelor, datoriilor contingente şi activelor contingente. Contabilitatea acestora.
    7. Recunoaşterea, evaluarea şi prezentarea informaţiilor aferente investiţiilor imobiliare.
    8. Contabilitatea investiţiilor în entităţile asociate.
    9. Contabilitatea costurilor îndatorării.
    10. Contabilitatea subvenţiilor guvernamentale şi prezentarea informaţiilor legate de asistenţa guvernamentală.
    11. Contabilitatea impozitului pe profit.
    12. Contabilitatea contractelor de leasing.
    13. Contabilitatea contractelor de construcţii”.