HGC329/2015
ID intern unic:  359006
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 329
din  02.06.2015
pentru aprobarea modificărilor şi completărilor
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
Publicat : 05.06.2015 în Monitorul Oficial Nr. 139-143     art Nr : 371
    În temeiul art.2 din Legea nr.173 din 28 iulie 2011 privind ratificarea Acordului de finanţare dintre Republica Moldova şi Asociaţia Internaţională pentru Dezvoltare în vederea realizării Proiectului „e-Transformare a Guvernării” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2011, nr.131-133, art.425), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează).

    PRIM - MINISTRU                                        Chiril GABURICI

    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                         Anatol Arapu

    Nr. 329. Chişinău, 2 iunie 2015.

Aprobate
prin Hotărîrea Guvernului
nr. 329 din 2 iunie 2015

MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE
ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului
    1. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului nr. 760 din 18 august 2010 „Cu privire la Instituţia publică Centrul de Guvernare Electronică (E-Government)” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr.150-152, art.832), cu modificările şi completările ulterioare, va avea următorul cuprins:

„Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului
nr. 760 din 18 august 2010


Nomenclatorul și tarifele la serviciile prestate
de către Centrul de Guvernare Electronică (E-Government)

Nr.
d/o
Denumirea serviciului

Costul curent al serviciului (în lei ori ad valorem)

1.

Serviciul MPay* cu următoarele componente:

 
1.1.

Achitarea serviciului cu utilizarea serviciilor de plată şi a instrumentelor de plată, cu excepţia cardurilor de plată

1 % pentru fiecare factură achitată, nu mai puțin de 1 leu și nu mai mult de 2,5 lei moldoveneşti – în cazul plăților în numerar și celor realizate prin internet banking; plus 1,20 lei pentru fiecare factură (notă de plată) achitată

1.2.

Achitarea serviciului cu utlizarea cardurilor de plată emise în Republica Moldova**

Pe bază de contract încheiat de către Ministerul Finanţelor şi banca comercială deserventă;

plus 1,20 lei pentru fiecare factură (notă de plată) achitată

1.3.

Achitarea serviciului cu utlizarea cardurilor de plată emise în afara Republicii Moldova**

Pe bază de contract încheiat de către Ministerul Finanţelor şi banca comercială deserventă;

plus 1,20 lei pentru fiecare factură (notă de plată) achitată

2.

Serviciul de identitate electronică mobilă (m - ID)

Pe bază de acord (contract)

3.

Serviciul electronic guvernamental

integrat de semnătură digitală (MSign)

Pe bază de acord (contract)

4.

Serviciul electronic guvernamental de autentificare

şi control al accesului (MPass)

Pe bază de acord (contract)

5.

Platforma de interoperabilitate (MConnect)

Pe bază de acord (contract)

6.

Platforma guvernamentală de registre şi acte permisive (PGRAP)

Pe bază de acord (contract)

7.

Platforma tehnologică guvernamentală comună (MCloud)

Pe bază de acord (contract)

   
    *În cazul plăţilor efectuate de o persoană fizică, destinate bugetului public naţional, cheltuielile menţionate sînt achitate din contul bugetului de stat.
    **Pînă la stabilirea noii cote procentuale se vor aplica comisioane în mărime de 1,5% din suma tranzacţiei – în cazul plăţilor cu cardurile de plată emise în Republica Moldova sau 2,2% – în cazul plăţilor cu cardurile de plată emise în afara Republicii Moldova.”
    2. Hotărîrea Guvernului nr.329 din 28 mai 2012 „Cu privire la Serviciul Electronic Guvernamental de Plăţi Electronice” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.104-108, art.369) se modifică după cum urmează:
    1) în titlu, sintagma „Serviciul Electronic Guvernamental de Plăţi Electronice” se substituie cu sintagma „Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay)”;
    2) pe parcursul textului, sintagma „Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice” se substuie cu sintagma „Serviciul MPay”;
    3) punctul 1 va avea următorul cuprins:
    „1. Se instituie Serviciul Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay) (în continuare – Serviciul MPay) în calitate de mecanism unic de achitare a serviciilor publice, impozitelor, taxelor, amenzilor, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor, cu ajutorul instrumentelor de plată legal disponibile.”
    3. Hotărîrea Guvernului nr.280 din 24 aprilie 2013 „Cu privire la unele acţiuni de implementare a Serviciului Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay)” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr.109, art.358) se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) la punctul 1, cuvîntul „electronică” se exclude, iar după cuvintele „serviciilor publice” se introduce textul „ , impozitelor, taxelor, amenzilor, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor”;
    2) punctele 2 şi 3 vor avea următorul cuprins:
    „2. Se desemnează Instituţia publică „Centrul de Guvernare Electronică (E-Government)” în calitate de posesor al Serviciului MPay.
    3. Asigurarea platformei tehnico-tehnologice a Serviciului MPay va fi efectuată de către Întreprinderea de Stat „Centrul de telecomunicaţii speciale”, conform unui contract încheiat cu Centrul de Guvernare Electronică (E-Government) şi Ministerul Finanţelor.”;
    3) punctul 5 va avea următorul cuprins:
    „5. Informaţia necesară pentru încasarea mijloacelor băneşti şi calcularea costului serviciilor, mărimii impozitelor, taxelor, amenzilor, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor, în cadrul Serviciului MPay, este responsabilitatea prestatorului de servicii publice, altui prestator de servicii sau a organului de stat competent în cazul calculării mărimii impozitelor, taxelor, amenzilor, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor (în continuare – organ de stat competent).”;
    4) la punctul 6:
    după cuvîntul „cu plată” se introduc cuvintele „sau organe de stat competente”, iar cifra „2014” se substituie cu cifra „2016”;
    subpunctul 1) se completează în final cu textul „ , colectării impozitelor, taxelor, încasării plăţilor pentru amenzi şi majorări de întîrziere (penalităţi) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor”;
    la subpunctul 2), după cuvintele „publice cu plată” se introduce textul „ , sistemelor informaţionale automatizate implicate în procesul de colectare a impozitelor, taxelor şi de încasare a plăţilor pentru amenzi şi majorări de întîrziere (penalităţi) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor”;
    se completează cu subpunctele 4)-6) cu următorul cuprins:
    „4) să considere achitate impozitele, taxele, amenzile şi majorările de întîrziere (penalităţi) şi alte plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor stabilite pentru persoanele fizice şi juridice în momentul imediat următor efectuării plăţii acestora de către plătitor, fapt comunicat organului de stat competent de către Serviciul MPay printr-o notificare privind efectuarea completă a plăţii, dacă legea nu prevede altfel;
    5) să întreprindă toate măsurile legale ce se impun referitor la rezilierea contractelor privind prestarea serviciilor de plată încheiate pe termen nedeterminat, altele decît cele indicate la pct. 20 subpct. 2);
    6) să planifice resursele financiare necesare integrării cu Serviciul MPay a sistemelor informatice (inclusiv crearea acestora) destinate achitării serviciilor publice, impozitelor, taxelor, amenzilor, majorărilor de întîrziere (penalităţilor) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor”;
    5) la punctul 7, cuvîntul „electronice” se exclude, iar după cuvintele „serviciile publice” se introduce textul „, colectarea impozitelor, taxelor şi încasarea plăţilor pentru amenzi, majorări de întîrziere (penalităţi) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor”;
    6) la punctul 8, după cuvintele „domeniul public,” se introduce textul „precum şi persoanele fizice şi juridice de drept privat”;
    7) la punctul 9, după cuvintele „Prestatorii de servicii de plată” se introduce textul „ , precum şi persoanele fizice şi juridice de drept privat (menţionate în pct. 8)”, iar după cuvintele „prestatorilor de servicii de plată” se introduce textul „ , persoanelor fizice şi juridice de drept privat (menţionate în pct. 8)”;
    8) punctul 12 se abrogă;
    9) la punctul 14, subpunctul 1) va avea următorul cuprins:
    „1) comisioane egale pentru toţi prestatorii de servicii de plată în cazul plăţilor efectuate de o persoană fizică, după cum urmează:
    a) 1 % pentru fiecare factură achitată, nu mai puţin de 1 leu şi nu mai mult de 2,5 lei moldoveneşti – în cazul plăţilor în numerar şi al celor realizate prin internet banking;
    b) o cotă procentuală din suma tranzacţiei, stabilită ca urmare a desfăşurării licitaţiei de către Ministerul Finanţelor – în cazul plăţilor cu cardurile bancare şi cu alte carduri de plată emise în sau în afara Republicii Moldova.
    Pînă la stabilirea noii cote procentuale se vor aplica comisioane în mărime de 1,5% din suma tranzacţiei – în cazul plăţilor cu cardurile de plată emise în Republica Moldova şi de 2,2 % – în cazul plăţilor cu cardurile de plată emise în afara Republicii Moldova”;
    10) la punctul 15:
    după cuvintele „serviciilor publice cu plată” se introduce textul „ , colectarea impozitelor şi taxelor, încasarea plăţilor pentru amenzi, majorări de întîrziere (penalităţi) şi altor plăţi la bugetul public naţional prin sistemul trezorerial al Ministerului Finanţelor, prestarea altor servicii”;
    subpunctele 1)-3) vor avea următorul cuprins:
    „1) în cazul plăţilor efectuate de o persoană fizică, destinate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală sau bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, cheltuielile menţionate la pct. 14 subpct. 1) şi 2) din prezenta hotărîre sînt achitate din contul bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală sau bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;
    2) în cazul plăţilor efectuate de o persoană fizică, nedestinate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, cheltuielile menţionate la pct. 14 subpct. 1) şi 2) din prezenta hotărîre sînt achitate de prestatorul de servicii cu plată (ce utilizează Serviciul MPay în calitate de mecanism de achitare);
    3) în cazul plăţilor efectuate de o persoană juridică, cheltuielile aferente platformei tehnologice menţionate la pct. 14 subpct. 2) din prezenta hotărîre sînt acoperite de plătitor. Alte cheltuieli (comisioane) aferente plăţilor şi suportate de prestatorul de servicii de plată sînt acoperite de plătitor conform tarifelor stabilite de prestatorul de servicii de plată. Prestatorul de servicii de plată va informa în prealabil plătitorul despre cuantumul comisioanelor şi va percepe aceste comisioane direct de la plătitor, fără a le include în fluxurile financiare de debitări ale serviciului MPay”;
    subpunctul 4) se abrogă;
    11) punctul 16 va avea următorul cuprins:
    „16. Soluţionarea tuturor cazurilor de restituire a plăţilor ţine exclusiv de prestatorul de servicii sau organul de stat competent de gestionarea plăţilor, în condiţiile legislaţiei în vigoare.
    În cazul neprestării sau al prestării necorespunzătoare a serviciului de către prestatorul de servicii sau organul de stat competent, la solicitarea plătitorului, prestatorul de servicii sau organul de stat competent de gestionarea plăţilor va restitui plata.
    În cazul prestării parţiale a serviciului, la solicitarea plătitorului, prestatorul de servicii sau organul de stat competent de gestionarea plăţilor va restitui plata pentru serviciu proporţional volumului serviciului neprestat.”;
    12) se completează cu punctele 161-165 cu următorul cuprins:
    „161. Plăţile nedestinate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală pot fi restituite după cum urmează:
    1) pentru persoanele juridice restituirea plăţilor se efectuează doar la conturi de plată;
    2) pentru persoanele fizice:
    a) plăţile care s-au efectuat fără numerar, cu excepţia cardurilor de plată, se restituie la un cont de plată indicat de plătitor;
    b) plăţile care s-au efectuat cu carduri de plată se restituie la contul deţinătorului de card utilizat la efectuarea plăţii sau la un orice alt cont de plată indicat de plătitor;
    c) plăţile efectuate în numerar se restituie, la discreţia plătitorului, fie în numerar, fie prin virament la un cont de plată indicat de plătitor;
    d) restituirea plăţilor poate fi efectuată de orice prestator de servicii de plată conectat la Serviciul MPay, ales la discreţia plătitorului;
    e) prestatorul de servicii de plată va restitui plata solicitantului serviciului în persoană sau reprezentantului său legal.
    162. Prestatorul de servicii de plată va restitui plata nedestinată bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală după primirea confirmării de restituire a plăţii de la Serviciul MPay. Prestatorul de servicii cu plată va compensa suma restituită plătitorului prin intermediul Serviciului MPay. Serviciul MPay va confirma posibilitatea de restituire a plăţii doar în baza informaţiei recepţionate de la prestatorul de servicii cu plată.
    163. Pentru operaţiunile de restituire persoanelor fizice a plăţii nedestinate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală sînt stabilite comisioane echivalente celor indicate în pct. 14 subpct. 1) şi 2) din prezenta hotărîre.
    164. Pentru operaţiunile de restituire persoanelor juridice a plăţii nedestinate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală, comisioanele sînt stabilite de prestatorul de servicii de plată conform tarifelor acestuia. Comisioanele şi cheltuielile aferente platformei tehnologice menţionate la pct. 14 subpct. 2) vor fi acoperite în condiţiile punctului 165.
    165. Cheltuielile de restituire a plăţii nedestinate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat, bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale sau fondurilor asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală sînt suportate după cum urmează:
    1) în cazul neprestării, prestării necorespunzătoare sau prestării parţiale a  serviciului, cheltuielile de restituire a plăţii sînt suportate de către prestatorul de servicii cu plată;
    2) în cazul neprestării serviciului pe motivul anulării prestării acestuia de către plătitor, cheltuielile de restituire a plăţii sînt suportate de plătitor.”;
    13) punctele 18-20 vor avea următorul cuprins:
    „18. Ministerul Finanţelor:
    1) la solicitarea Centrului de Guvernare Electronică (E-Government), va asigura deschiderea conturilor bancare şi/sau a conturilor trezoreriale în Contul Unic Trezorerial al Ministerului Finanţelor, în vederea implementării proceselor Serviciului MPay;
    2) va asigura planificarea şi alocarea resurselor financiare necesare deservirii plăţilor şi întreţinerii Serviciului MPay;
    3) va încheia, în comun cu Centrul de Guvernare Electronică (E-Government), contracte cu prestatorii de servicii de plată, persoanele fizice şi juridice de drept privat;
    4) va încheia cu Centrul de Guvernare Electronică (E-Government) un acord privind partajarea responsabilităţilor în cadrul Serviciului MPay;
    5) în comun cu Casa Naţională de Asigurări Sociale, Compania Naţională de Asigurări în Medicină şi autorităţile administraţiei publice locale, va planifica mijloace financiare pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute de prezenta hotărîre în bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele unităţilor administrativ-teritoriale şi fondurile asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală şi va asigura plata acestora;
    6) în comun cu Centrul de Guvernare Electronică (E-Government), va organiza activităţi de promovare a Serviciului MPay;
    7) va monitoriza respectarea prevederilor pct. 6 subpct. 5) şi nu va admite plata comisioanelor aferente contractelor încheiate între prestatorii de servicii publice şi prestatorii de servicii de plată pentru serviciile publice integrate cu serviciul MPay.
    19. Centrul de Guvernare Electronică (E-Government):
    1) va încheia acorduri privind prestarea serviciilor de plăţi, în contextul prestării serviciilor publice, colectării impozitelor şi taxelor, încasării plăţilor pentru amenzi, majorări de întîrziere (penalităţi) şi altor plăţi la bugetul public naţional, cu prestatorii de servicii cu plată şi organele de stat competente;
    2) va asigura măsurile necesare (inclusiv prin stabilirea, după necesitate, a drepturilor şi obligaţiilor în acorduri sau contracte) pentru funcţionarea eficientă a Serviciului MPay, pentru respectarea legislaţiei privind protecţia datelor cu caracter personal, securitatea, arhivarea, existenţa sistemului unic de referinţă, precum şi monitorizarea şi evaluarea performanţelor;
    3) va administra procesul de dezvoltare strategică şi continuă a Serviciului MPay;
    4) va asigura planificarea resurselor financiare necesare operării şi dezvoltării Serviciului MPay, în partea ce ţine de competenţa sa;
    5) va organiza activităţi de instruire şi schimb de experienţă privind promovarea Serviciului MPay.
    20. Cancelaria de Stat:
    1) va aproba, în termen de 3 luni de la data aprobării prezentei hotărîri, modelul Acordului-tip dintre Centrul de Guvernare Electronică (E-Government) şi prestatorii de servicii cu plată sau organele de stat competente;
    2) va aproba, în termen de 3 luni de la data aprobării prezentei hotărîri, modelele Contractelor-tip dintre Ministerul Finanţelor, Centrul de Guvernare Electronică (E-Government) şi prestatorii de servicii de plată, persoanele fizice şi juridice de drept privat;
    3) va asigura, în termen de 6 luni de la data aprobării prezentei hotărîri, revizuirea şi adoptarea cadrului normativ necesar pentru executarea prevederilor prezentei hotărîri;
    4) va exercita monitorizarea şi controlul asupra executării prezentei hotărîri.”
    4. Modificările de la punctul 3, operate la Hotărîrea Guvernului nr. 280 din 24 aprilie 2013 „Cu privire la unele acţiuni de implementare a Serviciului Guvernamental de Plăţi Electronice (MPay)”, vor intra în vigoare după cum urmează:
    subpunctele 2) şi 13) – la data de 1 iulie 2015;
    subpunctul 12) – la data de 1 ianuarie 2016.