OSPCEC141/2016
ID intern unic:  365852
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
SERVICIUL PROTECŢIEI CIVILE ŞI SITUAŢIILOR EXCEPŢIONALE
ORDIN Nr. 141
din  01.07.2016
cu privire la operarea unor modificări la Regulamentul
privind organizarea şi realizarea supravegherii de stat
a măsurilor contra incendiilor în Republica Moldova
Publicat : 15.07.2016 în Monitorul Oficial Nr. 206-214     art Nr : 1183
    În scopul ajustării cadrului normativ cu privire la organizarea şi realizarea supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor,
ORDON:
    1. A opera următoarele modificări şi completări la Regulamentul privind organizarea şi realizarea supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor în Republica Moldova aprobat prin Ordinul Serviciului nr.195 din 25.11.2009, conform anexei nr.1 la prezentul ordin (se anexează).
    2. Şefii Direcţiilor (Secţiilor) situaţii excepţionale teritoriale vor asigura studierea şi executarea de către angajaţii organului supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor local a prezentului ordin.
    3. A organiza studierea prevederilor ordinului nominalizat în cadrul pregătirii de serviciu.
    4. Controlul executării ordinului se atribuie şefului-adjunct al Serviciului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale al MAI, şef al Direcţiei salvatori şi pompieri, colonel al Serviciului de salvare Anatolie Viniciuc.

    ŞEFUL SERVICIULUI PC ȘI SE,
    COLONEL AL SERVICIULUI S/SALVARE                   Mihail HARABAGIU

    Nr. 141. Chişinău, 1 iulie 2016.


Anexa nr.1
la Ordinul SPC şi SE
nr.141 din 01.07.2016

    Se introduc următoarele modificări şi completări la Regulamentul privind organizarea şi realizarea supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor în Republica Moldova aprobat prin Ordinul Serviciului nr.195 din 25.11.2009, după cum urmează:
    La pct.14 subpct.1) cuvintele „teritoriul deservit” de substituit cu cuvintele „zona de competenţă”.
    La pct.14 ultimul alineat se modifică şi va avea următorul conţinut: „Şefii organelor SSMCI locale, luînd în consideraţie pericolul de incendiu a obiectivelor dislocate, divizează teritoriul administrativ al APL în zone de competenţă, care la rîndul său se întăresc prin ordin intern după angajaţii OSSMCI, pentru organizarea şi desfăşurarea supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor la obiectivele dislocate în zona de competenţă întărită.
    Extrasul din ordin se anexează la fişa de post a fiecărui angajat în parte, cu care acesta face cunoştinţă contra semnătură.
    Angajaţii OSSMCI sînt obligaţi să ducă evidenţa a tuturor obiectivelor din zona de competenţă întărită şi să întreprindă măsuri de asigurare a securităţii la incendiu.
    Agenţii economici ce activează prin contract în incinta obiectivelor, se vor lua la evidenţă numai în cazul în care vor obţine acte permisive de la organele SSMCI. Pentru aceştia se vor întocmi dosar de supraveghere a obiectivului şi se vor atribui  numărul de ordine prin bară (ex. nr. dosarului obiectivului locator (100)/ nr. dosarului obiectivului locatar(1), va fi 100/1) ”.
    La pct.18 după subpct.1) se adaugă subpct.11) cu următorul conţinut: „În situaţia în care se prevede evaluarea riscului de incendiu a obiectivului la care desfăşoară activitatea de întreprinzător una sau mai multe persoane pasibile evaluării aflate în locaţiune, obiectivul se supune evaluării în ansamblu, inclusiv şi încăperile date în locaţiune, cu prescrierea măsurilor de înlăturare încălcărilor depistate şi aplicarea sancţiunilor administrative proprietarului obiectivului. Asigurarea securităţii la incendiu este atribuită proprietarului (arendatorului) în parte ce ţine de corespunderea obiectivului supus locaţiunii standardelor, normelor şi regulilor de apărare împotriva incendiilor. Persoanele aflate în locaţiune răspund de respectarea regulilor de apărare împotriva incendiilor în activitatea sa cotidiană (de regim), dacă nu este altfel stabilit de către părţi.
    Pct.20 va începe cu alineat nou cu următorul conţinut: „Supravegherea de stat privind evaluarea riscului de incendiu la obiective se va finaliza cu întocmirea la faţa locului a actului de control (se anexează)”. Actul de control se întocmeşte în două exemplare, se numerotează şi se semnează pe fiecare pagină de angajatul organului SSMCI care a efectuat evaluarea, persoana supusă controlului şi alte persoane participante.
    Un exemplar al actului de control se înmînează, contra unei confirmări scrise pe actul de control, persoanei supuse controlului. În cazul în care persoana supusă controlului refuză să semneze şi să primească actul de control, sub semnătura evaluatorului se face menţiunea: „A refuzat să semneze şi să primească actul de control.”, iar  persoanei în cauză, actul i se expediază prin orice modalitate, care asigură angajatului organului SSMCI confirmarea recepţionării actului de persoana evaluată.”
    Pct.21 subpct.15) se modifică şi va avea următorul conţinut: „Revizuirea dosarelor de supraveghere şi a actelor anexate la acestea se va efectua la finele fiecărui an calendaristic”.
    Pct.21 subpct.18) şi subpct.19) se modifică şi vor avea următorul conţinut: „Dosarul de supraveghere a obiectivului va conţine următoarele:
    1) Pe coperta dosarului se completează: denumirea obiectivului, adresa amplasării obiectivului şi numărul dosarului.
    2) Foaia de titlu în care se indică:
    - forma juridică de organizare (pers. fizică, Î.I., S.R.L, S.A., Î.S.);
    - denumirea completă a obiectului;
    - date de identificare (cod IDNO sau fiscal; tel. serviciu);
    - adresa sediului, telefon, fax, e-mail;
    - numele, prenumele conducătorului, tel. serv.;
    - numele, prenumele inginerului şef, tel. serv.;
    - numele, prenumele persoanei cu funcţii de răspundere în domeniul AÎI, tel. serv.;
    Aspecte generale:
    - gen de activitate;
    - anul de construcţie (recepţie finală);
    - suprafaţa / volumul construcţiei;
    - număr de nivele (regim de înălţime);
    - Clasa de pericol de incendiu funcţional (F1,F2 etc…);
    - existenţa spaţiilor de siguranţă la foc;
    - personal angajat (număr estimativ);
    Date referitoare la construcţie/instalaţie/amenajare:
    - gradul de rezistenţă la foc (GRF) la foc (din proiect sau alte documente tehnice);
    - număr de compartimente de incendiu (căi de acces, intervenţie şi evacuare);
    - ascensoare de intervenţie;
    Date tehnice:
    - sisteme de ventilaţie/climatizare;
    - sisteme de încălzire (tipul şi agent termic);
    - instalaţii electrice (locul amplasării panoului electric de distribuţie);
    - instalaţii de alimentare cu gaze;
    - iluminatul de siguranţă;
    - instalaţii /dispozitive de evacuare a fumului şi gazelor fierbinţi;
    - mijloace de prima intervenţie (suficienţa, certificate, verificate de persoane juridice atestate);
    - surse de alimentare cu apă (hidranţi interiori/exteriori);
    - instalaţie de semnalizare şi/sau stingere (persoana ce a instalat şi deserveşte instalaţia, tipurile de instalaţii);
    - sisteme de alarmare/înştiinţare;
    - tehnica de intervenţie la incendii (disponibilă) şi echipament;
    Organizarea apărării împotriva incendiilor:
    - instruirea personalului (dacă este executată periodic, de către cine, dacă este persoana atestată);
    - planuri de evacuare din clădire (cînd s-a executat ultima oară);
    - afişate instrucţiuni în domeniul apărării împotriva incendiilor;
    - informaţie adăugătoare.
    Practica administrativă (copiile proceselor-verbale cu privire la contravenţie, preîntîmpinărilor, deciziilor de suspendare a activităţii obiectivului, proceselor- verbale de avizare a exploatării  obiectivului).
    3) Planul general (schiţat – cu indicarea amplasării surselor de apă pentru stingerea incendiilor, mijloacelor primare de stingere a incendiilor, căilor de acces etc.).
    4) Certificat de înregistrare a întreprinderii – termenul de valabilitate.
    5) Ordinul de numire a persoanei cu funcţii de răspundere în domeniul AÎI, tel. serv.
    6) Decizia, delegaţia, act de control.
    7) Prescripţiile.
    8) Planul de măsuri de la obiectiv privind termenii de executare a măsurilor prescrise.
    9) Proces-verbal al şedinţei Comitetului tehnic din cadrul organului central al supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor (se păstrează în dosarul de supraveghere al obiectivului pe toată perioada de existenţă a obiectivului).
    10) Acte permisive eliberate de OSSMCI (se păstrează în dosarul de supraveghere al obiectivului pe toată perioada de existenţă a obiectivului).
    19) Dosarul de supraveghere  a localităţii va conţine următoarele:
    a) Foaia de titlu în care se indică:
    - denumirea localităţii;
    - adresa sediului primăriei - telefon, fax, e-mail;
    - numele, prenumele primarului, tel. serv.;
    - numele, prenumele secretarului, tel. serv.;
    Aspecte generale:
    - numărul total de locuitori (populaţia);
    - suprafaţa totală (ha);
    Sistemul de prevenire şi stingere a incendiilor:
    - organizarea pregătirii pentru intervenţie;
    - asigurarea înştiinţării şi alarmării (nr. centralei telefonice, tipul, nr. de abonaţi, tel. post poliţie, fax, e-mail);
    - existenţa şi actualizarea planurilor/fişelor operative de intervenţie la incendii;
    Alimentarea cu apă:
    - hidranţii exteriori (în funcţiune/defecţi);
    - surse de apă naturale sau artificiale;
    Formaţiuni benevole de pompieri:
    - existenţa şi starea tehnicii de intervenţie (tip/numărul de fiecare tip);
    - personalul angajat (numărul angajaţilor);
    - tipul remizei (încălzită/nu);
    - durata serviciului gărzii (24 ore/8 ore);
    - informaţie adăugătoare.
    b) Procese-verbale a şedinţelor CSE în domeniul securităţii la incendiu, dispoziţii emise de APL”.
    Pct.22 subpct.3) se modifică şi va avea următorul conţinut: „Nimicirea dosarelor de supraveghere, precum şi a documentelor din dosar se va efectua prin întocmirea procesului-verbal examinat de comisia subdiviziunii şi aprobat de conducătorul acesteia”.
    La pct.25 subpct.2) se exclud cuvintele „art.137” , iar cuvîntul „soluţioneze” se substituie cu cuvîntul „examineze”.
    La pct.25 după subpct.3) se adaugă subpct.31) cu următorul conţinut: „Aplicarea sancţiunilor contravenţionale agentului economic se va efectua:
    - imediat la constatarea încălcărilor normelor şi regulilor de apărare împotriva incendiilor;
    - dacă nu au fost înlăturate încălcările prescrise în prescripţiile obligatorii spre executare, la expirarea termenului prescris şi/sau conform prevederilor Legii nr.131 din 08.06.2012”.
    La pct.25 după subpct.6) se adaugă subpct.61) cu următorul conţinut: „Suspendarea activităţii obiectivelor se va efectua la constatarea unuia din criteriile ce indică la încălcarea reglementărilor de apărare împotriva incendiilor, care conduce la producerea unui incendiu şi/sau explozie, crează pericol iminent pentru viaţa şi securitatea persoanelor, precum şi valorilor materiale, cum ar fi:
    - depăşirea numărului maxim de utilizatori pentru cafenele, baruri, cluburi, discoteci şi restaurante cu mai mult de 10% din valoarea de referinţă, stabilită în norme şi reguli;
    - reducerea gradului de rezistenţă la foc şi a clasei pericolului de incendiu constructiv al clădirii, prin resistematizarea efectuată cu încălcarea reglementărilor de apărare împotriva incendiilor;
    - utilizarea la finisarea şi/sau decorarea căilor de evacuare şi în încăperi, cu dispozitive de generare sau degajare a flăcării şi a materialelor cu clasa de combustibilitate sub valoarea de referinţă, stabilită în norme şi reguli;
    - neasigurarea numărului minim de căi de evacuare, necorespunderea înălţimii/lăţimii şi lungimii căilor de evacuare, faţă de valoarea de referinţă stabilită în norme şi reguli;
    - lipsa sau neîntreţinerea în stare bună de funcţionare a instalaţiilor automate de semnalizare, înştiinţare şi/sau stingere a incendiilor, de protecţie antifum şi iluminat de securitate pentru evacuare, în corespundere cu prevederile normelor şi regulilor;
    - neexecutarea testărilor anuale a coşurilor de fum şi/sau canalelor de ventilare, sistemelor de ventilare, instalaţiilor electrice şi aparatelor consumatoare de combustibili gazoşi de către specialiştii atestaţi în domeniu;
    - schimbarea categoriei de pericol de explozie – incendiu şi de incendiu a încăperilor fără coordonarea cu organele SSMCI şi fără a ţine cont de cerinţe de securitate faţă de ele;
    - instalarea, exploatarea neautorizată şi fără testare a utilajului tehnologic ce poate conduce la producerea exploziilor şi/sau incendiilor.”
    La pct. 50, sintagma „o subdiviziune specială a organului central al SSMCI” se substituie cu sintagma „Secţia supraveghere normativă în construcţii a Direcţiei salvatori şi pompieri”.
    După pct.50 se introduce pct. 501) cu următorul conţinut: „Eliberarea actelor permisive cu obiecţii, examinarea condiţiilor tehnice speciale sau examinarea soluţiilor de compensare a abaterilor de la norme se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului Comitetului tehnic din cadrul organului central al supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor, aprobat prin ordinul SPC şi SE”.
    Pct. 52 se modifică şi va avea următorul conţinut „Emiterea avizelor pentru obţinerea certificatelor de urbanism la proiectare de către organele SSMCI se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind prestarea serviciilor publice în domeniul apărării împotriva incendiilor, aprobat prin ordinul SPC şi SE”.
    Pct. 53 se modifică şi va avea următorul conţinut „Examinarea documentaţiei de proiect de către organele SSMCI se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind prestarea serviciilor publice în domeniul apărării împotriva incendiilor”.
    Pct. 58 se modifică şi va avea următorul conţinut „Participarea organelor SSMCI în comisiile de recepţie a construcţiilor şi instalaţiilor se efectuează în conformitate cu prevederile Regulamentului privind prestarea serviciilor publice în domeniul apărării împotriva incendiilor”.
    Pct.61 se modifică şi va avea următorul conţinut: „Organele supravegherii de stat a măsurilor contra incendiilor emit procese-verbale ale cercetării stării tehnice a coşurilor de fum şi canalelor de ventilaţie conform prevederilor HG nr. 267 din 12.03.2003 şi ordinului Serviciului PC şi SE nr.107 din 10.05.2016”.
    Pct.62 se modifică şi va avea următorul conţinut: La adresarea persoanelor fizice sau juridice organele SSMCI, conform cererii depuse, efectuează verificarea coşurilor de fum şi canalelor de ventilaţie. În rezultatul verificării, angajatul organului SSMCI întocmeşte „Proces-verbal al cercetării stării tehnice a coşurilor de fum şi canalelor de ventilaţie” (blancheta - forma nr.33) pe care se aplică ştampila organului SSMCI, cu înregistrarea acestuia în registrul de evidenţă (blancheta - forma nr.34) şi păstrarea a unui exemplar la dosarul de supraveghere a obiectivului (după caz).
    În cazul necorespunderii coşului de fum şi/sau canalelor de ventilaţie normelor şi regulilor în construcţie, solicitantului se înmînează prescripţia pentru înlăturarea neajunsurilor depistate”.
    La blanchete: forma nr.33 şi forma nr.34 din anexa nr.2 cuvîntul „ Actul” se substituie cu cuvîntul „Proces-verbal”.

    anexa