HCECM3328/2015
ID intern unic:  358842
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
COMISIA ELECTORALĂ CENTRALĂ
HOTĂRÎRE Nr. 3328
din  28.04.2015
pentru aprobarea Regulamentului privind modalitatea plasării
publicităţii electorale şi de promovare politică pe panourile publicitare
Publicat : 29.05.2015 în Monitorul Oficial Nr. 131-138     art Nr : 919     Data intrarii in vigoare : 28.04.2015
    MODIFICAT
    HCEC2108 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.392; în vigoare 18.01.19

    Notă:
    în textul regulamentului, cuvintele „art.47 alin.(2), (21) și (61)” se înlocuiesc cu cuvintele „art.52 alin.(3), (4) și (8)” prin HCEC2108 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.392; în vigoare 18.01.19

    În scopul reglementării publicităţii electorale şi de promovare politică pe panourile publicitare şi în temeiul art. 18, 22 lit. a) şi c), 26 alin. (1) lit. b), 47, 163 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Legii nr. 61 din 9 aprilie 2015 pentru completarea Codului electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, art. I din Legea nr.36 din 9 aprilie 2015 pentru modificarea şi completarea unor acte legislative, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:
    1. Se aprobă Regulamentul privind modalitatea plasării publicităţii electorale şi de promovare politică pe panourile publicitare, conform anexei.
    2. Se abrogă hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3338 din 16 iulie 2010 ”Cu privire la aprobarea Regulamentului privind modalitatea plasării publicităţii electorale pe panourile publicitare în perioada electorală”.
    3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe site-ul oficial al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    PREŞEDINTELE COMISIE
    ELECTORALE CENTRALE                                                  Iurie CIOCAN

    Secretar                                                                                    Andrei Volentir

    Nr. 3328. Chişinău, 28 aprilie 2015.

Aprobat
prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale
nr. 3328 din 28 aprilie 2015
REGULAMENT
privind modalitatea plasării publicităţii electorale
şi de promovare politică pe panourile publicitare

I. Dispoziţii generale
    1. În sensul prezentului Regulament, se definesc următoarele noţiuni:
    afişe electorale – apeluri, declaraţii, fotografii şi alte materiale similare, imprimate sau în format electronic, utilizate de concurenţii electorali sau participanţii la referendum în scop de agitaţie electorală şi care pot conţine mesaje ce îndeamnă, în mod expres, alegătorii sa-i voteze (în acelaşi sens: afişaj electoral);
    afişe de promovare politică – apeluri, declaraţii, fotografii şi alte materiale similare, imprimate sau în format electronic, utilizate de partidele politice sau alte organizaţii social-politice, blocurile electorale, candidaţii independenţi în perioada electorală şi care conţin mesaje de promovare, cu sau fără îndemnul expres către alegători de a-i susţine în campania electorală;
    publicitate electorală şi/sau de promovare politică – acţiunile de pregătire şi răspîndire prin amplasarea informaţiilor sub formă de afişe electorale şi/sau de promovare politică în perioada electorală;
    panou publicitar – porţiune din suprafaţa unei construcţii sau a unui element de construcţie, standuri, instalaţii şi construcţii (situate separat sau pe pereţii şi acoperişurile clădirilor), tablouri suspendate electromecanice sau electronice (led color, monocolor etc.), instalate în modul şi în ordinea respectivă, care servesc drept suport pentru amplasarea afişelor electorale şi/sau de promovare politică în perioada electorală;
    panou publicitar proprietate publică – loc special amenajat pentru amplasarea afişelor electorale, acordat gratuit de către autoritatea administraţiei publice locale, în condiţiile art.47 alin.(7) din Codul electoral şi ale prezentului Regulament;
    panou publicitar privat – loc special amenajat pentru plasarea afişelor electorale şi/sau de promovare politică, contra plată, cu autorizaţia autorităţii publice locale.
    2. Concurenţii electorali/participanţii la referendum au dreptul să expună în condiţii egale afişe electorale, din momentul înregistrării lor de către organul electoral respectiv.
    3. Conţinutul afişelor electorale şi celor de promovare politică care nu corespund rigorilor prevăzute de art.52 alin.(3), (4) și (8) din Codul electoral se consideră afişaj electoral neautorizat.
II. Publicitatea electorală pe panourile publicitare
proprietate publică

    4. Autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate ca, în termen de 3 zile de la data începerii perioadei electorale, să stabilească şi să garanteze un minim de locuri speciale de afişaj electoral.
    Decizia respectivă va fi afişată imediat la sediul acestor autorităţi şi adusă la cunoştinţa subiecţilor interesaţi prin intermediul mijloacelor de informare în masă, al altor mijloace de comunicare disponibile.
    5. Autorităţile administraţiei publice locale trebuie să asigure ca locurile speciale de afişaj să fie situate în locuri publice frecventate de cetăţeni, fără deranjarea circulaţiei pe drumurile publice şi a celorlalte activităţi din localităţile respective.
    6. În prealabil, autorităţile administraţiei publice locale sînt obligate să asigure înlăturarea oricăror afişe, înscrisuri şi însemne rămase de la campaniile electorale precedente.
    7. Panourile de afişaj electoral se amplasează uniform pe întreg teritoriul localităţii. Suprafaţa minimă acordată unui concurent electoral/participant la referendum pe un panou publicitar proprietate publică este de 1 m2.
    În cazul în care acordarea suprafeţei minime de 1 m2 va fi imposibilă pe un singur panou publicitar, această suprafaţă se va diviza în mod egal pe mai multe panouri.
III. Publicitatea electorală şi/sau de promovare politică
pe panourile publicitare private amplasate pe domeniul
public şi cel privat

    8. Fiecare agenţie de publicitate poate oferi concurenţilor electorali/grupurilor de inițiativă/participanţilor la referendum spaţiu pentru publicitate electorală şi/sau de promovare politică pe panourile publicitare private, inclusiv pe cele electronice, amplasate pe domeniul public, în condiţii egale, dar care să nu depăşească 10% din spaţiul disponibil pentru fiecare concurent electoral/participant la referendum din momentul începerii perioadei electorale.
    În cazul alegerilor parlamentare în circumscripții uninominale, alegerilor locale, spaţiul pentru publicitatea electorală şi/sau de promovare politică acordat fiecărui concurent electoral nu va depăşi 10% din spaţiul disponibil al agenţiei de publicitate în circumscripţia electorală respectivă.
    [Pct.8 modificat prin HCEC2108 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.392; în vigoare 18.01.19]
    9. Costurile pentru publicitatea electorală şi de promovare politică percepute de agenţiile de publicitate nu pot să depăşească costurile medii aplicate în ultimele şase luni pentru publicitatea comercială.
   10. Dreptul de amplasare a publicităţii electorale şi/sau de promovare politică contra plată se acordă partidelor politice sau altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi, concurenţilor electorali sau participanţilor la referendum numai în baza achitării prealabile a plăţii prevăzute în acordul încheiat de agentul de publicitate cu concurentul electoral/participantul la referendum.
    11. La cererea Comisiei Electorale Centrale, agenţiile de publicitate antrenate în amplasarea publicităţii electorale şi/sau de promovare politică sînt obligate, în termen de 48 de ore de la solicitare, să ofere informaţii complete cu privire la contractele încheiate cu concurenţii electorali/participanţii la referendum, sumele achitate de aceştia şi repartizarea spaţiilor de publicitate.
    12. Afişajul electoral pe domeniul privat este permis numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, după caz, al posesorilor.
    13. Plasarea afişajului electoral pe partea exterioară a unităţii de transport se efectuează după o coordonare prealabilă cu subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului naţional de patrulare al Ministerului Afacerilor Interne, care vor soluţiona cererile în termen de 48 de ore de la prezentare.
    Pornind de la faptul că răspunderea pentru conţinutul materialelor electorale publicitare o poartă concurentul electoral/participantul la referendum, subdiviziunile teritoriale ale Inspectoratului naţional de patrulare  nu vor solicita avizele altor instituţii, decît cele prevăzute în Regulamentul circulaţiei rutiere.
IV. Restricţii, interdicţii şi responsabilităţi
    14. Se interzice amplasarea afişelor electorale în alte locuri decît cele stabilite la capitolele II şi III din prezentul regulament, inclusiv:
    a) în transportul public de pasageri, proprietate publică;
    b) pe monumente, clădiri, obiecte şi încăperi, care au o valoare istorică, culturală sau arhitecturală, indiferent de forma de proprietate;
    c) pe arbori;
    d) în incinta consiliilor şi birourilor electorale și la intrare în localurile respective;
    e) pe garduri, îngrădiri, stîlpi şi pe alte tipuri de construcţii, precum şi pe dispozitive, utilaje, indiferent de forma de proprietate, situate pe domeniul public.
    [Pct.14 în redacția HCEC2108 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.392; în vigoare 18.01.19]
    15. Se interzice partidelor politice şi altor organizaţii social-politice, blocurilor electorale, candidaţilor independenţi şi/sau concurenţilor electorali efectuarea lucrărilor de pregătire, confecţionare, distribuire şi amplasare în perioada electorală a afişelor electorale şi/sau de promovare politică, achitate din mijloace financiare care nu au fost virate în contul cu menţiunea „Fond electoral”, în orice loc, inclusiv amplasarea peste hotarele Republicii Moldova.
    16. În perioada electorală organizaţiile neguvernamentale, care sînt implicate în educaţia civică, pot plasa materiale de educaţie civică pe panouri publicitare doar după coordonarea prealabilă a acestora cu Comisia Electorală Centrală.
    [Pct.17 exclus prin HCEC2108 din 18.01.19, MO59-65/22.02.19 art.392; în vigoare 18.01.19]
    18. Amplasarea în locuri neautorizate, precum şi distrugerea sau deteriorarea prin orice mod a afişelor electorale amplasate în locuri autorizate atrage după sine răspunderea conform legislaţiei în vigoare.
    19. Responsabilă de înlăturarea afişajului electoral neautorizat este administraţia publică locală care are dreptul să recupereze în ordine de regres cheltuielile respective din contul persoanei vinovate.
    20. Organele de menţinere a ordinii publice împreună cu administraţia publică locală sînt obligate să constate şi să asigure înlăturarea afişelor electorale şi/sau de promovare politică amplasate pe panouri publicitare care nu corespund rigorilor prevăzute de art.52 alin.(3), (4) și (8) din Codul electoral.