LPC294/2013
ID intern unic:  351232
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PARLAMENTUL
LEGE Nr. 294
din  12.12.2013
pentru modificarea şi completarea Regulamentului
Parlamentului, adoptat prin Legea nr. 797-XIII din 2 aprilie 1996
Publicat : 24.01.2014 în Monitorul Oficial Nr. 17-23     art Nr : 40
    Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
    Articol unic. – Regulamentul Parlamentului, adoptat prin Legea nr. 797-XIII din 2 aprilie 1996 (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 50, art. 237), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1. Articolul 13:
    se completează cu alineatul (11) cu următorul cuprins:
    „(11) Şedinţele Biroului permanent sînt deliberative cu participarea majorităţii membrilor săi.”
     la alineatul (2), cuvintele „membrilor lui” se substituie cu cuvintele  „membrilor prezenţi”.
    2. La articolul 22, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
    „(2) Deciziile comisiei se adoptă după cum urmează:
    a) deciziile privind aprobarea raportului cu privire la proiectul de act legislativ, pentru care comisia a fost selectată drept comisie sesizată în fond, privind organizarea controlului parlamentar, numirile şi revocările din funcţie, ridicarea imunităţii deputaţilor, organizarea concursurilor şi formarea subcomisiilor se adoptă cu votul majorităţii membrilor săi;
    b) deciziile privind organizarea dezbaterilor publice, aprobarea avizelor la proiectele de acte legislative şi a avizelor consultative, inclusiv asupra iniţierii sau încheierii tratatelor internaţionale, se adoptă cu votul majorităţii membrilor prezenţi.”
    3. La articolul 27, alineatul (3) se completează în final cu cuvintele „ , care nu pot fi folosite ca probe în instanţele de judecată”.
    4. La articolul 29 alineatul (2), după cuvintele „membrilor comisiei” se introduc cuvintele „prezenţi la şedinţă”.
    5. La articolul 31 alineatul (4):
    cuvintele „pentru a da relaţii” se substituie cu cuvintele „pentru audieri”;
    alineatul se completează în final cu textul: „Nu pot fi invitaţi în cadrul anchetei reprezentanţii puterii judecătoreşti, procuraturii şi ai organului de urmărire penală pentru prezentarea informaţiilor ce ar putea prejudicia corectitudinea judecării cauzelor şi/sau confidenţialitatea urmăririi penale.”
    6. Articolul 36:
    alineatul (1) se completează în final cu textul: „Nu pot fi citaţi în cadrul anchetei reprezentanţii puterii judecătoreşti, procuraturii şi ai organului de urmărire penală pentru prezentarea informaţiilor care ar putea prejudicia corectitudinea judecării cauzelor şi/sau confidenţialitatea urmăririi penale.”
    alineatul (4) se completează în final cu textul: „Concluziile comisiei de anchetă nu afectează principiul prezumţiei nevinovăţiei.”
    7. Articolul 37 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
    „(5) Сererilor de convocare a unei sesiuni extraordinare sau speciale nu li se dă curs dacă acestea nu întrunesc condiţiile prevăzute la  alin. (2) şi (3).”
    8. Articolul 46:
    la alineatul (1), după cuvintele „la cererea” se introduc cuvintele „şi în baza deciziilor”, iar după cuvintele „comisii permanente,” se introduc cuvintele „la cererea” şi în final alineatul se completează cu textul: „Cererea motivată de modificare şi/sau completare a ordinii de zi, expusă în scris, însoţită de decizia respectivă, este transmisă preşedintelui şedinţei pînă la începutul acesteia.”
    la alineatul (2), cuvintele „limitată în timp” se substituie cu cuvintele „care nu depăşeşte un minut”;
    articolul se completează cu alineatul (4) cu următorul cuprins:
    „(4) Nu sînt admise dezbateri şi luări de cuvînt altele decît cele pe marginea ordinii de zi. Proiectele de acte legislative care nu au rapoarte, după caz, corapoarte ale comisiilor sesizate în fond nu pot fi incluse în proiectul ordinii de zi a şedinţelor Parlamentului decît dacă, la propunerea Biroului permanent sau a fracţiunilor parlamentare, Parlamentul nu decide altfel.”
    9. Articolul 47:
    la alineatul (12), cuvintele „şi adoptat” se exclud;
    articolul se completează cu alineatele (13)–(15) cu următorul cuprins:
    „(13) Proiectele de acte legislative incluse în ordinea de zi a şedinţelor în plen ale Parlamentului, care, la expirarea legislaturii în cazul alegerilor ordinare sau anticipate, au fost lăsate fără examinare, precum şi proiectele de legi aprobate în prima lectură sau cele care urmează a fi votate în lectura finală sînt trecute pe ordinea de zi a Parlamentului de următoarea legislatură.
    (14) Proiectele de acte legislative înregistrate care nu au fost incluse în ordinea de zi a Parlamentului devin nule după 2 ani de la înregistrarea lor.
    (15) Proiectele de acte legislative care şi-au pierdut actualitatea, precum şi cele rămase fără autori pot fi respinse de Parlament în baza unei liste comune, în temeiul rapoartelor comisiilor de profil.”
    10. Articolul 52:
    alineatul unic devine alineatul (1);
    articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:
    „(2) În cazul în care comisia permanentă sesizată în fond depăşeşte termenul indicat la alin. (1), Preşedintele Parlamentului poate desemna o altă comisie permanentă sesizată în fond pentru dezbaterea proiectului de act legislativ în cauză şi poate propune examinarea în regim de urgenţă a acestuia, după elaborarea raportului comisiei respective.”
    11. Articolul 58:
    alineatul unic devine alineatul (1);
    articolul se completează cu alineatul (2) cu următorul cuprins:
    „(2) Avizul Guvernului este obligatoriu, conform prevederilor art. 131 din Constituţie, la proiectele de acte legislative şi la propunerile legislative sau la amendamentele care atrag majorarea sau reducerea veniturilor bugetare sau a împrumuturilor, precum şi majorarea sau reducerea cheltuielilor bugetare.”
    12. Articolul 60 se completează cu alineatul (5) cu următorul cuprins:
    „(5) La solicitarea Preşedintelui şedinţei sau a unei fracţiuni parlamentare, cu votul majorităţii deputaţilor aleşi, unele proiecte de legi pot fi supuse dezbaterilor şi adoptării în regim de urgenţă.”
    13. La articolul 61 alineatul (4), după cuvintele „7 minute” se introduc cuvintele „pentru fracţiunile parlamentare şi 5 minute pentru deputaţi”.
    14. Articolul 63:
    la alineatul (1) litera a), textul „(în cazul dezbaterii unei legi ordinare)” se exclude;
    articolul se completează cu alineatul (3) cu următorul cuprins:
    „(3) Proiectul actului legislativ poate fi supus dezbaterii şi votării în lectura a doua (sau finală, după caz) în aceeaşi şedinţă, după votarea în prima lectură, dacă nu au parvenit amendamente care necesită examinare suplimentară. Propunerea pentru dezbaterea proiectului actului legislativ în lectura a doua sau/şi în cea finală se face la solicitarea comisiei permanente sesizate în fond, a unei fracţiuni parlamentare sau a preşedintelui şedinţei.”
    15. La articolul 69 alineatul (2), după cuvintele „fiecărui amendament” se introduce textul „(după caz, a sintezei amendamentelor)”.
    16. Articolul 88:
    alineatul unic devine alineatul (1);
    articolul se completează cu alineatele (2)–(4) cu următorul cuprins:
    „(2) Înainte de procedura de vot, în caz de necesitate sau la solicitarea unei fracţiuni parlamentare, preşedintele şedinţei verifică cvorumul care trebuie să corespundă cerinţelor constituţionale şi legale cu privire la votarea proiectelor de acte legislative prin intermediul dispozitivelor electronice sau prin numărarea deputaţilor de către numărători.
    (3) Solicitarea de verificare a cvorumului din partea unei fracţiuni parlamentare este admisă doar dacă majoritatea deputaţilor fracţiunii respective sînt prezenţi în sala de şedinţă.
    (4) În cazul în care o fracţiune parlamentară sesizează preşedintele şedinţei despre încălcarea procedurii de vot sau despre existenţa unor erori de numărare a voturilor, acesta poate propune Parlamentului anularea voturilor şi/sau repetarea votării. Sesizarea despre încălcarea procedurii de vot sau despre existenţa unor erori de numărare a voturilor se efectuează în cadrul aceleiaşi şedinţe.”
    17. La articolul 93, alineatul unic va avea următorul cuprins:
    „Pe durata procedurii de vot, deputaţilor nu li se oferă cuvînt, ei fiind obligaţi să respecte liniştea, ordinea şi să se afle la locurile lor prestabilite.”
    18. Articolul 102:
    la alineatul (5), cuvintele „sau la propunerea unei fracţiuni parlamentare” se exclud;
    articolul se completează cu alineatele (6) şi (7) cu următorul cuprins:
    „(6) Fiecare fracţiune parlamentară poate solicita pauze în şedinţa în plen cu durata de pînă la 30 de minute în vederea definitivării deciziilor politice pe marginea subiectelor incluse în ordinea de zi a şedinţei. Durata cumulativă a pauzelor solicitate de o fracţiune parlamentară pe parcursul unei şedinţe a plenului Parlamentului nu poate depăşi 60 de minute. La depăşirea acestei limite, acordarea pauzelor poate fi decisă doar prin votul majorităţii deputaţilor prezenţi.
    (7) Pauzele destinate convocării ad-hoc a unor grupuri de lucru sau a unor comisii parlamentare sînt stabilite prin votul Parlamentului. Durata acestora poate depăşi limita stabilită la alin. (6). Prevederile prezentei norme se vor aplica şi în cazul în care şedinţa plenară a Parlamentului nu a fost închisă şi va continua în altă zi.”
    19. Articolul 105:
    alineatul (2) se completează în final cu textul „pentru fracţiunile parlamentare şi 5 minute pentru deputaţi. Preşedintele şedinţei poate limita în timp înscrierea pentru luările de cuvînt.”
    alineatul (3) se completează în final cu cuvintele „şi deconectează microfonul”;
    articolul se completează cu alineatele (6) şi (7) cu următorul cuprins:
    „(6) Luarea de cuvînt poate fi limitată în timp la decizia Parlamentului, prin votul majorităţii deputaţilor prezenţi.
    (7) Dacă în luarea de cuvînt se face referinţă la o fracţiune parlamentară sau la un deputat, fracţiunea şi deputatul au dreptul la replică, imediat după respectiva luare de cuvînt, care nu poate depăşi 3 minute. Este interzisă replica la replică.”
    20. Articolul 107 va avea următorul cuprins:
    „Articolul 107. Excepţii de la regulile pentru acordarea
                             cuvîntului deputatului
    (1) În afara dezbaterilor legislative sau politice în cadrul şedinţelor în plen, un deputat poate, cu titlu de excepţie, să facă obiecţii şi propuneri cu privire la chestiuni ce ţin de respectarea Regulamentului.
    (2) Un deputat poate solicita dreptul la replică sau la oferirea de explicaţii dacă, în cadrul dezbaterilor, a fost vizat de la microfonul Parlamentului.
    (3) Intervenţiile deputaţilor formulate în conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2) nu vor depăşi 2 minute.
    (4) În cazul în care deputatul nu se conformează prevederilor alin. (3), preşedintele şedinţei atenţionează asupra acestui fapt şi deconectează microfonul.”
    21. La articolul 113, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
    „(3) Dezbaterea moţiunii simple va avea loc la data stabilită de Biroul permanent, în termen de 14 zile lucrătoare de la depunere.”
    22. La articolul 114, cuvintele „3 zile” se substituie cu cuvintele „de pînă la 7 zile lucrătoare”.
    23. La articolul 122 alineatul (3), litera c) va avea următorul cuprins:
    „c) conduc la amestecul în înfăptuirea justiţiei şi în urmărirea penală;”.
    24. Articolul 129 va avea următorul cuprins:
    „Articolul 129. Absenţa deputaţilor de la şedinţe
    (1) Deputatul nu poate lipsi de la şedinţele Parlamentului sau ale comisiei permanente din care face parte decît din motive întemeiate.
    (2) Neparticiparea deputatului la şedinţa Parlamentului în legătură cu îndeplinirea unei însărcinări date de Parlament, Biroul permanent, comisia parlamentară sau de fracţiunea din care face parte, precum şi de Preşedintele Parlamentului, se consideră absenţă din motive întemeiate, la fel ca şi:
    a) aflarea deputatului în concediu medical;
    b) aflarea deputatului în concediu din motive personale;
    c) neparticiparea deputatului la şedinţa Parlamentului sau a comisiei permanente în semn de protest la o chestiune din ordinea de zi, anunţată în şedinţa acestora.
    (3) Absenţa din alte motive decît cele specificate la alin. (2) se consideră absenţă fără motiv întemeiat.
    (4) Absenţa de la şedinţa Parlamentului a deputatului  care îndeplineşte o însărcinare a comisiei parlamentare sau a fracţiunii din care face parte se coordonează în prealabil cu Preşedintele Parlamentului.
    (5) Deputatul care nu poate participa la şedinţă din alte motive decît cele specificate la alin. (2) lit. c) este obligat să informeze Biroul permanent prin intermediul subdiviziunii Secretariatului Parlamentului, responsabilă de asigurarea şedinţelor plenare, în baza unei declaraţii în scris, despre cauzele care îl împiedică să participe.
    (6) Biroul permanent va stabili modalitatea de evidenţă a prezenţei deputaţilor la şedinţele Parlamentului şi ale comisiilor permanente din care aceştia fac parte.”
    25. Articolul 132 se completează cu literele d1) şi d2) cu următorul cuprins:
    „d1) accesul în incinta Parlamentului şi în încăperile în care se desfăşoară şedinţele în plen ale Parlamentului şi ale organelor sale de lucru cu echipamente portabile de amplificare a sunetului şi/sau cu oricare alte obiecte ce ar putea fi folosite pentru tulburarea ordinii şi/sau întreruperea lucrărilor şedinţelor Parlamentului;
    d2) blocarea tribunelor, blocarea accesului în sala de şedinţe, blocarea sau limitarea accesului la microfoane, sau crearea unor condiţii de imposibilitate a continuării şedinţelor plenare ale Parlamentului;”.
    26. Articolul 133:
    la alineatul (2), textele „lit. a)–c)” şi „lit. d)–f)” se substituie, respectiv, cu textele „lit. a)–d)” şi „lit. e) şi f)”;
    articolul se completează cu alineatele (21) şi (6) cu următorul cuprins:
    „(21) Deputatul este obligat să se conformeze cerinţelor preşedintelui şedinţei sau deciziei Parlamentului şi să execute benevol sancţiunile aplicate.”;
    „(6) Deputatul care este sancţionat cu interzicerea participării la şedinţele plenare pierde indemnizaţia şi 10% din salariu pentru fiecare şedinţă, începînd cu ziua următoare celei în care a fost aplicată sancţiunea, dar nu mai mult de 75% din salariu.”
    27. Articolul 138:
    la alineatul (1), litera d) se completează în final cu cuvintele „şi continuă să sfideze autoritatea preşedintelui şedinţei”;
    alineatul (2) se completează în final cu textul „ , cu excepţia cazului prevăzut la art. 139 alin. (4)”.
    28. Regulamentul se completează cu articolul 1391 cu următorul cuprins:
    „Articolul 1391. Executarea sancţiunilor de eliminare
                               din sala de şedinţe sau de interzicere
                               a participării la şedinţele Parlamentului
    (1) În cazul în care deputatul nu execută benevol sancţiunea aplicată de Parlament în temeiul prevederilor art. 133 alin. (1) lit. e) şi f), executarea se asigură de serviciul special al Parlamentului, care îndeamnă deputatul să părăsească sala de şedinţe, escortîndu-l din sală.
    (2) Neexecutarea cerinţelor preşedintelui şedinţei şi ale colaboratorului serviciului special al Parlamentului de părăsire a sălii de şedinţe se sancţionează cu pierderea a 25% din salariu şi din alte indemnizaţii pentru luna următoare.
    (3) Opunerea de rezistenţă sau insultele aduse colaboratorului serviciului special al Parlamentului în legătură cu solicitarea de a părăsi sala de şedinţe a Parlamentului de către deputatul vizat se sancţionează cu pierderea a 50% din salariu şi din alte indemnizaţii pentru luna următoare.
    (4) Sancţiunile prevăzute la alin. (2) şi (3) se aplică de către Preşedintele Parlamentului.”

    VICEPREŞEDINTELE  PARLAMENTULUI                         Liliana PALIHOVICI

    Nr. 294. Chişinău, 12 decembrie 2013.