DPC1696/2015
ID intern unic:  360157
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA
DECRET Nr. 1696
din  29.07.2015
privind aprobarea Regulamentului
Comisiei Naționale de Heraldică
Publicat : 07.08.2015 în Monitorul Oficial Nr. 206-210     art Nr : 412
    În temeiul art. 88 lit. j) din Constituția Republicii Moldova și al art.8 alin. (4) din Legea cu privire la simbolurile publice,
    Preşedintele Republicii Moldova d e c r e t e a z ă:
    Art.1. - Se aprobă Regulamentul Comisiei Naționale de Heraldică, care face parte integrantă din prezentul decret.
    Art.2. - Se abrogă articolul 2 din Decretul Președintelui Republicii Moldova nr. 415 din 5 decembrie 1995 cu privire la Comisia națională de heraldică.

    PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVA             Nicolae TIMOFTI

    Nr.1696-VII. Chişinău, 29 iulie 2015.


 Aprobat
prin Decretul Președintelui Republicii Moldova
nr.1696-VII din 29 iulie 2015



Regulamentul
Comisiei Naționale de Heraldică
Capitolul I
Dispoziții generale
    1. Regulamentul Comisiei Naționale de Heraldică este elaborat în conformitate cu dispozițiile art. 8 din Legea cu privire la simbolurile publice și stabilește modul de organizare și funcționare a Comisiei Naționale de Heraldică de pe lîngă Președintele Republicii Moldova (în continuare – Comisia).
    2. Comisia este autoritatea națională care promovează politica de stat unitară în domeniul simbolurilor publice în Republica Moldova.
    3. Comisia se conduce în activitatea sa de:
    a) prevederile Constituției Republicii Moldova, Legii cu privire la simbolurile publice și ale altor acte legislative, hotărîrilor Parlamentului, decretelor și dispozițiilor Președintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Guvernului, Regulamentului Armorialului General al Republicii Moldova, precum și de prevederile prezentului regulament;
    b) normele științifice heraldice, vexilologice, imnologice, sigilografice, faleristice, uniformistice și ale altor științe speciale ale istoriei înrudite și conexe;
    c) tradițiile naționale din domeniul simbolurilor publice.
    4. Comisia în activitatea sa conlucrează cu autoritățile publice, persoanele juridice și fizice din țară și cu autoritățile similare și organismele de profil din străinătate și internaționale.
    5. Activitatea Comisiei este finanțată din mijloacele prevăzute la bugetul de stat pentru Aparatul Președintelui Republicii Moldova și este asigurată din punct de vedere logistic și tehnic de Cabinetul de heraldică al Aparatului Președintelui Republicii Moldova (în continuare – Cabinetul de heraldică).
    6. Sediul Comisiei se află în municipiul Chișinău.
Capitolul II
Modul de formare a Comisiei
    7. Componența numerică și nominală a Comisiei, desemnarea președintelui, a vicepreședintelui și a secretarului ei se stabilesc prin decret al Președintelui Republicii Moldova. Numărul membrilor Comisiei este impar, de la 9 la 15 persoane. Membrii Comisiei sînt selectați și desemnați din rîndul specialiștilor consacrați în domeniul științelor și artelor heraldice (heraldică, vexilologie, sigilografie, faleristică, uniformistică etc.), istorici, critici în arte, artiști plastici, juriști etc., la propunerea Heraldistului de Stat al Republicii Moldova.
    8. Conducerea Comisiei este exercitată de către președintele Comisiei, care este asistat de un vicepreședinte.
    9. Heraldistul de Stat al Republicii Moldova, heraldistul secretar și pictorul heraldist din cadrul Cabinetului de heraldică sînt membri de drept ai Comisiei și nu pot fi desemnați în funcția de președinte al Comisiei.
    10. Orice membru al Comisiei poate fi revocat prin decret al Președintelui Republicii Moldova.
Capitolul III
Atribuțiile principale ale Comisiei
    11. Întru realizarea obiectivelor sale, Comisia exercită următoarele atribuții:
    a) elaborează propuneri ce țin de politica națională în domeniul simbolurilor publice;
    b) organizează elaborarea simbolurilor naționale și pregătește propuneri legislative referitoare la acestea;
    c) stabilește normele naționale și condițiile teoretice, tehnice și practice de elaborare, de instituire, de înregistrare, de evidență, de confecționare, de utilizare, de păstrare și de promovare a simbolurilor publice;
    d) consultă autoritățile publice, persoanele juridice și fizice în vederea respectării normelor naționale și a condițiilor teoretice, tehnice și practice de elaborare, de instituire, de înregistrare, de evidență, de confecționare, de utilizare, de păstrare și de promovare a simbolurilor publice;
    e) elaborează și aprobă regulamente, instrucțiuni și alte documente-tip referitoare la simbolurile publice;
    f) avizează proiectele simbolurilor publice;
    g) avizează proiectele regulamentelor și instrucțiunilor de utilizare (de reproducere, de executare etc.), precum și cele ale statutelor simbolurilor publice;
    h) emite decizii, în limitele competențelor atribuite prin lege, privind înregistrarea simbolurilor publice în Armorialul General al Republicii Moldova;
    i) emite decizii, în limitele competențelor și a temeiurilor stabilite prin lege, privind scoaterea din uz a simbolurilor publice;
    j) efectuează la solicitare expertize heraldice, vexilologice, sigilografice, imnologice, faleristice, uniformistice etc.;
    k) studiază și valorifică experiența națională și internațională în domeniul simbolurilor publice;
    l) stabilește relații de colaborare cu autorități similare din alte țări și cu organismele de profil din străinătate și internaționale, în limitele atribuțiilor deținute;
    m) exercită și alte atribuții prevăzute de actele normative din domeniu.
Capitolul IV
Drepturile și obligațiile Comisiei
    12. Întru realizarea atribuțiilor sale, Comisia are următoarele drepturi și obligații:
    a) să exercite controlul asupra corectitudinii și exactității aplicării și respectării de către autoritățile publice, persoanele juridice și fizice a dispozițiilor Legii cu privire la simbolurile publice și ale altor acte normative din domeniu;
    b) să sesizeze organele competente în vederea luării măsurilor de contracarare a încălcărilor modului de folosire a simbolurilor publice și a aplicării sancțiunilor stabilite de legislație;
    c) să efectueze cercetări în domeniul simbolurilor publice, să editeze materiale și lucrări cu caracter științific, didactic, de popularizare, informativ sau normativ și să asigure acordarea consultațiilor de specialitate în domeniu;
    d) să îndrume activitatea atelierelor de creație pentru elaborarea și confecționarea simbolurilor publice;
    e) să organizeze diferite forme de instruire și perfecționare a specialiștilor în domeniul simbolurilor publice;
    f) să solicite, în limitele competențelor sale, de la autoritățile publice și de la persoanele juridice și fizice informații necesare pentru organizarea activității, obligatorii pentru prezentare;
    g) să coopteze specialiști calificați în vederea desfășurării activităților teoretice și practice în domeniul simbolurilor publice;
    h) să generalizeze periodic rezultatele activității desfășurate în domeniul simbolurilor publice și să informeze Parlamentul, Președintele Republicii Moldova, Guvernul și organele administrației publice centrale și locale cu privire la situația din domeniu, formulînd propunerile de rigoare.
Capitolul V
Atribuțiile președintelui Comisiei
    13. Președintele Comisiei:
    a) organizează și conduce activitatea Comisiei, convoacă și prezidează ședințele acesteia;
    b) aprobă proiectul ordinii de zi a ședințelor Comisiei și lista invitaților la ședințele acesteia;
    c) supune votării în ședințele Comisiei problemele ce țin de competențele acesteia;
    d) semnează procesele-verbale ale ședințelor, deciziile și alte acte emise de Comisie;
    e) repartizează membrilor Comisiei sarcinile curente ce țin de activitatea acesteia;
    f) constituie, după caz, grupuri de lucru curente în vederea întocmirii avizelor, expertizelor heraldice, definitivării și redactării proiectelor deciziilor Comisiei etc.;
    g) reprezintă Comisia în relațiile cu autoritățile publice, cu persoanele juridice și fizice și cu organismele internaționale de profil;
    h) propune Președintelui Republicii Moldova revocarea unor membri ai Comisiei din motive de inactivitate și/sau manifestare a unui comportament incompatibil cu calitatea de membru al Comisiei;
    i) propune Președintelui Republicii Moldova stimularea materială sau conferirea unor distincții membrilor Comisiei cu o activitate merituoasă;
    j) exercită și alte atribuții în limitele competențelor deținute.
    14. În cazul imposibilității temporare de exercitare a prerogativelor președintelui Comisiei, atribuțiile și reprezentarea Comisiei revin vicepreședintelui acesteia.
Capitolul VI
Drepturile și obligațiile membrilor Comisiei
    15. Membrii Comisiei sînt în drept:
    a) să participe la ședințele Comisiei;
    b) să înainteze propuneri și obiecții privind ordinea de zi a ședinței Comisiei și modul de examinare a problemelor puse în discuție;
    c) să ia cunoștință de documentele și proiectele deciziilor Comisiei care urmează a fi puse în discuție la ședințele acesteia;
    d) să propună amendamente la proiectele deciziilor și ale altor acte prezentate pentru examinare în cadrul ședințelor Comisiei;
    e) să participe la dezbateri, să adreseze întrebări, să înainteze propuneri în formă verbală și/sau scrisă asupra problemelor puse în discuție la ședințele Comisiei și să ceară supunerea lor votului;
    f) să solicite, în formă verbală și/sau scrisă, în coordonare cu președintele Comisiei, de la autoritățile publice și de la persoanele juridice și fizice informații referitoare la simbolurile publice deținute de acestea, precum și alte informații necesare pentru organizarea activității Comisiei.
    16. Membrii Comisiei sînt obligați:
    a) să respecte prevederile actelor normative din domeniu și cele ale prezentului regulament;
    b) să manifeste responsabilitate în exercitarea atribuțiilor ce le revin;
    c) să participe la ședințele Comisiei, iar în caz de imposibilitate, să comunice din timp președintelui sau vicepreședintelui Comisiei despre absență și motivele acesteia;
    d) să execute sarcinile curente, primite de la președintele Comisiei, referitoare la exercitarea atribuțiilor acesteia;
    e) să manifeste un comportament academic și colegial în toate activitățile Comisiei.
    17. Membrii Comisiei dispun de legitimații, eliberate în modul stabilit.
Capitolul VII
Organizarea activității Comisiei
    18. Comisia este un organ colegial care își desfășoară activitatea pe baze obștești. Forma organizatorică de lucru a Comisiei este ședința. Ședințele se desfășoară în limba de stat și sînt publice.
    Ședințele pot fi ordinare și extraordinare.
    Ședințele ordinare se convoacă pe măsura acumulării materialelor, dar nu mai rar decît o dată pe trimestru.
    Ședințele extraordinare se convoacă în cazuri excepționale, în legătură cu necesitatea soluționării în regim de urgență a unor chestiuni ce țin de competența Comisiei.
    19. Ședințele Comisiei sînt convocate de către președintele Comisiei, în coordonare cu Cabinetul de heraldică. În lipsa președintelui, sarcina convocării ședințelor îi revine vicepreședintelui.
    20. Prezența membrilor Comisiei la ședințe este obligatorie.
    21. Proiectul ordinii de zi a ședinței se întocmește la propunerile membrilor Comisiei.
    22. Ordinea de zi a ședinței se aduce la cunoștință membrilor Comisiei, de regulă, cu cel puțin 48 de ore înainte de începerea ședinței.
    23. Ședințele Comisiei sînt deliberative dacă la ele participă cel puțin 2/3 din numărul membrilor ei.
    24. Dezbaterile asupra chestiunilor incluse în ordinea de zi a ședinței se fac, de regulă, în consecutivitatea în care acestea sînt înscrise și încep cu prezentarea succintă de către raportor a chestiunii propuse pentru dezbateri.
    25. Chestiunile incluse în ordinea de zi a ședinței, care presupun adoptarea de către Comisie a deciziilor privind expertizarea, avizarea, înregistrarea sau scoaterea din uz a simbolurilor publice se supun dezbaterilor, de regulă, cu prezentarea proiectelor deciziilor Comisiei pe fiecare subiect în parte.
    26. La examinarea în ședință a proiectelor simbolurilor publice și a documentelor, Comisia este în drept să amîne examinarea acestora pentru a fi transmise spre perfecționare autorilor, conform obiecțiilor expuse în ședință, cu implicarea, după caz, în acest proces a unor membri ai Comisiei.
    27. Ședințele Comisiei se consemnează în procese-verbale semnate de către președintele ședinței. În procesele-verbale ale ședințelor extraordinare votul fiecărui membru al Comisiei este certificat prin semnătura acestuia.
    28. În limitele competențelor atribuite prin Legea cu privire la simbolurile publice și în conformitate cu normele stabilite în Regulamentul Armorialului General al Republicii Moldova, Comisia adoptă decizii privind expertizarea, avizarea și înregistrarea simbolurilor publice, precum și alte acte ce reies din exercitarea atribuțiilor sale.
    29. Deciziile Comisiei se adoptă cu votul majorității membrilor prezenți la ședința Comisiei și sînt obligatorii spre executare.
    30. Fiecare membru al Comisiei are un singur vot. Votul membrilor Comisiei este individual.
    În caz de imposibilitate obiectivă de participare la ședința Comisiei, membrul își poate exercita dreptul la vot printr-o scrisoare, inclusiv electronică, adresată președintelui Comisiei prin care își exprimă intenția de vot pentru chestiunea concretă dezbătută în cadrul ședinței și care se anexează la procesul-verbal al ședinței.
    31. Comisia dispune de simbolică heraldică, faleristică și uniformistică proprie, aprobată de Comisie, de sigiliu oficial, de alte ștampile, de foi cu antet și de formulare tipizate, confecționate și luate la evidență în modul stabilit.
Capitolul VIII
Corespondența, lucrările de secretariat și arhiva Comisiei
    32. Corespondența Comisiei este semnată de către președintele acesteia, iar în lipsa lui de către vicepreședintele Comisiei.
    33. Lucrările de secretariat ale Comisiei se țin în conformitate cu normele naționale în domeniu, cu normele privind ținerea lucrărilor de secretariat în Aparatul Președintelui Republicii Moldova și cu normele speciale stabilite de Comisie.
    34. Lucrările de secretariat ale Comisiei sînt asigurate de Cabinetul de heraldică.
    35. Arhiva Comisiei constituie un fond arhivistic distinct, care este o sursă de completare a Fondului Arhivistic al Republicii Moldova. Păstrarea curentă se efectuează în Cabinetul de heraldică, cea intermediară – în arhiva Aparatului Președintelui Republicii Moldova, iar cea permanentă – în Arhiva Națională a Republicii Moldova, în conformitate cu normele naționale ce reglementează domeniul arhivistic.