HCNAJGSC27/2014
ID intern unic:  356312
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
CONSILIUL NAŢIONAL PENTRU ASISTENŢĂ JURIDICĂ GARANTATĂ DE STAT
HOTĂRÎRE Nr. 27
din  29.10.2014
cu privire la aprobarea Regulamentului
de activitate al parajuriştilor
Publicat : 16.01.2015 în Monitorul Oficial Nr. 1-10     art Nr : 49
Înregistrat:
Ministerul Justiţiei
nr.1014 din 30 decembrie 2014
Ministru___________Oleg EFRIM



    În temeiul prevederilor art. 16 alin. (1) din Legea nr. 198-XVI din 26 iulie 2007 cu privire la asistenţa juridică garantată de stat (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr.157-160, art.614), cu modificările şi completările ulterioare, Consiliul Naţional pentru Asistenţa Juridică Garantată de Stat
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul de activitate al parajuriştilor (se anexează).
    2. Se abrogă Hotărîrea Consiliului Naţional pentru Asistenţa Juridică Garantată de Stat nr. 5 din 15 iunie 2011 cu privire la aprobarea Regulamentului de activitate al parajuriştilor (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 7-12, art. nr. 49), înregistrată la Ministerul Justiţiei la 29 decembrie 2011 cu nr. 865.
    3. Prezenta hotărîre se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREȘEDINTELE CONSILIULUI                                  Victor ZAHARIA

    Secretarul Consiliului                                                       Olga Rabei

    Nr. 27. Chişinău, 29 octombrie 2014.


REGULAMENT
DE ACTIVITATE AL PARAJURIŞTILOR
I. Prevederi generale
    1. Prezentul Regulament reglementează modalitatea de selectare şi instruire a parajuriştilor, modul de acordare a asistenţei juridice primare de către parajurişti, relaţiile parajuriştilor cu Consiliul Naţional pentru Asistenţa Juridică Garantată de Stat (în continuare - Consiliul Naţional), Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional, alte instituţii publice, avocaţi, alte persoane fizice şi juridice, precum şi procesul de asigurare a calităţii asistenţei juridice primare, raportarea, monitorizarea, evaluarea activităţii parajuriştilor şi încetarea activităţii de parajurist.
    2. Parajurist este persoana care se bucură de o înaltă stimă din partea comunităţii locale, are studii juridice incomplete sau studii superioare complete, care nu practică activitate de avocat şi care, după o instruire specială, este calificat să acorde asistenţă juridică primară solicitanţilor din contul mijloacelor destinate acordării de asistenţă juridică garantată de stat şi din alte surse neinterzise de lege.
    3. Asistenţă juridică primară reprezintă furnizare de informaţii privind sistemul de drept al Republicii Moldova, privind actele normative în vigoare, drepturile şi obligaţiile subiecţilor de drept, privind modalitatea de realizare şi de valorificare a drepturilor pe cale judiciară şi extrajudiciară; acordare de consultanţă în probleme juridice; acordare de asistenţă în vederea întocmirii actelor juridice; acordare a altor forme de asistenţă, care nu intră în categoria de asistenţă juridică calificată.
    4. Acordînd asistenţă juridică primară garantată de stat, parajuriştii desfăşoară o activitate de interes public, contribuind la implementarea obligaţiei statului de a asigura accesul la servicii juridice eficiente fiecărei persoane, indiferent de statutul financiar al acesteia. În acest scop, statul asigură parajuriştilor condiţii de lucru pentru acordarea asistenţei juridice primare garantate de stat, în conformitate cu Legea nr. 198-XVI din 27 iulie 2007 cu privire la asistenţa juridică garantată de stat, şi alte acte normative. Autorităţile administraţiei publice locale pot asigura parajuriştii cu încăperi, mijloace tehnico-materiale necesare şi oferi alt suport în vederea acordării asistenţei juridice primare solicitanţilor.
    5. În procesul de acordare a asistenţei juridice primare garantate de stat, parajuriştii sînt independenţi de oricare influenţă din partea autorităţilor publice. Orice imixtiune neprevăzută de Lege în activitatea profesională a parajuristului este interzisă.
    6. Parajuriştii îşi desfăşoară activitatea în baza prevederilor Constituţiei Republicii Moldova, Legii nr. 198-XVI din 27 iulie 2007 cu privire la asistenţa juridică garantată de stat, normelor prevăzute în prezentul Regulament, Codului deontologic al parajuristului, standardelor de calitate a activităţii parajuristului şi alte acte normative adoptate de Consiliul Naţional.
    7. Asistenţa juridică primară se acordă pe principiul egalităţii în drepturi a tuturor persoanelor care beneficiază de ea, competenţei profesionale speciale a parajuriştilor, confidenţialităţii, inadmisibilităţii conflictului de interese şi promptitudinii prin acordarea serviciilor de asistenţă juridică primară în vederea contribuirii la soluţionarea problemei beneficiarului la fază incipientă.
    8. Parajuriştii acordă servicii de asistenţă juridică primară şi tratează cu respect fiecare beneficiar, indiferent de rasa, naţionalitatea, originea etnică, limba, religia, sexul, opinia, apartenenţa politica, averea sau originea socială a acestuia şi oricare alte criterii de discriminare.
II. Selectarea şi instruirea parajuriştilor
    9. Selectarea parajuriştilor pentru acordarea asistenţei juridice primare se efectuează în bază de concurs, organizat de Comisia de concurs (în continuare – Comisia) în modul stabilit de prezentul Regulament.
    10. Comisia de concurs este compusă din coordonator şi un reprezentant al oficiului teritorial al Consiliului Naţional şi un reprezentant al administraţiei publice locale. Componenţa nominală a Comisiei se aprobă de către Consiliul Naţional.
    11. Comisia are următoarele atribuţii:
    1) desfăşurarea concursului şi întocmirea documentelor necesare după concurs;
    2) întocmirea listei finale a parajuriştilor selectaţi;
    3) alte atribuţii necesare pentru procesul de selectare prin concurs a parajuriştilor.
    12. Concursul se anunţă de către Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional, conform razei de activitate a acestora. Informaţia despre organizarea şi desfăşurarea concursului, cerinţele faţă de candidaţi, actele necesare pentru anunţarea şi desfăşurarea concursului, precum şi data desfăşurării concursului se elaborează şi se plasează pe pagina web a Consiliului Naţional cu cel puţin 15 zile înainte de data desfăşurării concursului.
    13. Procedura de organizare şi desfăşurare a concursului se bazează pe următoarele principii:
    1) competiţia deschisă, prin asigurarea accesului liber de participare la concurs a oricărei persoane care îndeplineşte condiţiile cerute de lege;
    2) alegere după merit, prin selectarea, în baza rezultatelor obţinute, a celor mai competente persoane;
    3) asigurarea transparenţei, prin punerea la dispoziţie tuturor celor interesaţi a informaţiilor referitoare la modul de desfăşurare a concursului;
    4) tratamentul egal, prin aplicarea în mod nediscriminatoriu a unor criterii de selectare obiective şi clar definite,  astfel încît orice candidat să aibă şanse egale.
    14. Cererile pentru participare la concurs se depun de către candidaţi la sediul oficiului teritorial al Consiliului Naţional în raza de activitate a căruia este anunţat concursul. Dosarul de participare la concurs trebuie să includă următoarele acte:
    1) cerere pentru participare la concurs cu indicarea localităţii solicitate;
    2) copia buletinului de identitate;
    3) diploma de studii juridice incomplete sau, după caz, diploma de studii superioare complete;
    4) scrisoare de motivaţie;
    5) declaraţia solicitantului că nu se află în niciunul dintre cazurile de incompatibilitate prevăzute la punctul 42 din prezentul Regulament;
    6) declaraţie cu privire la conflictul de interese în cazul existenţei acestuia;
    7) ancheta completată de primarul localităţii (conform anexei nr. 1 la prezentul Regulament); 
    8) alte acte pe care candidatul le consideră necesare pentru a demonstra calificarea sa.
    15. În cazul în care nu a fost depus niciun dosar pentru participare la concurs, sau, ca rezultat al concursului, nu au fost suplinite toate unităţile vacante de parajurist, se anunţă concurs repetat pentru unităţile nesuplinite. Anunţul cu privire la organizarea concursului repetat se plasează pe pagina web a Consiliului Naţional cu cel puţin 7 zile înainte de desfăşurarea acestuia.
    16. Comisia examinează dosarele prezentate de solicitanţi conform criteriilor de selectare şi invită candidaţii care au depus dosarele complete la interviu. Comisia stabileşte data, locul şi ora desfăşurării interviului şi anunţă candidaţii preselectaţi despre aceasta.
    17. În cadrul interviului, fiecare membru al Comisiei completează cîte un act de evaluare a candidatului (conform anexei nr. 2 la prezentul Regulament), pentru fiecare candidat în parte, cu indicarea punctajului pentru fiecare criteriu de selectare şi a punctajului total acumulat. Se consideră selectaţi pentru a acorda asistenţă juridică primară candidaţii care au acumulat cel mai mare număr de puncte.
    18. Constituie un avantaj la evaluarea candidatului disponibilitatea acestuia de a acorda asistenţă juridică primară şi în localităţile învecinate, precum şi disponibilitatea de a acorda asistenţă juridică primară mai mult decît 15 ore pe săptămînă.
    19. Lucrările şedinţei Comisiei se consemnează într-un proces-verbal, care include: prezenţa membrilor Comisiei, conţinutul dezbaterilor şi decizia adoptată, problemele puse la vot şi rezultatele votării. Procesul-verbal se întocmeşte în decursul a 3 zile după şedinţă, se semnează de membrii Comisiei şi se păstrează în arhiva oficiului teritorial al Consiliului Naţional.
    20. Decizia Comisiei privind rezultatele concursului se întocmeşte în scris şi include componenţa Comisiei, data şi locul adoptării, ordinea de zi. Decizia se adoptă şi se semnează de membrii Comisiei. Decizia Comisiei se aduce la cunoştinţă candidaţilor în scris, în termen de 5 zile de la adoptarea acesteia.
    21. Oficiul teritorial al Consiliului Naţional încheie cu persoanele care au fost selectate în calitate de parajurişti contracte prevăzute la pct. 44 din prezentul Regulament.
    22. Parajuristul este obligat să informeze oficiul teritorial despre alte activităţi profesionale exercitate la momentul selectării şi despre activităţile în care devine implicat pe parcursul activităţii.
    23. Consiliul Naţional asigură, atît instruirea iniţială, cît şi instruirea continuă a parajuriştilor în baza curriculumurilor de instruire iniţială şi continuă aprobate de Consiliul Naţional din contul mijloacelor bugetare destinate acordării de asistenţă juridică garantată de stat, inclusiv prin intermediul Institutului Naţional al Justiţiei şi altor entităţi, şi al mijloacelor parvenite din alte surse neinterzise de lege, alocate în acest scop. Instruirea parajuriştilor organizată de alte entităţi va fi recunoscută şi acreditată, doar dacă există un acord de colaborare, în acest sens, dintre Consiliul National şi entitatea respectivă.
    24. Parajuristul este obligat să ofere suficientă atenţie procesului de instruire iniţială, continuă şi autoinstruire. Anual, parajuristul urmează cursuri de instruire de cel puţin 40 ore academice. Parajuriştii îşi perfecţionează încontinuu cunoştinţele şi deprinderile practice, participînd la cursurile de instruire organizate de Consiliul Naţional, cît şi la cursuri de perfecţionare organizate în cadrul altor organizaţii.
    25. Cursurile de instruire organizate sub egida Consiliului Naţional sînt obligatorii. Parajuristul poate absenta de la instruire, parţial sau integral, doar în cazuri excepţionale, din cauza circumstanţelor întemeiate profesionale, de sănătate sau de familie. Dacă nu se poate prezenta la instruire, parajuristul va aduce la cunoştinţa oficiului teritorial în raza căruia activează, în scris, inclusiv prin e-mail, motivul neprezentării, în caz contrar absenţa va fi calificată ca nemotivată.
III. Acordarea asistenţei juridice primare de către parajurist
    26. În vederea acordării asistenţei juridice primare garantate de stat, parajuristul îndeplineşte următoarele atribuţii:
    1)  furnizează informaţii şi oferă consultanţă la solicitarea locuitorilor din comunitate;
    2) mediază, la solicitare, conflictele între membrii comunităţii;
    3) organizează seminare şi lecţii publice pe diverse tematici ce ţin de competenţa sa profesională;
    4) oferă informaţii membrilor comunităţii în care activează în scopul prevenirii apariţiei unor probleme de natură juridică sau conflicte;
    5) participă, în limitele prevăzute de legislaţie, la procesele locale de luare a deciziilor;
    6)  direcţionează cazurile în care este nevoie de asistenţă juridică calificată către avocaţi, şi după caz, către Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional.
    7) direcţionează cazurile care nu sînt de competenţa parajuristului sau Oficiilor teritoriale ale Consiliului Naţional către alte instituţii şi persoane publice sau private competente să le soluţioneze;
    8) mobilizează membrii comunităţii pentru realizarea acţiunilor de interes comun;
    9) alte atribuţii prevăzute de legislaţia în domeniul asistenţei juridice garantate de stat, hotărîrile Consiliului Naţional şi prezentul  Regulament.
    27. În procesul de acordare a asistenţei juridice primare, parajuristul este obligat:
    1) să nu dăuneze;
    2) să respecte mandatul şi prevederile contractului încheiat cu oficiul teritorial;
    3) să explice clar care sînt competenţele sale şi să precizeze metodele de lucru;
    4) să dea dovadă de respect pentru beneficiari;
    5) să abordeze profesionist şi tactic subiectele sensibile;
    6) să ia decizii şi să întreprindă acţiuni în mod obiectiv, imparţial, nediscriminatoriu şi echitabil, fără a acorda prioritate unor persoane sau grupuri în funcţie de rasă, naţionalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, opinie, apartenenţă politică, avere sau origine socială;
    7) să aibă un comportament bazat pe respect, exigenţă, corectitudine şi amabilitate în relaţiile sale cu publicul, precum şi în relaţiile cu administraţia publică locală şi reprezentanţii instituţiilor publice;
    8) să-şi îndeplinească atribuţiile cu responsabilitate, competenţă, eficienţă, promptitudine şi corectitudine;
    9) să respecte Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte;
    10) să respecte normele morale şi etice, prevederile Codului deontologic al parajuristului, precum şi standardele de calitate a activităţii parajuristului aprobate de Consiliul Naţional;
    11) să asigure transparenţa activităţii sale şi să promoveze valorile asistenţei juridice garantate de stat în activitatea cotidiană;
    12) să se abţină de la orice act sau faptă care ar putea pune la dubiu credibilitatea sau poate prejudicia imaginea, prestigiul sau interesele sistemului de asistenţă juridică garantată de stat;
    m) să comunice oficiului teritorial al Consiliului Naţional dacă consideră că i se cere sau că este forţat să acţioneze ilegal sau în contradicţie cu normele de conduită;
    13) să dezvolte parteneriatele necesare procesului de acordare a asistenţei juridice primare;
    14) să evite conflictul de interese;
    15) să asigure confidenţialitatea datelor şi informaţiilor acolo unde este necesar;
    16) să prezinte lunar şi trimestrial, către data de 5 a următoarei luni a perioadei de raportare un raport de activitate către oficiul teritorial în a cărui rază de activitate acordă serviciile;
    17) alte obligaţii, conform legislaţiei în domeniul asistenţei juridice garantate de stat şi hotărîrilor adoptate de Consiliul Naţional.
    28. Orele de audienţă a parajuristului sînt stabilite în baza unui grafic, de comun acord cu comunitatea în care activează, dar nu pot constitui mai puţin de 15 ore pe săptămînă repartizate uniform pentru cel puţin 3 zile diferite. Parajuristul va informa în scris oficiul teritorial despre graficul de activitate şi modificarea graficului în cel mult 3 zile.
    29. Parajuriştii acordă asistenţă juridică primară cetăţenilor Republicii Moldova, cetăţenilor străini şi apatrizi indiferent de nivelul veniturilor lor.
    30. Pentru a beneficia de asistenţă juridică primară, solicitantul adresează parajuristului ce activează în localitatea cea mai apropiată domiciliului său cerere scrisă sau orală. Cererea scrisă poate fi depusă personal sau remisă prin poştă inclusiv în format electronic la adresa de e-mail a parajuristului. Cererea verbală poate fi înaintată inclusiv telefonic. Solicitantul de asistenţă juridică primară are dreptul să se adreseze o singură dată în privinţa aceleiaşi probleme, cu excepţia cazului cînd se descoperă noi circumstanţe relevante.
    31. În cazul unui beneficiar cu disabilităţi, asistenţa juridică primară poate fi acordată şi la domiciliul solicitantului.
    32. Asistenţa juridică se acordă cît mai curînd posibil, din momentul recepţionării cererii. În cazul imposibilităţii de acordare imediată a asistenţei, solicitantului i se va comunica data şi ora audienţei. Data şi ora următoarei audienţe nu va depăşi termenul de 3 zile de la data adresării cererii.
    33. Parajuristul se implică la o fază incipientă şi, în limita competenţei sale profesionale, ajută solicitantul de asistenţă juridică primară să găsească cea mai optimă soluţie din punctul de vedere al rezultatului şi costurilor implicate.
    34. Parajuristul este obligat să înştiinţeze beneficiarul de asistenţă juridică primară despre categoriile de servicii pe care le acordă şi despre calificarea sa profesională specială. Se interzice parajuristului să menţioneze, sau prin acţiunile sale să facă aluzie la pregătire profesională de jurist sau avocat.
    35. Parajuristul refuză preluarea unui caz şi acordarea corespunzător de asistenţă juridică primară în cazul în care calificarea sa profesională nu permite a îndeplini corespunzător atribuţiile care îi revin.
    36. Parajuristului i se interzice a acorda servicii, care conform legii ţin de competenţa exclusivă a avocaţilor, notarilor, executorilor judecătoreşti şi altor categorii de profesii şi servicii juridice care nu sînt atribuite prin lege parajuriştilor.
    37. Dacă în procesul acordării asistenţei juridice primare beneficiarul de asistenţă optează pentru o metodă ilegală de soluţionare a problemei sale, parajuristul este obligat să prezinte dezavantajele unei asemenea soluţii, efectele juridice adiacente şi să refuze acordarea ulterioară a asistenţei juridice primare în rezolvarea problemei invocate.
    38. Dacă se constată un conflict de interese al parajuristului şi al solicitantului de asistenţă juridică primară, parajuristul este în drept, cu acordul scris al solicitantului, să continue acordarea asistenţei juridice primare ori/şi să indice posibilităţile existente pentru obţinerea de asemenea asistenţă la alte organe sau alte persoane competente.
    39. În procesul de exercitare a atribuţiilor de parajurist, conflictul de interese apare atunci cînd există un conflict dintre exercitarea atribuţiilor de parajurist şi interesele materiale sau nemateriale ale parajuristului, care rezultă din necesităţile sau intenţiile personale, din relaţiile lui cu persoane apropiate (rudele sau afinii pînă la gradul IV) sau persoane juridice, indiferent de tipul de proprietate, din relaţiile sau afiliaţiile personale cu partide politice, cu organizaţii necomerciale şi cu organizaţii internaţionale, precum şi care rezultă din preferinţele sau angajamentele acestora şi influenţează sau pot influenţa necorespunzător îndeplinirea obiectivă şi imparţială a obligaţiilor care îi revin parajuristului în procesul de acordare a asistenţei juridice primare şi care lezează sau poate leza drepturile şi interesele beneficiarului şi a comunităţii în general.
    40. Parajuriştii asigură confidenţialitatea deplină a informaţiei obţinute ca rezultat al acordării asistenţei juridice primare garantate de stat. În acest scop fiecare parajurist la angajare semnează o declaraţie angajament de confidenţialitate, prin care se obligă să nu divulge nicio informaţie care i-a devenit cunoscută în legătură cu adresarea pentru acordarea asistenţei juridice primare garantate de stat, cu excepţia cazului cînd beneficiarul renunţă în scris la confidenţialitate.
    41. Activitatea de parajurist este incompatibilă cu:
    1) activitatea remunerată în cadrul autorităţilor publice locale;
    2) activitatea de funcţionar public şi funcţia de demnitate publică;
    3) orice alte funcţii sau activităţi remunerate, fără acordul Consiliului Naţional;
    4) orice alte activităţi care ar putea pune la dubiu credibilitatea sau poate prejudicia imaginea, prestigiul sau interesele sistemului de asistenţă juridică garantată de stat.
    42. Parajuristul poate desfăşura şi alte activităţi remunerate, decît cele stipulate în prezentul Regulament şi în contractul semnat cu oficiul teritorial, doar cu acordul Consiliului Naţional.
IV. Relaţiile parajuristului cu Consiliul Naţional,
Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional şi avocaţi
    43. Remunerarea parajuriştilor se efectuează de la bugetul de stat, în baza contractului de prestare a serviciilor de acordare a asistenţei juridice primare garantate de stat încheiat cu oficiul teritorial sau din alte surse neinterzise de lege.
    44. Parajuristul este obligat să menţină legătura permanentă cu oficiul teritorial în a cărui rază de activitate acordă serviciile şi avocaţi, în vederea asigurării celor mai înalte performanţe profesionale.
    45. În cazul în care, în procesul de acordare a asistenţei juridice primare se constată necesitatea acordării de asistenţă juridică calificată sau mediere garantată de stat, parajuristul va înceta acordarea asistenţei juridice primare şi va direcţiona solicitantul către oficiul teritorial, informînd despre condiţiile beneficierii de o astfel de asistenţă şi, la solicitare, asistînd beneficiarul la întocmirea cererii.
    46. Oficiile teritoriale ale Consiliului Naţional colectează şi analizează informaţii despre asistenţa juridică primară acordată şi o prezintă trimestrial Aparatului administrativ al Consiliului Naţional. Aparatul administrativ al Consiliului Naţional analizează şi compilează informaţia, generalizează practica de activitate a parajuriştilor, elaborează recomandări şi le prezintă Consiliului Naţional care adoptă hotărîri în vederea îmbunătăţirii acesteia.
    47. Consiliul Naţional colaborează cu organizaţii străine, cu organizaţii internaţionale şi cu asociaţii obşteşti în vederea acordării de asistenţă reţelei de parajurişti.
V. Asigurarea calităţii asistenţei juridice primare,
raportarea, monitorizarea şi evaluarea activităţii
parajuristului
    48. Coordonarea procesului de acordare a asistenţei juridice primare, ţinerea registrului persoanelor autorizate să acorde asistenţă juridică primară şi organizarea controlului asupra calităţii serviciilor acordate se efectuează de Consiliul Naţional prin intermediul Aparatului administrativ şi Oficiilor sale teritoriale.
    49. Evidenţa asistenţei juridice primare acordate se ţine în registru (conform anexei nr. 3 la prezentul Regulament), în care se înscrie problema în legătură cu care a fost solicitată asistenţa juridică primară, durata audienţei, rezultatul consultaţiei acordate şi datele cu caracter personal ale solicitantului care au funcţia de identificare:
    1) numele şi prenumele solicitantului;
    2) data naşterii;
    3) adresa de la domiciliu;
    4) numărul de telefon, adresa poştei electronice;
    5) alte date utile parajuristului pentru menţinerea contactului cu solicitantul.
    50. Datele cu caracter personal trebuie să fie colectate şi prelucrate cu prezenţa acordului prealabil al subiectului datelor cu caracter personal conform prevederilor Legii nr. 133 din 8 iulie 2011, privind protecţia datelor cu caracter personal şi în interesul executării atribuţiilor care rezultă din activitatea de parajurist, cu condiţia ca acest interes să nu prejudicieze interesele sau drepturile şi libertăţile fundamentale ale solicitantului.
    51. Dacă solicitantul adresează cerere orală, dovada acordării asistenţei juridice primare se consemnează prin semnătură în registru. Dacă solicitantul refuză să semneze în registru sau să-i fie colectate şi prelucrate datele cu caracter personal, parajuristul va face menţiunea în scris în registru.
    52. În raportul de activitate se vor reflecta aspecte de management al biroului, precum şi cele ce ţin de procesul de acordare a asistenţei juridice primare, conform anexei nr. 4 la prezentul Regulament. La raportul de activitate se anexează copia registrului de acordare a asistenţei juridice garantate de stat pentru perioada de referinţă. Recepţionarea raportului de activitate se înregistrează în registrul ţinut de oficiul teritorial.
    53. Oficiul teritorial examinează raportul trimestrial de activitate al parajuristului în termen de 15 zile de la data prezentării. Raportul se examinează de către consultantul desemnat de coordonatorul oficiului teritorial.
    54. Datele prezentate în raportul de activitate sînt confruntate cu datele înscrise în registrul asistenţei juridice primare, prezentat în copie de către parajurist, de asemenea, se verifică corespunderea înscrierilor la rubrica ore de instruire continuă cu planul de autoinstruire şi instruire continuă din raportul prezentat pentru perioada precedentă de raportare. Datele ce se conţin în raportul de activitate privind volumul asistenţei juridice acordate şi categoriile de beneficiari se introduc în raportul consolidat privind acordarea asistenţei juridice primare în perioada de referinţă. În caz de necesitate, pot fi solicitate date suplimentare în scris, telefonic sau, după caz, explicaţii verbale.
    55. Concluziile evaluării raportului trimestrial de activitate al parajuristului se aduc la cunoştinţa acestuia şi pot servi drept temei pentru declanşarea procesului de monitorizare şi evaluare neplanificată a activităţii parajuristului.
    56. Periodic, dar nu mai rar de o dată în şase luni, activitatea parajuristului este supusă monitorizării şi evaluării complexe, în baza unor criterii obiective. Scopul monitorizării şi evaluării este identificarea punctelor forte, vulnerabile, riscurilor şi oportunităţilor în activitatea parajuristului şi adaptarea activităţii acestuia la necesităţile beneficiarilor, conform obiectivelor Legii cu privire la asistenţa juridică garantată de stat.
    57. Concluziile formulate în procesul de monitorizare şi evaluare au, de regulă, un caracter proactiv, deduse în mod participativ cu implicarea parajuristului, astfel încît parajuristul monitorizat şi evaluat să poate beneficia efectiv de rezultatele procesului de monitorizare şi evaluare.
    58. Criteriile de monitorizare şi evaluare a activităţii parajuristului sînt:
    1) acordarea asistenţei juridice primare de către parajurist;
    2) negocierea şi medierea cauzelor;
    3) desfăşurarea lecţiilor publice;
    4) interacţiunea cu oficiul teritorial al Consiliului Naţional şi avocaţii;
    5) interacţionarea cu alte autorităţi publice;
    6) acţiuni de promovare a intereselor comunităţii;
    7) instruirea iniţială, continuă şi autoinstruirea;
    8) activităţi de bună funcţionare a oficiului.
    59. Rapoartele trimestriale de activitate a parajuristului şi registrul asistenţei juridice primare acordate constituie surse de verificare a informaţiei în procesul de monitorizare şi evaluare. De asemenea, sursă de verificare reprezintă opinia parajuristului, după caz, a reprezentanţilor administraţiei publice locale şi a membrilor comunităţii.
    60. În cadrul procesului de monitorizare, consultantul oficiului teritorial întocmeşte un act de monitorizare, conform anexei nr. 5 la prezentul Regulament. Actul de monitorizare, semnat de responsabilul de monitorizare şi de către parajurist, se transmite Coordonatorului oficiului teritorial.
    61. În baza actului de monitorizare şi a documentelor anexate la acesta, consultantul oficiului teritorial evaluează activitatea parajuristului. Fiecare compartiment este evaluat cu un calificativ de la 1 la 10, în baza grilei de evaluare, conform anexei nr. 6 la prezentul Regulament. Calificativul obţinut se înmulţeşte cu coeficientul stabilit la rubrica corespunzătoare, punctajul rezultant fiind inclus în tabel. La final, punctele acumulate se sumează.
    62. La finalizarea procesului de evaluare, consultantul oficiului teritorial întocmeşte actul de evaluare, conform anexei nr. 7 la prezentul Regulament. Daca în urma evaluării a acumulat 90-100 puncte, parajuristul urmează a continua activitatea, fără modificări esenţiale. În cazul în care în urma evaluării a acumulat 75-89 puncte, parajuristul urmează a continua activitatea, cu îndeplinirea angajamentelor specificate la pct. IX din actul de monitorizare. În cazul în care în urma evaluării a acumulat 50-74 puncte, parajuristul urmează a continua activitatea îndeplinind angajamentele specificate la pct. IX din actul de monitorizare, cu efectuarea unei monitorizări şi evaluări repetate în termen util care ar permite remedierea deficienţelor. În cazul în care în urma evaluării a acumulat pînă la 50 puncte, oficiul teritorial reziliază contractul de acordare a asistenţei juridice primare cu parajuristul respectiv.
    63. Consiliul Naţional stabileşte şi revizuieşte periodic standardele de activitate şi de perfecţionare profesională a parajuriştilor.
    64. Temeiurile de reziliere a contractului încheiat cu parajuristul de către oficiul teritorial:
    1) neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a atribuţiilor ce îi revin parajuristului stabilite în legislaţie, în prezentul Regulament şi în contract;
    2) încălcării grave, de o singură dată, a normelor Codului deontologic al parajuristului şi a nerespectării standardelor de calitate a activităţii parajuristului, aprobate de Consiliul Naţional;
    3) nedeclararea conflictului de interese;
    4) prezentarea de către candidat în procesul de selectare a informaţiei eronate în dosarul de participare şi în cadrul interviului;
    5) survenirea situaţiei de incompatibilitate cu activitatea de parajurist, iar în cazurile în care se permite cu acordul Consiliului Naţional, dacă nu există acordul în acest sens;
    6) absenţa nemotivată mai mult de 10 ore pe an de la cursurile de instruire organizate de către sau în cooperare cu Consiliul Naţional, încălcarea repetată şi nemotivată a programului de activitate.
    Calitatea de parajurist încetează din momentul rezilierii contractului încheiat cu oficiul teritorial al Consiliului Naţional.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6