HGM903/2015
ID intern unic:  362693
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 903
din  31.12.2015
cu privire la Instituţia publică „Fondul de Dezvoltare
Durabilă Moldova”
Publicat : 15.01.2016 în Monitorul Oficial Nr. 2-12     art Nr : 8
    MODIFICAT
    HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892


    În scopul asigurării durabilității investițiilor efectuate din contul finanțării Corporaţiei „Provocările Mileniului” şi altor donatori, în conformitate cu Acordul „Compact” dintre Republica Moldova şi Statele Unite ale Americii, prin intermediul Corporaţiei, semnat la 22 ianuarie 2010, și cu angajamentul asumat de Părți, în corespundere cu secţiunea 5.7 litera (c) din Acordul de Implementare a Programului „Compact”, precum și al asigurării monitorizării și raportării impactului acestor investiții în perioada post-Compact, în temeiul prevederilor articolului 25 alineatul al doilea punctul 9) din Legea nr. 64-XII din 31 mai 1990 cu privire la Guvern (republicată în Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr. 131-133, art. 1018), cu modificările şi completările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se modifică denumirea Instituției publice „Fondul Provocările Mileniului Moldova” în „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova”.
    2. Se aprobă:
    Statutul Instituţiei publice „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova”, conform anexei nr.1;
    componenţa nominală a Consiliului de observatori al Instituţiei publice „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova”, conform anexei nr.2.
    3. Se stabilește că, în caz de eliberare a membrilor Consiliului de observatori ai Instituţiei publice „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova” din funcțiile deținute, atribuțiile lor în cadrul acestuia vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în funcțiile respective ori de persoanele care îndeplinesc temporar obligaţiile acestora, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern.
    4. Directorul executiv al Instituției publice „Fondul Provocările Mileniului Moldova” va asigura, în modul stabilit, înregistrarea modificărilor în Registrul de stat al persoanelor juridice.
    5. Hotărîrea Guvernului nr. 949 din 12 octombrie 2010 „Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la modul de aplicare a cotei zero a taxei pe valoarea adăugată, precum și a scutirii de la plata impozitelor, taxelor și altor plăți obligatorii stabilite de Acordul „Compact” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 206-209, art. 1060), cu modificările și completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    1)  în clauza de emitere a hotărîrii, după cuvintele „reducere a sărăciei,” se introduce următorul text „precum și în scopul asigurării durabilității investițiilor efectuate din contul finanțării Corporației „Provocările Mileniului” în perioada post-Compact,”;
    2)  în Regulament:
    a) în tot textul Regulamentului și în anexele la acesta, sintagma „FPM Moldova” se substituie cu sintagma „FDD Moldova”, iar sintagma „ФВТ-Молдова” - cu sintagma , „ФДР Молдова”;
    b) în punctul 2, textul „Programului „Compact”, stipulat în secţiunea 2.8 şi anexa VI din Acordul „Compact” se substituie cu textul „și asigurării durabilității investițiilor Programului „Compact”, inclusiv a mijloacelor Fondului de refinanțare a împrumuturilor al Activității Acces la Finanțare în Agricultură, parte componentă a proiectului „Tranziția la agricultura performantă” al Programului „Compact”, în perioada post-Compact, conform  secţiunii 2.8 şi anexei VI din Acordul „Compact”;
    c) punctul 3:
    la subpunctul 1), sintagma „Fondul Provocările Mileniului Moldova” se substituie cu sintagma „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova”;
    subpunctul 2) va avea următorul cuprins:
    „2) entitate de implementare – instituţia/autoritatea publică sau întreprinderea de stat sau alte entităţi desemnate, pe baza acordului de implementare/contractului cu FDD Moldova, să implementeze şi să realizeze anumite proiecte şi/sau activităţi (şi/sau componente ale acestora) în cadrul derulării Programului de asistenţă tehnică „Compact” și în perioada post-Compact, din mijloacele Fondului de refinanțare a împrumuturilor al Activității Acces la Finanțare în Agricultură, parte componentă a proiectului „Tranziția la agricultura performantă” al Programului „Compact” (în continuare  – Programul „Compact”);
    la subpunctul 4), sintagma „instituția publică Fondul Provocările Mileniului Moldova” se substituie cu sintagma „Instituția publică „Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova”.
    6. Se abrogă anexele nr. 1 și 2 la Hotărîrea Guvernului nr. 161 din 4 martie 2010 „Cu privire la crearea Fondului Provocările Mileniului Moldova” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2010, nr. 36, art. 230), cu modificările ulterioare.

    PRIM-MINISTRU INTERIMAR                                Gheorghe BREGA


    Contrasemnează:
    Ministrul finanţelor                                                       Anatol Arapu

    Nr. 903. Chişinău, 31 decembrie 2015.


          Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr. 903
din 31 decembrie 2015

STATUTUL
Fondului de Dezvoltare Durabilă Moldova
    Statutul Fondului de Dezvoltare Durabilă Moldova (în continuare - Statut) stabileşte principiile referitoare la cadrul juridic, sarcinile şi funcţiile, modul de gestiune a resurselor materiale şi efectuare a procurărilor, evidenţa şi dările de seamă, reorganizarea şi dizolvarea Fondului de Dezvoltare Durabilă Moldova.
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Fondul de Dezvoltare Durabilă Moldova (denumirea prescurtată - FDD Moldova) (în continuare - Instituţie) este o instituţie publică care are drept scop continuarea unor activități de asigurare a durabilității proiectelor finanţate de Corporaţia „Provocările Mileniului” (în continuare - Corporaţia) şi a programelor şi proiectelor finanţate de alţi donatori (în continuare - proiecte), precum și a programelor investiționale finanțate din contul contribuțiilor cetățenilor străini și apatrizilor pentru dobîndirea cetățeniei Republicii Moldova în Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă (în continuare – programe).
    [Pct.1 modificat prin HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]
    2. Instituţia este persoană juridică, dispune de autonomie administrativă şi financiară, are conturi de decontare în instituţiile bancare, inclusiv în valută străină, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova.
    3. Instituţia acordă asistenţă Guvernului Republicii Moldova (în continuare – Guvern) prin continuarea unor activități în vederea asigurării durabilității investițiilor acordate conform Acordului „Compact” dintre Republica Moldova și Statele Unite ale Americii, prin intermediul Corporației  (în continuare - Acordul „Compact”), dezvoltarea și implementarea programelor investiționale din contul contribuțiilor cetățenilor străini și apatrizilor pentru dobîndirea cetățeniei Republicii Moldova în Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă precum și implementarea acordurilor (de grant, împrumut, credit) cu caracter financiar, investiţional şi de asistenţă tehnică, în special, dar nu exclusiv, în domeniul creşterii economice, dezvoltării infrastructurii în Moldova, inclusiv prin executarea drepturilor şi obligaţiilor Guvernului privind administrarea, monitorizarea şi coordonarea procesului de implementare a proiectelor, în conformitate cu prevederile acordurilor semnate între Republica Moldova şi donatori (în continuare – acorduri ale donatorilor, iar împreună numite acorduri ale proiectelor).
    [Pct.3 modificat prin HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]
    4. Instituţia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, acordurile donatorilor, prezentul Statut, directivele şi standardele donatorilor, în funcţie de finanţatorul proiectului.
Sediul Societății se află pe str. Nicolae Iorga, nr.21, et.4, of.5, mun. Chișinău, cod poștal 2012.
II. SARCINILE ŞI FUNCŢIILE INSTITUŢIEI
    5. Sarcinile principale ale Instituţiei sînt:
    1) gestionarea, în numele Guvernului, a Fondului de Refinanțare a împrumuturilor format în cadrul activității Acces la Finanțare în Agricultură în urma implementării Acordului „Compact” şi, după caz, a altor acorduri cu caracter financiar, investiţional şi de asistenţă tehnică, în special, dar nu exclusiv, în domeniul creşterii economice și dezvoltării infrastructurii şi reducerii sărăciei în Moldova, semnate cu donatorii;
    11) formarea și gestionarea, în numele Guvernului, a Fondului de investiții publice pentru dezvoltare durabilă constituit din mijloacele financiare provenite din contribuțiile cetățenilor străini și apatrizilor conform art. 17 alin. (11) lit. c) și alin. (31) din Legea cetățeniei Republicii Moldova nr. 1024-XIV din 2 iunie 2000
    [Pct.5 subpct.11) introdus prin HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]
    2) asigurarea colaborării dintre Guvern şi donatorii care finanţează proiectele;
    3) asigurarea îndeplinirii tuturor sarcinilor stipulate în acordurile proiectelor, inclusiv auditul, monitorizarea şi evaluarea performanţelor, inspectarea periodică a progresului implementării;
    4) coordonarea activităţilor autorităţilor şi instituţiilor publice antrenate în implementarea proiectelor (în continuare – entităţi de implementare), în scopul realizării eficiente şi asigurării sinergiei în cadrul acestora;
    5) acordarea asistenţei misiunilor de supraveghere ale donatorilor care finanţează proiectele, realizarea sarcinilor şi recomandărilor stipulate în rapoartele lor de supraveghere;
    6) elaborarea şi executarea bugetelor detaliate, aprobate pentru proiectele în curs de implementare;
    7) monitorizarea şi evaluarea implementării proiectelor şi cheltuielilor aferente implementării, gestionarea resurselor şi prezentarea rapoartelor părţilor interesate ale proiectelor;
    8) asigurarea procurării de bunuri, lucrări şi servicii din resursele financiare destinate proiectelor, precum şi pentru necesităţile Instituţiei, cu excepţia cazurilor în care acordurile proiectelor stabilesc altfel. În cadrul proiectelor, Instituţia va fi parte contractantă pentru toate contractele de procurări;
    9) administrarea conturilor bancare ale Instituţiei;
    10) întocmirea şi prezentarea, la solicitarea donatorilor şi Consiliului de observatori, a rapoartelor trimestriale, anuale sau a altor rapoarte privind mersul implementării proiectelor şi utilizarea resurselor destinate proiectelor, conform prevederilor acordurilor proiectelor;
    11) ţinerea evidenţei contabile în conformitate cu manualul operațional financiar şi legislaţia în vigoare;
    12) întocmirea rapoartelor, inclusiv a rapoartelor financiare, şi prezentarea acestora Ministerului Finanţelor şi altor autorităţi, conform cerinţelor stabilite;
    13) coordonarea şi asigurarea realizării eficiente a procesului de instruire a personalului Instituţiei;
    14) efectuarea sau asigurarea efectuării studiilor necesare pentru pregătirea şi implementarea proiectelor;
    15) desfăşurarea altor activităţi necesare pentru implementarea eficace a proiectelor.
    6. În conformitate cu sarcinile principale care îi revin, Instituţia exercită următoarele funcţii:
    1) planificarea proceselor pentru realizarea scopurilor , programelor și proiectelor;
    [Pct.6 subpct.1) modificat prin HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]
    2) administrarea mijloacelor financiare ale proiectelor în conformitate cu acordurile proiectelor şi cu prezentul Statut;
    3) organizarea transparentă a achiziţiilor de servicii, bunuri şi lucrări, conform regulilor donatorilor (în funcţie de finanţatorul proiectului), selectarea, în baza deciziilor grupurilor de evaluare, a ofertelor, încheierea şi executarea contractelor;
    4) efectuarea controlului şi verificărilor necesare ale componentelor proiectelor;
    5) efectuarea controlului asupra activităţii entităţilor de implementare privind implementarea proiectelor;
    6) organizarea supravegherii privind executarea contractelor şi verificarea calităţii prestării serviciilor, executării lucrărilor şi livrării bunurilor în termenele stabilite de către companiile şi consultanţii contractaţi de Instituţie;
    7) elaborarea iniţiativelor privind extinderea proiectelor;
    8) asigurarea efectuării auditului periodic asupra activităţii proiectelor, conform condiţiilor acordurilor proiectelor şi altor documente ale donatorilor;
    9) semnarea acordurilor bancare cu băncile comerciale autohtone pentru deschiderea şi menţinerea conturilor bancare, în conformitate cu cerinţele donatorilor care finanţează proiectul;
    10) ţinerea evidenţei fondurilor în conturile bancare şi prezentarea informaţiei, la solicitare, membrilor Consiliului de observatori şi donatorilor care finanţează proiectul respectiv;
    11) exercitarea altor funcţii ce ţin de activitatea de implementare a proiectelor.
III. DREPTURILE INSTITUŢIEI
    7. Pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor sale, Instituţia are dreptul:
    1) să posede, să utilizeze şi să administreze patrimoniul propriu, în conformitate cu scopurile acesteia;
    2) să-şi desfăşoare activitatea financiar-economică în baza bugetului şi statelor de personal coordonate, în cazurile prevăzute de acordurile proiectelor, cu donatorii care finanţează proiectul şi aprobate de Consiliul de observatori;
    3) să dispună de conturi de decontare în instituţiile bancare, inclusiv în valută străină;
    4) să administreze fondurile proiectelor în conformitate cu prevederile acordurilor proiectelor şi prezentul Statut;
    5) să încheie contracte cu persoane fizice şi juridice de drept privat şi public, inclusiv cu donatorii, contracte individuale de muncă cu personalul Instituţiei, contracte cu consultanţii locali şi străini, cu executorii de lucrări şi furnizorii de bunuri, pentru a asigura implementarea proiectelor;
    6) să contracteze entităţi de implementare prin semnarea de acorduri de implementare, după coordonarea cu donatorii care finanţează proiectul, dacă o asemenea coordonare este prevăzută în acordurile proiectelor;
    7) să verifice sau să asigure verificarea calităţii serviciilor prestate, a lucrărilor executate şi a bunurilor furnizate de companiile şi consultanţii angajaţi;
    8) să asigure recepţionarea serviciilor prestate, a lucrărilor executate şi a bunurilor livrate în cadrul proiectelor, în conformitate cu contractele semnate;
    9) să aprobe rapoartele companiilor şi consultanţilor angajaţi;
    10) să efectueze sau să dispună, conform procedurilor acordurilor proiectelor, efectuarea plăţilor pentru lucrările executate, serviciile prestate şi bunurile furnizate;
    11) să inspecteze beneficiarii proiectelor cu privire la modul de păstrare, conservare sau exploatare a bunurilor procurate în cadrul proiectelor;
    12) să solicite autorităţilor şi instituţiilor publice, întreprinderilor de stat suportul necesar în implementarea proiectelor;
    13) să exercite alte activităţi, conform acordurilor proiectelor, prezentului Statut şi legislaţiei în vigoare.
IV. PATRIMONIUL INSTITUŢIEI
    8. Patrimoniul Instituţiei se constituie din bunurile procurate sau donate, în conformitate cu regulile de procurări ale donatorilor şi legislaţia în vigoare.
    9. Mijloacele financiare ale Instituţiei se formează din:
    1) Fondul de refinanțare a împrumuturilor, format în cadrul Activității Acces la Finanțare în Agricultură, în urma implementării Acordului „Compact”;
    2) resursele acordate de donatori, prevăzute pentru finanţarea activităţii Instituţiei şi implementarea proiectelor;
    21) contribuțiile cetățenilor străini și apatrizilor pentru dobîndirea cetățeniei Republicii Moldova la Fondul de investiții publice pentru dezvoltare durabilă
    [Pct.9 subpct.21) introdus prin HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]
    3) donaţiile donatorilor străini şi autohtoni;
    4) mijloacele bugetare ale Republicii Moldova, alocate în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    5) dobînzile aferente păstrării banilor în conturile Instituţiei, dacă acordurile proiectelor sau alte acorduri semnate de Instituţie nu prevăd altfel;
    6) alte surse legale.
    10. Resursele Instituţiei se reflectă şi se păstrează pe conturile bancare ale Instituţiei (în monedă naţională şi valută străină) şi se utilizează în conformitate cu bugetul aprobat al Instituţiei.
    11. Mijloacele financiare, cu excepţia celor bugetare, neutilizate pe parcursul anului curent, se transferă spre utilizare pentru anul următor, conform bugetului Instituției aprobat pentru anul respectiv.
V. ORGANELE INSTITUŢIEI
    12. Organele Instituţiei sînt următoarele:
    1) Consiliul de observatori al Instituţiei (în continuare – Consiliu de observatori) reprezintă organul superior de conducere şi supraveghere al acesteia, avînd statut de organ independent şi de decizie definitivă privind subiectele primordiale ale proiectelor;
    2) Comitetul executiv al Instituţiei (în continuare – Comitet executiv) reprezintă un organ de decizie independent al Instituţiei, abilitat pentru adoptarea deciziilor definitive pe marginea unui număr limitat de subiecte stabilite în punctul 39 din prezentul Statut;
    3) Unitatea de management a Instituţiei (în continuare – Unitate de management) constituie aparatul executiv al Instituţiei şi este responsabilă de managementul zilnic al proiectelor.
Secţiunea 1
Consiliul de observatori
    13. Consiliul de observatori este organul colegial superior al Instituţiei, care conduce şi supraveghează funcţionarea acesteia şi adoptă decizii independente şi definitive privind subiectele primordiale ale proiectelor. Consiliul de observatori exercită sarcinile şi funcţiile stabilite în conformitate cu prezentul Statut, acordurile proiectelor şi legislaţia în vigoare.
    14. De competenţa exclusivă a Consiliului de observatori al Instituţiei ţin următoarele funcţii:
    1) stabilirea direcţiilor, adoptarea deciziilor şi supravegherea activităţii Instituţiei;
    2) promovarea politicilor şi principiilor generale care reglementează activitatea Instituţiei;
    3) monitorizarea implementării proiectelor şi a cheltuielilor aferente implementării programelor și;
    [Pct.14 subpct.3) modificat prin HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]
    4) asigurarea utilizării conform destinaţiei a fondurilor Instituţiei;
    5) asigurarea întreprinderii de către Instituţie a oricăror acţiuni care, conform acordurilor proiectelor, prezentului Statut sau altor documente ale proiectelor, cer coordonarea sau aprobarea donatorilor, doar în baza aprobărilor preliminare scrise de aceşti donatori;
    6) asigurarea integrităţii şi dispunerea de activele Instituţiei;
    7) aprobarea planului de activitate şi a bugetului anual al Instituţiei, precum și amendamentele esențiale la aceste planuri, conform criteriilor stabilite de donatori;
    8) aprobarea statelor de personal ale Unităţii de management, revizuirea şi aprobarea modificărilor în acestea;
    9) aprobarea contractului dintre Instituţie şi directorul executiv. Numirea în şi eliberarea din funcţie a directorului executiv se face cu coordonarea donatorilor;
    10) aprobarea acordurilor dintre Instituţie şi donatori, precum şi a oricăror acorduri de modificare, suspendare sau reziliere a acestor acorduri;
    11) aprobarea recomandărilor auditorilor şi a rapoartelor de audit recepţionate de la auditori;
    12) aprobarea semnării acordurilor cu orice entitate afiliată Instituţiei, inclusiv a acordurilor de implementare semnate cu entităţile de implementare, precum şi a oricăror modificări operate acestora;
    13) aprobarea gajării sau împrumutarea activelor proiectelor şi ale Instituţiei şi acordarea oricăror garanţii care, direct sau indirect, stabilesc obligaţii financiare Instituţiei, cu excepţia cazurilor în care gajarea activelor proiectelor sau acordarea de garanţii se interzice de către donatori;
    14) aprobarea propunerilor privind crearea filialelor Instituţiei;
    15) aprobarea oricăror altor activităţi, acorduri, tranzacţii sau acţiuni care, în conformitate cu acordurile proiectelor, prezentul Statut şi legislaţia în vigoare, necesită aprobarea organului superior de conducere al Instituţiei;
    16) prezentarea unor recomandări Guvernului privind operarea modificărilor şi completărilor în prezentul Statut;
    17) prezentarea unor recomandări Guvernului privind reorganizarea şi dizolvarea Instituţiei;
    18) atragerea mijloacelor suplimentare pentru asigurarea activităţii Instituţiei, inclusiv deciderea atragerii, acceptării şi administrării de către Instituţie a fondurilor donatorilor.
    15. Componenţa Consiliului de observatori se stabileşte de către Guvern, după coordonarea cu donatorii care finanţează proiectele. Modificarea componenţei Consiliului de observatori poate fi efectuată doar după coordonarea cu donatorii care finanţează proiectele.
    16. Numărul membrilor cu drept de vot este de 7 persoane, reprezentînd Guvernul (în continuare – reprezentanţi ai Guvernului), sectorul privat şi societatea civilă (în continuare – membri neguvernamentali) şi include:  4 reprezentanţi ai Guvernului (Cancelaria de Stat, Ministerul Finanțelor, Ministerul Agriculturii, Dezvoltării Regionale şi Mediului, Ministerul Economiei și Infrastructurii) şi 3 membri neguvernamentali. Funcția de președinte al Consiliului de observatori va fi exercitată de către secretarul general al Guvernului.
    [Pct.16 modificat prin HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]
    17. Guvernul va fi reprezentat de către oficiali de cel mai înalt nivel din cadrul Guvernului sau al altor autorităţi publice reprezentate.
    În caz de eliberare a membrilor Consiliului de observatori, reprezentanţi ai Guvernului, din funcţiile deţinute, atribuţiile acestora vor fi exercitate de persoanele nou-desemnate în posturile respective, iar pînă la desemnarea noilor funcţionari – de persoanele care îndeplinesc temporar obligaţiile acestora în Guvern, fără emiterea unei noi hotărîri de Guvern.
    În caz de lichidare a funcţiei publice deţinute de membrul Consiliului de observatori, reprezentant al Guvernului, atribuţiile acestuia în cadrul Consiliului de observatori vor fi exercitate de persoana care preia atribuţiile funcţionale ale acestuia.
    Persoanele care vor obţine calitatea de membri ai Consiliului de observatori, în conformitate cu alineatele al doilea şi al treilea ale prezentului punct, urmează a fi aprobate preliminar de donatorii care finanţează proiectul, după care vor obţine calitatea de membri cu drept de vot.
    18. Reprezentanţii societăţii civile şi ai sectorului privat, pentru perioada inițială de doi ani, vor fi desemnați prin hotărîre de Guvern, ulterior fiind nominalizaţi printr-un proces acceptabil donatorilor.
    19. Consiliul de observatori va fi supravegheat de către observatorii fără drept de vot. Observatorii fără drept de vot, în procesul adoptării deciziilor pe subiectele propuse spre examinare, consultă şi recomandă Consiliului de observatori şi includ reprezentantul donatorului (în continuare – observator al donatorului) şi directorul executiv al Instituţiei. În cazul cofinanţării proiectelor de mai mulți donatori, reprezentanţii acestora pot fi incluşi în calitate de observatori fără drept de vot, în baza solicitării donatorilor şi cu aprobarea Consiliului de observatori.
    20. Observatorul donatorului urmează a fi numit oficial de către donator în vederea reprezentării intereselor donatorului cu privire la implementarea proiectelor finanțate de către acesta, în conformitate cu acordurile proiectelor.
    21. Membrii Consiliului de observatori și observatorii fără drept de vot participă la şedinţele acestuia personal sau prin reprezentanţii autorităţilor/entităţilor reprezentate. Mandatul de participare la şedinţa Consiliului de observatori se autentifică de administraţia autorităţii, instituţiei, societăţii sau organizaţiei reprezentate de membrul Consiliului de observatori şi  specifică numele şi funcţia delegatului, perioada de participare la şedinţele Consiliului de observatori, cu condiţia ca:
    1) în cazul reprezentantului Guvernului, persoana numită să deţină funcţia cel puţin de viceministru (vicedirector sau altă funcţie de acelaşi nivel) în cadrul autorităţii publice reprezentate;
    2) în cazul observatorului donatorului, donatorul să poată delega o altă persoană, la propria discreţie.
    Reprezentanţii membrilor Consiliului de observatori urmează a fi aprobaţi preliminar de donatorii care finanţează proiectele, după care vor obţine calitatea de membri cu drept de vot.
    22. Membrii Consiliului de observatori și observatorii fără drept de vot:
    1) au dreptul să recepţioneze agenda şi documentaţia pentru şedinţele Consiliului de observatori;
    2) au dreptul de acces la informaţia Instituţiei, cu respectarea principiului confidenţialităţii stabilit de prezentul Statut;
    3) au obligaţia să respecte Statutul Instituţiei, să contribuie la realizarea misiunii acesteia privind implementarea acordurilor proiectelor, să participe la şedinţele Consiliului de observatori şi să asigure că mijloacele financiare ale proiectelor vor fi utilizate doar conform destinaţiei;
    4) au obligaţia să participe activ la stabilirea direcţiilor strategice ale Instituţiei, la evaluarea rapoartelor, revizuirea performanţelor aparatului executiv şi comunicarea rezultatelor fiecărei şedinţe a Consiliului de observatori către autoritatea/entitatea pe care o reprezintă; și
    5) au obligaţia să asigure integritatea activelor proiectelor, în conformitate cu acordurile proiectelor şi legislaţia în vigoare, inclusiv prin solicitarea inventarierii lor.
    23. Membrii Consiliului de observatori trebuie să aibă cunoştinţe generale despre ţinerea evidenţei şi operaţiile generale ale Instituţiei, să fie familiarizaţi cu procedurile donatorilor internaţionali.
    24. Membrul cu drept de vot al Consiliului de observatori care a participat la şedinţa de aprobare a unei direcţii de activitate se consideră că a votat pentru această activitate, cu excepţia cazurilor în care:
    1) s-a exprimat împotriva ţinerii şedinţei, deoarece aceasta nu a fost convocată legal sau nu a fost deliberativă;
    2) a votat împotrivă;
    3) nu a participat la vot din cauza conflictului de interese.
    25. Consiliul de observatori se convoacă, pe măsura necesităţii, pentru implementarea eficientă a proiectelor, dar nu mai rar de o dată în trimestru, la iniţiativa preşedintelui acestuia sau a directorului executiv al Instituţiei.
    26. Şedinţele Consiliului de observatori se ţin în prezenţa membrilor săi sau prin corespondență. Informaţia în scris despre ţinerea şedinţei Consiliului de observatori, timpul şi locul desfăşurării, agenda de lucru, inclusiv materialele aferente, se expediază, prin scrisoare, remisă în original, prin fax sau e-mail, de secretarul Consiliului de observatori (menţionat în punctul 32 din prezentul Statut) tuturor membrilor Consiliului de observatori și observatorilor fără drept de vot, cu cel puţin 3 zile calendaristice înainte de ziua şedinţei. Şedinţele se ţin în ziua, la ora şi în locul stabilit în invitaţia la şedinţă, emisă de directorul executiv sau altă persoană care a convocat şedinţa.
    Şedinţa se consideră legală în cazul în care tuturor membrilor Consiliului de observatori și observatorilor fără drept de vot le-a fost remisă invitaţia la şedinţă.
    27. Şedinţa va fi deschisă şi prezidată de preşedintele Consiliului de observatori, iar în absenţa acestuia - de directorul executiv al Instituţiei.
    28. Şedinţa Consiliului de observatori este deliberativă doar în cazul în care la aceasta participă (personal sau prin reprezentanţi) cel puţin 4 membri cu drept de vot. În lipsă de cvorum, preşedintele şedinţei sau directorul executiv convoacă, în cel mult 4 zile calendaristice, şedinţa repetată a Consiliului de observatori. Despre şedinţa repetată, membrii Consiliului de observatori și observatorii fără drept de vot vor fi informaţi cu cel puţin 2 zile calendaristice înainte de data şedinţei.
    29. Toate subiectele şi documentaţia aferentă subiectelor abordate în cadrul şedinţei se prezintă şi se discută la Consiliul de observatori. Agenda şedinţei poate fi completată, cu condiţia că subiectele propuse vor ţine de competenţa Consiliului de observatori. În şedinţă, unul dintre membrii Consiliului de observatori face rezumatul subiectului abordat şi al documentaţiei aferente.
    30. Fiecare membru cu drept de vot al Consiliului de observatori deţine un singur vot. Dreptul de vot nu este transmisibil altui membru. Hotărîrile Consiliului de observatori se adoptă cu voturile a cel puţin 4 membri cu drept de vot, cu excepţia deciziei privind propunerea de reorganizare sau dizolvare a Instituţiei, precum şi eliberarea din funcţie a directorului executiv, care se adoptă cu voturile a 5 membri cu drept de vot, cu aprobarea prealabilă scrisă a donatorului, după caz.
    31. Activitatea Consiliului de observatori se va desfăşura într-o formă transparentă, prin ţinerea evidenţei în formă scrisă a subiectelor abordate şi a hotărîrilor adoptate. Hotărîrile Consiliului de observatori se consemnează în procesul-verbal al şedinţei, care reflectă, în mod obligatoriu, minimum chestiunile examinate (agenda şedinţei) şi data remiterii înştiinţării către membrii Consiliului de observatori, lista participanţilor şi a celor absenţi, luările de cuvînt, rezultatul votării fiecărui subiect de pe ordinea de zi. Procesul-verbal se semnează de către preşedintele Consiliului de observatori, directorul executiv al Instituţiei şi secretarul Consiliului de observatori. În caz de absenţă a preşedintelui, procesul-verbal este semnat de un membru al Consiliului de observatori, numit în cadrul şedinţei. Procesele-verbale se păstrează de către Instituţie, iar membrii Consiliului de observatori au dreptul să facă copii de pe acestea.
    32. Pentru executarea lucrărilor de secretariat, Consiliul de observatori are un secretar. Funcţia de secretar va fi îndeplinită de consilierul juridic, iar în cazul în care acesta nu este disponibil, preşedintele Consiliului de observatori numeşte temporar o altă persoană din cadrul personalului Instituţiei (în continuare – secretar).
    Secretarul este responsabil de păstrarea documentaţiei corporative privind activitatea Consiliului de observatori, avizarea membrilor Consiliului de observatori privind şedinţele acestuia, participarea la şedinţe, precum şi de întocmirea proceselor-verbale ale acestora.
    33. Documentele şi rapoartele remise donatorilor de către Instituţie, în conformitate cu acordurile proiectelor şi prezentul Statut, se confirmă de către directorul executiv al Instituției ca fiind aprobate de Consiliul de observatori şi sînt veridice şi complete.
    34. Membrii Consiliului de observatori și observatorii fără drept de vot nu sînt remuneraţi pentru executarea obligaţiilor în cadrul Consiliului de observatori. Aceştia pot beneficia doar de rambursarea cheltuielilor rezonabile aferente participării la şedinţele Consiliului de observatori (în special, dar nu exclusiv, cheltuieli de transport, cazare, diurne), cu condiţia că aceste rambursări sînt efectuate în conformitate cu acordurile proiectelor şi documentele donatorilor, manualul operațional financiar al instituției şi sînt prevăzute în bugetele aprobate ale proiectelor.
Secţiunea a 2-a
Comitetul executiv
    35. Comitetul executiv este un organ colegial de decizie al Instituţiei, abilitat să adopte decizii definitive pe marginea unui număr limitat de subiecte, şi include următorii membri ai Consiliului de observatori: preşedintele Consiliului de observatori (în calitate de preşedinte al Comitetului executiv), un membru cu drept de vot, reprezentant al societăţii civile sau sectorului privat din Consiliul de observatori, şi directorul executiv al Instituţiei.
    36. Reprezentantul societăţii civile sau al sectorului privat din Comitetul executiv se numeşte şi se exclude de către reprezentanţii societăţii civile şi sectorului privat din Consiliul de observatori şi activează în Comitetul executiv pe termenul mandatului său de membru al Consiliului de observatori.
    În cazul în care reprezentanţii societăţii civile şi ai sectorului privat din Consiliul de observatori nu vor reuşi să numească, în termen de 15 zile calendaristice de la prima şedinţă în care subiectul în cauză a fost inclusă în agendă, reprezentantul său în Comitetul executiv, acesta va fi numit de membrii cu drept de vot ai Consiliului de observatori,  reprezentanţi ai Guvernului (prin cel puţin 3 voturi), după consultarea observatorilor fără drept de vot ai Consiliului de observatori. În acest caz, excluderea acestui membru din Comitetul executiv poate fi efectuată exclusiv prin modalitatea numirii, conform prezentului alineat, şi va activa în Comitetul executiv pe termenul mandatului său de membru al Consiliului de observatori.
    37. Comitetul executiv se convoacă, la necesitate, la iniţiativa directorului executiv.
    38. Şedinţele Comitetului executiv sînt prezidate de preşedintele Comitetului executiv. Subiectele şedinţei sînt prezentate de către directorul executiv.
    39. De competenţa Comitetului executiv ţin următoarele funcţii:
    1) aprobarea solicitărilor de debursare, emise de Instituţie în adresa donatorilor;
    2) examinarea şi aprobarea dărilor de seamă ale Instituţiei, conform acordurilor proiectelor;
    3) aprobarea regulamentelor interne şi a manualelor operaţionale ale Instituţiei;
    4) instituirea, în conformitate cu prevederile acordurilor proiectelor, pentru îndeplinirea funcţiilor legate de efectuarea procurărilor în cadrul proiectelor, a grupurilor de evaluare a ofertelor şi a comisiilor de negociere a contractelor, în cazurile în care procedura de procurare include etapa de negociere;
    5) stabilirea şi modificarea adresei juridice a Instituţiei; și
    6) alte atribuţii delegate de Consiliul de observatori.
    40. Şedinţele Comitetului executiv sînt deliberative, cu condiţia participării a cel puțin 2 dintre membrii acestuia. Membrii Comitetului executiv participă la şedinţă personal sau prin corespondență. Dreptul de vot al membrului Comitetului executiv nu este transmisibil.
    41. Hotărîrile Comitetului executiv se adoptă în şedinţă prin decizia a minimum 2 membri ai Comitetului executiv. Procesele-verbale se semnează de către un membru al Comitetului executiv şi directorul executiv al Instituţiei. Procesele-verbale se păstrează de către Instituţie, iar membrii Comitetului executiv au dreptul să facă copii de pe acestea.
    42. În cazul în care Comitetul executiv nu întruneşte numărul necesar de voturi pentru adoptarea deciziei pe marginea oricărui subiect, subiectul în cauză se remite spre examinare şi aprobare Consiliului de observatori.
    43. Directorul executiv va informa membrii Consiliului de observatori despre hotărîrile adoptate de Comitetul executiv şi le va remite cel tîrziu pînă la şedinţa următoare  Consiliului de observatori, o copie a documentelor aprobate.
    44. Prevederile punctului 34 din prezentul Statut privind remunerarea membrilor Consiliului de observatori se aplică şi cu referire la membrii Comitetului executiv.
Secţiunea a 3-a
Unitatea de management
    45. Conducerea activităţii Instituţiei este exercitată de Unitatea de management a Instituţiei (în continuare – Unitatea de management).
    46. Unitatea de management va asista Consiliul de observatori în supravegherea implementării proiectelor şi va avea responsabilitatea primară privind gestionarea generală a implementării proiectelor. Responsabilităţile de bază ale Unităţii de management sînt următoarele:
    1) elaborarea şi administrarea planurilor financiare, de achiziţii, de activitate, de audit şi privind personalul;
    2) ţinerea evidenţei contabile şi financiare a proiectelor;
    3) elaborarea, revizuirea şi distribuirea rapoartelor financiare, contabile, precum și a rapoartelor privind auditurile efectuate, monitorizarea şi evaluarea, achiziţiile şi performanţele Instituţiei şi ale proiectelor, inclusiv a tuturor rapoartelor cerute conform acordurilor proiectelor şi legislaţiei în vigoare şi a oricăror alte rapoarte cerute de Consiliul de observatori;
    4) coordonarea proiectelor în conformitate cu acordurile proiectelor şi acordurile suplimentare privind proiectele;
    5) implementarea proiectelor şi coordonarea proceselor în cadrul proiectelor, inclusiv perfectarea solicitărilor de debursare (cererilor de plată) ale Instituţiei remise donatorilor, inclusiv entităţilor;
    6) efectuarea achiziţiilor şi activităţilor aferente achiziţiilor, în conformitate cu directivele donatorilor privind achiziţiile în cadrul proiectelor;
    7) elaborarea şi remiterea către donatori a procedurilor aferente scutirii de taxe a mijloacelor financiare ale acestora, conform cerinţelor acordurilor de proiecte;
    8) elaborarea şi administrarea paginii web a Instituţiei, pentru plasarea informaţiei de ultimă oră privind activităţile aferente proiectelor, a rapoartelor financiare, precum și a altor informații conform acordurilor proiectelor;
    9) elaborarea, supravegherea, managementul, coordonarea şi implementarea procedurilor şi politicilor necesare pentru facilitarea implementării efective a proiectelor şi oricăror altor politici, proceduri sau activităţi care pot fi cerute de Consiliul de observatori;
    10) elaborarea şi remiterea spre informare sau aprobare Consiliului de observatori (Comitetului executiv) a oricărui raport, document, acord sau acţiune cerute de acordurile proiectelor;
    11) întreprinderea oricăror altor acţiuni în scopul implementării proiectelor care pot fi solicitate periodic de Consiliul de observatori şi a oricăror altor acţiuni stabilite de acordurile proiectelor drept obligaţie a Instituţiei sau Guvernului;
    12) luarea deciziilor cu privire la alte probleme legate de activitatea Instituţiei şi implementarea proiectelor, cu excepţia celor ce ţin de competenţa exclusivă a altor organe ale Instituţiei.
    47. Planurile şi rapoartele aprobate de Consiliul de observatori şi Comitetul executiv vor fi remise, de asemenea, la solicitarea donatorilor.
    48. Unitatea de management va include personalul necesar pentru îndeplinirea obiectivelor Instituției, conform statelor de personal, coordonate cu donatorii.
    49. Activitatea curentă a Unităţii de management este dirijată de directorul executiv al Instituţiei (în continuare – directorul executiv), care va fi asistat de personalul necesar, conform statelor de personal.
    50. Directorul executiv al Instituţiei trebuie să fie cetăţean al Republicii Moldova şi să vorbească fluent limbile română şi engleză. Experienţa în implementarea proiectelor investiţionale, în special, dar nu exclusiv, ale Corporaţiei, Băncii Mondiale, Agenției Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională sau Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare va constitui un avantaj pentru candidat.
    51. Personalul Instituției va fi angajat printr-un proces de selectare şi angajare, public şi competitiv (prin concurs), consimțit de donatorii care finanţează proiectele.
    52. Directorul executiv este desemnat în funcţie de Consiliul de observatori, după coordonarea cu donatorii, şi activează conform contractului semnat cu Instituţia, în persoana preşedintelui Consiliului de observatori.
    53. Demiterea din funcţie a directorului executiv se efectuează de Consiliul de observatori, după coordonarea cu donatorii care finanţează proiectele, în conformitate cu contractul său de muncă şi cu legislaţia în vigoare.
    54. Directorul executiv:
    1) organizează activitatea Instituţiei;
    2) poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor şi funcţiilor atribuite Instituţiei;
    3) organizează activitatea personalului şi a consultanţilor Instituţiei, stabileşte ordinea şi modul de conlucrare între personalul Instituţiei;
    4) reprezintă Instituţia în relaţiile cu statul, organizaţiile şi instituţiile naţionale şi internaţionale, cu donatorii care finanţează proiectele şi cu alte instituţii internaţionale donatoare, cu alte persoane juridice şi fizice, cu beneficiarii proiectelor etc.;
    5) acţionează în numele Instituţiei fără mandat special şi reprezintă interesele ei în relaţiile cu autorităţile publice, instanţele judiciare, instituţiile bancare şi alte persoane juridice de drept public, persoanele fizice şi juridice de drept privat;
    6) convoacă şedinţele Consiliului de observatori, Comitetului executiv şi asigură executarea hotărîrilor acestora;
    7) participă la şedinţele Consiliului de observatori ca membru fără drept de vot şi la şedinţele Comitetului executiv;
    8) angajează şi concediază personalul Instituţiei, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu prezentul Statut, determină obligaţiile lor de funcţie şi regimul de lucru;
    9) semnează contracte în numele Instituţiei cu firmele de consultanţă, furnizorii de servicii, bunuri şi executorii de lucrări, conform deciziilor grupurilor de evaluare, aprobate în conformitate cu prevederile directivelor de procurări ale donatorilor;
    10) semnează acorduri de implementare a proiectelor cu entităţile de implementare şi alte entităţi (acorduri de implementare a proiectelor), acorduri bancare cu băncile comerciale şi alte acorduri necesare implementării proiectelor;
    11) aprobă recepţionarea serviciilor prestate, a lucrărilor executate şi a bunurilor furnizate în cadrul proiectelor, în conformitate cu contractele semnate;
    12) aprobă rapoartele consultanţilor angajaţi în cadrul proiectelor, după coordonarea acestora cu entităţile de implementare şi, după caz, beneficiarii finali;
    13) emite solicitări de debursare şi cereri de plată după caz;
    14) suspendă alocarea de mijloace financiare în cazul în care se constată încălcări privind utilizarea lor conform destinaţiei şi informează despre aceasta Consiliul de observatori;
    15) exercită funcţiile prevăzute de prezentul Statut atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotarele ei;
    16) exercită alte atribuţii delegate de Consiliul de observatori sau care nu ţin de competenţa exclusivă a altor organe ale Instituţiei.
    55. În caz de absenţă temporară a directorului executiv, atribuţiile acestuia vor fi exercitate de persoana relevantă, conform fișei de post, în baza ordinului emis de directorul executiv.
    56. Selectarea şi angajarea personalului Instituției se efectuează de către directorul executiv printr-un proces de selectare şi angajare, public şi competitiv (prin concurs). Încetarea raporturilor de muncă se efectuează prin emiterea unui ordin de către directorul executiv, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    57. Personalul trebuie să aibă calificarea necesară şi să vorbească fluent limbile română şi engleză. Experienţa în implementarea proiectelor donatorilor va constitui un avantaj pentru candidat.
    58. Fiecare angajat al Unităţii de management va exercita personal funcţiile sale, după cum reies din interesele Instituţiei şi obiectivele proiectelor, şi nu va întreprinde acţiuni contrare intereselor acestora ori care vor determina beneficii personale sau un conflict de interese.
    59. Remunerarea fiecărui membru al Unităţii de management nu va depăşi limita aprobată de Consiliul de observatori, cu condiţia aprobării prealabile a acesteia de către donatorii din fondurile cărora se finanţează proiectele şi corespunderii standardelor lor. Nivelul de remunerare a angajaţilor trebuie să fie echivalent  cu cel al altor organizaţii donatoare sau al sectorului privat pentru un nivel de calificare echivalent, care prestează o muncă similară.
VI. POLITICILE INSTITUŢIEI
Secţiunea 1
Conflictul de interese
    60. Conflictul de interese este situaţia în care membrii Consiliului de observatori, Comitetului executiv, personalul şi alte persoane, conform prezentei secţiuni, trebuie să ia o decizie sau să participe la luarea unei decizii ori să întreprindă, în îndeplinirea atribuţiilor lor, alte acţiuni ce influenţează sau pot influenţa interesele lor personale.
    Interes personal reprezintă orice avantaj material sau de altă natură (inclusiv financiar), urmărit ori obţinut, în mod direct sau indirect, pentru sine sau pentru membrii familiei (soţul/soţia), persoanele înrudite prin sînge sau adopţie (părinţi, copii, fraţi, surori, bunici, nepoţi, unchi, mătuși) şi persoanele înrudite prin afinitate (cumnat, cumnată, socru, soacră, ginere, noră) de către persoana cu funcţie de decizie.
    61. Instituţia va menţine politica conflictului de interese, menită să asigure ca nici un membru al Consiliului de observatori, Comitetului executiv, grupurilor de evaluare a ofertelor, comisiilor de negociere a contractelor, nici un angajat, inclusiv din personalul contractor, subcontractor, consultant, să nu participe la selectarea, acordarea contractului sau administrarea acestuia, a grantului sau altui beneficiu, sau a tranzacţiei finanţate, total ori parţial (direct sau indirect), din fondurile donatorilor, în care: entitatea, persoana, membrii familiei persoanei sau partenerii săi de afaceri, persoanele juridice controlate de către sau în care este implicată această persoană sau entitate au un interes personal; persoana negociază sau are anumite aranjamente viitoare privind angajarea, cu excepţia cazurilor în care această persoană sau entitate a notificat în scris Instituţiei şi donatorului respectiv şi, în baza acestei notificări, Instituţia şi donatorul au acceptat în scris să participe, indiferent de situaţia de conflict de interese. Membrii Consiliului de observatori, Comitetului executiv, grupurilor de evaluare a ofertelor, comisiilor de negociere a contractelor, personalul-cheie, angajaţii, contractorii, subcontractorii, afiliaţii, consultanţii şi reprezentanţii Instituţiei nu sînt în drept şi Instituţia va asigura ca nici o persoană sau entitate implicată în selectarea, acordarea, administrarea sau implementarea oricărui contract, grant sau alt beneficiu, ori tranzacţie finanţată total sau parţial (direct sau indirect) din fondurile donatorilor să nu solicite, să nu  accepte sau să nu ofere persoanei terţe, sau să nu caute să obţină promisiuni, direct sau indirect, pentru sine, altă persoană sau entitate, orice cadou, favoare sau beneficiu, altul decît de valoare minimă şi în conformitate cu directivele în vigoare ale donatorilor. Membrii Consiliului de observatori, Comitetului executiv, grupurilor de evaluare a ofertelor, comisiilor de negociere a contractelor, personalul-cheie, angajaţii, contractorii, subcontractorii, afiliaţii, consultanţii şi reprezentanţii Instituţiei nu trebuie să fie implicaţi în orice activităţi care sînt sau par a fi conflict de interese.
    62. Membrii Consiliului de observatori, Comitetului executiv şi personalul Instituției trebuie să anunţe posibilul conflict de interese înainte de deliberarea pe marginea unei tranzacţii sau gestionarea tranzacţiei care include un posibil conflict de interese. Posibilul conflict de interese nu include doar situaţiile în care persoana care cade sub incidenţa politicii de conflict de interese este implicată, dar şi deciziile în care membrii familiei, partenerul (partenerii) de afacere sau persoanele juridice controlate de aceasta ori care implică (direct sau indirect) această persoană au un anumit interes.
    63. Dacă persoana care are sau poate obţine un interes personal în orice chestiune este prezentă la şedinţa Consiliului de observatori, Comitetului executiv, grupurilor de evaluare a ofertelor, comisiilor de negociere a contractelor sau Unităţii de management în cadrul căreia va fi examinată chestiunea, imediat după începerea şedinţei, aceasta va prezenta toate faptele şi nu va participa la examinarea sau discutarea chestiunii în cauză ori nu va participa la votarea chestiunii puse în dezbatere.
Secţiunea a 2-a
Confidenţialitatea
    64. Documentele, rapoartele, calculele, informaţia tehnică privind proiectele care nu sînt public disponibile vor fi considerate de către membrii Consiliului de observatori, Comitetului executiv, grupurilor de evaluare a ofertelor, comisiilor de negociere a contractelor şi personalul Instituției drept confidenţială. Totuşi, aceste documente, rapoarte, calcule, informaţie tehnică pot fi puse la dispoziţia donatorilor care finanţează proiectele și a auditorilor angajaţi de către Instituţie sau desemnaţi de donatori. Informaţia confidenţială include informaţia şi documentaţia privind personalul Instituţiei, conflictele de interese, procurările pînă la etapa de adjudecare finală a contractelor, administrarea contractelor şi orice alte documente şi informaţie stabilită de Instituţie şi aprobată de donatori. Consiliul de observatori poate dispune publicarea pe pagina web a Instituţiei sau într-un alt mijloc de informare în masă şi poate face publică o anumită informaţie disponibilă.
    65. Consiliul de observatori şi Unitatea de management vor asigura ca doar persoanele care necesită să cunoască şi faţă de care se aplică obligaţia confidenţialităţii vor avea acces la orice informaţie, documente, rapoarte şi calcule.
    66. Membrii Consiliului de observatori, Comitetului executiv şi personalul Instituției vor respecta politica de confidenţialitate a Instituţiei.
Secţiunea a 3-a
Transparenţa
    67. Transparenţa şi raportarea în faţa donatorilor şi beneficiarilor proiectelor constituie aspecte primordiale ale proiectelor. Pentru realizarea acestei politici, Instituţia:
    1) va actualiza la timp, veridic şi deplin pagina web a Instituţiei;
    2) va publica pe pagina web a Instituţiei documentele importante ale proiectelor, inclusiv acordurile proiectelor, altă informație obligatorie pentru publicare, cu excepţia informaţiei confidenţiale.
VII. PROCURĂRILE
    68. Procurările de bunuri, lucrări şi servicii, inclusiv de consultanţă, finanţate din contul mijloacelor Fondului de Refinanțare, se efectuează conform procedurilor de procurări ale Corporației, în strictă conformitate cu prevederile directivelor de procurări şi ale prezentului Statut.
    69. Procurările în cadrul proiectelor din sursele donatorilor se efectuează conform acordurilor donatorilor.
    70. Procurările din mijloacele financiare alocate de Guvern se efectuează în conformitate cu actele legislative şi normative în vigoare, cu excepţia cazurilor în care proiectele sînt cofinanţate din mijloacele financiare ale donatorilor şi, conform cerinţelor acordurilor donatorilor, se aplică alte proceduri de procurări decît cele ale Republicii Moldova.
    71. Procurările se efectuează în baza planurilor de procurări periodice pentru procurarea bunurilor, lucrărilor, serviciilor de consultanţă şi a altor servicii necesare implementării proiectelor, elaborate și aprobate de Instituţie şi donatori.
    72. În scopul realizării procurărilor finanţate din mijloacele financiare ale donatorilor, Instituţia:
    1) elaborează şi coordonează planurile de procurări pentru fiecare proiect sau conform cerinţelor ulterioare ale donatorilor;
    2) informează sau asigură informarea publicului despre procurările ce vor avea loc în cadrul proiectelor în derulare;
    3) aprobă componenţa grupurilor de evaluare a ofertelor pentru efectuarea procurărilor în cadrul proiectelor;
    4) asigură organizarea procurărilor în strictă conformitate cu regulile donatorilor;
    5) semnează contractele de procurări cu firmele sau consultanţii cîştigători;
    6) informează publicul privind rezultatele procurărilor efectuate în cadrul proiectelor.
    73. Activităţile legate de organizarea procurărilor sînt organizate în conformitate cu prevederile acordurilor proiectelor.
    74. Grupurile de evaluare vor fi instituite pentru fiecare procurare, conform acordurilor proiectelor. Membrii acestora trebuie să fie calificaţi pentru a examina şi a evalua esenţa ofertelor, să cunoască domeniul în care se efectuează procurarea şi să posede limba engleză. Membrii grupurilor de evaluare cad sub incidenţa prevederilor conflictului de interese şi confidenţialităţii, stabilite de prezentul Statut.
    75. Contractele de procurări de bunuri, lucrări şi servicii sînt semnate de directorul executiv. Dacă acordurile proiectelor sau directivele donatorilor nu stabilesc altfel, semnarea contractelor se efectuează în baza următoarelor documente:
    1) în cazul procurărilor de bunuri, lucrări şi servicii tehnice – a rapoartelor de evaluare a ofertelor de bunuri, lucrări şi servicii tehnice, aprobate în conformitate cu prezentul Statut şi cu cerinţele donatorilor respectivi, dacă o asemenea aprobare este prevăzută;
    2) în cazul procurărilor de servicii de consultanţă – a rapoartelor de evaluare a propunerilor şi proceselor-verbale de negociere a contractelor, aprobate în conformitate cu prezentul Statut şi cu cerinţele donatorilor respectivi, dacă o asemenea aprobare este prevăzută.
VIII. DEBURSĂRILE
    76. Debursarea mijloacelor financiare se va efectua în conformitate cu procedurile stabilite de acordurile donatorilor. Solicitările de debursări se aprobă în conformitate cu politicile şi procedurile stabilite de manualul operațional financiar.
    77. Instituţia va solicita efectuarea plăţilor din conturile Instituţiei sau prin intermediul cererilor de plăţi directe în vederea achitării cheltuielilor eligibile suportate sau a cheltuielilor ce urmează a fi suportate, în conformitate cu prevederile acordurilor proiectelor şi altor documente ale donatorilor.
IX. EVIDENŢA ŞI DĂRILE DE SEAMĂ
    78. Instituţia ţine evidenţa contabilă şi prezintă rapoarte statistice, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova.
    79. Instituţia ţine evidenţa cheltuielilor aferente implementării proiectelor, întocmeşte rapoarte trimestriale şi anuale sau, la solicitare, privind mersul implementării proiectelor şi utilizarea fondurilor destinate proiectelor şi prezintă rapoartele, în special, dar nu exclusiv, donatorilor (conform fondurilor acordate), Consiliului de observatori, Ministerului Finanţelor.
    80. Controlul asupra activităţii financiare a Instituţiei îl exercită Consiliul de observatori şi alte organe de stat abilitate cu acest drept.
    81. Activitatea Instituţiei este supusă auditului extern, efectuat cu o periodicitate stabilită de acordurile proiectelor sau alte documente ale donatorilor, de către un auditor extern independent, selectat şi angajat de Instituţie în conformitate cu procedurile de procurări, stabilite de acordurile proiectelor şi alte documente ale donatorilor.
X. REORGANIZAREA ŞI DIZOLVAREA INSTITUŢIEI
    82. Reorganizarea Instituţiei se efectuează prin fuziune, dezmembrare sau transformare, în conformitate cu prevederile Codului civil şi altor acte legislative.
    83. Instituţia îşi încetează activitatea prin dizolvare.
    84. Reorganizarea şi dizolvarea Instituţiei se efectuează prin hotărîre de Guvern, la propunerea Consiliului de observatori, după coordonarea cu donatorii care finanţează proiectele în derulare.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 903
din 31 decembrie 2015

COMPONENŢA
Consiliului de observatori al Fondului
de Dezvoltare Durabilă Moldova
    Secretar general al Guvernului, preşedinte al Consiliului
    Secretar general al Ministerului Economiei și Infrastructurii
    Secretar general al Ministerului Agriculturii, Dezvoltării Regionale și Mediului
    Secretar general al Ministerului Finanțelor
    Director executiv al Asociaţiei Patronale „Camera de Comerţ Americană din Moldova”
    Președinte al Ligii Bancherilor din Republica Moldova
    Președinte al Mișcării Ecologiste din Moldova”.
    [Anexa nr.2 în redacția HG786 din 04.10.17, MO356-359/06.10.17 art.892]