HGM1263/2016
ID intern unic:  367718
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 1263
din  18.11.2016
cu privire la aprobarea Regulamentului privind organizarea
și funcționarea Agenţiei Naţionale Asistență Socială, a structurii
şi efectivului-limită ale acesteia
Publicat : 25.11.2016 în Monitorul Oficial Nr. 405-414     art Nr : 1361
    MODIFICAT
   
HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504

    NOTĂ:
    pe tot parcursul textului hotărîrii și al anexelor, cuvintele „Ministerul Muncii, Protecției Sociale și Familiei”, la orice formă gramaticală, se substituie cu cuvintele „Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale”, la forma gramaticală corespunzătoare prin HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504



 În temeiul art. 14 alin. (3) şi (7) şi art. 15 din Legea nr. 98 din 4 mai 2012 privind administraţia publică centrală de specialitate (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2012, nr.160-164, art. 537), Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se constituie Agenţia Naţională Asistență Socială, autoritate administrativă în subordinea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale.
    2. Se aprobă:
    Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistență Socială, conform anexei nr. 1;
    Structura Agenţiei Naţionale Asistență Socială, conform anexei nr. 2;
    Lista instituțiilor publice gestionate de Agenţia Naţională Asistență Socială în care Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale exercită calitatea de fondator, conform anexei nr. 3.
    3. Se stabilește efectivul-limită al Agenției Naţionale Asistență Socială în număr de 23 de unităţi, inclusiv 2 unităţi – personal de deservire tehnică.
    [Pct.3 în redacția HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504]
    4. Cheltuielile de organizare şi funcţionare ale Agenției Naţionale Asistență Socială se efectuează din contul şi în limitele alocaţiilor prevăzute în bugetul de stat şi din alte surse, conform legislaţiei în vigoare, precum și în limita numărului de unități de personal aprobat pentru minister și instituțiile subordonate.
    5. Hotărîrea Guvernului nr. 691 din 17 noiembrie 2009 „Pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, structurii și efectivului-limită ale aparatului central al acestuia” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2009, nr. 166-168, art. 769), cu modificările și completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
    2) în anexa nr. 3, după poziția „Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă” se introduce poziția „Agenţia Naţională Asistență Socială”.
    [Pct.5 modificat prin HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504]

    PRIM-MINISTRU                                               Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                                                   Stela Grigoraş
    Ministrul finanţelor                                               Octavian Armaşu

    Nr. 1263. Chişinău, 18 noiembrie 2016.

Anexă
la Hotărîrea Guvernului nr. 1263
din 18 noiembrie  2016

REGULAMENT
privind organizarea şi funcţionarea
Agenţiei Naţionale Asistență Socială
I. Dispoziţii generale
    1. Regulamentul privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale Asistență Socială (în continuare – Regulament) reglementează statutul juridic, misiunea, funcţiile de bază, atribuţiile principale şi drepturile generale ale Agenţiei Naţionale Asistență Socială (în continuare – Agenţie).
    2. Agenţia este autoritate administrativă în subordinea Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, cu sediul în municipiul Chișinău.
    3. Agenția are statut de persoană juridică de drept public, dispune de conturi trezoreriale, de antet, ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi denumirea sa.
    4. Agenția dispune de propria pagină web.
    5. Agenția ține Registrul de stat al personalului din sistemul de asistență socială (personalul din cadrul subdiviziunilor descentralizate din subordinea consiliilor raionale/municipale, Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, cu competențe în domeniul asistenței sociale, și personalului serviciilor de asistență socială, cu excepția personalului auxiliar) în conformitate cu Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre. 
    6. Agenția își desfășoară activitatea în baza următoarelor principii:
    1) universalitatea dreptului la asistenţă socială;
    2) solidaritatea socială;
    3)  accesul la asistență socială, cu respectarea egalităţii de şanse şi nediscriminare;
    4) abordarea unitară a legislaţiei privind asistenţa socială;
    5) confidenţialitatea și protecţia datelor cu caracter personal;
    6) continuitatea măsurilor de asistenţă socială pentru beneficiari;
    7) transparenţa şi responsabilitatea publică;
    8) cooperarea și parteneriatul social.
II. Misiunea, funcțiile de bază, atribuţiile principale
şi drepturile generale ale Agenţiei

    7. Misiunea Agenției constă în sporirea calității asistenței sociale acordate populației prin implementarea politicii statului în domeniul asistenței sociale.
    8. În activitatea sa Agenția exercită următoarele funcții de bază:
    1) elaborarea cadrului metodologic pentru implementarea unitară a legislației  în domeniul asistenţei sociale;
    2) gestionarea activității instituțiilor publice în care Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale exercită calitatea de fondator (în continuare – instituții de asistență socială și de reabilitare/recuperare), enumerate în anexa nr. 3 la prezenta hotărîre;
    3)  facilitarea procesului de consolidare a capacităților profesionale ale personalului din sistemul de asistență socială;
    4) gestionarea mijloacelor financiare pentru finanțarea programelor cu destinație specială în domeniul asistenței sociale și a pachetului minim de servicii sociale.
    [Pct.8 modificat prin HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504]
    9. Agenția  exercită următoarele atribuții principale:
    1) în scopul elaborării cadrului metodologic pentru implementarea unitară a legislației  în domeniul asistenţei sociale:
    a) consultă autorităţile publice locale de nivelul întîi şi al doilea, prestatorii publici şi privaţi de servicii sociale cu privire la domeniul de asistenţă socială;
    b) studiază și diseminează bunele practici în domeniul asistenței sociale din ţară şi de peste hotare;
    c) monitorizează şi evaluează implementarea standardelor generale de activitate de către structurile teritoriale de asistență socială și întocmește rapoarte de monitorizare, pe care le prezintă Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale;
    d) acordă suport metodologic în domeniul asistenței sociale subdiviziunilor descentralizate din subordinea consiliilor raionale/municipale, Adunării Populare a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia, cu competențe în domeniul asistenței sociale (în continuare – structuri teritoriale de asistență socială);
    e) acordă suport metodologic autorităților administrației publice locale în dezvoltarea serviciilor sociale în baza analizei necesităților populației;
    f) elaborează şi difuzează materialele metodologice şi informaţionale în domeniul asistenţei sociale;
    g) colectează, analizează și sistematizează datele statistice în domeniul asistenței sociale;
    2) în scopul gestionării activității instituțiilor de asistență socială și de reabilitare/recuperare:
    a) coordonează activitatea instituțiilor de asistență socială și de reabilitare/recuperare;
    b) realizează planificarea bugetară, recepționează și analizează rapoartele instituțiilor de asistență socială și de reabilitare/recuperare și prezintă Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale rapoarte generalizate şi dări de seamă privind activitatea economico-financiară;
    c) evaluează, conform metodologiei aprobate de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, activitatea instituțiilor de asistență socială și de reabilitare/recuperare, inclusiv sub aspectul respectării drepturilor beneficiarilor, și formulează propuneri pentru îmbunătățirea calității serviciilor prestate;
    d) examinează cererile și dosarele solicitanților de plasament în instituțiile de asistență socială în baza criteriilor de eligibilitate și eliberează îndreptări pentru plasament în baza avizului pozitiv al comisiilor intersectoriale, instituite pe lîngă Agenție;
    e) întreprinde, în cooperare cu autoritățile și instituțiile de resort, acțiunile necesare pentru dezinstituționalizarea beneficiarilor plasați în instituțiile de asistență socială;
    f) întreprinde măsuri de reorganizare a instituțiilor de asistență socială;
    g) distribuie şi ţine evidenţa biletelor de reabilitare/recuperare, eliberate de către structurile teritoriale de asistență socială persoanelor în vîrstă şi celor cu dizabilităţi;
    h) solicită de la managerii instituțiilor de asistență socială și reabilitare/recuperare rapoarte de activitate, efectuează analiza acestora și o prezintă Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale;
    3) în scopul facilitării procesului de consolidare a capacităților profesionale ale personalului din sistemul de asistență socială:
    a) colectează și sistematizează informația privind necesitățile de formare ale personalului din sistemul de asistență socială, prezentată de către structurile teritoriale de asistență socială și alți prestatori de servicii sociale;
    b) elaborează planul anual general de formare a personalului din sistemul de asistență socială;
    c) analizează și sistematizează curriculumurile, suporturile de curs pentru  formarea personalului din sistemul de asistență socială; 
    d) ține și actualizează baza de date a formatorilor/prestatorilor de servicii de formare profesională;
    e) selectează și contractează, în baza criteriilor aprobate de Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, formatori/prestatori de servicii de formare profesională inițială și continuă în domeniul asistenței sociale, conform necesităților identificate ca rezultat al modificării cadrului legal, precum și în baza evaluării necesităților respective de către structurile teritoriale de asistență socială;
    f) colaborează cu organizațiile internaționale, mediul academic, structurile teritoriale de asistență socială și societatea civilă în vederea îmbunătățirii procesului de formare profesională inițială și continuă;
    g) ţine evidența evaluărilor cunoștințelor acumulate și abilităților formate ale personalului în cadrul activităților de formare desfășurate, precum și calitatea activităților respective;
    h) ține evidenţa și actualizează datele privind formarea profesională din Registrul de stat  al personalului din sistemul de asistență socială.
    4) în scopul gestionării mijloacelor financiare pentru finanțarea programelor cu destinație specială în domeniul asistenței sociale și a pachetului minim de servicii sociale:
    a) asigură transferurile mijloacelor financiare pentru finanțarea programelor cu destinație specială în domeniul asistenței sociale conform prevederilor art. 5 pct. 1) și 2) din Legea Fondului de susținere a populației nr. 827-XIV din 18 februarie 2000, prin intermediul prestatorului de servicii;
    b) asigură transferurile mijloacelor financiare către autoritățile administrației publice locale de nivelul al doilea pentru finanțarea pachetului minim de servicii sociale în condițiile stabilite de Guvern;
    c) asigură prezentarea trimestrială către Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și Biroul Național de Statistică a rapoartelor cu privire la utilizarea mijloacelor Fondului de susținere a populației pentru finanțarea programelor cu destinație specială în domeniul asistenței sociale specificate în art. 5 alin. (1) și pct. (2) din Legea Fondului de susținere a populației nr. 827-XIV din 18 februarie 2000;
    d) asigură, trimestrial, generalizarea rapoartelor prezentate de către direcțiile generale finanțe ale unităților administrativ-teritoriale de nivelul al doilea și ale UTA Găgăuzia privind finanțarea pachetului minim de servicii sociale și prezentarea acestora Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale și Biroului Național de Statistică.
    [Pct.9 modificat prin HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504]
    10. Agenţia, în limitele competenţei sale, are următoarele drepturi generale:
    1) să solicite de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, precum şi de la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, în limita competențelor entităților respective, informaţiile necesare pentru buna desfăşurare a activităţii sale;
    2) să solicite autorităţilor și instituţiilor relevante suportul în scopul obținerii informațiilor, consultațiilor și asistenței necesare în procesul de soluţionare a problemelor ce ţin de competenţa sa funcţională;
    3) să emită, în limitele competenţelor atribuite expres prin acte normative, acte metodologice, precum şi alte acte privind domeniul său de activitate;
    4) să înainteze Ministerului Sănătății, Muncii și Protecției Sociale propuneri pentru revizuirea cadrului normativ în domeniul asistenței sociale;
    5) să aibă acces la sisteme informaționale.
    [Pct.10 modificat prin HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504]
III. Organizarea activităţii Agenţiei
    11. Personalul Agenției este constituit din funcţionari publici, supuşi reglementărilor Legii nr.158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcţia publică şi statutul funcţionarului public, precum și din personal contractual, supus reglementărilor legislaţiei muncii.
    12. Agenţia este condusă de director. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al directorului Agenţiei se fac, în condiţiile legii, de către ministrul sănătății, muncii și protecției sociale.
    13. În activitatea sa directorul este asistat de un director adjunct. Numirea în funcţie, modificarea, suspendarea şi încetarea raportului de serviciu al directorului adjunct se fac de către ministrul sănătății, muncii și protecției sociale, la propunerea directorului Agenției.
    14. Directorul exercită următoarele atribuţii:
    1) organizează, conduce şi coordonează activitatea Agenției în strictă conformitate cu legislaţia în vigoare;
    2) elaborează statul de personal și îl aprobă conform legislației;
    3) numește în funcție, modifică, suspendă și încetează raporturile de serviciu cu funcționarii publici, în condițiile Legii nr. 158-XVI din 4 iulie 2008 cu privire la funcția publică și statutul funcționarului public;
    4) angajează, modifică, suspendă și încetează raporturile de muncă cu personalul contractual;
    5) organizează formarea profesională a personalului Agenției;
    6) aprobă planul anual de activitate a Agenției, precum și alte documente referitoare la activitatea acesteia;
    7) coordonează elaborarea raportului anual de activitate şi îl prezintă spre aprobare ministrului sănătății, muncii și protecției sociale;
    8) emite ordine şi dispoziţii în domeniul său de competenţă, precum şi monitorizează executarea lor;
    9) reprezintă Agenția în relaţiile cu organele similare din alte state, autorităţile publice, persoanele juridice şi fizice. 
    15. Directorul poartă răspundere pentru activitatea și deciziile luate în procesul exercitării funcțiilor sale.
    16. În absenţa directorului, funcţiile acestuia sînt exercitate de directorul adjunct.
    17. Directorul adjunct şi conducătorii subdiviziunilor Agenţiei (direcției, secțiilor, serviciilor) poartă răspundere personală pentru activitatea şi deciziile luate în sferele lor de competenţă.
    18. Dreptul de primă semnătură pe actele Agenţiei îl are directorul Agenţiei, iar în lipsa acestuia dreptul de primă semnătură îl are directorul adjunct.
    19. Actele oficiale și corespondența Agenției sînt semnate prin semnătură  personală sau digitală de director sau directorul adjunct, în cazul delegării acestui drept de către director.

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr. 1263
din 18 noiembrie  2016

STRUCTURA
Agenţiei Naţionale Asistenţă Socială
    Conducerea
    Direcția suport metodologic pentru structurile teritoriale de asistență socială
    Serviciul formare profesională
    Serviciul instituții de asistență socială și de reabilitare/recuperare
    Direcția financiară și gestionarea mijloacelor Fondului de susținere a populației
    Serviciul juridic
    Serviciul resurse umane
    Serviciul secretariat
    Serviciul administrativ-auxiliar
    [Anexa nr.2 modificată prin HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504]

Anexa nr. 3
la Hotărîrea Guvernului nr. 1263
din 18 noiembrie 2016

LISTA
instituțiilor publice gestionate de Agenţia Naţională Asistență Socială
în care Ministerul Sănătății, Muncii și Protecției Sociale exercită
calitatea de fondator

    1. Centrul de plasament pentru persoane vîrstnice și persoane cu dizabilități, com. Cocieri, raionul Dubăsari
    2. Centrul de reabilitare a invalizilor și pensionarilor „Victoria” al Republicii Moldova, or. Sergheevca, Ucraina
    3. Centrul de reabilitare a persoanelor vîrstnice și persoanelor cu dizabilități (adulte) „Speranța”, or. Vadul lui Vodă
    4. Centrul de plasament pentru persoane vîrstnice și persoane cu dizabilități, mun. Chișinău
    5. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilități (adulte), com. Cocieri, r-nul Dubăsari
    6. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilități (adulte), com. Bădiceni, mun. Soroca
    7. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilități (adulte), com. Brînzeni, mun. Edineț
    8. Centrul de plasament temporar pentru persoane cu dizabilități (adulte), mun. Bălți
    9. Centrul de plasament temporar pentru copii cu dizabilități, mun. Hîncești
    10. Centrul de plasament temporar pentru copii cu dizabilități, mun. Orhei
    11. Centrul de plasament temporar pentru copii separați de părinți, mun. Soroca
    12. Centrul de reabilitare de zi pentru copii cu dizabilități, or. Criuleni
    13. Centrul de reabilitare și protecție socială a copiilor în situație de risc „Пламъче”, or. Taraclia
    14. Centrul de asistenţă şi protecţie a victimelor şi potenţialelor victime ale traficului de fiinţe umane, mun. Chişinău
    [Anexa nr.3 în redacția HG454 din 16.05.18, MO157-166/18.05.18 art.504]