HGC1213/2016
ID intern unic:  367425
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1213
din  04.11.2016
cu privire la serviciile în domeniul standardizării prestate
contra plată de către Institutul de Standardizare din Moldova
Publicat : 08.11.2016 în Monitorul Oficial Nr. 387     art Nr : 1306
    În temeiul art. 32 alin. (4) din Legea nr. 98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr. 160-164, art. 537) şi art. 6 alin. (4) din Legea nr. 20 din 4 martie 2016 cu privire la standardizarea naţională (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 90-99, art. 170), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Nomenclatorul serviciilor în domeniul standardizării prestate contra plată de către Institutul de Standardizare din Moldova, conform anexei nr. 1;
    Metodologia de determinare a tarifelor la serviciile în domeniul standardizării prestate contra plată de către Institutul de Standardizare din Moldova, conform anexei nr. 2;
    Tarifele la serviciile de comercializare a standardelor prestate de către Institutul de Standardizare din Moldova, conform anexei nr. 3.
    2. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 1066 din 26 decembrie 2013 „Cu privire la aprobarea Metodologiei de determinare a tarifelor la serviciile prestate de Institutul Naţional de Standardizare şi a tarifelor la publicarea şi difuzarea documentelor normative în domeniul standardizării” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2013, nr. 315-319, art. 1177).

    PRIM-MINISTRU                                             Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                                            Octavian Calmîc

    Nr. 1213. Chișinău, 4 noiembrie 2016.


Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.1213
din 4 noiembrie 201

NOMENCLATORUL
serviciilor în domeniul standardizării prestate contra
plată de către Institutul de Standardizare din Moldova
    1. Comercializarea standardelor
    2. Elaborarea şi editarea Buletinului de standardizare şi a altor publicaţii din domeniul standardizării naţionale
    3. Actualizarea standardelor
    4. Instruirea specialiştilor în domeniul standardizării
    5. Consultanţă în domeniul standardizării
    6. Multiplicarea şi difuzarea reglementărilor tehnice şi altor documente şi acte normative
    7. Servicii de legare, copertare, machetare, tehnoredactare, broşurare, scanare

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr.1213
din 4 noiembrie 2016

METODOLOGIA
de determinare a tarifelor la serviciile în domeniul
standardizării prestate contra plată de către Institutul
de Standardizare din Moldova

I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Metodologia de determinare a tarifelor la serviciile în domeniul standardizării prestate contra plată de către Institutul de Standardizare din Moldova (în continuare – Metodologie) este elaborată în conformitate cu prevederile Legii nr. 20 din 4 martie 2016 cu privire la standardizarea naţională (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 90-99, art. 170) şi are ca scop stabilirea modului de determinare, aprobare şi actualizare a tarifelor la aceste servicii prestate persoanelor fizice şi juridice. 
    2. Prezenta Metodologie se bazează pe următoarele principii:
    1) accesul la servicii în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii;
    2) asigurarea stabilităţii financiare, eficienţei funcţionării şi dezvoltării continue a Institutului de Standardizare din Moldova;
    3) recuperarea costurilor suportate pentru prestarea serviciilor.
II. STRUCTURA ŞI COMPONENŢA TARIFELOR LA SERVICII
    3. Tariful (T) la un serviciu include:
T = CDIR + CIND,
    unde:
    CDIR – costurile directe privind prestarea serviciului;
    CIND – costurile indirecte privind prestarea serviciului.
    4. Costurile directe (CDIR) privind prestarea serviciului includ:
CDIR = CSSAL + CSMAT + CSIND,
    unde:
    CSSAL – costurile de personal directe  şi repartizabile;
    CSMAT – costurile materiale  directe  şi repartizabile;
    CSIND – costurile indirecte de producţie.

    5. Costurile de personal directe  şi repartizabile (CSSAL) includ:
    1) costurile de personal  încadrat nemijlocit în prestarea serviciului, inclusiv salariul tarifar şi cel suplimentar (adaosurile şi sporurile la salariul de bază) şi alte plăţi de stimulare şi compensare, calculate în conformitate cu Legea salarizării nr. 847-XV din 14 februarie 2002 şi Hotărîrea Guvernului nr. 743 din 11 iunie 2002 „Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară”;
    2) contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală aferente consumurilor privind retribuirea muncii personalului încadrat nemijlocit în prestarea serviciilor.
    6. Costurile materiale  directe  şi repartizabile (CSMAT) includ valoarea materialelor utilizate nemijlocit în procesul de prestare a serviciului.
    7. Costurile  indirecte de producţie (CSIND) cuprind:
    1) amortizarea mijloacelor fixe destinate prestării serviciului;
    2) cheltuielile de întreţinere a mijloacelor fixe de producţie utilizate în procesul de prestare a serviciului;
    3) valoarea amortizării  imobilizărilor necorporale, uzura obiectelor de mică valoare şi de scurtă durată utilizate în procesul de prestare a serviciului;
    4) costul materialelor auxiliare utilizate pentru asigurarea procesului de prestare a serviciului (piese de schimb pentru întreţinerea şi exploatarea mijloacelor fixe etc.);
    5) costul serviciilor prestate de persoane terţe, dar care se referă direct la serviciile prestate de către Institutul de Standardizare din Moldova;
    6) alte cheltuieli care se referă la costurile indirecte de producţie în conformitate cu Standardul Naţional de Contabilitate „Cheltuieli”.
    8. Costurile indirecte (CIND) privind prestarea serviciului includ  cheltuielile de distribuire, cheltuielile  administrative şi alte cheltuieli din activitatea  operaţională. Costurile indirecte (CIND) se determină conform formulei:
CIND = IIND × CDIR,
    unde:
    IIND – indicele costurilor indirecte.
    9. Indicele costurilor indirecte (IIND) se determină în modul următor:
    1) se determină cheltuielile indirecte anuale totale ale Institutului de Standardizare din Moldova atribuite serviciilor (CHIND) după formula:
CHIND = (CHTOT – CHINV – ΣCDIR) × 0,1,
    unde:
    CHTOT – cheltuielile totale anuale ale Institutului de Standardizare din Moldova;
    CHINV – cheltuielile pentru investiţii capitale (procurarea mijloacelor fixe etc.);
    ΣCDIR  – suma  costurilor directe pentru toate serviciile cu plată prestate de către Institutul de Standardizare din Moldova;
    0,1 – ponderea cheltuielilor indirecte anuale totale pentru servicii în volumul cheltuielilor indirecte anuale totale ale Institutului de Standardizare din Moldova;
    2) se calculează indicele costurilor indirecte (IIND) conform formulei:
IIND = CHIND / ΣCDIR.
    10. Cheltuielile de distribuire cuprind cheltuielile legate de comercializare a serviciului, care sînt următoarele:
    1) cheltuielile de ambalare şi expediere a produselor (standarde, buletine de standardizare şi alte publicaţii în domeniul standardizării);
    2) serviciile de marketing aferente încheierii sau rezilierii contractelor (acordurilor);
    3) cheltuielile ce ţin de reclamă, participarea la expoziţii.
    11. În cheltuielile  administrative se includ:
    1) cheltuielile de personal administrativ, de conducere, auxiliar şi gospodăresc, inclusiv salariul tarifar şi cel suplimentar (adaosurile şi sporurile la salariul de bază) şi alte plăţi de stimulare şi compensare calculate în conformitate cu Legea salarizării nr. 847-XV din 14 februarie 2002 şi Hotărîrea Guvernului nr. 743 din 11 iunie 2002 „Cu privire la salarizarea angajaţilor din unităţile cu autonomie financiară”; contribuţiile de asigurări sociale de stat obligatorii şi primele de asigurare obligatorie de asistenţă medicală aferente acestor cheltuieli;
    2) amortizarea mijloacelor fixe cu destinaţie administrativă, amortizarea imobilizărilor corporale, inclusiv a softurilor specializate în domeniul standardizării, valoarea, uzura şi reparaţia obiectelor de mică valoare şi scurtă durată, în limita stabilită;
    3) cheltuielile privind rechizitele de birou, formularele documentelor primare şi rapoartelor;
    4) cheltuielile pentru serviciile comunale (apă şi canalizare, energie electrică, salubrizare etc.);
    5) cheltuielile de transport cu destinaţie  administrativă;
    6) cheltuielile pentru comunicaţiile electronice şi poştale, pentru funcţionarea centrului informativ naţional, inclusiv a poştei electronice;
    7) cheltuielile tipografice;
    8) cheltuielile aferente întreţinerii şi deservirii mijloacelor tehnice de comandă, centrelor de comunicaţii electronice, mijloacelor de semnalizare, centrelor de calcul şi altor mijloace tehnice de comandă;
    9) cheltuielile pentru paza obiectelor administrative şi asigurarea securităţii antiincendiare a acestora;
    10) cheltuielile  de  protocol  (reprezentanţă);
    11) cheltuielile pentru pregătirea şi perfecţionarea personalului;
    12) plata pentru diverse servicii cu caracter  administrativ prestate de către Institutul de Standardizare din Moldova în conformitate cu contractele încheiate cu băncile comerciale, organizaţiile consultative, juridice, informaţionale, precum şi cu traducătorii;
    13) cheltuielile pentru cercetări ştiinţifice;
    14) cheltuielile de judecată;
    15) impozitele şi taxele, conform legislaţiei în vigoare;
    16) cheltuielile pentru procurarea literaturii specializate, actelor normative şi instructive, precum şi abonarea la ediţii speciale (ziare, reviste etc.) necesare în activitatea Institutului de Standardizare din Moldova, inclusiv cheltuielile pentru formarea, gestionarea şi actualizarea Fondului naţional de standarde;
    17) cheltuielile  pentru acţiunile de ocrotire a sănătăţii, organizarea timpului liber şi odihnei personalului, conform legislaţiei;
    18) cheltuielile necesare pentru asigurarea condiţiilor normale de lucru şi a tehnicii de securitate ce ţin de procesul de prestare a serviciilor şi sînt prevăzute de legislaţia în vigoare;
    19) cheltuielile privind delegarea personalului administrativ;
    20) compensaţii personalului administrativ  pentru utilizarea în scopuri de serviciu a autoturismelor personale;
    21) asigurarea obligatorie a activelor în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    22) alte cheltuieli care se referă la cheltuielile administrative, în conformitate cu Standardul Naţional de Contabilitate  „Cheltuieli”.
    12. În alte cheltuieli din activitatea  operaţională se includ cheltuielile de modificare a metodelor de evaluare a activelor curente aferente acestor activităţi, cheltuielile privind dobînzile la creditele şi împrumuturile contractate de Institutul de Standardizare din Moldova pentru desfăşurarea activităţilor de bază şi alte cheltuieli efectuate în procesul activităţii operaţionale aferente serviciilor, în conformitate cu Standardul Naţional de Contabilitate  „Cheltuieli”.
III. DETERMINAREA, APROBAREA ŞI ACTUALIZAREA
TARIFELOR LA SERVICII
    13. Tarifele la servicii se calculează în conformitate cu prezenta Metodologie, se coordonează cu Ministerul Economiei şi se aprobă de către Institutul de Standardizare din Moldova, cu excepţia tarifelor la comercializarea standardelor, care se aprobă de către Guvern.
    14. Tarifele la servicii se actualizează, în caz de necesitate, în cazul scumpirii cu mai mult de 10% a componentelor din cadrul consumurilor şi cheltuielilor incluse în tarif, în conformitate cu indicele preţurilor de consum (mediu) din Republica Moldova, stabilit de Biroul Naţional de Statistică, se coordonează şi se aprobă în modul stabilit de prezenta Metodologie.
    15. Pentru urgentarea prestării serviciilor (pînă la 24 de ore), la solicitarea beneficiarilor acestora, la tariful respectiv se aplică coeficientul de multiplicare 1,3.
    16. În scopul realizării unor campanii de promovare a serviciilor prestate şi a publicaţiilor în domeniul standardizării, Institutul de Standardizare din Moldova poate aplica diferite scheme de reducere a tarifelor (reduceri, bonusuri etc.), după coordonarea acestora cu Ministerul Economiei.
      
Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr.1213
din 4 noiembrie 2016

TARIFELE
la serviciile de comercializare a standardelor prestate
de către Institutul de Standardizare din Moldova

Volumul standardului
Tarif, lei
1-2 pagini
7,1
3-4 pagini
14,1
5-6 pagini
21,3
7-8 pagini
28,3
9-10 pagini
35,4
11-12 pagini
42,6
13-14 pagini
49,7
15-16 pagini
56,7
17-18 pagini
63,8
19-20 pagini
71,0
21-23 pagini
78,0
24-26 pagini
88,7
27-29 pagini
99,2
30-32 pagini
109,9
33-35 pagini
120,5
36-40 pagini
134,8
41-45 pagini
152,5
46-50pagini
170,2
51-60 pagini
198,6
61-70 pagini
222,3
71-80 pagini
256,0
81-100pagini
290,5
101-120pagini
318,9
121-150pagini
347,4
151-180pagini
397,3
181-210pagini
437,8
211-240pagini
469,0
241-280pagini
499,9
281-320pagini
552,3
321-360pagini
598,6
361-400pagini
638,5
401-475pagini
699,1
476-580pagini
800,7
581-690pagini
913,6
691-800pagini
1012,0
801-920pagini
1099,4
921-1050 pagini
1180,5
mai mult de 1050 pagini
1211,0