HGA829/2015
ID intern unic:  361912
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 829
din  20.11.2015
cu privire la modificarea și completarea
Hotărîrii
Guvernului nr. 96 din 16 februarie 2010
Publicat : 27.11.2015 în Monitorul Oficial Nr. 317-323     art Nr : 931
    Abrogată prin HG967 din 09.08.16, MO265-276/19.08.16 art.1050


    În temeiul art. II din Legea nr. 105 din 12 iunie 2014 pentru modificarea și completarea Legii nr. 239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparența în procesul decizional (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 178-184, art. 417), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Hotărîrea Guvernului nr. 96 din 16 februarie 2010 „Cu privire la acţiunile de implementare a Legii nr. 239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 30-31, art. 161), cu modificările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1) în hotărîre, punctul 4 va avea următorul cuprins:
    „4. Cancelaria de Stat va monitoriza respectarea de către autorităţile publice centrale şi locale a prevederilor Legii nr.239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional şi ale prezentei hotărîri și va expune rezultatele monitorizării în raportul anual privind asigurarea transparenței în procesul decizional. Raportul anual va fi făcut public cel tîrziu la sfîrșitul trimestrului I al anului imediat următor anului de referinţă.”;
    2) în anexa nr. 1:
    a) punctul 2 va avea următorul cuprins:
    „2. Prezentul Regulament stabilește procedurile de asigurare a transparenței în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor de către:
    a) Guvern;
    b) autorităţile publice autonome;
    c) autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate;
    d) autorităţile unităţilor teritoriale autonome cu statut juridic special;
    e) autorităţile administraţiei publice locale;
    f) persoanele juridice de drept public și privat care gestionează și utilizează mijloace financiare publice.”;
    b) la punctul 3, cuvintele „acte legislative,” și abrevierea „etc.” se exclud;
    c) punctele 4 și 7 vor avea următorul cuprins:
    „4. Prevederile prezentului Regulament nu se extind asupra:
    a) proiectelor de decizii și ședințelor din cadrul autorităților publice care conțin sau în cadrul cărora sînt examinate informaţii oficiale cu accesibilitate limitată;
    b) proiectelor de acte normative şi administrative care au ca obiect modificarea actelor în vigoare sub aspect redacţional, fără a schimba conceptul sau impactul acestora;
    c) proiectelor de acte administrative cu caracter individual, care nu au impact economic, de mediu şi social;
    d) ședințelor operative convocate de conducătorii autorităților publice respective.”;
    „7. Fiecare autoritate publică desemnează şi instruieşte coordonatorul procesului de consultare publică, care este responsabil de asigurarea transparenţei procesului decizional din autoritatea respectivă. Printre atribuţiile de bază ale coordonatorului se numără:
    a) monitorizarea respectării cerinţelor de asigurare a transparenţei în procesul de elaborare şi adoptare a proiectelor de decizii;
    b) întocmirea raportului anual privind asigurarea transparenţei procesului decizional în cadrul autorităţii publice;
    c) publicarea raportului pe pagina web a autorității.”;
    d) la punctul 8, cuvintele „cu regularitate” se substituie cu cuvintele „o dată pe an”;
    e) titlul subcapitolului 1 din capitolul III se exclude;
    f) punctul 16 se abrogă;
    g) punctul 17 se completează cu litera d1) cu următorul cuprins:
    „d1) anunţurile privind retragerea unui proiect din procesul de elaborare”;
    h) subcapitolul 2 din capitolul III devine capitolul III1, iar titlul acestuia va avea următorul cuprins: „III1. ETAPELE ASIGURĂRII TRANSPARENȚEI”;
    i) se completează cu punctele 181 și 182 cu următorul cuprins:
    „181. După iniţierea procesului de elaborare a deciziei, autoritatea publică redactează și face public anunțul referitor la inițierea elaborării deciziei, în condiţiile Legii nr.239-XVI din 13 noiembrie 2008 privind transparenţa în procesul decizional şi conform pct. 15 din prezentul Regulament.
    182. Autoritatea publică asigură accesul la proiectele de decizii şi la materialele aferente prin publicarea lor obligatorie pe pagina web oficială a autorităţii publice, prin asigurarea accesului la sediul autorităţii, prin expediere prin poştă sau prin alte mijloace disponibile, la solicitarea persoanei interesate. Proiectul de decizie şi materialele aferente se plasează pe pagina web oficială a autorităţii publice responsabile cel puţin pentru perioada recepţionării şi examinării recomandărilor.”;
    j) la punctul 19 ultimul alineat, după cuvintele „acte de analiză a impactului de reglementare” se introduc cuvintele „ , tabele de concordanţă cu legislația comunitară”;
    k) se completează cu punctul 201 cu următorul cuprins:
    „201. Anunţul despre organizarea consultărilor publice poate fi retras de pe pagina web oficială a autorităţii publice doar după finalizarea procedurilor de consultare.”;
    l) punctul 22 se abrogă;
    m) titlul subcapitolului 3 din capitolul III se exclude;
    n) punctul 34:
    la alineatul doi, după cuvintele „Recomandările recepționate” se introduc cuvintele „ , inclusiv prin intermediul poştei electronice şi/sau în formă scrisă,”;
    la alineatul trei, după cuvintele „în formă scrisă” se introduc cuvintele „ , inclusiv transmise prin intermediul poştei electronice,”;
    o) la punctul 35, textul „cel mult 15 zile lucrătoare” se substituie cu textul „cel puțin 10 zile lucrătoare”;
    p) se completează cu punctul 351 cu următorul cuprins:
    „351. La solicitarea părților interesate, autoritatea publică poate prelungi termenul de prezentare a recomandărilor. Modul de transmitere a solicitării de prelungire a termenului este similar celui de transmitere a recomandărilor.”;
    q) punctul 36 va avea următorul cuprins:
    „36. Dacă, în termenul stabilit de autoritate, dar nu mai mic decît cel stabilit la pct. 35 și pct. 351, părţile interesate nu au prezentat recomandări, iar autoritatea publică, motivat, nu consideră necesară organizarea consultărilor suplimentare, proiectul de decizie se consideră consultat public fără recomandări. Această informaţie, inclusiv motivele pentru care se consideră că organizarea consultărilor publice suplimentare nu este necesară, este făcută publică, conform pct. 15 alin. unu din prezentul Regulament.”;
    r) la punctul 38, ultimul alineat va următorul cuprins:
    „Sinteza recomandărilor recepţionate se plasează pe pagina web oficială a autorităţii publice și/sau se afişează la sediul acesteia într-un spaţiu accesibil publicului, şi/sau se difuzează în mass-media centrală sau locală, după caz.”;
    s) la punctul 42, cuvintele „de regulă,” se exclud;
    t) se completează cu punctul 461 cu următorul cuprins:
    „461. În caz de retragere a unui proiect de decizie din procesul de elaborare, autoritatea publică care a iniţiat procesul de elaborare plasează anunţul despre retragere pe pagina web oficială, indicînd motivul.”
    2. Autorităţile publice autonome, autorităţile administraţiei publice centrale de specialitate, autorităţile unităţilor teritoriale autonome cu statut juridic special, autorităţile administraţiei publice locale, persoanele juridice de drept public și privat care gestionează și utilizează mijloace financiare publice, în termen de 2 luni, vor elabora și vor adopta regulile interne de informare, consultare și participare în procesul de elaborare și adoptare a deciziilor.

    PRIM-MINISTRU INTERIMAR                                         Gheorghe BREGA

    Contrasemnează:
    Ministrul justiţiei                                                                    Vladimir Cebotari

    Nr. 829. Chişinău, 20 noiembrie 2015.