HGC441/2017
ID intern unic:  370664
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
GUVERNUL
HOTĂRÎRE Nr. 441
din  14.06.2017
cu privire la registrele de stat în domeniul expertizei judiciare
Publicat : 23.06.2017 în Monitorul Oficial Nr. 201-213     art Nr : 530
    În temeiul art. 49, art. 70 alin. (3) şi art. 71 alin. (1) din Legea nr. 68 din 14 aprilie 2016 cu privire la expertiza judiciară şi statutul expertului judiciar (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2016, nr. 157-162, art. 316) și al art. 16 din Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2007, nr. 70-73, art. 314), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    1) Regulamentul cu privire la Registrul de stat al experţilor judiciari, conform anexei nr. 1;
    2) Regulamentul cu privire la Registrul de stat al birourilor individuale şi asociate de expertiză judiciară, conform anexei nr. 2.
    2. Crearea şi asigurarea funcţionării Registrului de stat al experţilor judiciari şi a Registrului de stat al birourilor individuale şi asociate de expertiză judiciară se efectuează din contul şi în limitele mijloacelor alocate Ministerului Justiţiei, din bugetul de stat pe anul respectiv și din alte surse neinterzise de lege.
    3. Pînă la 31 decembrie 2017, subdiviziunea coordonatoare a activităţii experţilor judiciari din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei va asigura completarea Registrului de stat al experţilor judiciari cu informația corespunzătoare din Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi, instituit în conformitate cu Hotărîrea Guvernului nr. 1147 din 22 septembrie 2003.
    4. În termen de 3 luni de la data publicării prezentei hotărîri, ministrul justiției va aproba forma certificatului de înregistrare a biroului de expertiză judiciară.
    5. Regulamentele aprobate prin prezenta hotărîre se aplică pînă la crearea condiţiilor necesare evidenţei, în format electronic, a experţilor judiciari şi birourilor individuale şi asociate de expertiză judiciară în Registrul de stat al unităţilor de drept. Ulterior, modul de ţinere a evidenţei experţilor judiciari şi birourilor individuale şi asociate de expertiză judiciară va fi stabilit prin Regulamentul cu privire la Registrul de stat al unităţilor de drept.
    6. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 1147 din 22 septembrie 2003 „Cu privire la aprobarea Registrului de stat al experţilor judiciari atestaţi” (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr. 208-210, art. 1201).

    PRIM-MINISTRU                                                     Pavel FILIP

    Contrasemnează:
    Ministrul justiţiei                                                        Vladimir Cebotari

    Nr. 441. Chişinău, 14 iunie 2017.

Anexa nr. 1
la Hotărîrea Guvernului nr.441
din 14 iunie 2017

REGULAMENT
cu privire la Registrul de stat al experţilor judiciari
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la Registrul de stat al experţilor judiciari (în continuare – Regulament) stabilește subiecții raporturilor juridice în domeniul gestionării Registrului de stat al experţilor judiciari (în continuare – Registru), structura și modalitatea de ținere, completare, actualizare, păstrare și de restabilire a Registrului.
    2. Obiectul înregistrării îl constituie totalitatea informațiilor documentate privind experţii judiciari ce îşi desfășoară activitatea în cadrul unei instituţii publice de expertiză judiciară sau a unui birou de expertiză judiciară.
    3. Registrul se ține în formă manuală, pe suport de hîrtie, în limba română.
II. SUBIECȚII RAPORTURILOR JURIDICE
ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII REGISTRULUI
    4. Subiecții raporturilor juridice în domeniul gestionării Registrului sînt următorii:
    1) proprietarul Registrului este statul;
    2) posesorul Registrului este Ministerul Justiției;
    3) deținătorul Registrului este subdiviziunea coordonatoare a activităţii experţilor judiciari din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei;
    4) registratorul este persoana desemnată din subdiviziunea coordonatoare a activităţii experţilor judiciari din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei;
    5) furnizorii informației din Registru sînt experţii judiciari şi conducătorul instituţiei publice de expertiză judiciară sau a biroului de expertiză judiciară, precum şi secretarul Comisiei de calificare şi evaluare a experţilor judiciari;
    6) destinatarul Registrului este orice persoană fizică sau juridică care primește și utilizează extrasele din Registru.
    5. Posesorul Registrului este obligat:
    1) să asigure ţinerea Registrului în conformitate cu prevederile legislației;
    2) să verifice respectarea condiţiilor de înregistrare, evidenţă şi utilizare a datelor cu caracter personal;
    3) să asigure organizarea înregistrării obiectelor supuse înregistrării;
    4) să asigure autenticitatea, plenitudinea şi integritatea datelor din Registru;
    5) să asigure securitatea şi protecţia datelor din Registru;
    6) să asigure tuturor destinatarilor accesul la datele din Registru, în conformitate cu prevederile legislației;
    7) să asigure întreprinderea măsurilor organizatorico-tehnice necesare pentru protecţia datelor cu caracter personal şi respectarea acestor măsuri, în conformitate cu cerinţele de asigurare a securităţii datelor cu caracter personal.
    6. Deținătorul Registrului este obligat:
    1) să coordoneze procesul de completare a cărţilor pentru înregistrări;
    2) să verifice respectarea de către registrator a condiţiilor de înregistrare, evidenţă şi utilizare a datelor cu caracter personal;
    3) să acorde ajutor metodologic şi practic registratorului pe probleme ce ţin de includerea informaţiei în Registru;
    4) să asigure condiţiile necesare pentru păstrarea în siguranţă a cărţilor pentru înregistrări, precum şi pentru excluderea accesului persoanelor neautorizate la acestea.
    7. Registratorul este obligat:
    1) să asigure înregistrarea, colectarea, acumularea, prelucrarea şi introducerea informaţiei despre experţii judiciari în Registru, în termenele stabilite de capitolul IV din prezentul Regulament;
    2) să asigure actualizarea şi corectitudinea datelor introduse;
    3) să introducă, la solicitarea posesorului și/sau deținătorului, în termen de 2 zile lucrătoare, informaţia suplimentară necesară pentru completarea cărţii pentru înregistrări;
    4) să publice informația din Registru pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei, cu respectarea securității datelor cu caracter personal și a prevederilor stipulate de punctele 13 și 17 din prezentul Regulament.
    8. Registratorul nu poate contracta un subregistrator fără acordul Ministerului Justiției.
    9. Furnizorul este obligat:
    1) să prezinte informația prevăzută la punctul 12 din prezentul Regulament, în baza actelor confirmative, pe suport de hîrtie sau în format electronic, prin e-mail;
    2) să asigure veridicitatea, autenticitatea și corectitudinea informației prezentate registratorului;
    3) să comunice registratorului orice schimbare a datelor înscrise în Registru, în termen de cel mult 30 de zile de la data modificării acestora.
    10. Destinatarul este obligat să utilizeze informaţia obţinută din Registru doar în scopurile stabilite de legislaţie.
    11. Deținătorul și registratorul înaintează propuneri de modificare a cadrului normativ care reglementează funcționarea Registrului, pe care le prezintă posesorului Registrului.
III. STRUCTURA REGISTRULUI
    12. Registrul este format din cărţi pentru înregistrări. Pagina cărţii pentru înregistrări trebuie să corespundă modelului stabilit în anexa la prezentul Regulament şi să aibă următoarea structură:
    1) numele şi prenumele expertului judiciar;
    2) numărul de identificare, pentru experţii judiciari care îşi desfăşoară activitatea în cadrul birourilor de expertiză judiciară;
    3) seria şi numărul licenţei;
    4) numărul de înregistrare şi data eliberării licenţei;
    5) specialitatea/specialităţile pentru care a primit calificarea de expert judiciar;
    6) gradul de calificare a expertului judiciar;
    7) denumirea instituţiei publice de expertiză judiciară sau a biroului de expertiză judiciară în care activează expertul judiciar;
    8) data ultimei evaluări a performanţelor;
    9) datele de contact – numărul de telefon, adresa electronică, adresa poștală;
    10) temeiul suspendării sau reluării activității de expert judiciar;
    11) temeiul pierderii calităţii de expert judiciar;
    12) semnătura registratorului sau, după caz, a subregistratorului, prin care se certifică înscrierea în Registru.
    13. Destinatarii au acces la datele din Registru prevăzute la punctul 12 subpunctele 1), 3) - 10) din prezentul Regulament.
    14. Autorităţile publice primesc informaţia din Registru în baza demersului prezentat în formă scrisă, în termenele stabilite de legislaţie.
IV. MODUL DE ŢINERE A REGISTRULUI
    15. Înscrierea iniţială a expertului judiciar în Registru se efectuează în termen de 10 zile de la eliberarea licenţei, în temeiul cererii înaintate de către expertul judiciar respectiv. La cerere se anexează următoarele acte:
    1) copia actului de identitate;
    2) copia actului ce confirmă desfăşurarea activităţii de expert judiciar în cadrul unei instituţii de expertiză judiciară sau a biroului de expertiză judiciară;
    3) informaţia cu privire la datele de contact (numărul de telefon, adresa poştală, adresa electronică).
    16. Completarea, modificarea și actualizarea Registrului se efectuează prin înscrierea, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data notificării subdiviziunii coordonatoare a activităţii experţilor judiciari din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei, de către furnizor sau în urma sesizării posesorului Registrului, în baza actelor corespunzătoare.
    17. Informația din Registru la care au acces destinatarii conform punctului 13 din prezentul Regulament se publică pe pagina web oficială a Ministerului Justiției, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
    18. Eliberarea extraselor din Registru se efectuează gratuit de către registrator, la cererea expertului judiciar, în ziua solicitării.
    19. Informația care a stat la baza completării, radierii și/sau actualizării datelor din Registru se eliberează de către registrator la cererea scrisă a Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, instanțelor de judecată, organelor de urmărire penală, executorilor judecătorești, administratorilor autorizați, în legătură cu cauzele penale, civile, contravenționale sau procedurile administrate.
    20. Registrul se păstrează 75 de ani la Ministerul Justiţiei. La expirarea termenului de păstrare, Registrul se distruge prin orice modalitate care face imposibilă citirea datelor din acesta.
V. RESTABILIREA REGISTRULUI ȘI
CONTROLUL ASUPRA ȚINERII ACESTUIA
    21. Măsurile necesare pentru asigurarea exactităţii datelor incluse în Registru şi pentru protejarea acestora împotriva pierderii, distrugerii, radierii, modificării întîmplătoare sau neautorizate sînt asigurate de către registrator şi deţinător.
    22. În cazul pierderii, distrugerii, deteriorării sau modificării întîmplătoare sau neautorizate a datelor înscrise în Registru, precum şi în cazul deteriorării specimenelor semnăturilor sau ştampilelor, registratorul împreună cu deţinătorul Registrului asigură restabilirea lor.
    Cartea pentru înregistrări se restabileşte prin introducerea repetată a datelor din documentele respective sau din orice înscrisuri și obiecte purtătoare de informație, ce conțin date referitoare la obiectul informațional al Registrului sau de pe copiile documentelor care sînt păstrate pe suport electronic.
    23. Restabilirea Registrului se efectuează sub supravegherea persoanei care exercită controlul intern asupra ţinerii lui. În Registrul restabilit se face o consemnare privind data şi condiţiile restabilirii, care se autentifică prin semnăturile registratorului şi a persoanei ce exercită controlul asupra ţinerii Registrului.
    24. Ţinerea Registrului este supusă controlului intern şi extern, în modul stabilit de Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre. Reprezentanţii organului de control au acces la Registru şi în încăperile destinate prelucrării datelor corespunzătoare.
    25. Posesorul şi deţinătorul Registrului sînt obligaţi să întreprindă măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor privind ţinerea Registrului, menţionate în actul de control şi să informeze despre aceasta organul de control.
    26. Persoanele vinovate de încălcarea modului de completare şi ţinere a Registrului poartă răspundere civilă, disciplinară, contravențională sau penală, conform legislaţiei.

    anexa

Anexa nr. 2
la Hotărîrea Guvernului nr.441
din 14 iunie 2017

REGULAMENT
cu privire la Registrul de stat al birourilor individuale
şi asociate de expertiză judiciară
I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Regulamentul cu privire la Registrul de stat al birourilor individuale şi asociate de expertiză judiciară (în continuare – Regulament) stabilește subiecții raporturilor juridice în domeniul gestionării Registrului de stat al birourilor individuale şi asociate de expertiză judiciară (în continuare – Registru), structura și modalitatea de ținere, completare, actualizare, păstrare și de restabilire a Registrului.
    2. Obiectul înregistrării îl constituie totalitatea informațiilor documentate privind birourile individuale şi asociate de expertiză judiciară.
    3. Registrul se ține în formă manuală, pe suport de hîrtie, în limba română.
II. SUBIECȚII RAPORTURILOR JURIDICE
ÎN DOMENIUL GESTIONĂRII REGISTRULUI
    4. Subiecții raporturilor juridice în domeniul gestionării Registrului sînt următorii:
    1) proprietarul Registrului este statul;
    2) posesorul Registrului este Ministerul Justiției;
    3) deținătorul Registrului este subdiviziunea coordonatoare a activităţii experţilor judiciari din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei;
    4) registratorul este persoana desemnată din subdiviziunea coordonatoare a activităţii experţilor judiciari din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei;
    5) furnizorii informației din Registru sînt experţii judiciari;
    6) destinatarul Registrului este orice persoană fizică sau juridică care primește și utilizează datele din Registru.
    5. Posesorul Registrului este obligat:
    1) să asigure ţinerea Registrului în conformitate cu prevederile legislației;
    2) să verifice respectarea condiţiilor de înregistrare, evidenţă şi utilizare a datelor cu caracter personal;
    3) să asigure organizarea înregistrării obiectelor supuse înregistrării;
    4) să asigure autenticitatea, plenitudinea şi integritatea datelor din Registru;
    5) să asigure securitatea şi protecţia datelor din Registru;
    6) să asigure tuturor destinatarilor accesul la datele din Registru, în conformitate cu prevederile legislației;
    7) să asigure întreprinderea măsurilor organizatorico-tehnice necesare pentru protecţia datelor cu caracter personal şi respectarea acestor măsuri, în conformitate cu cerinţele de asigurare a securităţii datelor cu caracter personal.
    6. Deținătorul Registrului este obligat:
    1) să coordoneze procesul de completare a cărţilor pentru înregistrări;
    2) să verifice respectarea de către registrator a condiţiilor de înregistrare, evidenţă şi utilizare a datelor cu caracter personal;
    3) să acorde ajutor metodologic şi practic registratorului pe probleme ce ţin de includerea informaţiei în Registru;
    4) să asigure condiţiile necesare pentru păstrarea în siguranţă a cărţilor pentru înregistrări, precum şi pentru excluderea accesului persoanelor neautorizate la acestea.
    7. Registratorul este obligat:
    1) să asigure înregistrarea, colectarea, acumularea, prelucrarea şi introducerea informaţiei despre experţi judiciari în Registru în termenele stabilite de capitolul IV din prezentul Regulament;
    2) să asigure actualizarea şi corectitudinea datelor introduse;
    3) să introducă, la solicitarea posesorului și/sau deținătorului, în termen de 2 zile lucrătoare, informaţia suplimentară necesară pentru completarea cărţii pentru înregistrări;
    4) să publice informația din Registru pe pagina web oficială a Ministerului Justiţiei, cu respectarea securității datelor cu caracter personal și a prevederilor stipulate de punctele 13 și 17 din prezentul Regulament.
    8. Registratorul nu poate contracta un subregistrator fără acordul Ministerului Justiției.
    9. Furnizorul este obligat:
    1) să prezinte informația prevăzută la punctul 12 din prezentul Regulament, în baza actelor confirmative, pe suport de hîrtie sau în format electronic, prin e-mail;
    2) să asigure veridicitatea, autenticitatea și corectitudinea informației prezentate registratorului;
    3) să comunice registratorului orice schimbare a datelor înscrise în Registru, în termen de cel mult 30 de zile de la data modificării acestora.
    10. Destinatarul este obligat să utilizeze informaţia obţinută din Registru doar în scopurile stabilite de legislaţie.
    11. Deținătorul și registratorul înaintează propuneri de modificare a cadrului normativ care reglementează funcționarea Registrului, pe care le prezintă posesorului Registrului.
III. STRUCTURA REGISTRULUI
    12. Registrul este format din cărţi pentru înregistrări. Pagina cărţii pentru înregistrări trebuie să corespundă modelului stabilit în anexa la prezentul Regulament şi să aibă următoarea structură:
    1) denumirea biroului de expertiză judiciară;
    2) forma de organizare a activității expertului judiciar (birou individual/asociat de expertiză judiciară);
    3) adresa sediului biroului de expertiză judiciară;
    4) numărul de înregistrare a biroului de expertiză judiciară;
    5) numele, prenumele expertului/experţilor ce activează în cadrul biroului de expertiză judiciară;
    6) genurile de expertiză efectuate în cadrul biroului de expertiză judiciară;
    7) datele de contact (număr de telefon, număr de fax şi adresă electronică);
    8) temeiul radierii biroului de expertiză judiciară din Registru;
    9) semnătura registratorului sau, după caz, a subregistratorului, prin care se certifică înscrierea în Registru.
    13. Destinatarii au acces la datele din Registru prevăzute la punctul 12 subpunctele 1)-7) din prezentul Regulament.
    14. Autorităţile publice primesc informaţia din Registru în baza demersului prezentat în formă scrisă, în termenele stabilite de legislaţie.
IV. MODUL DE ŢINERE A REGISTRULUI
    15. Înscrierea iniţială a biroului de expertiză judiciară în Registru se efectuează în termen de 10 zile lucrătoare de la depunerea cererii. La cerere se anexează următoarele acte:
    1) cererea de înregistrare, cu indicarea sediului biroului de expertiză judiciară şi a datelor de contact (număr de telefon, număr de fax şi adresă electronică);
    2) declaraţia de fondare a biroului individual sau a biroului asociat de expertiză judiciară, completată conform modelului aprobat de Ministerul Justiţiei;
    3) copiile actelor ce confirmă adresa biroului de expertiză judiciară;
    4) copia licenţei sau, după caz, a licenţelor experților judiciari, care sînt fondatori ai biroului de expertiză judiciară;
    5) dovada deţinerii dreptului de folosinţă asupra laboratorului de expertiză judiciară conform specialităţii pentru care a fost calificat ca expert judiciar, pentru fiecare expert judiciar fondator al biroului;
    6) dovada achitării taxei de înregistrare stabilite.
    16. Completarea, modificarea și actualizarea Registrului se efectuează prin înscrierea, în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data notificării subdiviziunii coordonatoare a activităţii experţilor judiciari din cadrul aparatului central al Ministerului Justiţiei, de către furnizor sau în urma sesizării posesorului Registrului, în baza actelor corespunzătoare.
    17. Informația din Registru la care au acces destinatarii conform punctului 13 din prezentul Regulament se publică pe pagina web oficială a Ministerului Justiției, cu respectarea legislației privind protecția datelor cu caracter personal.
    18. Eliberarea extraselor din Registru se efectuează gratuit de către registrator, la cererea expertului judiciar, în ziua solicitării.
    19. Informația care a stat la baza completării, radierii și/sau actualizării datelor din Registru se eliberează de către registrator la cererea scrisă a Centrului Naţional pentru Protecţia Datelor cu Caracter Personal, instanțelor de judecată, organelor de urmărire penală, executorilor judecătorești, administratorilor autorizați, în legătură cu cauzele penale, civile, contravenționale sau procedurile administrate.
    20. Registrul se păstrează 75 de ani la Ministerul Justiţiei. La expirarea termenului de păstrare, Registrul se distruge prin orice modalitate care face imposibilă citirea datelor din acesta.
V. RESTABILIREA REGISTRULUI ȘI
CONTROLUL ASUPRA ȚINERII ACESTUIA
    21. Măsurile necesare pentru asigurarea exactităţii datelor incluse în Registru şi pentru protejarea împotriva pierderii, distrugerii, radierii, modificării întîmplătoare sau neautorizate sînt asigurate de către registrator şi deţinător.
    22. În cazul pierderii, distrugerii, deteriorării sau modificării întîmplătoare sau neautorizate a datelor înscrise în Registru, precum şi în cazul deteriorării specimenelor semnăturilor sau ştampilelor, registratorul împreună cu deţinătorul Registrului asigură restabilirea lor.
    Cartea pentru înregistrări se restabileşte prin introducerea repetată a datelor din documentele respective sau din orice înscrisuri și obiecte purtătoare de informație ce conțin date referitoare la obiectul informațional al Registrului sau de pe copiile documentelor care sînt păstrate pe suport electronic.
    23. Restabilirea Registrului se efectuează sub supravegherea persoanei care exercită controlul intern asupra ţinerii lui. În Registrul restabilit se face o consemnare privind data şi condiţiile restabilirii, care se autentifică prin semnăturile registratorului şi persoanei ce exercită controlul asupra ţinerii Registrului.
    24. Ţinerea Registrului este supusă controlului intern şi extern, în modul stabilit de Legea nr. 71-XVI din 22 martie 2007 cu privire la registre. Reprezentanţii organului de control au acces la Registru şi în încăperile destinate prelucrării datelor corespunzătoare.
    25. Posesorul şi deţinătorul Registrului sînt obligaţi să întreprindă măsurile necesare pentru înlăturarea încălcărilor privind ţinerea Registrului, menţionate în actul de control şi să informeze despre aceasta organul de control.
    26. Persoanele vinovate de încălcarea modului de completare şi ţinere a Registrului poartă răspundere civilă, disciplinară, contravențională sau penală, conform legislaţiei.