OMTSA376/2016
ID intern unic:  368440
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
MINISTERUL TINERETULUI ŞI SPORTULUI
ORDIN Nr. 376
din  30.12.2016
cu privire la aprobarea Regulamentului-cadru privind
organizarea şi desfăşurarea Programului de Granturi
pentru organizaţiile de tineret
Publicat : 13.01.2017 în Monitorul Oficial Nr. 9-18     art Nr : 41
    Abrogat prin OMTS165 din 07.07.17, MO347-357/14.09.18 art.1352; în vigoare 01.01.18


    În conformitate cu prevederile art.60 alin.(5) din Legea nr.317 din 18.07.2003 privind actele normative ale Guvernului şi ale altor autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale; art.6 alin.(1) lit.c), art.9 alin.(2) lit.g), art.12 alin.(2) lit.c), art.14 alin.(2) lit.c) şi art.17 alin.(2) din Legea nr.215 din 29.07.2016 cu privire la tineret; acţiunea 9, obiectivul specific 1.1 şi acţiunea 111, obiectivul specific 4.1, din Planul de acţiuni privind implementarea Strategiei naţionale de dezvoltare a sectorului de tineret 2020, aprobată prin Hotărîrea Guvernului nr.1006 din 10.12.2014; pct.5 şi 6 din Regulamentul cu privire la modul de finanţare a activităţilor pentru tineret, anexa nr.1, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr.1213 din 27.12.2010,
ORDON:
    1. Se aprobă Regulamentul-cadru privind organizarea şi desfăşurarea Programului de Granturi pentru organizaţiile de tineret, conform anexei nr.1.
    2. Subdiviziunile Ministerului Tineretului şi Sportului (Direcţia tineret, Direcția financiară) vor asigura realizarea Regulamentului-cadru privind organizarea şi desfăşurarea Programului de Granturi pentru organizaţiile de tineret.
    3. Se recomandă autorităţilor administraţiei publice locale să organizeze concursuri de proiecte pentru tineret în conformitate cu prevederile prezentului Regulament-cadru privind organizarea şi desfăşurarea Programului de Granturi pentru organizaţiile de tineret.
    4. Se abrogă Ordinul ministrului tineretului şi sportului nr.656 din 17 octombrie 2011 cu privire la aprobarea metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a concursului pentru finanţarea programelor şi/sau proiectelor pentru tineret, cu modificările şi completările ulterioare (publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova nr.249-255, art.122).
    5. Prezentul ordin intră în vigoare la data înregistrării și urmează a fi publicat în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    6. Se desemnează responsabil de controlul executării prezentului ordin dl Pavel Ianeţ, viceministrul tineretului și sportului.

    VICEMINISTRUL TINERETULUI ȘI SPORTULUI                  Ivan FLOREAN

    Nr. T/376. Chişinău, 30 decembrie 2016.


Anexa nr.1
la Ordinul Ministerului Tineretului şi Sportului
nr.T/ 376 din 30 decembrie 2016

REGULAMENT-CADRU
privind organizarea şi desfăşurarea Programului de Granturi
pentru organizațiile de tineret

Capitolul I. Dispoziţii generale
    1. Prezentul regulament stabileşte misiunea, principiile, procedura de organizare şi desfăşurare a programului de granturi privind atribuirea contractului de finanţare pentru domeniul de tineret de la bugetul de stat şi de la bugetele locale.
    2. Misiunea Programului de Granturi constă în asigurarea creării oportunităţilor de participare şi dezvoltare multilaterală a tinerilor în vederea participării active a acestora în viaţa economică, socială şi culturală a ţării.
    3. Finanţările acordate se vor utiliza numai pentru programele şi proiectele de interes public iniţiate şi organizate de solicitant.
    4. Procedura de organizare a concursului, desemnarea cîştigătorilor, atribuirea contractelor de finanţare, precum şi rapoartele de execuţie bugetară privind finanţările constituie informaţii de interes public.
    5. În sensul prezentului regulament se definesc următoarele noţiuni principale:
    activitate pentru tineret – orice acțiune cu şi pentru tineri, de natură socială, culturală, educațională sau civică, ce are la bază procesele de învățare nonformală şi de participare voluntară a tinerilor;
    autoritate finanţatoare – orice autoritate publică a administraţiei publice centrale sau locale de nivelul întîi ori nivelul al doilea, care are calitatea de executor de buget, în condiţiile legii;
    beneficiar – solicitantul căruia i se atribuie contractul de finanţare în urma aplicării procedurii selecţiei publice de proiecte;
    cheltuieli eligibile – cheltuieli care în condiţiile legii pot fi luate în considerare pentru finanţare;
    contract de finanţare – contract încheiat în condiţiile legii, între autoritatea finanţatoare, şi un beneficiar;
    contribuţie proprie – aportul financiar/material al beneficiarului contractului de finanţare care include și contribuția partenerilor;
    finanţare – alocaţie financiară din bugetul de stat sau local, în vederea acoperirii parţiale a cheltuielilor ce ţin de realizarea de către organizaţiile de tineret a programelor şi/sau proiectelor pentru tineret;
    organizaţie de tineret – organizaţie necomercială, în care tinerii constituie 2/3 din numărul de membri şi din componenţa organelor de conducere, iar scopurile sale statutare sunt orientate spre dezvoltarea personalităţii tinerilor şi integrarea lor în viaţa publică;
    parteneriat – relaţie de cooperare/colaborare între autoritatea finanţatoare şi beneficiar, stabilită printr-un contract care prevede responsabilităţile fiecărei părţi orientate spre realizarea activităţilor de tineret;
    programe şi/sau proiecte pentru tineret – complex de acţiuni şi măsuri pentru tineret care contribuie la îmbunătăţirea condiţiilor sociale ale tinerilor şi la dezvoltarea iniţiativelor acestora;
    solicitant – organizaţie de tineret care solicită susţinerea financiară pentru implementarea unor programe şi/sau proiecte destinate îmbunătăţirii condiţiilor sociale ale tinerilor şi dezvoltării iniţiativelor acestora.
    6. Principiile care stau la baza programului de granturi sunt:
    transparenţa – oferirea de către autoritatea finanţatoare a tuturor informaţiilor privind organizarea şi desfăşurarea programului de granturi, în vederea informării părţilor interesate în mod deschis şi explicit;
    liberul acces – asigurarea condiţiilor în mod nediscriminatoriu pentru ca oricare solicitant să-și exercite dreptul de a aplica şi de a deveni beneficiar;
    susţinerea debutului – încurajarea iniţiativelor participanţilor aflaţi la debut, pentru a desfăşura activităţi în domeniul tineretului;
    diversitatea şi pluridisciplinaritatea – promovarea diversităţii reprezentării teritoriale şi abordare multidisciplinară a programelor şi proiectelor pentru tineret;
    neretroactivitatea – excluderea posibilităţii destinării fondurilor nerambursabile unei activităţi a cărei executare a fost deja începută sau finalizată la data încheierii contractului de finanţare;
    finanţarea în limitele bugetului alocat – încheierea contractelor de finanţare în limita mijloacelor financiare aprobate în buget pentru finanţarea programelor şi proiectelor de tineret;
    responsabilitatea pentru managementul programului/proiectului – respectarea tuturor procedurilor prestabilite în prezentul regulament.
    7. Criteriile de evaluare a dosarelor și atribuirea contractelor de finanţare vor fi aplicate în mod nedescriminatoriu, astfel încît orice solicitant să aibă șanse egale înainte de finanțare.
Capitolul II. Organizarea şi desfăşurarea
Programului de Granturi pentru organizațiile de tineret
Secţiunea 1. Domeniile de finanţare
    8. Domeniile de finanţare vor fi stabilite anual în baza documentelor de politici în vigoare şi vor fi publicate în anunţul de lansare a concursului de proiecte. La finanțare se va lua în considerare interdependența proiectelor de tineret cu prioritățile stabilite în documentele de politici în vigoare. În funcție de prioritățile stabilite, proiecte eligibile pot fi: campanii, cursuri, concursuri, tîrguri, simpozioane, festivaluri, forumuri, seminarii, traininguri, instruiri, mese rotunde, expoziții.
    9. Autoritatea publică finanţatoare stabileşte calendarul de organizare a concursurilor de selecţie în funcţie de priorităţile stabilite în politica de tineret şi bugetul alocat anual pentru finanţarea programelor şi proiectelor de tineret.
    10. Programul de Granturi se desfăşoară în următoarele etape:
    a) Publicarea anunţului;
    b) Verificarea îndeplinirii condiţiilor de participare la selecţie;
    c) Selecţia ofertelor;
    d) Comunicarea publică a rezultatelor selecţiei;
    e) Soluţionarea contestaţiilor.
Secţiunea 2. Procedura de aplicare
    11. Pentru a putea participa, solicitantul trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
    a) Să deţină statutul de organizaţie necomercială de tineret;
    b) Nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul local;
    c) A respectat obligaţiile asumate prin contractele de finanţare anterioare.
    12. Documentaţia solicitanţilor va conţine actele prevăzute mai jos:
    a) Formularul de solicitare a finanţării, conform anexei nr.1;
    b) Bugetul detaliat al programului/proiectului, conform anexei nr.2;
    c) CV-ul organizației de tineret;
    d) CV-ul coordonatorului de proiect;
    e) Declaraţia de imparţialitate, conform anexei nr.3;
    f) Dovada existenţei contribuţiei proprii din partea beneficiarului de cel puţin 20 la sută din valoarea totală a proiectului;
    g) Statutul şi certificatul de înregistrare fiscal şi actele adiţionale, după caz;
    h) Certificatul fiscal din care să rezulte că nu are datorii la bugetul de stat;
    i) Dovada existenţei surselor de finanţare oferite de terţi:
    - Scrisori de intenție din partea terţilor;
    - Contracte de sponsorizare;
    - Dovada colaborării sau parteneriatul cu alte autorităţi publice, organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale;
    - Alte forme de sprijin financiar ferm din partea unor terţi;
    j) Alte documente considerate relevante.
    13. Înregistrarea dosarului se efectuează doar atunci cînd acesta conţine toată documentaţia prevăzută la pct.12 respectîndu-se calendarul de organizare a concursului.
    14. Propunerea de proiect are caracter ferm şi obligatoriu din punctul de vedere al conţinutului şi trebuie să fie semnată, pe propria răspundere, de către solicitant sau de către o persoană împuternicită legal.
    15. Bugetul proiectului va fi prezentat exclusiv în lei (moldoveneşti) şi va rămîne ferm pe toată durata contractului de finanţare.
    16. Documentaţia de solicitare a finanţării se va depune la autoritatea publică finanțatoare.
Secţiunea 3. Evaluarea dosarelor
    17. Toate dosarele înregistrate vor fi supuse evaluării de către o comisie de examinare și selectare desemmată prin ordinul/dispoziția conducătorului autorității finanțatoare.
    18. Comisia se formează dintr-un număr impar, dar nu mai mult de 11 persoane. Fiecare autoritate finanţatoare stabileşte anual numărul membrilor comisiei, precum şi componenţa acesteia.
    19. Fiecare membru al comisiei va semna o declaraţie de imparţialitate, potrivit modelului din anexa nr.4.
    20. În componenţa comisiei intră cu o persoană mai mult din partea autorităţii finanţatoare.
    21. Preşedintele comisiei de evaluare şi selectare este desemnat din cadrul autorităţii finanţatoare.
    22. Preşedintele comisiei va asigura convocarea şi prezenţa membrilor comisiei.
    23. Secretarul comisiei va fi desemnat din cadrul autorităţii publice prin ordinul conducătorului autorităţii publice. Secretarul comisiei nu are drept de vot.
    24. Toate solicitările sunt supuse evaluării pe baza următoarei grile de evaluare:
Criteriu
Punctaj

Relevanţa proiectului conform priorităţilor stabilite în politica națională de tineret

20

Interdependenţa dintre scop, obiective, activităţi, rezultate şi indicatori

20

Obiective clar definite, specifice, măsurabile, abordabile, realiste şi încadrabile în timp – SMART

5

Definirea clară a participanţilor/beneficiarilor

5

Bugetul este estimat realist în concordanţă cu activităţile planificate 

10

Capacitatea de a atrage resurse, altele decît MTS

5

Calitatea mecanismului de monitorizare şi evaluare a rezultatelor

10
Consistenţa acţiunilor de promovare
5
Durabilitatea proiectului
10

Capacitatea de realizare și experiența organizației                                                                                    

10
    25. Membrii comisiei completează fişa de evaluare conform anexei nr.5.
    26. Proiectele care acumulează în medie mai puţin de 50 de puncte şi/sau nu au obţinut din partea majorităţii membrilor comisiei recomandarea spre finanţare nu pot fi desemnate cîştigătoare, iar autoritatea finanţatoare nu poate încheia contracte de finanţare cu acestea.
    27. Comisia de examinare şi selectare înaintează procesul-verbal de stabilire a proiectelor cîştigătoare a procedurii de selectare către conducătorul autorităţii finanțatoare în vederea întocmirii documentelor de finanţare din bugetul de stat sau bugetele locale.
    28. Rezultatele se publică pe site-ul autorităţii publice, după caz, în sursele mass-media disponibile, în termen de 30 zile de la data expirării termenului pentru depunerea dosarelor pentru concurs.
    29. Autoritatea finanțatoare va încheia contracte de finanțare cu organizațiile de tineret recomandate spre finanțare începînd cu cele care au acumulat punctajul cel mai mare în ordine descrescătoare, în limita mijloacelor financiare alocate anual pentru programul de granturi.
    30. Dacă autoritatea finanțatoare nu va dispune de mijloace financiare suficiente pentru încheierea contractelor de finanțare cu toate organizațiile de tineret recomandate spre finanțare, atunci acestea pot fi trecute în lista de așteptare.
    31. Pot fi încheiate contracte de finanțare cu organizațiile de tineret trecute în lista de așteptare dacă autoritatea finanțatoarea a identificat noi alocații financiare sau dacă nu a fost semnate contracte de finanțare cu organizațiile de tineret recomandate spre finanțare cu un punctaj mai mare.
    32. Solicitanţii au dreptul să formuleze contestaţii în conformitate cu prevederile din Legea nr.793 din 10.02.2000 contenciosului administrativ, în termen legal de 30 de zile.
Capitolul III. Implementarea proiectelor de tineret
Secţiunea 1. Încheierea contractului de finanţare
    33. Finanţarea programelor şi proiectelor de interes public selectate pentru finanţare se efectuează în baza unui contract încheiat între părţi din contul şi în limita alocaţiilor bugetare prevăzute anual în acest scop.
    34. Contractul se încheie între autoritatea publică şi solicitantul selectat, în termen de maximum 60 de zile, de la data comunicării rezultatului sesiunii de selectare a proiectelor cîştigătoare.
    35. La contract se vor anexa formularul de solicitare a finanţării, precum şi bugetul detaliat al programului/proiectului (conform anexei nr.1 şi 2).
    36. Pentru acelaşi program/proiect, un beneficiar nu poate contracta decît o singură finanţare de la aceeaşi autoritate finanţatoare.
    37. Cheltuielile eligibile conform actelor normative în vigoare vor putea fi finanţate în baza contractului de finanţare numai în măsura în care sunt justificate şi oportune în scopul executării contractului.
Secţiunea 2. Derularea contractului de finanţare
    38. Finanţările se acordă în tranşe, prin virament bancar, din bugetul autorităţii finanţatoare în contul beneficiarului, în baza solicitării scrise după prezentarea raportului financiar despre cheltuielile efectuate pentru tranșa anterioară, prevăzut în anexa nr.6 la prezentul regulament. Pentru justificarea cheltuielilor, beneficiarii trebuie să prezinte următoarele documente:
    a) Originalele şi copiile actelor ce justifică cheltuielile efectuate (factură fiscală, factură de expediţie, bon de casă, ordine de plată prin transfer, contracte etc.) pe care se aplică ştampila beneficiarului de program/proiect;
    b) Copiile şi originalul contractelor de achiziţii încheiate între părţi în conformitate cu Legea nr.131 din 03.07.2015 privind achiziţiile publice;
    c) Alte documente justificative.
    39. Cuantumul şi eşalonarea tranşelor se fac în baza unui grafic de finanţare, în funcţie de etapele de realizare, raportate la costurile organizatorice şi/sau durata şi evoluţia în timp a activităţilor cuprinse în oferta evaluată, şi se prevăd în contractul de finanţare.
    40. Prima tranşă se acordă în termen de 15 zile lucrătoare de la data semnării contractului de finanţare. Următoarele tranşe se acordă numai în baza documentelor justificative privind tranşa anterioară, prezentate de beneficiarul finanţării.
    41. În termen de cel mult 30 de zile de la finalizarea proiectului sau programului, beneficiarul este obligat să depună la sediul autorităţii finanţatoare documentele justificative pentru ultima tranşă şi să prezinte raportul narativ privind realizarea programului sau proiectului conform anexei nr.7 la prezentul regulament. Ultima tranşă nu poate fi mai mică de 15 % din totalul finanţării.
    42. Data documentelor justificative trebuie să fie în concordanţă cu perioada desfăşurării acţiunii.
    43. Nerespectarea de către beneficiar a obligaţiilor asumate prin contractele de acordare a finanţărilor atrage obligarea acestora la restituirea integrală a sumelor primite.
    44. Urmarea verificării documentelor justificative pentru fiecare tranşă şi a raportului final de activitate, autoritatea finanţatoare are obligaţia de a recupera de la beneficiar fondurile utilizate de acesta pentru acoperirea altor cheltuieli decît cele eligibile.
    45. Autoritatea finanţatoare îşi rezervă dreptul de a face verificări, atît în perioada contractului de finanţare, cît şi ulterior validării raportului final.
    46. Modul de utilizare a sumelor acordate sub forma finanţărilor nerambursabile este supus controlului autorităţii finanţatoare, precum şi celor cu atribuţii în domeniul controlului financiar-fiscal, în conformitate cu prevederile legale.
Capitolul IV. Sancţiuni
    47. Contractele de finanţare pot fi reziliate pe deplin drept în termen de 10 zile calendaristice de la data primirii notificării prin care părţii în culpă i s-a adus la cunoştinţă că nu şi-a îndeplinit obligaţiile contractuale. Notificarea va fi comunicată în termen de 10 zile calendaristice de la data constatării neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a uneia sau mai multe obligaţii contractuale.
    48. În cazul rezilierii contractului ca urmare a neîndeplinirii clauzelor contractuale, beneficiarul finanţării este obligat în termen de 15 zile să returneze executorului principal de buget sumele primite.
Capitolul V. Dispoziții finale
    49. Prezentul regulament-cadru se completează cu prevederile legale în vigoare.
    50. Anexele următoare fac parte integrantă din prezentul regulament-cadru.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7