HGC410/2013
ID intern unic:  348357
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 410
din  19.06.2013
cu privire la modificarea şi completarea
Hotărîrii Guvernului nr.690 din 13 noiembrie 2009
Publicat : 21.06.2013 în Monitorul Oficial Nr. 130-134     art Nr : 472
    În temeiul art.20 pct.2) din Legea nr.64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.131-133, art.1018), cu modificările şi completările ulterioare, şi art.14, art.26 alin.(2) lit.l) şi alin.(3), art.30 alin.(4), art.32, art.33 alin.(3) din Legea nr.98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art.537), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă modificările şi completările ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.690 din 13 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (se anexează).

    PRIM-MINISTRU                                          Iurie LEANCĂ
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                         Valeriu Lazăr

    Nr. 410. Chişinău, 19 iunie 2013.

Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului nr. 410
din 19 iunie 2013

MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.690 din 13 noiembrie 2009
    Hotărîrea Guvernului nr.690 din 13 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei, structurii şi efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr.166-168, art.768), cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) în hotărîre:
    a) la punctul 1, cuvintele „instituţiilor aflate în subordine şi monitorizate de Ministerul” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative din subordinea şi monitorizarea Ministerului”, iar cuvintele „instituţiilor în coordonarea Ministerului Economiei” se substituie prin cuvintele „instituţiilor publice în care Ministerul Economiei are calitatea de fondator”;
    b) la punctul 2, cifra „166” se substituie prin cifra „163”;
    2) în anexa nr.1:
    a)  la punctul 3, cuvintele „funcţionează organe publice de specialitate, instituţii şi organizaţii” se substituie prin cuvintele „pot fi create autorităţi administrative”;
    b) la punctul 6, subpunctul 49) se completează în final cu cuvintele „şi securităţii industriale”;
    c) punctul 7:
    la litera b) subpunctul 12), cuvintele „instituţiile subordonate şi în coordonare” se substituie prin cuvintele „autorităţile administrative din subordine şi instituţiile publice în care Ministerul are calitatea de fondator”;
    la litera j):
    subpunctul 6) va avea următorul cuprins:
    „6) asigură supravegherea respectării de către Institutul Naţional de Standardizare a condiţiilor şi cerinţelor stabilite pentru organismul naţional de standardizare”;
    subpunctul 7) se exclude;
    se completează cu subpunctul 81) cu următorul cuprins:
    „81) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al Institutului Naţional de Standardizare”;
    la litera k):
    subpunctul 1) va avea următorul cuprins:
    „1) elaborează politica statului în domeniul acreditării şi evaluării conformităţii”;
    la subpunctul 2), cuvintele „ , inclusiv reguli şi proceduri de evaluare periodică a produselor certificate, de evaluare periodică a organismelor de evaluare a conformităţii desemnate şi notificate pentru activitate” se exclud;
    la subpunctul 4), cuvintele „procesul de acreditare a organismelor de evaluare a conformităţii şi coordonează” se exclud;
    subpunctele 5) şi 7) vor avea următorul cuprins:
    „5) recunoaşte organismele de evaluare a conformităţii pentru activităţi în domeniul reglementat”;
    „7) aprobă lista standardelor de referinţă, care stabilesc criterii pentru competenţa organismului naţional de acreditare şi organismele de evaluare a conformităţii”;
    se completează cu subpunctul 8) cu următorul cuprins:
    „8) aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli al Centrului Naţional de Acreditare”;
    la litera l), subpunctul 8) se exclude;
    la litera m):
    subpunctele 2)-5) vor avea următorul cuprins:
    „2) elaborează şi promovează documente de politici şi proiecte de acte legislative în domeniul securităţii industriale şi aprobă proiecte de documente normativ-tehnice, care stabilesc norme şi reguli de exploatare în siguranţă a obiectelor industriale periculoase;
    3) monitorizează activităţile în domeniul securităţii industriale;
    4) monitorizează gestionarea Registrului de stat al obiectelor industriale periculoase;
    5) propune modificări şi/sau completări la Nomenclatorul obiectelor industriale periculoase şi al producţiilor, instalaţiilor, utilajelor, tehnologiilor utilizate la obiectul industrial periculos”;
    se completează cu subpunctul 7) cu următorul cuprins:
    „7) recunoaşte echivalarea documentelor normativ-tehnice naţionale în domeniul securităţii industriale cu cele ale altor state”;
    d) punctul 8:
    la primul alineat, cuvintele „instituţiilor aflate în subordine şi coordonare” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative din subordinea Ministerului şi instituţiilor publice în care acesta are calitatea de fondator”;
    litera d):
    la subpunctele 8) şi 9), cuvintele „autorizaţii tehnice unice” se substitue prin cuvîntul „demersul”;
    se completează cu subpunctul 10) cu următorul cuprins:
    „10) instituie şi gestionează Registrul de stat al obiectelor industriale periculoase”;
    se completează cu literele i) şi j) cu următorul cuprins:
    „i) prin intermediul Institutului Naţional de Standardizare:
    1) implementează politica statului în domeniul standardizării;
    2) asigură existenţa standardelor naţionale ca documente de referinţă pentru evaluarea conformităţii produselor şi serviciilor cu destinaţia lor;
    3) asigură menţinerea şi îmbunătăţirea continuă a sistemului naţional de standardizare;
    4) monitorizează utilizarea corectă şi conform destinaţiei a standardelor;
    5) elaborează şi aprobă standardele naţionale în baza consensului părţilor interesate, în conformitate cu codurile de bună practică în domeniul standardizării;
    6) asigură protecţia intereselor economice ale consumatorilor şi ale statului prin monitorizarea indicării caracteristicilor de calitate în cazul produselor şi serviciilor, a caracterului inofensiv al acestora pentru viaţa, sănătatea, ereditatea şi securitatea oamenilor, pentru bunurile materiale, regnul animal şi cel vegetal, pentru mediul ambiant;
    7) asigură interschimbabilitatea, compatibilitatea tehnică şi informaţională a produselor;
    8) facilitează perfectarea continuă a calificării experţilor în domeniul standardizării;
    j) prin intermediul Institutului Naţional de Metrologie:
    1) implementează politica statului în domeniul metrologiei, prin asigurarea uniformităţii, legalităţii, exactităţii şi trasabilităţii măsurărilor în Republica Moldova, pentru protejarea societăţii împotriva efectelor negative ale măsurărilor incorecte sau false şi creşterea credibilităţii la nivel naţional, regional şi internaţional a rezultatelor măsurărilor efectuate în ţară;
    2) elaborează propuneri şi realizează proiecte de cercetare, naţionale şi internaţionale, în domeniul metrologiei, pentru perfecţionarea şi dezvoltarea Bazei Naţionale de Etaloane, precum şi a echipamentelor aferente acesteia, în scopul asigurării nivelului de exactitate necesar;
    3) asigură revizuirea periodică a necesităţilor din domeniu, ce ţin de perfecţionarea etaloanelor şi transmiterea unităţilor de măsurare legală;
    4) participă la revizuirea Listei oficiale a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal;
    5) asigură elaborarea reglementărilor de metrologie legală armonizate cu practica internaţională şi regională;
    6) participă la forurile şi şedinţele organizaţiilor internaţionale şi regionale în domeniul metrologiei;
    7) asigură realizarea acordurilor încheiate cu alte ţări privind recunoaşterea reciprocă a rezultatelor aprobării de model, rezultatelor verificărilor metrologice, competenţei tehnice a laboratoarelor de verificări, încercări şi etalonări ale mijloacelor de măsurare şi ale materialelor de referinţă;
    8) gestionează registrele de stat ale mijloacelor de măsurare legale şi entităţilor înregistrate în Sistemul naţional de metrologie;
    9) formează şi gestionează fondul naţional de documente normative în domeniul metrologiei;
    10) asigură efectuarea lucrărilor tehnice în domeniul metrologiei legale (aprobări de model, verificări metrologice iniţiale, periodice şi de expertiză ale mijloacelor de măsurare, măsurări oficiale, expertize metrologice ale proiectelor de documente normative, elaborate pentru domeniile de măsurări);
    11) efectuează lucrări de diseminare a unităţilor de măsură ale Sistemului Internaţional de Unităţi SI, de la etaloanele naţionale şi de referinţă la cele de nivel ierarhic inferior;
    12) asigură executarea lucrărilor de conservare, dezvoltare, perfecţionare şi utilizare a etaloanelor naţionale şi de referinţă în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    13) instruieşte experţii şi perfecţionează calificarea acestora în domeniul metrologiei legale”;
    e) punctul 9:
    la subpunctul 11), cuvîntul „instituţiilor” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative”;
    la subpunctul 12, cuvîntul „structurilor” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative”;
    f) punctul 10:
    la subpunctul 8), cuvintele „instituţiile în” se substituie prin cuvintele „autorităţile administrative din”;
    la subpunctul 9), cuvîntul „instituţiilor” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative”;
    g) punctul 19 va avea următorul cuprins:
    „19. În cadrul Ministerului se instituie un Colegiu, compus din ministru (preşedintele colegiului), viceminiştri, secretarul de stat, şeful de cabinet şi consilieri ai ministrului, conducători ai subdiviziunilor interne ale aparatului central al ministerului, precum şi conducători ai structurilor organizaţionale din sfera de competenţă a ministerului.
    În componenţa colegiului Ministerului, la propunerea ministrului, pot fi incluşi şi reprezentanţi ai altor autorităţi publice centrale, conducători ai direcţiilor de specialitate ale Comitetului executiv al Unităţii teritoriale administrative Găgăuzia, precum şi reprezentanţi ai mediului academic şi ai societăţii civile.
    Componenţa numerică şi nominală a Colegiului se aprobă de Guvern, la propunerea Ministrului.”;
    h) la punctul 20, cuvintele „instituţiilor şi organizaţiilor subordonate” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative din subordinea”, iar cuvintele „organizaţiilor şi instituţiilor din subordinea acestuia” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative din subordine”;
    i) la punctul 211, cuvintele „serviciile şi sectoarele” se substituie prin cuvintele „şi serviciile”;
    3) în anexa nr.2:
    poziţiile:
    „Direcţia generală infrastructura calităţii
    Direcţia standardizare, reglementare tehnică şi evaluarea conformităţii
    Direcţia metrologie
    Direcţia supraveghere tehnică şi securitate industrială”
    se substituie cu poziţiile:
    „Direcţia generală infrastructura calităţii şi supravegherea pieţei
    Direcţia dezvoltarea infrastructurii calităţii
    Direcţia supravegherea pieţei şi securitate industrială”;
    poziţia „Direcţia protecţia consumatorilor şi supravegherea pieţei” se exclude;
    4) în titlul anexei nr. 3, cuvintele „instituţiilor aflate în subordine şi monitorizate de Ministerul” se substituie prin cuvintele „autorităţilor administrative din subordinea şi monitorizarea Ministerului”;
    5) anexa nr. 4:
    în titlul anexei, cuvintele „instituţiilor în coordonarea Ministerului Economiei” se substituie prin cuvintele „instituţiilor publice în care Ministerul Economiei are calitatea de fondator”;
    se completează cu poziţia:
    „Unitatea consolidată pentru implementarea şi monitorizarea proiectelor în domeniul energeticii”.