HGC913/2014
ID intern unic:  355388
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 913
din  06.11.2014
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea
şi funcţionarea ghişeului unic de elaborare a evaluării tehnice
în construcţii şi Regulamentului  cu privire la organizarea şi
funcţionarea ghişeului unic de eliberare a certificatului de
atestare  tehnico-profesională a specialiştilor în construcţii
Publicat : 08.11.2014 în Monitorul Oficial Nr. 339     art Nr : 981     Data intrarii in vigoare : 02.01.2015
    În  temeiul Legii nr.161 din  22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.170-175, art.496), precum şi în scopul implementării ghişeului unic de  elaborare a evaluării  tehnice în construcţii şi ghişeului unic de eliberare a certificatului  de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în construcţii, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea ghişeului unic de elaborare a evaluării tehnice în construcţii, conform anexei nr.1;
    Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea ghişeului unic de eliberare a certificatului de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în construcţii, conform anexei nr.2.
    2. Se desemnează Ministerul Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor în calitate de instituţie responsabilă pentru crearea şi implementarea ghişeului unic de elaborare a evaluării tehnice în construcţii şi a ghişeului unic de eliberare a certificatului de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în construcţii.
    3. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Dezvoltării Regionale şi Construcţiilor.
    4. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data de 2 ianuarie 2015.
    5. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.3.

    PRIM-MINISTRU                                                           Iurie LEANCĂ

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                                         Andrian Candu

    Nr. 913. Chişinău, 6 noiembrie 2014.


Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 913
din 6 noiembrie 2014
REGULAMENT
cu privire la organizarea şi funcţionarea ghişeului unic
de elaborare a evaluării tehnice în construcţii
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea ghişeului unic de elaborare a evaluării tehnice   în construcţii (în continuare – Regulament) este elaborat în scopul implementării ghişeului unic de elaborare şi avizare a evaluărilor tehnice   în construcţii prevăzute de Legea nr.721-XIII din 2 februarie 1996 privind calitatea în construcţii.
    2. Pct. 3, 5, 28, 29, 30, 38, 42, 54, 55, 60-63, 75 şi 77 din prezentul Regulament transpun parţial articolele 1, 2, 15, 19, 20, 21, 22, 24, 26, 29, 30 şi 64 din Regulamentul (UE) nr.305/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 9 martie 2011 de stabilire a unor condiţii armonizate privind comercializarea produselor pentru construcţii şi de abrogare a Directivei 89/106/CEE a Consiliului.
    3. Prezentul Regulament stabileşte condiţiile de introducere pe piaţă sau punere la dispoziţie pe piaţă a produselor pentru construcţii stabilind dispoziţii armonizate privind modul de exprimare a performanţei produselor pentru construcţii referitor la caracteristicile lor esenţiale.
    4. Prezentul  Regulament se aplică tuturor operatorilor economici care produc, furnizează sau comercializează noi produse pentru construcţii provenite din producţia internă sau din import, precum şi investitorilor, proiectanţilor, executanţilor, proprietarilor şi utilizatorilor construcţiilor la care se prevede folosirea produselor respective.
II. Terminologie
    5. În sensul prezentului Regulament, următoarele noţiuni se definesc după cum urmează:
    1) aviz tehnic – document de concluzii tehnice favorabile al Consiliului Tehnic Permanent pentru Construcţii privind verificarea conformităţii evaluării tehnice elaborate cu prevederile procedurii de evaluare tehnică în construcţii;
    2)  caracteristici esenţiale – caracteristici ale produsului pentru construcţii care se referă la cerinţele fundamentale aplicate construcţiilor;
    3)  clasă – gama delimitată de o valoare minimă şi una maximă, de niveluri de performanţă ale unui produs pentru construcţii;
    4) distribuitor – orice persoană fizică sau juridică din lanţul de aprovizionare, altul decît fabricantul sau importatorul, care comercializează un produs pentru construcţii;
    5)  document de evaluare – document adoptat de către organizaţia organismelor de evaluare tehnică în scopul întocmirii de evaluări tehnice;
    6)  evaluare tehnică – evaluarea documentată a performanţelor unui produs pentru construcţii, în ceea ce priveşte caracteristicile esenţiale ale acestuia, în conformitate cu respectivul document de evaluare;
    7) fabricant – orice persoană fizică sau juridică care fabrică un produs pentru construcţii sau dispune proiectarea sau fabricarea unui astfel de produs şi comercializează produsul respectiv, sub numele său sau sub marca sa;
    8) importator – orice persoană fizică sau juridică care introduce pe piaţă un produs pentru construcţii dintr-o ţară terţă;
    9) nivel – rezultatul evaluării performanţei unui produs pentru construcţii în ceea ce priveşte caracteristicile esenţiale ale acestuia, exprimat sub forma unei valori numerice;
    10) nivel-prag – valoarea minimă sau maximă a performanţei unui produs pentru construcţii;
    11) operator economic – fabricantul, importatorul, distribuitorul sau reprezentantul autorizat;
    12)  performanţa unui produs pentru construcţii – date tehnice de calitate ale produsului care se referă la caracteristicile esenţiale relevante, exprimate prin nivel, clasă sau printr-o descriere;
    13)  produs pentru construcţii – orice produs sau set fabricat şi introdus pe piaţă în scopul de a fi încorporat în mod permanent în construcţii sau părţi ale acestora şi a cărui performanţă afectează performanţa construcţiilor în ceea ce priveşte cerinţele fundamentale aplicabile construcţiilor;
    14)  produs-tip – set de niveluri sau clase de performanţă reprezentative ale unui produs pentru construcţii, în ceea ce priveşte caracteristicile sale esenţiale, fabricat prin utilizarea unei anumite combinaţii de materii prime sau de alte elemente în cadrul unui proces de producţie specific;
    15) reprezentant autorizat – orice persoană fizică sau juridică care a primit un mandat scris din partea fabricantului pentru a acţiona în numele acestuia în legătură cu sarcinile specificate;
    16) utilizare preconizată - rol sau funcţie care urmează a fi îndeplinită de produs pentru satisfacerea cerinţelor esenţiale ale lucrărilor de construcţii.
III. Organizarea activităţii ghişeului unic
    6. Activitatea ghişeului unic este organizată în cadrul organismelor elaboratoare de evaluări tehnice  (în continuare – OET) abilitate, care au grupe specializate să realizeze activităţile legate de elaborarea evaluărilor tehnice.
    7. Activitatea ghişeului unic se desfăşoară conform programului de activitate a OET   abilitate şi este asigurată de specialiştii acesteia.
    8. Programul de lucru al ghişeului unic se stabileşte astfel încît să răspundă într-o măsură cît mai mare nevoilor şi aşteptărilor solicitanţilor de evaluări tehnice în construcţii.
    Programul de lucru şi activităţile de promovare sînt obligatorii pentru întregul colectiv al OET abilitate, care asigură funcţionarea ghişeului unic.
    9. Specialistul ghişeului unic de elaborare a evaluărilor tehnice în construcţii efectuează următoarele acţiuni:
    1) informează solicitantul de evaluare tehnică în construcţii despre procedura de depunere şi examinare a cererii pentru evaluare tehnică în construcţii, despre dosarul tehnic preliminar care urmează a fi prezentat, modul de elaborare a evaluărilor tehnice  prin intermediul ghişeului unic şi cheltuielile derivate din procesul de elaborare a evaluărilor  tehnice, precum şi cu privire la procedura de avizare tehnică a evaluărilor tehnice la Consiliul Tehnic Permanent pentru Construcţii (în continuare – Consiliul Tehnic);
    2) recepţionează cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii. Modelul de prezentare a cererii de evaluare tehnică în construcţii conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament;
    3) verifică corectitudinea şi completitudinea cererii de elaborare a evaluării tehnice   în construcţii;
    4) stabileşte autenticitatea şi legalitatea dosarului tehnic preliminar odată cu cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii;
    5) acceptă sau restituie cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii;
    6) procesează şi transmite grupei specializate din cadrul OET abilitat cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii, însoţită de dosarul tehnic preliminar prevăzut în anexa nr.2 la prezentul Regulament;
    7) asigură corectitudinea, integritatea şi protecţia informaţiei procesate şi transmise prin intermediul ghişeului unic;
    8) înaintează Consiliului Tehnic evaluarea tehnică elaborată pentru avizare tehnică; 
    9) eliberează evaluarea tehnică în construcţii cu avizul tehnic emis.
IV. Setul de documente pentru obţinerea evaluării
tehnice în construcţii

    10. Pentru obţinerea evaluării tehnice în construcţii, solicitantul pregăteşte setul de documente în formă de dosar tehnic preliminar.
    Dosarul tehnic preliminar trebuie să cuprindă:
    1) cererea pentru evaluare tehnică   în construcţii;
    2) acordul producătorului privind comercializarea produsului de către solicitant, în cazul în care solicitantul este altul decît reprezentantul său autorizat;
    3) descrierea produsului, procedeului sau echipamentului (în limba de stat);
    4) pentru produsele provenite din import, lista utilizărilor anterioare semnificative (cu indicarea anului în care s-a aplicat);
    5) documentele tehnice de referinţă;
    6) informaţii privind stadiul de implementare a sistemului de management al calităţii şi/sau a sistemului de control al producţiei la producător;
    7) avize tehnice la zi obţinute în alte ţări sau reglementări tehnice naţionale în baza cărora produsul respectiv este fabricat şi utilizat în ţara de origine;
    8) evaluări tehnice anterioare (în cazul solicitărilor de prelungire).
    Modul de formare a  dosarului tehnic preliminar este prezentat în anexa nr.2 la prezentul Regulament.
V. Modalitatea de depunere şi examinare a cererii de
elaborare a evaluării tehnice în construcţii

    Depunerea cererii
    11. Cererea pentru  evaluarea tehnică   în construcţii se depune la ghişeul unic, sau on-line în format electronic, accesînd serviciul respectiv pe pagina web oficială a ghişeului unic elaborator de evaluări tehnice în construcţii sau portalul guvernamental unic al serviciilor publice (www.servicii.gov.md).
    Cererea trebuie să fie însoţită de dosarul tehnic preliminar prevăzut  în anexa nr.2 la prezentul Regulament.
    Solicitarea pentru o evaluare tehnică în construcţii se depune numai la un singur ghişeu unic elaborator de evaluări tehnice în construcţii.
    12. Cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii depusă pe suport de hîrtie este confirmată prin semnătura olografă la care se anexează dosarul tehnic preliminar.
    13. Cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii, depusă în format electronic, este semnată prin aplicarea semnăturii digitale, care corespunde cerinţelor faţă de documentul electronic, prevăzute în Legea nr.91 din 29 mai 2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic. La cerere se anexează copia scanată a dosarului tehnic preliminar.
    14. La depunerea cererii solicitantul evaluării tehnice   în construcţii declară, pe propria răspundere, respectarea condiţiilor legislaţiei în vigoare care reglementează activitatea respectivă.
    Concomitent, prin cererea sa, solicitantul se obligă să pună la dispoziţia ghişeului unic elaborator de evaluări tehnice în construcţii documentaţia şi eşantioanele necesare pentru elaborarea evaluării tehnice în construcţii.
    15. Se acceptă spre examinare cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii, în cazul în care:
    1) cererea este întocmită conform anexei nr.1 la prezentul Regulament;
    2) dosarul tehnic preliminar anexat la cerere este întocmit în conformitate cu pct. 10 din prezentul Regulament;
    3) dosarul tehnic preliminar prezentat conţine toate documentele prevăzute de anexa nr.2 la prezentul Regu-lament.
    16. La depunerea cererii de elaborare a evaluării tehnice în construcţii, solicitantului i se acordă un act confirmativ prin care se probează faptul depunerii şi recepţionării valide a informaţiei, precum şi data la care este depusă informaţia.
    Forma actului ce confirmă depunerea informaţiei necesare pentru întocmirea şi elaborarea evaluării tehnice în construcţii solicitată va fi stabilită de OET abilitat, în fiecare caz în parte.
    17. Cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii se transmite grupei specializate care corespunde obiectului de evaluare tehnică din cadrul OET abilitat.
    Examinarea cererii
    18. Cererea de elaborare a evaluării tehnice în construcţii, precum şi dosarul tehnic preliminar indicat în anexa nr.2 la prezentul Regulament este examinată de grupa specializată din cadrul OET abilitat, în termen de o lună de la primirea dosarului tehnic preliminar.
    19. Grupa specializată examinează şi concluzionează asupra rezultatelor consemnate în documentele cuprinse în dosarul tehnic preliminar şi poate solicita efectuarea unor încercări suplimentare în laboratoare  acreditate, atunci cînd sînt puse sub semnul întrebării o serie de date întocmite de unele laboratoare.
    20. În afara acestor examinări, după caz, se efectuează verificări „in situ” şi audit la producător, precum şi la cel puţin o utilizare la care s-a folosit produsul pentru care se solicită evaluarea tehnică în construcţii.
    21. Dacă în procesul examinării dosarului tehnic preliminar se constată cazurile indicate la pct. 15, 19 şi 20 din prezentul Regulament grupa specializată din cadrul OET abilitat notifică solicitantul şi îi acordă un termen de 10 zile de la data recepţionării de către solicitant a notificării pentru remedierea inexactităţilor şi deficienţelor constatate, indicînd şi modul de remediere a acestora.
    22. Termenul de examinare a cererii depuse se prelungeşte şi se calculează, conform pct. 18  din prezentul Regulament, de la data remedierii ultimei inexactităţi sau deficienţe.
    23. Grupa specializată, după analiza dosarului tehnic  preliminar, informează solicitantul de evaluare tehnică despre durata de elaborare a evaluării tehnice  avîndu-se în vedere că durata maximă de elaborare este de 4 luni.
    24. După întocmirea proiectului de evaluare tehnică, acesta se transmite solicitantului de  evaluare tehnică  care va fi invitat ca în termen de 15 zile să transmită grupei specializate acordul/observaţiile sale.
    25. În termen de 5 zile de la primirea acordului/observaţiilor solicitantului de evaluare tehnică  grupa specializată analizează şi avizează evaluarea tehnică   în construcţii.
VI. Prelungirea, extinderea sau modificarea
evaluării tehnice în construcţii
    26. Cererea de prelungire a evaluării tehnice în construcţii se depune cu trei luni înainte de expirarea  termenului de valabilitate  a evaluării tehnice în construcţii şi  după executarea unei proceduri noi de evaluare tehnică.
    Dosarul  tehnic preliminar trebuie să cuprindă:
    1) cererea conform modelului prezentat în anexa nr.3 la prezentul Regulament;
    2) copia evaluării tehnice pentru care se solicită prelungirea;
    3) minimum 3 referinţe din partea beneficiarilor produsului /procedeului / echipamentului pus în operă în perioada de valabilitate a evaluării tehnice;
    4) lista lucrărilor semnificative la care a fost pus în operă obiectul evaluării tehnice;
    5) rezultatele verificărilor privind constanţa calităţii produsului/ procedeului/ echipamentului care sînt cuprinse în evaluarea tehnică la capitolul  „Condiţii”;
    6) certificatele de calitate pentru produs, actualizate.
    27. Extinderea sau modificarea evaluării tehnice  se face la cererea titularului de evaluare tehnică în construcţii, ca urmare a unor modificări aduse produsului, sau la propunerea grupei specializate, ca urmare a constatării unor neconformităţi privind caracteristicile sau comportarea obiectului evaluării tehnice faţă de prevederile evaluării tehnice  iniţiale, caz în care propunerea grupei specializate va fi anunţată secretariatului Consiliului Tehnic şi titularului de evaluare tehnică de către ghişeul unic elaborator de evaluări  tehnice în construcţii.
    Dosarul tehnic preliminar pentru extinderea sau modificarea evaluării tehnice trebuie să cuprindă:
    1) cererea conform modelului prezentat în anexa nr.4 la prezentul Regulament;
    2) copia evaluării tehnice faţă de care se solicită extinderea sau modificarea;
    3) explicaţii relevante în legătură cu elementele ce fac obiectul extinderii sau modificării evaluării tehnice.
VII. Elaborarea evaluării tehnice în construcţii
Secţiunea 1
Prevederi generale privind elaborarea evaluării
 tehnice  în construcţii

    28. Documentele de evaluare şi evaluările tehnice  se elaborează de OET abilitat, stabilit prin prezentul Regulament, la solicitarea unui fabricant, importator sau distribuitor.
    1) Evaluarea tehnică  se acordă:
    a) pentru produsul care nu face obiectul nici unui standard armonizat existent;
    b) standardul armonizat nu acoperă integral produsul în cauză;
    c) pentru cel puţin una dintre caracteristicile esenţiale ale produsului respectiv, metoda de evaluare prevăzută în standardul armonizat nu este adecvată; 
    d) standardul armonizat nu prevede nici o metodă de evaluare în ceea ce priveşte cel puţin o caracteristică esenţială a produsului respectiv.
    2) Evaluarea tehnică se elaborează de un OET abilitat, în baza unui document de evaluare, numai pentru produse bine definite sub aspectul alcătuirii, formei şi caracteristicilor şi ale căror realizare şi punere în operă pot fi asigurate de către producători şi executanţi în condiţii de garantare a menţinerii în timp a caracteristicilor respective, dacă utilizarea şi modul de punere în operă sînt conforme cu cele precizate de solicitanţi şi cuprinse în evaluarea tehnică.
    29. Un document de evaluare conţine cel puţin o descriere generală a produsului pentru construcţii, lista caracteristicilor esenţiale relevante pentru utilizarea preconizată a produsului prevăzută de fabricant şi convenită de fabricant împreună cu  OET abilitat, precum şi metodele şi criteriile de evaluare a performanţei produsului în ceea ce priveşte respectivele caracteristici esenţiale.
    În documentul de evaluare se precizează principiile pentru controlul producţiei în fabrică aplicabil, ţinîndu-se seama de condiţiile procesului de fabricaţie a produsului pentru construcţii respectiv.
    Atunci cînd performanţa unora dintre caracteristicile esenţiale ale produsului poate fi evaluată în mod corespunzător cu ajutorul unor metode şi criterii deja stabilite în cadrul altor specificaţii tehnice armonizate sau în ghidurile de agrement tehnic care au fost elaborate înainte de 1 iulie 2013 sau utilizate în conformitate cu articolul 9 din Directiva 89/106/CEE din 21 decembrie 1988 privind produsele pentru construcţii înainte de 1 iulie 2013 în contextul eliberării unor agremente tehnice, respectivele metode şi criterii existente se încorporează ca părţi ale documentului de evaluare.
    30. Evaluările tehnice se elaborează în baza următoarelor obiective principale: 
    1) procedura pentru şi adoptarea documentelor de evaluare:
    a) este transparentă faţă de fabricantul implicat;
    b) defineşte termene-limită obligatorii adecvate pentru a se evita întîrzierile nejustificate;
    c) ţine seama în mod adecvat de protecţia secretului comercial şi a confidenţialităţii;
    d) permite participarea adecvată a comisiilor tehnice de specialitate;
    e) este eficientă din punctul de vedere al costurilor pentru fabricant;  
    f) asigură un grad suficient de colegialitate şi de coordonare între OET abilitate pentru produsul respectiv;
    2) fundamentarea evaluării tehnice prin:
    a) analiza documentelor de referinţă ale produselor, sub aspectul definirii caracteristicilor acestora, precum şi al stabilirii modului şi a condiţiilor de utilizare necesare satisfacerii cerinţelor pentru domeniul prevăzut;
    b) aprecierea, în baza cunoaşterii ştiinţifice şi practice (examinări, calcule, experimentări de laborator şi în teren a aptitudinii la utilizare şi a durabilităţii produselor respective;
    3) furnizarea, prin documentele evaluării tehnice, a unei opinii autorizate şi a unor informaţii pertinente şi corecte asupra modului de fabricare, de punere în operă şi de utilizare, precum şi asupra comportării previzibile în exploatare a noilor produse folosite la construcţiile realizate cu acestea, care să permită persoanelor juridice şi persoanelor fizice implicate să ia decizii şi să-şi asume responsabilităţi în deplină cunoştinţă de cauză, pentru alegerea şi utilizarea produselor respective;
    4) evaluarea fabricanţilor  în ceea ce priveşte dotarea, experienţa acestora şi organizarea controlului pe fluxul de fabricaţie, ca premise pentru garantarea calităţii şi constantei caracteristicilor cerute pentru produsele livrate;
    5) asigurarea obiectivităţii şi neutralităţii în acordarea evaluării  tehnice, printr-o evaluare echilibrată, ţinîndu-se seama de interesele tuturor părţilor implicate;
    6) promovarea progresului tehnic în construcţii, în condiţiile respectării cerinţelor de performanţă pentru construcţiile în care se folosesc produsele ce formează obiectul evaluării  tehnice.
    31. La elaborarea evaluărilor tehnice se ia în considerare modul în care fabricarea şi punerea în operă a produselor respective condiţionează calitatea lucrărilor, astfel:
    1) dacă un produs este fabricat în mai multe unităţi de producţie ale aceleiaşi firme, se eliberează o singură evaluare tehnică acelei firme, ca titular, urmînd ca gradul de extindere a evaluării prevăzute la pct. 30 subpct. 4) din prezentul Regulament să fie stabilit de grupa specializată, după caz;
    2) dacă punerea în operă a produsului sau condiţiile legate de o anumită lucrare condiţionează calitatea lucrărilor şi, deci, trebuie să facă obiectul evaluării tehnice, titulari vor fi atît fabricantul sau distribuitorul împuternicit de acesta, cît şi executantul, cu precizarea lucrării la care se utilizează produsul, dacă este cazul, fiind necesară extinderea evaluării  tehnice  pentru un alt executant sau, după caz, pentru o altă lucrare;
    3) dacă punerea în operă a produsului se face cu mijloace tradiţionale, care nu fac obiectul evaluării  tehnice, executantul nu este implicat în evaluarea  tehnică, titularul avînd libertatea de a impune condiţii acestuia.
    32.  Nu pot forma obiectul unor evaluări tehnice simple descrieri sau chiar documentaţii tehnice de concepţie (proiecte) ale unor produse, fără a fi însoţite de rezultate şi dovezi obiective ale realizării fizice, încercării şi experimentării lor, care să demonstreze respectarea cerinţelor specificate.
    33. Elaboratorii evaluărilor  tehnice răspund de exactitatea datelor înscrise în evaluarea tehnică şi de încercările sau testele care au stat la baza acestor date.
    Evaluările tehnice nu-i absolvă pe furnizori şi/sau pe utilizatori de responsabilităţile ce le revin conform reglementărilor în vigoare.
    34. Existenţa evaluării tehnice, elaborate conform prevederilor prezentului Regulament, constituie o condiţie obligatorie privind furnizarea şi utilizarea produselor noi pentru construcţii.
    Produsele, care provin din ţări industrial dezvoltate şi au la bază reglementări tehnice sau evaluări  tehnice naţionale, se tratează corespunzător în cadrul acţiunii de elaborare a evaluărilor tehnice, prin luarea în considerare a prevederilor din documentele respective, cu adaptările impuse de condiţiile seismice, climatice sau de altă natură din Republica Moldova.
    35. Evaluările tehnice se acordă cu un termen de valabilitate pe o perioadă de 3 ani. Acest termen poate fi prelungit încă cu 2 ani.
    36. Deţinătorul de evaluare tehnică poate cere prelungirea termenului de valabilitate cu trei luni înainte de expirarea  acesteia şi după executarea unei proceduri noi de evaluare tehnică.
    37. Produsele pentru care s-au eliberat evaluări  tehnice sînt supuse şi activităţii de certificare de conformitate, conform reglementărilor în vigoare, sistemul de certificare fiind precizat explicit în evaluarea tehnică.
    38. Produsele, procedeele şi echipamentele, care au  fost supuse procedurii  de evaluare tehnică în construcţii, se trec în Registrul Consiliului Tehnic Permanent pentru Construcţii şi se publică pe site-ul www.mdrc.gov.md.
    39. Evaluarea  tehnică în construcţii nu acordă titularului dreptul exclusiv de fabricare ori de comercializare a produsului pentru care a fost eliberat.
    40. În referirea la o evaluare tehnică în corespondenţa comercială, în anunţuri publicitare şi în contracte se  menţionează numărul de înregistrare şi data aprobării ei. Reproducerea evaluării tehnice se face numai integral.
    41. Pentru recunoaşterea, în ţările-membre ale Uniunii Europene a evaluărilor tehnice din Republica Moldova, acestea trebuie să fie eliberate în condiţiile precizate de  organismul european de evaluări tehnice.
Secţiunea a 2-a
Elemente principale de conţinut ale evaluării tehnice 
    42. Elementele principale de conţinut ale evaluării tehnice sînt:
    1) evaluarea tehnică propriu-zisă, care cuprinde trei părţi:
    a) partea generală:
    OET abilitat care emite evaluarea tehnică;
    denumirea comercială a produsului pentru construcţii;
    grupul de produse din care face parte produsul pentru construcţii;
    fabricantul;
    unitatea (unităţile) de fabricaţie.
    Prezenta evaluare tehnică  conţine un anumit număr de pagini,  inclusiv anexe parte integrantă a prezentei evaluări.
    Anexele conţin informaţii confidenţiale şi nu sînt incluse în evaluarea tehnică la momentul în care această evaluare este difuzată public.
    b) partea specifică:
    descrierea tehnică a produsului;
    specificarea utilizării prevăzute în conformitate cu documentul de evaluare;
    performanţa produsului, precum şi trimiteri la metodele utilizate pentru evaluare;
    sistemul aplicat de evaluare a performanţei şi de verificare a constanţei acesteia, cu trimitere la temeiul juridic;
    detaliile tehnice necesare pentru punerea în aplicare a sistemului de evaluare a performanţei şi de verificare a constanţei acesteia, cum sînt prevăzute în documentele de evaluare aplicabile;
    c) anexe cu avize obţinute de la alte instituţii prin intermediul ghişeului unic:
    aviz sanitar;
    aviz privind securitatea împotriva incendiilor;
    aviz ecologic (după caz).
    Modelul de prezentare a formatului evaluării tehnice este stabilit în anexa nr.5 la prezentul Regulament;
    2) dosarul tehnic preliminar care cuprinde:
    documentaţia de referinţă privind produsul, inclusiv desene de execuţie, întocmită de solicitant şi verificată de elaborator;
    documente privind rezultatele activităţilor de apreciere a produsului – buletine de încercări, rapoarte privind experimentările;
    documente privind evaluarea unităţii producătoare, dacă este cazul;
    extrase din procesul-verbal al şedinţei de deliberare a grupei specializate;
    3) anexe, după caz.
Secţiunea a 3-a
Obţinerea avizelor de la alte instituţii prin
 intermediul ghişeului unic

    43. Pentru  a obţine avize de la alte instituţii prin intermediul ghişeului unic, organismele elaboratoare de evaluări tehnice în construcţii din cadrul ghişeului unic se adresează la instituţiile respective din subordinea:
    1) organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul sănătăţii – pentru avizul sanitar;
    2) organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul afacerilor interne – pentru avizul privind securitatea împotriva incendiilor;
    3) organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul mediului – pentru avizul ecologic.
    44. Avize de la alte instituţii se elaborează în conformitate cu reglementările în vigoare.
    45. Procedura de obţinere a avizelor de la alte instituţii este conform prevederilor documentului intern  specific, prevăzut la pct. 66  subpct. 9).
Secţiunea a 4-a
Elemente metodologice şi de organizare privind
elaborarea evaluării tehnice  în construcţii

    46. Activitatea privind evaluarea tehnică în construcţii este condusă de Consiliul Tehnic şi se desfăşoară în cadrul grupelor specializate ale OET, abilitate în acest scop de Consiliul Tehnic.
    Consiliul Tehnic
    47. Consiliul Tehnic se constituie şi funcţionează, ca entitate fără personalitate juridică, în cadrul Î.S. Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Construcţii “INCERCOM” din subordinea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor.
    48. Consiliul Tehnic realizează activităţi de specialitate potrivit prevederilor prezentului Regulament, precum şi ale actelor normative subsecvente emise în temeiul sau în aplicarea acestuia.
    Activităţile de specialitate se realizează de către specialişti în domeniu care activează în:
    1) comisii tehnice de specialitate pentru avizarea evaluărilor tehnice în construcţii;
    2) comisii de evaluare/supraveghere a OET europene pentru produse pentru construcţii;
    3) comisii de evaluare/supraveghere a OET abilitate în construcţii;
    4)  grupuri de lucru pentru elaborarea/actualizarea de documente tehnice şi proiecte de acte tehnice normative în domeniul produselor pentru construcţii;
    5) grupuri de lectură pentru verificarea şi avizarea versiunilor în limba română ale specificaţiilor tehnice naţionale ale altor state-membre din domeniul produselor pentru construcţii.
    49. Structura şi componenţa Consiliului Tehnic este conform anexei nr.6 la prezentul Regulament.
    Componenţa Consiliului Tehnic se aprobă prin ordinul conducătorului organului  central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor, în baza desemnărilor transmise de către autorităţile şi instituţiile prevăzute în anexa nr.6  la prezentul Regulament.
    Şedinţele Consiliului Tehnic se desfăşoară, de regulă, la sediul organului  central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor.
    Secretariatul tehnic al Consiliului Tehnic
    50.  Secretariatul tehnic al Consiliului Tehnic se asigură de Î.S. Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Construcţii „INCERCOM” din subordinea  organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor şi funcţionează ca un compartiment distinct în cadrul acestuia şi este independent de celelalte direcţii tehnice ale subunităţii.
    51. Secretariatul tehnic al Consiliului Tehnic se formează din 3 membri numiţi prin ordin al conducătorului organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor. 
    52.  Secretariatul tehnic al Consiliului Tehnic:
    1)  asigură logistica şi activităţile administrative necesare funcţionării Consiliului Tehnic;
    2) gestionează sistemul naţional de informare privind produsele pentru construcţii, inclusiv pagina de Internet a Consiliului Tehnic;
    3) asigură secretariatul comisiilor tehnice de avizare a evaluărilor tehnice în construcţii;
    4) asigură secretariatul comisiilor de evaluare/supraveghere a OET europene pentru produse pentru construcţii;
    5) asigură secretariatul comisiilor de evaluare/supraveghere a OET abilitate în construcţii;
    6) întocmeşte pontajul specialiştilor prevăzuţi la pct.48 subpct.2) din prezentul Regulament pentru realizarea serviciilor prestate conform convenţiilor încheiate de aceştia cu autoritatea administrativă din subordinea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor în baza deciziilor de numire emise de preşedintele Consiliului Tehnic;
    7) redactează şi răspunde pentru exactitatea informaţiilor înscrise în procesele-verbale ale şedinţelor şi avizelor tehnice, precum şi în oricare document prevăzut în responsabilitatea sa;
    8) păstrează toate documentele elaborate de Consiliul Tehnic, precum şi documentele care au stat la baza elaborării acestora;
    9) îndeplineşte orice alte atribuţii stabilite prin decizie a preşedintelui Consiliului Tehnic.
    Comisiile tehnice de specialitate pentru avizarea evaluărilor tehnice  în construcţii
    53. Comisiile tehnice de specialitate pentru avizarea evaluărilor tehnice în construcţii (în continuare – comisii tehnice) se constituie din 7-20 membri, dintre care unul are şi calitatea de preşedinte, şi asigură:
    1) analiza şi avizarea documentelor de evaluare şi a ghidurilor de evaluare tehnică în construcţii;
    2) analiza şi avizarea evaluărilor tehnice în construcţii, inclusiv a prelungirii valabilităţii, extinderii sau modificării acestora, precum şi analiza şi avizarea prelungirii avizelor tehnice aferente evaluărilor   tehnice  valabile;
    3) analiza şi avizarea versiunilor oficiale în limba de stat ale evaluărilor   tehnice emise în alt stat-membru al Spaţiului Economic European.
    54. Comisiile tehnice se constituie prin decizie a preşedintelui Consiliului Tehnic şi se organizează pe categorii de produse şi procedee pentru construcţii, după cum urmează:
    1) Comisia tehnică nr. 1 – elemente structurale şi fundaţii; elemente de închidere, compartimentare, pereţi nestructurali, tîmplărie şi vitraje; protecţii la foc, termotehnică, acustică, protecţii hidrofuge şi învelitori; finisaje, protecţii anticorozive şi speciale, tencuieli, placaje şi pardoseli;
    2)  Comisia tehnică nr. 2 – produse, procedee şi echipamente pentru instalaţii aferente construcţiilor: încălziri, climatizări, ventilaţii, sanitare, gaze, electrice; domotică, produse şi echipamente înglobate în construcţii; produse, procedee şi echipamente pentru irigaţii, drenaje, foraje,   recuperări; baraje şi acumulări de apă; lucrări gospodărie comunală, alimentări cu apă, canalizări, staţii de tratare şi de epurare, transport urban şi salubritate;
    3) Comisia tehnică nr. 3 – drumuri, poduri rutiere, porturi şi aeroporturi; căi ferate, poduri pentru căi ferate şi lucrări de artă. 
    55. Secretariatele comisiilor tehnice se asigură de secretariatul tehnic al Consiliului Tehnic.
    56. Comisiile tehnice îşi desfăşoară activitatea în şedinţe de avizare, convocate lunar sau ori de cîte ori este necesar, la propunerea direcţiei cu atribuţii în domeniul produselor pentru construcţii din cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor şi cu aprobarea preşedintelui Consiliului Tehnic.
    57.  Adoptarea hotărîrilor în cadrul şedinţelor comisiilor tehnice se face prin consens.
    58. Procesele-verbale ale şedinţelor comisiilor tehnice se întocmesc de secretariatul tehnic şi se semnează de participanţi.
    Organisme elaboratoare de evaluări tehnice abilitate
    59. Organismele elaboratoare de evaluări tehnice sînt organisme specializate, cu sediul în Republica Moldova, abilitate în acest scop de organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor prin Consiliul Tehnic.
    60. Abilitarea organismelor elaboratoare de evaluări tehnice are ca scop recunoaşterea, în urma unei evaluări bazate pe criterii specificate, a competenţei acestor organisme de a efectua activităţi aferente elaborării evaluărilor tehnice în anumite domenii de specialitate, identificate prin grupele specializate de evaluări tehnice.
    61. Abilitarea se acordă unui organism, la solicitarea acestuia, pentru una sau mai multe grupe specializate de evaluări tehnice, dacă în urma evaluării se constată că sînt îndeplinite criteriile specificate cu referire la domeniile de specialitate respective.
    62. Abilitarea se acordă pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire. Numărul de prelungiri este nelimitat.
    63. Secretariatul Consiliului Tehnic asigură evidenţa la zi a situaţiei OET abilitate, precum şi elaborarea periodică a listei cuprinzînd denumirile, adresele şi domeniile de specialitate ale organismelor abilitate pentru elaborarea de evaluări tehnice. Lista aprobată prin decizia Consiliului Tehnic se publică pe site-urile www.mdrc.gov.md, www.ednc.gov.md.
    Grupe specializate
    64. Grupele specializate  se înfiinţează prin decizia Consiliului Tehnic ca formaţiuni ale OET, se organizează pe domenii de specialitate corespunzătoare unor grupe de produse.
    Grupele specializate se alcătuiesc  din specialişti din domeniul de specialitate aferent. Aceste grupe funcţionează în cadrul OET, care sînt unităţi de cercetare-proiectare sau alte unităţi cu profil similar, abilitate de Consiliul Tehnic, pentru domeniile de specialitate corespunzătoare profilului grupelor specializate respective.
    65. Grupele specializate realizează activităţile legate de elaborarea evaluărilor tehnice  conform prevederilor menţionate la pct. 30 din prezentul Regulament, precum şi supravegherea privind menţinerea calităţii produselor respective şi urmărirea comportării în exploatare a acestora.
    66.  Activitatea privind evaluarea   tehnică în construcţii se desfăşoară în conformitate cu prevederile prezentului Regulament şi ale documentelor interne specifice privind:
    1) organizarea şi funcţionarea Consiliului Tehnic;
    2) organizarea şi funcţionarea secretariatului tehnic al Consiliului Tehnic;
    3) organizarea şi funcţionarea comisiilor tehnice pentru avizarea evaluărilor tehnice în construcţii;
    4) organizarea şi funcţionarea organismelor elaboratoare de evaluări tehnice  abilitate;
    5) organizarea şi funcţionarea grupelor specializate;
    6) instrumentarea solicitărilor de documente de evaluare şi evaluări tehnice şi procedurile de elaborare şi acordare a evaluărilor tehnice sau de schimbare a statutului acestora;
    7) abilitarea organismelor elaboratoare de evaluări  tehnice în construcţii şi a grupelor specializate;
    8) avizarea evaluărilor tehnice în construcţii;
    9) procedura de obţinere a avizelor de la alte instituţii prin intermediul ghişeului unic.
    67. Evaluările tehnice se elaborează în baza procedurilor şi a documentelor de evaluare pentru evaluări tehnice, avizate de grupele specializate pe domenii şi aprobate de Consiliului Tehnic.
    Ghidurile pentru evaluări tehnice şi alte documente normative în domeniu, elaborate în cadrul Uniunii Europene, pot fi folosite numai cu condiţia adaptării la situaţiile specifice din Republica Moldova, mai ales în ceea ce priveşte protecţia antiseismică şi condiţiile climatice.
    68. Încercările necesare pentru elaborarea evaluărilor tehnice se stabilesc de grupele specializate care instrumentează solicitările de evaluare tehnică  şi se efectuează în laboratoare acreditate conform prevederilor legislaţiei în vigoare.
    În unele cazuri justificate, aprecierea aptitudinii pentru utilizare poate fi condiţionată de realizarea prealabilă a unei lucrări experimentale, în condiţiile stabilite de grupa specializată şi precizate în avizul tehnic de experimentare elaborat de aceasta.
    Lucrarea experimentală se poate executa de către solicitantul evaluării tehnice în baza unui aviz tehnic de experimentare (ATEx) care precizează obiectivele urmărite în cadrul experimentării, condiţiile de remediere a eventualelor neconformităţi apărute în timpul execuţiei şi modul de utilizare a lucrării după perioada de experimentare. Avizul tehnic de experimentare va avea termen de valabilitate de 1-2 ani şi se referă la realizarea unei singure lucrări experimentale.
    69.  Grupa specializată poate efectua, după caz, inspecţii la producător, cu acordul acestuia, pentru a constata condiţiile de fabricaţie a produselor care fac obiectul solicitării de evaluare tehnică.
    70. După acordarea evaluărilor tehnice, în perioada de valabilitate, în statutul acestora pot interveni următoarele schimbări:
    1) prelungirea valabilităţii, care trebuie cerută de titular cu cel puţin 3 luni înainte de expirarea perioadei de valabilitate;
    2) modificarea evaluării tehnice, la iniţiativa titularului – determinată de modificările aduse produsului, tehnologiei de fabricaţie, domeniului de utilizare – sau a grupei specializate care l-a elaborat, ca urmare a constatării unor neconformităţi;
    3) extinderea evaluării tehnice, care reprezintă nominalizarea şi a unui alt titular sau a altui domeniu, cu acordul titularului, pentru un produs pentru care s-a elaborat o evaluare tehnică;
    4) suspendarea evaluării tehnice, la iniţiativa grupei specializate sau la propunerea altor factori implicaţi, cu avizul grupei specializate şi cu aprobarea Consiliului Tehnic, în cazul în care se constată nerespectarea caracteristicilor, a condiţiilor de fabricaţie şi de utilizare sau comportarea necorespunzătoare în exploatare a produselor. Suspendarea se notifică în scris titularului, care poate înainta Consiliului Tehnic, după eliminarea cauzelor de suspendare, într-un interval de timp rezonabil, o cerere de reexaminare a cazului, care să conducă la revizuirea evaluării tehnice respective;
    5) retragerea evaluării tehnice, la iniţiativa grupei specializate, în cazul în care, cu ocazia revizuirii sau reexaminării după suspendare, se constată situaţii care conduc la această decizie.
    Retragerea se prezintă spre aprobare Consiliului Tehnic.
    Lucrările la care s-au utilizat produse avînd evaluarea tehnică suspendată sau retrasă ulterior punerii în operă vor fi analizate de proiectant, care va decide menţinerea lor sau schimbarea soluţiei.
    71. Titularul evaluării tehnice şi grupa specializată care i-a elaborat această evaluare vor urmări comportarea în exploatare a produsului respectiv pentru a putea fundamenta propunerea de a reglementa ca tradiţional produsul în cauză sau de a prelungi ori de a schimba statutul acelei evaluări tehnice.
Secţiunea a 5-a
Obligaţii şi responsabilităţi
    72. Consiliul Tehnic îşi desfăşoară activitatea sub coordonarea organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor şi are următoarele obligaţii şi răspunderi:
    1) organizarea şi conducerea activităţii privind evaluarea tehnică în construcţii;
    2) înfiinţarea grupelor specializate şi abilitarea OET;
    3) stabilirea strategiei generale privind evaluarea tehnică în construcţii;
    4) elaborarea şi aprobarea documentelor interne specifice, prevăzute la pct. 66 din prezentul Regulament, şi publicarea celor privind instrumentarea solicitărilor de evaluare tehnică;
    5) aprobarea documentelor de evaluare  pentru evaluări tehnice, în urma avizării acestora în grupele specializate pe domenii;
    6) asigurarea colaborării cu Institutul Naţional de Standardizare pe linia elaborării standardelor pentru produsele confirmate sub aspectul aptitudinii la utilizare în perioada de valabilitate a evaluărilor tehnice;
    7) evaluarea periodică a activităţii în raport cu strategia stabilită şi cu evoluţia pe plan european şi luarea de măsuri în consecinţă;
    8) păstrarea secretului profesional asupra informaţiilor legate de evaluările tehnice;
    9) publicarea listei grupelor specializate, a OET abilitate, a evaluărilor tehnice, precum şi a documentelor prevăzute la subpct. 2) şi 4);
    10) reprezentarea naţională în relaţiile cu organismele de profil din străinătate;
    11) aprobarea evaluărilor tehnice, elaborate de OET  abilitate, prin avizul tehnic;
    12) transpunerea şi, după caz, punerea în aplicare a actelor normative comunitare din domeniul produselor pentru construcţii;
    13) elaborarea/actualizarea de documente tehnice şi proiecte de acte tehnice normative în domeniul produselor pentru construcţii, la solicitarea autorităţii competente în domeniu;
    14) evaluarea, în vederea abilitării, a OET, inclusiv a grupelor specializate din cadrul acestora, şi monitorizarea acestor organisme, ulterior abilitării;
    15) gestionarea sistemului naţional de informare privind produsele pentru construcţii.
    Documentele  elaborate de Consiliul Tehnic în exercitarea obligaţiilor prevăzute la subpct. 2)-5), 7), 10), 12) şi 13) se supun aprobării conducerii organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor.
    73. Cheltuielile privind exercitarea atribuţiilor Consiliului Tehnic şi Secretariatului tehnic al Consiliului Tehnic se suportă din mijloacele pentru finanţarea Sistemului de documente normative în construcţii.
    74. Fabricanţii şi distribuitorii de produse, împuterniciţi de către fabricanţii, care intră sub incidenţa prezentului Regulament, au următoarele obligaţii şi răspunderi:
    1) să solicite OET abilitate elaborarea documentelor de evaluare şi evaluării tehnice  pentru produsele noi, în condiţiile prezentului Regulament;
    2) să furnizeze grupelor specializate care elaborează documente de evaluare şi evaluări tehnice toate datele şi informaţiile necesare privind produsele respective;
    3) să faciliteze şi să asigure grupelor specializate şi OET abilitate condiţii pentru desfăşurarea tuturor activităţilor necesare în elaborarea evaluării tehnice, şi anume:
    a) examinarea şi evaluarea unităţilor de producţie sub aspectul dotării, al stăpînirii proceselor de fabricaţie, precum şi al asigurării calităţii produselor;
    b) efectuarea verificărilor şi încercărilor sau, după caz, a lucrărilor experimentale, conform prevederilor pct. 68;
    c) efectuarea urmăririi comportării în exploatare a produselor pe durata de valabilitate;
    4) să răspundă solidar cu executanţii lucrărilor, conform legii, pentru viciile ascunse cauzate de calitatea necorespunzătoare a produselor furnizate, puse în lucrare, cu respectarea condiţiilor stabilite de producători sau furnizori;
    5) să suporte cheltuielile generate de elaborarea documentelor de evaluare şi evaluărilor tehnice, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare.
    75. Importatorul sau distribuitorul se consideră drept fabricant în sensul prezentului Regulament şi îi revin obligaţiile aferente unui fabricant, atunci cînd introduce pe piaţă un produs sub nume propriu sau sub propria marcă sau atunci cînd modifică un produs pentru construcţii deja introdus pe piaţă într-un mod în care conformitatea cu declaraţia de performanţă ar putea fi afectată.
    76. Investitorii, proiectanţii, executanţii de lucrări în construcţii, proprietarii şi utilizatorii au, după caz, obligaţia de a prevedea în proiecte şi de a utiliza produsele, care intră sub incidenţa prezentului Regulament, numai dacă acestea au evaluări tehnice valabile şi în conformitate cu prevederile acestuia.
    77. OET abilitat are următoarele obligaţii şi răspunderi:
    1) primeşte cererea de evaluare tehnică şi informează fabricantul dacă produsul pentru construcţii este reglementat, integral sau parţial, de o specificaţie tehnică armonizată, după cum urmează:
    a) în cazul în care produsul este reglementat integral de un standard armonizat, OET informează fabricantul cu privire la faptul că, în conformitate cu pct. 28  subpct. 1) litera b)  din prezentul Regulament, nu este necesară  evaluarea tehnică;
    b) în cazul în care produsul este reglementat integral de un document de evaluare, OET informează fabricantul cu privire la faptul că respectivul document de evaluare va fi utilizat drept bază pentru evaluarea tehnică care urmează să fie eliberată;
    c) în cazul în care produsul nu este reglementat sau nu este reglementat integral de nici o specificaţie tehnică armonizată, OET, în termen de o lună de la primirea dosarului tehnic preliminar, informează fabricantul cu privire la  încheierea unui contract cu OET referitor la întocmirea evaluării tehnice, în care se stabileşte şi programul de lucru pentru elaborarea documentului de evaluare;
    2) îndeplineşte în permanenţă criteriile organizatorice, tehnice şi deontologice în baza cărora au fost abilitate, în conformitate cu documentele şi cu procedurile aplicabile;
    3) asigură funcţionarea grupelor specializate şi realizează activităţile legate de elaborarea  evaluărilor tehnice şi de urmărire a comportării produselor în exploatare, în bază de contracte încheiate cu solicitanţii acestora.
    78. Grupele specializate au următoarele obligaţii şi răspunderi:
    1) să îndeplinească în permanenţă criteriile organizatorice, tehnice şi deontologice avute în vedere la înfiinţare;
    2) să asigure colaborarea specialiştilor sau a unor unităţi specializate pentru rezolvarea competentă a activităţilor de elaborare a evaluărilor tehnice;
    3) să participe la acţiunile de evaluare privind produsele pentru care au elaborat evaluări tehnice.
    79. Specialiştii ghişeului unic şi membrii grupelor specializate sînt obligaţi să respecte secretul profesional asupra informaţiilor cuprinse în dosarul de evaluare tehnică, în baza unei declaraţii de confidenţialitate. Forma de prezentare a declaraţiei de confidenţialitate este conform anexei nr.7 la prezentul Regulament.
    80. Urmărirea aplicării şi controlul respectării prevederilor prezentului Regulament la fabricanţii şi distribuitorii menţionaţi la pct. 74 din prezentul Regulament se efectuează de către organul central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor, prin Inspecţia de Stat în Construcţii.
VIII. Avizarea evaluărilor tehnice în construcţii
    81. După finalizarea proiectului de evaluare tehnică, OET abilitat  înaintează Consiliului Tehnic un exemplar original şi o copie în vederea verificării conformităţii cu prevederile legislaţiei în vigoare şi a avizării proiectului de evaluare tehnică de către Comisia tehnică şi a emiterii avizului tehnic al Consiliului Tehnic.
    82. Secretariatul Consiliului Tehnic analizează proiectul de evaluare tehnică şi, dacă acesta corespunde cerinţelor legislaţiei în vigoare, propune Comisiei tehnice a Consiliului Tehnic analiza acestuia.
    Urmare aprecierii favorabile, Comisia tehnică propune Consiliului Tehnic eliberarea avizului tehnic.
    83. După eliberarea avizului tehnic, secretariatul Consiliului Tehnic remite evaluarea tehnică cu avizul tehnic aprobat OET abilitat.
    Evaluarea tehnică avizată de Comisia tehnică de specialitate şi avizul tehnic se eliberează gratuit.
    84. După primirea evaluări tehnice cu avizul  tehnic de la secretariatul Consiliului Tehnic, organismul elaborator de evaluări tehnice abilitat remite solicitantului de evaluare tehnică exemplarul original de evaluare tehnică cu avizul tehnic al Consiliului Tehnic.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 913
din 6 noiembrie 2014
REGULAMENT
cu privire la organizarea şi funcţionarea ghişeului unic de
eliberare a certificatului de atestare tehnico-profesională

a specialiştilor în construcţii
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea ghişeului unic de eliberare a certificatului de atestare tehnico-profesională a specialiştilor în construcţii (în continuare – Regulament) stabileşte modul de organizare şi de exercitare a acestei activităţi, în temeiul Legii nr. 161 din 22 iulie 2011 privind implementarea ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător şi Hotărîrii Guvernului nr.778 din 4 octombrie 2013 „Cu privire la unele măsuri de implementare a ghişeului unic în desfăşurarea activităţii de întreprinzător”.
    2. Instituirea şi organizarea ghişeului unic au drept scop ca solicitantul să depună cerere şi să recepţioneze informaţia privind atestarea tehnico-profesională a specialiştilor şi să obţină certificatul de atestare într-un singur punct.
    3. Prezentul Regulament se aplică la eliberarea certificatelor de atestare tehnico-profesională a specialiştilor prevăzute de Legea nr.721-XIII din 2 februarie 1996 privind calitatea în construcţii şi Regulamentul cu privire la atestarea tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.329 din 23 aprilie 2009 (în continuare – Regulament de atestare).
    4. Prin ghişeul unic se eliberează certificate de atestare următorilor specialişti:
    1) proiectanţi;
    2) verificatori de proiecte;
    3) experţi tehnici;
    4) elaboratori de devize;
    5) diriginţi de şantier;
    6) responsabili tehnici;
    7) diriginţi cu executarea lucrărilor specializate şi instalaţiilor aferente construcţiilor;
    8) responsabili tehnici pentru lucrări specializate şi instalaţii aferente construcţiilor;
    9) personalul de specialitate din laboratoarele de încercări în construcţii.
    5. Ghişeul unic pentru eliberarea certificatelor de atestare tehnico-profesională a specialiştilor (în continuare – ghişeu unic) se instituie şi se organizează în cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor.
    Organul central de specialitate poate delega funcţiile ghişeului unic autorităţii administrative subordonate.
    6. În sensul prezentului Regulament sînt utilizate următoarele noţiuni:
    certificat de atestare tehnico-profesională – document ce confirmă dreptul de a exercita unele activităţi în construcţii;
    cerere – formular tipizat, completat şi depus pe propria răspundere de solicitant, în vederea atestării tehnico-profesionale;
    ghişeu unic – punct unic de recepţionare a cererilor şi obţinere a certificatelor de atestare;
    funcţionar al ghişeului unic – angajat care exercită funcţiile prevăzute de prezentul Regulament.
II. Organizarea activităţii ghişeului unic
    7. Ghişeul unic funcţionează la sediul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor într-un spaţiu alocat acestui scop, iar site-ul www.mdrc.gov.md va avea o secţiune dedicată activităţii de ghişeu unic.
    8. Activitatea ghişeului unic se desfăşoară conform programului de activitate a instituţiei şi este asigurată de angajaţii acesteia.
    9. Atribuţiile conducerii organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor:
    1) aprobă planul de acţiuni privind instituirea şi promovarea ghişeului unic;
    2) asigură infrastructura şi mediul de lucru necesare funcţionării ghişeului unic;
    3) desemnează responsabili din cadrul organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor, care să participe la activitatea ghişeului unic;
    4) asigură participarea la activitatea ghişeului unic a reprezentanţilor desemnaţi;
    5) aprobă programul de lucru.
    10. Atribuţiile funcţionarului ghişeului unic:
    1) informează solicitantul cu privire la procedura de depunere şi examinare a cererii de eliberare a certificatului de atestare, precum şi la procedura de atestare, conform Regulamentului de atestare;
    2) recepţionează cererea de eliberare a certificatului de atestare şi actele necesare;
    3) verifică corectitudinea cererii şi stabileşte autenticitatea şi legalitatea actelor prezentate;
    4) acceptă sau respinge cererea de eliberare a certificatului de atestare;
    5) transmite spre examinare cererea şi actele prezentate comisiilor specializate de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii;
    6) întocmeşte registrul de evidenţă a certificatelor de atestare;
    7) eliberează certificatele de atestare.
III. Depunerea şi examinarea cererii de eliberare
a certificatelor de atestare

    Depunerea cererii
    11. Pentru atestare şi obţinerea certificatului de atestare tehnico-profesională solicitantul depune la ghişeul unic sau on-line în format electronic, accesînd pagina-web a organului central de specialitate al administraţiei publice în domeniul construcţiilor, o cerere (conform anexei la prezentul Regulament) în care se indică numele, prenumele, data naşterii, domiciliu şi domeniul (domeniile), profilurile, pentru care se solicită atestarea, specificate la pct. 13, 142,15, 18, 20, şi 23 ale Regulamentului de atestare.
    Cererea poate fi depusă în format electronic, semnată prin aplicarea semnăturii digitale, care corespunde cerinţelor faţă de documentul electronic, prevăzute de Legea nr.91 din 29 mai 2014 privind semnătura electronică şi documentul electronic şi copiile scanate ale documentelor prevăzute în pct.12 din prezentul Regulament.
    12. La cerere se anexează:
    1) copia de pe buletinul de identitate;
    2) copia de pe diploma de absolvire a instituţiei de învăţămînt şi/sau diploma de titlu ştiinţific;
    3) copia de pe carnetul de muncă sau de pe contractele de muncă;
    4) copia de pe autorizaţia pentru instalaţii de gaze sau de pe autorizaţia de electrician autorizat  (pentru ingineri-instalatori);
    5) două recomandări – din partea unor instituţii (întreprinderi) în care îşi desfăşoară sau şi-a desfăşurat activitatea solicitantul sau a unor specialişti atestaţi în domeniul corespunzător;
    6) lista celor mai importante lucrări executate aprobată de întreprinderea în care îşi desfăşoară activitatea solicitantul;
    7) adeverinţa medicală, forma nr. 086/e, privind posibilitatea exercitării atribuţiilor de serviciu pentru persoanele care depăşesc vîrsta de 65 de ani pentru bărbaţi, respectiv, 60 de ani pentru femei (numai pentru diriginţi de şantier şi responsabili tehnici);
    8) două fotografii 3x4.
    13. Cererea  nu este acceptată spre examinare şi este restituită în cazul în care nu este semnată şi nu sînt prezentate toate actele necesare.
    14. În cazul acceptării cererii, solicitantului i se acordă un act confirmativ prin care se probează faptul depunerii şi recepţionării valide a actelor şi data la care au fost depusă cererea.
    Examinarea cererii
    15. Cererea de eliberare a certificatului de atestare, precum şi actele prezentate se examinează în termen de 30 zile din data prezentării  acesteia.
    16. Certificatul de atestare se eliberează solicitantului după susţinerea unui examen în comisiile specializate de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii.
    17. Eliberarea şi evidenţa certificatelor de atestare se efectuează conform Regulamentului de atestare.

    anexa

Anexa nr.3
la Hotărîrea Guvernului nr. 913
din 6 noiembrie 2014
LISTA
hotărîrilor de Guvern ce se abrogă
    1. Hotărîrea Guvernului nr.461  din  6 iulie 1995 „Cu privire la aprobarea Regulamentului privind agrementul tehnic pentru produse, procedee şi echipamente noi în construcţii” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1995, nr.55, art.435).
    2. Hotărîrea Guvernului nr.1288 din 25 decembrie 2000 „Privind completarea şi modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 461 din 6 iulie 1995” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.166-168).
    3. Hotărîrea Guvernului nr.531 din 28 iunie 2001 „Despre modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 461 din 6 iulie 1995” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2001, nr.68, art.544).